Heydər Əliyev
Azərbaycanda sahibkarlığın dirçəlişinin və
inkişafının banisidir
Öz tarixini orta əsrlərdən
götürən sahibkarlıq, hələ iqtisadiyyatın bir elm kimi
öyrənilmədiyi dövrlərdən başlayaraq
bu günə qədər dünyanın əksər
dövlətlərində iqtisadi və sosial inkişafın güclü
hərəkətverici mexanizmi kimi cəmiyyətə xidmət
etməkdədir. İctimai münasibətlərin konkret bir forması kimi meydana gələn
sahibkarlıq təkcə cəmiyyətin maddi
və mənəvi potensialının yüksəlməsinə,
hər bir fərdin öz
bacarıq və istedadını praktik olaraq reallaşdırılması üçün əlverişli şəraitin
yaradılmasına deyil, həm də
dövlətin birliyinə, onun milli ruhunun və milli qürurunun
qorunmasına aparıb çıxarır.
Azərbaycanın
da orta əsrlərdən başlayaraq XX əsrin ilk iki
onilliyinə qədər inkişaf etmiş zəngin
sahibkarlıq ənənələri olmuşdur. Ölkənin
sahib olduğu zəngin təbii sərvətlər həm
xarici iş adamlarının Azərbaycana gəlməsinə,
həm də yerli sahibkarların bu istiqamətdə fəaliyyəti
üçün geniş imkanlar açmışdır.
Lakin, N. Berdyayevin qənaətilə desək, “imperiyanı
xilas etmək naminə cadugərlik edən” V.İ.Lenin
sahibkarlığı köhnə iqtisadiyyatın
qalığı kimi rədd edərək, sosialist
inqilabından sonra, Azərbaycan da daxil olmaqla, dünyanın
böyük bir ərazisində qırmızı terror
bahasına da olsa, ictimai, əslində isə tam dövlət
mülkiyyət formasına əsaslanan planlı təsərrüfat
sistemini tətbiq etdi.
Beləliklə,
bütün postsovet və postsosialist ölkələrinin
iqtisadiyyatında olduğu kimi, Moskvadan asılı olan Sovet Azərbaycanının
iqtisadiyyatı da bu sistemin bir parçası kimi, yüz illərlə
yaşı olan sahibkarlıq ənənələrindən 70 il aralı düşdü.
Axı sahibkarlıq tarixi
kateqoriya olsa da, heç də bitkin forma almış və
donmuş bir sistem deyil. Ona görə də bu müddətdə
siyasi quruluş və qırmızı imperiyanın repressiv
metodları çox ənənələrin üstündən
xətt çəkdi.
Sovet
dövründəki rəhbərliyin acizliyinin və AXC hakimiyyətinin
naşılığının qurbanına çevrilmiş
Azərbaycan öz müstəqilliyinə həm siyasi, həm
iqtisadi, həm də sosial baxımdan çox aciz bir görkəmdə
qədəm qoymuşdu. Ötən əsrin 70-80-ci illərində
Azərbaycan iqtisadiyyatını çox möhkəm dayaqlar
üzərində inkişaf etdirən, güclü sənaye,
energetika, nəqliyyat və kənd təsərrüfatı
infrastrukturu yaradan Heydər Əliyev hakimiyyətə
qayıdışının elə ilk günündə
ölkənin bu aciz və miskin vəziyyətini
görüb hiddətini gizlətmədən
demişdi: “İndi Azərbaycanda vəziyyət belədir:
iqtisadiyyat büsbütün dağılmışdır. Sənaye
və kənd təsərrüfatı istehsalı
sıfır həddindədir...”
Dünyanın
inkişaf tarixini və bu tarixdə qabaqcıl ölkələrin
iqtisadi tərəqqiyə aparan sistem və mexanizmlərini
bütün mahiyyəti ilə bilən Heydər Əliyev belə
bir vəziyyətin az bir vaxtda aradan
qaldırılmasının çətin olduğunu dərk
etdiyi kimi, mümkün olduğuna da qəti əmin idi.
Böyük neft gəlirlərinə ümid bəsləmək,
ona arxayın olub vaxt itirmək Heydər Əliyevin idarəçilik
üslubuna xas olan keyfiyyət deyildi.
