Bədnam “Daş yuxular” və
Naxçıvan həqiqətləri
Əkrəmin “Daş yuxular” əsəri
ilə tanış olandan sonra özümə yer tapa bilmədim.
Necə ola bilər ki, xalq yazıçısı olasan, ən
yüksək təltiflərə layiq görüləsən,
ancaq millətimizin, xalqımızın ünvanına layiq olmayan
sözlər və fikirlər söyləyəsən.
Atalarımızın çox gözəl bir fikri var: insan su
içdiyi quyuya tüpürməz. Əkrəm nəinki
quyuya tüpürdü, həm də onu murdarladı.
“Daş
yuxular” əsəri ilə guya müəllif xalqlar arasında
münasibətləri formalaşdırmaq istəyindədir.
Bu, inanılası deyil. Xalqlar arasında münasibətlər
öz xalqının təhqir edilməsi hesabına
olmamalıdır. Qaş düzəldilən yerdə göz
çıxarılmamalıdır. Əkrəmin bədii cəhətdən
zəif olan bu əsəri onun əcdadlarının kimliyinə
də kölgə salır. Görünən budur ki, onun
damarlarında təmiz azərbaycanlı qanı axmır. Bu əsər
siyasi oyunların piyadası tərəfindən
yazılmışdır. Aydın görünür ki, bu,
sırf genetik erməni təxəyyülünün məhsuludur
və obyektiv gerçəkliyi əks etdirmir.
Əsərdə Əkrəmin bitərəf
mövqe tutması, qərəzli münasibəti, faktları
təhrif etməsi, azərbaycanlıları qəddar, başkəsən,
qaniçən, mədəniyyətsiz kimi təqdim etməsi,
ermənilərin müdafiə olunması, azərbaycanlılardan
üstün keyfiyyətlərə malik olması obrazların
dili ilə, yaxud dolayısı ilə verilir. Romanda erməni
tiplərinə yazıçının müsbət
münasibət bəsləməsi açıq-aşkar hiss
olunur. Əkrəm Əylisli əsərinin əvvəlində
qeyd edir ki, mən bu əsəri dünyadan dərdli
köçmüş həmyerlilərimə, yəni ermənilərə
ithaf edirəm. Əsərin yekununda isə göstərir ki, əgər
hər bir öldürülən erməninin üzərində
bir şam yandırılsaydı, bu şamların
işığı ayın işığından da parlaq
olardı. Əslində, yazıçının bu fikirləri
onun məqsəd və məramını çox aşkar
göstərir.
“Daş
yuxular” əsərinin altında Əkrəmin yox, hər
hansı bir erməni yazıçının adı yazılsaydı,
nə dəyişərdi?! Erməni müəllifinin Azərbaycanın
və azərbaycanlıların əleyhinə
yazılmış romanı. Azərbaycan
yazıçısı ilə erməni
yazıçının nə fərqi oldu?!
Əkrəm Naibov soyadını
doğulduğu kəndin şərəfinə Əylisli ilə
əvəz etmişdir. Əylis kəndinin adını ləkələyən
yazıçı necə Əylisli soyadını
daşıya bilər? Azərbaycan ədəbiyyatı
adına ləkə olan “Daş yuxular” romanını da müəllif
bu imza ilə çap etdirmişdir. Əkrəm Əylisli
Ordubad rayonunun Yuxarı Əylis kəndində (XIX əsrin
ortalarından Aşağı Əylis kəndi də yaranmışdır)
anadan olmuşdur.Əylis kəndini Azərbaycan türkləri
yaratmış və burada məskunlaşmışlar.
Sonrakı dövrlərdə buraya ermənilər də gəlmiş
və yaşamışlar. Ermənilər Əylis
adını Akulis kimi işlətmişlər ki, bu, erməni
kəndi demək deyil.
