Qərb demokratiyasına
REKVİEM. İfa edir - FRANSA SENATI
Bəşəriyyətin
yaranışından bu günədək tayfaların, qəbilələrin
və bir çox birliklərin əvvəllər yalnız həyat
uğrunda mübarizəsi və daha sonrakı mərhələlərdə
daim nəyə isə nail olmaq cəhdləri bütün
sonrakı nəsillər tərəfindən dəyərləndirilərkən
bu proseslər "cəmiyyətin dialektik inkişaf yolu"
adlandırılıb. Müasir dövrdən
geriyə baxaraq ibtidai insan birliklərinin motivasiyasını
anlamağa çalışarkən bu yolu müəyyənləşdirən
məqsədlər və bu məqsədlərə
çatmaq uğrunda istifadə olunan vasitələr nə qədər
qeyri-insani görünsə də təbii
qarşılanıb. Çünki bu məqsədlər
də, vasitələr də mövcud olduğu zamanın
ruhuna və məzmununa uyğun idi.
Bəşər övladının "homo sapiens"
adlandırıldığı dövrdən bu günədək
insan cəmiyyətlərini hər hansı bir məqsəd
uğrunda hərəkətə gətirən motivasiyalar əsrlər
ərzində insani dəyərlər əxz etməklə
cilalanmış və müasir dövrümüzdə əxlaqi
- humanistik keyfiyyətlərlə zənginləşərək
Dünya Birliyinin bütün üzvləri üçün məqbul
sayıla biləcək bir məzmun əldə etmişdir. Bütövlükdə XX əsr
ərzində hər hansı bir məqsədə nail olmaq
uğrunda istifadə olunan vasitələrin qarşıya
qoyulan məqsədi doğruldub-doğrultmaması hərəkətlərə
bəraət qazandırılması nöqteyi-nəzərindən
ilk növbədə siyasətçilər tərəfindən
və ümumiyyətlə isə hər bir fərd tərəfindən
virtual bir ölçü vahidi kimi qəbul olunmuşdur. Deməli, məqsədlərin vasitəni
doğrultmaq zərurəti əslində ictimai bir dəyərə
çevrilmiş, həyatın bütün sahələrində
olduğu kimi, siyasətdə də hamının başa
düşə biləcəyi və riayət etməli
olduğu bir davranış tərzinə, davranış
normasına çevrilmişdir. Xüsusən
cəmiyyətin "elitar təbəqəsinin" digər
qaydalar kimi bu normaya da riayət etməsi "şərəf
işi" kimi anlaşılıb və qiymətləndirilib.
Dünya
Birliyi də 200-ə yaxın dövlətin təşkil etdiyi
bir cəmiyyətdir və heç şübhəsiz, insan cəmiyyətinə
xas olan keyfiyyətləri ümumiləşdirməklə
Dünya Birliyini yaradan cəmiyyətin həyatına, yəni
dövlətlər arasında qərarlaşan münasibətlərə,
bu münasibətlərin təməl prinsiplərinə
şamil etmək təbii və məntiqli görünür. Bu isə o deməkdir ki, dövlətlərarası
münasibətlər də etik-mənəvi və əxlaqi
keyfiyyətlərdən xali olmamalıdır və əslində
xali də deyildir. Sadəcə fərdlər arası
münasibətlərdə bu prinsiplərin pozulma halları
olduğu kimi, dövlətlərarası
qarşılıqlı təsirdə də bu keyfiyyətlərə
məhəl qoymayan və nəticə etibarilə, Dünya
Birliyi adlandırdığımız cəmiyyətə və
onun dəyərlərinə etinasız yanaşmaqla
özünü "elitar təbəqəyə
yaraşmayan" tərzdə aparan dövlətlər də
var. Son 20 ildə belə davranışın müəllifləri
bir çox hallarda XX əsrin ikinci yarısından sonra
özünü qlobal siyasətin avanqardı sayan,
dünyanın böyük bir hissəsini, bəzən hətta
bütövlükdə dünyanı öz ardınca
aparmağa iddialı olan, özünü demokratiya və insan
haqlarının müdafiəçisi kimi təqdim edən
dövlətlər olurlar. Bu hal bir qədər paradoksal
görünsə də, zənnimcə, burada da bir
qanunauyğunluq var. Bu da ondan ibarətdir ki, son 20 ildə
Dünya Birliyini yarım əsrdən çox müşaiyət
edən "Qərb"lə "Şərq"
arasındakı soyuq müharibə şəraiti aradan
qalxdıqdan sonra dünya düzəninin yeni, daha mütərəqqi
formasının təşəkkül tapması kimi möhtəşəm
bir proses baş verməkdədir. Yeni siyasi şərait
yeni rasional yanaşma və bu yanaşma əsasında
formalaşaraq həyata vəsiqə qazanacaq müasir qlobal
siyasətin meydana gəlməsini aktuallaşdırır.
