Xocalı
soyqırımı — insanlığa qarşı amansız
cinayət
Ermənistanın Azərbaycana
qarşı hərbi təcavüzü dünyanın yeni
münaqişələr tarixinə beynəlxalq hüquqi
normaların ən çox və kobudcasına pozulduğu
faktlardan biri kimi yazılmışdır. Bədnam
qonşularımızın işğalçı mövqeyini
beynəlxalq səviyyədə müəyyən olunan birgəyaşayış
qaydalarından daim üstün tutması bu münaqişənin
Azərbaycan üçün ağır nəticələrə
gətirməsinə səbəb olmuşdur.
Ermənistanın hərbi təcavüzü nəticəsində Azərbaycan ərazilərinin 20 faizi işğal edilmiş, 20 mindən çox vətəndaşımız qətlə yetirilmiş, 50 mindən artıq adam yaralanmış, şikəst olmuşdur. Bir milyondan artıq insan qaçqın və məcburi köçkün şəraitində yaşayaraq Ermənistanın azərbaycanlılara qarşı etnik təmizləmə və soyqırımı siyasətinin qurbanı olmuş, elementar insan haqlarından məhrum edilmişdir.
İşğal nəticəsində Azərbaycanın 900-dən artıq yaşayış məntəqəsi talan edilmiş, yandırılmış və dağıdılmış, 6 min sənaye, kənd təsərrüfatı müəssisəsi və digər obyektlər məhv edilmiş, ümumi yaşayış sahəsi 9 milyon kvadratmetrdən artıq olan 150 min yaşayış binası dağıdılmış, 4366 sosial mədəni obyekt, eyni zamanda 695 tibb məntəqəsi məhv edilmişdir. İşğal olunmuş ərazilərdə kənd təsərrüfatı sahəsi, su təsərrüfatı, hidrotexniki qurğular, bütün nəqliyyat və kommunikasiya xətləri tamamilə sıradan çıxarılmışdır. Dağıntılar nəticəsində Azərbaycan iqtisadiyyatına 60 milyard ABŞ dollarından artıq ziyan dəymişdir.
Hərbi təcavüz zamanı ələ keçirilmiş Azərbaycan ərazilərində 927 kitabxana, 464 tarixi abidə və muzey, 100-dən çox arxeoloji abidə, 6 dövlət teatrı və konsert studiyası dağıdılmışdır. Talan edilmiş muzeylərdən 40 mindən çox qiymətli əşya və nadir eksponat oğurlanmışdır. Kəlbəcər tarix diyarşunaslıq muzeyi yerlə-yeksan olunduqdan sonra muzeyin ekspoziyasına daxil olan nadir qızıl və gümüş zinyət əşyaları, ötən əsrlərdə toxunmuş xalçalar Ermənistana daşınmışdır.
Şuşadakı tarix muzeyinin, Ağdamdakı çörək muzeyinin, Zəngilandakı daş abidələr muzeyinin də taleyi belə olmuşdur. Ermənistan Respublikası “Hərbi münaqişələr zamanı mədəni sərvətlərin qorunması haqqında” Haaqa Konvensiyasının və “Mədəni sərvətlərin qeyri-qanuni dövriyyəsi haqqında” Paris Konvensiyasının müddəalarını kobudcasına pozaraq Azərbaycanın mədəni sərvətlərin talamışdır.
Birləşmiş Millətlər
Təşkilatının Təhlükəsizlik
Şurasının 1993-cü ildə qəbul edilmiş
822, 853, 874, 884 saylı qətnamələrində Azərbaycan
Respublikasının ərazi bütövlüyünün
tanınmasına və işğal olunmuş Azərbaycan ərazilərinin
qeyd-şərtsiz azad edilməsi tələblərinə
baxmayaraq, Ermənistan Respublikası
işğalçılıq siyasətini bu
gün də davam
etdirməkdədir. Düz 21 il əvvəl isə bu siyasətin tərkib hissəsi kimi Azərbaycan xalqı və ümumilikdə,
bəşəriyyət ermənilərin azərbaycanlılara
qarşı törətdiyi Xocalı soyqırımı
timsalında XX əsrin insanlığa qarşı ən qəddar,
ən dəhşətli cinayətlərindən biri ilə üzləşdi. Xocalı
faciəsi öz miqyasına, mahiyyətinə
görə tarixdə Xatın, Lidisa, Oradur soyqırımları ilə birgə
xatırlanır.
