“İnsanın
başlıca dəyəri vicdanıdır”
Səliqə-sahmanla geyinmiş
yeniyetmə şagirdlər bir qədər həyəcanlı
və maraq dolu baxışlarla məktəbin foyesinə daxil
olan hər bir qonağı çox dqqətlə nəzərdən
keçirir, sonra da gələnin yazıçı-dramaturq
Hüseynbala Mirələmov olub olmadığı barədə
öz aralarında xısınlaşırdılar. Amma
hiss etdim ki, onların çoxu ədəbiyyatşünas
alimlərimizdən birinin "XX əsrin adamı, XXI əsrin
yazıçısı" kimi təqdim etdiyi nasiri ən
azından əsərlərindən tanıyırlar. Sadəcə hər şeyi televiziya ekranlarından,
kompyuter monitorlarından izləyən, gələcəyin, kim
bilir, böyük şəxsiyyətləri olacaq bu gül
balalar, elmin təməlinin qoyulduğu bu məbəddə,
deyəsən, hələ "canlı"
yazıçı görməmişdilər...
Nostalji hisslər məni bir anlıq
ötən əsrin 70-80-ci illərinə apardı. O zaman
özgə bir zaman idi. Tələbəlik həyatımızın
qaynar çağlarında azadlıq və müstəqilliyin
ətrini izdihamlı görüşlərdə bir az
şairlərdən, bir az yazçılardan, bir az da
sözünü sözsüz deməyi bacaran universitet müəllimlərimizdən
alırdıq. O zaman saatlarla kitab mağazalarında növbədə
durub Çingiz Aytmatovun, Markesin, Rasputinin, Belovun, Bulqakovun əsərlərini
almaq və hamıdan tez oxumaq dəbdən çox, zamanın
yetişməkdə olan inqilabçı nəslinin "yeni
söz azarına" tutulmasından irəli gəlirdi. Kitab
böyük nemətdir, o da ola qiymətli kitab...
Bu yerdə Rey Bredberinin müsahibələrinin
birində dediyi aşağıdakı sözlər yadıma
düşdü: " Məni kitabxanalar böyüdüb. Mən
kolleclərə və universitetlərə inanmıram. Mən
kitabxanalara inanıram, çünki tələbələrin
çoxunun oxumağa pulu yoxdur. Böyük depressiya
dövründə mən məktəbi qurtaranda bizim heç
pulumuz yox idi. Mən kollecə oxumağa gedə bilmədim,
ona görə də mən 10 il ərzində gündə
üç dəfə kitabxanaya gedirdim. 27 yaşında mən
universitet əvəzinə kitabxananı bitirdim..."
Hüseynbala Mirələmov isə zəngin
ailədə yaşamasa da məktəbə getmişdi,
kitabxanada da olmuşdu və orta təhsilini də əla qiymətlərlə
başa vurmuşdu. Hələ orta məktəbdə oxuyarkən
"Bir tikə çörək" hekayəsi onun
yazıçı tərcümeyi-halına ilk sətirləri
yazmışdı. Sonra... sonra isə Texniki Universitetə qəbul
olunmuşdu və oranı da fərqlənmə diplomu ilə
bitirmişdi. Niyə Texniki Universitetə? Maraqlı
sualdır, görəsən özü buna necə cavab verəcək
ki, onu diqqətlə dinləyən və artıq peşə
seçimi qarşısında olan onbirincilər sabah doğru
qərar verməkdə yanılmasınlar?..
Mən özümə, öz daxili istəyimin
gücünə, yəni yazıçı ola bilmək
bacarığıma, istedadıma nə qədər inansam belə,
valideynlərimin məni mühəndis görmək istəyi
daha güclü idi. O vaxtdan bu qərarımda qətiyəm
ki, insanın özünü özü qədər tanıya
bilən ikinci bir insan ola bilməz. Amma nəyə görəsə
valideynlərə, elə gəlir ki, onlar
uşaqlarının gücünə, istedadına daha
yaxşı bələddirlər. Mənim valideynlərim də
istisna deyildi.
