Hüquqi dövlət
quruculuğu və insan hüquqları
1991-ci il
oktyabrın 18-də müstəqilliyini bərpa edən Azərbaycan
Respublikası dövlət müstəqilliyi haqqında
Konstitusiya aktında hüquqi dövlət quruculuğu
ideyasını həqiqətə çevirmək məqsədini
qarşısına qoydu. Belə ki, Konstitusiya aktının
12-ci maddəsində Azərbaycan xalqının müstəqil,
dünyəvi, demokratik, hüquqi və unitar dövlət
yaratma yolunu tutması təsbit olunmuşdur.
Həmin
sənədin III fəslinin 19-cu maddəsində göstərilir
ki, Azərbaycan Respublikası "İnsan hüquqları
haqqında Ümumi Bəyannamə"yə, Helsinki
Assambleyasının Yekun aktına və hamılıqla qəbul
edilmiş beynəlxalq hüquq sənədlərinə
qoşularaq onlarda nəzərdə tutulan bütün
hüquq və azadlıqlara vətəndaşların cinsindən,
irqindən, milli mənsubiyyətindən, dini etiqadından,
sosial mənşəyindən, siyasi əqidəsindən
asılı olmayaraq əməl edilməsini, bu hüquq və
azadlıqların maneəsiz həyata keçirilməsini təmin
edir. Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarının
hüquq və azadlıqları qanunda nəzərdə
tutulmuş xüsusi hallardan başqa, hər hansı formada məhdudlaşdırıla
bilməz.
Konstitusiya
aktı Azərbaycan Respublikasının yeni
Konstitusiyasının qəbulunda hüquqi baza rolunu oynadı.
Hüquqi
dövlətin qurulmasının birinci şərti insan və
vətəndaş hüquq və azadlıqlarının təmin
edilməsidir.
Azərbaycan
xalqı özünün çoxəsrlik dövlətçilik
ənənələrini davam etdirərək, Azərbaycan
Respublikasının dövlət müstəqilliyi haqqında
Konstitusiya aktında əks olunmuş prinsipləri əsas
götürərək, bütün cəmiyyətin və hər
kəsin firavanlığının təmin edilməsini istəyərək,
keçmiş, indiki və gələcək nəsillər
qarşısında öz məsuliyyətini dərk edərək,
suveren hüququndan istifadə edərək 1995-ci il 12 noyabr
tarixində ümumxalq səsverməsi (referendum) yolu ilə
öz milli Konstitusiyasını qəbul etdi.
Konstitusiya
ən yüksək hüquqi qüvvəyə malik olan, bir tərəfdən
insan və dövlət, digər tərəfdən isə
insan və cəmiyyət arasında münasibətlərin əsaslarını
nizamlayan hüquq normaları sistemidir. Bu hüquq normaları
bir və ya bir neçə normativ-hüquqi aktda- əsas
qanunlarda cəmlənə bilər. Həmin normalar
çoxsaylı normativ-hüquqi aktlardan, eləcə də, məhkəmə
presedentlərindən və konstitusiya adətlərindən
ibarət ola bilər.
Müstəqilliyini
elan etmiş və beynəlxalq hüququn subyekti olan Azərbaycan
Respublikasında demokratik cəmiyyətin atributu olan, vətəndaş
cəmiyyətinin bərqərar edilməsini, xalqın iradəsinin
ifadəsi kimi qanunların aliliyini təmin edən hüquqi,
dünyəvi dövlət quruculuğunu, ədalətli
iqtisadi və sosial qaydalara uyğun olaraq hamının layiqli həyat
səviyyəsini təmin edən yeni milli Konstitusiyaya ehtiyac
duyulurdu.
Müasir
dünyada hər hansı cəmiyyətin, dövlətin
demokratik xarakterli xeyli dərəcədə ölkədə
şəxsiyyətin konstitusiya yolu ilə təsbit edilmiş
hüquq və azadlıqları sisteminin miqyası, təbiəti
və təminatı mexanizminin səmərəliliyi ilə
müəyyən edilir.
