Modernləşmə və
ictimai şüur
Şüur
və ictimai şüur problemi bütün dövrlərdə nəinki fəlsəfə,
hətta digər elm sahələrində çalışan
alimlərin də diqqətini cəlb etmiş, bu məsələyə
dair müxtəlif nəzəriyyələr irəli
sürülmüş və ideyalar söylənilmişdir. Bu
gün də bu məsələ xüsusilə fəlsəfə
və psixologiya elmlərinin məşğul olduğu ən
aktual problemlərdən biri olaraq qalmaqdadır.
Çünki bir tərəfdən elmi təfəkkürün
inkişafı, digər tərəfdən isə insanların
və onların həyatında baş verən dəyişikliklər
istər şüurun mənbəyinin və istərsə də
ictimai şüurun məzmun və strukturunda baş verən dəyişikliklərin
səbəblərinin öyrənilməsini vacib tələb
kimi elmin qarşısına qoyur. İnsan və cəmiyyət
həyatında baş verən ictimai mahiyyətli hadisə dəyişikliklərinin
əsasında istər şüur və istərsə də
ictimai şüur amili dayandığına görə bu amili
öyrənmədən, onun lokal və universal xassələrini
açmadan nəyəsə nail olmaq
mümkünsüzdür. Əgər şüur əvvəldən
verilmiş, yaxud mövcud olan beyin potensialı və bu
potensialın düzgün istiqamətlənməsi, yaxud istiqamətləndirilməsi
ilə bağlıdırsa, ictimai şüur daha çox tərbiyə
və cəmiyyət həyatında mövcud olan həyat tərzi
ilə bağlıdır.
Şüur real halda mövcud olanlar haqqında
duyğu orqanlarının verdiyi informasiyaların təhlili ilə
yanaşı, həm də özü-özünə referentlik
edir. Bu referentlik beynin özünəməxsus olan xassədir
və bu xassənin əmsalı müxtəlifdir. Yəni məşhur
“ağ lövhə” nəzəriyyəsi beyin
potensialının eyniliyinə yox, müxtəlif səviyyələrdə
olan potensialın hərəkətə gətirilməsinə
aid ola bilər. İstər təhsilin müxtəlif səviyyələrində,
istərsə də elmin müxtəlif sahələrində
qarşılaşdığımız faktlar bunu təsdiq
edir. Əlbəttə, burada zəhmətkeşlik, iradə və
məqsədyönlü fəaliyyət kimi amilləri də
nəzərə almamaq olmaz.
Şüur amili ictimai şüur
üçün də əhəmiyyətli rol oynayır.
Lakin ictimai şüur daha çox fərdin ictimailəşməsi,
yaxud sosiallaşması ilə bağlıdır. Belə ki,
sosiallaşmayan yüksək səviyyəli fərdi
şüur daha çox zərər verə bilər.
Sosiallaşmış, yaxud ictimailəşmiş şüur
isə həm lokal, həm də universal əhəmiyyətli şüurdur.
İctimai şüuru gündəlik həyatla, bu həyatın
aşıladığı empirik, adi, yaxud kütlə
şüurundan fərqləndirmək lazımdır. Bu
baxımdan ictimai varlığın yaratdığı
şüur heç də hələ ictimai şüur deyil.
Adi, empirik, yaxud kütlə şüurudur. Bu şüurun tərkibində
olan ictimailik elementləri isə adət-ənənə,
arxetipiklik və mentalitetlə bağlıdır. Hərçənd
bunlar heç də həmişəlik sabitliyə malik deyillər.
Ya onların məzmununda tarixən bu və ya digər dəyişiklik
əmələ gəlir, ya da bütövlükdə dəyişirlər.
