Məhəmməd Nəsirəddin Tusiruhi mədəniyyət

 

Tusinin əsərində həm humanist, həm demokratik motivlər aşkar edilir. Dövlət siyasəti məsələlərinə toxunaraq, Tusi qeyd edir ki, o, ədalətli olmalıdır. Bunun üçün hökmdar, xalqın maraqlarına cavab verən, cəmiyyətdə şər qüvvələrin aradan qaldırılması və mütərəqqi dəyişikliklərin həyata keçirilməsi imkanını verən müəyyən keyfiyyətlərə malik olmalıdır. O, hökmdarlara - qərarları qəbul edərkən yoxlanılmış, dürüst informasiyaları əldə rəhbər tutmağı, vətənin müdafiəçilərinə hörmət etməyi, ehtiyacı olanlara yardımdan imtina etməməyi, alimlərin və yüksək mədəniyyətli insanların müdrikliyinə istinad etməyi, öz nəfslərini dəf etməyi bacarmağı, böyüklükdən və şöhrətdən başını itirməməyi, ölkənin müqəddəratına görə öz məsuliyyətini unutmamağı məsləhət görür.

Orta əsr dövlət başçısının istənilən insanı yüksəltmək və ya məhv etmək imkanını qeyd edərək, Tusi maariflənmiş hökmdarın pozitiv keyfiyyətlərini və ədalətli idarəetmə üçün zəruri şərtləri sadalayır: təbəələrə ata münasibəti göstərmək; alicənablıq; dözümlülük; qətiyyətlilik; səbr; sərvət (xalqdan maliyyə asılılığının olmaması üçün zəruri olan); ədalətli və sədaqətli köməkçilər.

Alicənablıq, dözümlülük, qətiyyət və səbr kimi keyfiyyətləri xüsusi qeyd edərək, Tusi göstərir ki, hökmdar onları necə qazanmalıdır. Bu zaman o, hökmdarı  cəmiyyətin sosial terapiyasını həyata keçirməli və onun ruhi sağlamlığını qorumalı olan həkimə bənzədir. Tusi xeyirxahlıq və sosial ədalət tərəfdarı kimi çıxış edərək, orta əsr cəmiyyətinin sosial bəlasının iki səbəbini göstərir: hökmdarların qəddarlığı və aşağı səviyyəli və bədxah insanların tərifinin və təşviqinin artması üçün şərait yaradan məmurların özbaşınalığı. O, xalqın rifahına məsul olan siyasətçilərə  ədalətli dövlətin əsas şərtinin - əməyə, qarşılıqlı yardıma və sosial ədalətə əsaslanan insanların ümumi birliyi olduğunun zəruriliyini yadda saxlamaq haqqında  danışır.

Dövlət idarəçiliyində etik mədəniyyətə xüsusi əhəmiyyət verən Tusi qeyd edir ki, ölkənin sabit inkişafı üçün onun hökmdarlarının ətrafdakılara və bütün xalqa nümunə olaraq, xeyirxah, iradəli və ədalətli, öz xalqı ilə birlik şərtlərinə sadiq, hakimiyyət və sərvət hərisliyindən azad olması vacibdir. Dövlətçiliyin qorunmasının zəruriliyini qeyd edərək və bu işdə şahın özünün xüsusi rolunu göstərərək, Tusi deyir ki, əgər ölkədə təqlid etməyə layiq alicənab lider olmasa, insanlar pisliyə doğru dəyişilə bilərlər. Cəmiyyətdə əməyə məhəbbət və vətənpətvərlik yox ola bilər, varlanmaq ayini bərqərar olar - lovğalıq, təkəbbür, özünü öymək və xəyanət inkişaf edər, onu nifaqlar və ziddiyyətlər əhatə edər. Belə dövlət daxili sosial-siyasi sarsıntıların alovunda məhv ola bilər və ya zəif düşmən üçün asan qənimət olar. Tusi antik sivilizasiyaların inkişaf məntiqinin diqqətli təhlili əsasında çox mühüm qanunauyğunluq aşkar edir: hər hansı bir ölkənin ərazisində tayfa-qəbilə feodal dövlətlərinin formalaşdırılmasını şərtləndirən məşhur “parçalahökm et” siyasəti feodal hökmdarları arasında ixtilaflar yaradaraq, həmin ölkənin kənardan idarə edilməsini asanlaşdırır.

