Tanrı ondan
heç nə əsirgəməmişdi
Tümendə Azərbaycan
kinosu günləri keçirilməli idi. O vaxt nümayəndə
heyətinə Leyla xanım Bədirbəyli də dxil idi. Təyyarəyə
bilet almaq üçün Leyla xanımın pasportu lazım
idi. Mən Leyla xanımın yaşadığı mənzilə
getdim və xahiş etdim ki, pasportunu versin, onun
üçün də bilet alınsın. Pasportu aldım və
o vaxt mübahisəli olan bir məsələni özüm
üçün aydınlaşdırdım. Belə ki, mətbuatda
Leyla xanımın doğum tarixi 1923-cü il göstərilirdi.
Ancaq pasportunda 1920-ci il yazılmışdı. Sonralar
özü də təsdiq edirdi ki, o həqiqətən 1920-ci
il yanvarın 8-də anadan olmuşdur. Aramızda olmasa da biz bu
görkəmli sənətkarı həmişə xoş
xatirələrlə yad edir, ona ulu Tanrıdan rəhmət diləyirik.
Leyla
xanım böyük, şərəfli bir həyat yolu
keçmişdir. Onun yaradıcılığı Azərbaycan
kino salnaməsinin çox qiymətli səhifələrini təşkil
edir.
1945-ci il. II Dünya müharibəsi artıq başa çatmışdı. Ölkədə quruculuq işləri aparılır, mədəniyyətin əsas sahələrindən olan kinoya diqqət artırdı. Stalinin göstərişi ilə Azərbaycanda "Arşın mal alan" filminin çəkilişləri başlamışdı.
Filmdə əsas 2 obraza - Əsgər və Gülçöhrə rollarına dahi Üzeyir Hacıbəyov iki nəfəri dəvət etmişdi. Rəfael adını dəyişməyə məcbur etdiyi Rəşid Behbudovu və Leyla Bədirbəylini.
Leyla Bədirbəyli 1920-ci ildə Bakıda dünyaya göz açıb. Anası Bikə xanım Şəmkirin Musa xanının qızı, atası Ağalar bəy isə həmin rayonun kənd bəylərindən olub. 1918-ci ildə bacıları ilə birlikdə Gəncəyə, oradan isə Bakıya qaçırılan Bikə xanımın o zaman 12-13 yaşı vardı. İçərişəhərdəki evlərində Leyladan başqa özündən 18 yaş kiçik olan bacısı Ofeliya da böyüyürdü. Çox mehriban bacı idilər. Leyla ona həm böyük bacı kimi, həm də anaları ola-ola ana qayğısı göstərib. Uşaqlıqda Ofeliyanı nə qədər çox istəsə də, bir o qədər ciddi yanaşırdı.
Ofeliya xanımın xatirələrindən: "Heç yadımdan çıxmaz. Nardarandakı bağımıza gedəndə anam məni Leylaya bərk-bərk tapşırmışdı ki, uşağı aparırsansa, ona fikir ver. Mən çox arıq idim. Yeməklə heç aram yox idi. Nahar vaxtı bacım nə qədər çalışsa da məni yedizdirə bilmədi. Onu o qədər bezdirdim ki, axırda məni gicitkənlə vurdu. Mən qışqırdım və ağlaya-ağlaya Leylaya dedim ki, gedib anama deyəcəm, qoy məni internata qoysun, çünki sən məni döyürsən. Leyla həmişə deyərdi ki, ömrümdə bir pis iş görmüşəmsə, o da bacımı həmin gün incitməyimdi".
Ərköyün idi Leyla. 12 yaşına qədər hər hansı bir qonaqlığa gedərkən atasının qucağında qayıdardı. "Yorulmuşam, gedə bilmirəm" deyən Leylanı atası məcbur olub qucağına alardı. O zaman Bikə xanım Əli Bayramov klubuna-qadınların dərnəyinə gedirdi. Qızını da özü ilə aparırdı. Leylanın incəsənətə marağı da o vaxtdan yaranmağa başlayır.
O, səhnəyə çox gənc ikən
çıxıb. Heç 16 yaşı tamam olmamışdı, amma
Filarmoniyada solist kimi çalışırdı. Şəxsən
Leyla üçün rəqslər qoyulurdu. "Toy" və Əlibaba Abdullayevin "Bir dənəsən,
bir dənə" rəqsləri məhz onun
üçün nəzərdə tutulmuşdu.
Filarmoniyada çalışdığı illərdə
"Ayna", "Bakının işıqları" filmlərində
çəkilir. 1941-ci ildə isə onu Azərbaycan
Dövlət Akademik Dram Teatrına dəvət edirlər.
İlk tamaşası Rəsul Rzanın "Vəfa"-sı
olub.
Yenə
Ofelya xanımın xatirələrindən: "Tamaşalarda
həmişə baş rolları oynayırdı. Bacımın incəsənətdə heç bir
çətinliyi olmayıb. Çünki
öz işinə çox ciddi yanaşırdı. Çıxış edəcəyi tamaşaya 2 saat əvvəl
gəlirdi. Leyla "Solğun
çiçəklər"də Saranı oynayırdı.
