“Qurtuluş
dastanı”nın səhnə təəssüratı
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının adı çəkilən
tamaşası mənim üçün bir-birindən dəyərli
olan cəhətləri ilə əlamətdar idi. Əvvəla, ona görə ki, bu tamaşa əlli milyonluq
Azərbaycan xalqının və bütövlükdə türk dünyasının ən görkəmli simalarından olan
ulu öndər Heydər Əliyevin anadan olmasının 90 illiyi
münasibətiylə ərsəyə gələn ən
yaxşı sənət nümunələrindən biri idi. İkinci,
teatrın kollektivi həmin tamaşa ilə bir daha sübut etdi ki, bu sənət
ocağı həqiqətən böyük
ədib Cəfər Cabbarlının adını
daşımağa layiqdir.
Üçüncü, mən hələ qırx il əvvəl İrəvanda - bu teatr oradakı ata ocağında olanda adı çəkilən kollektivin bir neçə tamaşasına baxmışdım. Cəfər Cabbarlının “Sevil”, Hidayət Orucovun “Məhəbbət yaşayır hələ” əsərlərini on illərdir ki, yaddaşımda yaşadıram. Həmin səhnələr mənim ürəyimə toxunmasaydı, yaddaşıma bu şəkildə yazıla bilməzdi. Mayın 7-də tamaşa etdiyim “Qurtuluş dastanı”nın isə hafizəmə əbədi yazıldığına əminəm. Çünki orada Heydər Əliyevin, Cəfər Cabbarlının, bizim ata-baba yurdumuz olan İrəvanın adı vardı. Dördüncü, “Qurtuluş dastanı” mənim üçün bir də ona görə doğma və əziz təsir bağışladı ki, bu tamaşanın təşəbbüskarı mənim qırx il yaşadığım, elə İrəvan Teatrının da son 20 ildə fəaliyyət göstərdiyi Binəqədi rayonunun rəhbərliyi idi. Aşağıda bu məqamların hər biri barədə ayrıca söz açmağa çalışacağıq.
Söhbət
ümummilli lider Heydər Əliyevin 90 illik yubileyi münasibətiylə
təşkil olunmuş yüzlərlə
mədəniyyət tədbirinin ən yadda qalanlarından
biri, şair-dramaturq İftixarın
“Qurtuluş dastanı” əsəri
əsasında hazırlanmış teatr tamaşasının
premyerasından gedir. İrəvan
teatrının 131-ci mövsümü
çərçivəsində, Akademik Milli Dram Teatrının binasında tam anşlaqla baş tutan həmin premyerada
tamaşaçılara təkcə sənət əsəri
təqdim olunmadı, həm də milli tariximizin çox dəyərli
sənədli səhifələri vərəqləndi. Ən
başlıcası, tamaşanın quruluşunu
verənlər əsərin sonunda ümummilli
liderə böyük xalq
məhəbbətinin təcəssümünü ifadə edərək
məhz səhnədə, aktyor oyunu ilə o böyük insanın
abidəsini yaratdılar. Çox möhtəşəm
və alqışlanmalı səhnə idi.
Amma sözlə, ürəklərdə yaradılan abidə bu
abidədən heç də kiçik deyildi.
Əlbəttə, bu sətirləri bir teatrşünas və ya
yazıçı, jurnalist qələmə alsaydı,
mütləq ortaya sual qoyacaqdı: “Qurtuluş dastanı” nə
üçün tamaşaçıların ürəyinə
yol tapdı? Təbii ki, bu sualın cavabını əsərə tamaşa edənlərin hərəsi bir şəkildə verə bilər. Mən
isə ixtisasca teatrşünas
və ya jurnalist deyil, mədəniyyət mütəxəssisi
olduğuma görə məsələyə
bilavasitə öz prizmamdan
yanaşacağam.
Müəlliflər
- tarixi dramın müəllifi,
əməkdar mədəniyyət işçisi İftixar
Piriyev, quruluşçu rejissor,
əməkdar incəsənət xadimi Oruc Qurbanov (o, eyni
zamanda İrəvan Teatrının baş rejissorudur), tərtibatçı
rəssam Xaqani Əliyev, əsərin ab-havasına uyğun
musiqi tərtibatı verən Miranda Qurbanova, tamaşanın ideya müəllifi
və baş məsləhətçisi Xaləddin İsgəndərov,
eləcə də siyasi məsləhətçi Vüsal
İsmayılov “Qurtuluş
dastanı”nda Heydər Əliyev ömrünün Moskva,
Naxçıvan və Bakı dövrlərini əhatə edən
müxtəlif məqamlara müraciət etmişdilər.
Bakı dövrünün başlanğıcında qardaş
qırğınına rəvac verilmiş Gəncəyə səfər
məsələsi də
gündəliyə gətirilir və böyük
uğurla səhnələşdirilir.