İqtisadiyyatı
70 illik ictimai mülkiyyət sisteminin buxovlarından azad edib ənənəvi
sahibkarlıq, şəxsi mülkiyyət münasibətlərini
bütün ölkə boyu qəti şəkildə bərpa
etməyin zamanı çatmışdı. Azərbaycan
xalqının xarakterinə və istedadına yaxşı bələd
olan ümummilli lider, ölkədə sahibkarlığa geniş imkanlar
veriləcəyi təqdirdə meydana çıxacaq
sahibkarların az bir zamanda iqtisadiyyatın əsas hərəkətverici
qüvvəsinə çevriləcəyini böyük uzaqgörənliklə müəyyənləşdirmişdi.
Onun qənaətinə görə iqtisadiyyatı iflic
keçirən Azərbaycanı ayağa qaldırmaq və
durğunluqdan çıxarmaq üçün bazar
iqtisadiyyatının prinsiplərini tətbiq etmək, dövlət
strukturlarından asılılığı minimuma endirmək
və elə bir azad, hüquqi cəmiyyət qurmaq
lazımdır ki, orada insanlar, xüsusi şirkətlər və
ictimai təşkilatlar öz problemlərinin böyük bir
qisminin həlli üçün məmurların göstərişlərini,
qadağa və icazələrini deyil, bazarın
qanunlarını və mübarizədə rəqabəti rəhbər
tutsunlar. Əlbəttə, kor-koranə Qərbin təcrübəsini
olduğu kimi ölkəyə gətirmək, bazarın
inkişafı naminə olsa belə, yaxşı bir şey vəd
etmirdi. Bazar strukturlarının özü də,
institutları da Azərbaycanın özünəməxsus
şəraitinə uyğunlaşdırılmalı idi.
30
iyul 1995-ci ildə Prezident Heydər Əliyev ölkənin
qanunverici orqanı olan Milli Məclisə məktubla müraciət
edib, “1995-1998-ci illərdə dövlət mülkiyyətinin
özəlləşdirilməsi haqqında Dövlət Proqramı”nın təsdiq
olunmasını təklif etdi. Məktubda dövlət
başçısı Heydər Əliyev çox
böyük uzaqgörənliklə bu tədbirin mühüm əhəmiyyətini
göstərərək yazırdı: “İqtisadi böhrandan
əsas çıxış yolu dövlət mülkiyyətinin
özəlləşdirilməsindədir, ona görə ki,
dövlətin iqtisadi sahədə yeganə inhisarçı
olduğu şəraitdə heç bir islahatın aparılması
mümkün deyildir”.
1994-cü
il sentyabrın 20-də müstəqil Azərbaycanın həm
siyasi, həm də iqtisadi inkişafında misilsiz rol oynayan “Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanması ölkənin siyasi atmosferinə vacib olan bir aydınlıq gətirdi. İndi, məhz bazar iqtisadiyyatı mexanizminin hərəkətə
gətirilməsi üçün qəti addımlar
atılmalı idi. Prezident Heydər Əliyev vaxt itirmədən,
ancaq çox dəqiqliklə işlənmiş bir çox cəsarətli
islahatlara start verdi. 1995-ci ildə Milli Məclis məhz Heydər
Əliyevin rəhbərliyi altında hazırlanmış
“Aqrar islahatın əsasları haqqında”, “Sovxoz
haqqında”, “Sovxoz və kolxozların islahatı
haqqında” və bir çox
digər qanunları müzakirəyə çıxarıb qəbul
etdi. Bu qanunlar artıq fərdi təsərrüfatların, yəni
şəxsi mülkiyyətə söykənən
sahibkarlığın əsasını qoymağa geniş
imkanlar açırdı.
1996-cı
il iyulun 16-da “Torpaq islahatı haqqında” qanunun qəbul edilməsi
isə ümummilli lider Heydər
Əliyevin Azərbaycanda sahibkarlar təbəqəsinin
yaranmasındakı misilsiz xidmətlərindən
sayılmalıdır. Tanınmış iqtisadçı
alimlər bu illərdə Sərqi Avropa ölkələrində
torpaq özəlləşdirilməsinə tələsməməyi
məqbul saysalar da, keçmiş SSRİ respublikalarında
bunun sürətlə həyata keçirilməsini həyati əhəmiyyətli
zərurət kimi irəli sürürdülər. Səbəb
bəlli idi. Əksər keçmiş sovet respublikaları
kimi Azərbaycanda da ərzaq məhsullarına
kəskin ehtiyac var idi.
