“Bir
gecənin poeması”
Dahi Azərbaycan şairi, ədəbiyyatımızda realist satiranın banisi Mirzə Ələkbər Sabiri bizdən yüz ildən artıq bir zaman kəsiyi ayırsa da, illər ötdükcə göylərə meydan oxuyan başı qarlı zirvələr kimi daha əzəmətli, daha möhtəşəm görünür. Çünki bu nəhəng söz sərrafı, böyük insan və fədakar vətəndaş bütün zamanların fövqündə dayanır. O, dünənin, bu günün, sabahın və gələcəyin həmişəyaşar şairi kimi yaşayacaq.
Şair-jurnalist Etibar Etibarlının M.Ə. Sabirə həsr etdiyi “Bir gecənin poeması” əsəri bu yaxınlarda “Aşıq Şəmşir” Mədəniyyət Ocağı İctimai Birliyinin maddi və mənəvi dəstəyilə “Elm və təhsil” nəşriyyatı tərəfindən ayrıca kitabça kimi nəşr edilmişdir. Müəllif böyük Sabirin yaşadığı dövrün ətalət basmış, cəhalət girdabında çırpınan mühitinə, şairin məşəqqətli həyatına, onun yaradıcılıq yoluna yaxşı bələd olan mövzuya yeni baxış bucağından yanaşmışdır. Sadə süjet xətti əsasında, lirik ovqatla, ürək yanğısıyla yazılan poema pafosdan, ritorikadan uzaqdır. Əsərdəki dahi Sabir həm də gülən, ağlayan, əzab çəkən İNSANDIR. Ona görə də müəllif şairin “Arizi-qəmlər əlindən ürəyim şişmiş idi” misrası ilə başlanan şeirindən bir bəndi əsərə epiqraf kimi seçmişdir. Onun qoyub getdiyi ədəbi irs həmişə aktualdır.
Poemada qədim Şamaxının bir payız gecəsi təsvir olunur və həmin gecədə o dövrün mühiti özünü qabarıq şəkildə büruzə verir:
Yatır
yorğun hambal,
kəlboyun hampa,
(Bu zülmət məmləkət
gözdən uzaqdır.)
Beş evdə bərq vurur otuzluq lampa,
Yüzündə his basan qara çıraqdır.
Belə bir gecədə iki ürək dostu, iki məsləkdaş-Sabirlə
Səhhət qədim
“Minaxor” məhəlləsinin
yuxarı hissəsində
(dik enişli “Minaxor” küçəsi ordan başlanırdı. İndi orada
Sabirin heykəli ucalır) qovaq ağacının altında
söhbət edir, millətin acınacaqlı
həyatından, şəhərdə
baş verən hadisələrdən danışırlar.
Bu, təxminən 1907-ci ilin payız aylarına təsadüf edir. Tiflisdə Şeyxülislama imtahan verib müəllim işləmək üçün
icazə alan
Sabirə Şamaxı
məktəblərinin birində
candərdi köməkçi
müəllim yeri verirlər. Aldığı qəpik-quruşla bir çətən külfəti yaşatmaq mümkün deyildi. Şair ehtiyac içində boğulurdu. Onun müəllim
olmaqda məqsədi isə “Ümid” məktəbini açmaqda
idi. Artıq sabun bişirmək
istəmirdi. O, məktəbə
millətin nicatı kimi baxırdı-millətin
gözünü bu yolla açmaq mümkündür. Şairin arzusu
isə sanki daşa dirənmişdi.
O zaman “Molla Nəsrəddin” jurnalında
gizli imzalarla çap olunan kəskin satiraların müəllifinin Sabir olduğunu bilən varlılar, mollalalar, moizəxanlar, bir sözlə, müəllifin
yazdığı kimi
“şəhərin tox”
nakəsləri bu nəcib amalın qarşısını cidd-cəhdlə
almağa çalışırdılar.
