Əylis həmişə
olacaq, “Əylisli” isə...
Tarixdə elə dövrlər olur
ki, xalqın ziyalısının səsinə tələbat
daha da artır. Bu məsələ xüsusi bir aktuallıq,
tarixi bir məna daşıyır, insana su kimi, hava kimi
lazım olan zərurət kəsb edir. Millətin, ölkənin
ağır çağlarında bu həmişə belə
olub. Millətin gözüaçıq, vətənpərvər
oğulları, milli ruhu, şüuru güclü olan, əsl
kişi xilqətli ziyalılar xalqı qeyrətə, mərdliyə,
cürətə çağırıblar, Vətən
namusundan, mübarizlik ləyaqətindən
danışıblar. XX əsrin əvvəllərində M. Cəlil,
M.Ə.Sabir, Ü.Hacıbəyli, XX əsrin axırlarında
B.Vahabzadə, X.Rza, M.Araz və başqaları kimi.
Qüdsünin
(A.Bakıxanov - F.İ.) “Azadlıq ifrat dərəcəsinə
çatdıqda özbaşınalığa çevrilir”
fikri bu gün də xüsusi aktuallıqla səslənir. Bu
özbaşınalığın səsi kimliyindən
asılı olmayaraq bütün xainləri xalqın
gözündən salaraq daş-qalağa
basdırmışdır. Əksinə, xalq məfhumunu
özünün varlığı hesab edənlər isə
kişilik və qeyrət, qəhrəmanlıq zirvəsinədək
yüksələrək qan yaddaşına həkk
olunmuşlar.
Sən
Əkrəm, düşmənin dəyirmanına su tökmək
üçün əsərdə erməni qızının
yetim Camalın qayğısına qalması, hətta onun
başının bitini dırnağı ilə dərindən
təmizləməsini göstərməklə Əylis
qadınlarının timsalında Azərbaycan
qadınlarının nə qədər tənbəl, biganə,
ürəksiz olmasını göstərmək istəyirsən.
Yox!!! Buna heç kimi inandıra bilməzsən.
Çünki Azərbaycan qadınlarının
insanlığı, birinci növbədə ailə üzvlərindən
tutmuş qohum-əqrəba, dost-tanış, qonum-qonşuya
qayğısı, xüsusilə kənd yerlərində milli
adət-ənənə hesab edilərək genimizə daxil
olmuşdur. Sən tarixən qədim Ordubadın Əylis kəndində
ermənilərin məskən saldığını, orada
yaşadığını fəxrlə yazır və ermənilərin
mədəniyyət sahibi olduğunu qeyd edirsən.
Əvvəla,
görünür ki, Əylis kəndinin tarixi haqqında məlumatın
zəifdir. Əylis tarixi türk torpağıdır. Uzun
müddət Naxçıvan Muxtar Respublikasının toponim
və oronimləri ilə məşğul olan AMEA
Naxçıvan Bölməsinin İncəsənət, Dil və
Ədəbiyyat İnstitutu onamastika şöbəsinin
müdiri, f.e.d. Adil Bağırov “Naxçıvan
torpağının oykonimləri” (Bakı, “Nurlan” 2008)
kitabında yazır: “Ordubad rayonunda Aşağı Əylis və
Yuxarı Əylis adlı iki kənd vardır. Bu adlar
1590-cı ildə Əylis və Səhrayi-Əylis kəndi,
1727 və 1728-ci illərdə isə Aşağı və
Yuxarı Əylis adları ilə qeydə
alınmışdır.” Toponimin izahı ilə bağlı
bir çox tarixi mənbələrdən də iqtibaslar gətirən
müəllif “Əylis” sözünün Əl-leys, Ağ
kilis və Ağ Ulus kimi formalarından bəhs edir və
göstərir ki, bütün hallarda bu toponim əski türk
dilində izah olunaraq mənbələrdə
türkçülüyü əks etdirir.
Bəs
Əylis sözünün etimologiyası haqqında nə demək
olar? Rəvayətə görə, Əylis sözü VI əsrdən
sonra yaranmışdı. VII əsrdə Məhəmməd (ə.s.)
peyğəmbərin ən görkəmli sərkərdələrindən
və imamlarından biri olan Malik İbrahim ər-layis
islamı yaymaq üçün Ordubada gəlmiş və
burada məskunlaşmışdır. Hazırda müqəddəs
yer kimi tanınan Ordubad şəhər qəbiristanlığı
“Malik İbrahim qəbiristanlığı” adlanır. Qəbiristanlığın
baş tərəfində pir tikilmiş, Malik İbrahim ər-ləyisin
qəbri də həmin pirin içərisindədir. Beləliklə,
Malik İbrahimin şücaətinə görə ona
bağışlanan kənd ər-ləyis adını
daşımış, sonra da şəhərin adı
dissimiliyasiya nəticəsində Əylisə
çevrilmişdir.