Buna görə nə adət-ənənəni, nə də
mentaliteti və ona uyğun olaraq arxetipliyi mütləqləşdirmək,
toxunulmaz bir şey kimi qəbul etmək olmaz. Əgər
söhbət sosial genetikadan gedirsə, genetikanın
özündə belə irsiliklə yanaşı, dəyişkənlik
də vardır. Həm də seleksiya, irsən mövcud olanların
müxtəlif cür cütləşdirilməsi yolu ilə ən
yaxşı bir çeşidin alınması üsulları
vardır. Deməli, insanın ağlı və praktik
bacarığı hər şeyi dəyişdirmək, yeni
olanı yaratmaq qabiliyyətinə malikdir. Lakin həmin yeni o
zaman faydalı olur ki, bu, heç nəyə zərər vermədən
bütövlükdə cəmiyyətə, insanlara xidmət
edir.
Bu isə ictimai şüurun qarşıya
qoyduğu tələbdir. Burada biz adi, empirik kütlə
şüuru səviyyəsindən daha yüksək
şüur pilləsinə qalxırıq. Başqa sözlə,
empirik şüurdan nəzəri şüur səviyyəsinə
keçirik. Bu keçid ümumiyyətlə
düşüncə, təfəkkür sahəsinə aid
olduğu kimi, ictimai şüur səviyyəsinə də
aiddir. Həm də ictimai şüur öz mahiyyəti etibarilə
elmi şüur üçün də bir növ kamerton rolu
oynayır. Elmi şüurla ictimai şüur müəyyən
məsələlərdə hətta qarşı-qarşıya
dururlar. Atom enerjisindən istifadə, biotexnologiyanın bəzi
məsələlərində hələ bu gün də elmi
şüurla ictimai şüur qarşı-qarşıya
durur. Qloballaşma, beynəlmiləlçiliklə
şovinizm, separatlılıq müasir dünyanın ciddi
problemləridir. Mübahisələr davam etməkdədir. Yəqin
ki, elm və texnologiyanın inkişafı ilə daha yeni məsələlər
meydana çıxacaqdır.
Əgər şüurun dəyişməsi
bütövlükdə elmin texnika və texnologiyanın dəyişməsi,
yeni paradiqmaların meydana gəlməsi və s. ilə
bağlıdırsa, ictimai şüurun dəyişməsi,
artıq deyildiyi kimi, insanların və cəmiyyətin həyatında
baş verən dəyişikliklərlə
bağlıdır. Bu dəyişikliklər köklü məzmuna
malik olduqda ictimai şüurda baş verən dəyişikliklər
də köklü, yaxud əsaslı olur.
İctimai şüur cəmiyyət həyatının
real gerçəkliyinə əsaslanan, lakin bu gerçəkliyin
hamı üçün faydalı olan ümumi cəhətlərini
əks etdirən abstrakt fenomendir. Lakin bu abstraksiya elə
qurulmalıdır ki, o, gerçəklikdən uzaq düşməsin,
gerçəkliyin əsas sütunları üzərində
qurulsun, dünyagörüşünə, ümumi niyyətə
çevrilərək yaşayış və fəaliyyətə
istiqamət verə bilsin. Bu isə cəmiyyət həyatını,
onun bütün tərəflərini, bu tərəflər
arasındakı əlaqələri dərindən təhlil edə
bilən nəzəriyyəçilərə
aid olan məsələdir. Burada hansısa bir siyasi-ideoloji
platformada deyil, vətəndaş mövqeyində dura bilmək
vacibdir. Hər hansı siyasi-ideoloji platforma, yaxud platformalar isə
buna uyğun, yaxud uyğun olmaya bilər. Buna görə də
akademik R.Mehdiyevin dediyi kimi, əsas məsələ yeni təfəkkür,
düşüncə tərzinin formalaşmasına xidmət
edə biləcək yaradıcı ideya və şübhəsiz
ki, əməli əhəmiyyəti olan tövsiyələr
verməkdən ibarətdir. Burada siyasi ittihamlar, kimisə
damğalamaq praktikası isə yanlış və zərərli
praktikadır.
