Heydər Əliyev – müasir
Azərbaycanın
qüdrətli memarı
Heydər Əliyev siyasəti, onun tarixi nailiyyətləri haqqında çox yazılmış, müdrik fikirlər irəli sürülmüşdür. Şübhə yoxdur ki, bundan sonra da yazılacaq, dəyərli fikirlər söyləniləcəkdir. Hər dəfə də bu siyasətə uğurlar qazandıran yeni keyfiyyətlər aşkara çıxarılacaqdır.
Keçən 40 ildən
artıq müddətdə (istər 70-80-ci illərdə, itərsə
də sonrakı illərdə) biz nisbətən
yaşlı nəsil ümummilli lider Heydər Əliyev siyasətinin cahanşümul qələbələr
qazanmasının şahidi olmuşuq. Eyni zamanda, xüsusilə,
respublikamızın müstəqilliyi illərində öz
yaradıcılığımın əsas hissəsini
ölkəmizdə yeridilmiş sosial-iqtisadi inkişaf
siyasətinin elmi təhlilinə, əldə
etdiyimiz nailiyyətlərin təbliğinə
həsr etmiş bir alim kimi qəti qənaətim
belədir ki, nadir
dövlət xadimi Heydər Əliyevin Azərbaycana
rəhbərliyi dövründə əldə etdiyimiz böyük nailiyyətlərin
də, onun özünün
dünya miqyasında nadir
şəxsiyyət, görkəmli dövlət xadimi, siyasi lider kimi
tanınmasının və qəbul edilməsinin də əsas
mənbəyi onun yeritdiyi
siyasət olmuşdur.
Müasir dövrdə ulu
öndər Heydər Əliyev siyasətini yeni
formalarda davam və inkişaf etdirmək onun layiqli varisi Prezident İlham Əliyevə
də böyük müvəffəqiyyət
qazandırmışdır. Bu siyasət
ölkəmizin ildən-ilə sürətli inkişafına
səbəb olur və dünyanın inkişaf etmiş dövlətləri
arasında öz layiqli
yerini tutmasına doğru
aparır.
İstər-istəməz
qarşıya belə bir sual
çıxır: Heydər Əliyev siyasəti
hansı keyfiyyətlərə malikdir ki, o ən çətin anlarda xalqı, ölkəni düşdüyü
çətin vəziyyətlərdən xilas
etmiş, böyük
inkişaf yoluna
çıxartmış və bununla da Heydər Əliyevə və onun siyasətinə ölməzlik, əbədi
yaşamaq hüququ
qazandırmışdır? Ümumiyyətlə, sahibinə
qələbələr qazandırıb, hörmət, nüfuz gətirən siyasət hansı
keyfiyyətlərə malik
olmalıdır?
Əlbəttə, bu suallara ətraflı və
əsaslandırılmış cavablar
vermək üçün geniş
tədqiqat aparmaq
vacibdir. Biz isə
imkanımız daxilində bu keyfiyyətləri
ümumi nəzəri-metodoloji səpkidə
şərh etməyə və ümumiləşdirməyə
çalışacağıq. Eyni zamanda, qeyd
etməyi vacib bilirik ki, bu sualların ən
aydın və düzgün cavabları
Heydər Əliyevin öz siyasətində əksini tapmışdır. Əgər
bu cavabları qısa formada
ifadə etmək də olar: öz xalqını sevmək, onun
bütün sahələrdə
inkişafına xidmət etmək arzusu
və bunun siyasətin bütün
cəhətlərində öz ifadəsini
tapması Heydər Əliyev siyasətinə böyük
uğurlar qazandıran ən mühüm keyfiyyətlərdir.
Adətən, dövlət
başçılarının, görkəmli siyasi
liderlərin bütün insani
keyfiyyətləri, onları geniş
miqyaslı fəaliyyətə sövq edən
arzu və istəkləri özlərinin
siyasətində təzahür edir. Onlar siyasətdən cəmiyyətlə
bağlı öz amal,
istək və arzularını həyata keçirmək üçün qüdrətli bir vasitə kimi istifadə
edirlər. Lakin siyasətin düzgünlüyünü müəyyən
edən hakim siyasətçi özü deyil,
zamandır, tarixdir. O həm siyasətin
müəyyən edilməsinə hökm
verir, həm də icrasının
düzgünlüyünə aid son qərarı qəbul edir.