Hazırda
Əylis – Aşağı Əylis, Yuxarı Əylis olmaqla
iki kənddən ibarət olmaqla bir ərazidə birləşir
və əhalisi 3000 nəfərə yaxındır. Əylis
Ordubadın digər kəndlərindən fərqli olaraq daha
çox tarixi abidələri özündə qoruyub saxlayan
şəhər tipli yaşayış məskəni olubdur. Kəndin
bəzi yerlərində hələ də qalan kanalizasiya
sistemi, küçələrin daş döşəməsi,
qala qapılarının izləri, uca divarlar orta əsr mədəniyyətinin
bariz nümunələri kimi ömrünü sürməkdə
davam edir. Əylisdə bu gün də öz qədim
adını qoruyub saxlayan Xanbağı, Xanlar məhəlləsi,
Bəylər yeri kimi yerlər var. Əylisdə beş
böyük məscid vardır ki, bunlardan da biri Şah Abbas məscidi
adlanır. Sən isə yazırsan ki, Əylisdə 12 kilsə
vardır. Nəzərə çatdırıram ki,
Naxçıvan MR-də kilsələr qədim “Alban kilsələri”
olmuşdur.
Ordubadın
qədimliyinin əsas göstəricilərindən biri də
kəhriz sistemidir ki, təkcə Aşağı, Yuxarı Əylisdə
birlikdə götürəndə 40-a qədər
çeşmə olmuşdur. Bu çeşmələrin
çoxu dövlət qayğısı nəticəsində
təmizlənmiş və Əylisin əsas su mənbəyinə
çevrilmiş Quşlu çeşmə və Daş
çeşmə, Bazar çeşməsi, Şam
çeşmə, Nov çeşmə, Sınaq,
Çiçək, Tumayı, Qoşa, Uzun çeşmə,
Dizə çeşməsi, Qarabağ çeşməsi,
Şiləki və s. adları ilə tariximizdə
yaşayır.
O ki
qaldı Əylis kəndinin “erməniləşdirilməsi”nə,
məlumat üçün deyirəm ki, Naxçıvan əhalisinin
tərkibi haqqında ilk məlumatı çar
Rusiyasının İranda səfiri, Azərbaycan
xalqının taleyində parçalayıcı rol oynayan
Türkmənçay müqaviləsinin (10 fevral 1828)
yaradıcısı A.S.Qriboyedov 1828-ci il sentyabrın 23-də
general Paskeviçə yazdığı məktubda
vermişdir. Buradan aydın olur ki, Türkmənçay
müqaviləsinə qədər Naxçıvan əyalətində
404 erməni ailəsi olmuşdur.
Naxçıvan
Rusiyaya birləşdirildikdən sonra onun əhalisinin tərkibində
həm sayca, həm də etnik cəhətdən əsaslı
dəyişiklik baş verdi. Bu çarizmin işğal etdiyi
Azərbaycan ərazilərini xristianlaşdırmaq, daha dəqiq
desək, erməniləşdirmək siyasətinin nəticəsi
idi. Ermənilərin Cənubi Qafqaza, eləcə də Azərbaycana
axını çoxpilləli bir proses olub bir çox əsrlər
boyu davam etmiş və kütləvi şəkildə
miqrasiyalar XIX-XX əsrin əvvəllərində baş
vermişdi. Nəticədə, Türkmənçay və Ədirnə
müqavilələrindən sonra 119,5 min erməni şimali Azərbaycanda
məskunlaşmış, 1830-cu ildə isə
Naxçıvanla Ordubada 2511 erməni ailəsi (12555 nəfər)
köçürülmüşdü. 1828-ci ildə isə cəmi
810 yeni erməni ailəsi yaşamışdır. Artıq erməni
ailələrinin sayı 3321-ə çatdı. Onların
miqrasiyaları sonrakı dövrdə də davam etmişdi.
Köçürülən
ermənilər öz adətləri üzrə
yaşadıqları yerlərdə həmin alban kilsələrini
erməniləşdirmiş və özəlləşdirmişlər.
