Sabirşünaslığa
vüsətli baxış və fəal tədqiqatçı
mövqeyi
Professor Tərlan Novruzov ədəbiyyatşünaslığın,
ədəbi tənqidin müxtəlif problemlərinin tədqiqi
ilə ardıcıl və səmərəli məşğul
olan çox istedadlı alimlərimizdəndir. O, ədəbiyyatımızın
aktuallıq kəsb edən mühüm nəzəri-metodoloji
problemlərinin öyrənilməsinə həsr olunmuş
bir çox dəyərli monoqrafiya və elmi məqalələrin
müəllifidir. Qədim və zəngin Azərbaycan ədəbiyyatına,
onun ayrı-ayrı nəzəri-estetik məsələlərinə,
müxtəlif ədəbi şəxsiyyətlərin həyat
və yaradıcılığına, yaradıcılıq
üslublarına və s. həsr etdiyi dəyərli
araşdırmaları ilə yanaşı antik dövr və
orta əsrlər dünya ədəbiyyatına, onun
ayrı-ayrı görkəmli nümayəndələrinə
dair qələmindən çıxmış
çoxsaylı elmi əsərləri, dərslik, dərs vəsaiti
və məqalələri də Tərlan Novruzovun
yaradıcılıq diopazonundan, elmi maraq dairəsindən və
eredusiyasindan xəbər verir.
İstər Azərbaycan, istərsə
də dünya ədəbiyyatının ən mühüm
sahələrini özünəməxsus ilham və ehtirasla təhlil
süzgəcindən keçirən Tərlan Novruzov ədəbiyyatşünas
alim, cəfakeş tədqiqatçı kimi göstərdiyi çoxcəhətli fəaliyyətində dünya ədəbiyyatında
misli-bərabəri olmayan Mirzə Ələkbər Sabirlə bağlı
yazıları mərkəzi yer tutur. Tərlan Novruzovun bir
filoloq-alim kimi simasını, müasir ədəbiyyatşünaslıq
elmindəki mövqeyini təyin edən əsərlərini
bir küll halında qiymətləndirərkən belə bir
qənaətə gəlməmək mümkün olmur ki, o,
sabirşünaslığın inkişafı sahəsində təqdirəlayiq xidmətləri
olan böyük yaradıcılıq erudisiyasına malik tədqiqatçıdır.
T.Novzovun çoxcəhətli fəaliyyətinin böyük
və zəngin hissəsi məhz M.Ə.Sabirə - dünya ədəbiyyatının
ən nəhəng ədəbi şəxsiyyətlərindən
birinə həsr olunmuşdur. Dahi mütəfəkkir
şairin yaradıcılığına sonsuz məhəbbətin
kökündə M.Ə.Sabirlə bağlı ədəbi-bədii
faktların dərindən mənimsənilməsi, zəngin
poetik materiallarına hərarətli münasibət
dayanır. Sabir yaradıcılığını yüksək
ilham və məsuliyyət hissi ilə tədqiq etmək, onu
ürəkdən, xüsusi şövq və həvəslə
araşdırmaq həm də Tərlan Novruzovun bu bənzərsiz
şairin poeziyasını, onun daxili mündəricəsini
xüsusi həssaslıqla duymağın və onu
bütün estetik incəlikləri, bədii təfərrüatları
ilə qavramağın bilavasitə ifadəsidir.
