Azərbaycan-NATO əlaqələrinin
Qərb təhlükəsizlik sistemində yeri
Qərb dövlətlərinin hərbi-siyasi
bloku kimi meydana gəlmiş Şimali Atlantika Müqaviləsi
Təşkilatı (NATO) 1949-cu ildə ABŞ, Böyük
Britaniya, Fransa, İtaliya, Kanada, Belçika, Niderland, Lüksemburq,
Portuqaliya, Norveç, Danimarka və İslandiya arasında
bağlanan müqavilə əsasında
yaradılmışdır. 1952-ci ildə Türkiyə və
Yunanıstan, 1955-ci ildə AFR, 1982-ci ildə isə
İspaniya bu bloka qoşulmuşdur. 1997-ci ildə NATO
keçmiş sosialist düşərgəsinin üzvü
olan Macarıstan, Çexiya və Polşanın da öz
sıralarına daxil olması haqqında qərar qəbul
etmiş və bu qərar 1999-cu ildə qüvvəyə
minmişdir. Bir neçə il sonra isə 2004-cü ildə
Rumıniya, Bolqarıstan, Slovakiya, Sloveniya və
keçmiş Sovet respublikaları – Litva, Latviya və Estoniya
da bloka qoşuldular. Bununla da Alyans üzvlərinin sayı
26-ya çatdı.
Beynəlxalq
təşkilat olaraq NATO müasir dünyada siyasi vəziyyətə
getdikcə daha ciddi təsir göstərir. Təşkilatın
keçmiş SSRİ məkanında hadisələrə
müdaxilə etməsi əsasən onunla bağlıdır
ki, burada yaranmış yeni dövlətlərdə baş verən
milli, etnik, ərazi münaqişələri
bütövlükdə beynəlxalq münasibətlər
sistemi üçün təhlükə mənbəyidir. Hərbi-
siyasi təşkilat kimi isə NATO bütün dünyada, o
cümlədən postsovet məkanında münaqişələrin
ləğv edilməsində öz rolunu artırmağa, bu
ölkələrdə siyasi və iqtisadi böhranın aradan
qaldırılmasına, demokratik islahatlar keçirilməsinə
zəruri kömək göstərməyə
çalışır. NATO şəraitə uyğun olaraq vəzifələrini
yenidən müəyyənləşdirir, dünya siyasətində
öz təsirini və xüsusi çəkisini
artırmağa səy göstərir.
NATO-nun
dünyanın nəhəng hərbi bloku olaraq beynəlxalq
siyasətdə iştirakı, xüsusilə Avropa və
ABŞ-ın təhlükəsizlik maraqlarını ifadə
etməsi onu istər-istəməz bölgə dövlətləri
ilə də yaxınlaşdırmış, xüsusilə
Avropa Şurasına üzv olan dövlətlərlə əməkdaşlığını
sürətləndirmişdir. Şübhəsiz ki, NATO kimi
ciddi və təhlükəsizliyin tam təmin olunduğu bir
blokda olmaq əksər dövlətlərin
marağındadır. Azərbaycan birbaşa olaraq xarici siyasətini
bu qurumda təmsil olunmağa yönəltməsə də, təşkilatla
etibarlı tərəfdaşlıq edən ölkələrdəndir.
Bu baxımdan hüquqi-demokratik dövlət kimi inkişaf
istiqamətlərindən birini Qərbə inteqrasiya olaraq
götürən ölkəmiz bu qütbün təhlükəsizlik
sistemində də təmsil olunmağı vacib görür və
bunun üçün NATO ilə əməkdaşlığını
sürətləndirir.
Azərbaycanla
NATO arasında qarşılıqlı münasibətlərin
ilk təzahürləri 1992- ci ilin oktyabrında
özünü göstərdi. O zaman suveren dövlətimizin
nümayəndə heyəti NATO-ya üzvü olan ölkələrin
Türkiyədə təşkil olunmuş seminarında
iştirak edirdi. Seminar zamanı Azərbaycan nümayəndələri
NATO-nun Baş katibi M. Vernerlə görüşmüşlər.