Beləliklə, son nəticədə
dövlət başçısının, siyasi
liderin bu siyasətində
ifadə olunan arzuları, istəkləri ya zamanın sınaqlarından keçərək
öz düzgünlüyünə haqq qazandırır: cəmiyyətin tərəqqisinə,
inkişafına nail olunur,
onun müəllifi isə nüfuz,
müvəffəqiyyət qazanır; ya da zaman, tarix
bu siyasəti qəbul etmir:
siyasətçi özü də məğlub
olub, həyat səhnəsini tərk etməli
olur.
Bu
il anadan
olmasının 90 illik yubileyini
Azərbaycan xalqının böyük fərəh
və minnətdarlıq hissilə qeyd etdiyi ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin insani
keyfiyyətlərinə, həyat amallarına və siyasətinə
bir vəhdət halında
yanaşdıqda onun ulu
Tanrının xalqımıza, bütün türk dünyasına bəxş
etdiyi nadir şəxsiyyət,
xalqını, dövlətini və Vətənini hədsiz dərəcədə
sevən, ömrünün mənasını
onlara sədaqətlə xidmətdə
görən və bunu öz
siyasətində həyata keçirən müdrik
bir insan, dünya miqyaslı bir
dövlət xadimi və siyasi
lider kimi böyüklüyü daha
aydın görünür. Bu xüsusiyyətlərin bir-birini
qarşılıqlı surətdə tamamlaması dərhal
diqqəti cəlb edir. Heydər
Əliyevin şəxsiyyətinin, həyat və fəaliyyətinin
əhəmiyyəti, təsir dairəsi onun
özünün yaşadığı
dövrdən və Azərbaycanın sərhədlərindən
çox-çox kənara
çıxır, daha böyük
və əhatəli əhəmiyyət kəsb edir.
Ulu öndərin həyatı və fəaliyyəti
narahatlıq, axtarış, vətənə, xalqa
bağlılıq, işgüzarlıq, cəsarətlilik, dözümlülük, fədakarlıq, təşəbbüskarlıq,
uzaqgörənlik, qayğıkeşlik və tələbkarlığın
bir insanda üzvü surətdə birləşməsinin
parlaq nümunəsidir.
Heydər Əliyevin bütün bu insani keyfiyyətləri,
xalqa bağlılığı və xalqa xidmət etmək istəyi onun həm XX əsrin 70-80-cı illərində,
həm də müstəqillik illərində yeritdiyi
siyasətdə təzahür etmişdir.
Əgər
siyasətin dövlət başçılarının,
hökmdarların, görkəmli siyasi
liderlərin cəmiyyətlə bağlı öz
arzu, istək və amallarını həyata
keçirmək vasitəsi olması fikrilə
razılaşsaq, onda bu
amalların xalqın istək və arzuları ilə
üst-üstə düşməsinin siyasətin düzgünlüyünün
və qələbələr qazandırmasının ilkin şərti və bu
cəhətdən Heydər Əliyevin əvəzsiz bir siyasətçi olduğunu
qəbul etməliyik.
Dünya şöhrətli siyasətçi Heydər
Əliyev dəfələrlə bəyan etmişdir
ki, Azərbaycan onun
ürəyidir, canıdır, azərbaycanlı olması ilə
fəxr edir. Öz
xalqının istək və arzularına, Azərbaycanın tərəqqisinə
xidmət etmək onun əsas
amalıdır. Azərbaycanın müstəqilliyi, müstəqil inkişaf üçün
mübarizədə heç kimdən, heç nədən qorxmur,
əgər tələb olunarsa, Azərbaycanın
müstəqilliyi, müstəqil inkişafı uğrunda mübarizədə bütün
həyatını, hətta övladlarını belə qurban verməyə hazırdır. Lakin onun görkəmli bir dövlət xadimi, siyasi lider kimi
amalları ömrünün son vaxtlarında – 2003-cü il
oktyabr ayının 1-də Azərbaycan
xalqına müraciətində öz ifadəsini
daha aydın tapmışdır. Bu, bizim fikrimizcə, onun xalqımıza son
müraciəti olmaqdan başqa,
həm də ölkəni, xalqı idarə etmək məsuliyyətini
öz üzərinə götürənlərə
bir növ vəsiyyəti,
məsləhəti və müraciəti idi.
