“Gizlənən dərviş”
– Baba Nemətullah Naxçıvani
1452/4-1514-cü
illər arasında yaşamış və dövrünün
məşhur türk sufisi hesab edilən Baba
Naxçıvaninin anadan olmasından 560 il ötür. Nəqşibəndi
təriqətinin ən böyük şeyxləri arasında
göstərilən Baba Naxçıvanini müasirləri
“gizlənən dərviş” adlandırıblar. Mütəsəvvüf
(təsəvvüf alimi) və müfəssir (təfsir alimi)
kimi tanınan Baba Naxçıvani çox sayda əsərlər
qələmə almışdır. O, “Quran”ı təsəvvüf
üslubunda şərh edən ilk alim kimi tarixə
düşüb. Təəssüflər olsun ki, Baba
Naxçıvaninin heç bir əsəri dilimizdə nəşr
edilmədiyi kimi, onun haqqında Azərbaycan ədəbiyyatında
məlumat tapmaq da çox çətindir.
İslam təsəvvüf ədəbiyyatının
ayrılmaz hissəsi olan Azərbaycan təsəvvüf ədəbiyyatı
tədqiq olunmayan bir sahədir. Buna görə də İslam
təsəvvüf ədəbiyyatında müstəqil bir Azərbaycan
təsəvvüf ədəbiyyatının yerini və
hüdudlarını müəyyənləşdirmək
çətindir.
Azərbaycanda ilk sufilər IX-X əsrlərdə
ortaya çıxmışdır. Bu tarixdə Şirvani Kəbir
(Böyük Şirvanlı) və Şirvani Sağir (Kiçik
Şirvanlı) adı ilə məşhur olmuş iki
böyük sufinin Azərbaycanda yaşadıqları qeyd
olunur. Sonrakı dövrlərdə Azərbaycanın sufilərin
əsas diyarına çevrildiyi mənbələrdən
aydın olur. XI əsrdə Əli ibn Məhəmməd ibn
Abdullah Bakuvi, Hüseyin Şirvani bu sufilərin ən
tanınmışları hesab edilirlər. Bunlardan başqa, mənbələrdə
Azərbaycanda fəaliyyət göstərən və sufi
irşadını yayan təsəvvüf alimləri
arasında Əbu Abbas Bərdəi, Əbu Hüseyin
Dündar, Hüseyn ibn Yezdinyar, Ahi Fərəc Zəncani, Xacə
Məhəmməd Xışnam Naxçıvani və
Əbdülqəhır Suhreverdinin adları çəkilir.
Növbəti mərhələdə Azərbaycanda
sufi təriqətlər formalaşmış, təkkə və
zaviyələr yaranmışdı. Bu sufi təriqətləri
arasında əxilik, qədrilik, sührəverdilik, xəlvətilik,
hürufilik, zahidilik, səfəvilik, ruşənilik və gülşənilik
xüsusilə qeyd olunmalıdır. Bunlardan başqa, bir sufi cərəyanı
olan qələndərilik Azərbaycanda Cəmaləddin Savi tərəfindən
formalaşdırılmışdır. Savi Azərbaycanın
Savə şəhərində anadan olmuş, təhsilini
burada tamamlamışdır. Onun müridləri isə Anadoluda
sufi təriqətlərin və cərəyanların əsasını
qoymuşlar. Bunun kimi Anadoluya dərindən təsir etmiş
heydərilik də Azərbaycanda yaranmışdır.
Azərbaycan təsəvvüfündə iki cəhət
diqqəti çəkir. Birincisi dərvişanə sufilik olub
Türk Xalq İslam anlayışından, ikincisi elmi təsəvvüf
anlayışından qidalanır. Elmi təsəvvüf
anlayışına sahib olan sufilər mədrəsə həyatı
keçmiş, dini elmlərə dərindən yiyələnmiş
təsəvvüf alimlərdir. Azərbaycan təsəvvüf
alimləri arasında Baba Naxçıvaninin xüsusi yeri
vardır. O, sadəcə, dərviş həyatı
yaşayan sufi olmamış, ali mədrəsə təhsili
almış bir təfsir alimi olaraq da
tanınmışdır.