Bu
amillərin xaricində Sabirin ruhunu, bədii novatorluğunu,
amalını, yaradıcılığının rəngarəngliyini
və bütövlüyünü, misilsiz həyati
gücünü - bir sözlə, böyük şairin
yaradıcılıq simasını, bədii
dühasını, poetik ləyaqətini, geniş çərçivədə
şərh etmək, orijinal mühakimələr, fikir və fərziyyələr
irəli sürmək mümkünsüzdür. T.Novruzovun bir
sabirşünas alim kimi, ciddi və tələbkar
araşdırıcı kimi, vüsətli tənqidi təfəkkür
sahibi kimi yaradıcılıq siması onunla müəyyənləşir
ki, o, Sabir yaradıcılığı ilə bağlı
siqlətli fikir və problemləri yüksək estetik
meyarlarla qiymətləndirməyi bacarmış, Sabir irsinin
öyrənilməsi sahəsində son dərəcə diqqətəlayiq
məxəzlərdə təcəssüm edən elmi qənaətlərə
obyektiv tənqidi münasibətlərini yeni estetik mövqedən
işıqlandırmağa müvəffəq olmuşdur.
T.Novruzovun çoxsaylı elmi məqalələri, xüsusilə
də aşağıdakı monoqrafiyalar
açıq-aşkar sübut edir ki, onun M.Ə.Sabir irsinin, bədii-estetik
və nəzəri məsələlərini öyrənmək
sahəsindəki çoxillik səmərəli tədqiqat təcrübəsi,
dahi satira ustasına güclü həvəsi daxili bir mənəvi
ehtiyacın, yaradıcılıq ehtirasının birbaşa nəticəsidir.
Onun “Sabir irsinin tədqiqi və təbliği”, “M.Ə.Sabir ədəbi
məktəbi”, lMirzə Ələkbər Sabir (tədqiqi
tarixindən)”, “Sabir və davamçıları”, “M.Ə.Sabir
ensiklopediyası”, “M.Ə.Sabir: axtarışlar,
tapıntılar”, “Sabir 150 -
davam edən ənənələr” və haqqında
danışdığımız monoqrafiyaları mövzu aktuallığı
və problematikası ilə seçilir və
bütövlükdə bunlar T.Novruzovun Sabir
yaradıcılıq dühasına dərindən və
yaxından bələdliyinin ifadəsi, sabirşünaslıq
problemlərinin nəzəri planda öyrənilməsinin səciyyəvi
elmi-nəzəri təzahürləri kimi təqdirəlayiqdir.
Bu monoqrafiyaların hər birində
sabirşünaslığın spesifik yaradıcılıq məsələləri,
bu məsələlənin öyrənilməsi sahəsində
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının zəngin
təcrübəsi ümumiləşdirilmiş və
mübahisəli məsələlərə, polemik məqamlara
münasibət bildirmək təşəbbüsü göstərilmişdir.
Xüsusi qeyd olunmağa layiqdir ki, bütün hallarda Tərlan
Novruzov araşdırdığı sabirşünaslıq
problemlərinin ən səciyyəvi xüsusiyyətləri
haqqında canlı təsəvvür yaratmaq, əsaslı
elmi arqumentlərlə fikir və mülahizələrini
inandırmaq yolu ilə getmişdir. Bu məziyyət müəllifin
yenicə çapdan çıxdığı
“Sabirşünaslıq Azərbaycanda və xaricdə” adlı
sanballı və monumental monoqrafiyasına da aiddir.
Kitabın
adından da göründüyü kimi, T.Novruzovun yeni əsəri
M.Ə.Sabir haqqında yalnız ölkəmizdə yazılan
araşdırmalar yox, həmçinin Azərbaycanın
hüdudlarından kənarda da qələmə
alınmış çoxsaylı tədqiqatların geniş
miqyaslı təhlilinə həsr olunmuş və bu təhlil
professional keyfiyyətlərlə zənginləşdirilmişdir.
