Nağdsız
ödəniş sisteminin inkişaf istiqamətləri
Azərbaycanda bu gün reallaşdırılan
sosial-iqtisadi, siyasi strategiyanın ən əsas prinsiplərindən
biri də şəffaflıqdır. Bu, vətəndaşlarla
qarşılıqlı münasibətlərdə mənfi
halların, korrupsiya elementlərinin yaranmasının
qarşısını alan başlıca amillərdən
biridir. İndiyə kimi şəffaflığın təmin
edilməsi, korrupsiya hüquqpozmalarına qarşı səmərəli
mübarizənin aparılması məqsədilə bir
neçə normativ hüquqi akt qəbul edilmiş, bir
sıra mühüm institusional tədbirlər həyata
keçirilmişdir.
Bununla bağlı bir fakta diqqət yetirək. Heç kəsə sirr deyil ki, pul
hesablaşmalarının, dövlət qurumlarına məcburi
ödənişlərin nağd qaydada aparılması şəffaflığın
təmin edilməsində, korrupsiya hüquqpozmalarına
qarşı səmərəli mübarizənin
aparılmasında maneələr törədir, qeyri-leqal gəlirlərin
gizlədilməsinə, vergidən yayınmalara şərait
yaradır. Belə halların aradan qaldırılması məqsədilə
Azərbaycan Prezidentinin müvafiq fərmanları ilə
dövlət yol polisinə, gömrük xidmətinə və
digər dövlət qurumlarına cərimələrin,
rüsumların və digər ödənişlərin
POS-terminal vasitəsilə, yaxud
elektron qaydada həyata keçirilməsi
tapşırığı verilmişdir. Bundan başqa,
ölkəmizdə müasir milli ödəniş sisteminin
yaradılması məqsədilə elektron hesablaşma mexanizmi
yaradılmışdır. Bu isə öz növbəsində
ödənişlərin real vaxt rejimində elektron qaydada və
ya plastik kartlar vasitəsilə şəffaf, təhlükəsiz,
səmərəli reallaşdırılmasına geniş
imkanlar açır. Son dövrlərdə əhalinin mütləq
əksəriyyətinin plastik kartlarla təmin edilməsi
nağdsız pul hesablaşmalarının kütləviliyi
üçün əlverişli şərait yaradır.
Yeri gəlmişkən,
respublikamızda nağd hesablaşmaların məhdudlaşdırılması
və alqı-satqı əməliyyatlarının əsasən
nağdsız ödəmələr vasitəsilə
aparılması sisteminə keçilməsinə təxminən
8 il əvvəl start verilib. Dövlət
başçısının sərəncamı ilə
2004-cü ilin dekabrında “Azərbaycan
Respublikasında Milli Ödəniş Sisteminin inkişafı
üzrə 2005-2007-ci illər üçün Dövlət
Proqramı”nın təsdiq edilməsi isə nağdsız
hesablaşmaların tətbiqi prosesini gücləndirib.
Xatırladaq ki, istənilən prosesdə şəffaflıq
yaratmaqla yanaşı, nağd hesablaşmaların məhdudlaşdırılması
antiinflyasiya tədbirlərindən biri kimi də həyata
keçirilir ki, bu prosesin də tərkib hissəsi
pos-terminalların tətbiqidir.
Dövlət
başçısının imzaladığı “Dövlət
orqanlarının elektron xidmətlər göstərməsinin
təşkili sahəsində bəzi tədbirlər
haqqında” Fərmana nəzər salaq. Adı çəkilən
sənəddə elektron xidmətlərin göstərilməsi
və ödəmələrin elektron qaydada təşkili ilə
bağlı dövlət orqanlarına və Nazirlər
Kabinetinə tapşırıqlar verilmişdir. Həmin
tapşırıqların icrası ilə bağlı
bütün dövlət qurumları tərəfindən vahid
koordinasiya şəklində qarşıya qoyulan tələbləri
yerinə yetirmək istiqamətində əməli tədbirlər
həyata keçirilmişdir. Onu da xatırladaq ki, Nazirlər
Kabineti 2011-ci il 24 noyabr tarixli qərarı ilə dövlət
orqanları tərəfindən elektron xidmətlər göstərilməsi
barədə qaydaları və elektron xidmət növlərinin
siyahısını təsdiq etmişdir.
Artıq
dövlət orqanlarının rəsmi internet səhifələrində elektron xidmətlər bölməsi
yaradılaraq, göstərilən xidmət barədə məlumatlar
yerləşdirilmişdir. Məsələn, Vergilər
Nazirliyi tərəfindən əhaliyə, xüsusilə
sahibkarlara göstərilən elektron xidmətlər-sahibkarlıqla
məşğul olmaq istəyən hər bir vətəndaş
heç bir yerə getmədən internet vasitəsilə
adı çəkilən nazirliyə müraciət edərək
vergi ödəyicisi kimi qeydiyyatdan keçə bilər,
elektron qaydada vergi bəyannamələrini təqdim edə və
vergiləri ödəyə bilər. Bu, müasir informasiya
texnologiyalarından istifadə etməklə vətəndaşlara
birbaşa təmas və əlavə vaxt itkisi olmadan elektron
xidmətlərin həyata keçirilməsinin nə dərəcədə
səmərəli olmasına dair yalnız bir misaldır. Eyni
zamanda, Dövlət Gömrük Komitəsinin, Rabitə və
İnformasiya Texnologiyaları, Ədliyyə, Səhiyyə
nazirliklərinin və digər qurumların həyata
keçirdiyi elektron xidmətləri də bu sıraya əlavə
etmək olar.