Tusi insan münasibətləri mədəniyyətinə geniş yer verir. Onun tərəfindən həqiqi dostların seçilməsi, dostlarla və xalqın müxtəlif təbəqələrinin nümayəndələri ilə münasibətə görə tövsiyələr verilir. Alim qeyd edir ki, əgər insan bütün dünyaya malikdirsə, amma ünsiyyət mədəniyyətindən məhrumdursa, həqiqi dostları seçməyi və qiymətləndirməyi bacarmırsa, onun həyatı mənasını itirir. Əsl məhəbbəti, dostluğu və sədaqəti dünyanın bütün sərvətlərindən uca tutan alim deyir ki, ruhuna, dəyərlərinə və maraqlarına görə yaxın olan insanlarla dostluq əlaqələri qurmağa çalışmaq lazımdır. Öz kolleqaları və həmfikirləri ilə ümumi məqsədlərlə bağlı olan xeyirxah, cəsur və elmli insanlar daha sədaqətli dostlar ola bilərlər.

Tusi insanların qarşılıqlı dəstək tələbatını xüsusi qeyd edir. Dostluq haqqında danışarkən, o çoxlu sadiq dostları və əməkdaşları olanları, onları faydalı işlərə cəlb edən və xoşbəxtliyə nail olmaqda özü onların köməyindən istifadə edən, onlarla fəxr edən və uğurlarına sevinənlərı kamil və xoşbəxt adlandırır. Belə insanlar dostluqdan zövq almağı, dostları qiymətləndirməyi və onlara qayğı göstərməyi bacarırlar. Cəmiyyətin bütün sosial təbəqələri və qruplarının qaydalarını onların etikasına zidd hərəkətlər etməmək üçün bilmək lazımdır.

Kollektiv söhbətdə iştirak etikasından danışaraq Tusi məsləhət görür: sözləri düzgün seçmək və öz fikirlərini aydın ifadə etmək; bütün iştirakçılara ünvanlanmış suala birinci cavab verməmək; başqalarının yanında gizli danışmamaq; başqa adama verilən suala cavab verməmək, belə ki, bu sənin yüngülxasiyyətliliyinə və sual verənə qarşı hörmətsizliyinə dəlalət edər və sənin məsuliyyətini artırar.

O deyir ki, intriqaya və ədalətsizliyə qarşı ən yaxşı silah - mübahisə vaxtı həqiqətə, sakitliyə, təmkinə və dəlillərə əsaslanan sərt və layiqli cavab vermək bacarığıdır.

İnsan münasibətləri mədəniyyətinin üç səviyyəsini təhlil edərək, Tusi sosial iyerarxiyada daha yuxarıda, özünə bərabər və daha aşağıda dayananlarla münasıbətdə öz mövqeyini düzgün müəyyənləşdirməyin zəruriliyi haqqında danışır. İlk olaraq o daha aşağı səviyyəyə düşməmək üçün öz mövqeyini qorumaq zərurətindən danışır. İkinciüçüncü halda - daha yuxarı səviyyəyə qalxmağa çalışmaq lazımdır.

Sosial səviyyədən asılı olaraq insanlarla ünsiyyət tərzini seçmək lazımdır. Bərabər olanlarla üç əsas mövqe qəbul oluna bilər: dostlarla rəftar, düşmənlərlə rəftar, bitərəf insanlarla rəftar. Zahiri dostlarla rəftarda yadda saxlamaq lazımdır ki, alicənab insanlar, bütün insanların onlara hörmət etməsi və onlarla dostluq etməyə can atması üçün öz vədlərini yerinə yetirməlidirlər. Alicənab insanların yalançı zahiri dostlara münasibəti xeyirxah, yumşaq, təmkinli, qeyri-laqeyd olmalıdır, lakin bu zaman onlara öz işlərin, məqsədlərin və planların haqqında heç bir məlumat vermək olmaz. Bununla bərabər onları yaxşılığa doğru dəyişməyə çalışmaq, onların dostlarına və qohumlarına hörmət göstərmək, lazım olan halda onlara kömək etmək, onların həyatının sevincli və kədərli hadisələrində iştirak etmək lazımdır. Ola bilsin ki, zaman keçdikcə əgər təkmilləşsələr, onlardan bəziləri həqiqi dostlara çevrilə və öz dünyagörüşünü  dəyərlər  sistemini  dəyişə  bilərlər.

