Türk dünyasının ulu bayramı
Baharın hərarəti xəfif
yellə obalara yayıldıqca, torpağı isitdikcə təbiət
oyanır. Bu oyanışdan qəlblərimizə
də bir hərarət, xoş
əhval-ruhiyyə, bayram və həmrəylik
sevinci hopur. Tarixi əski dövrlərə gedib çıxan Novruz
bayramı əsrlərdir, türk ellərinin
müxtəlif bölgələrində böyük
sevinclə qeyd edilmiş,
onun adət-ənənələri
dövrümüzə qədər qorunulub
yaşadılmışdır.
Bununla da Novruz təkcə Azərbaycanda deyil, Şərqi Türküstandan (uyğurlar) tutmuş Anadoluya kimi böyük bir coğrafiyanı əhatə edən xalqların ortaq bayramı olmaqla, sanki onlar arasında həm də bir mənəvi körpü, həmrəylik və dostluq əlaqələri bəxş etmişdir.
2009-cu ildə Novruz bayramının YUNESKO-nun qeyri-maddi mədəni irs reprezentativ siyahısına daxil edilməsi bu bayrama verilən dəyərin sübutu idi. 2010-cu ildə BMT-nin Baş Assambleyasının 64-cü sessiyasında Azərbaycan, Türkiyə, Əfqanıstan və Orta Asiya ölkələrinin təşəbbüsü ilə Novruz bayramının beynəlxalq səviyyəli bayram statusu qazanması barədə qətnamə qəbul edildi. Bununla da martın 21-i “Beynəlxalq Novruz Günü” təsis edildi. Bu qərarı əslində dünyanın bir çox ölkələrində, xüsusilə də türk coğrafiyasında yaşayan xalqların dünya sivilizasiyasına verdiyi mədəni töhfə kimi qiymətləndirmək olar.
Müasir dövrdə Novruz bayramı bir sıra ölkələrdə rəsmi dövlət bayramı kimi qəbul edilir, həmin günlər qeyri-iş günü hesab olunur və insanlar bayramı öz ailələri və doğmalarıyla süfrə başında qeyd edirlər. Bu ölkələr sırasına Azərbaycan başda olmaqla, Türkiyə, Türkmənistan, Özbəkistan, Qazaxıstan, Albaniya, Əfqanıstan, Qırğızıstan, Makedoniya, Hindistan, Tacikistan daxildir.
Novruz
yenilik, təravət, oyanış və
təbiət bayramıdır. Onun hər bir adət-ənənəsinin və
simvollarının hər birinin maraqlı
və düşündürücü rəmzi
mənaları var. Ölkəmiz də daxil
olmaqla, türk xalqları
Novruzu böyük
təntənə və sevinclə bayram edir. Bəs
görəsən, türk
xalqlarının hər biri gecə və gündüzün
bərabərləşdiyi Novruz bayramını necə qeyd
edir?
Orta Asiya xalqları Novruzu
özünəməxsus şəkildə bayram edir, milli təamlar
bişirməklə yanaşı, milli oyun və nəğmələrlə
camaatı şənləndirirlər. Qazaxlar bayrama qədər digər xalqlarda
olduğu kimi evlərdə
təmizlik işinə başlayırlar. Onlar
ev divarlarına və müxtəlif əşyalar
üzərinə gil qablar
ataraq sındırırlar. İnsanlar tonqaldan atlanır, köhnə ilin
pisliklərindən xilas olacaqlarına inanırlar. Novruzda
bişirilən yemək “Novruz-köcö” adlanır. Novruz
şorbası və ya lapa
adlanan yemək isə qazaxlarda
qonşular arasında paylanır. İnsanlar
“Naurız meyramı kuttı bolsın!” deyərək
bayramlaşırlar. İfaçılar milli
və qədim alət olan qopuz
və dombrada
çalır, nəğmələr ifa
edirlər.
Qırğızıstanda
isə ilin ilk günü “Nooruz” adlanır və “Nooruz
köcö” adlı xüsusi yemək bişirilir. “Auz köcö” adlı qovud həmin gün
qırğızların önəm verdiyi yeməklərindən hesab edilir.
Özbəkistanda
da Novruz xüsusi mərasimlərlə, musiqi sədaları
altında qeyd edilir.
