Kulturologiya, təhsil və milli
inkişaf
Dünya sivilizasiyası tarixi
dünyanı yalnız insanın yaradıcı inkişaf mənbəyi olan
yüksək ruhi mədəniyyətin xilas edə biləcəyini əsaslı surətdə
təsdiq edir. Cahillik
- şər və miskinlik, mədəniyyət
isə bilik,
inkişaf və rifahdır. Sosial təzahür
kimi, ilk növbədə
insanların cahilliyi ilə şərtlənən
şəri, yalnız onların davranışına və
xarakterinə pozitiv təsir göstərən
yüksək ruhi mədəniyyətin
inkisafı və genişləndirilməsi yolu
ilə aradan qaldırmaq və azaltmaq olar. Burada çox şey
uşaqların və gənclərin düzgün
tərbiyəsindən, elmin nailiyyətlərinə
istinad edən
məntiqi dəlillər əsasında yaşa
dolmuş insanları inandırmaq, elmin və təhsilin insana
verdiyi yüksək mədəniyyət dəyərləri
üzərində qurulmuş həyatın
üstünlüklərini izah etmək bacarığından asılıdır.
Dünya mədəniyyəti və sivilizasiyası təcrübəsi
sosial-mədəni tərəqqinin cəmiyyətin intellektual mədəniyyət səviyyəsilə
düz və cahillik səviyyəsi
ilə tərs mütənasib olduğunu
təsdiqləyir.Surətin kəmiyyətinin artması və
məxrəcin azalması ölkədə elmin və təhsilin
inkişaf səviyyəsindən
asılıdır.Görkəmli Azərbaycan mütəfəkkiri
Nizami Gəncəvi hələ XII əsrdə
qeyd edirdi ki, “qüvvət elmdədir, başqa
cür heç kəs,
heç kəsə üstünlük
eyləyə bilməz.” XVI əsrdə, insan
cəmiyyəti üçün
elmin inkişafının zəruriliyini qeyd edən, bəşəriyyətin
yaddaşında ağıl və intuisiya,
misilsiz iradə və çox
gözəl cəsarət rəmzi kimi qalan Cordano Bruno
deyirdi ki,
hamının elmin zirvəsini fəth etməsi
vacib deyil,
hamının dərk etməyə can
atması kifayətdir. İnsanların maarifinin
aparıcı rolunu göstərən bu həqiqət, bizim
günlərdə də öz əhəmiyyətini
itirməmişdir. Hər kəsin alim olması vacib deyil, lakin şəxsiyyətin
intellektual inkişaf prosesinin özü,
xüsusilə dünyanın müasir inkisaf mərhələsində, Azərbaycan cəmiyyəti
üçün praktik
əhəmiyyətə malikdir. İntellektual mədəniyyətin
qabaqlayıcı inkişafının əhəmiyyəti ondan ibarətdir ki, intellekt - insanın, cəmiyyətin və
dövlətin yenilənən və tükənməyən strateji insan resursudur, ona əsaslanan elm isə təhlükəsiz və firavan həyat üçün
zəruri olan müdrikliyə gətirib
çıxarır. Yüksək intellekt
dünyanın tarixi inkişafının
hərəkətverici qüvvəsidir. Kəşflər və
ixtiralar düzgün başa düşüldükdə və
istıfadə edildikdə onun nailiyyətləri
planetin milyonlarla
insanlarının həyatı üçün
əlverişli imkanları təmin edir. Yüksək intellekt yalnız elmi- texniki və sosial tərəqqinin əsası deyil, həm də hakimiyyətin, insanların
rifahını və təhlükəsizliyini təmin edən
cəmiyyətin və həyat fəaliyyətinin müxtəlif
sahələrinin idarə edilməsinə vəsiqədir.
Humanist mənəviyyatla şərtlənən
intellekt insan inkişafının tükənməz mənbəyidir.
Elmin və təhsilin yüksək intellektə əsaslanan
müvəffəqiyyətləri - ölkənin rəqabətə
davamlılıq məsələləridir. Əmək məhsuldarlığı,
nəticə etibarı ilə, cəmiyyətin maddi rifah
halı, həyat keyfiyyəti də, elmi və texnoloji nailiyyətlərdən,
təhsilin keyfiyyətindən asılıdır ki, bununla bir
çox cəhətdən, həm də dövlətin
reytinqi müəyyən edilir.İstehsalın effektivliyinə
intellektual mədəniyyətin imkanları prizmasından
baxsaq, elmsiz rəqabətə davamlı texnologiyaların,
yüksək keyfiyyətli və aşağı maya dəyərli
yeni materialların yaradılmasının mümkün
olmadığını hiss etmək çətin deyil.