Demokratik
hüquqi dövlətdə Konstitusiya nəinki dövlətin,
habelə xalqın dövlətçilik iradəsini,
suverenliyi ifadə etdirən cəmiyyətdə əsas
qanundur. Konstitusiya insanın və vətəndaşın əsas
hüquq və azadlıqlarını, hakimiyyətin ictimai-siyasi
institutlarını və xalqın özünüidarə
sistemini təsbit edir, vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşmasının və inkişafının hüquqi əsası
kimi çıxış edir.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasında insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının təmin
edilməsi dövlətin əsas məqsədi kimi təsbit
olunmuşdur. Konstitusiya suverenliyi, müstəqilliyi və
dövlət hakimiyyətinin aliliyini təsbit edən
hüquqi təsis sənədidir. O, konstitusiya quruluşuna
sistemli baxışa əsas verir, dövlət institutları
sistemində balans yaradır, Konstitusiya quruluşunun sabitliyini
təmin edir.
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası onun konstitusion
quruluşunun əsaslarını, insan və vətəndaşların
hüquqi statusunu, vətəndaş cəmiyyətinin əsas
cəhətlərini, unitar dövlət quruluşunu, Azərbaycan
Respublikasında qanunverici, icra və məhkəmə hakimiyyəti
orqanlarının təşkili və fəaliyyəti prinsiplərini,
yerli özünüidarəetmənin əsaslarını təsbit
edir.
Azərbaycan
Respublikasının ilk milli Konstitusiyasında "İnsan
hüquqlarının Ümumi Bəyannamə"sində və
digər beynəlxalq müqavilələrdə nəzərdə
tutulmuş insan hüquq və azadlıqları ideyasına əməl
etmək istəyindən xəbər verir.
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında şəxsiyyətin
azadlıq, toxunulmazlıq hüququ, söz, fikir, mətbuat,
vicdan azadlığı, sərbəst toplaşmaq hüququ,
mülkiyyət və azad sahibkarlıq hüququ kimi vətəndaş
hüquqları təsbit edilmişdir.
Konstitusiyada
özünün əksini tapmış insan
hüquqlarının digər mühüm qrupunu sosial
hüquqlar təşkil edir. Dövlət şəxsiyyətin
əmək, sosial təminat, sağlamlıq, təhsil, yaradıcılıq
və digər mühüm hüquqlarına təminat verməklə
ölkədə insan hüquq və azadlıqlarının
tam sisteminin yaradılmasının əsasını
qoymuşdur.
Ölkənin
əsas Qanununun 12-ci maddəsinin I hissəsinə əsasən,
insan və vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının, Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına
layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsi dövlətin
ali məqsədidir. Konstitusiyada təsbit olunmuş bu ali məqsədin
təmin edilməsi istiqamətində bir sıra hüquqi
islahatlar həyata keçirilmişdir.
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında təsbit olunmuş insan
və vətəndaş hüquqlarının daha effektiv təmin
edilməsi məqsədi ilə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti bu sahədə mühüm fərman
və sərəncamlar imzalamışdır. Belə ki, Azərbaycan
Respublikası Prezidenti 21 fevral 1996-cı il tarixində "Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında hüquqi islahatlar
komissiyasının yaradılması haqqında" sərəncam
imzaladı. Həmin sərəncama əsasən, ölkədə
geniş hüquqi islahatlar keçirilməsi
planlaşdırıldı.