İnsanların qarşılıqlı
iqtisadi, siyasi, mədəni və s. münasibətləri əsasında
yaranan və formalaşan cəmiyyətin mövcudluğunun əsası
elədir ki, o, heç vaxt birdəfəlik verilmiş, yaxud
müəyyənləşmiş alqoritmlərlə
yaşamır və buna görə də o bu alqoritmləri tədrici,
yaxud böyük sürətlə dəyişdirir. Həmişə
eyni alqoritmlərlə yaşamaq darıxdırıcıdır,
yerində saya-saya mürgüləməkdir. Müəyyənləşmiş,
daşlaşmış ənənələr əsasında
yaşamaqdır, yaxud ənənəvi cəmiyyətdə
yaşamaqdır. Belə cəmiyyətlər inkişafdan
geridə qalan cəmiyyətlərdir. Buna görə də
ictimai şüurun daşıyıcıları olan insanlar
mövcud ictimai mühitdə ya islahatlar aparmaq, hansısa
yenilikləri gətirmək, ya da mövcud olanı
köklü surətdə dəyişdirmək niyyəti ilə
çıxış edirlər. Lakin bu elə prosesdir ki,
burada bir nəfər deyil, böyük bir ictimailəşmiş
fəal qüvvə iştirak edir. Bu ictimailəşmiş fəal
qüvvə isə daha fəal, kreativ liderlərin ətrafına
toplaşır. Deməli, ictimai varlıq heç də
özü-özünə yox, insanların düşüncə
və fəaliyyəti əsasında dəyişir. Lakin bu
düşüncə və fəaliyyət son dərəcə
ölçülüb-biçilmiş və planlı halda
olmalıdır. Belə olmadıqda keçən əsrin
80-ci illərinin sonunda və 90-cı illərinin birinci
yarısında baş verən dağılma halı meydana
çıxa bilər. Təsadüfi deyil ki,
tanınmış rus filosofu A.Zinovyev “perestroykanı”
“katastroyka” (uçurub-dağıtma) adlandırırdı. Yəni
bütün ziddiyyətlərinə,
çatışmazlıqlarına baxmayaraq, böyük bir
imperiya birdən-birə, heç kimin təsəvvürünə
belə gətirə bilmədiyi bir sürətlə
uçulub dağıldı. Tarixdə mövcud olan
imperiyaların heç biri belə bir sürətlə
dağılmamışdı. Bu dağıntı iqtisadi,
siyasi, sosial həyatla birlikdə mənəvi sahədə,
ictimai şüurda da bir boşluq, çaşqınlıq
yaratdı. Nəyə inanmaq, kimə inanmaq, nəyi ideal saymaq
məsələsi bütün kəskinliyi ilə meydana
çıxdı. Axı insanın təbiəti elədir ki,
o, həmişə hansısa bir ümidlə, nəyi isə
gözləməklə, hansısa bir arzuya çatmaq
ümidi ilə yaşayır.
Bunlar həm ayrıca bir fərdə, həm də cəmiyyətə
xas olan dəyərlərdir. Fərq isə şüur, dərketmə
səviyyəsindən asılıdır. Kimi öz fərdi həyatı
səviyyəsində, kimi isə bütövlükdə cəmiyyət
səviyyəsində düşünür. Hətta dünya
səviyyəsində düşünənlər də az
deyil. Əlbəttə, bunlar daha çox filosoflardır.
Çünki fəlsəfi düşüncənin mahiyyəti
elədir ki, o, hər hansı konkret şey, hadisə və məkan
çərçivəsindən kənara çıxır,
universal olana doğru gedir.
Cəmiyyət həyatında təsəvvürə
belə gəlməyən sürətli dəyişiklik mənəvi
sahədə də boşluq yaradır. Bu boşluğa
hansısa bir ictimai ideal daxil ola bilməyəndə (belə
ictimai idealı işləyib hazırlamaq, onu inanc formasına
salmaq çox çətin və mürəkkəb məsələdir)
oraya çox böyük sürətlə din daxil olmağa başlayır.