Mən onlarla razılaşdım. Amma
istəyimlə də uzun zaman gizli, baş-başa yaşaya
bildim. Bu istəyin azadlığa çıxası
günü, nə vaxtsa onun işıq saldığı yolla
gedəcəyimi gözləməyə səbrim
çatdı. Doğrudur, bu o qədər də asan deyildi. Mən
eyni vaxtda içimdə iki sənət yaşatmalı
olmuşam. Biri valideynlərin arzusundan yaranan və cəmiyyətdə,
gündəlik həyatda mənim adımla yanaşı
çəkilən mühəndislik, biri isə içimdə
yaşatdığım yazıçılıq. Birincini də
mükəmməl bilməli idim. Çünki onun
uğursuzluğu, bir şəxsiyyət kimi cəmiyyətdə
mənə olan münasibəti korlaya və məni pessimizmə
sürükləyə bilərdi. Bax, burda artıq hisslərdən
daha çox ağlın, məntiqin
çıxardığı hökmə üstünlük
verdim. Və elə bilirəm ki, pis mühəndis
olmamışam."
- Hüseynbala Mirələmov sələflərinin
isbat etdiyini bir daha sübut etdi - hansı peşə sahibi
olmağın yaxşı yazıçı olmağa
heç bir maneçiliyi yoxdur. Yazıçılıq ilahi
bir vergi, istedaddır. Mirələmov, illər keçəndən
sonra belə, ədəbi istedadının gücü ilə
vaxta macal vermədən ərsəyə gətirdiyi əsərləri
ilə nəinki Azərbaycanda, hətta ölkəmizin
hüdudlarından kənarda da oxucularının
zövqünü öz sözünün sehrinə sala bildi,
onların sevgisini qazanmağı bacardı...
190 saylı orta məktəbin müəlliməsi,
pedaqoji elmlər üzrə fəlsəfə doktoru Qənirə
xanım Əmircanova yazıçı şəxsiyyətinə
vurğunluğunu gizlətmədən sözünə davam
edir:
- Cəmisi bir onillikdə, əsrlərin
qovşağından başlayaraq bu günə qədər
haqqında on beşdən artıq kitab, beş yüzdən
artıq məqalə çap olunan və bu əsərlərdə
bir yazıçı kimi daim təqdir olunan Hüseynbala Mirələmov
həm də cəmiyyətdə ən çox oxunan və ədəbi-ictimai
fikrin diqqət mərkəzində qalan bir yazıçı
ola bildi. Ədəbiyyatşünaslar, ədəbi tənqidçilər
nə deyir desin, amma mənə elə gəlir ki, bunun
izahı yazıçının öz əsərlərində
ruhu dolaşmış cəmiyyətimizə amansız
müdaxiləsində, bu cəmiyyətin eybəcərliklərini
cəsarətlə açmasında, onlara milli şüurla
çəkinmədən etiraz etməyi bacarmasındadır.
"Həyatda və sənətdə əbədini
ötəridən ayırmağı bacaran", tənqidçilərin
"müasir Amerika romanı" ilə müqayisə etdikləri
əsərləri ilə özünü Azərbaycan cəmiyyətinə
"cəmisi on ilə tanıtmağı və sevdirməyi
bacaran" yazıçı-dramaturqun narahat ruhu "Güllələnmiş
heykəllərin" "xəcalət"ini çəkə-çəkə
əsgər cəsarəti, sərkərdə dühası ilə
daim Qarabağı, Şuşanı dolaşır...
...Bilmirəm klassiklərdən hansı
bu həyat həqiqətini yazıb ki, "xəcalət
hissini itirən adamdan hər cür naqislik gözləmək
olar". Hüseynbala Mirələmovun qəhrəmanları nə
yaxşı ki, hələ bu hissi itirməyiblər.
Hüseynbala Mirələmov daxilən
yaşadığı Qarabağ ağrılarında, torpaq
itkisində, Vətəndəykən qaçqınlıq və
məcburi köçkünlük qınağının əzablarında,
bu insanların xəcalətində oxucunun da payının
olduğunu gizlətmir, onlara da bu hissləri yaşadır.
