Azərbaycanın
Avropa Şurasına tamhüquqlu
üzv olması demokratik
proseslərin inkişafında yeni mərhələnin
əsasını qoydu
Azərbaycanın Avropa
Şurasına üzvlüyündən 12 il ötür. Avropa
Şurası Nazirlər Komitəsinin 2001-ci il yanvarın 17-də
Strasburqda keçirilmiş iclasında Azərbaycanın bu təşkilata
üzv olmaq haqqında müraciətinə baxılmış
və səs çoxluğu ilə Azərbaycan Avropa
Şurasının tamhüquqlu üzvü qəbul
olunmuşdur.
Dünya
birliyində aparıcı mövqeyə, söz sahibliyinə
malik olan bu nüfuzlu beynəlxalq təşkilata ölkəmizin tamhüquqlu üzv
olması ulu öndər Heydər
Əliyevin düşünülmüş xarici siyasətinin
bəhrəsidir.
SSRİ-nin süqutundan sonra müstəqillik
qazanmış Azərbaycanda ilk
illər xaos və anarxiya
hökm sürürdü, respublikamız gündən -
günə məhvə doğru gedirdi. Vəziyyət o həddə
çatmışdı ki, Azərbaycanla
nəinki Avropa, hətta
qonşu dövlətlər belə əlaqələr yaratmaq, iqtisadi və
siyasi sahələrdə əməkdaşlıq etmək istəmirdi. Qeyri - qanuni silahlı dəstələrin
özbaşınalığı, hakimiyyətdə təmsil
olunanların siyasi səbatsızlığı və dövlət
idarəçiliyindəki səriştəsizliyi, bəzi
hallarda isə milli maraqlara zidd addımları Azərbaycanı
uçurumun astanasına gətirib
çıxarmışdı.
Lakin xalqımız qədim dövlətçilik
təcrübəsinə əsaslanaraq belə vəziyyətlə
barışmaq niyyətində deyildi. Ona görə də
ziyalılar, ictimaiyyətin nümayəndələri ayağa
qalxaraq ömrünü Azərbaycan
xalqına və dövlətinin inkişafına həsr
etmiş Heydər Əliyevin
hakimiyyətə qayıtmasını təkidlə tələb
etdilər. 1993-cü ilin iyununda Heydər Əliyev
Naxçıvandan Bakıya qayıtdı. Məhz bu
qayıdış Azərbaycanın gələcək
inkişafı və dünyada layiqli yerini tutması
üçün yol açdı. Zəngin dövlətçilik
təcrübəsinə malik olan ulu öndər ilk növbədə
silahlı dəstələri zərərsizləşdirdi,
nizami ordu yaradıldı, dövlət qurumları təsadüfi
adamlardan təmizləndi, təxribatçılıqla məşğul
olan müxtəlif qruplar üzə çıxarılaraq
ifşa edildi və ən əsası Azərbaycanda silah
gücünə hakimiyyət dəyişikliyi ənənəsinə
son qoyuldu.
Ölkə
iqtisadiyyatını böhrandan çıxarmaq
üçün Heydər Əliyev neft strategiyasını
reallaşdırmağa nail oldu. 1994-cü ildə xarici
dövlətlərin iri neft şirkətləri ilə Azərbaycan
arasında “Əsrin müqaviləsi” imzalandı, bununla da
ölkə iqtisadiyyatı inkişaf yoluna qədəm qoydu.
Azərbaycanda demokratiyanın, vətəndaş
cəmiyyətinin qurulmasına və inkişafına nail olmaq
üçün bir sıra siyasi islahatların keçirilməsi
zərurəti meydana çıxdı. Heydər Əliyev
müasir dünya siyasətinə yaxından bələd
olduğu üçün ölkədə demokratiya, insan
hüquqlarına, söz və fikir azadlığına
geniş şərait yaradılması yolunda qətiyyətli
addımlar atdı. Həmin islahatların tərkib hissəsi
kimi ölkədə çoxpartiyalı parlamentin
yaradılmasının əsası qoyuldu.
