İdeologiya və
sosial ədalət prinsipi (əvvəli qəzetin 12 oktyabr
tarixli sayında)
Milli
ideologiyanın əsasında sosial ədalət prinsipi
durmalı və bu prinsip özünü praktik həyatda, əməldə
göstərməlidir. Əgər belə olmazsa, onda hər
hansı bir ideologiya qondarmaçılıqdan ibarət olar və
tezliklə keçmiş kommunist ideologiyası kimi yumor və
gülüş hədəfinə çevrilər, müxtəlif
çeşidli məmurların və funksionerlərin, bisavad
karyeristlərin "həm elmi, həm də praktik fəaliyyətləri
üçün" bir vasitəyə çevrilər. Ən
böyük səhv ideologiyanı insanların əməli,
praktik fəaliyyətindən, yaşayış və həyat
tərzindən ayıraraq onu guya daha əhəmiyyətli məqsədlərə
xidmət edən bir formada təqdim etməkdir.
İndi
tez-tez işlədilən "milli ideologiya", "azərbaycançılıq
ideologiyası", "dövlətçilik
ideologiyası" kimi anlayışlar müəyyən məna
çalarlarına baxmayaraq əslində eyni məzmun
yükünü daşıyır. Bunu "Azərbaycan -
Dövlət - Millət" triadasında görmək daha
asandır. Çünki hər hansı bir əhali kütləsinin
millət olması üçün onun özünə məxsus
ərazisi (ölkə), hansısa formada təşkilatlanması
(dövlət) və ümumi mənəvi dəyərləri
olmalıdır. Qorunan ərazisi, təşkilatlanmış
idarəolunma forması və ümumi mənəvi dəyərləri
olmayan etnosdan millət olmaz. Millət bütün daxili ziddiyyətlərə
baxmayaraq əhalinin müəyyən strateji məsələlərdə
vahid birliyidir. Bu strateji məsələlər isə ölkənin
bütövlüyünü, onun ərazisinin qorunub
saxlanılmasını və inkişafını təmin edən
məsələlərdir. Şübhəsiz ki, bunlar ilk
növbədə təsərrüfat həyatından: sənaye
və kənd təsərrüfatından başlayır. Bu
işin hansı formada və hansı istiqamətdə təşkili
və gedişi isə lazımi investisiya qoyuluşu, maliyyə
yardımı və digər xidmətlərlə
bütövlükdə ümumdaxili məhsulun artımına
xidmət edən işgüzarlıqla
planlaşdırılmalı və həyata keçirilməlidir.
Azərbaycanda
sovet dövründən qalmış yararsız bir ənənəyə
hələ də rast gəlinir. Bu ənənə verilən
tapşırığın yerinə yetirilməsinə aid
şişirdilmiş məlumatlar verməkdir. Belə məlumat
verməyə meyil edənlər məgər başa
düşmürlərmi ki, onlar bununla bütövlükdə
ölkənin, dövlətin işinə əngəl törədir,
xalqı da çaş-baş salırlar. Çünki bu məlumatların
verildiyi obyektlərə aid əhalinin də bir hissəsində
məlumatlar olur və onlar hər bir yanlış məlumata
qarşı çox sərt reaksiya verirlər. Nəticədə
dövlətə və onun müxtəlif
strukturlarının apardığı faydalı işlərə
qarşı da müəyyən şübhə və
inamsızlıq yaranır. Bu, bugünkü ictimai
reallığın göstəricilərindən biridir.