Mən özüm Yuxarı Əylisdəki kilsələrin
üzərindəki “tarixi dəyişikliyin” canlı
şahidi olmuşam.
Əkrəm
müəllim! Mənim atam Zeynalabdin Əli oğlu
İbrahimov 1909-cu ildə Yuxarı Əylisdə
doğulmuşdu. Ömrünü maarifçiliyə verən
atam uzun müddət Ordubadın Əylis, Nüsnüs, Dəstə,
Vənənd, Dırnıs, Aşağı Aza kəndlərində
müəllimlik etmiş və bir müddət məktəb
direktoru vəzifəsində də işləmişdi. 1942-ci
ildə heç kimin getmək istəmədiyi
Naxçıvanın ucqar kəndlərindən birinə Əbrəqunus
rayonunun Ərəfsə kəndinə məktəb direktoru təyin
edilir. O vaxtkı Naxçıvan MSSR maarif komissarı, indiki
Naxçıvan Dövlət Universitetinin 1967-1970-ci illərdə
rektoru olmuş görkəmli tarixçi alim Əli Əliyev
yazırdı ki, (“Biz əzablı ömür yaşadıq”,
Bakı “Yazıçı” nəşriyyatı, 1994, səh.
43) “1943-cü ilin yay ayında komissarlığa məlumat gəldi
ki, Əbrəqunus rayonunun uzaq kəndlərində müəllimlər
üç aydan artıqdır ki, ərzaq norması almır.
Mən rayona getdim, maarif şöbə müdiri
İsmayıl Əfəndiyevlə Milax-Ərəfsə kəndlərində
olduq. Yolda müəllimlərə aparılan taxılın
suda batdığını gördük. Ərəfsədə
məktəb müdiri Zeynalabdin İbrahimov idi. Acından o vəziyyətə
düşmüşdü ki, danışmağa taqəti yox
idi.” Atam Ərəfsədə möhkəm xəstələnir
və sağlamlığı ucbatından Naxçıvana
köçür. Bir neçə il yaşadıqdan sonra
Naxçıvan şəhərində 50 yaşında vəfat
edir.
Əkrəm
müəllim! Ermənilər XX əsr boyu olduğu kimi, bu
gün də fürsət düşdükdə
Naxçıvana qarşı öz iddialarını irəli
sürür və buna mane olan Moskva (mart-1921) və Qars
(oktyabr-1921) müqavilələrinin ləğv edilməsini tələb
edirlər. Bilirsən nə üçün? Çünki, sən
özün də çox yaxşı bilirsən ki,
Naxçıvan əhalisinin ciddi mübarizəsi, türk
qoşunlarının yardımı, Türkiyə dövlətinin
köməyi və Azərbaycanın xarici işlər
komissarı Behbud ağa Şahtaxtinskinin diplomatik gedişləri
sayəsində Moskva, Qars beynəlxalq müqavilələri ilə
Naxçıvanın statusu - onun Qədim Azərbaycan
(türk) torpağı olması təsdiqlənib. Ümummilli
lider Heydər Əliyev demişdir: “Ermənistanın tarixən
həm daşnak hökuməti dövründə, həm də
sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra Naxçıvanı Azərbaycandan
ayıraraq özünə birləşdirmək
üçün göstərdiyi səylər
Naxçıvan əhalisinin 90 faizindən çoxunun təşəbbüsü
və rəy sorğusu nəticəsində 1921-ci ildə
Naxçıvan mahalının muxtariyyət statusunda öz həllini
tapmışdır.” Bax budur məsələnin siyasi mahiyyəti!!!
Əkrəm
müəllim! İnsan mahiyyəti etibarilə bir sirrdir. Lakin
bu sirr özünü çox vaxt qeyri-adi hallarda büruzə
verir. Qeyri-adi anlar əsl insanı üzə
çıxarır. Elə adamlar var ki, müasirləri
üçün həmişə “üzdədirlər”, yəni
bir sirr olsalar da üzdədirlər. Onlar xalqın mənəvi
dünyasında “insan sərvəti” kimi yadda qalacaq. Axı,
xalqın zənginliyi onun mənəvi aləmi ilə
ölçülür. Bu gün heç kəs demir ki, XII əsrdə
Azərbaycan xalqının neçə milyon malı, qoyunu
olub. “Bu əsrdə Azərbaycanın Nizamisi dünyaya gəlib”
deyirlər.