Tamaşanın
əvvəlində - Kremldə baş verən bir dialoq
yaradıcı kollektiv tərəfindən elə incə məqamlarla
zənginləşdirilmişdi ki, tamaşaçıda iftixar hissi ilə ürək
ağrıdan, təəssüf yaradan hisslər eyni səviyyədə
yaşanırdı. Belə ki, Heydər
Əliyev (əməkdar mədəniyyət işçisi İftixar Piriyev) onu istefaya göndərmək
üçün israrla
təkid edən Mixail Qorbaçovla (Əjdər Zeynalov)
dialoqdan qalib
ayrılır. Çünki ulu öndər öz fəaliyyətindəki
peşəkarlığa, prinsipiallığa və ən
başlıcası şəxsi fəaliyyətinin həmişə
təmiz olduğuna güvənirdi. Onun SSRİ rəhbəri
qarşısında nümayiş etdirdiyi məğrurluq və qətiyyət həmsöhbətini geri çəkilməyə məcbur edir. Bu məqam
tamaşaçıda ölçüyəgəlməz bir iftixar hissi
yaradır. Ancaq bu sevinc çox çəkmir.
Səhnə dəyişilir və Mixail Qorbaçov Azərbaycana rəhbər təyin etdiyi adamlara müraciət
edir ki, mən sizə Heydər Əliyevin fəaliyyətinin dərindən
yoxlanılmasını və zəhmətkeşlərin ondan
narazılıq ifadə edən məktublarının Moskvaya göndərilməsini
tapşırmışdım. Bu prosesi sürətləndirin ki, Heydər Əliyevin istefasına nail olaq. Yəni, türk
dünyasının ən görkəmli siyasətçilərindən
olan Heydər Əliyev sapı
özümüzdən olan baltaların
köməyi ilə şantaj edilir və Mixail Qorbaçov onun
istefasına nail olur. Yeri gəlmişkən, həmin
dialoqdakı başqa
bir məqam isə tamaşaçıda
SSRİ rəhbərliyinə olan
münasibətin durulması baxımından xüsusi əhəmiyyətli
idi. Diqqət yetirək. Qorbaçov
Heydər Əliyevi istefaya göndərməkdə
israrlıdır. Heydər Əliyev bunun səbəbini
soruşur:
Mixail
Qorbaçov: - Səbəbi çox sadədir. Səhhətinizlə
əlaqədar istefa verin, vəssalam.
Heydər
Əliyev: - Yoldaş
Qorbaçov, mən qeyd etdim ki, mənim səhhətimdə
heç bir problem yoxdur.
Mixail Qorbaçov: - Biz istəsək problem taparıq...
Bu artıq ikiüzlü siyasət yeridən, milli ayrı-seçkilik prinsiplərini normal hal sayan,
erməni fitvası
və erməni diasporunun maddi dəstəyi ilə fəaliyyət göstərən SSRİ rəhbərliyinin
türk dünyasına
qarşı xəyanətkar
mövqeyindən xəbər
verirdi. Eyni zamanda həmin
həyat həqiqəti
artıq teatr həqiqəti olaraq tamaşaçıya təkcə
estetik təsir göstərmir, həm də onu tarixi
proseslərə ayıq
başla münasibət
bildirməyə çağırırdı.
Biz bu sətirlərdə tamaşaçılar tərəfindən
maraqla qarşılanan cəmi
bir məqamı yada saldıq. Ancaq tamaşada Moskvadan Bakıya gələn təyyarəni
həmişəkindən qat-qat
artıq həyəcanla
gözləyən adamların
Heydər Əliyevi elə hava limanındaca
fiziki cəhətdən məhv etmək barədə tapşırığı yerinə
yetirə bilməməsini, Naxçıvan
Muxtar Respublikasında
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin hələ
1918-ci ildə qaldırdığı
üçrəngli dövlət
bayrağının rəsmi
dövlət bayrağı
kimi qaldırılmasını,
ulu öndərin Gəncə səfərini, Ali Sovetin iclaslarındakı çıxışlarını,
xüsusilə, onun mətbuat təmsilçilərinə
olan dost münasibətini
özündə əks
etdirən çox dəyərli məqamlar vardır. Bu məqamların qarşıya
qoyulan məqsədə
layiq səhnə ifadəsini tapması üçün tamaşanın
hazırlanmasında xidməti
olan hər kəs yüksək səviyyədə çalışmışdı. O qədər də aparıcı rol olmayan El şairi (əməkdar
artist Vaqif Kərimov)
, Ziyalı (əməkdar
artist Vidadi Əliyev),
bilavasitə akyor rolunu ifa edən
xalq artistləri Elmira
İsmayılova, Tamella
Abdullayeva, əməkdar
artist Esmiralda Şahbazova, cəbhəçi
deputat obrazını ustalıqla yaradan Natiq Həziyev və başqaları yeni tariximizin doxsanıncı illərinin
ictimai-siyasi proseslərinin
reallığa uyğun
şəkildə canlandırılması
tapşırığının öhdəsindən bacarıqla
gəlmişdilər. Tamaşaçı
onların ərsəyə
gətirdiyi səhnə
əsərini sözün
həqiqi mənasında
bir dastanı seyr edirmiş kimi izləyirdi. Eyni zamanda teatrın yaradıcı heyəti səhnədə ulu öndərin ətrafındakı
adamların mənfili-müsbətli
bütün xarakterlərini
də ustalıqla aça bilmişdi.