Ulu öndər
Heydər Əliyev o zaman üzünü
bütün ömrünü
həsr etmiş olduğu
xalqına tutaraq demişdi:
“Mənim Azərbaycan Respublikasına bütövlükdə
rəhbərliyimin 34, müstəqil Azərbaycan dövlətinə
prezident kimi rəhbərliyimin
10 ili tamam olur. Bu illərdə istər bir azərbaycanlı,
Azərbaycan Respublikasının vətəndaşı, istərsə
də onun rəhbəri, prezidenti
kimi mənim həyat amalım yalnız
sizə—bütün varlığım qədər sevdiyim Azərbaycan xalqına, dövlətçiliyimizə,
ölkəmizin iqtisadi, siyasi,
mənəvi inkişafına xidmət olmuşdur.
Bu yolda bütün gücümü
və iradəmi, yalnız müdrik və
qədirbilən xalqımdan almışam. Ən çətin
anlarda, ən mürəkkəb vəziyyətlərdə
yanız və yalnız xalqıma arxalanmışam. Bu da mənə dözüm, iradə verib
və bütün uğurlarımı təmin
edib”.
Beləliklə,
öz xalqını istəmək, ona xidmət etmək, ən çətin anlarda ona sadiq
olmaq və ona arxalanmaq
xalqın istək və arzularını ifadə etmək
siyasətin düzgünlüyünün
və qələbəni təmin etməsinin çox
vacib və ümumi
şərtidir. Bu keyfiyyət Heydər Əliyev siyasətində
çox güclü
surətdə təzahür etmişdir. Lakin burada bir
sual meydana
çıxır: siz xalqı, Vətəni
sevirsiniz, ona
arxalanırsınız, siyasətiniz də xalqın istəyinə,
mənafeyinə uyğundur. Bəs vətən,
xalq necə, sizi başa düşür, sevir, inanır və arxalanırmı?
Heydər Əliyev
siyasətinin ona uğurlar
qazandıran ikinci mühüm
xüsusiyyəti öz siyasətinin doğruluğuna, cəmiyyətin mənafeyinə
yönəlmiş olmasına xalqı inandırmaq və onun icrası üçün
səfərbər etmək qabiliyyətdır.
Müdrik siyasətçi Heydər Əliyev
hamıdan və hər kəsdən yaxşı başa düşürdü
ki, xalqı sevmək olar,
ölkənin, xalqın inkişafı üçün
real məqsəd və vəzifələr
qarşıya qoymaq, xalqın mənafeyinə
yönəlmiş planlar, proqramlar
qəbul etmək olar. Planı, proqramı, ideyanı, siyasəti
yuxarılar və onların sərəncamında olan mütəxəssislər, elmi
qüvvələr hazırlayır. Onun icraçısı isə
xalqdır, ixtisaslı, sadə zəhmət adamlarıdır.
Əgər xalq dövlətin, rəhbərin
siyasətini, məqsəd və vəzifələrini,
proqramlarını dərk etmir, dəstəkləmir
və onun
icrası üçün şüurlu surətdə səfərbər olunmursa, həmin planlar
kağız üzərində qalıb sonda
rəhbərə də, xalqa da ziyan verən bir sənədə çevriləcək, rəhbərin
xalq qarşısında öz
nüfuzunu itirməsinə səbəb
olacaqdır.
Böyük nəzəriyyəçi və praktik olan Heydər
Əliyev siyasətinin reallaşması üçün
belə bir həqiqəti əldə rəhbər
tuturdu ki, siyasət
xalqın, millətin fəaliyyətini onun
qarşısında duran problemlərin həllinə
səfərbər etmək məqsədi güdür. Odur ki,
siyasətin kütlə üçün
aydın, başadüşülən, səfərbəredici
olması və kütləyə çatdırılması olduqca vacibdir və onun həyata keçirilməsinin ən vacib şərtidir. Məhz bu səbəbdən Heydər Əliyev tez-tez respublikanın rayonlarına, şəhərlərinə
səfərlər edir, rayon
rəhbərlərini, təsərrüfat işçilərini
bir araya gətirərək
zona müşavirələrində
müzakirələr keçirirdi. Bu tədbirlərdə regionda
olan problemlər aşkara
çıxarılır və onların həlli üçün lazımi təşkilati,
maliyyə-iqtisadi tədbirlər həyata keçirilirdi.