"...Hörmətli Hüseynbala Mirələmov,
"Xəcalət" povestinizi yalnız yarıya qədər
oxuya bildim. Qəhər məni boğdu, göz
yaşlarımı saxlaya bilmədim, bacarmadım. Bu boyda dərdlə
qol-qola, baş-başa yaşaya bildiyimə görə xəcalət
çəkdim. Bəli, biz hamımız
babalarımızın bizə əmanət verib getdiyi cənnətməkan
Qarabağı düşmənə təslim edəndən
sonra yenə də yaşaya bildiyimizə görə o müqəddəs
torpaqda yetişən dahilərimizin ruhundan utanmalıyıq. Əsərinizlə
məni bir daha utandırdığınıza görə Sizə
təşəkkür edir, axıra qədər oxuya bilmədiyimə
görə Sizdən üzr istəyirəm, əfv edin, təsvir
etdiyiniz o dəhşətli səhnələri yaşamaq qəlbi
və vicdanı olan hər kəs üçün çox
ağırdır". Bu ürək dağlayan kövrək
duyğular sevimli şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə qəlbinin
hıçqırıqlarıdır.
Böyük şair "Xəcalət"i
göz yaşı, qubarla oxuyan tək adam olmadı. Artıq
neçə illərdir ki, dram əsəri kimi Akademik Milli
Dövlət Dram teatrının səhnəsindən
düşməyən, hətta bir çox ölkələrin
teatr səhnələrində böyük uğur qazanan
"Xəcalət" öz tamaşaçılarını
utandırır, ağladır, hiddətləndirir və
amansız düşmənlə mübarizəyə, qisas
almağa çağırır.
Yox, "Xəcalət"i milli mənliyimizin
əyilməsi kimi qəbul etmək qətiyyən doğru
olmaz. Bu günahlarımızın etirafı, xəcalətdən
qurtulmağa bir çağırışdır. H.Mirələmov
yaradıcılığında önəmli məqam ondan ibarətdir
ki, o oxucularını Qarabağ torpağının
işğalının "Xəcalət"ində
saxlamır. Bu "Xəcalət"i üstümüzdən
götürmək üçün bir xilas yolunu da göstərir
və bu yol onun "Yanan qar" romanında əksini
tapır. Tənqidçi-ədəbiyyatşünas, professor
Nizaməddin Şəmsizadə yazıçının bu qayəsinə
işarə edərək deyir ki, " əslində
Hüseynbala Mirələmov "Yanan qar" ("Dağlarda
atılan güllə") əsərində Qarabağ
müharibəsinin bədii həllini tapır. Bu əsərlə
tanışlıqdan sonra qarşıya sual çıxır:
Hanı bu ölkənin partizan oğlanları? Niyə
Qarabağda erməni dağılarına göz yummağa
imkan verməyən bir əli silahlı dolaşmır?..."
Hüseynbala Mirələmovun "əsərləri
belə bir təsəvvür yaradır ki, o, bir
yaradıcı şəxsiyyət kimi daim narahat və nigaran
insandır, " deyən görkəmli ədəbiyyatşünas,
akademik Bəkir Nəbiyev də həmkarının fikrini
bölüşərək yazır:
"..Həyat materialından
özünəməxsus tərzdə istifadə edən
müəllif erməni təcavüzünün qurbanlarını,
məhrumiyyət və itkilərimizi təsvir etdiyi anlarda belə
bədbin görünmür, əksinə, biz yağı
düşmənlə döyüş ruhunun, qələbə
əzminin güclü tərnnümünün şahidi olur,
bir-birindən mətin, yenilməz obrazlarla
qarşılaşırıq...
...Nə bəy Kamran, nə də onun
silahdaşları yalnız subyektiv düşüncə əsasında
uydurulmuş obrazlar deyil, daha çox xalqın danışan mənliyi,
Qarabağ yanğısı ilə döyüş
meydanına atılmağa hazır olan canlı insanların
obrazı kimi çıxış edir və təbii olaraq,
köhnə dəyirmandakı ocaq yurd, Vətən mənasında
dərk edilir..."
...Hüseynbala Mirələmovun ədəbiyyatda
istiqaməti, müəyyən edilmiş sərhədlərdə
yox, insanlığın gələcəyinin təhlükəyə
məruz qaldığı yerdə yaratmaqdır. Romen Rollan
"Bethovenin həyatı" əsərində bunu çox
gözəl ifadə edir: "Qorxaq və namərd eqoizmin
boğduğu bəşəriyyət can verir. Gəlin pəncərələri
açaq. Azad nəfəsi buraxaq. Qoy qəhrəmanların nəfəsi
bizi isitsin". Bəli, qəhrəmanlar, xeyirxahlar
lazımdır ki, onlara baxıb yaşamaq olsun. O qəhrəmanlar
ki, onlar vicdanın hökmü ilə yaşayır, həqiqəti
axtarır, şərlə mübarizə aparırlar.