Üçüncü minilliyin ilk əsrində
meydana çıxması günbəgün zəruriləşən
bu yeni qlobal siyasət dünyanın siyasət tarixində
dönüş fazasını yarada bilər. Bu siyasət
- müxtəlif maraqların toqquşduğu açıq və
ya gizli mübarizə meydanı yox, diplomatiyasının zahiri
və daxili tərəfləri ziddiyyət təşkil edən,
ikili standartların tətbiqindən çəkinməyən,
amoralist fəaliyyətlərə çeşidli manevrlərlə
haqq qazandıran siyasi texnologiyaların kompleksi yox, dünya
dövlətlərinin milli siyasətlərinin
uzlaşdığı ədalətli, humanist, demokratik,
universal, rasional, praqmatik və ən yüksək siyasi əxlaq
meyarlarına əsaslanan yeni məzmunlu beynəlxalq münasibətlərin
siyasəti olmalıdır. Belə bir siyasətin beynəlxalq
münasibətlər sistemində bərqərar olması əvvəlki
"hegemon" dövlətlərin qlobal miqyasda
aparıcı rolunu zəiflədir, onların "ikinci" və
hətta "üçüncü dövlətlər"
kimi xarakterizə etdikləri dövlətlərin rolu və təsir
dairəsi isə genişlənməkdədir. Sovet
İttifaqının dağılmasından sonra qlobal miqyasda
birmənalı şəkildə söz sahibinə çevrilən
ABŞ və Qərbi Avropa dövlətləri bu
üstünlüyü əldən vermək istəmir, ona
görə də son dövrlərdə Türkiyə, Azərbaycan,
Argentina, Çin, Hindistan kimi ölkələrin beynəlxalq
arenada artmaqda olan nüfuzu həmin dövlətlər tərəfindən
siyasi qısqanclıqla qarşılanır. "Söz
sahibi" statusunu itirmək və ya heç olmasa
bölüşmək xofu qarşısında bəzən
aqoniya durumunu xatırladan siyasi manevrlər bu dövlətlərin
özlərinin bəyan etdikləri və yüz illərlə
uğrunda mübarizə aprdıqları təməl prinsiplərdən
- sülh, demokratiya, bərabərlik, ədalət və həqiqət
kimi dəyərlərdən geri çəkildiyini
nümayiş etdirir. Bu - həmin dövlətlərin
yeni inkişaf mərhələsinə çıxmış
və yeni "söz sahibi" iddiaçıları kimi
görünən dövlətlərə qarşı
apardıqları sərt və qərəzli münasibətlərdə
özünü daha aydın şəkildə göstərməyə
başlamışdır. 2008-ci ildən etibarən dünya
iqtisadiyyatını və əsasən də inkişaf
etmiş dünya ölkələrini bürümüş
qlobal böhran şəraiti də öz növbəsində
Dünya Birliyinin bəzi "elitar üzvləri"nin siyasətini daha da aqressivləşdirmiş,
bu siyasəti hər cür əxlaqi, mənəvi-etik və
humanist əsaslardan məhrum etmişdir.