1992-ci
il fevralın 25-dən 26-na keçən gecə Ermənistan
silahlı qüvvələri, Azərbaycanın Dağlıq
Qarabağ ərazisindəki erməni silahlı dəstələri
keçmiş SSRİ-nin Xankəndində yerləşən
366-cı motoatıcı alayının şəxsi heyətinin
və texnikasının bilavasitə iştirakı ilə
Xocalı şəhərini zəbt edərək, Azərbaycan
xalqına qarşı soyqırımı siyasətini həyata
keçirmişlər. Xocalının işğalı
zamanı bir gecədə dinc əhalidən 613 nəfər, o
cümlədən 63 uşaq, 106 qadın, 70 qoca xüsusi
amansızlıqla, işgəncələrlə
öldürülmüş, insanların başları kəsilmiş,
gözləri çıxarılmış, hamilə
qadınların qarınları süngü ilə deşik-deşik
edilmişdir.
“Xocalının
işğalına dair istintaq materialları”ndan
görünür ki, hücumda mayor Ohanyan Seyran
Muşeqoviçin (Seyran Ohanyan hazırda Dağlıq
Qarabağda ermənilərin qeyri-qanuni rejiminin “müdafiə
naziri”dir) komandanlığı altında 366-cı alayın
2-ci batalyonu, Yevgeni Nabokixinin komandası altında 3-cü
batalyonun, 1 saylı batalyonun qərargah rəisi
Çitçyan Valeriysayeviç və alayda xidmət edən
50-dən artıq erməni zabit və gizir iştirak etmişlər.
Şəhər əhalisinin bir hissəsi
zorakılıqdan qaçıb qurtarmaq
istəyərkən əvvəlcədən düzəldilmiş
pusqularda qətlə yetirilmişdir.
Dörd gün ərzində
Ağdama Xocalıda qətlə yetirilmiş 200 azərbaycanlının meyidi gətirilmiş, onlarca
meyidin təhqirə məruz qalması
faktı aşkar edilmişdir.
Ağdamda 181 meyit (130
kişi və 51 qadın, o
cümlədən 13 uşaq) məhkəmə-tibbi
ekspertizasından keçirilmişdir. Ekspertiza zamanı müəyyən edilmişdir ki, 151 nəfərin
ölümünə güllə yaraları, 20 nəfərin
ölümünə qəlpə yaraları səbəb olmuş, 10 nəfər küt
alətlə qətlə yetirilmişdir.
Hüquq-Müdafiə Mərkəzi diri
adamın baş dərisinin soyulması
faktını da qeydə
almışdır.
Ulu
öndər Heydər Əliyevin “Azərbaycanlıların
soyqırımı haqqında” 26 mart 1998-ci il tarixli fərmanında
bu faciəyə düzgün siyasi qiyməti verilir: “1992-ci
ilin fevralında ermənilər Xocalı şəhərinin əhalisinə
misli görünməyən divan tutdu. Tariximizə Xocalı
soyqırımı kimi həkk olunan bu qanlı faciə minlərlə
azərbaycanlının məhv edilməsi, əsir
alınması, şəhərin yerlə-yeksan ediməsi ilə
qurtardı”.
Müasir
beynəlxalq hüquq normaları Xocalı faciəsinin
soyqırımı olduğunu bir daha təsdiqləyir. Belə ki, soyqırımı
cinayətinin hüquqi məzmunu BMT Baş Məclisinin 9 dekabr
1948-ci il tarixli 260
nömrəli qətnaməsi ilə qəbul edilmiş
“Soyqırımı cinayətinin qarşısının
alınması və cəzalandırılması haqqında Konvensiya” ilə müəyyən edilmişdir. Xocalı
soyqırımı xarakter etibarilə beynəlxalq
cinayət kateqoriyasına aiddir. Bu kateqoriyadan olan cinayətlərin
əsas tərkibləri İkinci Dünya müharibəsindən sonra yaradılmış beynəlxalq hərbi
tribunalların (Nürnberq, Tokio) nizamnaməsində ifadə olunmuş, sonradan həmin
cinayət tərkibləri Yuqoslaviya və
Ruanda beynəlxalq cinayət
tribunallarının nizamnamələrində, habelə Beynəlxalq
Cinayət Məhkəməsinin Statusunda
təkmilləşdirilməklə bir daha təsdiqini tapmışdır.
