İrəvan Dövlət
Azərbaycan DramTeatrının
səhnəqrafiyasının
yaranma tarixinə nəzər
Dahi rus yazıçısı
L.N.Tolstoya görə əgər elm və incəsənət
olmasaydı, insan və insan həyatı da olmazdı. Həqiqətən
də insanı insan edən, onu cəmiyyətdə
formalaşdıran elmi, biliyi, əxlaq və mədəniyyətidir.
Mədəniyyəti formalaşdıran əsas meyar incəsənətdir.
Çünki incəsənət insan həyatında ən
gözəl, ən vacib, ən önəmli meyardır.
İncəsənət təkcə bir fərdə deyil,
yalnız bir xalqa deyil, bütün bəşəriyyətə
xidmət edən sahədir. İncəsənətin bir qolu
olan teatr isə özündə incəsənətin bir
çox sahələrini birləşdirir. Tamaşalar təkcə
hərəkət deyil, davranış deyil, həm də tərbiyələndirmə,
maarifləndirmə yönümündə
tamaşaçıya çatdırılan vizula mesaj vasitəsi,
estetik zövq sahəsidir.
Azərbaycanda teatr sənətinin
formalaşması xalqın fəaliyyəti, məişəti,
şənlik və toy ənənələri, həmçinin
dünyagörüşü ilə əlaqədardır.
Xalq teatrı daha çox əməkçi təbəqələrlə
bağlı olmuşdur. Müstəqil xalq teatrının
yaranmasında şənlik, mərasim, ayin və oyunlardakı
tamaşa elementləri xüsusi rol oynamışdır. Xalq
teatrının repertuarını müəyyən etik məzmunlu
kiçik tamaşalar təşkil etmişdir.
Məlumdur ki, əvvəlki dövrlərdə
teatr binaları olmadığından tamaşalar bir deyil, bir
neçə müxtəlif məkanlarda göstərilirdi. Məkanın
seçilməsi isə bugünki dillə desək, tərtibatçı
rəssam tərəfindən icra edilirdi. Və hər məkan
yerləşmə mövqeyinə görə müxtəlif
cür adlanırdı. Məsələn, daha çox musiqili
oyunlar göstərilən yerə “Şelaxana” (şelaxana -
müəyyən mənada tamaşaxananın və seyirxananın
təhrif olunmuş şəkli) deyilirdi. Geniş həyətə
malik saray ətrafında, memarlıq qurumu dairəvi və ya
dördkünc olan karvansarayın ortasında, hovuz
üstündə, hansı ki, həmin məkan elə
“Hovuzüstü” adlandırılırdı.
Bütün bu elementlər Azərbaycanda
peşəkar teatr sənətinin formalaşmasına səbəb
olmuşdur.
Ümumiyyətlə, azərbaycanlılardan
ibarət əhalinin yaşamış olduğu ərazilər
zəngin gözoxşayan təbiəti, yeraltı və
yerüstü sərvəti ilə hər zaman
seçilmişdir. Bu zənginlik
xalqın yaşayış tərzinə, məişətinə,
mətbəxinə də bilavasitə təsir etmişdir.
Həmçinin milli geyimlər, istifadə
olunan məişət əşyalarının
hər biri sənət əsəri olubdur. Bütün bu elementlər sonrakı dönəmlərdə
bir folklor nümunəsi
kimi tarixdə iz qoyubdur. Və bu izlərin
hər biri bügünkü
zəmanəmizdə bir sənət əsəri
kimi qəbul olunur və
kinoya, teatra daxil olur. Beləliklə, bütün bu özəlliklər
həmçinin yeni sənət sahələrinin
formalaşmasına bilavasitə yardımçı olur. Məsələn, teatr sahəsində ilk vaxtlar yazılan ssenarilərin əksəriyyəti
xalqın məişət həyatı ilə bağlı
idisə, sözsüz ki,
həmçinin hazırlana dekorasiyalar,
istifadə olunan geyimlər, əşyalar
da xalqın yaratdığı maddi-mədəni
nümunələr idi, hansı ki, teatrın səhnəqrafiyasına da nəinki təsirsiz ötmədi, həmçinin
peşəkar teatr-dekor sənətini
formalaşdırdı.