Əkrəm
Əylislinin adıçəkilən romanında bir sıra
tarixi faktlar təhrif edilmişdir. Əylislə bağlı
söylənilənlər də eləcə: “Əylis
Allahın evidir, ona görə orada 12 kilsə tikilmişdi, hərəsi
də bir dağın arxasında”. “Mesrop Maştos erməni əlifbasını
Əylisdə yaradıb, Roffi Əylisdə dərs deyib” və
sair. Əkrəm az qalır ki, erməni millətinin də Əylisdə
yarandığını söyləsin. Onun özünün
də qeyd etdiyi kimi, bunlar, eləcə də
bütövlükdə bütün roman yazıçı təxəyyülünün
məhsuludur. Lakin görünür ki, xəstə təxəyyülün
məhsuludur. Əsərdə qeyd olunanların reallıqla
heç bir əlaqəsi yoxdur.
İlk
növbədə tarixə müraciət edək. Ermənilər
tarixdə hay adı ilə məlumdur. İ.Dyakonovun sözləri
ilə desək, haylar heç vaxt özlərinə “erməni”
deməmişlər. Hayların əsl vətəni Balkan
yarımadasıdır. Erməni adı onların Arminiya
coğrafi ərazisində yaşaması ilə əlaqədar
yunanlar tərəfindən verilən addır. Ermənilər
Rusiya hüdudlarından, Qafqazdan kənarda
yaşamışlar. XV əsrin ortalarında Cənubi Qafqaza,
eləcə də Azərbaycan ərazilərinə qəsbkarlıq
üçün ikibir, üçbir gəlmişlər.
Rəvanqulu
xanın Şah İsmayıl Xətaiyə yazdığı
məktub bu dediklərimizi təsdiq edir: “Son illər əhalinin
bir qismi, yəni Bəynənnəhreyndən Van gölü
sahillərinə, oradan da beş-beş, on-on Qafa, bizim
torpaqlara gələn ermənilər... geniş oturaq həyat
iddialarına qapılmışlar...Mənə səlahiyyət
ver, cəmi on beş min gəlməni mövsümi
işçilər kimi qisim-qisim qaytarım vətənin
dışarına. Sənin qulun Rəvan xan”.
Göründüyü
kimi, XV əsrin ortalarında işləmək
üçün İrəvana, Naxçıvana və
başqa Azərbaycan ərazilərinə gələn ermənilər,
XIX əsrin 30-cu illərindən buralara kütləvi
köçürülmüşlər. İndiki İran ərazisinin
Təbriz, Marağa, Xoy, Maku, Salmas və sair bölgələrindən
10 min 652 nəfər erməni Naxçıvan əyalətində,
1340 nəfər isə Ordubad dairəsində yerləşdirildi.
Tarixi mənbələr Ordubad dairəsinin 11 kəndində — Əylisdə
37, Aza, Dar, Dizə, Dırnıs və başqa kəndlərdə
182 erməni ailəsinin yerləşdirilməsini göstərir.
Beləliklə, bir sıra kəndlərdə azərbaycanlılarla
ermənilər qarışıq, bəziləri isə xalis
ermənilərin yaşadığı kəndə çevrildilər.
Əylisə
gəldikdə isə burada əhali qarışıq
yaşayıb. Elə buradaca bildirim ki, Əkrəmin ana tərəfi
də Əylisə İrandan köçüb gələnlərdəndir.
Onun anası Raya Anıx adlı erməni qadınla yaxın
münasibət saxlamışdır. Əkrəmin ailəsi
buraya köçüb gəlmiş ermənilərlə
yaxın münasibətdə olub. Bir məlumata görə,
onlar Əylisin erməni məhəlləsində və erməniyə
məxsus evdə yaşayıblar. Hətta dərinə getsək,
Əkrəmə erməni qadının dayəlik etdiyi də
aydınlaşar.
Onun
düşüncə tərzi, qanındakı genetik ermənilik
təsadüfi deyil. Məhz bu səbəbdən o yazır ki,
Əylisdə “çoxsaylı kilsələr olub”. Bu,
şişirtmədir. Əkrəmin əsərində – Əylisin,
bütövlükdə Naxçıvanın ermənilərə
məxsus olduğu iddiası dolayısı ilə ortaya
qoyulur. Yüz illərdir ki, ermənilər Naxçıvan
iddiası ilə yanıb-yaxılırlar, onu “Böyük Ermənistan”ın
tərkib hissəsi kimi nəinki “daş yuxularda”, hətta
“real yuxularda” da görürlər. Əkrəm bu əsəri
ilə erməni yuxularını çin olmağa həvəsləndirir.
