Azərbaycan
Respublikası: müsbət idarəçilik modeli
Avropa Strateji Kəşfiyyat və
Təhlükəsizlik Mərkəzi (ESİSC) ATƏT-in
Demokratik Təsisatlar və İnsan Haqları Bürosunun
(ATƏT/DTİHB) Ehtiyacların Qiymətləndirilməsi
üzrə Missiya Hesabatında Azərbaycan əleyhinə qərəzli
məqamlara cavab olacaq “Azərbaycan Respublikası: müsbət
idarəçilik modeli” sərlövhəli təhlili
yazı hazırlanmış və həmin material
sentyabrın 9-da qurumun saytında yerləşdirmişdir. Həmin materialla
http://www.esisc.org/upload/publications/analyses/the-republic-of-azerbaijan-a-model-of-good-governance/Analysis%20-%20The%20Republic%20of%20Azerbaijan%20A%20model%20of%20good%20governance.pdf
ünvanında tanış olmaq
mümkündür. AzərTAc materialın
xülasəsini təqdim edir.
ESİSC-nin materialının “Ön söz” bölməsində
oktyabrın 9-da Azərbaycanda keçiriləcək prezident
seçkilərində səs verəcək seçicilərin
sayı, namizədlərini irəli sürmüş partiyalar
barədə məlumat verilir. Materialda deyilir: “Aylardan bəri Azərbaycan
hökuməti azad, ədalətli, şəffaf və obyektiv
seçkilərin təşkilinə olan öhdəliyini dəfələrlə
bəyan etmişdir. Bu müstəvidə
ölkə hüquqi çərçivəsini təkmilləşdirmiş
və beynəlxalq təşkilatlarla yaxın əməkdaşlığa
verdiyi əhəmiyyəti vurğulamışdır. Bundan əlavə, hakimiyyət qurumları şəffaflığı
təmin etmək məqsədi ilə mühüm səylər
göstərmişdir. Məsələn,
internet vasitəsilə müşahidə ediləcək səsvermə
məntəqələrinin sayı 10 faizdən 20 faizə
çatdırılacaqdır. Məntəqələrdə
quraşdırılacaq veb-kameraların sayı da
artırılacaqdır. Əvvəlki seçkilərdə
500 kamera quraşdırılmışdısa, 2013-cü il prezident seçkilərində 1000-ə
yaxın kameranın quraşdırılacağı bildirilir. Bütövlükdə seçki prosesi Azərbaycanda
seçkilərin Avropa standartlarına müvafiq və şəffaf
keçiriləcəyini sübut edir”.
Bir
sıra beynəlxalq müşahidəçilərin Azərbaycanda
seçkilərə hazırlıq prosesini və
seçkiqabağı vəziyyəti müsbət qiymətləndirdiklərinin
vurğulandığı materialda bildirilir: “Həmin təriflərə
baxmayaraq, təəccübümüzü ifadə etmək
legitim olar ki, ATƏT-in Demokratik Təsisatlar və İnsan
Haqları Bürosu (ATƏT/DTİHB) ölkəni
qeyri-müvafiq olaraq, avtoritar rejim kimi təqdim edərək,
ötən iyirmi ildə Azərbaycan demokratiyasının əldə
etdiyi bütün nailiyyətləri təkzib etməklə,
düşünülmüş mənfi hesabat dərc etmək
qərarı vermişdir”.
Materialda
daha sonra deyilir: “Hazırkı hesabatda göstərəcəyimiz
kimi, ATƏT-in bu tənqidi qiymətləndirmələri
reallığa uyğun gəlmir. Azərbaycandakı
vəziyyətin və ATƏT-in
qarşılaşdığı yeni məsələlərin
qısa təhlilindən sonra Azərbaycan demokratiyasına
alternativ baxış təqdim edəcək və ATƏT
hesabatının müəllifləri tərəfindən
qaldırılmış əsas məsələlərə
cavab verməyə çalışacağıq. Biz də Qərbi Avropa və Şimali Amerika daxil
olmaqla, dünyada Azərbaycandakı sistemlə digər bir
neçə seçki məcəlləsini müqayisə edəcəyik.
Beləliklə, Azərbaycanın öz
demokratik prosesini möhkəmləndirmək məqsədilə
xaricdən dərs götürməyə ehtiyacı
olmadığını nümayiş etdirəcəyik”.
ESİSC-nin
materialında Azərbaycanın yerləşdiyi coğrafi məkan,
ərazisi, əhalisinin etnik tərkibi və sayı,
üzvü və təsisçisi olduğu beynəlxalq
qurumlar barədə ətraflı məlumat verilir və
bildirilir: “Hazırda 30000-ə yaxın etnik erməni heç
bir ayrı-seçkilik olmadan Azərbaycanda yaşayır,
halbuki Ermənistanda heç bir etnik azərbaycanlı
yaşamır. Azərbaycan ermənilərinin
bir hissəsi hazırda rəsmi Bakının nəzarətindən
kənardakı işğal edilmiş Dağlıq Qarabağ
bölgəsində yaşayır”.