Azərbaycan professional teatrının təşəkkülündə,
istər zəngin repertuar, istərsə də
səhnə tərtibatı, geyimlərdə xalq
teatrı əhəmiyyətli rol
oynamışdır. Eyni xüsusiyyətlər
XIX əsrin axırı – XX əsrin əvvəllərində,
professional Azərbaycan teatrının
formalaşdığı dövrə də sirayət edir. Zaman-zaman repertuar seçimlərinə, əhatə
etdikləri mövzulara, janrlara
görə fərqlənən teatrlar
yaranır. Hər teatr özünəməxsus
repertuar seçiminə görə
tamaşaçını həm ağladar,
həm güldürər, əyləndirər. Repertuar dəyişdikcə dəyişən
sadəcə rollar deyil,
həmçinin ilk növbədə tamaşaya əsaslanan tərtibatdır.
Məlumdur ki, Azərbaycanda peşəkar teatr
rəssamlığının təşəkkül
tapması və formalaşmasına XX əsrin əvvəllərində,
peşəkar realist teatr
sənətinin və dramaturgiyasının inkişafı səbəb
olmuşdur. Dövrünün
görkəmli səhnə xadimləridən olan
C.Zeynalov, H.Ərəblinski, A.M.Şərifzadə,
Ə.Ələkbərov və başqalarının səyi nəticəsində
teatr sənəti inkişaf
etdi, peşəkar rejissuranın ilkin əsasları meydana
gəldi.
İrəvan
teatrının dekor sənəti ənənələri
ümumən Azərbaycan teatr rəssamlığı
zəminində inkişaf etmişdir.
Canlı xalq məişətinin təsvirindən
doğan maraqlı, rəngarəng
lövhələr, dekorativ-tətbiqi sənət nümunələri
bu teatrın təşəkkülündə
mühüm rol
oynamışdır. Xalqın həyatına daxil
olmuş, gündəlik və ya xüsusi günlərdə,
bayramlarda istifadə olunan
tətbiqi sənət nümunələri İrəvan
teatrında da hərtərəfli istifadə
olunurdu. Bu
ünsürlər xalqın ilk zamanlardan tamaşaları qavramasına,
onları qəbul etməsinə bilavasitə vasitəçi olmuşdur.
Tipik müsəlman əhalisindən ibarət
olan İrəvan mahalında teatrın tarixi çox qədimlərə
gedir. Belə ki, Azərbaycanın digər bölgələrində
olduğu kimi, azərbaycanlılardan
ibarət bu şəhərdə də xalq oyun-tamaşaları – “Kosa-kosa”,
“Qodu-qodu”, “Yel
baba”oyunları, “Güdul”, “Kəvsəc”
mərəkələri, dini ayinlər
zamanı şəbih tamaşaları geniş
təşəkkül tapmışdır. Azərbaycanda
xalqın məişətini, etnik folklorunu əhatə edən bu
kimi məzmunlu tamaşalarla
yanaşı, dini tamaşaların da olması sözsüz ki, İslam ölkəsi
olması ilə bağlı olub. Bu cür dini
tamaşalara “Şəbihlər” deyilirdi.
Novruz bayramının mühüm
epizodunu təşkil edən “Kosa-kosa” oyunu əsl teatr mənbəyidir. Burada
ardıcıl süjet, dramatik
hərəkət, həmçinin xüsusi
paltar geyinən, maska taxan aktyor vardır. Dövrün
siyasi gərdişinə baxmayaraq,
əski Azərbaycan torpağı olan
İrəvan mahalında bu bayram xüsusi şəkildə
qeyd edilərdi və bayrama
hazırlıq prosesinə neçə ay
öncədən başlanardı. Böyük
kütləni bir araya
toplayan bayram şənlikləri
ölkəmizin hər bölgəsində olduğu
kimi, burada da özünəməxsus şəkildə qeyd olunardı.
