Azərbaycan
Respublikasının dövlət rəmzləri
2009-cu
il noyabrın 17-də Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyev tarixi bir sərəncama imza
atdı. İlk dəfə olaraq milli bayrağa olan sevgi
dövlət tərəfindən rəsmiləşdirilərək
hər il bu ayın 9-nun Dövlət Bayraqı Günü
kimi qeyd edilməsi və qeyri-iş günü elan edilməsi qüvvəyə mindi.
Prezidentin "Bayraq gününün təsis olunması"
ilə bağlı verdiyi fərman Milli Məclisin qərarı
ilə Konstitusiyamızın Əmək Məcəlləsinin
105-ci maddəsinə müvafiq olaraq qeyri-iş günü
hesab edildi. Bayraq Günü ilə bağlı verilən sərəncamdan
öncə də dövlət başçısı bu vacib
milli atributumuz barədə mötəbər sərəncam
imzalamışdı.
Bu sərəncam
2007-ci il noyabrın 17-də paytaxtımızın ən
görkəmli yerində Dövlət Bayrağı
Meydanının yaradılması ilə bağlı idi. Bu
meydanın yaradılması Azərbaycanda bayrağa dövlət
səviyəsində xüsusi ehtiramın ən yüksək
səviyyədə göstərildiyinin təcəssümü
idi. Meydan hazırda cəmiyyətimizin milli qürur mənbəyinə
çevrilmişdir. Bundan əlavə meydanda ucaldılan
bayrağımızın dirəyi 2010-cu ilin mayın 29-da
Ginnesin rekordlar təşkilatının siyahısına
salınıb və ən hündür dirək statusunu
qazanıb. Dayağın hündürlüyü 162 metr,
bayrağın eni 35 metr, uzunluğu isə 70 metrdir. Çəkisi
350 kiloqram olan bayrağımızın yerləşdiyi
meydanın ümumi sahəsi 2450 kvadrat metrdir. Böyük vəsait
və zəhmət hesabına ərsəyə gələn bu
meydan xalqımız üçün əvəzolunmaz hədiyyə
və təqdirəlayiq dövlətçilik layihəsi idi.
Dünyanın
bütün dövlətlərinin özünəməxsus
dövlət rəmzləri mövcuddur və bu rəmzlər
onların tarixi keçmişlərindən tutmuş, gələcəklərinə
doğru olan prinsipləri özündə əks etdirir. Hər
bir xalqın öz düşüncəsi olduğu
üçün onun atributlarında onun milli düşüncəsi
öz əksini tampalıdır. Çünki atribut ölkənin
mayakı, xalqın vizit vərəqəsidir. Dövlətini yaradan
hər bir xalq ilk növbədə öz atributlarını təsis
edir.
Azərbaycan
xalqının da öz fikrini, düşüncəsini, siyasi
müstəqilliyini əks etdirən bayraqdan, gerbdən, himndən
ibarət dövlət rəmzləri mövcuddur. Əsas
Qanunumuzun 23-cü maddəsində yazıldığı kimi,
Azərbaycan Respublikasının dövlət rəmzləri-Azərbaycan
Respublikasının Dövlət bayrağı, Azərbaycan
Respublikasının Dövlət gerbi və Azərbaycan
Respublikasının Dövlət himnidir.
Dövlət bayrağımız
Azərbaycan
Respublikasının tanıtım vəsiqələrindən,
dövlətçilik rəmzlərindən biri, onun Milli
Bayrağı - Dövlət bayrağıdır. Milli bayraq-
siyasi, ideoloji, mənəvi baxımdan bir millətin və bu
milləti təşkil edən dövlətin
mövcudluğunu təsdiqləyən rəmzdir.