Ümumiyyətlə, mən ölkənin teatr ictimaiyyətində baş verən proseslər, xüsusən,
yeniliklərlə həmişə,
dərindən maraqlanıram. Ancaq İrəvan
Teatrının fəaliyəti,
hazırladığı tamaşalar
mənim üçün
daha maraqlı və daha əziz
olur. Bunun da bir neçə
səbəbi var. Əvvəlcə
ona görə ki, 1948-ci ildə, Ermənistan azərbaycanlılarının
“könüllü surətdə”
Ermənistandan Azərbaycana
köçürülməsi zamanı İrəvan Teatrı da öz yurd -yuvasından
çıxarılaraq bizim
rayona, mənim doğulub böyüdüyüm
Basarkeçərə (Göyçə
mahalı) köçürülmüşdü.
1967-ci ildə isə bizim rayonun o vaxtkı rəhbəri, mərhum Yunis Rzayevin təşəbbüsü
və Azərbaycan xalqının görkəmli
oğlu Şıxəli
Qurbanovun misilsiz dəstəyi ilə İrəvan Teatrı yenidən İrəvana köçürülmüşdü. Yeri gəlmişkən, bu mədəniyyət ocağının
tarixində ona on il rəhbərlik etmiş Firudin bəy Köçərlinin,
50 il teatrın direktoru olmuş Yunis Nurinin, böyük sənətkar Hüseyn Ərəblinskinin (o, 1909-cu ildə
İrəvan Teatrında
Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin “Bəxtsiz
cavan” əsərini səhnələşdirmişdi), Zülfüqar Hacıbəyovun
(o, 1912-ci ildə bu teatrda çalışmışdır)
və başqa görkəmli sənət
adamlarının böyük
xidməti olmuşdur.
İrəvan Teatrı
barədə söz düşəndə ən
çox rəhmət
oxunan adamlar sırasında isə bu teatra
1935-ci ildə Cəfər
Cabbarlının adını
verənlər dayanır.
Elə teatrın bugünkü kollektivi də yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi məhz böyük ədib Cəfər Cabbarlının adına layiq fəaliyyət göstərir.
Teatrın ulu öndər
Heydər Əliyevin
90 illik yubileyi münasibətiylə hazırladığı “Qurtuluş dastanı” adlı iki hissəli tarixi dram da bir tərəfdən adı çəkilən
möhtəşəm yubileyə
layiq idisə, digər tərəfdən
də adı 78 il bu teatrla
yanaşı çəkilən
Cəfər Cabbarlının
adına layiq idi. Bu zaman başqa
bir məqamı da xüsusilə vurğulamaq zərurəti
var. Belə ki, bu gün Azərbaycanın
ən iti sürətlə inkişaf
edən, gündən-günə
gülüstana çevrilən
rayonlarından biri də məhz paytaxtın Binəqədi
rayonudur. İndi bu rayonda tikinti-quruculuq, abadlıq və müasirləşmə
işləri getməyən
heç bir küçə, tin qalmayıb.
Bu, Azərbaycan insanına Heydər Əliyev qayğısının
bir rayon miqyasında davam etdirilməsidir.
Cənab
Prezident bu qayğını ölkə
miqyasında hansı səviyyədə davam etdirirsə, Binəqədi
rayonunun rəhbərliyi
də bizim rayonda həmin tempi yaşadır.
Rayon rəhbərliyinin “Qurtuluş dastanı”nın
hazırlanıb ölkənin
teatr ictimaiyyətinə
bağışlanılması barədə
təşəbbüsü də məhz ulu öndərin mədəniyyətə, xüsusən,
teatra göstərdiyi
qayğı və diqqətin yaşadılması
kimi qiymətləndirilir. Bu tamaşa isə
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi teatrsevərlərdə
qılıncsız, qalxansız, fəqət həqiqi bir qəhrəmanlıq dastanı
təəssüratı yaratmışdır.
Biz bu uğur münasibətilə teatr
kollektivini təbrik edir, həmin qəbildən olan premyeraların Ağdamda, Şuşada və teatrın özünün
ərsəyə gəldiyi
İrəvanda tamaşaçılara
təqdim olunmasını
arzulayırıq. O günü
mən daha çox arzulayıram-desəm,
bəlkə də ifrata varmış olaram. Amma, necə olsa
da mən o fikirdəyəm. İrəvan
teatrına uşaqlıq
illərimdə baxdığım
kimi yenə də İrəvanda baxmaq istəyirəm...
İsgəndər
NAMAZOV
Xalq
qəzeti.- 2013.- 19 may.- S. 7.