22
fevral 1998-ci il tarixində insan hüquq və
azadlıqlarının təmin olunması istiqamətində
vacib bir fərman imzalandı. Fərmanda insan
hüquqlarının müdafiəsinə dair Dövlət
Proqramının layihəsinin hazırlanması, insan
hüquqları üzrə səlahiyyətli müvəkkil təsisatının
yaradılmasına dair təkliflərin hazırlanması,
qaçqınların və məcburi köçkünlərin,
əlillərin, müharibə
iştirakçılarının, aztəminatlı ailələrin
iqtisadi və sosial hüquqlarının daha səmərəli
təmin edilməsi ilə əlaqədar təkliflərin
hazırlanması, insan hüquqları üzrə elmi-tədqiqat
institutunun yaradılmasına dair təkliflərin
hazırlanması, hüquqi islahatların həyata
keçirilməsi ilə əlaqədar normativ-hüquqi
aktların insan hüquqlarına dair beynəlxalq standartlara tam
uyğunluğunu təmin etmək və s. kimi məqsədlərə
nail olmaq üçün tədbirlər planı müəyyən
olunmuşdur.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin "İnsan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının təmin
edilməsi sahəsində tədbirlər haqqında"
1998-ci il 22 fevral tarixli fərmanından irəli gələn məqsəd
və vəzifələri nəzərə alaraq, Azərbaycanın
konkret inkişaf mərhələsinə uyğun olaraq insan
hüquqlarının müdafiəsi sahəsində həyata
keçirilən tədbirlərin səmərəliliyini
artırmaq məqsədi ilə Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 1998-ci il 18 iyun tarixli 832 saylı sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş "İnsan hüquqlarının
müdafiəsinə dair Dövlət Proqramı"nı
xüsusilə qeyd etmək lazımdır. Dövlət
Proqramında İnsan Hüquqları üzrə Azərbaycan
Respublikasının səlahiyyətli müvəkkil təsisatın
yaradılması, Azərbaycan Respublikasının insan
hüquqları haqqında beynəlxalq sazişlərə qoşulması,
bu sahədə elmi-təhqiqat institutun yaradılması,
normativ-hüquqi aktların insan hüquqlarına dair beynəlxalq
standartlara tam uyğunluğunun təmin edilməsi, hüquqi
mexanizmlərin təkmilləşdirilməsi, insan
hüquqları sahəsində fəaliyyət göstərən
beynəlxalq qurumlarla əməkdaşlığın daha da
inkişaf etdirilməsi, bu sahədə fəaliyyət
göstərən beynəlxalq institut və mərkəzlərdə
tədqiqat və təhsil proqramları üzrə mütəxəssislərin
hazırlanması, insan hüquqları haqqında öhdəliklərə
riayət edilməsi və digər mühüm məsələlər
nəzərdə tutulmuşdur. Dövlət Proqramında təsbit
olunmuş məsələlərin həlli istiqamətində
bir sıra islahatlar həyata keçirilmişdir. Azərbaycan
220-dən artıq beynəlxalq konvesiyaya qoşulmuşdur ki,
bunların təxminən yarısı insan hüquq və
azadlıqları ilə bağlıdır. Azərbaycan beynəlxalq
hüquq normalarının üstünlüyü prinsipini qəbul
edərək öz milli qanunvericiliyinin təkmilləşdirilməsi
istiqamətində geniş islahatlar həyata
keçirmişdir. Bildiyimiz kimi hüquqi, demokratik cəmiyyətin
mühüm atributlarından biri insan və vətəndaş
hüquqlarının qorunmasıdır. Azərbaycan bu istiqamətdə
mühüm hüquqi islahatlar həyata keçirmiş, insan
hüquq və azadlıqlarının təmin
olunmasını müəyyən edən və beynəlxalq
hüquq normalarına müvafiq normativ hüquqi baza
yaradılmış, yeni mütərəqqi hüquq müdafiə
mexanizmləri təsis edilmişdir. Belə səmərəli
hüquq müdafiə mexanizmlərdən biri də Azərbaycan
Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə
Müvəkkili (Ombudsman) təsisatıdır.
