15 sentyabr - Bakının işğaldan
azad edildiyi gün
XX əsrin əvvəlləri.
Osmanlı dövlətinin ən böyük
tənəzzülü dövrü
artıq başlanmışdı. Daxildən
çürüməyə başlamış saray
üsul-idarə sistemi çökmək
üzrə idi. Nə sultan
əvvəlki sultanlardan idi,
nə də dövlət. Müharibələr, dalbadal məğlubiyyətlər ölkəni
ağır vəziyyətə salmışdı.
1914
- cü ildə beynəlxalq münasibətlərin kəskinləşməsi
ilə çoxdan bəri bir-birinə meydan oxuyan, ərazi
iddiları ilə çıxış edən bir sıra
Avropa dövlətləri, nəhayət ki, əsas bəhanəni
tapdılar. Avstriya-Macarıstan imperiyasının vəliəhdi
Frans Ferdinandın serb millətçisi tərəfindən
öldürülməsi I Dünya müharibəsinin
başlanması üçün bəhanə oldu. Dünya
iki qütbə "Antanta" və "Üçlər
İttifaqı" adlı siyasi-hərbi bloklara
bölündü. Bir-birinə qənim kəsilən bu blokda
dünyanın, demək olar ki, bütün dövlətləri
müharibəyə qoşulmuşdu. Osmanlı dövləti
də həmin vaxt "Üçlər ittifaqı"
blokuna qoşulmaqla müharibədə aktiv iştirak
hüququnu bir növ təsdiqlədi.
Bu vaxt onsuz da istənilən hadisəyə duruş gətirməkdə çətinlik çəkən Osmanlı dövləti üçün bu müharibə sanki ölüm mələyinə çevrildi. Sinəsi orden və medallarla dolu Osmanlı paşalarının əksəriyyəti müharibədə uğursuz nəticələr göstərir və torpaqlar tədricən itirilirdi. Doğrudur, o dövrdə Mustafa Kamal paşa, Kazım Qarabəkir paşa, Camal paşa, Ənvər paşa və qardaşı Nuru paşa kimi cəsur sərkərdələr də yetişmişdi. Güman da onlara idi.
O vaxt Azərbaycanda milli qüvvələrlə sosialist-bolşevik və daşnak qüvvələri arasında hakimiyyət mübarizəsi baş qaldırmışdı. Bakıda hakimiyyəti ələ keçirmiş Şaumyanın başçılıq etdiyi komissarlar şəhər və şəhərətrafı rayonlara nəzarət edirdi. 1918-ci ilin 28 Mayında Azərbaycanın müstəqilliyi Tiflisdə toplanmış Milli Şura üzvləri tərəfindən elan edildi. Bakı şəhəri bolşevik-daşnak hökumətinin əlində olduğu üçün Azərbaycan milli hökuməti müvəqqəti olaraq Gəncə şəhərində fəaliyyət göstərirdi. Müvəqqəti hökumətin Gəncədə fəaliyət göstərdiyi dövr cümhuriyyətin ən çətin günləri idi. Dövlətimizin taleyi "ölum və yaxud olum" məsələsinə çevrilmişdi. Ermənilərin ölkəmizdə törətdiyi qətliamlar getdikcə kütləvi xarakter alır və saysız - hesabsız soydaşımız vəhşiliyə məruz qalır və günahsız olaraq öldürülürdü. Artıq milli ədavət qızışmış və bunun qarşısını almaq mümkünsüz hal almışdı. Bakı Sovetinin rəhbərliyi nəinki bu hadisələrin qarşısının alınmasında maraqlı deyildi, hətta hadisələrin daha da qızışmasında və müsəlmanların qətlində birbaşa iştirak edirdi. Stepan Şaumyan Lalayevi Şamaxıya, Hamazaspı isə Qubaya göndərmişdi. O göstərişlərini digər komissarlarla, demək olar ki, müzakirə etmirdi. 