Novruzun əsas obrazı olan Kosa oyunbaz rolunda
çıxış edərək köhnə il və qış fəslini təcəssüm
etdirir, sifətinə yaz
yumşaq ağac
qabığı və ya keçədən
hazırlanmış keçisaqqalını maska
kimi taxır, başına şiş
təskülah qoyur, əyninə yoluğ ağ ləbbadə
geyir, üstünə səs salan muncuq, znqrov
geyinir, belinə çömçə,
süpürgə və sümük
asırdı. Maska taxmaqda
məqsəd obrazı daha aydın
göstərmək, xeyrin şər
üzərində təntənəsini, zülmün
süqutunu, zəhmətin qələbəsini,
həyatın dirçəlməsini qabarıq şəkildə
nümayiş etdirmək
idi. Bu baxımdan
qışı qorxutmaq üçün
icra olunan “Kəvsəc”
oyun-tamaşası xarakterikdir. Keçəlin maskaları keçədən, ya da boz
parçadan düzəldilirdi və ona keçisaqqalı taxılırdı. Tamaşa vaxtı Kosaya eybəcər
və gülməli görkəm vermək üçün
oyunçu maskanı taxır və
çiyninə tüklü dəri
atır, belinə taxta xəncər
bağlanırdı. Kosa bir qədər hündür,
ucu şiş
papağına zınqrov keçirir və
sonra başına yerləşdirirdi.
Kosanın maskası uzunburunlu, ordu ordundan keçən,
arıq üzlü olurdu.
Kosa bu müxtəlif
maskaları, əsasən, belinə sarıdığı qurşaqdan sıra ilə asırdı. Ya da istifadə etdikdən
sonra onları gərdək-pərdə
arxasındakı köməkçisinə verirdi.
“Kosa oyunu” maska tamaşasını bilavasitə
hazırlayan və onu idarə edən
ifaçıya Kosabaşı deyilirdi. Novruzun digər əsas obrazlarından biri də Keçəl idi.
Xalq yaradıcılığı
qaynaqlarında keçəllərlə əlaqədar əhvalatlar,
nağıllar, dastan boyları, oyunlar çoxdur.
Tamaşaya müxtəlif obrazlarla
rəngarənglik qatmaqla yanaşı, həm
də coşğun ritm,
dinamik sürət, hərəkət çevikliyi gətirirdi.
Milli folklordan qaynaqlanan İrəvanda ilk
teatr tamaşası da
məhz milli folklorla
bağlı olan “İrəvan xanı və
Novruz bayramı” məsxərəsi olur. Tamaşa 1882-ci il fevralın 27-də nümaiş
olunur. Sözsüz ki, o zaman
tamaşanı oynamaq üçün
teatr öz binası yox idi. Lakin
mənbələrdə qeyd olunur ki, növbəti tamaşalar o dövrdə
İrəvan gimnaziyasının müəllim və
şagirdləri tərəfindən təşkil olunur, tamaşalar
hazırlanırdı.
Teatr-dekor rəssamlığında dekorativ-tətbiqi
sənət əşyalarının istifadə dairəsi çox genişdir. Bu sahəni nahaq yerə “xalqa ən
yaxın incəsənət” adlandırmırlar. İnsan məişətinin ən qədim
dövrlərindən etibarən tətbiqi sənət məmulatları
onun təsərrüfat fəaliyyətinə
dərindən sirayət etmiş, bədii-estetik
təfəkkürünün formalaşmasına ciddi təsir göstərmişdir.