"Bayraq" sözü ümumtürk mənşəlidir
və tarixi çox qədimdir. "Hələ min il bundan əvvəl
böyük türk dilçi alimi Mahmud
Kaşğarlının məşhur
"Divanü-lüğət-it-türk" əsərində
bu söz müasir dilimizdəki mənada və BAYRAK-BATRAK
fonetik variantlarında qeydə alınmışdır. Eyni
zamanda tədqiqatçıların fikrincə, həmin
söz "BATIRAK/ BATRAK/ BAYRAK" semantik-struktur təkamül
modeli əsasında BATIR-(batırmaq, "sancmaq") felindən
törəmişdir. Onu da qeyd edək ki, müasir türk
dilində BAYRAQ sözü ilə yanaşı SANCAQ
sözü də işlədilir ki, o da SANCMAQ felindən
yaranmışdır". "Bayraq" sözü bir
müstəqillik işarəsidir. Müasir anlamda bayraq
dövlətimizin, millətimizin müstəqillik, suverenlik,
milli azadlıq və istiqlal rəmzi funksiyasında işlənməkdədir.
Dövlət bayrağı müqəddəs anlam
daşıyır. Millətin qeyrəti, namusu, şərəfi,
ləyaqəti bayraqda ifadə olunmuşdur. Bayraq milli
azadlığın, istiqlal ideyalarının, bəşər
sivilizasiyasında istər xalqın, istərsə də
dövlətin yerinin və rolunun təcəssümüdür.
Konstitusiyamızın
23- cü maddəsində yazılır: "Azərbaycan
Respublikasının dövlət bayrağı bərabər
enli üç üfüqi zolaqdan ibarətdir. Yuxarı zolaq
mavi, orta zolaq qırmızı, aşağı zolaq
yaşıl rəngdədir və qırmızı
zolağın ortasında bayrağın hər iki
üzündə ağ rəngli aypara ilə səkkizguşəli
ulduz təsvir edilmişdir. Bayrağın eninin uzunluğuna
nisbəti 1:2-dir".
Göründüyü
kimi, Konstitusiyamıza uyğun şəkildə hazırlanan
Dövlət bayrağımız üç rəngli,
ay-ulduzlu hissələrdən ibarətdir. Hər bir simvolun
özünəməxsus tarixi-siyasi, mədəni amillərlə
bağlı olan məna və funksiyası vardır. Onu da qeyd
etmək lazımdır ki, bayraq, onun mənşəyi, tarixi təkamülü,
müasir vəziyyəti, bayraqda əks olunan milli rəmzlərin
məna və istifadə təyinatları və
bayrağın qaldırılma və endirilmə mexanizmi və
s. barədə veksikologiya elmi məşğul olur. Müasir
veksikologiya elminin son məlumatlarına görə, hazırda
dünyada mövcud olan dövlət bayraqları içərisində
qırmızı rəngli bayraqlar birinci yerdə olub, ümumən
mövcud bayraqların üçdə ikisini təşkil
edir. Onun ardınca ağ, mavi, qara və yaşıl rəngli
bayraqlar gəlir. Bayraqlar rənglərin sayına görə
də müxtəlif növlərə ayrılır ki, onlar
içərisində üçrəngli bayraqlar
üstünlük təşkil edir. Bu tipli bayraqlara
"trikolor" (üçrənli bayraq) deyilir. 1918-ci ildə
Şərqdə ilk demokratik quruluş olan Azərbaycan Xalq
Cumhuriyyəti meydana gəldi. Təbii ki, min bir əziyyətlə
yaranan respublikaya milli atributlar olduqca gərəkli idi. Belə olduqda
böyük ideoloqumuz Əli bəy Hüseyinzadənin irəli
sürdüyü ölkənin baş ideologiyası olan
"Türkçülük, Müasirlik,
İslamçılıq" siyasi xəttinə uyğun bir
bayraq hazırlandı. O zaman cəhalət içində
boğulmaqda olan xalqımızın milli təəssübkeş
ziyalıları, mənəvi, milli və müasir dəyərləri
özündə ehtiva etdirən bir mübarizə xətti
götürdülər ki, bu da sonda ölkənin müstəqilliyinin
elan edilməsinə gətirib çıxardı. "Türkləşmək, Müasirləşmək,
İslamlaşmaq" düsturu ziyalılarımız tərəfindən
dəstəkləndi və sonralar Türkiyənin
böyük ideoloqu Ziya Göyalp tərəfindən daha da
inkişaf etdirilib konsepsiya halına salındı. AXC yarandıqdan sonra da bu ideyalara sadiq qalaraq öz
milli atributlarını həmin düsturun üzərində
qurdu. Hələ AXC-nin ilk parlamentinin
açılışını edən Azərbaycan Milli
Şurasının sədri M.Ə. Rəsulzadə
üçrəngli milli bayrağımızı göstərərək,
onun əbədiyyətinə sonsuz inamını belə ifadə
etmişdi: " Müstəqil Azərbaycanı təmsil edən
o üç boyalı bayrağı Şurayi-Milli qaldırmış,
türk hürriyəti, İslam mədəniyyəti və
müasir Avropa iqtidari-əhraranəsini təmsil edən bu
üç boyalı bayraq daima başlarımızın
üstündə ehtizaz edəcəkdir. Bir dəfə
qaldırılmış bayraq bir daha enməyəcəkdir..."