Sübut göz qabağındadır. Son dəfə 1789-cu ildə
"Azadlıq, Bərabərlik və Qardaşlıq"
şuarı altında inqilab edərək Dünya Birliyinin
bütün üzvlərinə ən yüksək əxlaqi dəyərlərin
həyat normasına çevrildiyini bəyan edən Fransa bu
gün siyasi etikanın, əxlaqın və qlobal cəmiyyət
tərəfindən garşılıqlı münasibətlər
sistemini xarakterizə etməli olan meyarlar kimi qəbul
olunmuş dəyərlərin heç birinə məhəl
qoymadan "erməni genosidi" haqqında qanun layihəsinə
səs verdi. Onunla eyni hərbi- siyasi blokun
üzvü olan Türkiyəyə qarşı münasibətdə
Fransanın daim qərəzli mövqe tutması dünya
ictimaiyyəti üçün çoxdan sirr deyildi.
Onilliklər ərzində Türkiyənin Avropa Birliyinə
üzvlük təşəbbüslərini önləmək
üçün Türkiyəyə qarşı təzyiq və
təhdid vasitəsi kimi vaxtaşırı gündəmə
gətirilən və çıxarılan qondarma "erməni
soyqırımı" layihəsi, Fransa siyasətində həmişə
usanmadan istifadə edilən bir alət olmuşdur. Dövlətlər
arasında beynəlxalq müstəvidə istər siyasi, istərsə
də iqtisadi rəqabətin ən gərgin anlarında Fransa
öz siyasi portfelindən "erməni kartını"
çıxararaq Türkiyəni geri çəkilməyə,
güzəştə getməyə məcbur etməyə
çalışmışdır. On illər ərzində
davam edən qeyri-sağlam rəqabət nəhayət, bu həftə
özünün kuliminasiya nöqtəsinə çatdı.
Fransa Konqresinin ardınca Fransa Senatı da səkkiz saat davam edən
debatlardan sonra 86 səs əleyhinə, 127 səs lehinə
olmaqla "erməni genosidini" inkar etməyə görə
cəza tədbirlərini nəzərdə tutan qanun layihəsini
təsdiq etdi.
Əlbəttə,
inqilabdan sonrakı dövrlərdə, xüsusən də
20-ci əsr ərzində Fransa siyasətində "deklarasiya
olunan" və "həyata keçirilən" siyasi
kurslar arasında diametrik ziddiyyətlər vaxtaşırı
özünü göstərmişdi. Xüsusən,
Əlcəzairdə və Afrikanın bu gün
"frankofon" adlandırılan ölkələrində
Fransa kolonial siyasəti tarixinin genosid xarakterli hadisələrlə
zəngin olduğu bütün dünya ictimaiyyəti
üçün məlum bir faktdır. Amma
XXI əsrin ikinci onilliyində demokratiya, ədalət, əxlaq,
rasionallıq və praqmatizm kimi dəyərlərin qlobal siyasətdə
möhkəmlənməyə başladığı bir vaxtda
Fransa Senatının siyasi əxlaqa zidd addımına
dünya siyasət elmində haqq qazandıra biləcək bir
arqumentin mövcud olmadığına əminəm. Əbəs yerə məqalənin
başlanğıcında "vasitələrin məqsədi
doğrultması" hipotezini xatırlatmamışdım.
Senatın bu qərarı qəbul etdiyi andan məni
düşündürən bir sualın cavabını tapmaq
üçün müxtəlif nəzəriyyələri,
postulatları beynimdə çözələyərək
Fransa siyasətində istifadə edilən "erməni
soyqırımı" adlı vasitənin hansı məqsədə
xidmət etdiyini və bu vasitənin həmin məqsədi
doğruldub-doğrultmadığını anlamağa
çalışdım. Riyaziyyat elminin
qanunlarına görə 3 məchuldan 2-si məlum olduğu
halda 3-cü məchulun tapılması müşkül deyil.
Qlobal siyasət elminin də formalaşmaqda olan
konfiqurasiyasına görə beynəlxalq siyasət ədalətli,
əxlaqlı, rasional və praqmatik olmalıdır. Burada vasitə məlumdur, məqsəd isə məchuldur.
Bəs Fransa siyasətində məchulu necə
tapmalı? Yəni məqsəd nədir?