Nizaməddin Şəmsizadəyə
görə "XX əsr sosial-psixoloji romanının
yaradıcılarından biri", "Avropa təfəkkürlü,
Şərq ruhlu bir azərbaycanlı" olan Hüseynbala Mirələmov
"tamam təsadüfən tapılmış adi bir ipin
ucundan tutub cəmiyyətin sarsılmış kökünə
enməyi, insan taleyini həll edən ani bir məqamı ciddi
sosial-psixoloji hadisə miqyasında genişləndirməyi
bacaran" yazıçıdır.
Hüseynbala Mirələmova görə
"insanın başlıca dəyəri VİCDANDIR".
Deyir, "vicdanla yaşamaq - bu ruhən şəxsiyyət
olmaq deməkdir". Yazıçıya görə " bu
ali koteqoriyanı itirən adam hər cür
alçaqlığa gedə bilər."
"Qırxıncı otaq"da sosial iflicləri göstərməklə
bərabər nasir əclaflığın və
vicdansızlığın ictimai mahiyyətini açıb
göstərir.
Mariya fon Ebner-Eşenbax nahaq deməmişdir
ki, "insan öz iradəsinin hakimi , vicdanının qulu
olmalıdır." Vicdan şahid istəməz,
çünki o cəmiyyətin mövqeyindən asılı
deyil. Məhz bu xüsusiyyətinə görə vicdan
ağlın digər nəzarət mexanizmlərindən fərqlənir.
Vicdan intuitivdir, bu dəyərə sahib olan insan onu hiss edə,
duya bilir və öz seçimində ona söykənir. Belə
insan həmişə düşünülmüş,
vicdanlı hərəkət edər, nə özünə nə
də ətrafdakılara ziyan verər. Bu Hüseynbala Mirələmovun
müsbət qəhrəmanlarının əsas səciyyəvi
xüsusiyyətlərdəndir.
Hüseynbala Mirələmov
həyatda olduğu kimi əsərlərində də fəal
vətəndaşlıq mövqeyi ilə seçilir. Onun vətəndaşlığı
onun yaradıcılığından ayrılmır. Uşaqkən eşitdiyimiz bütün
nağıllarda sirli - sehirli "Qırxıncı
otağ"ın qapısına açar salan H.Mirələmov
özünün həyatda görmək istədiyi ədalətə,
haqqa xidmət göstərən əsl vətəndaş-hüquqşünas
obrazını yaradır. Həyat, bu
gün cəmiyyətimizdə gedən proseslər göstərir
ki, məhz Adil Hüseynli kimi xalq arasında haqqa, sədaqət
nümunəsinə çevrilən, bütün mənfiliklərin,
çirkinliklərin, əxlaqsızlıqların
kökündə duran yalana, riyakarlığa, rüşvətxorluğa
qarşı mübarizə aparan insanlara böyük
ehtiyac var. Bu mənada istər "Gəlinlik
paltarı"nda, istər "Qumru yumurtaları"nda, istər
"Qırxıncı otaq"da, istərsə digər əsərlərində
yazıçının qarşısına qoyduğu ali məqsədlərdən
biri insanın yaşadığı mühitdə öz
simasını qoruyub saxlaya bilməsinə, içindəki
iblisə qalib gələ bilməsinə kömək
göstərməkdir.
Bütün
dövrlərin və bütün yazarların əsərlərində
xeyirlə şərin, işıqla qaranlığın,
yaxşı ilə pisin mübarizəsi əslində cəmiyyətin
əbədi problemi olaraq qalır. Amma dünyanın
yaranışında nə xeyir, nə şər var idi, xeyir
və şər sonra yarandı. Şər o vaxt dünyaya gəldi
ki, şəri hiss etmək qabiliyyəti olan ürək peyda
oldu, bu da əslində mahiyyətcə şər deyildi. O məqamda
ürək ilk dəfə imkan verir ki, şər var, onda o
ürəkdə şər doğulur və burada iki
başlanğıcın mübarizəsi başlayır.
