Yaşayan və
yaşadan səs
Onu ilk dəfə
ötən əsrin 60-cı illərinin ortalarında, indi
düşmən tapdağı altında olan, doğulub
boya-başa çatdığım Qubadlı rayonunun
Dondarlı kəndinin balaca klubunda görmüşdüm. Onda
Şövkət xanım hələ gənc idi. Bütün
kənd camaatı bu gözəl müğənnini görməyə
yığışmışdı.
Çox
möhtəşəm bir konsert oldu. Bu kənd uşaqları
üçün həqiqətən böyük bir bayram idi.
Sonralar Rübabə Muradova, Tükəzban İsmayılova və
başqa tanınmış müğənnilər də kəndimizdə
konsert proqramları ilə çıxış etdilər.Ancaq
Şövkət xanımın çıxışı
yaddaşıma əbədi həkk oldu. Onun "Qaragilə",
"Azərbaycan maralı" mahnıları bu gün də
yaddaşımdan silinməyib. Bu yazıda Şövkət
xanım haqqındakı həmin epizodu xatırlamağım
təsadüfi deyil.1994-cü ildə Şövkət
xanımın həyat yoldaşı, kinorejissor Lətif Səfərov
haqqında "Kino" qəzetinin xüsusi
buraxılışını hazırlayanda onların evlərində
oldum. Fotoalbomu vərəqləyərkən həmin konsertdən
bir kadr diqqətimi çəkdi. Və özüm
üçün müəyyənləşdirdim ki, həmin
konsert elə Şövkət xanımın da yaddaşında
qalıb. Yoxsa, bu fotoşəkli qiymətli bir yadigar kimi uzun
illər qoruyub saxlamazdı.
İllər
ötdü, dəfələrlə bu əvəzsiz
müğənninin Filarmoniyadakı konsertlərinə
tamaşa etdim. Amma heç bir konserti məni kəndimizdəki
kiçik klubda keçən konsert qədər məftun edə
bilmədi. Şövkət xanım böyük sənətkar
idi. Onun şaqraq səsi uzun illər səhnələrimizin bəzəyi
olub. Bu səsin qüdrəti milyonların ürəyində
Şövkət Ələkbərova ünvanlı bir məhəbbət
ocağı qalayıb. Səs ruh kimi ölməzdir. Bircə
fərqi var ki, hər ruh yalnız bir bədəndə qərar
tutur. Bir ruhla, bir ömürlə dünyamıza gələn
səs isə milyon-milyon qəlblərə bir anda yol tapa bilən,
könülləri ovudub, ağladan möcüzədir. Bir
zamanlar xanım-xatın bir müğənninin ecazkar nəfəsi
ilə dilə gələn bu səs indi musiqi xəzinəmizin
incilərinə dönən lent yazılarında
ölümsüzləşib, zamanın hüdudlarını
aşıb.
Şövkət
Ələkbərova 1922-ci il oktyabrın 20-də Bakıda
anadan olmuşdur. Anasının arzusu ilə Şövkəti
əvvəlcə musiqi məktəbinin kamança sinfinə
qoyublar. Amma ona başqa bir sənət yolu seçmək
artıq gec idi. Çünki Şövkətin qəlbi oxumaq
arzusu ilə döyünürdü. Müğənnilik onun
tale yazısıydı. Həmişə anasının
çalışdığı orkestrə gələn balaca
Şövkət kollektivin rəhbərinin təkidi ilə səhnəyə
çıxıb. Sonra o, "Kəndlilər evi"ndəki
özfəaliyyət kolektivinə yazılıb. 1937-ci ildə
bədii özfəaliyyət kollektivlərinin müsabiqəsində
iştirak edib. Müsabiqənin məsuliyyətli tərəfi
həm də onda olub ki, iştirakçıların
çıxışını Üzeyir Hacıbəyov, Səid
Rüstəmov, Bülbül kimi görkəmli sənətkarlar
qiymətləndirib. Opera Teatrında keçirilən yekun
konsertdə Şövkət Ələkbərova
"Qarabağ şikəstəsi"ni oxuyub. Həmin gün
səsi, ifası bəyənilən üç istedadlı gəncdən
biri oldu Şövkət Ələkbərova. Sonradan həmin
gənclərlə - Fatma Mehrəliyeva və Gülağa Məmmədovla
sənət dostu, yaxın yoldaş olub. O müsabiqə həm
də Şövkət Ələkbərovanın professional
musiqi sənətinə birdəfəlik gəlişiydi.
