“...Ötən
günlərimi qaytaraydılar”
Musiqi və melodiyanın öz sirri, qəribə qüdrəti var. Ən kədərli anında sevinc bəxş edir, ümidini itirdiyin məqamda
həmdəmin olur. Bir
melodiyanın təsirilə ən ülvi
duyğular doğulur,
yaşanır. Əslində isə həvəslə qulaq asdığımız mahnıların
necə yaranmasının fərqinə varmırıq.
Görkəmli bəstəkarımız, xalq artisti, əməkdar incəsənət xadimi Elza
İbrahimovanın təbirincə desək: “Gözəl musiqi insanı ovsunlamağa
qadirdir.Bəzən insan qəlbində elə
hisslər oyadır ki, sanki
Allah dərgahına yüksəlirsən”.
Elə Elza
İbrahimovanın yaradıcılığına nəzər
yetirsək görərik ki, onun bəstələri arasında dinləyicilərin
rəğbət və maraqla
qarşıladığı, aradan illər
keçməsinə baxmayaraq, nostalji hisslərlə dinlədiyi mahnılar az deyil. Elza
xanım o bəstəkarlardandır ki, o daim öz qəlbini
ovsunlayan melodiyaları notlara
çevirib və musiqinin
gücünə inanıb. Neçə-neçə bəstələri
hələ də yaddaşlarda öz təravətini qoruyub
saxlayır. Bu il görkəmli bəstəkar Elza İbrahimovanın anadan
olmasının 75 illiyi tamam
olur. Amansız ölüm
ona bu yubileyi
yaşamağa imkan
verməsə də, bəstəkarın
xatirəsi tək yaxınları tərəfindən deyil, bütün musiqisevərlər
tərəfindən daim əziz tutulur.
Əslən
Dərbəndli olan Elza İbrahimova 1938-ci il yanvarın 10-da
atasının o zaman işlədiyi Hacıqabul şəhərində
dünyaya göz açıb. Uşaqlıqdan musiqiyə olan
həvəsi onu Bakıdakı 8 ¹li
musiqi məktəbinə gətirdi. Daha sonra–1957-ci ildə
A.Zeynallı adına Orta ixtisas musiqi məktəbinin bəstəkarlıq
sinfini bitirdi. Ü. Hacıbəyov
adına Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasında təhsil alması, xüsusilə də
dahi bəstəkar Qara Qarayevin kompozisiya sinfində oxuması
onun bir bəstəkar kimi daha da püxtələşməsində
mühüm rol oynadı. Tanınmış bəstəkarımız
Cövdət Hacıyev Elza xanımın konservatoriyada ilk
müəllimi olub. Hələ musiqi məktəbində oxuyan
illərdə kompozisiya müəllimi Boris Yermolayev Elzanın
qeyri-adi istedadını
duymuş, onun gələcəkdə bəstəkar
olacağını proqzonlaşdırmışdı. Müəllim
yanılmamışdı, çünki Elzanın içindən gələn fitri istedad və musiqi duyumu gec-tez özünü
büruzə verməli idi. Bəlkə elə nənəsinin
vaxtilə qarmonçu kimi məşhur olması da nəsildən-nəslə
ötürülən bir istedadın nümunəsi idi. Onun bəstələdiyi
mahnılar məzmununa uyğun
melodiyası, qəlbləri fəth
etməsi, ən qatı duyğuları da ülvi hisslərə
çevirməsi ilə seçilir. Bəstəkarın bəstələdiyi ilk nəğmə
1969-cu ildə korifey sənətkarımız Şövkət
Ələkbərovanın ifa
etdiyi “Yalan ha deyil” mahnısı oldu. Sözləri xalq
şairi Məmməd Rahimə məxsus olan mahnı
Şövkət xanımın özünəməxsus
ifasıyla musiqi aləminə qədəm qoydu. Bu həm də
gələcəkdə meydana gələcək neçə-neçə
fərqli və sevilən mahnılardan xəbər verirdi. Vaxt
gələcək, Elza xanım artıq tanınmış bir
musiqiçi kimi ilk mahnısının yaranma tarixindən
söhbət açacaqdı: “Bu mahnını necə
yazdığımı yəqin
ki, heç vaxt izah edə bilməyəcəyəm. Fikirli
idim, əyləşib radioda səslənən musiqilərə
qulaq asırdım. Birdən beynimdə yeni bir melodiya səslənməyə
başladı. Piano arxasına keçib həmin havanı
çaldım. Qardaşım Çingiz kimin musiqisini ifa
etdiyimi soruşdu. “Öz mahnımdır”– deyəndə o, musiqiyə uyğun sözlər
seçməyi təklif etdi. Ondan bir gün əvvəl musiqi
və poeziya vurğunu olan anam Məmməd Rahimin şeirlər
kitabını almışdı. Oradan musiqiyə uyğun gələn
“Yalan ha deyil” şeirini seçdim. Bu, əvvəlcə
musiqisini yazıb, sonradan
sözlərini seçdiyim ilk və sonuncu əsərimdir”. Bəstəkar
ilk mahnıdan sonra dinləyicilərə “Yoxluğunu bilə-bilə”,
“Gecələr bulaq başı”, “Qurban verərdim”, “Ümid
bağışla”, “Gəl,
barışaq”, “Ey Vətən” kimi mahnıları təqdim
etdi. Hər mahnı dinləyicini fərqli duyğular aləminə
bəstəkarın musiqi dünyasına aparır. Nədənsə,
adıçəkilən mahnılardan Akif İslamzadənin
ifasında səslənən “Qurban verərdim”
mahnısında keçmişdə qalmış ən acılı-şirinli
günlərin həsrətini yaşayan bir insanın, Rəşid
Behbudovun oxuduğu “Ey Vətən” mahnısında isə Vətənin
gözəlliklərini və ona olan səmimi sevgisini musiqi
dili ilə tərənnüm edən bəstəkarın
ürək döyüntülərini eşidirəm.