Çünki din insana həm bu dünyada yaşamaq
üçün, həm də ölümdən sonrakı əbədi
dünya üçün ruha xoş gələn, onun
rahatlığını təmin edən vədlər verir. Həm
də bu, çox sadə və anlaşılan olduğu
üçün əksəriyyətin ruhuna daxil ola bilər.
Onun irrasional məqamlarına gəldikdə isə bu,
heç sadə adamları maraqlandırmır da. Onlar dini
doqmaları sadəcə olaraq inanc kimi qəbul edir və ona
riayət etməyə başlayırlar. Din insanı öz həyatı
ilə razılaşmağa, taleyi ilə barışmağa,
yaşadığı kimi yaşamağa və Allaha dua edərək
onun yardımına ümid etməyə
çağırır. Təmkinlilik, dözümlülük
dinin əsas pesfulatlarındandır. Lakin sadəcə olaraq dəb
xatirinə, ümumi əhval-ruhiyyəyə uyğun olmaq
xatirinə dinə tapınanlara da rast gəlinir. Hətta bir
neçə surə və ayəni əzbərləyərək
yeri gəldi-gəlmədi onları söyləyənlər və
özləri başa düşdüyü səviyyədə
şərh edənlərə də rast gəlmək
mümkündür. Belə adamlar dinin tarixindən, onun əsas mahiyyəti, insan və cəmiyyət
həyatındakı rolunu başa düşməkdən
çox-çox uzaqdırlar. Onlar üçün əsas məsələ
dəbə, mühitə uyğunlaşmaqdır. Belə
adamlar dinə də öz maraqları çərçivəsində
yanaşırlar. Din kimi müqəddəs bir inanc mənbəyindən
də qazanmaq məqsədi ilə istifadə edirlər. Din isə
özünün bütün mahiyyəti ilə belə
şeylərin əleyhinədir və onu lənətləyir.
Əslində elə akademik R.Mehdiyevin işlətdiyi
“marginallaşmış ictimai şüur” anlayışı
da belələrinə aiddir. Çünki bunlar öz həyat
və yaşayışlarını hansısa bir
ardıcıl pozitiv əhəmiyyətli fəaliyyətdə
deyil, rəngdən-rəngə düşməkdə, buqələmluqda,
hətta ən yaxşı halda belə ucuz konyuktura ilə məşğul
olmaqda görürlər. Belə adamların hətta özləri
üçün belə hansısa prinsipial dəyərləri
olmur. Yəni bu qruplar nəinki hansısa bir ictimai idealdan, hətta
fərdi idealdan belə məhrum olan qruplardır.
Çünki hər hansı bir ictimai, ideal həyat və fəaliyyət
üçün hansı prinsipləri isə üstün
tutmaq, nələri isə etməmək lazımdır.
Marginal ictimai şüur isə əsasən əvvəldən
verilmiş olan kortəbii instinklərlə yaşamaq deməkdir.
Əlbəttə, bu marginal qruplara məxsus olan
düşüncə tərzi cəmiyyətə heç nə
vermədən müxtəlif yollarla cəmiyyət hesabına
yaşayan bütün tüfeyli ünsürlərin
hamısına aiddir.