Burada qarşılıqlı maraq doğuran məsələlər
müzakirə edilmiş, ikitərəfli əməkdaşlığın
zərurəti qeyd olunmuşdur.
1994-
cü ilə qədər Azərbaycan- NATO münasibətləri,
demək olar ki, epizodik və səthi xarakter
daşıyırdı. Lakin getdikcə ərazisində
separatçı qüvvələrin ciddi hərbi əməliyyatlar
keçirdiyi, torpaqlarının 20 faizinin Ermənistan hərbi
birləşmələri tərəfindən işğal
edildiyi Azərbaycanın qüdrətli beynəlxalq təşkilatlarla,
xüsusən NATO ilə əməkdaşlığa daha
böyük ehtiyac hiss edilirdi.
Azərbaycan
— NATO əməkdaşlığı həm də
respublikamızın xarici siyasət strategiyasının bir
neçə amili baxımından qiymətləndirilməlidir.
Birincisi, gənc Azərbaycan dövləti öz xarici siyasətində
beynəlxalq təşkilatlarla əməkdaşlığa
xüsusi əhəmiyyət verir. İkincisi, Azərbaycan beynəlxalq
təşkilatların üzvü olan bütün dünya
dövlətləri ilə əməkdaşlıqda
maraqlıdır və çoxtərəfli diplomatiya siyasəti
yeridir. Üçüncüsü, Azərbaycanın
müharibə vəziyyətində olması tələb edir
ki, bütün vasitə və yollarla beynəlxalq aləmlə
təmasda olsun və onu müstəqillikdən sonra yaranan
problemlərimizin həllinə daha çox cəlb etsin. Bu
üç faktor Azərbaycanın NATO proqramına
qoşulmasında əsas rol oynamışdır.
NATO
ilə əməkdaşlıq Azərbaycan üçün
bir sıra başqa mühüm sahələrdə də cəlbedici
perspektivlər açır. Azərbaycan Respublikasının
NATO ilə strateji təhlükəsizlik, demokratik təsisatların,
azad bazar iqtisadiyyatının inkişafı, yeni texnologiyaların
respublika həyatına cəlb edilməsi və s. sahələrdə
əməkdaşlığa xüsusi ehtiyac duyulur. NATO-nun bu
sahələrdə əməkdaşlıq üçün
geniş imkanlar açan bir sıra komitələri — mədəniyyət
və informasiya, elmi məsələlər, müasir cəmiyyət,
mülki cəmiyyət məsələləri üzrə
fövqəladə planların işlənib
hazırlanması bürosu, boru kəmərlərinin çəkilməsi
və istismarı və s. mövcuddur.
Ümummilli
liderimiz Heydər Əliyev NATO - nun beynəlxalq münasibətlərdə
rolunu və dünya siyasətində yeni meyillərini nəzərə
alıb, NATO proqramında iştirak etmək haqqında prinsipial qərar
çıxardı. Öz potensialını və mənafelərini
əsas tutaraq, Azərbaycan dövləti 1994-cü il mayın
4-də suveren dövlət kimi, “Sülh naminə tərəfadaşlığ”ın
çərçivə sənədini imzaladı. Azərbaycan
Prezidenti Heydər Əliyevin NATO baş katibinin müavini
S.Balansino ilə görüşü zamanı tərəflər
belə bir yekdil fikrə gəldilər ki, silahlı
münaqişələrin dayandırılması və
sülhün bərqərar olması üçün
“Sülh naminə tərəfdaşlıq” Proqramı
mühüm rol oynaya bilər.
Əlbəttə,
Azərbaycanın bu proqramı imzalaması NATO ilə əməkdaşlıqda
ilk addım idi. Proqramın gələcəkdə Şimali
Atlantika bloku ilə əməkdaşlıq sahəsində
açacağı imkanları və bu əlaqələrin
geniş parametrlərini nəzərə alsaq,
atılmış addımın əhəmiyyətinə
düzgün qiymət vermək olar.