Dünyada şərə zərurət fizikanın
işıq və kölgə qanununa bərabərdir, yəni
bu ona bənzəyir ki, işığın mənbəyi kənardadır,
kölgə isə şəffaf olmayan əşyalar
buraxır. Beləcə şər də dünyada öz
içindən ilahi nuru keçirməyən "qeyri şəffaf
canların" varlığı üzündən mövcud
olur.
Hüseynbala Mirələmov
bu ilahi nuru keçirməyən "qeyri şəffaf
canların" mahiyyətinə nüfuz edir və bəlli
olur ki, xeyir və şər adlandırdığımız əməllər
ağlın kamilləşməməsi nəticəsində
mövcuddur. Yazıçıya görə, ictimai şərə
qalib gəlmək mümkündür, əlbəttə əgər
insanlar öz xoşbəxtliklərini başqalarının bədbəxtlikləri
üzərində qurmasalar. Əzab, əziyyət
görmüş insan heç vaxt digər insanlara əzab verməz.
Bu mənada nasir əsərlərində xeyirxahlıq, mərhəmət
və əziyyətlərdən sonra insanın daxili harmoniya
problemini ortaya qoyur. Bəlkə elə bu ruhu
duyduğu və şahidi olduğu üçündür ki,
siyasi elmlər doktoru, Milli Məclisin deputatı Hadi Rəcəbli
uşaqlıq dostu haqqında danışanda tez-tez deyir ki,
"Hüseynbala xeyirxahlıq, mərhəmətlə
yoğrulmuş bir mənəviyyat sahibidir. Bu onun
bütün əsərlərinə də hopub".
Hüseynbala Mirələmov
yaradıcılığında qaranlıqla
işığın, xeyirlə şərin mübarizəsilə
yanaşı, daha vacib bir problemə baxış aydın
duyulur- insan və inam. Bu mövzuda söz düşəndə
yazıçı həmişə alman filosofu Fridrix
Nitşenin belə bir ifadəsini xatırladır: "Necə
olur-olsun güclü inam baş vermiş, xoşbəxtlikdən
daha güclü həyat stimuludur."
Mahiyyətcə,
nəhayətdə, daha geniş mənada inam- idealın, həyatın
məqsədi kimi o böyük insani dəyərlərdəndir
ki, Mirələmovun ədəbi personajlarından hər
hansı birinin mənəvi səviyyəsi onunla sınağa
çəkilir.
"Xəcalət" pyesində müəllif iki fərqli
personajın daxili aləmini, Muradın pula, var-dövlətə
olan inamı ilə Vətənin dogma torpaqlarının azad
olunacağına, evinə qayıdacağına olan inamıni
üz-üzə qoyur. Vətən əzab çəksə
belə, cəmiyyətin ağrısını içində
gəzdirən qalibdir və eyni zamanda Muradın timsalında cəmiyyətdə
olan laqeyidliyin sərt ittihamçısıdır.
"Özünə,
xalqına, dövlətinə inamı itirmək çox
qorxulu psixoloji bir boşluğa aparıb çıxarır və
bunun nəticələri də ağır olur. Ən qorxulusu
isə insanın düşünülmüş şəkildə
özünü saxta dəyərlərin xidmətinə verməsidir. Cəmiyyət öz
gündəlik qayğılarından baş
açmadığı bir vaxtda yazıçı insan mənəviyyatının
sapınmalarına biganə yanaşa bilməz." Bu da vətəndaş,
oxucu Hüseynbalanın yazıçı Hüseynbala
qarşısında qoyduğu tələblərdəndir.
Bu
cür düşünən yazıçı Mirələmov
insanların zaman -zaman bu istiqamətə meyl etməsindən
narahatdır və bunu mühakimə etməklə, milli əxlaqı
bu bəladan qorumağa çalışır: "İndi
insan bu ziddiyyətlər məngənəsində
azmış və hansı yolu gedəcəyini
aydınlaşdıra bilmir. Məhz burda bir söz adamı olaraq,
onları həm mənən, həm ruhən istiqamətləndirməliyik.