Təqdirəlayiqdir ki, Sabirşünaslıqla bağlı təcrübə
artdıqca, Sabirin bədii yaradıcılığına dair
yazıların kəmiyyətcə çoxalıb keyfiyyətcə
dərinləşdikcə T.Novruzov da dahi şairin tədqiqi
problemlərinin öyrənilmə dairəsini genişləndirmiş,
onların elmi-nəzəri əsaslarını
özünəməxsus əsaslı arqumentlərlə
möhkəmləndirmişdir. Böyük şairin analoqu
olmayan sənət aləmini, xüsusilə satira
yaradıcılığının poetik mahiyyətini, daxili
estetik gözəlliklərini bütün incəlikləri ilə
duyub onu dərin guşlərinə qədər dərk edən
T.Novruzov müntəzəm izlədiyi Sabir irsinin tədqiqinə
dair ən mühüm yazıların geniş təhlilini verərək
bu araşdırmaların əsas konseptual meyllərini və
keyfiyyətlərini ümumiləşdirmişdir. “M.Ə.Sabir
inqilabdan əvvəlki ədəbi fikirdə” adlı birinci fəsildə
hələ böyük sənətkarın
sağlığında Sabir fonomeninə canlı maraqdan, onun
satirik təmayüllü əsərlərinə münasibətdən,
Sabir qələmindən çıxan novator ruhlu şeirlərin
doğurduğu əks-sədadan ətraflı söhbət
açılmışdır. Müəllif Sabirin
ayrı-ayrı əsərlərinə şəxsi münasibət
bildirən təəssürat xarakterli yazılardan tutmuş bu ədəbi
nümunələri böyük hadisə sayıb onun ideya
mündəricəsinə, xəlqilik və realizm keyfiyyətlərinə,
novatorluq və üslub yeniliyinə, ifadə tərzinə,
poetik mətnlərin semantikasına və estetik təbiətinə
və s. ayrıca diqqət yetirən ciddi əsərlərə
xüsusi həssaslıqla nüfuz edərək əsl tədqiqatçı
mövqeyinin fəallığını nümayiş
etdirmişdir. Sabir haqqında birinci yazanlar - Ə.Hüseynzadə,
Ü. Hacıbəyov, A.Şaiq, T.Şahbazi, Ə.Haqverdiyev,
M.Hacınski, A.Minasazov, A.Səhhət, Ə.Fəhmi, Qafar Rəşad,
F.Köçərli, S.Hüseyn, Y.V.Çəmənzəminli
və s. sabirşünaslığın təməlini qoyan
müəlliflər kimi səciyyələndirilmiş, Sabir
irsinə fərqli yanaşmalarına baxmayaraq, onların xatirə
və məqalələrinə, ədəbi-tənqidi qeydlərinə
obyektiv qiymət verilmişdir. T.Novruzov haqlı olaraq qeyd edir
ki, sağlığında və ölümündən sonra
Sabirin ədəbi irsi ətrafında Azərbaycan tənqidi və
ədəbiyyatşünaslığının ilk elmi-tədqiqat
axtarışları ümumiyyətlə
sabirşünaslığın bünövrəsini təşkil
edir. Buna görə də o, şairin ədəbi irsinin bədii-estetik
əhəmiyyətinin düzgün idrakında barəsindəki
ilk yazılara obyektiv mövqedən yanaşır və
onlardakı bəzi çatışmazlığa münasibət
bildirir. Müəllif, Sabir haqqında inqilabdan qabaqkı tənqidin
əsas uğuru olaraq dahi söz sənətkarını ldərhal
xalqın ictimai fikrinə daxil olmuş sənətkar» kimi
xarakterizə edir. M.Ə.Sabir irsinin öyrənilməsində
yeni istiqaməti tədqiqatçı, dahi sənətkarın
bədii yaradıcılığının elmi təhlilini
geniş nəzəri aspektdə araşdıran məşhur
alimlərin əsərləri əsasında müəyyənləşdirir.
1920-1930-cu
illərdə meydana çıxan araşdırmalarda Sabir
irsinə yeni ideya-metodoloji prinsiplərlə yanaşma meyllərinin
güclənməsini tutarlı dəlillər və
inandırıcılıqla əsaslandıraraq
sabirşünaslıqla bağlı fikir və mülahizələri
yeni keyfiyyət həddinə
çatdırılmışdır.
