Təmizlik,
sağlamlıq və gözəllik rəmzi – Od
çərşənbəsi
Bahar rəngarəng gözəlliyi ilə birlikdə
yurdumuza qədəm qoyur. Bu fəsilin spesifik xüsusiyyətləri
ondan ibarətdir ki, xalqımızın milli adət-ənənələrini
özündə birləşdirən Novruz bayramı məhz
onun ilk ayında qeyd edilir.
Xalqımız
bu gözəl bayramı illərdir ki, böyük məhəbbətlə,
ehtiramla qarşılayır, yüksək ovqatla qeyd edir. Novruz bayramı bizim
üçün o qədər əzizdir ki, hər bir azərbaycanlı
onun adət-ənənəsinə, mərasimlərinə
sözsüz əməl etməyi özünə borc
bilir. Bu bayrama qədər hər
həftə bir çərşənbəni təmtəraqla
qarşılayırıq. Hər bir çərşənbənin
də öz adı, öz mənası, öz yozumu var. Boz
ayın ikincisi çərşənbəsi od çərşənbəsidir.
Bu çərşənbənin özünəməxsus
xüsusiyyətləri
vardır. Xalq arasında od çərşənbəsini
həm də “Üsgü
çərşənbə”, “Adlı çərşənbə” də adlandırırlar. Məhz bu çərşənbədə tonqalın qalanması vacib şərtlərdəndir. Tonqal burada odu, istiliyi ifadə edir.
Hər bir həyətdə
tonqal qalanması həmin ilin isti, bərəkətli
keçməsinə nişanədir.
Od çərşənbəsində
qazanlar qaynamalı, ocağın üstü boş
qalmamalıdır. Tədqiqatçılar bu adəti qədim zamanların əsas dinlərindən
olan və Azərbaycan ərazisində yayılan atəşpərəstliklə
bağlayırlar. Çünki Zərdüşt tərəfindən
yaradılan Avesta kitabındakı odun müqəddəsliyi və
insanların oda olan inamı, sitayişi tarix boyunca
özünü güclü şəkildə göstərib.
Bakının Suraxanı qəsəbəsində yerləşən
Atəşgah məbədi də həmin dinin
“yadigarlarından” hesab olunur. Belə bir adət də var ki, hər
kəs çərşənbə günü süfrəni müxtəlif şirniyyatlarla bəzəməlidir.
İnsanların inancına görə, bu, süfrənizin
bollu–bərəkətli olmasına, ilinizin şirin və
sevinc dolu keçməsinə
işarədir. Adət-ənənəyə
görə, od çərşənbəsindən
sonra bahara doğru daha da yaxınlaşmış oluruq,
Günəş yavaş-yavaş torpağı isindirir və
yazın nəfəsi duyulmağa başlayır.
Ümumiyyətlə,
od təmizlik, sağlamlıq və
gözəllik rəmzi hesab edilir. Odla bağlı olan bir
çox xalq deyimləri-inanclar, atalar sözləri, andlar,
alqışlar bu günə kimi qalmaqdadır. Bu gün də
dəyərini itirməyən illərin
sınağından
çıxan bu inanclar həqiqətən çox
düşündürücüdür. Məsələn,
“Ocağa yanaşanda salam verərlər”, “Ocaq
dağıdanın ocağı dağılar”, “Od hisli olarsa,
uzaqdan qonaq gələcək”, “Ocaq yananda səs
çıxırsa, kimsə sözünü
danışır”, “Ocaq yeri qibləyə olan evə uğur gələr”.
Bəzən bu inanclar xalq təbabətində də öz əksini
tapıb. Yaraya ocaq külü bağlayarlar ki, tez
sağalsın. Lap qədim zamanlarda yeni doğulmuş körpəni
külün üstünə qoyardılar ki, heç vaxt xəstəlik
tapmasın. Bayram ocağının tüstüsü kimin
üzünə dəysə, sevgilisi göyçək olar.
Xalq təbabətinə görə, lap qədimlərdə
yaranın tez sağalması üçün odla
dağlayardılar.
Hər
bir ailə bu çərşənbə
günü çalışır ki, imkanı dərəcəsində
evində müxtəlif ləzziz
yeməklər bişirsin, süfrə açılsın,
xonça bəzəsin, şamlar yandırsın. Şam
istiliyin, odun, işığın qorunub saxlanması, səadətin
rəmzidir. Ona görə də hər kəs od çərşənbəsini
şad-xürrəm və bolluq içində keçirməyə
can atır. Od çərşənbəsində
sonra tarlalarda əkinə hazırlıq işləri
başlanır. Bu çərşənbədə tonqalın ətrafına
toplaşan insanlar odun üzərindən atlanmaqla köhnə
ildən qalan əzablarını,
ağırlıqlarını sanki arxada qoyur və yeni ildə
xoşbəxt, firavan həyat yaşayacaqlarına inanırlar.
Xalqımızın süfrəsinin şahı plovdur. Plovun 200-ə qədər növü var. Adətən od çərşənbəsində döşəməplov bişirirlər. Bəzi bölgələrimizdə isə südlü aş və boranıplov da hazırlayırlar. Od çərşənbəsində də insanlar bir-birinə qonaq gedər, “Çərşənbən mübarək” deyər, “Ağrın-acın odda yansın” söyləyərlər. Bu çərşənbə səhəri insanlar sübh tezdən durar, Günəşin doğmasını səbirsizliklə gözləyərlər. Qədim dövrlərdə, hətta Günəşi salamlamaq üçün xüsusi nəğmələr oxunardı.Günəşin şəninə qoşulan nəğmələrdə də dərin bir inam əks olunardı. Bütün bu dəyərləri özündə birləşdirən Od çərşənbəsi öz hərarətiylə qəlblərə sevinclə bərabər sevgi paylayır. Çərşənbəniz mübarək!
Ülviyyə
VAHİDQIZI
Xalq qəzeti.- 2013.- 5
mart.- S. 6.