Bir həftə
davam edən törənlərdə insanlar bayramın birinci
günü bir-birinin evlərinə qonaq gedər,
bayramlaşarlar. Özbəklərin bayram süfrəsinin ən şah
yeməyi isə plov hesab
edilir. Özbəklər buğdanı Novruzun simvolu hesab edərək 15 gün
ərzində onu cücərdir, daha sonra “sümələk” (“səməni”) adlı yemək
bişirirlər.Digər ikinci yemək isə
ət, noxud və tərəvəzdən
hazırlanan “xalisa”
(xalim) adlı yeməkdir. Hər iki yeməyin
hazırlanması böyük zəhmət
tələb etdiyinə görə qadınlar onu
kollektiv hazırlayırlar.
Bayram
günləri ənənəvi idman yarışları – at
yarışı, güləş, xoruz döyüşləri
insanların bayram əhvalını daha da yüksəldir.
Tatarlar da Novruzu böyük coşğuyla bayram edirlər. Novruz əhval-ruhiyyəsi baharın
ilk güllərinin cücərtiləriylə başlayır.
Əsasən uşaqlar tülpan
və novruzgülündən
dəstə bağlayıb
evə aparır, yazın gəlişiylə
bağlı mahnı oxuyurlar. Ev sahibləri onları
dəvət edir, qohum və qonaqlarını
müxtəlif ləziz
təam və şirniyyətlara qonaq edərək arzularını
bildirirlər. Tatarlar Novruz ərəfəsində “Çorşanbasuri”
və “Çorşanbeoxiron”
günlərini xüsusi
qeyd edirlər.
Bu günlər azərbaycanlıların qeyd etdikləri “çərşənbə”
günləri ilə uyğun gəlir. Hazırda Kazan və Ufa tatarları Novruzla bağlı müxtəlif
şənliklər, müsabiqələr,
xalq gəzintiləri təşkil
edirlər. Qızlar arasında müsabiqə keçirərək “Novruzbikə”,
“Novruz güzele” (“Novruz gözəli”) seçirlər.
Bunun üçün isə tatar gözəlləri öz bacarıq və zəkasını nümayiş etdirməli,
milli mahnılar, rəqslər ifa etməlidirlər. Tatarların qonşusu
başqırdlar da bu bahar bayramını
xüsusi qeyd edirlər. Süfrəni milli şirniyyat
və yeməklər,
xüsusilə də beşbarmaq bəzəyir.
Əslən qıpçaq qoluna aid noqaylar ilin başlanğıcını
“navruz”, mart ayını
isə “navruz ae” adlandırırlar. Bayramda noqaylar “tüqərək”,
“ozın” “koşemeke”
kimi rəqslər ifa edir, Novruzla
bağlı “ navruz yuray keldik biz”, “ İşçilerdin eşiqine”,
Batır bersin beşigine”, “Azan, azan”, “Navruz
kunqi mübarek!” məzmunlu mahnılar oxuyurlar.
Türk
xalqlarının oğuz qrupuna aid olan türkmənlər bayram süfrəsinə qoymaq üçün Türkmən çörəyi,
türkmən plovu, fətir və digər milli yeməklər bişirirlər.
Türkmənlərin inancına
görə, süfrə
nə qədər zəngin olarsa, həmin il o qədər bərəkətli
olar. Türkmənlər
həmçinin bayramdan
bir gün öncə buğda,
un, su və şəkərdən ibarət
xüsusi yemək olan səməni hazırlayır, bayram günü süfrəyə
təqdim edilir. Türkmənlərin Novruzu
digər türk xalqlarında olduğu kimi bir-birindən maraqlı oyunlar- “yüzüktapdı”,
“keçe-keçe”, “çeke-çeke”,
“dengene”, “moncukatdı”
və s. əlavə rəng qatır.
Regionun türk
ailəsinə mənsub
olmayan bir sıra qonşu xalqları da Novruzu bayram edirlər.
Tacikistanda Novruz bayramında
ev sahibi və ya eləcə
də onun böyük oğulları
kabab çəkir, düyüdən ləzzətli
plov hazırlayırlar.
Əfqanıstanda Yeni ilin ilk günü
bayram bayrağı qaldırılır. Əgər bayraq asan qalxarsa, həmin ilin uğurlu olacağına inanırlar.
Bayraq 9 gün ərzində göydə dalğalanır.
Əfqanıstanda bayram
həmçinin “Ruz-e
Dexkan” ( Kəndli
günü) kimi qeyd edilir.
İranda
isə bayram şənlikləri 13 gün
davam edir, ilk beş gün
ərzində insanlar qohum və doğmalarını
ziyarət edirlər. On üçüncü günü əhali bayramı qohumlarıyla birgə təbiət qoynunda keçirir.
Tarixi mənbələr Şərqi
Türküstanda yaşayan
uyğurların Novruzu
miladi 9 əsrdən bu yana şənliklər
şəklində qeyd
etdiyini göstərir.