İctimai şüur problemini hamı
üçün eyni olan hansısa universal qanunauyğunluqlar,
yaxud prinsiplər sistemi hüdudunda həll etmək
mümkün deyildir. Görünür, bu məsələyə
sosial zaman və sosial məkan müstəvisində
yanaşmaq lazımdır. Əlbəttə, sosial zaman və
sosial məkan şüurun bir fenomen kimi necə meydana gəlməsini
izah edə bilmir, onu sadəcə olaraq, mövcud fakt kimi
götürür. Lakin ictimai şüura gəldikdə burada
sosial zaman və sosial məkan başlıca geterminant rolunu
oynayır. Burada sosial zaman və sosial məkan, bir tərəfdən
mövcud ictimai şüurun törədicisi, digər tərəfdən
isə ictimai şüurun özü sosial zaman və məkanın
törədicisi kimi çıxış edir. Başqa
sözlə, sosial zaman və sosial məkanla ictimai
şüur dialektik əlaqəyə malikdirlər. Hətta
elmi nəzəriyyələr və onların praktikada yoxlanılması və tətbiqi də
sosial zaman və məkanla
bağlıdır. Lakin burada həmin məsələni
araşdırmaq qarşıya məqsəd
qoyulmadığından onu kənara qoyuram. Qısaca olaraq qeyd
edim ki, ümumiyyətlə, zaman və məkan vəhdətdə
olduğu kimi, sosial zaman və sosial məkan da vəhdətdədir
və bu, onların universal xassəsidir. Fərq isə
bundadır ki, sosial zaman və sosial məkan əsasən lokal
xassələrə malikdir. Yəni bunlar hər bir arealda,
regionda, xalqda, ölkədə bir cür, başqalarında isə
başqa cür olur. Bu isə təbii-coğrafi mühitlə,
tarixiliklə, arxetipikliklə və mentalitetlə müəyyənləşir.
Buna görə də zamanın və məkanın yalnız
tarixə aid olduğunu gözləmək, onun elmə və fəlsəfəyə
aid olmadığını iddia etmək son dərəcə
mübahisəlidir.
Bütövlükdə, elmin və fəlsəfənin
inkişafı da həm ümumi zaman və məkanla, həm
də sosial zaman və məkanla bağlıdır. Əgər
belə olmasaydı, biz eradan əvvəlki elm və fəlsəfənin
yaranma və inkişafının qədim Yunanıstanla
bağlı olduğunu deyil, tutalım, qədim Keniya, yaxud
Tanzaniya ilə bağlı olduğunu söyləyər və
qəbul edərdik. Yaxud ABŞ, Avropa, Yaponiya və digər
inkişaf etmiş ölkələr yeni nanotexnologiyaya
keçdiyi bir dövrdə başqa
ölkələr hələ əvvəlki sənaye
dövrünə keçmək əzmindədirlər.
Çünki sənaye dövrünü keçmədən,
o dövrü yaşamadan, birdən-birə, hansısa bir
mövcuzəli sıçrayışla post-sənaye
dövrünə keçmək mümkün deyildir. Burada
söhbət yalnız keçidin sürətindən gedə
bilər ki, bu da elmi və texnoloji şüurun (ağlın)
və praktikanın inkişafı ilə yanaşı həm
də ictimai şüurun inkişafı ilə
bağlıdır.
Ölkədə, xalqda, millətdə ictimai
şüurun formalaşması isə çox çətin
bir problemdir. Bu ictimai şüuru nə hansısa bir və ya
bir neçə partiya, nə bir və bir neçə
qeyri-hökumət təşkilatı, nə də hansısa
digər qurumlar ayrı-ayrılıqda formalaşdıra bilməz.
Çünki bunların hər birinin öz məramnaməsi
və nizamnaməsi var və buna görə də hər biri
özü üçün işləyir və bu da təbiidir.
İctimai şüurun formalaşmasında önəmli olan
bilavasitə ölkədə
mövcud olan Konstitusiyanın həmin ölkədəki
ictimai iqtisadi və mədəni durumu obyektiv əks edilməsi
və onun düzgün yerinə yetirilməsidir. Əgər
qanunlar istisnasız olaraq yerinə yetirilərsə və
hamı qanuna riayət edərsə, ayrı-seçkilik olmazsa,
ölkə vətəndaşları bunu gördükdə həm
qanunlara, həm də bu qanunların arxasında duraraq onun
işləməsinə nəzarət edənlərə
hörmətlə yanaşarlar və özləri də qanun
çərçivəsindən çıxmazlar. Beləliklə,
biz hansı tərəfə, hansı istiqamətə üz
tutsaq, istər ictimai şüurda və istərsə də
onun ideologiyasında konstitusiyanın mühüm rol
oynadığını görürük. Çünki
konstitusiya dövlət və cəmiyyət quruculuğunun və
dövlətçiliyin əsasıdır. Təsadüfi
deyil ki, Platon, Aristotel, Hobbs, Monteskye, Hegel, müasir dövrdə
Pareto, Habermas və digər klassiklər özlərinin
dövlət nəzəriyyələrinin əsasında
mükəmməl konstitusiya və ona birmənalı olaraq
riayət olunması məsələsini qoymuş və
qoyurlar.