Gah Sabiri ölümlə hədələyir, gah da Şamaxıdan “rədd olub getməsini” tələb edirdilər. Cahillərin, nadanların at oynatdıqları
belə bir mühitdə şair olmazın əzablar çəkirdi. Səhhət
ona təsəlli verməyə çalışır,
ona baxdıqca Mirzə Cəlilin sözlərini xatırlayırdı:
Bir gün Mirzə Cəlil –
böyük mühərrir,
Dedi ki, ay Səhhət,
sizdən ricam var.
Qoruyun Sabiri!
O bir dahidir,
Yüz ildə bir gəlir
belə adamlar!..
Doğrudan da o dövrün mütərəqqi ziyalıları
Sabiri canlı klassik kimi dəyərləndirirdilər.
...Dostlar ayrıldılar. Sabir “Minaxor”la aşağı enir. Kimsə ona daş atır,
daş kürəyinə
dəyir, ağrıdan
qıvrılır, daş
atanı da , zəmanəni də lənətləyir.
Birtəhər evə çatır.
Otaqda nimdaş yorğan-döşəkdə
anaları Büllurnisə
ilə nəfəs-nəfəsə
yatan qızlarına baxır, ürəyindən
qara qanlar keçir. Səhərə çörəkpulu yoxdur axı. Həyətin o başındakı daxmaya tərəf gedir. Bir zaman bişirdiyi
qara tiyanla “gur bir ocaq”
qalanır. “Tiyanı
od qızdırır,
şairi isə fikir yandırıb yaxır. Məzlumların halını düşünür.
Gördüyü haqsızlıqlar
xəyalından keçir-od
götürür:
Mənə Allahsız deyir
Allah tanımayanlar,
Xalqın
gələcəyini
Ucuz bazar malıtək
Hərraclara qoyanlar.
Yox, belə ola
bilməz!
Yox, belə qala bilməz!
İtib
mizan-tərəzi,
Bəndə Allahlıq edir,
Allahın nə qərəzi?!
Şair
sübhçağı araba
çarxlarının səsinə
xəyaldan ayrılır:
qara tiyanda sabun kömürə dönmüş, “çörəkpulu”
yanmışdı.
Nəhayət, yaz gələndə “Ümid”in də icazə kağızı gəlir. Şair sevincindən yerə-göyə
sığmır. Məktəb açır, dərs deyir. Sevinci uzun çəkmir.
Yazılan “donoslar”, böhtanlar
işini görür-bir
ildən sonra məktəb bağlanır.
Sabirin
son ümidi də kəsilir. Bakıya köçməyə məcbur olur. Dostlarının köməyi ilə
Balaxanı məktəbinə
müəllim düzəlir.
Burada da Sabiri “yaddan çıxarmırlar”:
Yenə
dinc qoymadılar,
Söydülər doymadılar.
Din dəlları əlindən
canı cəzana gəldi,
tükü imana gəldi.
Sabir dözür,
yazıb-yaradır, satiraları
bütün Şərqi
silkələyir. Lakin keçirdiyi əzablar
təsirsiz qalmır –
“çarəsiz bir mərəzə tutulur”.
Dostlarına cənazəsini Şamaxıdakı
“Yeddi Gümbəz” qəbiristanlığında torpağa
tapşırmağı vəsiyyət
edir. Bütün mütərəqqi ziyalılar, o cümlədən
“Molla Nəsrəddin”çilər
şairə yas tutur. Poema belə bir təsirli
sonluqla bitir:
Torpağa tapşırıldı şairin cənazəsi,
İşıq oldu
Nur oldu amalı, əqidəsi!
Azad həyat yolunda
enməz
bayrağa döndü!
Parladı günəş təki!
Elə heykəlləşdi ki...
Rüzgara sinə gərən
“qocaman dağ”a
döndü!..
Müəllif poemanı “Dahi ömründən qopara bildiyi bir yarpaq”
adlandırıb. M.Ə.Sabir kimi bir dahinin
ömür yolu cild-cild kitablara sığmaz axı!..
Vaqif BAYRAMOV
Xalq qəzeti.- 2013.- 28 iyul.- S. 7.