Müxtəlif insanlarla münasibət qurarkən, həm onların, həm də özünün maraqlarını nəzərə almaq lazımdır. Bu zaman hər bir kəslə onun öz dilində danışmaq lazımdır. Nə düşmən, nə dost olan insanlarla xüsusi ünsiyyət qaydası lazımdır. Məsləhət verməyi xoşlayan insanlarla ünsiyyətdə qərar qəbul etməzdən əvvəl diqqətlə yoxlamaq, onların sözlərinin həqiqiliyini müəyyənləşdirmək, niyyətlərini duymaq, ondan sonra öz maraqlarına uyğun hərəkət etmək lazımdır. Sülhpərvərlərə maksimum diqqət və hörmət göstərmək lazımdır. Davakarlarla təmkinli olmaq, onların səviyyəsinə enməmək və onlardan uzaq olmağa çalışmaq lazımdır. Təkəbbürlü adamlarla da özünü təkəbbürlə, qürurla, şəxsi  ləyaqət hissi ilə aparmaq, onlarla onların öz dilində danışmaq lazımdır. Onları yalnız bu yolla özünə gətirmək və dəyişməyə təhrik etmək olar. Belə insanlarla təvazökarlıqla danışılarsa, onlar bunu qorxaqlıq kimi qəbul edə və təhqir edə və ya sizi lağa qoya bilərlər. Ləyaqətli insanlarla ünsiyyət saxlamaq, onlarla əməkdaşlığı xoşbəxtlik hesab etmək, onların mühitinə daxil olmağa çalışmaq lazımdır. Pis qonşularla, pis xasiyyətli insanlarla yola getməyi, onlarla xoşluqla danışmağı, onlara qarşı təmkinli olmağı bacarmaq lazımdır. Şagird və tələbələrə xeyirxah və təmənnasız münasibət bəsləmək lazımdır, ağıllı, qabiliyyətli və çalışqanlara hər cür kömək göstərmək, istedadlarının inkişafı üçün şərait yaratmaq lazımdır. Tənbəlləri tərbiyə etmək, onlarda elmə və biliklərə maraq aşılamaq lazımdır. Kütbeyinləri, onlara həyatda gərək olacaq hər hansı bir faydalı peşəyə öyrətmək lazımdır. Ehtiyacı və tamahkarlığı fərqləndirməyi bacarmaq lazımdır. Ehtiyacı olanlara, özünə və öz ailəsinə ziyan vermədən, maddi yardım göstərmək lazımdır. Sədəqə istəyən əlçəkməz insanları ədəbsizliyinə görə danlamaq, onların əlinə bəhanə verməmək lazımdır, bəlkə bu onların dəyişilməsinə kömək edə bilər. Zəif və məzlumlara mərhəmət və şəfqət göstərmək, onlara maddi yardım etmək, onlara qarşı safxeyirxah niyyətdə olmaq, hər şeydə xeyirxahlıq göstərmək lazımdır, bütün xeyirxah işlərin mənbəyi - ilahi  yaradana  oxşamağa  can  atmaq  lazımdır.

Həyat təcrübəsinə istinad edərək Tusi, mənəvi sağlamlığı və qəlb rahatlığını qorumaq məqsədi ilə dostları düzgün seçməyi məsləhət görür, tərbiyəli, saf, xeyirxah, nəzakətli insanlarla ünsiyyət saxlamağı, insanın mənəviyyatını pozan pis insanlardan, qeyri-əxlaqi  əsərlərdən və  danışıqlardan  uzaqlaşmağı məsləhət görür.

Tusi, həmçinin düşmənlərlə münasibətə dair təhlükəsizlik mədəniyyəti baxımından maraq doğuran tövsiyələr verir. Özünü düşmənlərlə necə aparmaq barədə danışarkən, düşmənin mövqeyi haqqında həmişə informasiyaya malik olmaq, mümkün olan təxribatları vaxtında dəf etmək və onların qələbəyə nail olmalarına qarşı ölçülər götürmək üçün onların işlərini nəzarətdə saxlamaq lazım olduğunu qeyd edərək, Tusi sayıqlığa çağırır. O göstərir ki, düşmənlər yaxında və ya uzaqda, aşkarya gizlin olur. Aşkar düşmənlər öz qərəzini, gizlinlər - paxıllığını göstərir. Yaxında olan düşmənlərlə xüsusilə ehtiyatlı və sayıq olmaq lazımdır. Eyni zamanda  düşmənçiliyin dağıdıcı nəticələrini təsvir edərək, o, insanlarla mümkün qədər düşmənçilik etməməyi, ağıllı və alicənab hərəkətlərlə düşmənləri dostlara çevirməyə çalışmağı məsləhət görür.