Doğrudanmı Sarkozi kimi siyasi avanturistin daha 7 il
hakimiyyət kürsüsündə oturmaq arzusu fransız
xalqının elçiləri olan senat üzvlərini
ata-babalarının onlara miras qoyduğu demokratiya, söz
azadlığı prinsiplərinə xəyanət etmək
kimi siyasi cinayətə getməyə vadar etdi? Doğrudanmı
Fransalı senatorlar əslən fransız olmayan Sarkoziyə
yarınmağı demokratik fransız toplumunun təməl
prinsiplərini müdafiə etməkdən üstün
tutdular? Bəs Fransanın Avropa Birliyinin
lider dövlətlərindən biri kimi dünyaya öyrətmək,
aşılamaq iddiasında olduğu dəyərlər necə
olsun? O dəyərlərə fransiz cəmiyyətinin özündə
yer qalmadımı? Bəs ATƏT-in Minsk Qrupunun Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin həlli üzrə
üç həmsədr ölkəsindən biri kimi Fransa bu
problemin həllində nə dərəcədə obyektiv və
səmimi ola bilər? Fransa nəyə nail
olmaq istəyir? Bəlkə Fransa onilliklər boyu Fransada
yaşayan erməni vətəndaşlarının "mənəvi
əziyyətləri"nə nəhayət son qoymaq və
Prezident seçkilərinə qatılan hər bir namizədin
başı üstündən "Domokl
qılıncı" kimi asılan erməni məsələsini
birdəfəlik qapadaraq Fransa dövlətinin "milli
problemi"ni həll etmək istəyirdi? Bəlkə
XVIII əsrdə Avropa xalqları arasında "Azadlıq, Bərabərlik
və Qardaşlıq" prinsiplərini şüar edib
növbəti inqilabı həyata keçirmiş Fransa qlobal
siyasi həyatda yeni bir formula kəşf edib bu dəfə də
bəşəriyyəti irəliyə aparacaq bir siyasi
novatorluq etmək təşəbbüsündə bulunmaq istəyib?
Dünya Fəlsəfəsi yarandığı
gündən bu günədək Qanun, Azadlıq, Məsuliyyət
kimi kateqoriyalar ətrafında meydana çıxan bir sıra
klassik sualları birmənalı cavablandırmaqda çətinlik
çəkir. Məsələn, "Kimin hüququ
çatır ki, başqasına cəmiyyətdə nə etməli
və ya nə etməməli göstərişini versin?", yaxud "Fərdin ehtimalına görə,
qanun ədalətsizdirsə, o , bütün hallarda qanuna tabe
olmalı, yoxsa onu inkar etməlidir?" və yaxud "Qanun ədalətsizdir
deyə ona tabe olmayan şəxs eyni imkanları
başqalarına də rəva bilirmi, yoxsa o, yalnız öz
azadlığı haqqında düşünür və
başqalarının qanuna tabe olmalarını gözləyir?".
Bəlkə Fransa siyasətçiləri əsrlər
boyu dünyanın ən məşhur filosoflarını
düşündürən bu sualların cavabını
tapıblar? Əgər tapılan cavab "erməni
genosidini tanımaq"dan ibarətdirsə, belə bir cavab
daha çox suallar yaradıb və "demokratiyanın
beşiyi" adlandırılan Fransa indi də, gələcəkdə
də "erməni genosidi" ilə bağlı daim ona
ünvanlanacaq suallara cavab verməli olacaq. Burada yadıma atalar
sözü düşür: "Bir dəli quyuya bir daş
atdı, el yığıldı, o daşı quyudan
çıxara bilmədi". Görəsən,
Fransanın özü "genosid" daşını
atdığı siyasət quyusundan necə çıxacaq?
Dünya
siyasətində yeni nəsil dövlətləri kimi təşəkkül
tapmaqda olan Azərbaycan, Rusiya, Belarus, Gürcüstan, Litva,
Çexiya və sair bu kimi onlarla ölkələrdə Fransa
Senatorlarının və ya konqresmenlərinin müşahidəçilik
edərək seçkinin demokratik, şəffaf və ədalətli
keçirilib-keçirilməməsi haqqında mülahizələr
irəli sürməsi gülünc görünmürmü? Və ya bundan sonra Azərbaycanla Ermənistan
arasında onilliklər ərzində davam edən
münaqişənin həllində Fransanın "Möhtərəm
Hakim" rolunda çıxış etməsi absurd və
gülünc görünmürmü? Gülünc deyincə,
Baron Münhauzenin məhşur deyimini xatırladım: "Cənablar,
siz çox ciddi görünürsünüz. Ağıllı
görünmək hələ ağlın olmasının əlaməti
deyil. Yer üzündə bütün
nadanlıqlar məhz ağıllı sifət ifadəsi ilə
baş verir. Gülümsəyin cənablar,
gülümsəyin". Doğrudan da bu
dünyada bir çox eybəcərliklər gülümsəyərək
edilir. Fransızların etdiyi kimi.