Heydər Əliyev bu səfərlər
zamanı sadə zəhmət adamları ilə görüşür, onların həyat, əmək
və məişət şəraitilə tanış olur. Bütün bunlardan çıxarılan nəticələr
sonrakı dövrdə düzgün siyasətin
formalaşması və həyata
keçirilməsində mühüm rol oynayırdı.
Heydər
Əliyev siyasətinin üçüncü
mühüm cəhəti bu
siyasətin öz mayasını və ideya istiqamətini obyektiv
reallıqdan olması, hərtərəfli təhlil əsasında
obyektiv reallığın bütün
çalarlarının dərindən dərk olunmasına və
obyektiv qiymətləndirilməsinə əsaslanması,
həmin real şəraitin məqəsədyönlü surətdə
dəyişdirilməsinə yönəlmişdir. Başqa
sözlə və şəraitdə, hər hansı mərhələdə
öz siyasətini, onun
məqsəd və vəzifələrini müəyyən etmək
üçün əvvəlcə keçilmiş yola nəzər
salır, yaranmış vəziyyəti, daxili
və xarici şəraiti, əldə olunmuş nailiyyətləri və ya uğursuzluqları, onların səbəblərini
ətraflı təhlil edir, obyektiv nəticələr
çıxarılır, yaranmış vəziyyət obyektiv qiymətləndirilir, sonra
qarşıda duran vəzifələr və
onların yerinə yetirilməsi yolları müəyyənləşdirilir.
Bu
baxımdan istər 70-80-cı illərdə, istərsə də
müstəqillik illərində keçilən yolda Heydər Əliyev siyasətinin konkret şəraitdə
mövcud vəziyyəti obyektiv
qiymətləndirmək, düzgün qərarlar
qəbul etmək və müvafiq icra mexanizmləri seçməklə hər cür çətinliyə qalib gəldiyi aydın görünür.
Heydər Əliyev
siyasətinin, ona qələbələr gətirən
dördüncü mühüm
xüsusiyyəti onun çevik
xarakter daşımasıdır. Bu siyasət bir tərəfdən özünün
başlandığı vaxt mövcud olan şəraitin
tələbatından yaranır, həmin şəraitə
uyğunlaşır, digər tərəfdən bu şəraiti məqsədyönlü surətdə
dəyişməyə yönəlir. Şərait dəyişdikcə,
siyasət də dəyişir və yeni şəraitin tələblərinə
uyğunlaşır. Şəraitin dəyişdiyini,
qarşıya yeni vəzifələr
çıxdığını hamıdan, hər kəsdən yaxşı
görərək, o özü
də mərhələ-mərhələ dəyişir və
yeni şəraitin tələblərinə
uyğunlaşır, qarşıya çıxan yeni vəzifələrin yerinə yetirilməsini
öz siyasətinin hədəfinə çevirir.
Heydər Əliyev
siyasətinə uğurlar qazandıran ən
mühüm keyfiyyətlərdən biri onun siyasətinin Azərbaycanın
böyük inkişaf
imkanlarına malik olunmasına möhkəm
inam üzərində qurulmasıdır. Hələ 70-80-ci illərdə o,
ittifaq hökumətinin
yaratdığı maliyyə-iqtisadi məhdudiyyətlərə
baxmayaraq respublikamızın əlverişli
coğrafi mövqeyinin,
kifayət qədər kadr, elmi-texniki potensialının, təbii
resurslarının, əlverişli torpaq-iqlim
şəraitinin olmasını perspektiv
inkişafın mühüm amilləri kimi qiymətləndirirdi.
Heydər
Əliyev siyasətinin başqa mühüm xüsusiyyəti isə daxili və xarici siyasətin
vəhdətdə götürülməsi, düzgün
əlaqələndirilməsi, əlverişli xarici
mühitdən ölkənin daxili problemlərinin
həlli üçün səmərəli
istifadə olunmasıdır.
Heydər
Əliyev siyasəti həm də elmə əsaslanırdı.