28
dekabr 2001-ci il tarixdə "Azərbaycan Respublikasının
İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkili (Ombudsman)
haqqında" Konstitusiya Qanunu qəbul edilmişdir. Müvəkkil
təsisatının yaradılması və fəaliyyət
göstərməsi üçün maddi və hüquqi baza
rolunu oynamışdır. Azərbaycan Respublikası insan
hüquq və əsas azadlıqlarının həyata
keçirilməsinin təmini, respublikada məhkəmə
islahatlarının həyata keçirilməsindən irəli
gələn, Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin fəaliyyətinin
və seçki sisteminin təkmilləşdirilməsi ilə
əlaqədar yeni müddəaların Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında təsbit olunması məqsədilə
2002-ci il avqustun 24-də referendum keçirilmişdir. Referendum
nəticəsində həyata keçirilən bir sıra
mütərəqqi dəyişikliklərlə yanaşı
ölkəmizdə davam edən məhkəmə hüquq
islahatının nəticələri, üçpilləli məhkəmə
sisteminin, xüsusilə də apelyasiya məhkəmələrinin
hakimlərinin Parlament tərəfindən təyin olunması,
Konstitusiya məhkəməsinə hər kəsin şikayət
verə bilməsi, məhkəmələrə müraciət
etməsi kimi mühüm müddəalar öz əksini
tapmışdır.
Konstitusiyada
ilk dəfə olaraq hər kəsin onun hüquq və
azadlıqlarını pozan qanunvericilik və icra hakimiyyəti
orqanlarının, bələdiyyələrin normativ
aktlarından, məhkəmə aktlarından qanunla müəyyən
edilmiş qaydada Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin III hissəsinin 1-7-ci bəndlərində
göstərilən məsələlərin Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsi tərəfindən
həll edilməsi üçün Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə
pozulmuş insan hüquq və azadlıqlarının bərpa
edilməsi məqsədilə şikayət vermək
hüququ təsbit olunmuşdur.
Azərbaycan
Respublikasında insan hüquq və azadlıqlarının təmin
edilməsi istiqamətində həyata keçirilən
hüquqi islahatların və milli qanunvericiliyin beynəlxalq,
Avropa standartlarına uyğunlaşdırılması
prosesinin məntiqi davamı kimi 24 dekabr 2002-ci il tarixdə qəbul
edilmiş "Azərbaycan Respublikasında insan hüquq və
azadlıqlarının həyata keçirilməsinin tənzimlənməsi
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya
Qanunu əsasən, ölkədə insan hüquq və
azadlıqlarının həyata keçirilməsini
"İnsan hüquqlarının və
azadlıqlarının müdafiəsi haqqında"
Konvensiyaya uyğunlaşdırmaq məqsədini
daşıyır.
Dövlət başçısı tərəfindən 28 dekabr 2006-cı il tarixdə "Azərbaycan Respublikasında insan hüquqlarının müdafiəsi üzrə Milli Fəaliyyət Planının təsdiq edilməsi haqqında" sərəncam imzalanaraq, qüvvəyə minmişdir. Sərəncama əsasən, Azərbaycanın müasir inkişaf dövründə hüquqi dövlət quruculuğu və insan hüquqlarının müdafiəsi sahəsində səylərin gücləndirilməsi dövlət siyasətinin əsas istiqamətlərindən biri kimi müəyyən edilmişdir.
Qeyd olunmalıdır ki, Milli Fəaliyyət Proqramında dövlətin insan hüquqlarının müdafiəsi sahəsində fəaliyyətinin konsepsiyası inkişaf etdirilərək müxtəlif istiqamətlər üzrə kompleks tədbirlərin həyata keçirilməsi, onların icrası, əlaqələndirilməsi, monitorinqi və qiymətləndirilməsi mexanizmi və qarşıya qoyulan məqsədlər müəyyən olunmuşdur. Ölkəmizdə insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi sisteminin daha da inkişaf etdirilməsi, qanunvericilik bazasının təkmilləşdirilməsi, əhalinin müxtəlif qruplarının daha səmərəli təmin edilməsi istiqamətində konkret tədbirlər nəzərdə tutmuşdur. Belə ki, proqramda qanunvericilik aktları qəbul olunarkən insan hüquqları meyarının rəhbər tutulması, Azərbaycan Respublikasının insan hüquqları sahəsində beynəlxalq müqavilələrə qoşulması prosesinin davam etdirilməsi, yeni qanunvericilik aktlarının qəbul edilməsi, ölkədə korrupsiya ilə mübarizənin gücləndirilməsi, şəffaflığın artırılması, əhaliyə göstərilən elektron xidmətlərin inkişaf etdirilməsi sahəsində fəaliyyətin vətəndaş cəmiyyəti ilə sıx əməkdaşlıqda davam etdirilməsi ehtiva olunur.