Etiraf etməliyəm ki, nə qədər
çalışsam da mən bu sualların cavabını tapa
bilmədim. Uşaqlıqdan ən çətin riyazi məsələləri
həll etməkdən xüsusi zövq alardım.
Riyaziyyat müəllimim Baba Yusifovun bunu hiss edərək mənə
məktəb dərsliklərində olmayan, həlli məktəbli
şagird üçün çox çətin görünən
məsələləri gətirib qarşıma qoyduğunu və
hər dəfə bu məsələləri həll edərək
cavabı düz tapdıqda necə zövq
aldığımı xatırladım. O zaman həmişə
ürəyimdə Baba müəllimə qarşı rəğbət
hissi daha da artardı. Amma bu dəfə Sarkozinin
ortaya qoyduğu məsələnin cavabını tapa bilməməyim
məni məyus etmişdi.
Proseslər isə artıq üzüaşağı - yəni
"razvyazka" istiqamətində inkişaf etməklə
ölü nöqtəyə doğru gedir. Məhz
ölü nöqtəyə. Çünki bu qanun layihəsi
nə onilliklər ərzində çirkin niyyətlər ətrafında
cürbəcür rəvayətlər uyduran ermənilərə,
nə də bu cür "əxlaqsız himayədarlıq
aktı"nın müəllifi olan
fransızlara heç bir fayda verməyəcək.
Neyləmək olar? Fransa təzadlar ölkəsidir. Məsələn, XXI əsr fransız senatorlarının
yürütdüyü ikiüzlü, məkrli, şovinist
siyasətlə bərabər, Fransa həm də zərif, incə
musiqinin, məhəbbət musiqisinin vətənidir. Bu dəfə də Fransa musiqi bəstələdi.
Amma hissiyatım mənə deyir ki, bu - məhəbbət
musiqisi deyil, bu - zərif, incə bir musiqi deyil. Bu - matəm
musiqisidir. Hər dəfə belə musiqini eşidəndə
hər bir şəxs öz-özündən soruşur: Po kom
byut kola-kola? (və ya belə demək
olarsa, "Bu Yasin kim üçün oxunur?"). Mən də özumə bu sualı verincə
cavabını dərhal tapdım. Bu - 223 il
əvvəl Sarkozinin sələflərinin fransız
xalqına bəxş etdiyi "Azadlıq, Bərabərlik və
Qardaşlıq" ideyasının matəmidir. Bu bütövlükdə Qərb demokratiyası
üçün Fransanın ürəyində - Parisdə
çalınan matəm musiqisidir. Bəs
bu musiqinin müəllifi kimdir? Mən həyat, məhəbbət,
səadət notları üzərində Hektor Berlioz,
Çarlz Quno, Corc Bize, Klod Debüssi, Moris Ravel kimi fransız
korifeylərinin bəstələdiyi musiqini dinləmişəm.
Bu isə başqa bir musiqidir. Fransanın Türkiyə siyasətində yenicə
istifadə etdiyi vasitəni (erməni genosidi) doğrulda biləcək
məqsədi tapa biməsəm də, musiqinin müəllifini
tanıdığıma əminəm. Bu
yerdə müəllifinin adını düşünməyə
belə macal tapmamış, özumdən asılı olmayaraq
beynimə gələn ilk frazanı olduğu kimi
yazımın başlığına çıxarmaq qərarına
gəldim. Qərb demokratiyasına
REKVİEM. İfa edir - FRANSA SENATI.
Cavanşir FEYZİYEV,
Milli Məclisin deputatı,
fəlsəfə
doktoru
Xalq qəzeti.- 2012.- 26 yanvar.- S. 7.