Beləliklə, bayrağımızın mavi rəngini
mənalandıran "Türkçülük" milli
kimliyimizi dərk etmək, milli ənənələri
dirçəltmək, soykökünə bağlılıq,
dilimizin qorunması, tariximizin qorunması, milli inkişaf, milli
istiqlal, milli mücadilə deməkdir. Bayrağımızın
mavi rəngi Azərbaycan xalqını türk milli kimliyi ətrafında
birləşdirir və bizə bir xalq olaraq
özümüzü dərindən dərk etmək
üçün istiqamətləndirir. "Müasirləşmək"
dedikdə isə xalqımızın bundan sonra keçəcəyi
inkişaf, tərəqqi yolu nəzərdə tutulur. Həmin dövrdə Avropa dünyanın elmi-texniki
nailiyyətlər baxımından son modern qütbü
sayıldığından, milli düşüncəli
uzaqgörən ziyalılarımız mənəviyyatca yox,
elmi inkişaf, qabaqcıl düşüncə
baxımından avropasayağı olmağı tövsiyə
edir və bu prinsipi müasirlik kimi qiymətləndirirdilər.
Nəticə etibari ilə müasirlik bayrağımızda
qırmızı rəngi özündə əks etdirir və
ölkəmizin gələcək inkişaf yolunu müəyyənləşdirir.
"İslamçılıq"
deyəndə isə ilk növbədə xalqımızın
uzun əsrlərdir ki, mənəvi aləmini zənginləşdirən,
əxlaq dəyərlərini, mərdliyi, cəsarəti və
ilk növbədə Allaha olan sonsuz inamı təcəssüm
etdirən məfhumdan söhbət gedir ki, bu da öz növbəsində
milli bayrağımızda yaşıl rənglə ifadə
olunur. İslam dövlətlərinin qədimdən
üzü bəri əksər bayraqları yaşıl
olmuş, bunun da əsas səbəbi təbii ki,
İslamın qayəsi olan həyat və yaşamaqla
bağlı olan hər şeyin yaşıl rəngli təbiətlə
əlaqəli olmasıdır. İslamçılıq
ideyaları azərbaycanlıların milli mənlik
şüurunun, milli istiqlal uğrunda mübarizəsinin,
İslam dünyası ilə sıx əlaqələrin
yaranmasına və möhkəmləndirilməsinə xidmət
edir.
İslamçılıq ideyalarının milli ideyalarla
dərindən bağlı olduğunu və milli inkişafa hər
zaman təkan verən qüvvə olduğunu dünyada
tanınmış böyük İslam filosofu Cəmaləddin
Əfqaninin "Milli vəhdət fəlsəfəsi və
dil birliyinin həqiqi mahiyyəti" adlı əsərində
dəfələrlə görmək olar. Cəmaləddin Əfqani
konkret olaraq türk, fars, ərəb, və
başqa milli kimliklərdən danışmır. O,
bütün İslam ümmətindən bəhs edir və onu
dönə-dönə birliyə çağırır. Millətlərin məhv olmaması və tərəqqisi
üçün dil faktorunun vacibliyini qeyd edir. C. Əfqani
qeyd edir ki: " ictimai qüsurları birgə dəf etmək",
milli çətinlikləri birgə aradan qaldırmaq",
"millətin məqsədi olan ümumxalq səadətinə
nail olmaq", "müsibət və bədbəxtliklərdən
nicat yollarını arayıb tapmaq", "yekdil həmrəylik
hissi yaratmaq" üçün dilin mükəmməl
öyrənilməsi, qorunması vacibdir.