Milli
ideologiya, hər şeydən əvvəl, sosial ədalətlə
bağlı olmalıdır. Sosial ədalət isə
heç də o demək deyildir ki, zəhmət çəkib
hər hansı bir peşəyə sahib ola bilməyənlər,
tənbəllər, alkoqoliklər, qumarbazlar, narkomanlar,
fahişəlik və sutenyorluqla məşğul olanlar hələ
bir dövlətdən və cəmiyyətdən yardım da
alsınlar. Bu marginal elementləri xüsusi nəzarətdə
saxlamaq və mümkün qədər onları normal insan həyatına
qaytarmaq, onların cəmiyyətin ümumi həyatı ilə
qaynayıb qarışmasına kömək etmək
lazımdır. İslah olunmayanlar üçün isə
xüsusi islah əmək düşərgələri də
yaratmaq olar. Belə ki, onlar nəzarətdən
çıxaraq ətrafa da öz pozucu təsirlərini
göstərə bilməsinlər. Hələlik Azərbaycanda
belə marginallar başqa yerlərlə müqayisədə
azdır və bunların artmasına heç cür imkan vermək
olmaz. İnsan hüquqları hər bir xalqın tarixən
formalaşan və pozitiv məzmuna malik olan əxlaq, mənəviyyat
normalarından kənara çıxa bilməz. Əgər
hansı ölkələrdəsə "mavi"lər
özlərinə hüquq tələb edirlərsə,
eynicinslilər arasında kəbin kəsilirsə, bu, Azərbaycan
üçün biabırçılıq,
rüsvayçılıq damğasıdır və bunu
heç bir hüquqi çərçivəyə salmaq
mümkün deyildir. Bu barədə danışmağın
özü ayıbdır. Burada insan hüquqları da,
azadlıq da, plüralizm də, tolerantlıq da, demokratiya da
özlüyündə absurd bir şeyə çevrilir. Bu
hadisəni hüquq və əxlaq müstəvisinə
keçirməyə çalışmaqdansa, onun anatomik və
psixo-fizioloji səbəblərini öyrənib vaxtında
tibbi müdaxilə etməyin yollarını öyrənmək
daha faydalı olardı.
Marginallara
gəldikdə isə, nəzərdə tutmaq lazımdır
ki, bunların yaranmasının bir səbəbi də məhz
cəmiyyətin özüdür. İşsizlik, iş şəraitinin
çətinliyi, işə görə əmək
haqqının azlığı və s. kimi hallar insanları
daha "asan" və daha "rahat" yollarla daha çox
qazanmağa həvəsləndirir. Nəticədə isə
insanlar marginallaşır, antisosial və kriminal elementlərə
çevrilməyə başlayırlar.
Gərək ölkənin hər bir vətəndaşı
müstəqil həyata başlarkən hər tərəfdə
düzlük və qanunçuluq görsün ki,
özünü yazıq, bədbəxt, kimsəsiz hiss etməsin. Bilsin ki, onun arxasında
dövlət və qanun kimi güclü qüvvə var və
bu qüvvəni heç kim əvəz edə
bilməz. "Sosial dövlət"
anlayışının mahiyyətində də məhz bu
prinsip dayanır. Yəni dövlət hər bir vətəndaşın
dövlətidir və o, heç vaxt ayrı-ayrı adamlara, dəstələrə
məxsus ola bilməz. Əslində,
vətəndaş cəmiyyəti də elə dövlətin
apardığı sosial siyasət nəticəsində, yaxud
dövlətin sosiallaşması nəticəsində yaranır.
Milli ideologiyanın nüvəsini isə dövlətin
qəbul etdiyi və bütün strukturlarının gündəlik
fəaliyyətində rəhbər tutduğu Konstitusiya ilə
müəyyən olunmuş hüquqların tanınması və
qorunması təşkil edir. Peşəkarlıq,
işgüzarlıq, qanunçuluq və s. keyfiyyətlər yüksək
mənəviyyatla işləyən hər bir adamın
işinin başlıca göstəriciləri kimi
çıxış etməlidir. Bunun
üçün isə ilk növbədə cəmiyyətin
idarə olunmasında yuxarıda göstərilən prinsiplər
həyata keçirilməlidir.
İndi ədalətlilik prinsipini cəmiyyətin təşkilinin
əsas baza prinsipi kimi irəli sürənlər də var.
Müasir cəmiyyətşünaslıqda xüsusi "ədalətlilik
nəzəriyyəsi" adlanan nəzəriyyə də
vardır. Bu nəzəriyyənin əsas prinsiplərindən
biri hüquqi şüurun inkişaf edərək əxlaqi
şüurla birləşməsidir, yaxud əxlaqi
şüura çevrilməsidir. Azərbaycan
alimləri tərəfindən də bu problemə dair tədqiqatlar
aparılmışdır. Hüquqi şüurun
inkişaf edərək, formalaşaraq əxlaqi-mənəvi
şüura çevrilməsi, onunla qovuşması isə cəmiyyətin
əldə etdiyi ən böyük nailiyyətlərdən
biri ola bilər. Çünki,
ümumiyyətlə, sosial tərəqqinin subyekti fərdi
varlıq olan insandır, buna görə də fərdin
xarakteri sosial tərəqqiyə öz təsirini göstərməyə
bilməz. Deməli, cəmiyyətin
bütün mövcud təşkili sistemi elə
qurulmalıdır ki, burada fərdin təbii və sonradan əldə
etmiş olduğu sosial imkanları (biliyi, bacarığı və
s.) reallaşa bilsin.