Səhnələrin birində Sara ölür.
O tamaşanı Leyla dəfələrlə oynayıb. Amma bir dəfə də olsun yadıma gəlmir ki,
tamaşa qurtarıb pərdə açılanda o, səhnəyə
çıxsın. Deyirdi axı, Sara
ölüb, mən necə çıxıb
tamaşaçıların qarşısında baş əyim.
Sənətinə belə məsuliyyətlə
yanaşırdı...
Leyla xanımın Üzeyir bəylə
tanışlığı da Filarmoniyadan başlayıb. 1938-ci ildə
Moskvada Azərbaycan Mədəniyyət Günləri
keçirilən zaman nümayəndə heyətinə
Üzeyir bəy rəhbərlik edirdi və o, şəxsən
özü Leylanı nümayəndə heyətinin tərkibinə
daxil etmişdi. Onların Moskvadakı
çıxışı çox böyük uğurla
qarşılanmışdı. Çıxışlardan
birində Stalin də iştirak edirdi. O, Leyla Bədirbəylini
görəndə heyran olur. Kim olduğunu
soruşur. Azərbaycanlı cavan bir rəqqasə
olduğunu və Filarmoniyada
çalışdığını öyrənir.
Görüşlərin birində Stalin onu
çağırır və deyir: "Tı krasavitsa
Azerbaydjana".
O, qənirsiz
gözəl idi. Onun gözəlliyinə
hamı heyran olurdu.
1945-ci ildə
"Arşın mal alan" filmi çəkilməyə
başlayan zaman Gülçöhrə rolunu ifa etmək istəyən
100-dən artıq namizəd var idi. Onların hər
biri sınaq çəkilişlərində olmuşdu, ancaq
Leyla Bədirbəyli heç bir sınaq çəkilişlərində
iştirak etməmişdi. O, Üzeyir bəyin dəvəti
və təşəbbüsü ilə filmə çəkilib.
Filmin çəkilişləri yay aylarında
Şüvəlanda gedirdi. Sınaq
zamanı rol alınmırmış. Bunu görən
Üzeyir bəy Leylanı yanına çağırıb
deyir: "Qızım, mən səni bu filmə çəkə
bilməyəcəm. Çünki bu rol səndə
alınmır". Leyla qayıdır evə.
Gecə nə düşünürsə, səhər
yenidən gəlir Üzeyir bəyin yanına və onun roluna
sonuncu dəfə baxmağı xahiş edir. Bu dəfə Gülçöhrə obrazı
uğurlu yaradılır. Üzeyir bəy
isə "mən belə dedim ki, gedib öz üzərində
çalışasan" deyir. Və beləcə Leyla Bədirbəyli
dünya ekranlarına çıxan "Arşın mal alan" filminə çəkilir. Leyla Bədirbəyli 1937-ci ildə 16 yaşı
olarkən ailə həyatı qurub. Lakin bu ailənin
ömrü çox qısa - 1-2 il olub. 1942-ci ildə isə Kamil Aslanova ərə gedir.
Onların tanışlıqları Filarmoniyadan
başlayıb. K.Aslanov rəqs etməyi
xoşlayırdı və gözəl də rəqs edirdi.
O, da Əli Bayramov klubuna gedirmiş. Görünür,
elə o vaxtdan Leylada gözü olub. Anam
danışardı ki, bir gün Leyla gəlib bacısına
deyib ki, yaxşı bir diş həkimi var gedək onun
yanına. Anası ilə gedərdi. Nə vaxt yanına gedirdisə, deyirdi anamın bu
dişini çəkmək lazımdı. Anam həmişə deyərdi ki, mən dişlərimi
qızımın yolunda qurban elədim. Elçi
gələndə isə artıq hər şey bəlli oldu.
Anam dedi ki, "bunu elə əvvəldən deyərdin, mən də dişlərimi çəkdirməzdim".
Bir neçə il övladları olmur. Lakin 1947-ci ildə ilk qız övladı-Lalə
dünyaya gəlib. 1964-cü ildə isə
ikinci qızları olur. O, nənəsi Bikə
xanımın adını daşıyır. Ofelya
xanımın xatirələrindən: "Anam avqustda rəhmətə
getdi. Qız isə oktyabrda dünyaya gəldi.
Anamın qırxı çıxan kimi Kamil bizə
heç nə demədən uşağın adını
doğum şəhadətnaməsinə yazdırır. Kamillə anam ana-bala kimi mehriban idilər. O,
anama qaynana kimi yox, ana gözü ilə baxırdı. Hətta o dərəcədə hörmətlə
yanaşırdı ki, uşağın adını Bikə
yox, Bikəxanım yazdırmışdı. Kamil çox yaxşı insan idi. Onlar 55 il birlikdə gözəl bir həyat
sürüblər".