Sabirşünaslığın nəzəri üfüqlərini
genişləndirməkdə xüsusi xidmətləri olan N.Nərimanov,
M.S.Ordubadi, B.Çobanzadə, A.Musaxanlı, M.Ələkbərli,
Ə.Şərif, Ə.Nazim, H. Araslı, S.Şamilov, Ə.Dəmirçizadə
və s. nüfuzlu qələm sahiblərinin irəli
sürdüyü əsas elmi müddəaları təhlil
süzgəcindən keçirərək müəllif natamam
qənaətlərlə, Sabir
yaradıcılığının bütün rəngarəngliyini
əks etdirə bilməyən yazılara tənqidi münasibət
bildirmişdir. Sabirin əədbiyyatımızda mövqeyi, əsərlərinin
ictimai məzmununun açılması ilə bağlı
fikir ayrılıclarının doğurduğu polemika müstəsna
bir aydınlıqla ümumiləşdirilmiş, bəzi
metodoloji qüsurlar, qeyri-elmi,
ziddiyyətli fikirlər, əsassız ifratçılıq
hallarının kökləri bu problemlərə yüksək
nəzəri baxışlarla
işıqlandırılmışdır. T.Novruzovun nəzərdən
keçirdiyi 1920-30-cu tllərdə sabirşünaslıqla
bağlı tədqiqatının səmərəli və məhsuldar
olduğu xüsusi qeyd edilir. Daha dəqiq desək, 1920-30-cu illərdə
sabirşünaslığın yaranmasında və
inkişafında xüsusi xidmətləri olan tənqidçi,
ədəbi və ictimai xadimlərin
yaradıcılığındakı özünəməxsusluqları
üzə çıxaran T.Novruzovun bu dövr
sabirşünaslıqda mövcud olan problemlərin
düzgün başa düşülməsində, lazımi səviyyədə
dərk olunmasında fəal və kəskin mövqeyi
mühüm amil kimi çıxış edir, yüksək
elmi-nəzəri səviyyəsi ilə diqqət çəkir.
1920-30-cu illər sabirşünaslığın bir sıra
vacib tərəflərini mükəmməl və dolğun əhatə
edən T.Novruzov bu dövr Sabir yaradıcılığı
ilə əlaqədar axtarışları mənalandırmaq
təşəbbüsü ilə Sabir irsini, onun ideya-estetik
keyfiyyətlərini təyin etmək baxımından, Sabir
yaradıcılığının ən vacib komponentlərinin,
xüsusilə metod, üslub, forma və s. problemlərin poetik
mündəricəsi ilə əlaqəsi və vəhdətini,
poetikasının kamillik dərəcəsini şərh etmək
nöqteyi-nəzərindən, sənətkarın
yaradıcılıq simasını və bədii idrak prinsiplərini
dolğun və kamil şəkildə əks etdirmək
yönümündə səmərəli fəaliyyət
göstərmiş, Sabir yaradıcılığının
mahiyyəti və özünəməxsusluğu, estetik məziyyətləri
haqqında bitkin mövqeyini nümayiş etdirmişdir.
Sabirşünaslıqdakı inkişafın vəhdətini nəzərdən
qaçırmayan müəllif hər bir inkişaf mərhələsinin
ayrı-ayrı təmayüllərini konkret detallar, ədəbi
faktlarla mənalandırır. Sabirşünaslığın
keyfiyyət dəyişikliyi, elmi təfəkkürdəki
struktur təbədüllatları diqqətlə izlənir ki,
bu da T.Novruzovun sabirşünaslığa, onun real mənzərəsinə
və tədqiqatlardakı təmayüllərə verdiyi təhlilin
məğzini və pozitiv tərəfini təşkil edir.