Dekorativ-tətbiqi sənət
həm də milli-etnoqrafik səciyyə
daşıyır. Tətbiqi sənət əşyalarının
bədii tərtibatı, buradakı bəzək nümunələri,
onların kompozisiya xüsusiyyətləri
özündə dərin milli mahiyyət əks
etdirir. Tarixən
formalaşmış Azərbaycan xalçaları, bədii
tikmə nümunələri, zərgərlik, misgərlik, dulusçuluq məmulatları bədii
kompozisiyanın həlli baxımından milli-mənəvi xarakterimizi ifadə etmişlər. Ümumiyyətlə,
hər bir etnosun tətbiqi
sənət nümunələrində onun
milli-etnoqrafik cizgiləri akademik sənətə nisbətən daha qabarıq formada təcəssüm
olunmuşdur.
Dekorativ-tətbiqi sənət
nümunələri teatr-dekor sənətində
hər zaman olmuşdur.
Məlumdur ki, istənilən halda bədii tərtibatda geyim,
aksesuar, müəyyən əşya və
elementlər iştirak edir.
Əslində bunlar artıq tətbiqi-sənət
nümunələri kimi dəyərləndirilə
bilər. Beləliklə, söyləmək mümkündür
ki, tətbiqi sənət nümunələri
ən müxtəlif formalarda səhnə
məkanının bədii həllinə daxil
olur.
Azərbaycan səhnəqrafiyası
ümumən böyük, şərəfli
inkişaf yolu keçmiş, özünəməxsus sənət
ənənələri formalaşdırmışdır. Maraqlı cəhət burasındadır ki, milli səhnəqrafiyamızın
inkişafında müstəsna əməyə malik olan rəssamlarımız
yalnız bir teatrla deyil, bir neçə
müxtəlif teatrlarla əməkdaşlıq
edərək ümumən teatr-dekor sənətinin
formalaşmasına, inkişafına səbəb olmuşdurlar. Ötən əsrin
50-60-cı illərində fəaliyyət göstərmiş
görkəmli rəssamlar - Əyyub Fətəliyev, İzzət
Seyidova, Bədurə Əfqanlı, Fedor Qusak, Nüsrət Fətullayev,
eləcə də Mikayıl Abdullayev, Tahir Salahov, Elçin Məmmədov, Tahir
Tahirov və başqaları bu sahədə gözəl
yaradıcılıq nümunələri ərsəyə gətirmiş,
Azərbaycan səhnəqrafiyasının inkişafına misilsiz töhfələr vermişlər.
Onların yaratdığı böyük
sənət ənənələrindən bəhrələnərək,
regionun digər teatrlarında olduğu kimi, İrəvan
Dövlət Azərbaycan Dram Teatrı səhnəsində
də istifadə edilmişdir.
Ümumiyyətlə,
incəsənət elə bir sahədir ki, ondan nə qədər
istifadə olunarsa qurtarmaz.
Əksinə, genişlənər, böyüyər, inkişaf edər, çoxalar.
Müasir dövrümüzdə Azərbaycan
teatrları daha da
sürətli inkişaf edir.
Yeni-yeni repertuarlar, tez-tez yenilənən, dərinləşən
dekor həlli diqqətə
çarpır. Bu inkişafın səbəbi
bilavasitə ölkə rəhbərliyinin xüsusi
diqqətindən keçir desək,
yanılmarıq. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrının 125 illik yubileyi
ilə əlaqədar 2006-cı il 30 avqust tarixində sərəncam
imzalamışdır.
Artıq 25 ildir ki, məcburu köçkünlük şəraitində yaşayan bu sənət
ocağı ruhdan düşmədən daim yenilənən repertuar
seçimi ilə fəaliyyətdədir.
Bu fəaliyyətin mayasında bir ümid də var. Yenidən bu
tamaşaçıları qədim Azərbaycan torpaqları olan, əskidən azərbaycanlıların baba yurdları olan İrəvan
mahalında hazırlamaq.
Vətənə olan məhəbbət mücərrəd
anlayış deyil, o,
təşkilatçılıq, inkişaf,
yüksəklik, mədəniyyət tələb edən mənəvi
bir güc, qüvvədir.
Səkinə ZEYNALOVA
Xalq
qəzeti.- 2013.- 15
dekabr.- S.6.