Çünki cəmiyyət həyatda gedən qlobal dəyişmələrə
hazır olmayanda, əxlaqi, mənəvi dəyərlər
öz təsirini itirir, insan öz həyati təyinatını
dəyişir.
Tanınmış
rus yazarı Valentin Pasputin müsahibələrinin birində
qeyd edir ki, "Dostoyevskini dəfn edəndə onu son mənzilə
böyük insan axını yola salırdı. 25 ildən
sonra anım günündə bu nəhəng yazarın məzarı
üstünə cəmisi 9 nəfər toplaşmışdı." Bu təbii ki,
Dostayevskinin yox, biganələşən, laqeydləşən
cəmiyyətin faciəsi idi.
Belə nümunələr
bizim cəmiyyətdə də var. Unutqanlıq, öz ölkəsinin
keçmişinə biganəlik, Azərbaycan xalqının ən
ali keyfiyyətlərindən olan xeyirxahlıq və mərhəmət
hissinin zaman-zaman solması, bunlar adamı dəhşətə
gətirir. Təbii ki, əsərlərimdə bunlar cəmiyyətə
bir ciddi mesaj olaraq verilir və veriləcək də..."
***
Tarixi roman olduqca populyar janrdır və
bu janrda olan əsərlər bütün dövrlərdə
yaşlı oxucular kimi, uşaq auditoriyası
üçün də maraqlı olub və oxunub. Bunu 190
saylı məktəbdə yazıçı ilə
görüşdə yeniyetmələrin Hüseynbala Mirələmovun
yenicə işıq üzü görmüş "Sonuncu
fateh" romanından bəzi təsiredici məqamları əzbərdən
və az qala aktyor ustalığı ilə söyləmələri
də aydın göstərirdi.
Tarixi romanda uydurma ilə sənədlilik
çox ustalıqla çulğalaşır,
yazıçı təxəyyüllündə
keçmişin retrospektivi, hətta ən istedadlı və təcrübəli
tarixçinin belə göstərə bilmədiyi parlaq və
aydın detallarla tamamlanır.
Hüseynbala Mirələmov da öz təxəyyülünün
gücü ilə sənədli tarixi məkana daxil olmağa,
o zaman və məkan çərçivəsində baş
verənləri və sirli aləmi öz fantaziyasının
gücü ilə, bəzi məqamlarda bəlkə də real
hadisələrdən fərqli bir şəkildə, təqdim
etməyə çalışır və buna nail olur.
Ümumiyyətlə Hüseynbala Mirələmovun
tarixi faktlar və sənədlərlə işləmək təcrübəsi
onun yazdığı və hazırda müasir publisistikanın
ən dəyərli nümunələrinə çevrilən
Moskvanın məşhur "Molodaya qvardiya" nəşriyyatının
"Görkəmli adamların həyatı" seriyası ilə
nəşr etdirdiyi "Heydər Əliyev", "İlham Əliyev"
və "Zərifə Əliyeva" əsərlərindən
də aydın görünür. Akademik Ziyad Səmədzadə
ədibimizin yüksək yazıçı cəsarətindən
danışarkən haqlı olaraq onun məhz bu əsərlərinin
adını çəkdi və "müasir Azərbaycanın
bütün incəliklərini bilən
yazıçının" əsrlərini belə qiymətləndirdi:
"Heydər Əliyev kimi şəxsiyyətdən
yazmağa hər şeydən əvvəl cəsarət, sonra
isə tarixə obyektiv, ədalətli baxış lazım
idi. Hüseynbalada bütün bunlarla bərabər bu
böyük şəxsiyyətə məhəbbət və
onun ideallarına sədaqət var. Etiraf etmək
lazımdır ki, yüz il sonra da heç bir başqa əsəri
oxumadan, təkcə H.Mirələmovun qələmə aldığı
"Heydər Əliyev" kitabını oxumaqla, müstəqil
Azərbaycanın memarı və qurucusu olan bu dahinin şəxsiyyəti,
siyasi fəaliyyəti, vətənkeşliyi, qətiyyəti,
müdrikliyi və xalqının xilaskarlıq missiyası
haqqında müstəqil və zəngin məlumat almaq
olar..."