Əkrəmin erməni təəssübkeşliyi, erməni
sevgisi hər şeyin üstündən xətt çəkir.
Amma tarixin üstündən xətt çəkə bilməz.
Bir tarixçi, alim-tədqiqatçı kimi bildirirəm ki,
Naxçıvan torpağı ən qədim oğuz-türk
torpağıdır. Bu torpaqda Azərbaycan türklərinin
islamaqədərki və islamdansonrakı abidələri, mədəniyyəti
mövcuddur. Bir Əkrəm yox, bütün erməni
“dığaları” yığışsa da, bu
reallığı təkzib edə bilməzlər.
İddialardan
biri də budur ki, guya türklər tərəfindən Əylisdə
ermənilər kütləvi şəkildə
öldürülüb. Əkrəm əsərdə bununla da
bağlı çox böyük saxtakarlığa yol
vermiş, erməni cəlladlarının etdiklərini azərbaycanlıların
adına çıxmışdır. Romanda türk ordusunun
zabiti Atif bəy tərəfindən Əylis ermənilərinin
öldürülməsi təsvir olunur. “Öldürülən
ermənilərin evləri azərbaycanlılar tərəfindən
qəsb edildiyindəndir ki, onların uşaqları bədbəxt
hadisələrlə üzləşirlər. Məzlum erməni
xalqının ruhu azərbaycanlıları rahat buraxmır,
onlar ruhi xəstəliyə tutulurlar”.
Yazıçı
doğma həmkəndlilərini qaniçən, zalım, ermənilərə
qarşı qəddar kimi təqdim edir: Resmiş Qulunun
babası çaqqal Abdulla (azərbaycanlıları gözdən
salmaq üçün bu cür ayamalar işlədir) 1919-cu
ildə daşyonan Minası və onun
arvad-uşağını balta ilə doğrayır, qəssab
Məmmədağa küçədə keşiş
Mıkırtıçın qızının qarnını
xəncərlə yırtır, ilantutan Əbdüləlinin
oğlu zəhmətkeş Arakeli əkin sahəsində
öldürür, onun arvadı Esxi isə havalanıb
özünü qayadan atır. Romanda “qəddar” türklərlə
“məzlum” ermənilər
qarşılaşdırılır, iki erməni qadını
olan Aniko və Haykanuş xeyirxah, bacarıqlı, səliqəli,
humanist müsbət qəhrəmanlar kimi önə çəkilir.
Budur Əkrəmin azərbaycanlılara və ermənilərə
bəslədiyi münasibət.
1918-1920-ci
illərdə Naxçıvanda baş verən hadisələr
haqqında kifayət qədər obyektiv tədqiqatlar
aparılmış, sənəd və materiallar aşkar
edilmişdir. Belə ki, 1918-ci ilin may ayında
yaradılmış Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
düşdüyü çətin vəziyyət imkan verməmişdir
ki, Naxçıvana istənilən köməkliyi göstərsin.
O vaxt Naxçıvan şəhərində və ətraf kəndlərdə,
Culfa, Şahbuz, Ordubad rayonlarının bir sıra kəndlərində
buraya köçürülmüş ermənilər
yaşayırdılar. Andronik Ozanyanın Naxçıvana
hücumları ilə bağlı yerli ermənilər də
azərbaycanlılara qarşı vəhşi hərəkətlərə
yol verdilər. Ermənilər azərbaycanlı əhalini
öldürür, kəndləri yandırır,
dağıdır və buradan onları çıxarmağa,
qovmağa çalışırdılar. Əkrəm nə əcəb
Yaycı faciəsini romana gətirməyib, ondan bəhs etməyib?
Naxçıvanın
ən böyük kəndlərindən olan Yaycıda Andronik
Ozanyan və onun cəlladları 3 mindən çox azərbaycanlını
qılıncdan keçirmiş, Gilançay və Əlincəçay
vadilərində 40-dan çox Azərbaycan kəndini viran
etmiş, dağıtmış, əhalisini isə ən
barbar üsullarla öldürmüşlər. Yalnız
Naxçıvana gələn türk qoşunları
naxçıvanlıları xilas etmişlər. Tarixi
qaynaqlara görə, 1918-1920-ci illərdə erməni cəlladları
Naxçıvanda 73 min 727 nəfəri qanına qəltan
etmişlər. Erməniləri Rusiya, İngiltərə və
ABŞ dövlətləri müdafiə etmişdir.