Soyqırımı
cinayəti üçün xüsusi niyyətin olması zəruri
ünsür sayılır. Bu,
soyqırımı cinayətini obyektiv cəhətinə
görə oxşar beynəlxalq cinayətlərdən
fərqləndirir. Soyqırımı cinayətini təşkil
edən əməllərdən hər biri
öz xarakterinə görə şüurlu, bilərəkdən və iradə
əsasında diqtə olunan əməllərdir.
Həmin əməllər heç bir halda təsadüfən
və ehtiyatsızlıq nəticəsində törədilə
bilməz. Eyni zamanda,
həmin əməlləri törətmək niyyəti və
onların mümkün nəticələrinin
ümumən dərk edilməsi əməlin
soyqırımı kimi tövsifi
üçün kifayət deyildir. Burada cinayətkarın
fikrinin xüsusi
istiqamətini və ya əməlin neqativ nəticələri ilə bağlı olan konkret niyyətini ortaya çıxarmaq tələb olunur.
Beynəlxalq
hüquq normalarına görə, soyqırımı cinayəti
törətmiş şəxslərin cinayət mühakiməsi
və cəzalandırılması labüddür. Beynəlxalq
hüquq soyqırımı cinayətinin
anlayışını müəyyən etməklə
yanaşı, həmin cinayəti törətmiş şəxslərin
məsuliyyətini də müəyyənləşdirir. Belə ki, BMT-nin
“Soyqırımı cinayətinin qarşısının
alınması və cinayətkarların cəzalandırılması
haqqında” Konvensiyanın 5-ci maddəsinə əsasən,
iştirakçı dövlətlər soyqırımı
cinayətini törətməklə təqsirli olan şəxslərin cəzalandırılması
üçün təsirli tədbirlər
görməlidirlər. Konvensiyanın 6-cı maddəsinə əsasən,
həmin şəxslər dövlətin ərazisində səlahiyyətli
məhkəmələrdə mühakimə olunmayıbsa, beynəlxalq
məhkəmə tərəfindən mühakimə edilməlidirlər.
Soyqırımı cinayətinin təkcə
icraçıları deyil,
soyqırımı törətməyə sui-qəsd,
soyqırımına birbaşa və
açıq təhrikçilik, soyqırımına cəhd
və soyqırımında iştirak da cinayət məsuliyyəti doğurur.
Soyqırımı cinayəti törətmiş şəxslərə qarşı universal yuridiksiya prinsipi tətbiq edilir. Başqa sözlə, soyqırımı cinayətini törətməkdə əmrin icrasına istinad etməsi faktı şəxsi cinayət məsuliyyətindən əsla azad etmir. Dövlətin aktları onun vəzifəli şəxslərinin fəaliyyəti olduğundan təqsirə görə yalnız dövlətə qarşı sanksiya tətbiq edilməsi ilə kifayətlənmək olmaz. Belə hallarda cinayətkar əməlin təşkilatçıları, rəhbərləri, icraçıları, konkret fiziki şəxslər də cəzalandırılmalıdırlar. Soyqırımı cinayətinin törədilməsinə görə dövlətin cinayətkar əmrlər verən, bu əmrləri icra edən vəzifəli şəxsləri də məsuliyyət daşıyır. Xocalı soyqırımına görə təkcə bu beynəlxalq cinayəti törətmiş şəxslər deyil, həm də həmin cinayətlərin qarşısını almaq üçün heç bir tədbir görməmiş mülki hakimiyyət və rəis heyəti də məsuliyyət daşıyır.