Baba
Naxçıvaninin həyatı
Nemətullah ibn Mahmud Naxçıvani XV əsrin
ortalarında, təqribən 1452/4-ci illərdə
Naxçıvanda anadan olmuşdur. Mənbələrdə
onun haqqında Şeyx Əlvan, Ulvanəl Ağşəhri,
Nemətullah Baba, Nemətullah Sultan, Baba Nemət, Baba
Naxçıvani kimi bəhs edilir. Ona “baba” deyilməsinin səbəbi
o dövrdə dərvişlərin türk xalqları
arasında “baba” və “dədə” adıyla
çağırılması olmuşdur.
Baba Naxçıvaninin həyatının
çoxunu Naxçıvanda keçirdiyi məlumdur. Həyatı
haqqında çox az məlumat olan bu böyük sufi alimin
Ağqoyunlu hökmdarı Uzun Həsən dövründə
(1467-1478) təhsil aldığı, Sultan Yaqubun dövründə
isə (1478-1490) Naxçıvan mədrəsələrində
müəllimlik etdiyi bildirilir. Onun daha sonra
Naxçıvanı tərk etdiyi, bunun da dövrünün
böyük sufi alimi hesab edilən Seyyid Yəhya Şirvaninin
davamçısı, xəlvəti təriqətinin şeyxi
Dədə Ömər Rövşəninin xəstəliyi ilə
əlaqədar olduğu bildirilir. Belə ki, Rövşəninin
xəstə olduğunu eşidən Baba Naxçıvani
1487-ci ildə Təbrizə gəlmiş və öz mənəvi
şeyxini ziyarət etmişdir.
Təbrizə gələn Baba
Naxçıvaninin bir müddət burada qaldığı
qeyd olunur. Belə ki, o, özünün məşhur Quran təfsirı
kitabını Təbrizdə yazmağa başlamış və
1497-ci ildə tamamlamışdır.
Azərbaycanda siyasi vəziyyətin
ağır olduğunu, Ağqoyunlu taxtı uğrunda Sultan
Yaqubun oğlanları və nəvələri arasında
müharibələrin vüsət aldığını
görən Baba Naxçıvani 1499-cu ildə Təbrizi tərk
edərək Anadoluya getmişdir. 1500-cü ildə Konya
yaxınlığındakı Ağşəhərdə məskunlaşan
Naxçıvani bundan sonrakı həyatını elm və
irfana həsr etmişdi. Anadolu sufiləri, təfsir alimləri
və fəqihləri arasında böyük şöhrət
tapan Baba Naxçıvani sadə və kasıb həyat
yaşamış və dövrün siyasi hadisələrindən
hər zaman kənar durmuşdu. Mənbələrdə onu
“kane yuhfi nəfsehu”, yəni “özünü gizlətməyə
adət etmiş” dərviş adlandırırlar.
Taşköprizadə onun haqqında belə yazır:
“kasıblığı zənginliyə tərcih etmiş,
şan və şöhrətdən qaçaraq gizlənmişdir”.
Baba Naxçıvani 1514-cü ildə
Ağşəhərdə vəfat etmişdir. Osmanlı
sultanlarından III Murad 1584-cü ildə onun qəbrinin
olduğu yerdə “Əvkafi zaviyə-yə Baba Nemətullah
Naxçıvani” adında bir vəqf təsis etmiş, amma
daha sonra bu vəqf dağılmışdı.
Baba Naxçıvaninin qəbri Konya bölgəsinə
bağlı Ağşəhər dərəsinin
yuxarısında, Göyçəgiz mahalındadır. Məzarı
1852, 1889 və 1995-ci illərdə bərpa olunmuşdur.
Baba
Naxçıvaninin elmi fəaliyyəti
Dövrün mənbələri Baba
Naxçıvanidən bəhs edərkən onu “möhtəşəm
üslub gözəlliyinə sahib təfsir alimi” və “rəbbani
elmlərdə mütəbahhir bir mütəsəvvüf”
kimi tanıdırlar.