18 mart
2009-cu il tarixində Azərbaycanda daha bir
referendum baş tutur. Qəbul olunmuş "Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında dəyişikliklər
edilməsi haqqında" referendum aktına uyğun olaraq,
Konstitusiyaya bir sıra əlavə və dəyişikliklər
edilib. Bu əlavə və dəyişikliklər ölkəmizin
"İnsan hüquqlarının və əsas
azadlıqların müdafiəsi haqqında" Avropa
Konvensiyasına qoşulması, eləcə də məhkəmə
islahatları nəticəsində yaranan öhdəliklərə
əməl olunması, Milli Məclisin fəaliyyətinin və
seçki sisteminin daha da təkmilləşdirilməsi kimi
mühüm məqsədlərə xidmət edirdi. Bu mənada, qeyd olunan əlavə və dəyişikliklər
Konstitusiyanı yeni müddəalarla zənginləşdirib.
27 dekabr 2011 tarixində Azərbaycanda yeni Milli Fəaliyyət
Planı təsdiqləndi. Prezident İlham Əliyev
Azərbaycanda insan hüquq və azadlıqlarının
müdafiəsinin səmərəliliyini artırmaq sahəsində
Milli Fəaliyyət Proqramının təsdiq edilməsi
haqqında sərəncam imzalamışdır. Sənədin
preambula hissəsində bildirilir ki, demokratiya və insan
hüquqları, sosial tərəqqi kimi ümumbəşəri
dəyərlərə sadiq olan və hüquqi dövlət
quruculuğu yolunda inamla irəliləyən Azərbaycan
insanların layiqli həyat şəraitinin, rifah səviyyəsinin,
cəmiyyətdə özlərini təsdiqetmə imkanlarının
artırılması üçün ciddi səylər
göstərir.
Respublikada keçirilən hüquqi islahatlardan
danışarkən, ölkədə korrupsiyaya qarşı
aparılan mübarizəni xüsusi olaraq qeyd etmək
lazımdır. Belə ki, Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2012-ci
il 5 sentyabr tarixli Sərəncamı ilə Açıq
Hökumətin təşviq edilməsinə dair Milli Fəaliyyət
Planı və Korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə
Milli Fəaliyyət Planı təsdiq edilmişdir. 2012-2015-ci illəri əhatə edəcək Fəaliyyət
Planları Azərbaycan Respublikasında korrupsiyaya qarşı
mübarizə və idarəçilik sahəsində həyata
keçirilən tədbirlərin
davamlılığının təmin edilməsi, dövlət
orqanlarının fəaliyyətində şəffaflığın
artırılması, idarəçiliyin müasir standartlara
uyğun qurulması, açıq hökumət prinsiplərinin
təşviq edilməsi məqsədini daşıyır.
Qeyd edək ki, Azərbaycan 2011-ci ildə beynəlxalq səviyyədə
başlanılan Açıq Hökumət Tərəfdaşlığına
qoşulan ilk dövlətlərdən biri olmuşdur. Beynəlxalq təşəbbüs
kimi fəaliyyətə başlayan Açıq Hökumət
Tərəfdaşlığının hədəfi dövlət
idarəçiliyində şəffaflığın
artırılması, hesabatlılığın təmin edilməsi,
ictimaiyyətin iştirakının genişləndirilməsi,
yeni texnologiyaların tətbiqini dəstəkləməkdir.