BMT
Baş Məclisinin 26 noyabr 1968-ci il tarixli 2931 nömrəli qətnaməsi
əsasında qəbul edilmiş “Müddətin müharibə
cinayətləri və insanlıq əleyhinə cinayətlərə
tətbiq edilməməsi haqqında” Konvensiyasının 1-ci
maddəsinə əsasən, müharibə cinayətləri
törədildiyi vaxtdan asılı olmayaraq, onlara cinayət məsuliyyətinə
cəlbetmə müddəti tətbiq olunmur. Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
75.5-ci maddəsinə əsasən, Məcəllənin Xüsusi hissəsinin müvafiq
maddələrində nəzərdə tutulmuş
sülh və insanlıq əleyhinə
cinayətlər və müharibə cinayətləri törətmiş
şəxslərə müddət barədə müddəalar
tətbiq olunmur. Həmin cinayətləri
törətmiş şəxslər cinayətin törədilməsi
vaxtından asılı olmayaraq, cinayət
məsuliyyətinə cəlb edilməli və məhkum
olunmalıdırlar.
Beynəlxalq
cinayətlərə görə məsuliyyətə cəlbetmə
müddətinin tətbiq olunmaması ona dəlalət edir ki,
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi zamanı törədilmiş beynəlxalq
cinayətlərdən, o cümlədən Xocalı
soyqırımından nə qədər vaxt ötsə də,
həmin cinayətləri törətmiş şəxslər
məsuliyyətdən yayına bilməzlər.
Soyqırımı törətmiş şəxslər cinayət
məsuliyyətinə cəlb edilməsi üçün tələb
olunan dövlətə verilməlidir.
BMT
Baş Məclisinin 9 dekabr 1948-ci il tarixli 260 nömrəli qətnaməsi
ilə qəbul edilmiş “Soyqırımı cinayətinin
qarşısının alınması və cəzalandırılması
haqqında” Konvensiya, Nürnberq Hərbi Tribunalının
nizamnaməsi (nizamnamədə birbaşa soyqırımı
cinayəti göstərilməsə də, həmin cinayəti
təşkil edən əməllər insanlıq əleyhinə
cinayətlər və müharibə cinayətləri kimi nəzərdə
tutulmuşdur), Yuqoslaviya Beynəlxalq Cinayət
Tribunalının nizamnaməsi, Ruanda Beynəlxalq Cinayət
Tribunalının nizamnaməsi (maddə 1), Beynəlxalq Cinayət
Məhkəməsinin Statusu (maddə 6), Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsi (maddə 103) və
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin “Azərbaycanlıların
soyqırımı haqqında” 26 mart 1998-ci il tarixli fərmanı
ermənilərin azərbaycanlılara qarşı törətdikləri
Xocalı soyqırımının beynəlxalq cinayət kimi
tanınmasına tam əsaslar yaradır.
Xüsusi
vurğulamaq lazımdır ki, Xocalı
soyqırımının beynəlxalq müstəvidə
tanıdılması ilə bağlı ilk praktik təşəbbüs
isə ulu öndər Heydər Əliyevin xalqın təkidli
tələbi ilə hakimiyyətə
qayıdışından sonrakı mərhələyə təsadüf
edir. Ulu öndər ilk gündən Ermənistanın
Azərbaycana qarşı həyata keçirdiyi
soyqırımı və terror siyasətinin
mahiyyətini, habelə ərazilərimizin
işğalından sonra Dağlıq
Qarabağın terrorizm mənbəyinə
çevrilməsi, orada narkotik
maddələrin yetişdirilməsi, mədəni abidələrin
məhv edilməsi və digər faktların dünya ictimaiyyətinə
çatdırılmasını xarici
siyasətdə mühüm vəzifələrdən
biri kimi müəyyənləşdirmişdir.
Bu məqsədlə atılan mühüm addımlardan biri
də erməni təzavüzü nəticəsində üzləşdiyimiz
milli faciələrimizə siyasi-hüquqi qiymətin verilməsi olmuşdur.
Ümummilli
liderin təşəbbüsü ilə 1994-cü il
fevralın 24-də Milli Məclis “Xocalı
Soyqırımı Günü haqqında” qərar qəbul
etmişdir. Eyni zamanda, ümummilli lider Heydər Əliyevin
“Xocalı soyqırımı qurbanlarının xatirəsinə
sükut dəqıqəsi elan edilməsi haqqında” 25 fevral
1997-ci il tarixli sərəncamı ilə hər il fevral
ayının 26-sı saat 12.00-da Azərbaycan
Respublikasının ərazisində Xocalı
soyqırımı qurbanlarının xatirəsinə ehtiram əlaməti
olaraq sükut dəqiqəsi elan edilir.