1918-ci ildə Azərbacanda baş verən qırğınlarda təxminən yüz mindən çox insan həyatını itirmiş, əhaliyə külli miqdarda maddi ziyan və mənəvi zərbə vurulmuşdu. Artıq Gəncənin taleyi təhlükə altındaydı. Bir tərəfdən, bolşeviklər şəhərə yaxınlaşmaqda ikən, digər tərəfdən də Şərqi Anadoluda dinc əhaliyə divan tutmaqda məşhur olan qaniçən Andronik Zəngəzur, Göyçə və Qarabağ ərazilərində sürətlə irəliləyir, qırğınlar törədir və Şaumyanın qüvvələri ilə birləşməyə can atırdı. Belə olan təqdirdə yalnız bir dövlət - Osmanlı dövləti Azərbaycana yardım əlini uzada bilərdi. Bəzi məmurlar, ordu generalları Osmanlının özünün çox çətin vəziyyətdə qaldığı bir məqamda belə bir köməyin qeyri-mümkünlüyünü dilə gətirsə də turançılıq, türkçülük ideyaları ilə yaşayan hərbi nazir Ənvər paşa Azərbaycanın yardım məktubuna müsbət cavab verən ilk dövlət xadimi olur. O, Azərbaycana yardım məqsədilə ordu göndərmək barədə dərhal əmr verir. İlk olaraq Azərbaycana göndəriləcək ordunun komandanı Kazım Qarabəkir paşa seçilir. Amma onun Qarsda və Ərdahan ətrafında erməni quldur birləşmələrinə qarşı apardığı əməliyyatların hələ bitmədiyi əsas götürülərək bu qərardan daşınılır. Belə olduqda Mosul cəbhəsində ad-san qazanmış qardaşı Nuru paşanın cəsarətini və yüksək hərbçi xarakterini, eyni zamanda, dönməz milli əqidəsini nəzərə alan Ənvər paşa onu bu yürüşə komandan təyin edir.
Beləliklə, təxminən əlli minlik Türk Qafqaz İslam Ordusu Azərbaycana doğru istiqamət alır. İlk olaraq türk qoşunu Azərbaycanın ikinci böyük şəhəri Gəncəyə gəlib çatır. Türk Ordusu Gəncədə böyük cosqu ilə qarşılanır. Gəncəlilər, nəhayət ki, çoxdan bəri gözlədikləri qardaş Osmanlı əskərlərini görürdülər. Bu əskərlər onları mənfur Şaumyanın quldur ordusundan xilas etməyə gəlmişdi. Nuru paşanı Gəncədə rəsmi olaraq Azərbaycan Milli Şurasının üzvləri qarşıladılar. Hamı yaxşı anlayırdı ki, onların nicat yolu, qurtuluş yolu yalnız qəhrəman Türk əskərinin köməyi ilə mümkündür.
Gəncəyə yerləşən Osmanlı ordusu ilk növbədə
şəhərin erməni məhəllələrinin tərkisilah
edilməsi ilə məşğul oldu. Əvvəlcə
onlara xəbərdarlıq edildi.
Lakin onlar bu xəbərdarlığa atəş açmaqla cavab verdilər.
Erməni silahlıları müqavimət göstərsələr
də darmadağın edildi və tərkisilah
olundu. Onu da qeyd edək ki, Türk Qafqaz
İslam Ordusu Azərbaycan
torpaqlarında ilk şəhidlərini məhz
Gəncədə vermişdir. Ordunun Gəncəyə gəlməsi
münasibətilə istiqlal şairimiz Əhməd Cavadın qələmə
aldığı şeir, zənnimizcə
qardaşlığa verilən böyük
dəyər idi.
Qardaşlığın
fərmanına baş əyib,
Məzlumların
imdadına yetişdin.
Qaranlıqda
süngü sənə yol açdı,
Sən
o yolda muradına yetişdin.
Yürü, yürü batan
günün izinə,
Gülümsəyir doğan Günəş sözünə.
Daha sonra Gəncədə qərarlaşan ordu Bakıya doğru istiqamət almağı hədəf götürdü.