Dövlət
və ictimai mülkiyyətin, torpağın dəqiq göstərilmiş
vaxtda və həm də mərhələli şəkildə
özəlləşdirilməsini sürətləndirməyi
vacib hesab edən ulu öndər Heydər Əliyev,
şübhəsiz, çox böyük uzaqgörənliklə
bu tədbirin sahibkarlığın hərəkətverici
mexanizminə çevriləcək
şəxsi mülkiyyətçiliyi genişləndirəcəyini
bilirdi. Dünyanın bütün qabaqcıl ölkələrində
olduğu kimi Azərbaycanda da vətəndaşların
mülkiyyət hüququnun, məhz ümummilli lider Heydər Əliyevin
rəhbərliyi altında işlənib hazırlanmış
və 1995-ci il noyabrın 12-də
ümumxalq səsverməsi ilə qəbul edilmiş müstəqil
Azərbaycanın ilk milli Konstitusiyasında təsbit
olunması sahibkarlıq fəaliyyətinin genişlənməsinə
böyük təkan verdi.
Müstəqil
Azərbaycanın iqtisadi
inkişaf strategiyasının dəqiq bir mexanizm kimi səmərəli
fəaliyyət göstərməsinə çalışan
Heydər Əliyevin sahibkarlıq fəaliyyəti hüququnu təmin
edən əsas şərtlərdən
birinin hüquqi şəraitin və mühitin təmin
olunmasında görməsi təsadüfi deyildi. O bilirdi ki,
sahibkarlıq fəaliyyətinin təminatı yalnız beynəlxalq,
respublika və bələdiyyə haqqında qanunvericilik
aktlarında təsbit olunmuş ümumi və xüsusi yuridik
təminatların bütün məcmunun dəqiq sistemləşdirilməsi
şərtilə mümkündür.
Bu məqsədlə onun sahibkarlıq
fəaliyyətinə mane olan bürokratik əngəllərin
və yoxlamaların aradan qaldırılmasına yönəlmiş
fərman və sərəncamları müstəsna rol
oynamışdır. Onların arasında Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 1996-cı
il 17 iyun tarixli “İstehsalat, xidmət, maliyyə-kredit fəaliyyətinə
dövlət nəzarətinin qaydaya salınması və əsassız
yoxlamaların qadağan edilməsi barədə”, 1999-cu il 7 yanvar tarixli “Dövlət nəzarət sisteminin təkmilləşdirilməsi
və sahibkarlığın inkişafı sahəsində
süni maneələrin aradan qaldırılması
haqqında” fərmanlarını, 1997-ci il 24 iyun tarixli fərmanla
təsdiq edilmiş “Azərbaycan Respublikasında kiçik və
orta sahibkarlığa dövlət köməyi proqramı
(1997—2000-ci illər)” xüsusi yer tuturdu.
Amma
sahibkarlıq mexanizminin tam gücü ilə işləməsi üçün mühüm əhəmiyyət
daşıyan şərtlər
sırasında dövlətin sabit iqtisadi və sosial siyasəti,
güzəştli vergi rejimi,
sahibkarlığı dəstəkləyən
infrastrukturun inkişafı, intellektual mülkiyyətin səmərəli
müdafiə sisteminin yaradılması, çevik bazar
mexanizmlərinin formalaşması, xarici bazara sərbəst
çıxmaq imkanları da var. Prezidenti Heydər Əliyevin
30 aprel 2001-ci il tarixli fərmanı ilə İqtisadi
İnkişaf Nazirliyinin
yaradılması bu istiqamətdə vaxtında və
zamanında atılan addımlardan biri sayılmalıdır.
İndi, bu qurumun 12 yaşı tamam olarkən, cəsarətlə
demək olar ki, İqtisadi İnkişaf Nazirliyi və onun Sahibkarlığa
Dövlət Dəstəyi Fondu sahibkarlığın tənzimlənməsi
tədbirlərinin vahid qurumda birləşdirilməsinin və
idarə edilməsinin əsasını qoydu,
sahibkarlığın inkişafını ümumi iqtisadi
inkişafın tərkib hissəsinə çevirdi.
Dövlət
tədbirlərinin sistemliliyini təmin edəcək yeni “Azərbaycanda
kiçik və orta sahibkarlığın
inkişafının Dövlət Proqramı (2002—2005-ci illər)”ında
sahibkarlıq infrastrukturunun yaradılması, sahibkarlara
dövlət maliyyə köməyi sisteminin
formalaşdırılması, vergi yükünün
azaldılması, onlara zəruri texniki yardım göstərilməsi
və s. tədbirlər nəzərdə tutulurdu.