Onu da qeyd edək ki, C. Əfqaninin bu əsəri
İslam xalqlarının xüsusilə türk
xalqlarının milli oyanışında mühüm rol
oynamışdır. M.Ə Rəsulzadə bu əsəri Azərbaycan
türkcəsinə tərcümə etmişdir. Ona görə də bayrağımızdakı
yaşıl rəngin İslamı bildirməsi böyük əlamətdar
hadisə və milli imanın göstəricisidir.
Azərbaycan
Respublikasının milli bayrağındakı böyük məna
kəsb edən nişanlardan biri də bayraqdakı
qırmızı zolağın hər iki üzündə təsvir
olunan ağ rəngli aypara və səkkizguşəli
ulduzdur.
Milli bayrağımızdakı aypara və səkkizguşəli
ulduzun məna və funksiyası barədə müxtəlif
fikirlər mövcuddur. Bəzi insanlar səkkizguşəli
ulduzun Azərbaycandakı millətlərin sayını ifadə
etdiyini bildirir. Təbii ki bu fikir
yanlışdır. Çünki, Azərbaycandakı
etnosların sayı səkkizdən çoxdur. Tarixi baxımdan üç min ildən çoxdur
ki, bu rəmz qədim Türk-Şərq xalqlarının
dövlətçilik atributlarında yer almışdır.
Bəzi Qərb tədqiqatçıları aypara simvolunu
İslamın əlaməti kimi qələmə verirlər və
belə hesab edirlər ki, aypara orta əsrlərdə Qərbin
Şərqə xaç yürüşləri ( xristianların xaç simvoluna qarşı
olaraq) zamanı İslam birliyinin təcəssümü
olmuşdur. Amma bunlar təbii ki, fərziyyələrdən
başqa bir şey deyildir. Türkiyə
tarixçisi Fevzi Qurdoğlu bu məsələdən
danışarkən qeyd edir ki, "hilal (aypara) 5000 il bundan əvvəl
Orta Asiyadan ön Asiyaya köç etmiş şumerlər, eləcə
də qədim türklər tərəfindən istifadə
edilmişdir. Ayparanın türk
heraldikasında istifadə olunması nə Sultan Osman qazinin məşhur
röyasından, nə də Sultan Mehmet Fatehin İstanbulu fəthindən
başlayır. Bunun köklərini dərinlərdə
aramaq lazımdır. Hilal türk millətinin tarixi qədər
əskidir..."
Səkkizguşəli ulduz, əslində, Günəş
kimi yozulmalıdır. Çünki əski türklərdə
Günəş səkkizguşə şəklində təsvir
olunur və ona ehtiram göstərilirdi. Qədim
türklərin böyük bir hissəsi Günəşə
və Aya sitayiş edər və onların inanclarında
Günəş birinci dərəcəli yer tuturdu və ona
"Göy Tanrı" deyilirdi. Maniçilik
dinini qəbul etdikdən sonra Ay kultuna da üstünlük verən
türklər Aya "Ay Tanrı" deyə müraciət
etdilər. Bir sözlə,
bayrağımızdakı aypara və səkkizguşəli
ulduzun məna etibarilə qədim Türk -Şərq
xalqlarının inanc sistemini ifadə etməsi bir tarixi
reallıqdır və burda başqa heç bir məna axtarmaq
lazım deyil.
(ardı var)
Anar TURAN
Xalq qəzeti.- 2012.- 9 noyabr.- S. 4.