Folklorşünaslığımızın
yeni uğuru
Azərbaycan folklorunun tanınmış tədqiqatçısı professor Ramazan Qafarlının bir neçə il öncə nəşr edilmiş “Mif və nağıl” kitabı haqqında böyük sənətkarımız Bəxtiyar Vahabzadə öz təəssüratını belə ifadə etmişdi: “Əlimə bir kitab düşmüşdü - “Mif və nağıl”. İşimin çoxluğuna baxmayaraq, götürüb vərəqlədim. Girişi oxuyandan sonra yerə qoya bilmədim. Həcmcə böyüklüyü gözümə dursa da, başa çatdırdım. İlk növbədə, imzasını mətbuatda kəskin yazıları ilə tanıtmıs müəllifin vətəndaşlıq mövqeyi, milliliyi, dərin və hərtərəfli biliyi, elmiliyi diqqətimi özünə çəkdi. Ancaq Vətənini, xalqını, insanlığı böyük məhəbbətlə sevən bir şəxs bu cür yazmağa qadir olardı”.
Əgər xalq şairi sağ olsaydı, folklorşünas
alimin “Elm və təhsil”
nəşriyyatında çapdan
çıxmış “Uşaq folklorunun janr sistemi və poetikası” monoqrafiyasını oxuyub fikirlərini bir daha təsdiqləyər və daha
yüksək qiymət verərdi. Filologiya
üzrə elmlər doktoru
R.Qafarlının folklorumuzun mühüm sahəsinə həsr olunmuş bu fundamental əsəri AMEA-nın Folklor İnstitutunun Elmi Şurasının qərarı ilə çap olunub. Kitabın elmi redaktoru institutun direktoru, filologiya üzrə elmlər doktoru
Muxtar İmanov, rəyçilər
professor Z.Xəlil, professor
Ə.Tanrıverdi və dosent
R.Əliyevdir.
Professor R.Qafarlı iyirmi beş il öncə
respublikamızda ilk dəfə olaraq uşaq folklorunu bir tədqiqat obyekti kimi monoqrafik
şəkildə araşdıraraq uğurlu
elmi nəticələr əldə etmişdi. Elmi-tədqiqat sahəsində böyük
təcrübə əldə etdikdən sonra
alim yenidən həmin mövzuya
üz tutmuş, gəldiyi
nəticələri daha da zənginləşdirərək
folklorşünaslığımıza monumental
bir əsər bəxş etmişdir.
Azərbaycan
folklorşünaslığı tarixində ilk
dəfədir ki, bu problem hərtərəfli elmi
təhlilə cəlb olunur. Uşaq folkloru təkcə
Azərbaycan şifahi xalq
ədəbiyyatının mühüm bir sahəsi kimi deyil, həm də yeni nəsillərin
yetişməsində böyük rola malik ictimai
amil kimi
araşdırılır. Alim monoqrafiyada əsas mənbə olaraq XIX yüzilliyin ikinci yarısında rus və
Azərbaycan mətbuatında, uşaq
jurnallarında, dərsliklərdə dərc edilmiş,
habelə şəxsi arxivlərdə qorunub
saxlanılan əlyazmaları, folklor
ekspedisiyaları zamanı yazıya alınıb sonradan kitab və məcmuələrə
salınmış çoxsaylı nümunələri tədqiqat
obyekti kimi götürür. Bu istiqamətdə elmi araşdırma apararkən müəllif özü də müxtəlif janrlı uşaq folkloru nümunələrini
toplayıb qələmə almış, həmin nümunələri
məqamı gəldikcə ayrı-ayrı xalq
yaradıcılığı örnəkləri ilə tutuşdurmuş, müqayisələr apararaq mənbələri dəqiqləşdirmişdir.
Kitabın birinci bölməsində Azərbaycan uşaq folklorunun tarixi köklərinə diqqət yetirilir. Körpələrə
ünvanlanmış nəğmələrin, xalq
poetik yaradıcılığının ilk ünsürləri olan
folklor nümunələri elmi
təhlilə cəlb edilir. Uşaq folklorunun
janrları üç ədəbi növ əsasında sistemləşdirilir: lirik, epik, dramatik.
Birinciyə ana nəğmələri, laylalar, oxşamalar, dilaçmalar, uşaq nəğmələri,
heyvanlar haqqında nəğmələr
və s. aid edilir. Epik uşaq
folkloru janrlarından bəhs olunarkən tapmacalar, yanıltmaclar, uşaq
nağılları, qaravəllilər və s.
dramatik növdə isə uşaq
oyun və tamaşaları təhlil edilir. O, uşaqların hərtərəfli
şəxsiyyət kimi
formalaşmasında, təcrübə, bilik
əldə etməsində folklorun da məktəb pedaqogikası qədər mühüm rol
oynadığı qənaətinə gəlir. Uşaq folklorunun təsnifatını
müəllif uşaqların yaş
xüsusiyyətlərinə görə aparır və
müxtəlif araşdırmalara münasibətini
açıqlayır. Monoqrafiyada müəllif
tərəfindən toplanmış, ilk dəfə
bu kitabda verilən xeyli folklor nümunələrinə
də rast gəlirik.
R.Qafarlı hərtərəfli
təhlillər əsasında dəqiq nəticələrə
gələrək uşaq folklorunun
mükəmməl elmi tərifini də vermişdir. Uşaqların mənəvi
dünyasına baş vurmaq
istəyənlər üçün dəyərli
bir bələdçi olan
bu monoqrafiya tələbə
və mütəxəssislər, eləcə də uşaq böyüdən gənc valideynlər
üçün
gərəkli və zəngin vəsaitdir.
Pərixanım SOLTANQIZI,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Xalq qəzeti.- 2013.- 22 dekabr.- S.7.