Hüseynbala Mirələmov "Sonuncu
fateh" tarixi romanında isə tarixin çox ziddiyyətli
və eyni zamanda maraqlı bir dövrünü
canlandırmağa çalışır. Əsərə
nüfuz etdikcə aydın olur ki, yazıçı təkcə
yaddaşının gücünə söykənmir, eyni
zamanda müxtəlif mənbələrdən
aldığı sənədli faktları istedadlı qələmi
ilə ədəbi formaya salır, canlandırır. Bu
canlandırmanın özü də müəyyən mərama
xidmət edir- oxucunun tarixi keçmişə olan
marağını təmin etmək və eyni zamanda hadisələrin
cərəyan etdiyi həmin dövrü, bu dövrün mənəvi
dəyərlərini, qanunlarını, insan xarakterlərini
müfəssəl göstərmək.
Nasir zamanın siyasi rəngini,
mühitini olduğu kimi verməyə, bunların fonunda sadə
insanların yaşam tərzini göstərməyə
çalışır ki, təəssürat tam və bitkin
olsun, oxucu zaman səddini aşıb, özünün, bir anlıq
da olsa, bu hadisələrin içində olduğunu duysun.
Ədib əsərdə Nadir
şahı öz zəmanəsinin ən populyar dövlət
xadimi və sərkərdələrindən biri kimi göstərməklə
yanaşı, həm də dərin siyasi düşüncə
sahibi kimi də onu yüksək səviyyədə təqdim
edə bilmişdir. Səfəvi padşahı Nadir xan
"böyük birlik" uğrunda on illər boyu
ağlı, qeyrəti, qılıncı ilə əlləşib
vuruşur və son nəfəsdə tam səmimiyyətlə
bir daha etiraf edir: "Bunlar necə adamlardır, İlahi, hər
kəs öz qalasının hakimi, öz evinin
böyüyü olmaq istəyir. Böyük bir ölkənin
əldən getməsi isə heç kimin vecinə deyil!"
Əsərdə müsəlman aləmi
üçün bəşəri əhəmiyyət
daşıyan daha bir mühüm məqam məzhəblər
arasındakı təfriqələrə, ayrı-seçkiliyə
olan münasibətdir ki, bütün islam aləmi bu gün də
bunun bəlalarından əziyyət çəkməkdədir.
Çox yəqin ki, bu, yazıçının
özünü də daim düşündürən bir
problem olmuşdur. 48 yaşlı Nadirin şah seçilərkən
qurultay qaşısında qoyduğu əsas tələblərdən
biri də məhz bu məzhəb ayri-seçkiliyinə son
qoyulmasıdır: "... Əgər xalq Nadirin şah
olmağını istəyirsə, şiə məzhəbi ilə
yanaşı, sünni məzhəbinə də hörmət
etməlidir. Ona görə ki, bu məzhəb
ayrılığı Allahı, peyğəmbəri və
Quranı bir olan ümmətin arasında çox qanlara səbəb
olmuşdur..."
Ayrıca bir insan üçün daxili
aləmin olmaması narahatlığın və bir çox bədbəxtliklərin
mənbəyi olduğu kimi, bütöv bir xalq
üçün də xeyirxahların olmaması
aclığa, müharibələrə, bəşəri xəstəliklərə,
yanğınlara və bir çox bədbəxtliklərə
gətirib çıxarır. Yazıçı məhz bu
xeyirxahları axtarır və onları cəmiyyətdə
görmədiyi üçün, əsərlərində
yaradır. Yaradır ki, cəmiyyətdəkiləri islah
etsin, tərbiyə edə bilsin.
Akademik Nizami Cəfərov "dərdi
çəkə bilən yazıçı Hüseynbala Mirələmovun
səmimi, təbii olduğunu" da təsdiqləyir. O deyr
ki, "yalan ədəbiyyat yaşaya bilməz. Ədəbiyyat
tarixi də sübut edir ki, yalan ədəbiyyat olub, amma
qalmayıb..."