Baba Naxçıvani nəqşibəndi təriqətinin
xəlvəti qoluna mənsubdur. Xəlvətiliyin əsas
xüsusiyyəti “cəmiyyət içində xəlvətdə”
yaşamaq olduğundan, Baba Naxçıvani də həyatının
çoxunu tənhalıqda keçirmişdi. Onun haqqında məlumatların
azlığı da bununla əlaqədardır. Gizlənməsinin
ikinci səbəbi o dövrdə şeyxlik və fəqihlik
adı ilə bəzi adamların xalqı aldatması və bu
məqsədlə sərvət toplaması göstərilir.
Buna rəğmən, Baba Naxçıvani
öz dövrünün və sonrakı dövrlərin böyük
nəqşibəndi şeyxi olaraq zikr olunur. Üsul və
fiqhdə kamil şəxsiyyət olduğu və təsəvvüf
ədəbiyyatı tarixinin ən gözəl sufiyanə təfsirini
yazdığı qeyd edilir.
Şeyxim ibn Mövlana Babai Şirvaninin “Silsilənamə”
əsərinə istinad edən türkiyəli alim Nəcdət
Tosuna görə, Baba Naxçıvani Təbrizdə olarkən
nəqşibəndi şeyxi Sunullah Kuzəkünani
(1523-cü ildə vəfat edib) və onun xəlifəsi Dərviş
Ahi Hüsrəvşahi (1530-cu ildə vəfat edib) vasitəsilə
nəqşibəndi təriqətinə daxil olmuşdu. Ona
şeyxlik məqamını Dərviş Ahi Hüsrəvşahinin
verdiyi məlumdur.
Baba Naxçıvani təsəvvüf və
təfsir sahəsində xeyli əsər qələmə
almışdır. Onun əsərlərinin böyük hissəsi
günümüzə qədər gəlmiş, bir neçəsi
istisna olmaqla əksəriyyəti nəşr
olunmamışdır. Əsərlərinin əlyazmaları
Türkiyə kitabxanlarında saxlanılır.
Baba Naxçıvaninin ən böyük əsəri
“əl-Fəvatihul-ilahiyyə vəl məfatihul-qeybiyyə əl-muzihatu
li’l-kəlimi’l-Qur’aniyyə və’l-hukəmi’l-Furkaniyyə”
adlı təfsir kitabıdır. Təbrizdə 1496/7-ci ildə
tamamladığı bu əsər “sufi qəlbinə dolan
batini məna və işarətlərə görə ayələrin
təvil edildiyi təsəvvufi təfsirlər” əsəridir.
Bu, İslam ədəbiyyatında Quranı təsəvvüfi
üsulla təfsir edən ilk əsər hesab edilir. Əsər
özündən sonra bütün sufilərin və təsəvvüf
alimlərinin mənbə kitabına çevrilmişdir.
Gözəl bir üslubla qələmə
alınan əsər eyni zamanda “Quran”ın ilk fəlsəfi təhlili
hesab edilir. Elə buna görə də müəllif öz əsərinə
“Quranın kəlmə və hikmətlərini
açıqlayan qeybin açarı və ilahi fəthi”
adını vermişdir. Bu əsərin Baba
Naxçıvaninin öz əli ilə yazdığı
nüsxəsinin ikinci cildi Topqapı Sarayı III Əhməd
Kitabxanasında saxlanılır.
Baba Naxçıvaninin ikinci əsəri
“Şərhi əsrarin-nöqtə” adlanır. Uzun illər bu
əsərin ona aid olduğu haqqında şübhələr
vardı. Amma əsərin onun adıyla yeni nüsxələrinin
tapılması bu şübhələri ortadan
qaldırdı. Əsər vəhdəti-vücud
anlayışının şərhindən ibarətdir.