Azərbaycan
Prezidenti tərəfindən imzalanmış “Sülh naminə
tərəfdaşlıq” Proqramının çərçivə
sənədinin birinci müddəasında göstərilir ki,
NATO üzvü olan ölkələrin dövlət və
hökumət başçılarının 1994-cü il
yanvarın 10 – 11-də keçirdikləri görüşdə
qəbul etdikləri qərara əlavə olaraq, bu sənədi
imzalamış, Avropa-Atlantika regionunda siyasi və hərbi əlaqələri
dərinləşdirmək, təhlükəsizliyin daha da
möhkəmlənməsinə kömək etmək əzmində
olduğunu bəyan etmiş Şimali Atlantika
İttifaqının üzvü olan dövlətlər və
sənədə imza atmış digər dövlətlər
Şimali Atlantika Əməkdaşlığı
Şurası əsasında “Sülh naminə tərəfdaşlıq”
Proqramını təsis edirlər.
1995-
ci ildə NATO Verifikasiya Komitəsinin sədri Necil Nədimoğlunun
başçılıq etdiyi nümayəndə heyəti
ölkəmizdə səfərdə olmuşdur. Səfər
zamanı NATO ilə ikitərəfli əməkdaşlıq məsələləri
müzakirə edilmiş, Azərbaycan torpaqlarının
işğaldan azad edilməsinin və bölgədə
sülh yaradılmasının vacibliyi
vurğulanmışdır.
1996-cı
il aprelin 22- də Azərbaycan Respublikası və Avropa
İttifaqı arasında tərəfdaşlıq və əməkdaşlıq
haqqında müqavilənin imzalanmasının NATO ilə əlaqələrin
dərinləşməsində çox böyük əhəmiyyəti
olmuşdur. Azərbaycanın xarici siyasətinin parlaq səhifələrindən
biri kimi qiymətləndirilən və müstəqil dövlətimiz
üçün tarixi əhəmiyyət kəsb edən bu
müqavilə Azərbaycanın Avropa strukturları və
institutları ilə (Avropa Birliyi, Avropa Şurası, NATO və
b.) əlaqələrinin genişlənməsi və dərinləşməsi
üçün hüquqi baza rolunu oynayır.
1997-ci
ilin əvvəllərində NATO baş katibinin Bakıya səfəri
NATO- Azərbaycan əlaqələrinə xüsusi təkan
verdi və təşkilatın ölkəmizlə
bağlı niyyətlərinin ciddi olduğunu sübut etdi.
Havyer Solana səfər ərəfəsində jurnalistlər
qarşısında bəyan etdi ki, Azərbaycan Prezidenti ilə
görüş zamanı Dağlıq Qarabağ probleminin həlli
yollarının araşdırılmasına səy göstəriləcək.
Azərbaycanın hərbi potensialının beynəlxalq
standartlara uyğunlaşdırılması istiqamətində
bəzi danışıqlar aparılacaq. NATO baş katibi həmçinin
blok ölkələrinin Madrid sammitinə qədər Qafqaz
dövlətləri ilə əməkdaşlığın
gücləndirilməsi imkanları, NATO- nun genişlənməsi
əleyhinə Rusiyanın mövqeyinə region ölkələrinin
münasibətini öyrənmək istəyirdi.
Azərbaycan-
NATO əlaqələrinin mahiyyəti və xüsusiyyətlərinə
qiymət vermək baxımından 1997 - ci ilin iyulunda Prezident
Heydər Əliyevin Avropa - Atlantika Əməkdaşlıq
Şurasının üzvü olan ölkələrin dövlət
və hökumət başçılarının sammitindəki
çıxışı xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Həmin çıxışda Azərbaycan Prezidenti yeni
müstəqil dövlətlərlə NATO arasında əməli
dialoqa və əməkdaşlığa böyük əhəmiyyət
verdiyini xüsusi vurğulayaraq qeyd etmişdir ki, Azərbaycan
bölgədə silahlı münaqişənin aradan
qaldırılmasında həmçinin NATO - nun Avropa Atlantika
Əməkdaşlıq Şurasının fəal roluna
ümid bəsləyir. Onlar Qafqazdakı silahlı
münaqişələri kənardan müşahidə etməməlidirlər.