Konstitusiya dövlət və dövlətçilik deməkdir. Dövlətçilik
isə professional biliklə yanaşı, həm də nəinki
dövrlə ayaqlaşan, həm də sabahı görə
bilən yüksək səviyyəli ictimai şüur və
ona uyğun olan praktika deməkdir. Əslində, demokratik
prinsiplər üzrə qurulan konstitusiya və onun
qanunlarının birmənalı olaraq yerinə yetirilməsi,
vətəndaş cəmiyyəti, yaxud vətəndaş cəmiyyətinə
aparan yol deməkdir. Vətəndaş cəmiyyəti isə
o deməkdir ki, hamı qanun hüdudunda özünün
seçdiyi həyat tərzi ilə, əldə etdiyi bilik və
bacarıqla, işgüzarlığı,
çalışqanlığı və s. ilə yaşayır və fəaliyyət
göstərir.
Demokratiya şəraitində hamı üçün
eyni olan norma və qaydalar formalaşır.
Bu isə o deməkdir ki, nəzəri məsələlərdən
daha çox gündəlik hay-küylə və dəbdə
olan ifadələri işlətməklə özünü
gözə soxmağa çalışanların indi bizdə
olan cəmiyyəti kapitalizm cəmiyyəti kimi təqdim etmələri
və bununla da bəzi eybəcərliklər nə isə
kapitalizmə xas olan təbii hal kimi təqdim etmələri
elmi düşüncənin və elmi yanaşmanın zəifliyindən
başqa bir şey deyil. Çünki
inkişaf etmiş ölkələrdə, artıq klassik mənada
başa düşülən kapitalizm yoxdur. Buna görə
də onlar “rifah cəmiyyəti”, “postindusrial cəmiyyət”,
“elektron cəmiyyət”, “bilik cəmiyyəti”, “vətəndaş
cəmiyyəti” və s. kimi ifadələrdən istifadə
edirlər. Bütün bunlar isə yeni, sosial
kapitalizmdir. Başqa sözlə, bu cəmiyyətlərdə
kapital ayrı-ayrı adamlar, ailələr, qruplar
üçün deyil, bütövlükdə cəmiyyətin
rifahı üçün işləyir və bu kapitaldan hərə
öz qabiliyyət və bacarığına görə
istifadə edir. Hamıda nəyi isə hasil etmək,
ortaya çıxarmaq və bununla da fərqlənmək,
özünü təqdim etmək meyili var. Burada
istehlakçılıq şüuru istehsaldan və onun verdiyi
imkandan yaranır, formalaşır. Öz
bacarıq və qabiliyyəti ilə nəyi isə ortaya
qoymadan yalnız istehlakçılıq və həm də
izafi istehlakçılıq şüuru ilə yaşamaq isə
parazitlik sayılır və ictimai qınağa səbəb
olur. Demokratik cəmiyyət, yaxud vətəndaş
cəmiyyəti heç də gəlirlərin bərabər
olması deyildir. Burada gəlirlər biliyə,
bacarığa, təşəbbüskarlığa,
işgüzarlığa əsaslanır və bu prinsip klassik
kapitalizmdən sonrakı dövrdə müxtəlif adlarla təqdim
olunan bütün cəmiyyətlərə aid olan
başlıca prinsipdir.
(ardı var)
Aydın
ŞİRİNOV,
professor
Xalq qəzeti.- 2013.- 22 dekabr.- S.6.