İlin axır çərşənbəsi...
Xalqımızın
milli adət-ənənələrini
özündə əks etdirən Novruz
bayramının müqəddəs
çərşənbələrinin sonuncusu
- Axır çərşənbəni qeyd
edirik. Bu çərşənbə
axşamlarında insanlar sudan içərək,
oddan keçərək, mehə bələnərək,
nəhayət, gəlib torpağa baş əydi. Artıq Novruzun
xoş nəfəsi duyulur.
Digər çərşənbələrdə olduğu kimi, el arasında axırıncı çərşənbə
də müxtəlif adlarla tanınır.
İlaxır çərşənbə, Axır çərşənbə
Torpaq çərşənbəsi vəs.
Qədimdən bu yana torpaqla bağlı el arasında müxtəlif deyimlər yaranıb: “Torpağa göz ağardanda üz ağardar”, “Torpaqdan pay olmaz”, “Torpaq ovuclayan qızıl ovuclar”, “Torpaq deyər: sən mənə tər ver, mən sənə zər verim”, “Yel qulaqlı olar”, “Torpağın qarası üz ağardar”, “Torpaqla oynayan ac qalmaz”, “Torpağa xor baxsan, o, sənə kor baxar”, “Torpaq deyər: öldür məni, dirildim səni”, “Torpağı bir yerdən götürülüb”.
Bu da bir həqiqətdir ki, insanın ən böyük andı məhz torpağa ünvanlanıb: “Torpaq haqqı”, “Yer haqqı”, “Torpağında qara yellər əsməsin”, “Torpağına dolu düşsün”, “Torpağın həmişə gül bitirsin”.
Axırıncı çərşənbədən sonra təbiət oyanır, yaz fəslinin gözəlliyi duyulur, ağaclar çiçək açmağa başlayır, günəş şüaları torpağı qızdırır. Çərşənbələrin ardıcıllığı bayatı formasında yaranmış tapmacalarda da özünü göstərir:
Qabaqda seli
gözəl,
Dalınca yeli gözəl.
Yaxasında sünbülü,
Başında teli gözəl
(su, yel,
torpaq və Günəş).
Novruzun hər bir çərşənbəsi xoş ovqatla, sevinclə, bayram əhval-ruhiyyəsi
ilə qeyd edilir. Amma İlaxır çərşənbəni
xalqımız bir
qədər fərqli formada keçirir. Bu çərşənbə
paytaxt Bakı da daxil olmaqla yurdumuzun hər bir bölgəsində böyük
coşğu ilə qeyd
olunur. Bir sözlə
insanlar birgə şənlənir, birgə
sevinirlər.
Torpaq çərşənbəsində süfrəyə düzülən nemətlərlə bağlı el arasında müxtəlif tapmacalar formalaşıb, hafizələrdə qorunub saxlanaraq dövrümüzə gəlib çatıb. Məsələn:
Altı daş, üstü daş - arasında səməni,
Qazanda
bişən duzsuz aşımdı mənim (səməni
halvası)
Sac
üstündə çaddayar,
Ovucdan-ovuca
addayar (Qovurğa).
Dolu olar
yelini,
Bəzəyərlər gəlini (Novruz xonçası)
Bu çərşənbənin üstünlüyü
ondadır ki, bütün
küsülülər barışmalıdır. İnsanlar təzə paltar
geyməli, xoş sözlər
danışmalı, qəlbə dəyən ifadələr,
ovqatı korlayan kəlmələr işlətməməlidir.Çünki
bu çərşənbədə qapıya qulaq
falına gələrlər. Adətə görə qapı arxasından ilkin
olaraq hansı sözü
eşitsən, ilin o cür başa çatacaq. Məsələn, ilk
eşidilən sözlər “işığı yandır”,
“yaxşı olacaq” və s.
olarsa, hər şeyin
yaxşı olacağı güman edilir. Əksinə, “söndü”,
“viran qalsın” və s.
kimi sözlər eşidilərsə,
yaxşılığa yozulmur.
Ona
görə də bu çərşənbədə pis danışmaq, qeybət etmək ,
kobud ifadələr işlətmək olduqca günahdır.
Belə bir deyim də var ki, çərşənbə
axşamı qulağı cingildəyən mütləq xəbər
eşidəcək.
Bayramın
hər bir çərşənbəsində olduğu kimi, bu
axşam da tonqallar yandırılır. İnsanlar ocağın ətrafında
dövrə vuraraq onun üstündən tullanır, üzərlik
yandırır, “Ağırlığım, uğurluğum
odlara tökülsün” ifadələrini söyləyirlər.
Adətə
görə, nişanlı
qızları da tonqalın
başına fırladarlar. Xoşbəxt tale tapsın deyə, həmin axşam
ona xeyir-dua verərlər.
Axır
çərşənbə günü süfrəyə müxtəlif nemətlər
düzülür. Bu çərşənbə günü
süfrəyə yeddi cür
nemətin qoyulması müqəddəs sayılan 7 rəqəminin
uğur gətirəcəyinə işarədir.