Korifey yazıçı mərhum
Çingiz Aytmatovun isə dostu haqqında söz yadigarı
belədir: "İndi biz Azərbaycanın
tanınmış yazıçı-dramaturqu Hüseynbala Mirələmovla
bir yerdəyik..Mən dostluqda dəqiqliyə, həssaslığa
və təmənnasız münasibətlərə xüsusi
qiymət verən adamam. Bu mənada Hüseynbala Mirələmovla
oxşarlığımız çoxdur. Həmfikir
olduğumuza görə tale bizi qovuşdurub. Biz hər bir
mövzuda fikir mübadiləsi aparanda eyni məxrəcə gələ
bilirik... Hüseynbala ilə hər görüşəndə
ondan müsbət enerji qəbul edirəm, mənən bəhrələnirəm..."
***
Müasir ədəbiyyatın
danılmaz tendensiyalarından biri ədəbiyyatın
qloballaşmasıdır. Bu hadisənin bir çox
üstünlükləri ilə yanaşı, neqativ tərəfləri
də az deyil. Bu neqativ tərəflərdən biri ondan ibarətdir
ki, bütün kütləvi ədəbi əsərlərin
hamısının müəyyənləşdirilmiş eyni
bir formata uyğunlaşdırılmasına səy göstərilir
və bu da onların öz milli cizgilərini itirməsinə
gətirib çıxarır. Əsərlərin baş qəhrəmanları
o qədər biri - birilərinə bənzəyirlər ki,
sanki eyni bir yazarın obrazlarıdırlar.
Bu proses ildən ilə daha qabarıq
şəkildə özünü göstərir ki, bu da
yüksək ədəbi zövqlü oxucuları cəlb etməyə
çalışan yazarları daim stereotipləri
sındırmağa və yeni formalar, janrlar, metodlar
axtarmağa məcbur edir. Hüseynbala Mirələmov məhz
bu yazarlar sırasında öndə gedir - milli ədəbi
cizgiləri qorumaqla, ədəbi zövqü daha da yüksəltməklə
və ədəbiyyatın insan mənəviyyatına, əxlaqına
xidmətini əsas tutaraq buna yüksək səviyyədə
nail olur.
Reymond Karber yazır: "Bizdə nə
varsa, son nəticədə bu sözdür, yaxşı
olardı ki, onlar ən doğru olanlardan olsunlar..." Təbii
ki, bu, yazılı sözə olan münasibətdir. Amma
görən yazılanlar həmişəmi qiymətli olur?
Yazanlar üçün - hə, həmişə. Vaxt, zaman
ötdükcə əlyazmalar saralır və kövrəkləşir,
ancaq üzərindəki yazılanların dəyəri daha da
artır.
Yazıçı-dramaturq Hüseynbala
Mirələmovun da ən qiymətli xəzinəsi insani
keyfiyyətləri və əlbəttə zaman ötdükcə
daha dəyərli olan sözüdür: "Cəmiyyətdə
gedən proseslər ədəbiyyatda real əksini tapmırsa,
ədəbiyyat bu cəmiyyəti gözləyən təhlükədən
necə xilas edə bilər?! Məhz indi gerçəkliyi ədəbiyyata
gətirmək lazımdır ki, insanlar müasirlik adı ilə
ənənəvi mənəvi-əxlaqi dəyərlərin
dağılmasının qarşısını almağa
çalışsınlar."
Yazıçı özünün
başlıca vəzifəsini "cəsarətlə həqiqəti
axtarmaqda", bütün mürəkkəbliyi və ziddiyyətləri
ilə insan haqqında gerçəyi üzə
çıxarmaqda görür. Bu ümumi qayda Hüseynbala Mirələmovun
seçdiyi ədəbi janrların hamısına şamil
olunur.
Bu, ondan irəli gəlir ki,
yazıçı humanistdir və ona görə də
çox narahatdır. Təbii ki, cəmiyyətdə
dağıdıcı meyillərin gücləndiyi bir vaxtda
onun insan taleyi üçün narahatlığı başa
düşüləndir. Çox vaxt deyirlər ki,
yazıçı gələcəyi, gedəcəyimiz yolu
yazıb göstərməlidir. Amma Hüseynbala Mirələmovun
əsərləri göstərir ki, yazıçı eybəcər
gələcəyimiz, cirkin görəcəklərimizin
qarşısını almağa çalışır ki, Azərbaycanı,
geniş anlamda dünyanı onlardan qoruya qoruya bilsin.
İlqar
RÜSTƏMOV
Xalq qəzeti.-
2012.- 9 noyabr.- S. 5.