Xırman
Keçmişdən
səhifələr
Kəndin öz ahəngi var,
axşam - səhər naxırın, qoyun-quzu
sürüsünün örüşə gediş-gəlişi,
mələrtisi, kənd camaatının bir-birindən xəbər-ətər
tutması, səsli-küylü dünyası bənzəri
olmayan özgə aləmdir.
Vallah,
kim nə deyir- desin, şəhər mühitində göydələn
binaların lap ərşə çatan mərtəbəsində
mənə neçə otaqlı mənzil
bağışlasalar da, kəndin biçənəklərində
bir kolun kölgəsini ona dəyişmərəm. Bölgələrdən
bəzi gənclərimizin şəhərlərə - asfalt
döşəmələrə, beton binalara üz tutub "təki
başımı götürüb kənddən
qaçım" təşnəsi ilə ruzi-bərəkət
mənbəyi olan torpağa soyuqluğu, ondan üz döndərməsi
istər-istəməz uşaqlıq çağlarımı
göz önünə gətirir. Hətta, kənddə
ola-ola bir vaxtlar həyatımızın ayrılmaz hissəsinə
çevrilmiş bəzi adətlərimizi, dəyərlərimizi,
yaşam tərzimizi itiririk. Onlar yavaş-yavaş tarixə
çevrilir. Yaşlı nəslin yaddaşında silinməz
iz buraxan xatirələrin bir çoxu kənd xırmanları
ilə bağlıdır.
Xırman min illər boyu xalqımızın ruzi-bərəkət yeri olub. Son yüzillikdə intişar tapan traktor-kombaynın, toxumsəpənin, yük maşınlarının, otbiçənlərin, digər texnikaların gördüyü işləri dövrü -qədimdən insanlar öküzün, kəlin, atın, uzunqulağın, qatırın köməyi ilə görüblər. Şum, pərşum, səpin, tapan, mala, oraq-çinlə biçin, dərz bağlama, pencə tayalaması, xırmana daşıma, başaq, heşan salma, vəl-carcarla döyüm, sovuruq, şana, xəlbir, daşgir, xaral, çuval... indi bir yaddaş əfsanəsinə çevrilib. Ölkəmizdə gün ərzində min tonlarla taxılın emal müəssisələrində müasir texnologiya ilə üyüdülməsi, hasil olan undan çörək və məmulatlar hazırlanması, kiçik təndirləri əvəz edən iri bişirmə sexləri insanları çətin əl əməyindən azad edib. Atlını atdan salan təndir çörəyinin indi ətri ancaq bəzi ucqar kəndlərdən gəlir. Lavaş, yuxa, fəsəli, qalın, fətir, tapı, dəstana, qol çırpması, yarımoxlov, sacəppəyi, səngəh... təndirlərin nemətidir.
Ata-babalarımız ta qədimdən xırman yerini seçməyi nəsillərə yadigar qoyub getmişlər. Gərək xırman yel tutan yerdə düzəldilə. Necə deyərlər, xırmanın gözü gərək "Yel baba"da ola ki, döyülmüş heşanı şana ilə sovuranda şişlənən dəni bir yana, samanı, püfəsi bir yana ayrıla. Ləl kimi buğda kənardan gəl-gəl çağıra.