Son
21 ildə Xocalı həqiqətlərinin dünyaya
tanıdılması, Ermənistanın sovet hərbi dairələrinin
dəstəyi ilə həyata keçirdiyi insanlıq əleyhinə
cinayətin beynəlxalq miqyasda ifşası istiqamətində
xeyli iş görülmüş, xarici dillərdə kitablar,
sənədlər dərc olunmuş, Xocalı genosidi müxtəlif
təşkilatlarda gündəmə gətirilmiş, bununla
bağlı bir çox internet saytları
yaradılmışdır. Bir
müddət əvvəl Ağ evin rəsmi internet
saytında Xocalı faciəsinin tanıdılması məqsədilə
bəzi qeyri-hökumət təşkilatlarının
başladıqları petisiyanın uğurla
yekunlaşması bu baxımdan xüsusi vurğulanmalıdır. Qısa
müddətdə 100 mindən çox azərbaycanlı
bu aksiyada iştirak edərək Xocalı faciəsinə
ABŞ Administrasiyasızının adekvat
qiymət verməsinə hüquqi zəmin
hazırlamışdır.
Xüsusi vurğulamaq istərdim ki,
son illər Heydər Əliyev Fondu da Xocalı həqiqətlərinin
tanıdılması istiqamətində uğurlu fəaliyyət
göstərir. Fond soyqırımı haqda həqiqətləri
dünyaya çatdırmaq üçün 2007-ci il
fevralın 19-26-da Türkiyənin İstanbul
və daha 25 vilayətində “Xocalı həftəsi”ni
keçirmiş, tədbirlər
proqramı çərçivəsində İstanbulun
mərkəzi meydanı Taksimdə bir
sıra anım mərasimləri təşkil edilmişdir.
Xocalı faciəsinin beynəlxalq miqyasda
tanıdılması baxımından 2008-ci il
fevralın 14-də Berlində keçirilmiş
“Xocalı soyqırımı və 1915-ci il
hadisələrindəki gerçəklər” adlı elmi konfrans da
son dərəcə əhəmiyyətli olmuşdur. Konfransda Heydər
Əliyev Fondunun dəstəyi ilə
hazırlanmış “Xocalı uşaqların gözü
ilə” sərgisi nümayiş etdirilmiş, habelə erməni qəddarlığını
əks etdirən kitablar
paylanmışdır.
Fondun
Moskva nümayəndəliyinin rəhbəri Leyla xanım Əliyevanın
İslam Konfransı Təşkilatının Gənclər Təşkilatı
ilə əməkdaşlıq çərçivəsində
“Xocalıya ədalət!” kampaniyasına start verməsi də
bəşər tarixində ən dəhşətli cinayətlərdən
olan Xocalı soyqırımı ilə bağlı həqiqətləri
dünya ictimaiyyətinə çatdırmaq məqsədi
daşıyır.
Ümumilikdə, Prezident İlham Əliyevin ölkəmizə rəhbərliyi dövründə bu yöndə bütün imkanlar səfərbərliyə alınmış, beynəlxalq aləmin Azərbaycan həqiqətlərinə münasibətində erməni yalanlarının ifşasına yönəlmiş bir sıra pozitiv irəliləyişlər nəzərə çarpmağa başlamışdır. Son illərdə dünyanın bir sıra ölkələri, ABŞ-ın bir neçə ştatı, o cümlədən bu günlərdə Çexiya parlamenti Xocalı faciəsini soyqırımı kimi tanımışdır. İnanırıq ki, ölkə diplomatiyasının çevik və təxirəsalınmaz tədbirləri nəticəsində bu proses davam edəcək, ölkəmizin haqq səsi bütün dünyada eşidiləcəkdir.
İlham MƏMMƏDZADƏ,
AMEA-nın Fəlsəfə,
Sosiologiya və
Hüquq İnstitutunun direktoru
Xalq qəzeti.- 2013.- 22 fevral.- S. 5.