Çünki onu Üzeyir bəy özünün
yaratdığı Azərbaycan Dövlət Xoruna işləməyə
dəvət edirdi. Asəf Zeynallı adına Musiqi Məktəbində
Hüseynqulu Sarabskinin sinfini bitirdikdən sonra səhnə
yaradıcılığına başlamışdı.
Həyat
kiçik yaşlarında qəlbini nisgillə,
üzüntü ilə doldurub, sonra sevinc verib Şövkət
xanıma. Böyük səhnəyə gələndə də
ürəyində övladlarını erkən
yaşlarında kimsəsiz, köməksiz qoyub bu dünyadan
köçən atası Feyzulla kişinin onu müğənni
kimi görə bilməməsinin dərdini daşıyıb.
Ancaq tezliklə bu kədərə taleyin amansızlıqla ona
bəxş etdiyi neçə-neçə dərdi
qoşulub. Şövkət xanımın 19 yaşı olanda
Böyük Vətən müharibəsi başlayıb.
Geniş, işıqlı konsert salonlarını soyuq, ölüm
dolu səngərlər əvəz edib. O vaxt təhlükədən
qorxub müxtəlif bəhanələrlə müharibəyə
getməkdən boyun qaçıranlar da olub. Ancaq Şövkət
bu barədə düşünmək belə istəməyib.
Çünki ölüm-itim ünvanlı o səngərlərdə
onun canından artıq sevdiyi doğmaları vuruşub. Şövkət
Ələkbərova səsini qələbə ümidinə,
təsəlliyə çevirərək odun-alovun içərisində,
öz ağrılarını da nəğmələrinə
qataraq oxuyub. Çox keçməyib ki, böyük
qardaşı Ələkbərin itkin düşməsi xəbəri
gəlib. Bir tərəfdən onun, bir yandan da müharibənin
qanlı döyüşlərində vuruşan
qardaşlarının fikri ilə üzülən
Şövkət xanım nəğmələri ilə cəbhədə
döyüşən oğulları mübarizəyə, qələbəyə
səsləyib. Heç kim bilməyib ki, uşaqlıqdan
qardaşı Ələkbərin tarının səsinə
sığınaraq onun musiqisi ilə pərvazlanan Şövkət
xanım özgə tarzənlərin müşayiətilə
oxuduqca qəlbi qan ağlayıb.
1945-ci ildən
Filarmoniyanın solisti kimi işə başlayan Şövkət
Ələkbərovanın ifasında səslənən xalq
mahnıları, muğamlar, bəstəkar mahnıları Azərbaycanı
oba-oba dolaşıb. Bu səs yurdumuzun sərhədlərini
aşaraq dünyaya yayılıb. Xarici ölkələrə
hər qastrol səfərindən sonra Şövkət səsinin,
ifasının heyranlarının sayı artıb. İfa edəcəyi
mahnıların seçimilə bağlı çox tələbkar
olub Şövkət Ələkbərova. Daha çox
istedadına inandığı bəstəkarların əsərlərinə
müraciət edib. Cahangir Cahangirov, Səid Rüstəmov,
Tofiq Quliyev, Emin Sabitoğlu və başqaları belə bəstəkarlardandır.
Ona görə də onun oxuduğu mahnıların hər biri
təkcə bənzərsiz ifaya görə deyil, həm də
sözlərinə və musiqisinə görə misilsiz sənət
nümunəsi sayıla bilər. O, dövrünün
artıq adları tarixləşən bəstəkarlarının
bir çoxu ilə yaxından dost olub. İndi heyrətlə,
məftunluqla dinlədiyimiz mahnıların bir çoxu elə
Şövkət Ələkbərovanın səsi, ifası
üçün yazılıb. Müğənninin bir
böyüklüyü də onda olub ki, səsi ilə istənilən
nəğməni şöhrətləndirə bilib.