Görünür, bunun səbəbi
bəstəkarın bütün əsərlərinə
ürəyinin işığından “əbədi həyat” bəxş
etməsidir. Ümumiyyətlə Elza İbrahimovanın
mahnıları Şövkət Ələkbərova, Rəşid
Behbudov, Sara Qədimova, Lütfiyar İmanov, Gülağa Məmmədov,
Oqtay Ağayev, İlhamə Quliyeva, Mübariz Tağıyev,
Leyla Şərifova, Flora Kərimova, Yalçın Rzazadə
kimi sənətkarlar tərəfindən sevilə-sevilə
ifa edilib. Onların ifalarında həmin mahnılar sevilib, bu
gün də sevilir. Səbəb isə sadə idi; bəstəkar
daim Azərbaycan klassik musiqi ənənələrindən,
muğamdan ilham alırdı. Elza İbrahimovanın
yaradıcılığında mahnılarla yanaşı,
operalar da yer alır. “Afət” (Hüseyn Cavidin pyesi əsasında),
“Yanar laylalar” (librettonun müəllifi Ramiz Heydər) və
tamamlanmamış “İmam Şamil” əsəri bu qəbildəndir.
Qarabağ
müharibəsinin ağrı-acısı bəstəkarın
yaradıcılığından yan keçməyib. O, “Yanan
laylalar”dan başqa Azərbaycanın Milli Qəhrəmanları
– Salatın Əsgərova və Təbriz Xəlilbəylinin
xatirəsinə rekviyem əsərləri də bəstələyib.
Elza
İbrahimovanın yaradıcılığının əsas
xarakterik cəhətlərindən biri də onun sərbəstliyi,
yenilikçi olması idi. Odur ki, o, dövrün
qınaqlarını belə göz
önünə almağı bacarırdı. Hələ sovet dövründə— 70-ci illərdə tanqo ritmini Azərbaycan
estradasına gətirən ilk bəstəkarlardan
biri kimi onun bu addımı tənqid
edilir, tanqonun “burjua ahəngi”nin sovet ruhuna uyğun gəlmədiyi
vurğulanırdı. Məsələn,
Rəfiq Zəkanın sözlərinə bəstələnmiş
və tanqo ritmlərinin də olduğu “Qurban verərdim”
mahnısı televiziya bədii
şurası tərəfindən tənqid edilmişdi.
Lakin bu, bəstəkarı həvəsdən
salmamış, əksinə, silsilə tanqolar
bəstələmişdi. Şövkət Ələkbərovanın
ifa etdiyi “Sən mənə
lazımsan” (sözləri Əlağa Kürçaylı), Leyla Şərifovanın oxuduğu
“Bağçadan keçmisən”
(sözləri Ənvər Əlibəyli) kimi
mahnılar bu səpgilidir. Elza xanımın arzusu idi ki, “Yanan
laylalar” tamaşaya qoyulsun. Qarabağa həsr
edilmiş əsəri səhnədə görməyi hər şeydən çox istəyirdi.
Həm
də Dağıstanın xalq artisti olan Elza
İbrahimovanın mahnılarındakı doğmalıq və
ritmlərin ürəklərə yol tapmasının nəticəsidir
ki, bu gün onun
mahnılarının əksəriyyəti xalq mahnıları
qədər doğmadır. 2012-ci il fevralın 11-də görkəmli bəstəkar,
gözəl pianoçu və pedaqoq Elza İbrahimova
həyatla vidalaşsa da, musiqisevərlərə zəngin musiqi irsi qoyub
getdi. Təəssüf ki,
zaman axarını saxlamaq
olmur. Odur ki, bu axarda
Elza xanımın adı çəkiləndə
istər-istəməz beynimdə melodik olaraq bu misralar
səslənir: “...Ötən günlərimi qaytaraydılar,
Gələn günlərimi qurban verərdim”.
Əfsanə Bayramqızı
Xalq
qəzeti.- 2013.- 13 yanvar.- S. 7.