Baba Naxçıvaninin üçüncü əsəri
“Hidayətül-ixvan”dır. Bir növ təsəvvüf
qardaşlığının İslami fəlsəfəsini
yaradan kitab çox qiymətli mənbə hesab edilir. Ərəbcə
qələmə alınan əsər Türkiyədə tərcümə
edilib nəşr olunmuşdu.
Bu mühüm üç əsərdən
başqa, Baba Naxçıvaninin 7 risalə yazdığı
bildirilir. Bu risalələr “Təhqiqat”, “Vücudiyyə”, “Məcmuai-lətaif”,
“Hidayə”, “Nikat”, “Mükaşəfə” və “Əsilə
vəl əcibə” adlarını daşıyırlar. Bundan
başqa, Baba Naxçıvaniyə aid olduğu güman edilən
bir neçə risalənin dffə adı mənbələrdə
qeyd olunmuşdur. Bunun kimi Naxçıvaninin İbn-Ərəbinin
məşhur “Fususül-hikəm” əsərinə “Haşiyə”
yazdığı və Bəyzavinin təfsirini yenidən
şərh etdiyi haqqında məlumatlar da var.
Qurani-Kərimin
ilk təsəvvüfi təfsiri
Təsəvvüf ədəbiyyatında
Quranın təsəvvüfi üslubda ilk təfsiri hesab edilən
Baba Nemətullah Naxçıvaninin tam adı ilə “əl-Fəvatihul-ilahiyyə
vəl məfatihul-qeybiyyə əl-muzihatu li’l-kəlimi’l-Qur’aniyyə
və’l-hukəmi’l-Furkaniyyə”, qısa adı ilə “əl-Fəvatihul-ilahiyyə”
və ya “Təfsiru-Nimetullah” əsəri iki kitabdan (cilddən)
ibarətdir. Əsərin hicri 902-ci ildə (1496/7) Təbrizdə
yazıldığı məlumdur. Şübhə yox ki, Baba
Nemətullahdan əvvəl Quranın təsəvvüf
üslubunda təfsiri üçün bəzi cəhdlər
edilmişdir. Ondan əvvəl qələmə alınan belə
əsərlərin ən böyük
çatışmazlığı Quranın, sadəcə, bəzi
surələrini və ayələrini əsas almaları,
müqəddəs kitabın başdan sonra təfsir
olunmamasıdır. Bu ağır və məsuliyyətli vəzifəni
boynuna götürən ilk mütəsəvvif Baba Nemətullah
olmuşdur. İlk dəfə o, Quranı ayə-ayə
başdan sonra təsəvvüfi əsaslara görə təfsir
etmişdir.
Nəzəriyyə olaraq Baba Nemətullah
İbn Ərəbinin “vəhdəti-vücut”
anlayışını əsas almıştır. Buna görə
də təfsirində bu anlayışın
bütünlüyünü və dərinliyini
açmağa böyük cəhd göstərmişdir.
Özündən sonrakı bütün
mütəsəvviflərin başlıca mənbəyinə
çevrilən bu əsər İslam təsəvvüf ədəbiyyatının
şah əsərləri arasında göstərilir. Hətta
əsərdən birbaşa istifadə etməyən alimlər
belə, əsər haqqında şifahi olaraq eşitdikləri
məlumatlarla ona istinad etməyə
çalışıblar. Taşköprizadə bu əsər
haqqında belə yazır: “O, təfsirində elə həqiqətlər
və nüansları qeyd edib ki, insanların bir çoxunun
bunu idrak etməyə elmi çatmaz”.
Baba Nemətullahın əsərinə “fəth”
adını verməsinin səbəbi Allahın “biliyi
fütuhat yolu ilə açmasındadır”. Əsər 1907
və 1908-ci illərdə Osmanlı Maarif Vəkalətinin
xüsusi tapşırı ilə mətbu olaraq çap
edilmişdir. Birinci cild 579, ikinci cild isə 540 səhifədir.
Əkbər NƏCƏF,
tarix
üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq
qəzeti.- 2013.- 13 noyabr.- S.11.