T.Novruzov qeyd edir ki, sabirşünaslığın yetkin səviyyəsi
öz başlanğıcını məhz 1920-ci illərdən
götürmüşdür. Belə ki, Sabir
yaradıcılığının köklü problemlərini
tədqiq etmək üçün bu dövrdə kifayət qədər
zəngin təcrübə toplandı və bu təcrübə
Sabir irsini küll halında elmi şəkildə
işıqlandırmaq işində kara gəldi. O, tamamilə
düzgün müşahidə edir ki, “Otuzuncu illərin
sabirşünaslıq təcrübəsi nə qədər
qiymətli olsa da, bu, böyük sənətkarın
yaratdığı, poeziyanın dərin bədii təhlilini
vermək yolunda ancaq mühüm bir mərhələ
sayıla bilər. Sabir milli poetik mədəniyyəti tarixində
yüksək bir zirvə olmasını sübut etmək
üçün onun irsinin təhlilini dərinləşdirmək
lazım idi və bu məsələ sonrakı dövrlərdə
sabirşünaslığın inkişafında mühüm
rol oynadı. Bu mühakimənin məntiqi
“Sabirşünaslıq inkişafda (1940-50-ci illərdə)”,
“M.Ə.Sabir irsinin tədqiqinin müasir mərhələsi
(1960-70-ci illər)” və “M.Ə.Sabir irsi son
araşdırmalarda” adlı fəsillərdə
özünü bütün cəhətləri ilə
doğrultmuşdur. Sözün tam və dürüst mənasında
sabirşünaslığın təşəkkül və
inkişaf mənzərəsinin bütün cizgilərini
göstərməyə çalışarkən T.Novruzov bu mənzərənin
aparıcı meyillərindən bəhs etməklə bərabər,
sabirşünaslığa dair kiçik qəzet
resenziyalarından tutmuş irihəcmli monoqrafiyalara, namizədlik
və doktorluq dissertasiyalarına qədər bütün diqqət
cəlb edən yazılardan danışmağa
üstünlük vermişdir. Cəfər Xəndan, Mir Cəlal,
Əziz Mirəhmədov, C.Cəfərov, M.Ağamirov, Ə.Cəfər,
M.Məmmədov və b. nisbətən ətraflı təqdim
olunmuşdur. M.Ə.Sabir ədəbi məktəbinin
ideya-estetik əsaslarını, Sabir poeziyası bədii
pafosunu tədqiq edən müəlliflərin fikirlərinə
istinad edən T.Novruzovun əsas elmi arqument və tezisləri əsaslandırılmış
formalarda meydana çıxır. O, Sabir ədəbi məktəbinin
möhtəşəmliyindən, qüdrətindən
böyük vəcdlə, xüsusi coşqunluqla
danışır. Buna görə də müəllifin Sabir
dühasına obyektiv yanaşma və qiymətvermə
ölçüləri güclü tərəfləri ilə
yaddaşa köçür. Tədqiqatlara yüksək estetik
prinsiplərdən yanaşma bu monoqrafiyanın ruhunu və əsas
istiqamətini təşkil edir. Kitabın ən qiymətli məziyyətlərindən
biri də Sabirin Azərbaycanın sərhədləri xaricində
yayılmış şöhrətini geniş miqyaslı təhlildən
keçirmək niyyətinin
reallaşmasıdır. “Sabir irsi xaricdə” fəsli
bütövlükdə sabirşünaslığın
coğrafi kordinatlarının genişliyinə,
ayrı-ayrı ölkələrdə Sabir irsinə maraq, onun
əsə rlərinin tərcüməsi və nəşri, ədəbi
təsir qüdrəti və s. məsələlərin tədqiqinə
həsr olunmuşdur. Keçmiş SSRİ məkanında,
İranda, Türkiyədə, İraqda Sabir irsinə maraq, əsərlərinin
yayılma arealı, təhlili və təbliği ilə
bağlı faktlardan geniş söz
açılmışdır ki, buna da müəllifin
müasir elmi-metodoloji münasibəti aydın hiss olunur. Beləliklə,
bu qısa xülasədən görmək çətin deyil
ki, Tərlan Novruzov əvvəlki illərdə olduğu kimi,
Sabir irsi və onun öyrənilməsi ilə bağlı
araşdırmalarını xeyli fəallaşdırmışdır.
