Arzuları,
ümidləri səmaya yüksəldən Yel
çərşənbəsi
Xalqımızın
milli adət-ənənələrini özündə birləşdirən
Novruz bayramının artıq üçüncü çərşənbəsini
qeyd edirik. Bu çərşənbə xalq arasında Yel
çərşənbəsi adlanır. Ancaq buna “küləkli çərşənbə”,
“külək oyadan çərşənbə”, “yelli çərşənbə”
də deyənlər var.
Qədim
etiqadlara görə, torpağın altında–“qara nəhrdə”
yatmış dörd cür külək yer üzərinə
çıxaraq müxtəlif
libaslarda özünü göstərir. Mifologiyamızda
ağ yel ağ, qara yel qara, xəzri göy, gilavar qırmızı libasda təsvir
olunur. Rəvayətə görə,
çərşənbə
günü yel bu dörd yellə birləşib
dünyanı dolaşır,
oyanmış suyu, odu hərəkətə gətirərək
yazın gəlişini müjdələyir.
Belə bir inanc da vardır ki, əgər Yel çərşənbəsi günü kim söyüd ağacının altına gedib Yel babanı çağırıb niyyət etsə və bu zaman söyüdün budaqları torpağa toxunsa, bu, həmin insanın arzuladığı diləyin yerinə yetəcəyinə işarə hesab olunur. Hətta bugünün özündə də kiminsə qarğışından, xoşa gəlməyən sözündən narazı qalan nənələr tez deyərlər: “Ağzından qara yellər aparsın”. Təzə bəylə gəlinə xeyir-dua verəndə söyləyərlər: “Üstünüzə ağ yellər əssin”.
İlaxır çərşənbələrinin məhz üçüncüsünün küləklə bağlanması qədim zamanlardan mövcuddur. Şifahi xalq yaradıcılığında yellə bağlı müxtəlif nəğmələr, əfsanələr, rəvayətlər, inanclar yaranıb. Yelin müqəddəsliyi, ucalığı, qüdrəti ilə bağlı bir çox mif, atalar sözləri, bayatılar, tapmacalar da vardır. Məsələn, belə bir deyim vardır ki, Yel baba xırmana gəlməmişdən qabaq oradan buğda, dən götürmək olmaz. Nümunə:
Yelə dedilər: - Əsmə!
Dedi - Kələyimi kəsmə.
Qara yel əsdi keçdi
Səbrimi kəsdi keçdi.
Vətəndən gələn durna
Yaman tələsdi keçdi.
Üç qardaşım var,
Biri sulayır,
Biri üfürür,
Biri bitirir
(Yağış, Külək,
Günəş).
Məhz Novruz ərəfəsində
odla, suyla, küləklə, torpaqla əlaqələndirilən günlərin–ilaxır
çərşənbələrin xüsusi təntənə
ilə qeyd edilməsi etiqadla bağlıdır. Digər tərəfdən,
“Yel qayadan nə aparar?”, “Yelnən gələn, selnən gedər”, “Yel apardığını
qaytarmaz”, “Yelin işini bilmək olmaz”, “Külək kimi hərdən bir yana əsmə”
ifadələrinin xalq
arasında geniş yayılmasında qədim
adət-ənənələrimizin böyük rolu olmuşdur.
Bütün çərşənbələrdə olduğu kimi, Yel çərşənbəsində
də tonqallar qalanır. Adət-ənənəyə
görə həmin gün südlü
plov və ya bulğur aşı bişirilir. Süfrəyə quru meyvə
və dənli bitkilərdən hazırlanmış
çərəzlər düzülür.
Qadınlar axır çərşənbə
üçün hazırlıqlar
görürlər. Ev əşyaları
sürtülüb təmizlənir,
xalça-palaz çırpılır,
yorğan-döşək evdən
çıxarılaraq çöldə
havaya verilir.
Yellə bağlı müxtəlif
miflər və mərasimlər də mövcuddur. Deyilənlərə görə,
Novruz bayramının
obrazlarından biri olan Fatı qarı yeddi rəngli ip əyirib hərəsini bir bağlamaya yığaraq dizinin altına qoyur. Axırıncı bağlama qarının
dizinin altından çıxıb diyirlənir.
Qəzəblənən Fatı
qarı Yelə qarğış edir: “Azarım-bezarım dəymiş
Yel baba, hardan gəlib çıxdı axı?”. Bu deyinmədən
sonra qarının o biri bağlamaları da dizinin altından
çıxaraq diyirlənməyə
başlayıb. Fatı qarı
buna dözməyərək
qarğışı qarğışa
calayıb və onun gileyləri, söyüşləri öz
başına bəla gətirib. Yel baba qarının
iplərini qanadına
alaraq üfüqlərə
qədər aparıb.
Deyilənə görə, o vaxtdan
Fatı qarının
ipləri yeddi rəngli qurşağa dönərək göydə
parıldayır. Qarı da
nə edirsə, nə Yel babanı
vura bilir, nə də iplərini tutur. Odur ki, gur yağışdan
sonra üfüqdə
görünən yeddi
rəngli qurşağa
el arasında “Fatı
qarının hanası”
deyirlər. Sonralar Fatı
qarı üzünü
göyə tutaraq nə qədər nəğmə oxusa da, Yel babaya
yalvarsa da, faydasız olur. Həmin nəğmələrdən
biri də budur:
Yel babam,
Yel babam,
Telli babam,
Tel babam,
Gül babam.
Dərdimi gəl bil, babam,
Gəl babam, ay gəl, babam
Novruzun bu üçüncü çərşənbəsində hər bir evə-ocağa
ruzi bərəkət arzulayırıq.
Həmişə süfrəniz bol
olsun. Gün gələcək Novruz tonqalları, onların şöləsinə
həsrət qalan torpaqlarımızda — işğal
altında inləyən
ərazilərimizdə də
yandırılacaq,üçrəngli
bayrağımızı dalğalandıracağıq.
Ülviyyə VAHİDQIZI
Xalq qəzeti.- 2013.- 12 mart.- S. 7.