Ali təhsildə keyfiyyət təminatı:
nəzəriyyə və
təcrübə
Müsahibim Azərbaycan Turizm İnstitutunun Magistratura, doktorantura və əlavə təhsil şöbəsinin müdiri, fizika-riyaziyyat elmləri namizədi, dosent Nəsirulla Nəsirlidir. Öncə bütün pillələr üzrə təhsilin düzgün təşkili və məqsədyönlü fəaliyyətə istiqamətləndirilməsinin cəmiyyət üçün taleyüklü məsələlərdən biri olması fikrinə Nəsirulla müəllimin münasibətini soruşdum.
– Təhsil həyat fəaliyyətinin
müxtəlif aparıcı istiqamətlərindən kənarda
qalan məsələ deyil.
Təhsilə cəmiyyətin rifahının yüksəldilməsində
əsas amil kimi kompleks yanaşma tələb
edən və dayanıqlı inkişafı təmin edən vacib məsələ kimi
baxılmalıdır. Hazırda təhsildə, cəmiyyətin
inkişaf səviyyəsinin müəyyənləşdirilməsində
əsas ağırlığı öz
üzərinə götürən yeni
meyllərin yaranması prosesi gedir. Bu barədə Təhsil haqqında UNESKO-nun
(Paris, 1998) ümumdünya
sessiyasında deyildiyi kimi,
cəmiyyətin gələcək inkişafının təmin
edilməsi və səviyyəsinin yüksəldilməsi ilk növbədə təhsil müəssisələrində
verilən biliklərin səviyyəsindən və keyfiyyətindən
asılıdır.
Təhsil haqqında
Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyində təhsilalanların
və təhsilverənlərin, fiziki və
hüquqi şəxslərin hüquq və vəzifələrinin düzgün müəyyən edilməsi, onların arasında münasibətlərin tənzimlənməsi,
təhsil sisteminin sərbəst fəaliyyəti
və inkişafı üçün hüquqi təminatın yaradılması
dövlət siyasətinin əsas prinsiplərinin həyata
keçirilməsi üçün mühüm şərtlər olduğu
nəzərə alınmışdır. Təhsilin
əsas məqsədi dövlət qarşısında öz məsuliyyətini dərk edən,
xalqın milli ənənələrinə
və demokratiya prinsiplərinə, insan haqları və azadlıqlarına
hörmət edən, vətənpərvərlik və azərbaycançılıq
ideyalarına sadiq, müstəqil və
yaradıcı düşünən vətəndaş
və şəxsiyyət yetişdirmək, milli-mənəvi
və ümumbəşəri dəyərləri qoruyan və inkişaf
etdirən, geniş dünyagörüşünə
malik, nəzəri və praktiki
biliklərə yiyələnən, müasir
təfəkkürlü və rəqabət
qabiliyyətli mütəxəssis-kadr
hazırlamaqdır.
Göründüyü kimi bu
vəzifələrin öhdəsindən gəlmək təhsilin
bütün pillələri üzrə düzgün təşkilindən
asılıdır. Hər bir təhsil
pilləsinin öz səviyyəsinə uyğun bilik, bacarıq və
vərdişlər mənimsənilməsi üsulları və
strategiyası var. Son nəticə isə təhsilalanları
ictimai həyata və səmərəli əmək
fəaliyyətinə elə tənzimləməlidir ki, sonrakı özündən əvvəlkinin
üzərində qurulsun və əvvəlki
sonrakının bünövrəsinə yardımçı olsun. İnsan
kapitalının yetişdirilməsi prosesi
məktəbəqədər təhsildən başlayaraq inkişaf edir. Ona görə də
təhsilin pillələri və səviyyələri
arasında əlaqələrin tənzimlənməsi Təhsil Nazirliyi
və təhsil müəssisələri qarşısında duran əsas məsələdir.
– Nəsirulla müəllim, tədris proqramlarının təcrübə ilə əlaqələndirilməsi təhsil modelinin üstünlüyüdür, fikrinə sizin münasibətiniz necədir?