Elə məsələ də bundadır ki, əgər
ideologiya gündəlik praktik həyatdan, insanların həyati
maraqlarından çıxış etmirsə və
özünü gündəlik praktik həyatda təsdiqləyə
bilmirsə, deməli, bu idologiya özünün
funksiyasını yerini yetirə bilmir. 1961-ci ildə
Sov. İKP XXII qurultayında geniş
kommunizm quruculuğu proqramı elan olunduqdan sonra sovet kommunist
ideologiyası ildən-ilə öz mövqelərini itirməyə
başlamışdı. Çünki bu
ideologiya ictimai praktikada, gündəlik həyatda
özünü təsdiqləyə bilmirdi. Əlbəttə, heç bir ideologiya
bütövlükdə, deyildiyi və yazıldığı
kimi, həm də hamı üçün özünü təsdiqləyə
bilmir. Çünki ideologiya həmişə
bu günlə yanaşı, gələcəyə də
yönəlmiş olur. Gələcək
isə hələ bu gün yoxdur. Buna
görə də ideologiyanı yalnız bugünlə, yaxud gələcəklə
yükləmək ona yanlış yanaşmaqdır. İdeologiya daha çox bugünkü həyatdan,
bugünkü maraqlardan və həm də yerinə yetirilə
bilən, reallaşa bilən və reallaşma prosesində
olan maraqlardan çıxış etməlidir. Bu maraqlar isə sosial ədalətli cəmiyyətdən
kənarda yerinə yetirilə bilməz. Bəsit
(primitiv) siyasi ritorika isə insanlar tərəfindən nəinki
qəbul edilmir, hətta onlarda mənfi emosiyalar yaratmağa
başlayır. Çox təəssüf
ki, bizdə hələ də ciddi və obyektiv elmi
araşdırmanı populizm və konyuktura ilə əvəz
edənlər də vardır. Bu adamlar hətta
əldə edilmiş müsbət bir nəticəni belə
ciddi arqumentlərlə izah etmək əvəzinə, konyuktur
fakt və arqumentlərə əl atırlar. Elə bilirlər ki, ən yaxşı yol konyuktur
mövqe tutmaqdır. Yaddan
çıxarırlar ki, bütün sahələrdə bizim
nə qədər həll olunmamış və həllini
gözləyən məsələlərimiz var. Bu məsələləri
isə konyuktura, siyasi ritorika, standartlaşmış ideoloji
ifadələr vasitəsilə həll etmək mümkün
deyil. Tənqidi araşdırma və məsələnin
həllinə aid yeni, əsaslandırılmış fikirlər
irəli sürməyə çalışmaq lazımdır.
Milli ideologiyanın ən mühüm şərti, artıq deyildiyi kimi, cəmiyyətdə sosial ədalətin mövcud olmasıdır, yaxud onun təmin edilməsidir. Sosial ədalət heç də eqalitarizm deyildir. Eqalitarizm, hər şeydən əvvəl, fərdi maraqların, o cümlədən iqtisadi maraqların məhv edilməsidir. İqtisadi maraqdan məhrum olunmuş adamlar isə axtalanmış xacələri xatırladarlar. Çünki cəmiyyətin üzərində dayandığı sütunlardan biri və birincisi iqtisadi maraqdır. Lakin sosial ədalətlilik hər şeyin iqtisadiyyata, gəlir əldə etməyə, həm də fərdi, yaxud qrup halında gəlir əldə etməyə qurban verilməsinə qarşı çıxır. Xüsusi sərvət yığımı ölkənin ümumi sərvətinin adambaşına düşən hissəsindən bir neçə dəfə çox ola bilər. Lakin bu hədd artıq iki-üç rəqəmli olduqda burada bütün ölçülər pozulur. Ölkədə az sayda həddən artıq varlılar və həddən artıq çox sayda kasıblar yaranır. Cəmiyyətdə sosial çatlar baş verir. Sosial çatlar isə "sosial düşmənçilik" yaradır.