Azərbaycan
– NATO əlaqələri qarşılıqlı təhlükəsizlik
maraqları çərçivəsində cənab İlham Əliyev
Prezident seçildikdən sonra da davam etmişdir. 2004-cü
ilin 28 iyununda Prezident İlham Əliyevin NATO-nun İstanbul Zirvə
Toplantısında iştirak etməsi buna əyani sübutdur.
Elə həmin ilin noyabrın 4-də NATO-nun Baş katibi Yaap
de Hoop Sxefferin Bakıya rəsmi səfərə gəlməsi,
Prezident və xarici işlər naziri ilə görüşlər
keçirməsi, NATO ilə əməkdaşlıq
komissiyasının toplantısında iştirak etməsi bu
qurumun ölkəmizə verdiyi önəmi yenidən təsdiqlədi.
2006-cı
ilin iyulunda NATO-nun Sülh və Təhlükəsizlik Naminə
Elm Proqramının dəstəyi ilə Azərbaycanda kəskin
formada zəhərli maddə olan melanjın gübrəyə
çevrilməsi ilə bağlı zavod fəaliyyətə
başlayır. 2009-cu ildə Azərbaycanın Əfqanıstanda
hərbi kontingenti iki dəfə artırması ölkəmizin
bu sahədə ciddi tərəfdaş olduğunu göstərdi.
2008-ci il aprelin 2–4-də Prezident İlham Əliyev NATO-nun
Buxarest Zirvə Toplantısında iştirak etdi. NATO-nun üzv
dövlətləri Buxarest Zirvə Toplantısında birgə
bəyannamə qəbul edərək Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü dəstəklədilər. Eyni
cür dəstək təşkilatın 2009-cu ilin 3-4 aprelində
Strasburq şəhərində keçirilmiş Zirvə
Toplantısındada edilir. Əlbəttə ki, bütün
bunlar təsüdüfi deyildir. Ermənistandan fərqli olaraq
Azərbaycanın müstəqil xarici siyasət yeritməsi və
beynəlxalq terrorizm, dövlətlərin ərazi
bütövlüyü və strateji müttəfiqlik amillərində
etibarlı partnyorluğa hörmətlə yanaşması
ölkəmizə göstərilən etimadı xeyli yüksəltmişdir.
Biz bunu beynəlxalq qurumlar və güc strukturları ilə tərəfdaşlıqda
da aydın hiss edirik.
Ümumiyyətlə
NATO-Azərbaycan əlaqələrinin əsas istiqamətlərini
aşağıdakı prinsiplər təşkil edir:
Siyasi
dialoq. Azərbaycan - NATO dialoqu ilk günlərdən dərin
məzmunlu və sıx olmuşdur. Siyasi dialoq Azərbaycan və
NATO rəsmilərinin davamlı təmasları zirvə
toplantılarında iştirak və NATO + 1 formatında
aparılan müntəzəm müzakirələri ilə həyata
keçirilir. Hazırki siyasi dialoq zamanı Avro-Atlantika məkanında
təhlükəsizlik, Cənubi Qafqaz regionunda vəziyyət,
Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsi, Əfqanıstan
məsələsi, enerji təhlükəsizliyi kimi aktual məsələlər
müzakirə olunur, eləcə də praktiki əməkdaşlığın
vəziyyətinə qiymət verilir.
Praktiki
əməkdaşlıq. Azərbaycan-NATO tərəfdaşlığının
əsas sütunlarından praktik əməkdaşlığın
istiqamətləri sırasına aşağıdakılar
daxildir:
Müdafiə
və təhlükəsizlik sektoru islahatları. Bu sahədə
islahatlarda əsas məqsəd NATO standartlarının tətbiqi
ilə mülki-demokratik nəzarət altında, effektiv və
ölkənin ehtiyaclarına uyğun ölçüdə
müdafiə və təhlükəsizlik sektorunu inkişaf etdirməkdir.