– Azərbaycan
Respublikası Təhsil qanununda təhsil
proqramı – təhsilin hər pilləsi üzrə təlim nəticələri
və məzmun standartlarını, tədris fənlərini,
həftəlik dərs və dərsdənkənar məşğələ
saatlarının miqdarını, pedoqoji prosesin təşkili, təlim nəticələrinin
qiymətləndirilməsi
və monitorinqinin aparılması sistemini özündə əks etdirən
dövlət sənədi kimi təsvir edilmişdir. Buradan
aydın olur ki, təcrübə
prosesi təhsil prosesinin
ayrılmaz bir hissəsidir. Tədris
prosesinin təcrübə ilə əlaqələndirilməsi
üçün fərqli
yanaşmaların tətbiq edilməsi, yəni, verilən
ixtisasın məzmununa uyğun təcrübə
müddətinin tətbiq edilməsi həm məqsədəuyğun,
həm də səmərəli olar.
Nəzəri və tətbiqi ixtisasların (məsələn,
turizm, tibb və s.) bir-birindən fərqləndirilərək
təcrübələrə vaxt
ayrılması yaxşı olar. Digər
xidmət sahələri ixtisaslarının təcrübə müddətinin başqa ixtisaslar üçün ayrılan təcrübə
müddətlərindən çox
olması vacibdır. Bu tipli ixtisaslarda
praktik iş təcrübəsinə
malik olmaq məzunların
işlə təminatında və əmək fəaliyyətlərində
onlara kömək edir
və üstünlük qazandırır.
İş prosesində xarici
ölkələrdə qazanılan təcrübənin də böyük əhəmiyyəti olur. Azərbaycan Turizm
İnstitutunda turizm
sahəsi daha irəli gedən ölkələrin
təcrübəsinin öyrənilməsinə və
qazanılan təcrübənin yerli şəraitə
uyğunlaşdırılmasına böyük
diqqət ayrılır. ATİ tələbələrin xarici ölkələrdə istehsalat
təcrübələri keçməsinə üstünlük
verir və bu institutda kadr hazırlanan
13 ixtisasın çoxunda təcrübə
müddəti 20-22 həftə müəyyənləşdirilmişdir.
Müvafiq ölkələrin uyğun təşkilatları və ölkədə
akkreditasiya olunmuş xarici ölkələrin səfirlikləri və
nümayəndəlikləri arasında bağlanan
ikitərəfli müqavilələr əsasında bu proses həyata keçirilir.
Diplom almaq üçün qazanılması tələb
olunan kreditin bir hissəsi hər həftə üçün 1,5 kredit
hesabı ilə təcrübədən qazanılan kredit üçün nəzərə
alınır və məzunlara verilən diploma
əlavədə öz əksini
tapır.
Düşünürəm ki, müəyyən ixtisaslar üzrə təhsil verən ali təhsil müəssisələrinin təcrübə bazalarının olması vacibdir. Belə olduqda təcrübələrin daha səmərəli keçirilməsinə şərait yaranar. Ümumiyyətlə, nəzəri biliklərin təcrübədə yoxlanılması kadr hazırlığının keyfiyyət göstəricilərinin yüksəldilməsi üçün vacib məsələdir.
– Məlumdur ki, dünyanın tanınmış universitetlərində tədris planları işəgötürən müəssisələrin tövsiyyələri nəzərə alınmaqla işlənib hazırlanır. ATİ bu təcrübədən yararlanırmı?
– Deyə bilərəm
ki, tədris planının məzmunu kadr hazırlığının keyfiyyətinə
təsir edən əsas amillərdəndir. Bazar
iqtisadiyyatı şəraitində isə bu
məsələ daha ön
sıraya çıxır. Mənə belə
gəlir ki, kadr
hazırlığının keyfiyyət göstəriciləri
şəxsin və ictimaiyyətin gözləntiləri ilə
real əldə edilmiş
bilik və bacarqların əmək
bazarının tələblərinə uyğunluğu
kimi təyin edilməsi daha
məqsədəuyğundur. Əmək bazarının
tələblərini isə işəgötürənlər
müəyyənləşdirir. Ona görə də tədris müəssisələri
ilə dövlətin, işəgötürənlərin və
ali təhsil müəssisələrinin
nümayəndələrindən ibarət komissiyanın ali təhsil müəssisəsinin profilinə
uyğun qurulması yaxşı
olardı. Bu komissiyanın əvvəlcədən
müəyyən edilmiş vaxtlarda (il ərzində
ən azı iki dəfə) toplaşaraq müzakirələr aparması,
sürətlə yeniləşən texnologiyaların tətbiqi,
informasiya mübadiləsi, kurikulumlara
baxılması məsələlərinin müzakirəsi
yaxşı olardı. ATİ bu məsələləri
özünəməxsus şəkildə həll edir. Əvvəlcədən müəssisələrə
cavablandırılacaq məsələləri göndərir və
işəgötürənlərin təkliflərini öyrənir.