Bu istiqamətdə qələmə aldığı
sanballı yazıları xüsusi elmi-nəzəri dərinliklə
və bədii sənət mövqeyindən
işıqlandırmışdır. O, ədəbiyyatşünaslığımızın
son nailiyyətlərindən, ədəbi tənqidin
qazandığı uğurlarından çıxış edərək
Sabirin poetik dünyasına qabaqcıl estetik meyarlarla
aydınlıq gətirmişdi. Müxtəlif zaman və məkanda
ərsəyə gələn mövcud elmi-tədqiqat işlərini
xüsusi qayğı və zəngin səriştəsi ilə
sabirşünaslığın köklü problemləri ətrafında
mərkəzləşdirməyə müvəffəq
olmuşdur.
Sabirşünaslığın
yarandığı vaxtdan bu günə qədər əldə
etdiyi bütün uğurları xüsusi həssaslıqla
saf-çürük etməklə yanaşı, müəllif
ayrı-ayrı tarixi dövrü, ədəbi gerçəkliklərin
tələblərini nəzərdən
qaçırmamış, hər bir tədqiqat əsərinə
böyük estetik ölçülərlə
yanaşmış, belə demək mümkünsə, əsl
ədəbiyyatşünas və vətəndaşlıq təəssübkeşliyi
ilə, M.Ə.Sabirə sonsuz pərəstişkarlıq
ehtirası ilə problem səciyyəli məsələləri
diqqət mərkəzinə çəkmişdir. Bununla da
sabirşünaslığı daha mükəmməl və
öyrənilməsi zəruriyyət
doğuran istiqamətə yönəltməyə
güclü səy göstərmişdir. Bu istiqamət isə,
müəllifin nəzəri düşüncələrinin,
estetik təfəkkürünün ən sağlam və
kamilləşməsi yoludur. Bu istəkdən irəli gələrək
T.Novruzovun sabirşünaslıqla bağlı bütöv
estetik konsepsiyasında Sabir sənətinin qüdrətinə
layiq olan dəyəri vermək qayəsi açıq-aşkar
diqqət çəkir. “Sabirşünaslıq Azərbaycanda
və xaricdə” monoqrafiyasının məziyyətləri
göstərir ki, Sabirin həyat və
yaradıcılığı, daxili qayəsi, poetikası, sənətkarlığı
və s. bağlı T.Novruzovun elmi fəaliyyətində
vüsətli təfəkkürlə, geniş mənalarla
düşünmək olduqca səciyyəvidir. Bu əsər
Sabir sənəti, onun misilsiz bədii dühası və
poeziyasının tədqiqi haqqında çoxillik gərgin
yaradıcılıq axtarışlarının səmərəli
nəticəsi, T.Novruzovun məqalədən-məqaləyə
artan, əsərdən-əsərə böyüyən,
kitabdan-kitaba inkişaf edən, monoqrafiyadan-monoqrafiyaya öz
siqlət və sanbalını genişləndirən nəzəri
fikir və mühakimələrinin uğurlu yekunudur. Ayrıca
qeyd edilməyə layiqdir ki, novator mahiyyəti daşıyan
bu dəyərli kitabda Sabir irsini daha ətraflı və
müfəssəl tənqidi-elmi təhlilə cəlb
olunmağa, onu öyrənməyə, ənənələrini
kəmiyyət və keyfiyyətcə inkişaf etdirməyə,
müasir elmi təfəkkürlə zənginləşdirməyə
çağırış da açıq- aydın sezilir.
Məhərrəm HÜSEYNOV,
filologiya elmləri namizədi,
dosent
Xalq qəzeti.- 2013.- 17 fevral.- S. 7.