İnsanların rifahının və həyat keyfiyyətinin
intellektual mədəniyyət və idarəetmə mədəniyyətindən
asılılıq səviyyəsini başa düşmək
üçün Ümumdünya Bankının tədqiqatlarına
müraciət etmək kifayətdir. Bu tədqiqatlarla müəyyən
edilmişdir ki, ölkənin iqtisadi inkişafının 76
faizi fundamental elmlərin və onun nailiyyətlərinə əsaslanan
texnologiyaların səviyyəsi, 19 faizi idarəetmə mədəniyyətinin
səviyyəsi və yalnız 5 faizi ölkənin xammal
bazasının səviyyəsi ilə
təmin edilir.
Dünyanın aparıcı ölkələri
- həyat qabiliyyətli mədəniyyəti olan ölkələr,
elmin, yüksək texnologiyaların və təhsilin
qabaqlayıcı inkişafını təmin edən
intellektual mədəniyyətin prioritet inkişafı əsasında
tərəqqi edən ölkələrdir.Qeyd etmək kifayətdir
ki, üçüncü minilliyin əvvəli
üçün ABŞ-ın ÜDM-un əsas hissəsini
intellektual məhsulun istehsalından və
reallaşdırılmasından əldə edilən gəlirlər
təşkil edirdi. İntellektual mədəniyyətin
qabaqlayıcı inkişafı sayəsində, 2003-cü ildə
Almaniya ÜDM göstəricilərinə görə ABŞ və
Yaponiyadan sonra dünyada 3-cü yeri tuturdu. Bu zaman Almaniyada
iqtisadi inkişafdan gələn gəlirlərin yüksək
bölünmə mədəniyyətinə nail olunmuşdur
ki, bu da yüksək həyat standartlarına malik orta sinfin
sabitliyinə imkan yaradır. Biliklər və texnologiyalarla,
mütəxəssislərin mütəşəkkilliyi, təcrübəsi,
etikası və innovativ fəaliyyəti ilə şərtlənən,
keyfiyyətlə düz mütənasib
və idarəetmə prosesləri məxaricləri ilə tərs
mütənasib olan idarəetmə effektivliyi ilə də
iş anoloji qaydadadır. Bu qanunauyğunluqların dərk
edilməsi Azərbaycan xalqının intellektual
potensialının dövlətimizin mədəni -strateji
varı olduğunu təsdiqləməyə bizə əsas
verir ki, onu da adekvat olaraq qiymətləndirmək, hər cəhətdən
dəstəkləmək, məhsuldar istifadə etmək və
müntəzəm istifadə etmək zəruridir.
Milli
inkişaf vektoru, dəyərlərin harmoniyası və cəmiyyətin
maraqlarının uyğunlaşdırılmasına əsaslanan,
yüksək biliklər mədəniyyətini və peşəkar
fəaliyyəti, idarəetmə nəticələrinə
görə məsuliyyəti yüksək mənəvi prinsipləri
özündə birləşdirən ruhi mədəniyyətlə
müəyyən edilir. Bunun üçünsə, elmi biliklərə,
humanist etika və yaradıcılığa,
qarşılıqlı anlaşmaya, vətəndaşların
mədəniyyət və maraqlarının harmoniyasına əsaslanan,
sabit inkişaf məqsədilə onların həmrəyliyi və
qarşılıqlı əməkdaşlığını
təmin edən sosial-mədəni mühitin daim təkmilləşdirilməsi zəriridir. Ruhi mədəniyyətdə
və bilikdə üstünlük
yaşamanın və inkişafın,
hökmranlığın və qələbənin, məhsuldar
istehsalın və şüurlu istehlakın, proqressiv
ideologiyanın və düşünülmüş siyasətin
mütləq şərti olub, var və olacaqdır.
Bu həqiqətlərin
dərk edilməsi, bəşəriyyətin sosial fenomeni kimi,
mədəniyyətin düzgün dərk edilməsini tələb
edir. Mədəniyyət ikinci süni təbiətdir,
insanın ağlı, hissləri və fiziki əməyi ilə
yaradılan bütün pozitivlərdir. Bununla yanaşı o
yalnız hal deyil, həm də tarixi yaradıcı prosesdir,
xaosdan və cahillikdən biliyə,
nizama, inkişafa və rifaha doğru aparan yoldur. Mədəniyyətin
inkişafının əsasını təşkil edən
başlıca motiv - insan həyatının saxlanması və
yaxşılaşdırılması haqqında
qayğıdır.