Əvvəla, Azərbaycanın
sərhədlərinin bərpası
və əhalinin tam təhlükəsizliyi təmin
edilməliydi. Bundan savayı, Nuru paşa qoşunlarının
mayın 25-də Gəncəyə
çatması və
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin elan edilməsi Bakı Sovetini vahiməyə salmış və öz çirkin niyyətlərini həyata
keçirmək üçün
birbaşa Gəncəyə
hücum planları qətiləşdirilmişdi. Bolşeviklər
iki istiqamətdən
- Şamaxı-Ağsu və
Hacıqabul-Kürdəmir istiqamətlərində
yürüşə çıxmaqla
Yevlaxa çatmaq istəyirdilər. Yolboyu bütün kənd və qəsəbələr
yenidən dağıdıldı,
əhalinin mal-mülkü
amansızcasına qarət
olundu. Belə olduqda Nuru paşa
artıq həlledici döyüşlərin labüd
olduğunu bildirdi və bolşevik-daşnak
quldur birləşmələrinə
layiqli cavab vermək barədə hücum əmrini verdi. Bakıya doğru yola çıxan Qafqaz İslam Ordusu Göyçay və Qaraməryəm ətrafında
gərgin döyüşlərə
atıldı. Burada daşnak-bolşevik qoşunlarını
darmadağın edərək,
xeyli sayda əsir, top, silah-sursat qənimət götürdü.
Bundan sonra türk qüvvələrinin
bir qismi Kürdəmir, Ağsu, Şamaxı, Salyan, digər qismi isə Şəki, Quba, istiqamətlərində
ağır döyüşlər
keçirərək bolşevik
qüvvələrini pərən
saldı və nəhayət, Bakını
mühasirəyə aldı.
Onu da qeyd
edək ki, Bakıya gəlib çatana kimi, Qafqaz İslam Ordusu xeyli canlı
qüvvə itirdi. Azərbaycan torpağında,
özlərinə ikinci
Vətən hesab etdikləri bu məmləkətdə torpağa
tapşırılan türk
əskərlərinin sayı-hesabı
yox idi. Sonralar 1920-ci ilin aprelində sovet işğalından sonra bu torpaqlardakı türk əskərlərinin
xalq tərəfindən
ziyarətə çevrilmiş
məzarları dağıdıldı
və yerlə-yeksan edildi.
Azərbaycandakı hərbi-siyasi vəziyyəti
bütünlüklə nəzarətdə
saxlayan Ənvər paşa orduda lazım olan bütün çatışmazlıqları
tez bir zamanda
aradan qaldırır, ingilislərin, rusların,
hətta dünya müharibəsində onlara
müttəfiq olan almanların belə təzyiqlərinə baxmayaraq,
Nuru paşaya yazdığı məktublarda
"Yapılması gərək
olan şey gecikdirilməməlidir. Hədəfə
yetişmək, Bakını
azad etmək lazımdır",- deyə
qəti şəkildə
bildirirdi. Turana körpü olan Azərbaycanın paytaxtı
Bakını almaq türklük üçün
bir namus məsələsi idi və bunu Ənvər
paşa və Nuru paşa qardaşları yaxşı
dərk edirdilər.
Bakını mühasirəyə alan
türk ordusu şəhərin dörd bir yanından bolşevik xuntasının
qoşunlarına qarşı
hücuma keçdi. Artıq bolşeviklərin
bütün ümidləri
tükənməkdəydi. Onlar sadəcə təslim olmaq istəmirdilər. Amma müzəffər Qafqaz İslam Ordusunun qarşısında dayanmaqda
aciz idilər. Şəhərin müsəlman
əhalisi böyük
sevinc içərisində
idi. Qardaş türk ordusu qərargahına dəstək
və imdad məktubları gəlməkdə
idi. Belə məktubların birində
deyilirdi:
"Ürəkaçan bu gözəl şəhəri
zəbt etməsəniz,
türkün və ordusunun şərəfini
indi içində olduğunuz xəndəklərdə
basdıracaqsınız. Əgər
siz bu sərvət
və qızıl şəhərini ələ
keçirməsəniz, sevgili
böyük Vətənimizə
ən qiymətli bir hədiyyəni vermək fürsətindən
məhrum olacaqsınız.