Hazırda Leyla xanımın adını kiçik nəvəsi
daşıyır. Bu xatirəni də Ofelya xanım
danışıb. "Leyla xanımın
hərbçi olan və müharibəyə gedən atası
haqqında 1943-cü ildə itkin xəbəri gəlir. Bikə xanım adət-ənənəyə sadiq
qalaraq həyat yoldaşının yasını saxlayıb,
qırxını verir. 4 ildən sonra
gözlənilməz bir hadisə baş verir. Sara Qədimova ilə Leyla Bədirbəyli yaxın rəfiqə
olublar. Hətta evləri yaxın olduğu
üçün Filarmoniyaya da birlikdə gedib gələrdilər.
Bir gün onlar Sara xanımgildə olarkən
telefon zəng çalır. Ondan Leylagilin
orada olduqları barədə soruşurlar və deyirlər ki,
Leylaya qəfil deməyin, atası qayıdıb. Sara xanım çaşır, bilmir nə etsin və
Kamili çağırıb ona deyir. Stol
arxasında oturarkən Kamil deyir: "Yeməyimizi burada yedik,
çayı da gedək anangildə içək". Evə
yaxınlaşanda Sara Qədimova deyir: "Leyla, gedək evə
görək ki, atan qayıdıb". O isə: "Nə
danışırsan, elə şey olar? Atamın
xəbəri 3-4 il əvvəl gəlib". Pilləkənləri
qalxanda Sara xanım fikirləşirdi və həyəcan
keçirirdi ki, Leyla atasını sağ və salamat geri
dönmüş görəndə nə edəcək:
"Qapını açanda gördü ki, evdə çoxlu
adam var. Əvvəl qorxdu, elə bildi,
anama nə isə olub. Ancaq içəri girib
atamı görəndə qışqırıb ağladı
və ürəyi getdi".
Tanrı ona hər şeyi nəsib etmişdi. Gözəllik,
ailə səadəti, sənət uğuru. Onun xoşbəxt ailə həyatı var idi. Onu sevən və sevilən həyat yoldaşı, 2
övladı və nəvələri. O, dünyada ən
gözəl hiss olan analıq hissini yaşamışdı. Ürəyində heç bir arzusu
qalmamışdı. Qadınlar arasında
birinci "İstiqlal" ordenini Leyla Bədirbəyli,
ikincisini isə Əminə Dilbazi alıb. Lakin hər şey öz axarı ilə davam etdiyi
zaman ailədə faciə baş verir.
1995-ci ildə həyat yoldaşı Kamil xarici ölkədə
yol qəzasına düşür. Yağışlı havada
maşın sürüşür, çevrilir və... Ərini ürəkdən sevən həyat yoldaşı
üçün bu itkiyə dözmək çox çətin
olur. Ancaq bu, bəs etmirmiş kimi, dərd üzərinə
daha bir dərd gəlir... Heç bir il
keçməmiş buna bənzər daha bir faciə baş
verir. Leyla Bədirbəylinin böyük
qızı Lalə xanımı Kukla Teatrının
qabağında maşın vurur. Övlad
itkisi də ananın ürəyinə dağ çəkir.
İki böyük itki Leyla xanımın
ömrünü şam kimi əritməyə başlayır.
Həyatdan küsür. Ər,
övlad itkisindən sonra özünə qapanır. 3-4 il isə ümumiyyətlə, evdən
çölə çıxmır. Təzə-təzə
Kinematoqrafçılar İttifaqına və Teatr Xadimləri
İttifaqına bir neçə dəfə getmişdi. Ancaq sonra əlini hər şeydən üzdü.
Onun üçün artıq heç nə
maraqlı deyildi. Nə televizora
baxırdı, nə də mütaliə edirdi. Hətta
heç kimlə görüşüb danışmaq belə
istəmirdi...
Hər şeyin bir sonu olduğu kimi, bu ağrıların da sonu çatdı. 1999-cu il noyabrın 23-də. Həmin gün hamının gözəlliyinə heyran olduğu qadın, böyük sənətkar Leyla Bədirbəyli gözlərini əbədi olaraq yumdu. Dünyasını dəyişən günü o, heç kimlə danışmadı. Elə bil hamıdan, hər şeydən küsmüşdü, həyatdan da. O, həyatdan getsə də qiymətli rolları ilə xatirələrdə əbədiləşdi. "Səbuhi" filmində, "Fətəli xan"da, "Dəli Kür"də, "Görüş"də, "Onun böyük ürəyi"ndə, "Kişi sözü"ndə neçə gözəl rollar yaratdı. SSRİ xalq artisti adına 1959-cu ildə layiq görülmüşdü. SSRİ və Azərbaycan SSR Dövlət mükafatları laureatı olmuşdu. Nə qədər orden və medallarla təltif olunmuşdu.
Leyla xanımın əziz xatirəsi onu sevənlərin, sənətinə pərəstiş edənlərin yaddaşından heç zaman silinməyəcək.
M.MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2012.- 28 yanvar.- S. 8.