Mədəniyyəti
bütöv sistem kimi, obrazlı olaraq, öz aralarında
üzvi surətdə qarşılıqlı əlaqələnən,
cəmdə müasir cəmiyyətin strukturunu təşkil
edən sosial institutların və mədəniyyət təzahürlərinin
inkişaf etdiyi kürə şəklində təsəvvür
etmək olar. Bunlara: təhsil, maarif və tərbiyə; elm və
texnologiya; iqtisadiyyat və maliyyə; ideologiya; təşkil və
idarə etmə; hüquq və qanunvericilik; etika; bədii mədəniyyət
(incəsənət) və mədəni irs ; həyat tərzi;
həyat təminatı sistemləri; informasiya və mətbuat;
daxili və xarici siyasət; beynəlxalq münasibətlər;
din aiddir.
Mədəniyyətin inkişafı
beş obyektiv-tarixi amildən ibarətdir. Bu, təbii-coğrafi
şərait, mədəniyyətin genetik
kodu, sosial mühit, tarixi şərait
və mədəni mübadilədir. İqlim
şəraiti konkret şəraitə uyğunlaşan insanların təfəkkürü,
dünyagörüşü, əqidələri
əmək vərdişlərinin, texnologiyaların, adətlərin,
ənənələrin, həyat fəaliyyətinin
standartları və normalarının, etiqadları və
davranışının formalaşmasına səbəb olur. Mədəniyyətin genetik
kodu anadangəlmə
mədəni keyfiyyətlərdir -
beynin və ürəyin
energetikası, bioloji yolla
valideynlərdən irsən keçən informasiyadır. Sosial mühit - həyat tərzi,
ənənələr, etika, qanunlar, siyasi sistem, həmçinin insanın və cəmiyyətin
mədəni təkamülünə təsir göstərən
elm, incəsənət, din,
təhsil və tərbiyə sistemidir. Tarixi şərait - zaman və
məkan daxilində dəyişikliklərə məruz qalan siyasi, iqtisadi,
sosial həyat şəraitidir. Onlar dünyagörüşündə, həyat
tərzi və texnologiyalarda dəyişikliklər
üçün yeni imkanlar açır. Mədəni mübadilə
- inkişaf
imkanlarını, insan həyatının rifahı və keyfiyyətini
yüksəldən, daha şüurlu
və proqressiv həyat fəaliyyəti
formaları, texnologiyaları, ideologiyaları və modellərinin mənimsənilməsidir.
Mədəniyyətin
çoxsaylı tərifləri mövcuddur
ki, onların arasında daha
geniş yayılanları onun
konteksdən irəli gələn və məhdud
anlamıdır. Konteksdən irəli gələn anlamda mədəniyyət hər hansı bir təzahürün, fəaliyyətin, insan və sosial münasibətlərin
yaxud insanın özünün
inkişaf səviyyəsinin keyfiyyət
xarakteristikasıdır. Bu anlayış
insanın, millətin, cəmiyyətin və ya
ümumikikdə bəşəriyyətin həyat fəaliyyətinin
müxtəlif sahələrinə münasibətdə tətbiq
edilə bilər. Məhdud və adi anlamda mədəniyyət başlıca olaraq, incəsənət, folklor,
ənənələr, mədəni irs, etik normalardır. Mədəniyyətin
bir çox
konsepsiyaları onunla şərtlənir ki, mədəniyyət
başlanğıcını təbiətdən (insandan) götürən, lakin
təbiətə və özünə münasibətdə
insanın şüuru və onun dəyişdirici fəaliyyəti ilə
bağlı qeyri-bioloji kateqoriya olan sosial fenomen, ekstrasomatik sistemdir.
Yüzlərlə
kulturologiya anlayışlarının sistemləşdirilməsi
əsasında, məntiqi olaraq, tərəfimizdən mədəniyyəti
proses və təzahür kimi ifadə etməyə imkan verən,
elmi anlam ifadə edilmişdir. Elmi anlamda mədəniyyət üçlükdür:
təbiətin, insanın özünün
və cəmiyyətin dərk edilməsi və dəyişdirilməsi,
nəticədə, yaranan ruhi
və maddi dəyərlər və normalar, həmçinin onların istehsal, qorunma, istifadə
və ötürülmə texnologiyalarıdır. Mədəniyyət
anlamına belə yanaşma insanın həyat
fəaliyyətinin tarixi,yaradıcılıq nailiyyətləri,
qanunauyğunluqları, texnologiyaları və innnovativ
imkanlarının sistemli tədqiqinə
yardım edir. O, mədəniyyətin
mahiyyət və xüsusiyyətlərinin yalnız dəyərlər
kimi deyil, həm də
rifahın yüksəldilməsi aləti, insanların ruhi və maddi tələbatlarının
ödənilməsi üçün zəruri
olan effektiv həyat fəaliyyəti
texnologiyaları və məhsulları istehsalının yaradılmasına yönəldilmiş
tarixi fəaliyyət kimi
dərk edilməsinə imkan verir.