Düşmənlərlə dost olmaq bacarığı, onların dostları ilə yaxşı və etibarlı münasibətlər saxlamaq - ağıl və müdriklik əlamətidir. Bu surətlə, onların xarakterinin nöqsanları, güclü və zəif cəhətləri haqqında asanlıqla öyrənmək olar. Düşmənin üzünə və ya arxasınca ləyaqətsiz sözlər, söyüşlər və qarğışlar söyləmək ağıl və mədəniyyət nişanəsi deyil. Belə davranış onlara hörməti əksiltməyəcək, onların sərvətini çox azaltmayacaq, lakin bunu edən adamın adına və mövqeyinə mənəvi zərər vuracaq. Düşmənin, hər kəsin başına gələ biləcək dərdinə sevinmək, və ya dərdində ona istehza etmək yaraşmaz, çünki bu cahillik və nanəciblik nişanəsidir. Əgər düşmən kömək üçün müraciət edərsə, yaxud öz sədaqətini göstərmək istəyərsə, yaxud hansısa bir əşyanı saxlamaq üçün qoyarsa, ona inam və xoşqəlblik göstərmək lazımdır. Günahın düşmənin üzərində olduğunuonun məzəmmətə layiq olduğunu göstərərək, öz mərdliyini izhar etmək və alicənablığını sübut etmək lazımdır. Həsəd aparanları, onlara müəyyən hədiyyələr bağışlamaqla, neytrallaşdırmaq olar. Özünü onların riyakarlığından və hiyləgərliklərindən qorumaq, onlarda aqressiv davranış oyada biləcək hərəkətlərdən çəkinmək lazımdır. Çalışmaq  lazımdır ki, xalq  onların  əsl  simasını  tanısın.

Müasirlərinə nəsihət üçün Tusi öz kitabında şüurlu və ləyaqətli həyat mədəniyyətinə dair aşağıdakı faydalı məsləhətlərin verildiyi Platonun Aristotelə vəsiyyətini göstərir:

Daim öyrən, bilik əldə etməklə məşğul ol. Əvvəlcə məqsədini müəyyən et, sonra  onun  əldə  edilməsi  üçün  elmi  seç.

Alimin dəyərini onun əsərlərinin praktik faydası, onun alicənablığı və xeyirxahlığı ilə müəyyən et.

 

Allahdan yalnız faydalı və əbədi nemətləri istəmək lazımdır.

 

Həmişə sayıq ol, çünki şər insanların hiylə və kələyinin sərhədləri yoxdur.

 

Mümkün olmayan şeylər haqqında xəyala qapılma.

 

Bil, ilahi cəza qisas deyil, tərbiyə məqsədi daşıyır.

 

Ləyaqətsiz  həyat sürmə ki, o, ləyaqətsiz ölümlə başa çatmasın.

 

Xeyirxahlığa həsr olunmayan  həyatı  faydasız  hesab  et.

 

Sənin günahın üzündən hansısa bir bəlanın baş verib-vermədiyinin və hansı xeyirxah işi görə biləcəyinin üzərində düşünmədən yuxuya getmə. Xatırla, öz səhlənkarlığın  səbəbindən  sən  nədə  şansını əldən qaçırmısan.

 

Həqiqətdə  sən nəsən və  ölümündən sonra    olacağı  barədə  düşün.

 

Heç kəsi qınama, nəzərə al ki, dünya daim

 

Öz həyatı, öz gələcəyi barədə düşünməyən  bədbəxtdir.

 

Sənin şəxsi xidmətlərinlə əlaqədar olmayan işlə  qürurlanma.

 

Yaxşılığa  ehtiyacı  olanların  xahişini  gözləmə, özün onlara kömək əlini

 

Başını itirərək dünyanın ləzzətlərinə sevinən və onun bəlalarından karıxaraq dərd  çəkən  kəsi  müdrik hesab etmə.

 

Ölümü həmişə yadda saxla və “yaxşı dünyaya” gedənlərin ölümündən ibrət dərsi

 

Əgər insanların rəzaləti haqqında bilmək istəsən, onların söylədiyi lüzumsuz sözlərin çoxluğuna, onların məsuliyyət daşımadıqları şeylər haqqında şayiələr yaymaqlarına diqqət yetir. Bil, başqalarına münasıbətdə pis niyyətli olan - anadangəlmə bədbəxtdir, çünki şər qüvvələr əzəldən onun ideyaları və  əqidələrində yaşayır.

 

Əvvəl yaxşıca düşün, sonra danış, yaxşıca ölç-biç, sonra həyata keçir, çünki şərait  dəyişilə  bilər.

 

Hamı ilə dostluq etməyi bacar, tez-tez qəzəblənmə, çünki qəzəb vərdişə çevrilə

 

Sənə bu gün müraciət edən insana köməyi sabaha saxlama, axı sən bilmirsən, sabah    baş  verə  bilər.