Məmməd Səid Ordubadi
müxbir məktubları, sənədlər, dövri mətbuat
materialları, rəsmi protokol və stenoqramlar əsasında
Qafqazda baş vermiş erməni-müsəlman
davasının tarixinin obyektiv mənzərəsini
yaratmışdır. Erməni qaniçənlərinin İrəvanda,
Tiflisdə, Bakıda, Şuşada, Naxçıvanda, Gəncədə,
Qazaxda, Cəbrayılda, Qaryagində, Cavanşirdə, Zəngəzurda
və başqa yerlərdə törətdikləri vəhşilikləri
qələmə almışdır. Çox qəribədir
ki, “Daş yuxular” əsərində ermənilərin azərbaycanlıları
kütləvi məhv etmələri ermənisayağı təxəyyülün
köməyi ilə dəyişdirilib azərbaycanlıların
ayağına yazılır. Bu, başadüşülən
deyil. Normal adam bu cür alçaqlığa gedə bilməzdi.
“Daş
yuxular” əsəri ilə Əkrəm böyük xəyanətə
yol vermiş və buna görə haqlı olaraq
xalqımızın nifrətini qazanmışdır. Xalq
yazıçısını belə bir bədnam roman
yazmağa nə vadar edib? Çox güman ki, səbəblərdən
biri onun erməni ziyalıları ilə yaxın münasibətdə
olmasıdır. Bu adam erməni
yazıçılarının, hətta dünyasını dəyişənlərin
də xiffətini çəkdiyini heç kimdən gizlətmədən
açıq etiraf edir. Bizdə məlumat var ki, hətta erməni
cəlladı, “türk qanına susamış” Zori Balayan
1980-ci ildə bir neçə dəfə Əkrəmin
qonağı olmuşdur. Əylis camaatından eşitmişəm
ki, Əkrəmin yanında ermənilərin törətdikləri
cinayətlərdən, Xocalı soyqırımından
danışarkən o, hiddətlənib əylislilərdən
sözlərinə fikir vermələrini, lazımsız ifadə
işlətməmələrini tələb edirmiş. Bu
adamın qanında genetik erməni məhəbbəti kök
salıb.
İkinci səbəb, şübhəsiz
ki, fərdi keyfiyyətləri, xarakteri ilə
bağlıdır. Onun nəslində ruhi xəstəliyə
mübtəla olanlar var. O, xarakter etibarı ilə eqoist
adamdır. Bu, ilk növbədə, Əkrəmin fərdi
keyfiyyətlərindən, xarakterik əlamətlərindən
irəli gəlir. Dövlətdən xalqdan, ətrafındakılardan,
doğma həmkəndlilərindən – hamıdan
narazıdır. O, özündən müştəbehdir,
özünü dahi hesab edir. O, bəzən nə etdiyinin fərqində
deyil. Heç kəsi bəyənməyən tipdir. Belə
tiplərdən isə hər şey gözlənilə bilər.
Bütün bunların nəticəsidir ki, o, layiq olduğu
qiyməti aldı, xalqın nifrətini qazandı. Prezident
İlham Əliyevin xalqın haqlı qəzəbini nəzərə
alıb, tələbini cavablandırıb Əkrəm Əylislini
xalq yazıçısı adından və Prezident təqaüdündən
məhrum etməsi onun xəyanətkarlığının, sərsəmliyinin
qanuna uyğun nəticəsi oldu. Qoy Əkrəmin xalqına
atdığı böhtanlardan sevinən ermənilər də
bilsin ki, belə yalan və hədyanlar həqiqətin
qarşısında miskin və məğlubdur.
İsmayıl HACIYEV,
AMEA Naxçıvan bölməsinin
sədri, akademik
Xalq qəzeti.- 2013.- 12 fevral.- S. 5.