Tərəfimizdən işlənib hazırlanan mədəniyyət konsepsiyası öz başlanğıcını, mədəniyyət haqqında elm kimi, XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlinə aid edilə bilən kulturologiya mənbələrindən götürür.Hələ XIX əsrin sonunda Qərbin elmi dairələrində mədəniyyət haqqında elmin yolları və məqsədləri haqqında, lakin gözlənilən nəticələri verməyən müzakirə aparılırdı. Bu dövrdə neokantianizm baden məktəbinin banilərindən biri, alman mədəniyyət filosofu Henrix Rikket (1863- 1936) mədəniyyət haqqında elmin təyinatının düzgün dərk edilməsinin zəruriliyinə diqqət yetirmişdir. 1911-ci ildə Sankt- Peterburqda H. Rikkertin “Təbiət haqqında elmlər və mədəniyyət haqqında elmlər” kitabı çap olundu. Burada alman alimi qeyd edir ki, İ. Kant, G.V. F. Hegel və alman klassik fəlsəfəsinin digər nümayəndələri tərəfindən verilən ümumi anlayışa baxmayaraq, əvvəlki nəslin cəhdləri, “mədəniyyət haqqında elmlərə, onların vəzifələrinin təyin edilməsi və aydınlaşdırılması üçün kömək edə bilmədi.” Rikkert, gerçəkliyin vahid tam kimi, təbiət haqqında elmlərin və mədəniyyət haqqında elmlərin daxil olduğu vahid elm tərəfindən öyrənilə biləcəyi haqqında fikir söylədi. Bu zaman təbii elmi araşdırma, “mədəniyyət” termini ilə birləşdirilən obyektlərin tədqiqi ilə tamamlanmalıdır. Beləliklə, gerçəkliyin öyrənilməsi tarixi metodun xüsusi yer tutduğu təbiət haqqında elmlər və mədəniyyət haqqında elmlərlə həyata keçirilməlidir.
Henrix Rikkert mədəniyyəti, ruhi və maddi həyatın məcmusu kimi və yaxud onun kimi nəzərdən keçirirdi ki, o, təbiətdən fərqli olaraq, ya onun qiymətləndirdiyi hədəflərə uyğun hərəkət edən insan tərəfindən birbaşa yaradılmışdır, ya da onunla bağlı olan dəyər naminə insan tərəfindən şüurlu olaraq yetişdirilmişdir. Mədəniyyətin mahiyyətinin dəyişməzliyi haqqında danışaraq, öz konsepsiyasında o qeyd edir ki, “Bütün mədəniyyət təzahürlərində biz hər zaman insan tərəfindən tanınan, bu təzahürlər naminə onun yaratdığı hər hansı bir dəyərin təcəssümünü görürük... Mədəniyyət obyektlərində, nəticə etibarilə dəyərlər qoyulmuşdur.” Mədəniyyətin, cəmiyyətin xeyrinə yaradılan nemət kimi, yüksək mənasını görən alim, bununla yanaşı qeyd edir ki, ona qoyulan dəyərdən uzaqlaşdırılarsa, istənilən mədəniyyət təzahürü həm də təbiətlə əlaqədar olaraq, təbiətin tərkib hissəsi kimi nəzərdən keçirilməlidir." Mədəniyyəti tədqiq edən elmin qeyd edilməsi üçün “kulturologiya” terminini 1909-cu ildə ilk dəfə XX əsrin elm və təbiət fəlsəfəsinin ən görkəmli islahatçılarından biri, Nobel mükafatı laureatı, tanınmış alman alim-fiziki kimyaçısı və mədəniyyət filosofu şüuru enerji kimi, mədəniyyətin funksiyasını isə enerjinin saxlanması və qorunması kimi nəzərdən keçirən Vilhelm Ostvald tətbiq etmişdir. Özünün “Mədəniyyət haqqında elmin energetik əsasları” (1909 -cu il) əsərində V. Ostvald həyat fəaliyyətini təbii enerjinin transformasiya edilmiş forması kimi müəyyən etmişdir. Energetizm ideyasını irəli sürərək, o, təbiət və mədəniyyət fəlsəfəsinin əsas mahiyyətini onunla bağlamış və enerjini əbəs yerə sərf etməyərək, mədəniyyət vasitəsilə enerjinin düzgün istifadə edilməsinin zəruriliyinə diqqəti yönəltmişdir.
(ardı var)
Fuad MƏMMƏDOV,
Azərbaycan
Respublikası Prezidenti
yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının
professoru, kulturoloq, “Simurq” Azərbaycan
Mədəniyyət
Assosiasiyasının prezidenti
Xalq qəzeti.- 2013.- 11 yanvar.- S. 5.