Xırman yerini əvvəlcə arxdan gələn su ilə suvarırlar. Çeşələndən sonra belləyib yumşaldarlar. Təkrar sulayıb öküz və cöngələrlə çevrə vurub palçığı ayaqladarlar. Sonra mala çəkərlər. Gün istisində horralanmış xırman yeri quruyub saxsıya dönər. Mövsüm boyu buğda, arpa, noxud, gülül, çovdar, vələmir, darı, mərcimək, zəyərək... ta nə desən heşan salıb döyəndə məhsula bir misqal da daş-torpaq qarışmaz. Zəmilərdən biçilən, bəndəmlə bağlanan dərzlər at-ulaqla, lap əvvəllərdə dəvələrlə xırmana daşınardı. Başı çalmalı peşəkar xırmançılar işin ustası idilər. Dərzləri açıb heşan salardılar. Vəlləri, carcarları qoşa öküzü işə qoşardılar. Bəzi bölgələrdə vələ gəm də deyirlər. Yadımdadı, Hümbət, Yasin, Məmmədhənifə, Yaqub, Nadir babalar xırman kənarındakı çölarmudu ağacının kölgəsində dincələndə deyərdilər:
- Vəl dediyin bircə Kəlbəcər palıdından olar, qalanı dözümlü olmaz. Onlar neçə boyunduruq öküzlə Kəlbəcərdən (bu yerin qədim adını Kalbahəcər bilirdilər), Laçından, Qubadlıdan üzü Şahbuz kəndlərinə 100 illik möhkəm palıd ağacı gövdələrini Molluludan, Güney yurddan, Batabat aşırımından sürüyüb gətirərdilər. Dülgərlər qurumuş palıd gövdəsindən baş tərəfi əygəmli qoşa vəl düzəldərdilər. Vəlin altında iskənə ilə oyuq açıb həmin oyuqlara çaxmaq daşlarını sındıraraq elə pərçim edərdilər ki, daşların tilləri ülgüc kimi iti olardı. Deyərdin, bəs heç daş deyil, poladdı. Xırmanda heşan tez hasilə gələrdi. Yaqub baba çox insaflı idi. Dağdağandan, qarağacdan boyunduruq düzəldəndə rəndədən, füqandan keçirib elə hamarlayardı ki, öküzün boynuna zərrə qədər də zədə düşməzdi. Əlini öküzün boynuna, dizlərinə çəkib deyərdi:
- Ay nər öküzüm, çörəyimiz, ruzimiz səndən asılıdı, çək yerisin!
Xırman yeri gen-bol idi. Yan-yana 4-5 yerdə heşan salınardı.
Gecə-gündüz xırmanın
səs-küylü ahəngi
kəndi bürüyərdi.
Alı baba var idi. Sovuruq
maşınının qulpunu
iki saatdan çox yorulmaq bilmədən bulayıb fırladardı. Uşaqlar
qabaq - qənşər
"Şəkər" bulağından
iki-üç litrlik saxsı kuzəni doldurub Alı babaya verərdilər. Alı baba buz
kimi suyu birnəfəsə başına
çəkərdi:
- Oxxay, gözlərimə işıq gəldi,- deyərdi. Xırmançılar
onun sözlərindən
bahar buludu kimi dolardılar. Axı, Alı babanın gözləri görmürdü. Deyirdilər,
uşaq vaxtı qızılcadan tutulub. Dil gəl, "Şəkər" bulağının
sal qayaların yeddi qatından süzülən buz kimi suyunda hikmətə
bax ki, Alı
babanın dünya işığına həsrət
gözlərinə "işıq
gətirərdi".
Xırman
vaxtı arandan səbətlərdə at-ulağla
gətirilən iri balarmudu, üzüm satanlar gələrdilər.
İkili-birli şişlənən
ləl kimi buğda məhsuluna dəyişərdilər. Vəl
üstdəki uşaqlara
bu aran nemətindən
pay verəndə bu, onlar üçün bala dönərdi.
Xırmanla bağlı Qarabağdan
- Ağdamdan bir dodaqqaçdı dağlardan
aşıb Naxçıvan
torpağına da gəlmişdi, xırman üstü deyib gülərdilər.
Sən demə, Qarabağ xanlarından biri qış günü ağdamlı, hazırcavab,
baməzə Abdal Qasımı Şuşaya
çağırtdırır. Deyir qonaqlarımızı
güldürüb şənləndirəcəksən.
Ta nə olacaq? Qışda, Şuşada
isti otaq, geniş məclis, bir də arada
söz meydanı Abbas Qasıma verilə. Xülasə, məclis qurtaranda xan Ağdam bəylərindən birinə
namə yazıb Abdal Qasımın bu məclisdəki haqqını ondan ödəməyi tələb
edir. Abdal Qasımın savadı yox imiş, bir adam tapıb
məktubu oxutdurur. Görür xan yazdırıb ki, Abdal Qasım bizi o ki, var
güldürüb, şənləndirib,
ora çatan kimi ona yeddi
at yükü qar verərsən, qoy haqqını alsın! Abdal Qasım dinməz-söyləməz naməni
qatlayıb cibinə qoyaraq kəndə qayıdır. Yay fəsli gəlir. Xırmandarın gəlhagəli
başlayır. Abdal Qasım özünü xırmana yetirib həmin bəyi tapır, cibindən çıxarıb xanın
məktubunu ona verir. Bəy məktubu oxuyub məəttəl qalır.