ATƏT-in
böhran vəziyyətində olduğunun və bunun səbəblərinin
şərh edildiyi materialda gənc müstəqil Azərbaycanın
müharibə şəraitində demokratiya yolu ilə
uğurla irəlilədiyi vurğulanır və bildirilir ki,
ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində
Dağlıq Qarabağ da daxil olmaqla ölkə ərazisinin
bir hissəsi Ermənistan tərəfindən işğal
edilmiş, həmin dövrdə siyasi qeyri-sabitlik hökm
sürmüşdür. 1993-cü ildə Heydər
Əliyev yenidən hakimiyyətə gəlmiş və
müharibə vəziyyətinə baxmayaraq, möhkəm
siyasi sabitlik yaratmış və ölkəni inkişaf yoluna
çıxarmışdır. Materialda bildirilir ki, bu məsələ
ATƏT-in hesabatlarında da qeyd olunur: “Seçki Ermənistan
ilə davam edən münaqişə şəraitində
keçəcək və Azərbaycanın əhəmiyyətli
hissəsinin işğal altında olması, çox sayda məcburi
köçkünün olması seçkilərin idarəsini
çətinləşdirir”.
Azərbaycanda keçirilmiş prezident seçkilərinə
dair ATƏT-in hesabatlarında bu qurumun özü-özünü
təkzib etdiyi bildirilir. Yazıda 2008-ci ildə keçirilən prezident
seçkilərinə dair ATƏT-in hesabatından sitat gətirilir:
“ATƏT-in öhdəliklərinə və digər beynəlxalq
standartlara riayət edilməsində əhəmiyyətli irəliləyiş
qeydə alınmışdır”.
Materialda
Azərbaycanın ATƏT-in tövsiyələrinə cavab
verdiyi bildirilərək qeyd olunur: “Qərəzsiz
müşahidəçilər Azərbaycan hakimiyyətinin
ATƏT-in tövsiyələrini yerinə yetirməyə
hazır olmasını şübhə altına ala bilməz.
ATƏT-in Seçki Müşahidə Missiyası 2008-ci il
prezident seçkiləri ilə bağlı 27 tövsiyə
vermiş və onlardan 19-u artıq icra edilmiş və ya
faktiki olaraq tətbiq olunmuşdur”. ATƏT-in hesabatında
suveren Azərbaycan Respublikası tərəfindən guya icra
edilmədiyi iddia edilən 9 tövsiyədən mətbuat
azadlığı və mediaya çıxışın
asanlaşdırılmasına dair 3 tövsiyə Azərbaycan
reallığı ilə bağlı məlumatsızlığı
göstərir. Qəzet açmaq çox
asandır. Yeganə hüquqi tələb
adının qeydiyyata alınmasıdır. “Azadlıq”, “Müsavat” və digərləri kimi
müxtəlif radikal və hökumətə qarşı olan
qəzetlər fəaliyyət göstərir. Bundan başqa, elektron media tamamilə azaddır və
adətən hökumətə qarşı kəskin mövqe
tutur.
Təəccüblüdür
ki, ATƏT-in hesabatı Azərbaycanda mətbuat
azadlığı məsələsini az
inkişaf etmiş ölkə baxımından nəzərdən
keçirir. KİV-lərin keyfiyyətinin Avropa
İttifaqındakı kimi ən yaxşı yeni informasiya
texnologiyaları ilə təmin edildiyini bilavasitə görmək
imkanımız oldu.
Tətbiq
olunmayan digər beş tövsiyə
müstəqil dövlətdə tətbiq edilə bilməz. Onların həyata keçirilməsi Azərbaycanın
ATƏT-in dövlət işlərinə qarışmaq
hüququnu tanıdığını nəzərdə tutur.
Hökumət hər hansı bir şəkildə dövlət
müstəqilliyi və suverenliyinin qorunması olan əsas
missiyasında uğursuzluğa düçar ola
bilməz.
ESİSC-nin materialında ATƏT-in hesabatında Azərbaycanın
siyasi həyatı ilə bağlı fikirlər də tənqid
edilir və bildirilir ki, ölkədə 55 siyasi partiya
mövcuddur.