Məlum məsələdir ki, cəmiyyətin sosial strukturu özlüyündə dəyişkən və mürəkkəbləşən bir hadisədir. Tarixən baş vermiş əmək bölgüləri, şəhərlərin yaranması və s. kimi hadisələr bunu aydın göstərir. Lakin istər əmək bölgüsü, istərsə də insanların məskunlaşması prosesi elə getməlidir ki, bu, ölkənin təbii-coğrafi şəraitinə və təbii sərvətlərinə uyğun olaraq aparılsın. Əlbəttə, burada söhbət artıq tarixi səpkidə deyil, müasir dövrdən gedir. İndi Azərbaycan əhalisinin təxminən üçdə bir hissəsi Abşeron yarımadasında yerləşmişdir. Abşeron ərazisi isə kənd təsərrüfatı üçün o qədər də yararlı deyildir. Sənayeyə gəldikdə burada müasir rəqabətyönümlü sənaye müəssisələri yaratmaq özü problemli məsələdir. Həm də müasir sənaye fiziki deyil, artıq daha çox intellektual əməyə, yüksək peşəkarlıq səviyyəsinə əsaslandığı üçün burada işləyə biləcək kadrları da yetişdirmək o qədər də asan deyil. Beləliklə, biz nə qədər modernləşmədən yazsaq da, düşdüyümüz "sehrli" dairəni də görməliyik. Belə vəziyyət özlüyündə nəzəri araşdırmalar tələb edir. Nəzəriyyə olmadan təcrübənin məqsədi və istiqamətlərini müəyyənləşdirə bilmək, təcrübə olmadan isə nəzəriyyəni yoxlaya bilmək və təcrübənin nəticələrinə uyğun olaraq nəzəriyyədə müəyyən tamamlamalar apara bilmək mümkün deyil.
Son vaxtlarda dövlət tərəfindən işlənilən sosial-siyasi və iqtisadi proqramlar içərisində regionların inkişafına dair olan qərar strateji əhəmiyyətə malikdir. Çünki Azərbaycan doğrudan da yalnız Bakı, Gəncə və Sumqayıt kimi iri sənaye şəhərlərindən ibarət olmayıb müxtəlif regionlara malik olan ölkədir. Əgər regionlarda təsərrüfat həyatı, məişət, mədəniyyət inkişaf etməzsə, onda elə kortəbii yolla hamı dolanışıq üçün Abşerona üz tutar. Burada isə hamını təmin edə biləcək iş tapmaq çətindir. Demək, hamı küçədə, bazarda alver etməklə məşğul olacaqdır. Nəticədə isə bir mal bir neçə əldən keçəcək, öz istehlak dəyərindən bir neçə dəfə baha qiymətə satılacaqdır. Həm də iqtisadi inkişaf, xüsusilə gündəlik istehlak mallarının istehsalı olmadan qiymətlərin artımı, infilyasiya faizinin də yüksəlməsinə gətirib çıxaracaq, indi biznes adlandırılan xüsusi alverçi monopoliyalar varlanacaq, qalan əhali isə daha da kasıblaşacaqdır. Regionların inkişafı proqramının həyata keçirilməsi isə bu prosesin qarşısını almalı, əhalinin alverlə deyil, təsərrüfatla yaşaması işində əhəmiyyətli rol oynamalıdır.
Bu gün ən vacib məsələlərdən biri əhalini işlə təmin etməyə və işdən əldə etdiyi gəlirlə yaşamağa istiqamətləndirməkdir. Hələlik Azərbaycanda olan rəqabət keyfiyyətli və maya dəyəri aşağı olan mal istehsal etməyə deyil, daha əlverişli yerdə marketlər açmaq və şadlıq sarayları reklam etmək sahəsində olan rəqabətdir. Bazar iqtisadiyyatı budurmu? Hər cür bazar ilk növbədə yerli istehsaldan başlamırmı? Kənardan isə o malları gətirərlər ki, ölkədə həmin malları istehsal etmək, yaxud hələlik istehsal etmək mümkün deyil. Azərbaycana alma, armud, kartof, xiyar, pomidor və s. məhsulları idxal etmək biabırçılıqdır. Bu, yerli istehsalın məhdudlaşdırılmasıdır, əhalinin işsizləşməsidir. Yerli istehsal kooperasiyalarının yaradılması və başlanğıcda onlara dövlət köməyi və qayğısı vacib şərtlərdən biridir. Torpaqla üz-üzə qalmış vəsaitsiz kəndli təklikdə heç nə edə bilməyəcəkdir. Burada