Yayın bu cırhacırında, od əliyən günündə
yeddi at yükü qarı haradan tapıb Abdal Qasıma versin? Verməsə Abdal Qasım onu mahalda rüsvay edəcək ki, bəs xanın tapşırığı qalıb
havada. Əlacı kəsilib Abdal Qasıma yalvarır ki, əşşi, bu istidə lap Dəlidağdan, Murovdan dənər qarı at-qatıra yükləsək
də, bura gəlincə yolda hamısı əriyəcək,
gəl daşı ətəyindən tök,
yeddi at yükü buğda verək qurtarsın, getsin. Abdal Qasıma da elə bu
lazım imiş. Xırmandan ləl kimi buğda kisələrini yeddi at yükü yükləyib
birbaşa su dəyirmanına aparır,
üyütdürüb evdə
unnuğu doldurur. Ərinməyib özünü
xana yetirir. Deyir: - Allah balalarını
saxlasın, xan, qışda verdiyin ənam yayda illik ruzimiz oldu.
Hər qış fəsli məni unutma, yenə məclisə çağır...
Sonradan Qarabağ xanı məsələdən hali
olur, bilir ki, eldə ad sıxarmış Abdal Qasımla tərəziyə
girmək nə xanın işidi, nə də bəyin.
Ta qədimdən xırmandı,
su dəyirmanıdı,
bazar-dükandı ki,
camaatın xəbərtutma
yeri olub. Qəzet, jurnal, radio, televizor dediyimiz son dönəmlərin məhsuludur.
Əvvəllər lap elə
qonşu kənddən,
mahaldan-mahala nə yenilik olubsa, gedib-gələnlərin ağız
-qulaq söhbəti ilə çox gec yayılıb.
İndi
dövr, zaman dəyişib. Ölkəmiz
dünyanın var-dövlətli,
bəhrəli, həm
də müstəqil məmələkətinə çevrilib.
Ta ibtidai üsulla cüt əkib, əllə biçin-döyüm
aparmaq kisələrlə
daşıyıb su dəyirmanlarında şahadla
nobat, ağnağaz dən üyütmək zamanı deyil. Elə müasir xırmanlarımız yaradılıb
ki, min tonlarla taxıl məhsulları zəmilərdən ora daşınır, texnika ilə çeşidlənir,
toxumluq, ərzaq növləri ayrılır,
toyuq-cücə, mal-qara
üçün yem yerbəyer olur. Sonra da müasir
tipli taxıl saxlama anbarlarına daşınır. Nə az, nə çox,
milyon tonlarla. Sonradan bu məhsullar
gündəlik çörək
emalına gedir. Elə, indinin özündə yüksək
inkişaf mərhələsinə
qədəm qoyan Naxçıvan torpağında
gün ərzində
min tonlarla ehtiyat anbarlarından 450-500 tonadək
taxıl məhsulu emal müəssisələrinə
daşınıb üyüdülür,
çörək bişirmə
sexlərinə, un məmulatı
hazırlanmasına gedir.
İndi ölkəmizdə
çörək və
ərzaq bolluğuna dünyanın iri dövlətləri belə
həsəd aparır.
Çünki bərəkətli
torpaqlarımız kəndlinin
öz mülkiyyətidir.
Ancaq xırmanı unutmağa haqqımız yoxdur. Çünki, çörək müqəddəsliyinin
bünövrəsi xırmandır.
Qaşdar ƏLİYEV,
Naxçıvan Muxtar Respublikası,
Şahbuz rayonu, Ayrıca kəndi,
aqronom-fenoloq
Xalq qəzeti.- 2012.- 25 sentyabr.- S.
6.