Fövqəladə
hallara hazırlıq. Azərbaycan Respublikasının Fövqəladə
Hallar Nazirliyinin yaradılmasından sonra NATO ilə geniş
mülki fövqəladə planlaşdırma sahəsində əməkdaşlıq
genişlənməyə başlamışdır. Bu sahədə
əməkdaşlığın əsas istiqamətini
fövqəladə hallara hazırlıq sahəsində milli
imkanların artrırılmasına NATO-nun ekspertiza
yardımının əldə edilməsidir.
Terrorizmə
qarşı mübarizə. Azərbaycan Terrorizmə qarşı Tərəfdaşlıq
Fəaliyyət Planının məqsədlərinin yerinə
yetirilməsinə töhfə məqsədi ilə NATO ilə
əməkdaşlıq edir və AATŞ çərçivəsində
müvafiq tədbirlərdə iştirak edir. Azərbaycan tərəfdaş
ölkələr arasında bu sahədə öz fəallığı
ilə seçilir.
Elm, ekologiya və
humanitar məsələlər. Dolğun xarakterə
malik Azərbaycan-NATO tərəfdaşlığı sırf hərbi məsələlər ilə
yanaşı, elm, təhsil,
ekologiya və humanitar məsələləri
də əhatə edir. 2006-2008-ci illərdə
NATO maliyyəsi və
ekspertizası ilə Mingəçevir və Ələt ərazisində
keçmiş sovet ordusundan qalma 1400 ton vaxtı keçmiş, yüksək zəhərli
raket yanacağının
zərərsizləşdirilməsi üzrə 2,2 milyon avro məbləğində
layihə həyata keçirilmişdir. Bundan savayı,
NATO-nun Xəzər dənizinin
və digər su hövzələrinin öyrənilməsi və
elmi həlli yollarının hazırlanması
üzrə layihələr
həyata keçirilir.
İctimai diplomatiya. Azərbaycan hökuməti Avro-Atlantik inteqrasiya strateji məqsədlərin,
o cümlədən, NATO ilə
tərəfdaşlığına ictimaiyyətin dəstəyinin
əldə edilməsinə
həmişə böyük
əhəmiyyət vermişdir.
Bu sahədə dövlət gənclərimizin
təşəbbüsü ilə yaranan Azərbaycan - NATO Beynəlxalq
Məktəbinin (NİSA) fəaliyyətini
dəstəkləyir.
Spesifik əməkdaşlıq
layihələri. Çevik əməkdaşlığa imkan
verən FTƏP vasitəsilə
hazırda NATO ilə bir neçə spesifik əməkdaşlıq
layihələri üzərində
iş aparılır.
Hazırda bu, dövlət
idarəçiliyinin təkmilləşdirilməsinə
və Azərbaycan Diplomatik Akademiyanın imkanlarının genişləndirilməsinə
yönəlmişdir.
Göründüyü kimi, Qərb Təhlükəsizlik sisteminə
inteqrasiya prosesində
Azərbaycan-NATO əlaqələri
olduqca mühüm yer tutur. Bu, Azərbaycan
dövlətçilik institutunun
möhkəmləndirilməsi və təhlükəsizlik
tədbirlərinin görülməsi,
hərbi-ekoloji fəlakətlərin
aradan qaldırılması,
beynəlxalq terrorizmə
qarşı birgə mübarizə tədbirlərinin təşkil
edilməsində xüsusi
əhəmiyyət daşıyır.
Bu baxımdan Azərbaycan
ciddi və etibarlı tərəfdaş
olaraq, sabit siyasətə malik, terrorla mübarizədə
koalisyon qruplarda fəallığı ilə
seçilən ölkə
kimi NATO-nu cəlb edir və bu,
həm dövlətimiz,
həm də xalqımız üçün
yalnız faydalı xarakter daşıyır.
Anar Turan
Xalq qəzeti.- 2013.- 13
yanvar.- S. 3.