hansısa bir Avropa, yaxud Amerika təcrübəsindən istifadə etmək hələ məsələdən çıxış yolu deyildir. Kənd yerlərində məktəb proqramlarına, xüsusilə coğrafiya, biologiya, zoologiya kimi fənlərin proqramına regionun, ərazinin relyefi, landşaftı, heyvanat və bitki aləmi, onların xüsusiyyəti və çoxaldılması, seleksiyası, calaq edilməsi və s. haqqında yığcam ümumi və təcrübi biliklər daxil edilməli və öyrədilməlidir. Kəndli torpağa, bitkiyə, heyvanlara aid ilkin və həm də müasir bilik və təcrübəyə malik olmalıdır. Çünki keçmiş ənənələrin bir qismi artıq köhnəlmiş və yararsız hala düşmüşdür. Bu, hər şeydən əvvəl, bu və ya digər səbəbdən təbiətdə baş verən dəyişikliklərlə bağlıdır. Kəndli təbii və kimyəvi gübrələrdən, onların hansı nisbətdə verilməsi qaydalarından, sulanmadan və digər bu tipli məsələlər barədə bilgili olmalıdır. Başqa sözlə, aqrokimyəvi, aqrobioloji və baytarlıq biliklərinin ilkin əsasları kütləvi bilik sahəsinə çevrilməlidir. Elə etmək lazımdır ki, əhalinin bir hissəsi daha yaxşı yaşamaq üçün böyük şəhərlərdən kəndlərə getsin. Kənddə isə torpaqdan daha səmərəli istifadə olunmasına diqqət vermək lazımdır. Məlum məsələdir ki, bizdə torpaqdan heç də lazım olan səviyyədə səmərəli istifadə olunmur və bəzən heç bu səmərəli istifadənin özünün nə olduğunu bilmirlər. Yaddan çıxarılır ki, əhali artır, ancaq nə ərazi, nə də onun təbii sərvətləri artmır. Deməli, yalnız bir şeyi artırmaq mümkündür. O da daha səmərəli istifadədir ki, burada aparıcı amil bilik və onu tətbiq etmə bacarığıdır. İndi haqqında çox söz-söhbət gedən postindustrial cəmiyyət, informasiya cəmiyyəti, bilik cəmiyyəti, rahatlıq cəmiyyəti və s. kimi anlayışlar hamısı məhz təcrübədə tətbiqini tapan elmlə, biliklə bağlıdır. Yadda saxlamalıyıq ki, cəmiyyətin irəliyə doğru hərəkəti iki təkərli velosipedin hərəkətini xatırladır. Bu velosipedin hərəkətini təmin edən pedalların fırlanmasını isə bilik və bacarıq təmin edir. Pedallar fırlanmayanda velosiped hərəkət etmir və vertikal istiqamətdə dayana bilməyərək yanı üstə yıxılır.
"Azərbaycançılıq" ideologiyası özündə həm vətənpərvərliyi, həm pozitiv millətçiliyi, həm də dövlətçiliyi ehtiva edir. Lakin bu ideologiyanın hər bir Azərbaycan vətəndaşının ruhuna və şüuruna çökməsi, onun şəxsiyyətinin və milli mənliyinin göstəricisinə çevrilməsi üçün Azərbaycanın təbii mənzərələrini tərifləmək kifayət deyil. Onun sosial-mədəni mənzərəsini, ictimai mühitini iftixar olunacaq səviyyəyə qaldırmaq lazımdır. Adamlar öz zəhmətləri ilə rahat yaşaya bilməlidirlər. Cəmiyyətdə həmişə daha zəngin yaşayanlar olmuş, var və olacaqdır da. Lakin bu zənginlik qalan hissənin rahat yaşamasının qarşısını almamalıdır və onların kasıb yaşamalarına səbəb olmamalıdır. Əksinə, bu zənginlik başqalarının da rahat yaşamasına şərait yaratmalıdır. Çünki belə zənginlik daha böyük bacarığın, istedad və işgüzarlığın nəticəsi kimi yaranmalıdır. Belə bir cəmiyyət isə sosial ədalətin bərqərar olduğu, hökm sürdüyü cəmiyyətdir və bu cəmiyyət hər bir sosial təbəqənin maraq və mənafelərini ifadə etməklə özünün mütərəqqi ideologiyasını yaradır və adamlar belə bir cəmiyyətdə yaşamaqdan məmnunluq, rahatlıq və qürur duyurlar. Bu isə özlüyündə ən yüksək ideologiyadır.
Aydın
ŞİRİNOV,
professor
Xalq qəzeti.- 2012.- 25 oktyabr.- S. 8.