Açıq Hökumət tərəfdaşlığının
prinsiplərini rəhbər tutan Milli Fəaliyyət Planı
dövlət orqanları tərəfindən öz fəaliyyətləri
barədə məlumatların ictimaiyyətə daha geniş
formada çatdırılması, qərarların qəbulu
prosesində vətəndaş cəmiyyətinin rolunun
artırılması, elektron xidmətlərin genişləndirilməsi
və əhaliyə təqdim olunan xidmətlərin keyfiyyətinin
artırılması üçün tədbirlər müəyyən
edir.
Hər iki fəaliyyət planının layihəsi Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin tapşırığına əsasən
Korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə Komissiya tərəfindən
hazırlanmışdır. Komissiyanın sədri Prezident
Administrasiyasının rəhbəri cənab Ramiz Mehdiyev
bildirmişdir: "5 sentyabr 2012-ci il tarixli
sərəncam dövlətin bu sahədə siyasətinin
davamlı xarakter daşıdığını göstərir
və Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin korrupsiyaya qarşı mübarizənin
davam etdirilməsində qətiyyətini və siyasi iradəsini
bir daha nümayiş etdirir. Fəaliyyət
planlarının qəbul edilməsi Azərbaycanın
Açıq Hökumət prinsiplərinə sadiqliyinin bariz
nümunəsidir. Bu islahatların həyata
keçirilməsi ölkədə dövlət
qurumlarının nüfuzunu daha da artıracaq, dövlət-vətəndaş
münasibətlərinin keyfiyyətcə yeni müstəviyə
keçməsinə təkan verəcək və vətəndaşların
dövlətə etimadını daha da
artıracaqdır". Fəaliyyət
Planlarının mühüm bir cəhəti ondan ibarətdir
ki, onların hazırlanmasında dövlət orqanları ilə
yanaşı, ictimai dinləmələrdə fəal
iştirak etmiş vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının və beynəlxalq təşkilatların
rəy və təklifləri nəzərə
alınmışdır. Eyni zamanda, Fəaliyyət
Planlarının icrasına və onların dəyərləndirilməsi
prosesinə qeyri-hökumət təşkilatlarının cəlb
edilməsi, geniş maarifləndirmə tədbirlərinin həyata
keçirilməsi nəzərdə tutulur.
Göründüyü kimi, Azərbaycan Respublikası
müstəqilliyini bəyan etdikdən bu günə kimi
demokratik, hüquqi dövlət quruculuğu istiqamətində
həyata keçirilmiş hüquqi islahatlar nəticəsində
insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının təmin edilməsi və qorunması
sahəsində ölkəmizdə mühüm hüquqi baza
yaranmışdır.
Azərbaycanın
yaşadığı yeni mərhələdə insan
hüquqlarının müdafiəsi sahəsində
aparılan ardıcıl islahatların davam etdirilməsi, qarşıdan
gələn illər üçün dövlətin
normativ-hüquqi aktlarının insan hüquqlarına dair beynəlxalq
standartlara tam uyğunluğunun təmin edilməsi, beynəlxalq
təşkilatlarla yeni əməkdaşlıq
strategiyasının hazırlanması və həyata
keçirilməsi, dövlət orqanlarının fəaliyyətinin
insan hüquqlarının təminatı baxımından təkmilləşdirilməsi,
dövlətlə vətəndaş cəmiyyəti
arasında qarşılıqlı əlaqələrin
inkişaf etdirilməsi vəzifələri prioritet istiqamətlər
kimi, inkişaf edir.
Nəcibə MUSTAFAYEVA,
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti
yanında Strateji Araşdırmalar
Mərkəzinin əməkdaşı
Xalq qəzeti.- 2012.- 4 noyabr.- S. 3.