Bu partiyaların fəaliyyətinin qanunlarla və digər
normativ-hüquqi aktlarla tənzimləndiyinin qeyd olunduğu
yazıda deyilir: “40-dan çox siyasi partiya mövcud hökumətə
müxalifət mövqeyində dayanır. 11
partiya, o cümlədən 8 müxalifət partiyası Milli Məclisdə
84 deputatla təmsil olunur. Yeni Azərbaycan Partiyası 71,
Vətəndaş Həmrəyliyi Partiyası 3, Ana Vətən
Partiyası 2, Sosial Rifah Partiyası, Bütöv Azərbaycan
Xalq Cəbhəsi Partiyası, Böyük Quruluş
Partiyası, Vətəndaş Birliyi Partiyası, Ədalət
Partiyası, Ümid Partiyası, Azərbaycan Demokratik
İslahatlar Siyasi Partiyası və Azərbaycan Milli Dirçəliş
Hərəkatı Partiyası hərəyə 1 deputat yerinə
malikdir. Milli İstiqlal Partiyası, Kommunist Partiyası,
Müsavat Partiyası, Müasir Müsavat Partiyası, Demokrat
Partiyası, Demokratik Azərbaycan Dünyası Partiyası, Azərbaycan
Xalq Cəbhəsi Partiyası və Azərbaycan Klassik Xalq Cəbhəsi
Partiyası kimi bir sıra müxalifət partiyaları fəaliyyət
göstərir. Həmin partiyalar yerli hökumət
səviyyəsində seçilmişlər və hazırda bələdiyyələrdə
təmsil olunurlar”.
Materialda
daha sonra deyilir: “Siyasi partiyalar haqqında” Qanuna əsasən,
Milli Məclisə keçirilmiş son seçkilərin nəticələrindən
asılı olaraq siyasi partiyalar Qərbi Avropada olduğu kimi
dövlət büdcəsindən maliyyə vəsaiti almaq
hüququ əldə edir. Bu məqsədlə 2013-cü ilin
dövlət büdcəsində 2,5 milyon
manat vəsait nəzərdə tutulmuşdur. Qeyd edilən
Qanunun 17-1.2-ci maddəsinə görə, vəsaitin 10 faizi
seçkilərdə etibarlı səslərin azı 3 faizini
qazanmış, lakin parlamentdə təmsil olunmayan partiyalara
verilir. Hazırda bu meyara uyğun gələn
siyasi partiya yoxdur. Dövlət büdcəsində
siyasi partiyaların maliyyələşdirilməsi
üçün nəzərdə tutulmuş vəsaitin 40 faizi
parlamentdə təmsil olunan partiyalar arasında bərabər
bölünür. Vəsaitin 50 faizi isə
Milli Məclisdə təmsil olunmuş partiyalara deputatların
sayına görə verilir".
Materialda,
həmçinin Azərbaycan Respublikasının Seçki Məcəlləsinin
qərəzli şəkildə tənqid olunduğu bildirilir:
“Gördüyümüz kimi, qanun seçicilərin və
namizədlərin hüquqlarını geniş şəkildə
müdafiə edir. Aydındır ki, bəzi
problemlərin, xüsusilə, ucqar dağ rayonlarında səsvermə
əməliyyatlarının lazımi qaydada həyata
keçirilməsinə zərər verə biləcəyi
iddia edilə bilər. Buna baxmayaraq, bir daha
xatırlatmaq lazımdır ki, Azərbaycan
torpağının böyük hissəsinin erməni
qonşusu tərəfindən işğal edildiyi səbəbindən
müharibə şəraitində olan gənc demokratik
dövlətdir. Bu amilləri nəzərə
alaraq, demokratiya və insan hüquqlarının təşviqinə
həsr edilmiş beynəlxalq təşkilatın yalnız 20
ildə əldə edilən irəliləyişləri daha məmnuniyyətlə
qarşılaması gözlənilən olardı.
Həqiqətən də söyləmək
lazımdır ki, geniş şəkildə demokratik dövlətlər
kimi tanınan bir sıra ölkələrdə səsvermə
əməliyyatları qüsursuz deyildir".
2009-cu
ilin martında Azərbaycanda keçirilmiş referendumun
prezidentə əsl xalq dəstəyi olduğunu, dövlət
başçısının iki müddətə seçilməsi
limitinin ləğvinin əhalinin böyük əksəriyyəti
tərəfindən müsbət qarşılandığını
vurğulayan ESİSC bu məsələdə də ATƏT-in
qərəzli mövqe tutduğunu bildirir və yazır:
“Hökumət və hər kəsdən öncə Prezident
İlham Əliyev müharibə şəraitində olan
inkişaf etməmiş bir keçmiş sovet
respublikasını müasir bir dövlətə çevirə
bilmək etimadını qazanmışdır. Prezidentin
tərəfdaşları da, həmçinin dövlət məsələlərini
idarəetmə sahəsində səriştəsinə
görə ona minnətdardırlar. Bu, Azərbaycana
sabitlik, tərəqqi və artmaqda olan çiçəklənmə
gətirmişdir, halbuki digər keçmiş sovet
respublikaları hələ də siyasi
qarışıqlıq və iqtisadi tərəddüdə məruz
qalmışlar.