1969-cu ildə Azərbaycan Kommunist
Partiyası Mərkəzi Komitəsinin birinci
katibi seçiləndən bir az sonra
o, AMEA-nın görkəmli alimlərilə
görüşmüş, alimlərin əməyinin
təşkilinin təkmilləşməsi, elmi-tədqiqat
işlərinin keyfiyyətinin artırılması, samballı, elmi
cəhətdən əsaslandırılmış təklif və
tövsiyyələrin hazırlanması və təcrübədə
istifadə olunmasını mühüm vəzifə
kimi qarşıya qoymuşdur.
Alimlərin yaradıcı düşüncələrindən
istifadə etmək üçün Heydər
Əliyevin rəhbərliyi dövründə onların böyük əksəriyyəti müxtəlif
dövlət əhəmiyyətli komissiyalara
cəlb olunur, iqtisadiyyatın planlaşdırılmasında,
dövlət siyasətinin, məqsədli Dövlət
Proqramlarının hazırlanmasında fəal iştirak edirdilər.
– Heydər
Əliyevin iqtisadi siyasəti hər kəsin,
xüsusilə dövlət məmurlarının, partiya işçilərinin öz
vəzifə borclarının, dövlət plan
tapşırıqlarının, tapşırılan hər
hansı işin yerinə yetirilməsi üçün məsuliyyət
daşıması, hesabatlılıq, cavabdehlik
prinsipi
üzərində qurulmuşdu.
– Heydər
Əliyev siyasəti qarşıya aydın, elmi
cəhətdən əsaslandırılmış uzun və qısa müddətli məqsədlər
qoyması və onun reallaşması üçün müvafiq
düzgün üsul
və vasitələr seçməsilə diqqəti cəlb edir. Strateji məqsədləri dəyişmədən
konkret cari məqsəd
və vəzifələr dəyişir və mövcud
şəraitin tələblərinə
uyğunlaşdırılır.
– Heydər
Əliyev siyasəti qarşıya qoyulan vəzifə
və məqsədlərin ardıcıllığı, bir-birini qarşılıqlı surətdə
tamamlaması, mürəkkəb hadisə və proseslər
içərisində həlledici həlqənin
tapılması və onun inkişafının ön plana çəkilməsilə,
bütövlükdə, ölkə miqyasında iqtisadiyyatın ayrı-ayrı sahələrinin
inkişafı ilə əlaqədar problemlərin həllinə
şərait yaratmaq qabiliyyətilə
diqqəti cəlb edir. Belə
bir cəhəti xatırlamaq kifayətdir ki, Heydər Əliyev 1969-cu ildə Azərbaycan
KP MK-nın birinci katibi
işlədiyi dövrdə respublkanın iqtisadiyyatını
tənəzzüldən çıxarmaq üçün
qeyri-neft sektorunun
sürətli və səmərəli inikşafını ön plana çəkmişdi.
Müstəqillik bərpa olunandan sonra Respublikaya rəhbərlik
edərkən bütünlükdə iqtisadiyyatı böhrandan çıxarmaq və bazar iqtisadiyyatına keçmək üçün neft
hasilatının artması və neft sənayesinin
inkişafını ön plana
çəkmişdir.
– Heydər Əliyev
siyasəti əvvəldən sonadək ümumxalq
mənafeyinin milli mənafe ilə sıx əlaqədə
müdafiəsinə və reallaşdırılmasına
yönəldilmişdir. Bu səbəbdən
əhalinin böyük əksəriyyətinin
bu siyasəti müdafiə edəcəyinə
möhkəm inam üzərində qurulur. Bu inam
onun rəhbər olduğu
bütün illərdə özünü
doğrultmuşdur. Belə ki, vaxtında təşkiledici, səfərbəredici
və tənzimləyici tədbirlər həyata keçirməklə
bu mənafelərin reallaşmasına nail olunurdu.
- Heydər
Əliyev siyasətinin uğurlar qazanmasında
varislik prinsipinə əməl
olunması, hadisə və proseslərə tarixi
səpkidə yanaşılması, keçmişdə əldə
olunmuş nailiyyətlərə hörmətlə
yanaşılması və digər bu xarakterli amillər də mühüm
rol oynamışdır.
Əli NURİYEV,
AMEA-nın müxbir üzvü, iqtisad elmləri doktoru, professor
Xalq qəzeti.- 2013.- 15 dekabr.- S.3.