İslamdan öncə
Göy Tanrıya inanan uyğurlar
göydəki ulduzların
hərəsinə bir
ad vermiş, “Akkuza” adlanan ulduzun insanlara xoşbəxtlik gətirəcəyinə inanırdılar. Akkuza ayının başlanğıc
günü-yəni miladi
təqvimlə martın
21-i Yeni Gün bayramı kimi qeyd edilir.
Tarixi araşdırmalara
görə uyğurların
yaşadığı bölgədə
Urumçi ətrafında
Qızıl dağda bozqurd heykəli varmış. Bu heykəl qaldırılmadan qabaq martın 20, 21 və 22-si axşamı heykəl önündə od
qalayardılar. İnsanlar sağ
əlində şam yandırar, sol əlində
isə bozqurda bənzər işarələr
edərmişlər. Bu heykəl önündə
Yeni ilin bayram edilməsi qədim
türklərin Ərgənəkon
dastanının məzmunu ilə sıx bağlıdır.
Belə ki, uzun müddət
dağlar arasında yaşayan əski türklər zaman keçdikcə törəmiş,
həmin yerlər onlar üçün azlıq etmişdir. Lakin hər tərəfi dağlıq olan bu ərazidən çıxmaq üçün
onlar xeyli çalışmış, dəmir
döyərək tədricən
maneələri əridərək
xilas olmuşlar.
Beləliklə də
bozqurdun onlara istiqamət verərək yardım
etməsi türklərin
həyatında mühüm
rol oynamışdır. Görünür,
əski dastanda və inanclarda Bozqurdun xilaskar kimi göstərilməsi və bozqurd kultu zaman keçdikcə
uyğurların və
digər türk xalqlarının bayram,
şənliklərində və
təsəvvürlərində öz izini qoyub.
Uyğurlarda martın üçüncü
həftəsində dünyaya
gələn oğlan uşaqlarının hamısına
Novruz adı qoymuşlar. Bu ad sahibləri
söz düşəndə
“ Adım Novruzdur, əski urumçiliyəm.”-deyə öyünürmüşlər.
Türk
dünyasının böyük
şəxsiyyəti və
alimi Mahmud Kaşğarlı
“Divanu Lüğatı
Türk” əsərində
Novruz bayramı haqqında yazır: “Yeni gündən sonrakı ilk bahar ayına oğlaq ayı deyirlər, ondan sonrakı aya ulu oğlaq
ayı deyilir, çünki bu ayda onlar böyüyürlər.
İnsanlar və bütün
canlılar Novruzla canlanır. Novruz aləminin xoşbəxtliyinin
əsası bərəkət
və sevinc qaynağıdır. Ona görə
də insanlar bir-birlərinə könüllərini
açaraq, sevinclərini
ortaya qoyurlar”. Uyğur alimi Nizaməddin Hüseynin araşdırmalarına
görə uyğurlar
Novruzu əsasən 9 ənənə əsasında
qeyd edirlər. Hər yerdə novruz davulu çalınaraq bayramın başlanması
elan edilir. Hamı kənddə şənlik üçün
imkanı daxilində un, yağ, şəkər
və yeməklər gətirir. Hər bir məhəllədə
toplanan ərzaqdan “köce” adlı yemək hazırlanır.
Adətə görə köce
yeyildikdən sonra insanlar ayin icra
edir, əl verib bir-birlərini təbrik edirlər. Uyğurlar arasında bayramda at gəzintisi, şəhər
gəzintiləri, dağ
gəzintisi, musiqili məclislər də mühüm yer tutur.
Göründüyü kimi, sevinc, bərəkət, oyanış və dostluq rəmzi olan Novruz əsrlər
keçməsinə baxmayaraq, öz
əhəmiyyətini, aktuallığını
qoruyub saxlayır. Çünki Novruz ənənələri
və məramı əsrlərin sınağından
keçərək özünü
doğrultmuşdur. Qloballaşan
dünyada Novruzun barış, sevinc və insanlığa xidmət edə bilən ən ali dəyərləri
digər xalqların da diqqətini cəlb edir, bu bayrama xüsusi
rəğbət bəsləyirlər.
Novruz nə qədər fərqli şəkildə qeyd edilsə də, kainatda gecə-gündüzün
bərabərləşdiyi bu bayram Yeni
ilin başlanğıcı
kimi bəşəriyyətin
ortaq bayramına çevrilməkdədir. Qoy Bu Novruz ellərimizə bərəkət, simalara sevinc, evlərə toy-büsat bəxş etsin!
Əfsanə BAYRAMQIZI
Xalq qəzeti.- 2013.- 20 mart.- S. 5.