Lakin
sözügedən sahədə görüləsi işlər
də az deyil. Bu barədə Nazirlər Kabinetinin 2012-ci ilin
sosial iqtisadi inkişafının yekunlarına və
2013-cü ildə qarşıda duran vəzifələrə həsr
olunmuş iclasında Prezident
İlham Əliyev demişdir: “Maliyyə məsələləri
ilə bağlı olan bir məsələni də qeyd etmək
istəyirəm. Baxmayaraq ki, mən bu məsələ barədə
dəfələrlə fikirlərimi, iradlarımı
bildirmişəm və müəyyən işlər görülübdür,
ancaq hələ ki lazımi səviyyədə deyildir. Azərbaycanda
nağdsız ödəmələr çox aşağı
səviyyədədir. Bu, böyük problemdir. Bu, bir tərəfdən
bu sistemdə şəffaflığın tam təmin edilməsi
üçün bizə imkan vermir, eyni zamanda, xoşagəlməz
halların mövcudluğunu da şərtləndirir. Hesab edirəm
ki, bu il daha da ciddi tədbirlər görülməlidir. Mən
təkliflər gözləyirəm ki, nağdsız
hesablaşmaların, ödəmələrin sayı
artsın. 2012-ci ildə doğrudan da, bu sahədə çox
böyük işlər görülmüşdür və mən
bu işləri qiymətləndirirəm. Hesab edirəm ki, biz
bu il və bundan sonrakı illərdə də bu sahəyə
çox ciddi fikir verməliyik. Burada, necə deyərlər,
heç bir yeni üsul icad etməməliyik, inkişaf
etmiş ölkələrin təcrübələrinə
baxmaq kifayətdir.”
İqtisadi və Sosial İnkişaf
Mərkəzinin sədri Vüqar Bayramov söhbətində bildirdi ki, POS-terminalların
quraşdırılması obyektlərin vergidən
yayınmasına imkan vermir. Həm Vergilər Nazirliyi, həm
də Mərkəzi Bank ticarət obyektlərinin dövriyyəsinə
nəzarət etmək imkanı qazanır. Əksər
inkişaf etmiş ölkələrdə POS-terminalların
quraşdırılması prosesi artıq başa
çatıb. Eyni zamanda, ABŞ və Avropa Birliyinə
üzv olan ölkələrdə əməliyyatların, demək
olar ki, 80 faizi bu terminallar vasitəsilə aparılır.
ABŞ-da əhalinin çox az hissəsi üzərində
nağd vəsait gəzdirir. Onlar əsasən kredit
kartlarından istifadə edərək əməliyyatları həyata
keçirməyə üstünlük verirlər. Azərbaycanda
da POS-terminalların quraşdırılması ilə
bağlı ümumi vəziyyəti təhlil edən zaman son
illər onların sayında kəskin artımın olması
nəzərə çarpır.
İnsanların
POS-terminallardan istifadə ilə bağlı məlumatlılıq
səviyyəsindən danışarkən, V. Bayramov dedi ki, bu sahədə vəziyyət
o qədər də ürəkaçan deyil. Amma
bütövlükdə tendensiyanı qiymətləndirsək,
son illər plastik kartlardan yararlanan şəxslərin sayında
artım var. Mərkəzi Bankın rəsmi məlumatları
da göstərir ki, əhali onlardan istifadəyə
maraqlıdır. Bu, həm ölkə daxilində plastik
kartlardan istifadə imkanlarının olması, həm də
xarici səfərlər zamanı insanların özləri ilə
nağd pul gəzdirməmləri ilə əlaqədardır.
Plastik kartların digər müsbət cəhəti odur ki,
pulların qorunması etibarlı şəkildə təmin
edilir. Belə ki, əgər nağd pul itərsə, onu geri
qaytarmaq mümkün deyil. Amma işlədilən plastik kartla
bağlı belə bir hal baş verərsə, təkcə itən kartın şifrəsini
bilməklə vəziyyətdən çıxmaq olar.
Ödəniş
kartlarından istifadəni ləngidən digər amil bəzi
müəssisələrin hələ də ikili
mühasibatlıq üzərində iş aparmasıdır.