Bir
müdrik yaxşı deyib: “İnsan nə qədər
ziyalı düşüncəlidirsə, Vətəninə o
qədər xeyirlidir.” Siz Vətənə
lazımlığınızı qiymətləndirə bilmədiniz.
Hər halda sağlığınızda bunu itirdiniz. Təəssüf
ki, insanların taleyində bu cəhət olur.
İnsanın
ölümündən sonra onun həyatının qiyməti,
dəyəri gördüyü işlərlə, qoyduğu
izlərlə ölçülür. İspan şairi
Lorkanın həyatına aid son dərəcə maraqlı bir
məqamı xatırlatmaq istəyirəm. “...Lorka
möcüzəsi onda deyil ki, “Qara jandarm haqqında ballada”
yazıb. Bu jandarmlar da gecənin birində şairi dəlik-deşik
ediblər. Möcüzə ondadır ki, həmin jandarmlar
Lorkanı öldürdükdən sonra yaxınlıqdakı
qəlyanaltıya girib içir və özləri də bilmədən
indicə xaincəsinə öldürdükləri adamın
qoşduğu mahnını zümzümə erməyə
başlayırlar.” Bəs Sizin haqqınızda nə
düşünəcəklər?! Müdriklik yaşına
çoxdan çatmış, yetmiş beş yaşında sən
özünə necə haqq qazandıra bilərsən!
Yazıçı
ilk öncə əsl insan olmalı, öz ləyaqətini
başa düşməli, mənəviyyatca ümumbəşəri
əxlaqlara doğru yüksəlməli, öz fəaliyyətini
xalqın səadətinə yüksəltməyi, xeyirxah
işlər görməyi bacarmalıdır. Nəinki
yazdığı əsərə görə xalq
qınağına məruz qalmalı!!!
Dahilərdən
biri yazır ki, insan əgər yalnız özü
üçün zəhmət çəkirsə, o bəlkə
də, məşhur alim, böyük mütəfəkkir,
çox gözəl yazıçı ola bilər, lakin
heç vaxt yetkin və böyük adam ola bilməz. Tarix o kəsləri
böyük adam deyə qəbul edir ki, onlar ümumi məqsəd
üçün zəhmət çəkməklə daha
çox adama səadət gətirmişdir.
“Nadanları
öz “dayazlığınla” aldat, onların
dayazlığı qoy səni aldatmasın! Hamar
torpağın altında bizim keçmiş zirvələrimiz
uyuyub, biz bu zirvələrin üstüylə yeriyirik”
(O.Süleymenov, “Az və Ya”). Büdrəsən, məhv
olarsan, çünki torpaq müqəddəsdir və onu şəhid
ruhları qoruyur!!!... Görürsən, müqəddəsliyin
pozulması səni xalqın gözündən saldı.
Böyüyüb boya-başa çatdığın, baba-nənə,
ata-ana və əzizlərinin məzarlarının
qovuşduğu, özünə təxəllüs
seçdiyin “Əylisli” ifadəsi artıq sənə layiq
deyil. Prezident İlham Əliyev haqlı olaraq “Xalq
yazıçısı” fəxri adından, Prezidentin fərdi
təqaüdündən səni məhrum etdi. İnsan taleyində
bundan da böyük faciə və biabırçılıq
olarmı?!...
Öz
kəndinin, rayonunun, ölkəsinin tarixini öyrənən,
maddi, elmi və mədəniyyət sərvətlərindən
hali olan yazıçı dərk etməlidir ki, Vətən
doğma yurddan başlanır. Vətən genişlənir və
Türk dünyası kimi Böyük Vətən
anlayışına çevrilir. Vətənə, xalqa, millətə
məhəbbət genişlənib, şaxələnib
dünyanın qədirbilən adamlarına, xalqlarına, millətlərinə
məhəbbətə çevrilir. Öz Vətəninə
mənsub olmayan kəs bəşəriyyətə də mənsub
olmur. Beynəlmiləlçilik öz rişələrini Vətənə,
insanlara məhəbbətdən alır.
Əkrəm
müəllim! Mən bütün bunların əksini Sizin
“Daş yuxular” adlı əsərinizdə gördüm.
Kaş, siz bu yuxunu görməyəydiniz.
Fizuli İBRAHİMZADƏ,
tarix elmləri namizədi
Xalq qəzeti.- 2013.- 20 yanvar.- S. 4.