Bundan əlavə, qeyd etmək lazımdır ki,
dünyada bir çox demokratik ölkələr dövlət
və hökumət başçılarının yenilənmə
müddətinin sayına məhdudiyyət qoymurlar. Misal
üçün, Böyük Britaniyaya nəzər saldıqda,
Baş nazirlər Marqaret Tetçer və Toni Bleyerin
ardıcıl olaraq üç seçkidə qalib gəldiyini
görə bilərik. Almaniyada isə kansler Angela Merkel
hazırda üçüncü müddətə öz namizədliyini
irəli sürür və keçmiş kansler Helmut Kol 16 il hakimiyyətdə qalmışdır. Saylar və ya nümunələr həqiqətən
də iki dəfədən daha çox ardıcıl müddətdən
istifadə etmiş siyasi liderlərin çoxluğunu göstərir".
ATƏT-in hesabatlarında Ermənistana münasibətdə
Azərbaycana daim ikili standartlardan yanaşıldığı
bildirilir. ATƏT-in missiya nümayəndələrinin
hesabatlarında Azərbaycanda yalnız müxalifət təmsilçilərinin,
Ermənistanda isə hakimiyyət tərəfdarlarının
fikirlərinə yer verilir. Materialda deyilir: “ATƏT-in
hesabatında bildirildiyi və bizim
vurğuladığımız bu iki məqam Azərbaycan
Respublikası və Ermənistan Respublikasında vəziyyəti
izah etməyə gəldikdə ikili standartların göstəricisidir.
ATƏT ekspertlərinin Ermənistanda tam məmnun
şəxslər tapdığı halda, Azərbaycanda
seçki sisteminə qarşı yalnız qəzəbli
mövqe bildirən şəxslər ilə rastlaşmasına
inanmaq qeyri-mümkündür”.
ESİSC
yazır: “ATƏT-in Demokratik Təsisatlar və İnsan
Hüquqları Bürosunun Azərbaycanda siyasi vəziyyəti
əks etdirən belə bir ağır sənəd təqdim
etməsinin səbəbi insanda maraq yaradır. Bir
daha xatırlatmaq lazımdır ki, Azərbaycanın həm
enerji resursları, həm də Rusiya, Türkiyə və
İran ilə qonşuluq baxımından nadir geosiyasi
mövqeyi bu ölkəni dünyanın böyük qüvvələri
üçün əsas fikir obyektinə çevirir. Məhz buna görə də, Azərbaycan qərəzli
tənqid obyekti olmuşdur”.
Material bu
fikirlərlə tamamlanır: “İnkar etmək olmaz ki, Azərbaycan
Respublikası Cənubi Qafqaz regionunda bir istisnadır, hətta
bu bölgədə bir sıra ölkələrin və
hökumətlərin model kimi istifadə edə biləcəyi
düzgün idarəçilik nümunəsidir.
Kənardan
müşahidə edən şəxs sabit sosial rifah,
qadınlar üçün Avropa İttifaqına üzv
dövlətlərdəkinə çox yaxın şərait
və dini azlıqlara qarşı tam hörmət hissi
olduğunun şahidi ola bilər.
Gəlin
unutmayaq ki, demokratiyanın və vətəndaş
azadlığının bu əsas göstəriciləri ərazisinin
əhəmiyyətli hissəsini, o cümlədən
Dağlıq Qarabağı Ermənistanın
işğalı nəticəsində itirmiş və 1 milyon
vətəndaşı qaçqın və məcburi
köçkün olan bir ölkədə mövcuddur.
Xarici işğala məruz qalmış digər dövlətləri
narahat etdiyi kimi, böyük narahatçılığa
baxmayaraq, gənc Azərbaycan Respublikası sosial rifaha, vətəndaş
hüquqlarına və demokratiyaya hədəflənmiş
siyasi kursunu davam etdirir. Belə bir şücaətə
ATƏT-in aşağı dəyər verməsi və son
tövsiyələri ilə ölkənin heyrətamiz tərəqqisinin
üzərinə kölgə salmaq istəyi insanı
yalnız dəhşətə gətirə bilər.
Məntiqli və siyasi etika Qərb demokratiyalarından
başlayaraq, beynəlxalq qurumların Azərbaycan
Respublikasını seçdiyi yolda (sosial tərəqqi və
parlament demokratiyası) dəstəkləməsinə səbəb
olacaqdır”.
Xalq qəzeti.-
2013.- 11 sentyabr.- S. 6.