 

Yaramaz  əməllərin  kölə  asılılığından  azad  olmağa  insana  yardım  et.

 

Rəqiblərinin sözləri və işləri sənə aydın deyilsə, onlara hökm vermə.

 

Yalnız sözlərdə deyil, işlərdə də müdrik ol, çünki söz müdrikliyi dünyada qalacaq, müdrik  işlər  isə  əbədi  yaşayacaq.

 

Əgər sən xeyirxah işlər görərkən əziyyət çəkirsənsə, əziyyətlər keçəcək və xeyirxahlıq qalacaq. Əgər sən yaramaz işdən zövq alırsansa, zövq keçəcək, pislik isə  qalacaq.

 

O gün haqqında düşün ki, səni çağıracaqlar, sən isə eşitməyəcəksən, nitq qabiliyyətini  itirəcəksən, nə eşidə, nə danışa, nə xatırlaya  bilməyəcəksən.

 

Dəqiq bil, sən dostunun kim, düşmənin kim olduğunu tanıya bilməyəcəyin yerdə ola bilərsən. Buna görə qeyri-mükəmməlliyə  görə  heç kəsə həqarətlə baxma.

 

İnan ki, sən hamının bərabər olduğu yerə düşəcəksən, ona görə lovğalıqla məşğul olma, “yola  həmişə  hazır ol, axı sən bilmirsən “köç” nə zaman olacaq.

 

Onu da bil ki, böyük yaradanın bizə verdiyi bütün dəyərlərin arasında müdriklikdən  yaxşısı  yoxdur.

 

Düşüncələri, sözləri    əməlləri  arasında  bərabərlik  olan  insan  müdrikdir.

 

Yaxşılığı  mükafatlandır, pislikdən nəticə çıxar.

 

Öyrən, yadda saxla, mənasını anla.

 

Öz işlərini həmişə sağlam düşüncə və şəraitdən asılı olan tələblər əsasında qur.

 

Bu dünyanın heç bir böyük işində səhlənkarlıq və tənbəlliyə yol vermə, süstlük  iradəsizlik göstərmə, səxavətdə isə israfçılıq etmə.

 

Təmiz  ad qazanmaq xatirinə qanunsuzluğa yol vermə.

 

Müvəqqəti ləzzət üçün ləyaqətli insanları itirmə - ləyaqətli həyatını itirərsən. Müdrikliyə  ehtiram et, müdriklərə  qulaq  as, dünyəvi  həvəslərə  aludə  olma.

 

Müsbət adətləri rədd etmə, vaxtı çatmamış heç bir işi başlama, hansısa bir işi başlayarkən  onu  ağılla, vicdanla, şərəflə  yerinə  yetir.

 

Varlananda lovğalanma, ətrafdakıları alçaltma, yoxsullaşanda ruhdan düşmə və  yazıq  görkəm  alma.

 

Dostunla elə rəftar et ki, hakim qarşısında durmayasan, düşməninlə özünü elə apar ki, məhkəmədə ondan üstün olasan.

 

Heç kimlə dalaşma, hamı ilə sadə ol, heç yerdə sadəlik və nəzakəti yersiz hesab etmə. Özünə rəva bilmədiyin şeylərdən ötrü qardaşını danlama.

 

Bekarçılığa sevinmə, taleyinə ümid olma, yaxşı üçün təəssüflənmə, heç kimi aldatma, heç kəsi lağa qoyma, xoşbəxtliyə nail olmaq üçün həmişə ədalət, həqiqət, xeyirxahlıq yolu ilə get. Və allahın köməyi ilə nail olacaqsan.

 

Cəmiyyətdə insanın davranış mədəniyyətinə dair Tusinin tövsiyələrinin müdrikliyi və dəyəri ondan ibarətdir ki, o, bir tərəfdən bu qaydaların, konkret məkan və zaman şəraitindən asılı olaraq dəyişkənliyini göstərir, digər tərəfdən isə ümumbəşəri dəyərlərin və mənəviyyatın aprior prinsiplərini müdafiə edir. İnsanların dünya miqyasında qarşılıqlı üzvi asılılığını göstərərək, o, məskunlaşdığı yerdən asılı olmayaraq, insanların qarşılıqlı köməyinin zəruriliyi və insan taleyinə biganə  münasibətin  yolverilməzliyi  haqqında  danışır.

 

Fuad  MƏMMƏDOV,

 

Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik Akademiyasının professoru, kulturoloq,

 

Simurq” Azərbaycan Mədəniyyət Assosiasiyasının prezidenti

 

Xalq qəzeti.- 2013.- 28 iyul.- S. 7.