Hər təqvim ilinin mart ayında muxtariyyat hüququndan istifadə edərək, hər bir ixtisas üçün
kurikulumların müzakirəsini həyata keçirir
və bu müzakirələrdə cari tədris ilindən başlayaraq
tədris ediləcək fənnlər və saat
müəyyənləşdirilir. Fənnlərin müəyyənləşdirilməsində
dünya təcrübəsindən istifadəyə
diqqət yetirilir.
Təhsil
strategiyasında birinci istiqamətin səriştəyə
əsaslanan şəxsiyyətyönlü təhsil məzmununun
yaradılmasına yönəldilməsinə, kurikulumların
inkişaf etdirilməsinə istiqamətlənən
məzmunun təkmilləşdirilməsinə və işəgötürənlərin
kadr hazırlığı prosesinə cəlb
olunmasına şəraitin yaradılması nəzərdə saxlanılır.
– Azərbaycanın ali təhsil müəssisələrində nəzəri biliklərin tədrisinə üstünlük verilir. Halbuki, dünya praktikasında nəzəri biliklərin məniməsənilməsindən çox praktik vərdişlərə, sərbəst işləməyə meyl güclüdür. ATİ-də bu yanaşma necə həll olunur?
– Sirr
deyil ki, sovet təhsil sistemində tədris planları
dövlət tərəfindən hazırlanırdı və ali təhsil müəssisəsi onda hər hansı dəyişiklik aparmaq səlahiyyətində deyildi.
Həmin təcrübənin ölkəmizin ali
təhsil məkanında hələ də qalması
müşahidə edilir. O dövrün
tədris planlarında nəzəri
biliklərə daha çox
üstünlük verilirdi,
təcrübələr isə (istehsalat,
tədris, tanışlıq və.s) çox
cüzi olurdu.
Hal-hazırda müxtəlif təhsil səviyyələri üçün yeni ixtisas təsnifatları
yaradıldığından, yaradılmış ixtisasın
istiqamətinə uyğun olaraq
praktik yönümə daha
çox üstünlük
verilir. Ona görə
də təbii olaraq təcrübələrə
daha çox vaxtın
ayrılması zərurəti yaranır.
Bu prosesə isə öyrənənlər
erkən vaxtdan başlayaraq
alışmalıdırlar. Qəbul prosesində abituriyentlərə
geniş seçim
imkanı yaradıldığından ixtisas
seçimində təsadüfi hallara çox rast gəlinir. Tələbə
isə təhsil müddətində “mən institutu
bitirib harada işləyəcəyəm
və əmək fəaliyyətinə hazırlaşmaq üçün nədən
başlamalıyam” dilemması ilə üz-üzə
qalır. Bütün bu
kimi tərəddüdlərə elə təhsilin
ilk semestrində son
qoyulmalıdır. Tədris planına daxil
edilmiş fənlərdən biri bu məsələnin
həllinə yönəldilərək, tələbənin özünü bu istiqamətdə
tanımasına şərait yaratmalıdır. Belə olduqda tələbə gələcəkdə
buna keçiləcək fənlərin
hansı formada tədris
olunacağını necə tətbiq edəcəyi
haqqında məlumatlı olur.
Amerikalı pedaqoq Filipp Şlextinin “XXI əsrdə məktəbin idarə
edilməsi. Təhsilin reforma
prioritetləri” əsərini hazırlayarkən biznesmenlər,
işəgötürənlər, təhsil funksionerləri
arasında apardığı sorğuda “Siz təhsildən nə gözləyirsiniz?”
sualına “Bizə fərdi şəkildə vacib
olanları öyrənməyi bacaran insanlar lazımdır”– cavabını almışdır.