Çox əvvəllər süfrəyə
“Ş” hərfi ilə başlayan yeddi cür nemət
düzülərdi: şərbət, şəkər, şam, şərab, şabalıd, şor, şirni və s. Bir müddət
keçdikdən sonra İslam
dönəmində şərab yasaq olduğu üçün
“Ş” hərfi “S” hərfi ilə əvəz edilib.
Buna görə də axır çərşənbədə
süfrəyə yeddi nemət qoyulur: su, süd,
səməni, səbzə, sumaq,
sarıkök, sünbül və s.
Novruzun
bu çərşənbəsinin daha bir özəlliyi bu axşam ailənin sayı qədər
süfrədə şam yandırılması və səməni qoyulmasıdır. Şamların kimsə tərəfindən
söndürülməsinə icazə verilmir.
Torpaq
çərşənbəsində boyanmış yumurta, qovrulmuş qovurğa,
süzülmüş plov və şirniyyatlar süfrəyə əlavə rəng
qatır.
Bayram
günlərində paxlava, şəkərbura, qoğal və
bir çox şirniyyatlar da süfrəmizə xüsusi əlvanlıq gətirir. Qoğal günəşi və istiliyi, şəkərbura da
kənarındakı və üzərindəki mənalara
görə günəş şüalarını, paxlava isə mərkəzinə qoyulmuş fındıqla mifik
mənanı özündə tərənnüm edir. Süfrəyə qoyulan
şirniyyatların bütün ilin bərəkətli, ruzili
və həmişə şirin keçməsinə
işarədir. Müxtəlif çərəz növləri
-qoz, fındıq, badam,fısdıq və
s. də süfrəni öz rəngarəngliyi
ilə bəzəyir. Qadınlar, qızlar isə xonça tuturlar və müxtəlif şirniyyatlarla
onu bəzəyirlər. Süfrəyə
qoyulmuş səməni isə öz yaşıl görkəmi və belinə
bağlanmış qırmızı lentlə daha
çox diqqət cəlb edir.
Çərşənbə
axşamı qodu-qodu mərasimi
keçirilər. Kəndirbaz oyunları, yumurta, xoruz
döyüşməsi, güləş, Xan-vəzir oyunu, cıdır, zorxana yarışları
bayramın daha da maraqlı keçməsinə səbəb
olar.
Qədimdə insanlar göyə papaq atarmışlar. “Papağını göyə at” ifadəsi bizdə də çox işlək fikirlərdəndir. Bu sevinc, Allaha minnətdarlıq ifadəsi kimi işlənir. Bir şeyi bildirək ki, qədim türklərin dövründə də hörmət əlaməti olaraq kiminsə qarsışında papağın çıxarılması həmin adama ehtiramın, onun yüksəkdə tutulmasının əsas göstəricisi idi.
Axır çərşənbə qızlar sübh tezdən bulağa gedər, evə su gətirər, əl-üzü axar suda yuyarlar. Bulaqdan mütləq yeddi daş gətirib evdəki nemət dolu qabın içinə atarlar ki, bolluq olsun. Bu çərşənbəyə aid müxtəlif nəğmələr, mahnılar qoşulub:
Səməni, ay səməni,
Göyərdərəm mən səni.
Səməni saxla məni,
İldə göyərdərəm səni.
Adət-ənənəyə görə
ilaxır çərşənbə
günündə evdən od, neft, kibrit vermək olmaz. Həmçinin süd
məhsullarının verilməsi
düzgün hesab olunmur.
Torpaq
çərşənbəsinin özəlliyi ondadır ki, bu
axşam qızlar fala baxarlar.Nümunə:
İlin
axır çərşənbə axşamı ana
uşaqlarının başından tük qırır və
axar suya atır. Bir qab
həmin yerdən su götürür
və uşaqlarının üstünə çiləyir. İnanca görə bu mərasim təmizlik, sağlamlıq,
paklıq gətirir. Həmin ili uşaqlar xəstələnmir.
Balığın
çanaq sümüyünü övlad gözləyən gəlinin
oğlu və ya qızı olacağını bilmək
üçün iki barmağın ortasından atırlar. Arxası
üstə düşərsə, qız, üzüüstə
düşərsə oğlan
olacağı gözlənilir.
Axır
cərşənbə günü ağacın altına bir
yumurta, iki qara və qırmızı karandaş qoyulur və
arzu tutulur. Səhər həmin yumurtanın üstundə
xətt olur. Əgər qırmızı
karandaşla xətt çəkilibsə,
arzu yerinə yetir əgər
qara çəkilibsə yerinə yetməyəcək.
Xalqımızım
mili bayramı olan Novruz çərşənbələri
üzünü ulu Tanrıya tutub ürəkdən nə
alqış etsəniz, nə diləsəniz, yerinə yetər.
Əcdadlarmızın ruhu uyuyan ana torpaq
çox müqəddəsdir. Gün o gün
olsun ki, düşmən
tapdağı altında olan
torpağımız azad olunsun,
orada bayram
tonqalları çataq, qələbə
marşımızın sədaları
altında uğurumuzu qeyd
edək.
Allah hər bir ocağa ruzi- bərəkət gətirsin.Həmişə çıraqlarınız yansın. Bayramınız mübarək, Türk dünyası!
Ülviyyə
VAHİDQIZI
Xalq qəzeti.- 2013.- 19
mart.- S. 8.