Hazırda əksər iş yerlərində
çalışanlar əməkhaqlarını bu kartlar vasitəsilə
əldə edə bilirlərsə, bu xidmətin, ümumiyyətlə,
həyata keçirilmədiyi müəssisələr də
kifayət qədərdir. Kartlardan zəif istifadə bu amilin
rolunun olmasını da təsdiqləyir. Ödəniş
kartları, eləcə də POS-terminallardan istifadə tam
dövriyyənin qeydiyyata alınmasıdır. Başqa
sözlə, bu, o deməkdir ki, iş yerləri və ticarət obyektləri artıq
nağd ödənişlərdən imtina edir. Bu isə ikili
mühasibatlığın qarşısını alır, əməliyyatların
qeydiyyatını reallaşdırır. Belədə isə təbii
ki, vergidən yayınma halları olmur.
Plastik
kartlardan zəif istifadənin səbəblərindən biri də
əhalidə belə xidmətlərdən yararlanmağa vərdişin
olmamasıdır. Etiraf edək ki, Azərbaycan vətəndaşlarında
plastik kartlardan istifadə ilə bağlı vərdiş
aşağı səviyyədədir. Amma bu hal təkcə
bizim respublikada deyil, eyni zamanda MDB ölkələrinin
hamısında belədir. Ümumiyyətlə, vətəndaşların
plastik kartlardan, iş adamlarının isə POS-terminallardan
istifadəsi bir növ vərdişdir. Başqa sözlə,
insan plastik kart gəzdirməyə vərdiş edərsə,
nağd pul gəzdirməyə marağı olmur. Amma burada
inam məsələsi də mühüm rol oynayır. Belə ki, az istifadənin
digər səbəbi odur ki, vətəndaşlar pos-terminaldan
alış-veriş edən zaman onlar plastik kartlarından daha
çox vəsaitin götürülməyəcəyinə əmin
deyillər.
POS-terminalların
tətbiqində kredit sistemindən istifadə oluna bilər. Bu
sistemin quraşdırılması isə təbii ki, xərc tələb edir. Amma nəzərə
alaq ki, obyektlərin bir çoxunun bu xərci ödəmə
imkanı yoxdur. O zaman həmin aparatları quraşdırmaq
istəyən satış və xidmət obyektlərinə
avadanlıq üçün vəsaitin ödənilməsi məqsədilə
müəyyən güzəştlər edilməsi məqsədəuyğundur.
Başqa sözlə, obyekt xərci həmin sistem qurulan vaxt
deyil, quraşdırılandan sonra müəyyən müddət
ərzində ödəsin...
Bank
ekvayerlərinin prosesə fəal şəkildə
qoşulması nəticəsində zəruri sayda
POS-terminalların ölkəyə gətirilməsi təmin
edilmişdir. Hazırda respublikanın bütün ərazisində,
xüsusilə Bakı şəhəri və turizm xəritəsinə
aid olan mərkəzlərdə fəaliyyət göstərən
mehmanxanalarda, ticarət, iaşə, istirahət və əyləncə
obyektlərində, taksilərdə, yanacaqdoldurma məntəqələrində,
tibb xidməti göstərən, əczaçılıq
mallarının satışı ilə məşğul olan
müəssisələrdə və digər sahələrdə
POS-terminalların quraşdırılması işi əsasən
yekunlaşdırılmışdır.
Vüqar
Bayramovun qənaətincə, nağdsız
hesablaşmaların stimullaşdırılması məqsədilə
müəyyən dövr üçün bonus sistemlərin tətbiq
edilməsi məqsəduğundur. Bu zaman plastik kartlardan istifadə
edərək alqı-satqı edənlərin ödədidiyi vəsaitin
bir qismi (məsələn, 3 faizi) sonradan həmin şəxsin
hesabına qaytarıla bilər. Bu sistem ötən əsrin
90-cı illərində qardaş Türkiyədə çox
uğurla tətbiq edilmişdir. Xatırladım ki, bu, vətəndaşları
nağdsız hesablaşmalardan istifadəyə təşviq
edir. Bununla da, vətəndaşlarda plastik kartlardan istifadə
ənənəsi formalaşır ki, bu da uzun- müddətli
dövr üçün nağdsız hesablaşmalardan istifadə
üçün zəmin formalaşdırır.
Elektron
ticarətin inkişafı üçün bu sahənin ƏDV-dən
azad edilməsi də məqsədəuyğundur. Bu, elektron
ticarətin inkişafına yardım göstərməklə
yanaşı “e-ticarət”in daha da leqallaşdırılmasına
səbəb ola bilər. Uyğun təcrübə hazırda
ABŞ-da tətbiq edilir.
V. Bayramov
söhbətinin sonunda dedi ki, banklar tərəfindən
müştərilərə kredit kartları təqdim edilərkən
bu kartların kredit imkanlarının nağd olaraq istifadə
edilməsini məhdudlaşdırmaqla istifadəçini
nağdşız ödənişə məcbur etmək olar.
Bundan başqa, bütün ölkə böyu ödənişin
bu növünü həyata keçirmə imkanı yaradan
texnoloji təchizat vasitələri təmin edilməklə
nağd pul daşıma zərurətini aradan qaldırmaq olar
ki, bu da nəticədə insanların daha etibarsız-yəni
cibində nağd pul daşıma üsulundan istifadə etməməsini
sürətləndirər.
Vaqif BAYRAMOV.
Xalq qəzeti.- 2013.- 18
may.- S. 5.