Əgər məzun öyrənmə tərzini,
kitablarla işləmək vərdişlərini,
məqsədinə çatmaq üçün nəyi və necə öyrənməli
olduğunu, müəllimdən ona lazım olan bilikləri
necə alacağını, zəruri məlumatları
axtarıb tapmaq və s.
digər özünü inkişaf
etdirmək bacarıqlarını əldə edibsə, onda peşə səviyyəsini
yüksəltmək və yenidən ixtisaslaşma
üçün qarşıya qoyduğu məqsədə çatmaqda
çətinlik çəkməz. Əgər təhsil
müəssisəsi bunlarla yanaşı ona lazım olan səviyyədə
bilikləri də veribsə, deməli hər şey
yaxşıdır. Bilik kadr hazırlığında keyfiyyət təminatında
aparıcı şərtlərdən hesab
edilir. V.A.Lapidusun
(Keyfiyyət üzrə Peşəkarlar Beynəlxalq
İttifaqının sədri, akademik) təbirincə
desək, bilik daşıyıcısı
və meyarı insan olan
yeganə dəyərdir. Biliklərin əldə edilməsi isə
təhsil müəssisəsində tədris prosesinin
təşkilindən aslıdır. Bilik o vaxt yararlı hesab edilir ki,
o fəaliyyətdə tətbiq edilsin.
Biliklərin əldə
edilməsi yollarından biri də tədris
prosesində tələbələrin sərbəst öyrənmə
və tədqiqat aparma
bacarıqlarının formalaşdırılmasıdır. Bu formalaşdırılma isə tədris olunan fənlərdə bəzi
mövzuların sərbəst öyrənilməsi və bunun üçün düzgün istiqamətin verilməsidir. Sərbəst
öyrəniləcək mövzuların sillabusa
daxil edilməsi, onun
saatının müəyyənləşdirilməsi fənni
tədris edən müəllimin diqqət mərkəzində
olmalıdır. Yaxşı olar ki, sərbəst öyrənilən
mövzuların müzakirələri keçirilsin
və lazım olan informasiyaların
axtarılması və əldə edilməsi yolları
haqqında tələbələrə ətraflı məlumatlar
verilsin. Sərbəst öyrəniləcək
materialı müəllim iki qrupda birləşdirir. Birinci
qrup müəllimin rəhbərliyi ilə
həyata keçirilirsə, ikinci qrup tam müstəqil olaraq tələbələr tərəfindən
reallaşdırılır. Bu yolla tələbələrə sərbəst
öyrənmə vərdişləri
aşılanılır.
– Cəmiyyət necə oxuyursa, elə də inkişaf edir. Necə düşünürsünüz, bu istiqamətdə həllini gözləyən problemlər hansılardır?
– Azərbaycan
Respublikası ərazisində fəaliyyət göstərən
bütün tədris müəssisələri
öz fəaliyyətini Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasının Təhsil Qanununa və təhsil haqqında qəbul edilmiş digər rəsmi sənədlər əsasında
həyata keçirir. Qeyd olunan sənədlərin hər
birində yüksək təhsil səviyyəsinə malik peşəkar kadrların ölkənin intelektual potensialının əsası olduğu, müasir
dövrdə ölkələrin uğurlu
və davamlı iqtisadi yüksəlişi
insan kapitalının məqsədyönlü
inkişafı hesabına əldə edildiyi
vurğulanır. Təhsilin səviyyəsinin yüksək olduğu ölkələr iqtisadi
cəhətdən inkişaf etmiş ölkələrdır. Böyük səkkizlik Yaponiya,
Sinqapur, Malayziya, Niderland, Filandiya və s. ölkələrdə təhsilin səviyyəsinin
yüksəldilməsi ilə iqtisadi inkişafa nail olunması
misalları dünya praktikasında
sınaqdan keçirilmiş nümunələrdir.
Problemlər
var və onların həlli yolları təhsilin
inkişafı haqqında dövlət sənədlərində,
xüsusilə, ölkə Prezidenti İlham Əliyevin 24 oktyabr
2013-cü il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş “Azərbaycan
Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə Dövlət
Strategiyası”nda öz əksini
tapmışdır.
Başlıca məsələ bu
strategiyanın vaxtında
reallığa çevrilməsidir. Bunun
üçün, fikrimcə, hər bir təhsil səviyyəsində idarəetmə
strukturları yeni ideyalar
əsasında formalaşdırılmalıdır.
Zərifə BƏŞİRQIZI
Xalq qəzeti.- 2013.- 26 dekabr.- S.6.