Nəticələr
özünü çox gözlətmədi. İnflyasiya
çilovlanmış, büdcə kəsiri ÜDM-in 1-2 faizi
səviyyəsinə enmişdi. Dərin iqtisadi böhran
keçirən ölkədə makroiqtisadi sabitliyə nail
olunmuş və dinamik inkişafı təmin etmək
mümkün olmuşdu.
Artıq 2002-ci ildə
ölkədə ümumi daxili məhsul istehsalının 71
faizi, o cümlədən sənayedə 50 faizi, kənd təsərrüfatında
və ticarətdə 99 faizi özəl bölmənin
payına düşürdü.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyevin 2002-ci ilin
aprel və may aylarında yerli və xarici iş adamları ilə
görüşü və geniş fikir mübadiləsi isə
Azərbaycan sahibkarlığının inkişaf tarixində
xüsusi iz
buraxmışdır. Məhz həmin
görüşdə qazanılan nailiyyətlərin
doğurduğu bir qürur hissi ilə üzünü Azərbaycanın
gənc sahibkarlar nəslinə tutan Heydər Əliyev
demişdi: “...İqtisadiyyatın böyük bir hissəsi
sahibkarların əlindədir və onların səmərəli
işləməsi Azərbaycan iqtisadiyyatının
inkişafını təmin edən amildir.”
Ölkə
Prezidenti məhz bu görüşlər zamanı birbaşa
sahibkarlardan aldığı ətraflı məlumatlardan sonra, sahibkarlıq fəaliyyətinin
inkişafına müstəsna
töhfələr verən bir neçə fərman və sərəncam
imzaladı. Bunlardan 2002-ci ilin sentyabrında imzalanmış
“Sahibkarlığın
inkişafına mane olan müdaxilələrin
qarşısının alınması haqqında”, “Azərbaycan
Respublikasının yanında Sahibkarlıq
Şurasının yaradılması”, “Sahibkarlara Kömək
Milli Fondunun yaradılması” və “Azərbaycan Respublikasında
sahibkarlığın inkişafına dövlət himayəsi
sahəsində əlavə tədbirlər haqqında” fərmanlar
birbaşa sahibkarlığın və şəxsi mülkiyyət
sahiblərinin dövlət səviyyəsində himayəsinə
yönəldiyindən sahibkarlığın inkişafında
və möhkəmlənməsində çox böyük
rol oynadı. Bütün bunlar Heydər Əliyevin iqtisadi
inkişaf strategiyasının tərkib hissəsi kimi
sahibkarlığın inkişaf modelini
formalaşdırdı, dövlətlə sahibkarlar arasında
münasibətləri institusional səviyyədə tənzimlədi.
Hazırda
əməkqabiliyyətli əhalinin 2,8 milyon nəfəri
özəl sektorda çalışır. Respublikada özəl
bölmədə istehsalın həcmi sənaye məhsulunun
82,1 faizini təşkil edir. Ümumi vergi daxilolmalarında
qeyri-dövlət sektorunun payı 71 faizə çatmışdır. Prezident cənab İlham Əliyev
bütün bu göstəricilərin əldə
olunmasında məhz milli sahibkarlığın böyük
rol oynadığını qeyd edərək, demişdir:
“...İş yerlərinin 70 faizi özəl sektorda
yaranmışdır. Əgər dövlət tərəfindən
kreditlər verilməsəydi, sahibkarlığa qayğı
göstərilməsəydi, 2004-cü ildə regional
inkişaf proqramı qəbul
edilməsəydi, əlbəttə ki, bu gün özəl
sektor bu səviyyədə inkişaf edə bilməzdi. Biz həm
iri özəl müəssisələri dəstəkləyirik,
həm də ki, kiçik müəssisələri dəstəkləməliyik.”
Heydər
Əliyevin daim diqqət və qayğı göstərdiyi,
himayə etdiyi və bu gün Prezident İlham Əliyevin
xüsusi nəzarəti ilə
müdafiə olunan, yardım göstərilən sahibkarlar
qısa vaxtda böyük inkişaf yolu keçərək
ölkənin iqtisadi tərəqqisinə öz əhəmiyyətli
töhfələrini verirlər.
İlqar RÜSTƏMOV
Xalq qəzeti.- 2013.- 24 aprel.- S. 4.