Əgər siz mavi dənizin bu məşhur şəhərini
ələ keçirməsəniz,
Qafqaz türkləri və Türküstan müsəlmanlarının qəlbinə
saplanmış olacaq zəhərli xəncərin
üzərinə "eyvah,
türk bizə imdada gəlmədi" cümləsi yazılacaqdır...
Ey türk əskəri, əgər sən bu şəhəri almasan, Bakıda sənin üçün hazırlanan süfrələr
qonaqsız qalacaq, sənin üçün tikilən paltarı düşmən geyinəcəkdir.
Sənin ayağın
altında kəsilməli
olan qurbanlar düşmənə qalacaq.
Əgər sən bu şəhəri almasan, İslam gəlinlərinin duvaqlarını
kafirlər yırtacaq,
yenə də mübarək İslam qanları qızıl şərab kimi vəhşi işgəncələrlə
axıdılacaqdır."
Məktubdan da göründüyü
kimi, Bakı camaatı artıq türk ordusunun, nəhayət, nə vaxt şəhərə daxil olacağı intizarında idi.Və bu intizarın nəticəsi sevindirici oldu və Bakını
almaq uğrunda ağır mübarizə
zəfərlə yekunlaşdı.
Son dərəcə gərgin
döyüşlərdən, çoxsaylı şəhid
verdikdən sonra Osmanlı dövlətindən
yardıma gəlmiş
qardaş türk ordusu Azərbaycan Cümhuriyyətinin silahlı
birləşmələrinin köməyi ilə mənfur Şaumyanın başçılıq etdiyi
daşnak-bolşevik və
menşevik birgə qüvvələrini ağır
məğlubiyyətə uğradaraq
Bakıya daxil oldu. Yuxarıdakı məktubda yazılanlara uyğun olaraq şəhərin türk-müsəlman
əhalisi küçələrə
axışaraq türk
ordusunu alqışlar
və dualarla qarşıladılar. O vaxt
Bakının dini-ictimai
mərkəzlərindən biri sayılan Təzəpir məsçidində
Nuru paşa xalqın xilaskarı kimi təbrik nitqi söylədi. Azərbaycanın maraqlarını
öz marağı bilən Nuru paşa haqlı olaraq deyirdi: "Qardaş Azərbaycan türkünün mənafeyi
hər bir türk üçün müqəddəsdir. Azərbaycanın
maraqları naminə yeni qurbanlar tələb olunarsa ona da hazırıq."
Ənvər paşanın qədim
Oğuz yurdu Azərbaycana göndərdiyi
müzəffər türk
ordusu qəhrəman Nuru paşanın, Xəlil paşanın, Mürsəl paşanın,
Rüşdü bəyin
və digər zabitlərin başçılığı
ilə Bakını düşmənlərdən alıb
Azərbaycan Cümhuriyyətinə
hədiyyə etdi. Bu qədim şəhərimizi
Türk dünyasına,
İslam dünyasına
yenidən bağışladı.
Bakı əhalisini tamamilə qırılmaqdan,
soyqırımından xilas
etdi. Azərbaycanın
aborigen, yerli əhalisi olan türkləri məhv olmaqdan, yox olmaqdan
qurtardı. Bu gün minlərlə türk əskərinin məzarı
xalqımızın əsas
ziyarət yerinə çevrilmişdir. Bu ziyarətgahlar,
xiyabanlar vaxtılə
sovet hakim dairələri,
dövlət işçiləri
tərəfindən dağıdılsa
da, bu gün
müstəqil Azərbaycan
dövləti onları
yenidən bərpa etdirir. Azərbaycanın müstəqilliyinin qorunmasında,
Bakının işğaldan
azad edilməsində danılmaz xidmətləri
olan Qafqaz İslam Ordusunun müzəffər əsgərlərinin
xalqımızın tarixində
hər bir azərbaycanlının qəlbində
əbədi yeri var.
Anar TURAN
Xalq qəzeti.- 2012.- 15 sentyabr.- S.7.