Yumşaq,
həlim təbiətli, mehriban, təvazökar bir insan olub.
Kimsənin ürəyinə toxunmağı, qəlbini
sındırmağı özünə rəva görməyib.
Hər kəsə əlindən gələn köməyi
göstərib. Səhnəyə üz tutanda ona böyük
sənətkarlar xeyir-dua vermişdilər. O da bunu bir mənəvi
borc kimi gənclərə qaytarıb.
Asəf
Zeynallı, Bülbül adına orta ixtisas musiqi məktəblərində
dərs deyən sənətkar yetirmələrinə musiqi sənətində
yalnız peşəkarların, fədakarların keçə
biləcəyi yolu tanıdıb. Onlara yalnız bu yolla getməyi
tövsiyə edib. Şövkət Ələkbərova tələbələri
üçün təkcə sənət yox, həm də
insanlıq məktəbi olub. Onların hər birinə ana
qayğısı ilə yanaşıb.
Şövkət
xanım heç vaxt nə qismətindən, nə də
insanlardan gileylənməyib, şikayətlənməyib. Bəlkə
də ona görə ki, Şövkət xanıma dərd verməklə
kifayətlənməyən taleyi həmişə onu kədəri,
əzabları ilə yalnız qoyaraq onlara təkbaşına
tablaşmağı öyrədib. Ömrünün
sonlarında arabir ahəstə-ahəstə: "Yazıq
canım, elə mənə də həmişə yetim himayədarı
olmaq düşdü-deyərmiş - Atam gənc
yaşlarında vəfat etdi. Ondan sonra böyük bir ailəni
dolandırmaq lazım idi. Mən də qardaşlarıma
qoşulub çalışdım ki, evə kömək olum.
Sonra Ələkbər itkin düşdü, ailəsi
qaldı. Çox keçmədi, həyat yoldaşı da vəfat
etdi. Körpə qızını mən böyütməli
oldum. Elə o biri qardaşlarım, bacım, onların
balaları da həmişə mənim əlimə
baxdılar. Bir yandan da öz balalarım... Yetim saxlamaq elə
bil alın yazım oldu".
Ona vurulan
tale zərbələrinin ən ağrılısı bu idi...
Övladlarını təkbaşına böyütmək
asan deyildi. Ancaq Şövkət xanımı daha çox
üzən həyat yoldaşı istedadlı rejissor Lətif
Səfərovun faciəli ölümüydü. Onları hər
ikisinin vurğunu olduğu sənət
qarşılaşdırıb. Çəkdiyi "Bəxtiyar"
filmindəki baş qəhrəmanın uşaqlıq
mahnılarını səsləndirən Şövkətlə
Lətif Səfərovun tanışlığı bir müddət
sonra cəmi 8 il sürəcək evliliyə çevrilib.
Şövkət xanım oğlu Bəşiri 6 yaşında
atasız qoyub dünyadan gedən Lətifi ömrünün
sonuna qədər hörmətlə anıb.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev xalq artisti
Şövkət Ələkbərovanın 90 illik yubileyinin
keçirilməsi haqqında sərəncam imzalayıb. Sərəncama
əsasən, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinə
xalq artistinin yubileyinə həsr olunmuş tədbirlər
planını hazırlayıb həyata keçirmək
tapşırılıb.
Heç
şübhəsiz, Şövkət xanım dünyamızdan
köçərkən, bu gözəl sənətkara bir
vaxtlar "Oxu, gözəl"i ünvanlayan Səməd
Vurğunun təbirincə desək, ölüm sevinməyib...
Şövkət səsinin qulaqlardan çəkilməsinə
ölüm də sevinə bilməzdi. Amma o səs qeybə
çəkilməyib, əbədi bir ömür qazanıb:
Oxu, Şövkət, oxu, Şövkət, qoy səsin, Ürəklərdə
kaman kimi titrəsin...
M.MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2012.- 21 oktyabr.- S. 7.