Prezident
Heydər Əliyevin Azərbaycanın beynəlxalq aləmdə
etibarlı dövlət kimi tanınmasında ən
böyük xidmətlərindən biri də ondan ibarətdir
ki, məhz onun rəhbərlik etdiyi komissiya Konstitusiya layihəsini
hazırlayaraq ictimai müzakirəyə təqdim edib. Avropa
Şurası müsbət rəy verdikdən sonra 1995-ci il
noyabrın 12-də ümumxalq səsverməsi yolu ilə qəbul
edilən yeni Konstitusiyanın maddələrinin 40-dan çoxu
insan hüquq və azadlıqlarına həsr edilib. 1995-ci ilin
noyabr ayında müstəqil Azərbaycanın tarixində ilk
dəfə olaraq sərbəst parlament seçkiləri
keçirildi. Ölkədə fəaliyyət göstərən
bütün siyasi qüvvələr seçkilərdə
iştirak edərək cəmiyyətdəki nüfuzlarına
görə parlamentdə yer qazandılar.
Azərbaycan
Avropanın bir hissəsi olaraq dünyada gedən demokratik
proseslərdən kənarda qala bilməzdi. Ümummilli lider
Heydər Əliyev siyasi islahatları heç də Avropa
Şurasına üzv olmaq üçün həyata
keçirmirdi. Məsələnin mahiyyəti ondan ibarətdir
ki, Azərbaycan xalqının müstəqillik əldə edərək
demokratik və azad cəmiyyətdə yaşamaq istəyi var
idi. Heydər Əliyev bu islahatlarla xalqın iradəsinə
uyğun siyasət aparırdı. Bu da Avropanın diqqətini
cəlb etməyə bilməzdi. Bu islahatlardan sonra Azərbaycan
dünya dövlətləri tərəfindən etibarlı tərəfdaş
kimi qəbul edilirdi. Ulu öndər ölkəmizin beynəlxalq
təşkilatlarla əməkdaşlığına və
mötəbər qurumların üzvü olmasına
böyük əhəmiyyət verirdi. Müstəqillik əldə
etdikdən sonra Azərbaycan
dövləti qarşıya
çıxan bir sıra mühüm problemlərin, ilk
növbədə dövlət müstəqilliyinin qorunub
saxlanılması və möhkəmləndirilməsi,
Dağlıq Qarabağ probleminin sülh yolu ilə həll
olunması, zəruri
islahatların həyata keçirilməsi və dünya
inteqrasiya prosesinə sıx cəlb olunmasında beynəlxalq
təşkilatların çox böyük rolu var idi. Ümumilli lider müstəqil
dövlət quruculuğu prosesində ölkəmizin üzləşdiyi problemlərin
aradan qaldırılmasında beynəlxalq təşkilatların
potensialından
yararlanmağı zəruri hesab edirdi.
1996-cı
ilin iyul ayında Prezident Heydər Əliyev Avropa
Şurasının Baş katibinin adına məktub göndərərək
Azərbaycanın Avropa Şurasına tamhüquqlu üzv qəbul
olunmaq və digər üzv dövlətlər kimi İnsan
hüquqları və azadlıqları haqqında Avropa
Konvensiyasına qoşulmaq arzusunda olduğunu bildirdi.
1996-cı
ilin iyununda Avropa Şurası Parlament Assambleyasının Bürosu rəsmi Bakının
demokratik istiqamətdə atdığı addımları dəyərləndirərək
Azərbaycana “xüsusi dəvət edilmiş qonaq” statusu
verilməsi haqqında qərar qəbul etdi. Azərbaycan
bununla da bu qurumun sessiyalarında iştirak edərək
Dağlıq Qarabağ problemini oradan qaldırmaq imkanı
qazandı. Həmin il iyunun 28-dən
etibarən Azərbaycan Respublikasının Avropa
Şurasında xüsusi dəvət olunmuş qonaq statusunda
iştirakı milli qanunvericiliyimizin Avropa standartları səviyyəsinə
yüksəldilməsinin işlək mexanizmini
hazırlamağa imkan verdi. Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti Heydər Əliyevin 1996-cı il iyulun 8-də “Avropa
Şurası və Azərbaycan Respublikası arasında əməkdaşlıq
proqramının həyata keçirilməsi tədbirləri
haqqında”, 1998-ci il yanvarın 20-də “Avropa Şurası və
Azərbaycan Respublikası arasında əməkdaşlığın
dərinləşdirilməsi sahəsində tədbirlər
haqqında”, 1999-cu il mayın 14-də “Azərbaycan
Respublikası ilə Avropa Şurası arasında əməkdaşlığın
dərinləşdirilməsi və Azərbaycan
Respublikasının Avropada mənafelərinin müdafiə
edilməsi sahəsində tədbirlər haqqında”
imzaladığı sərəncamlar ölkəmizin Avropa
Şurasına qəbul edilməsi üçün səylərin
artırılmasına və məqsədyönlü fəaliyyətə
zəmin yaratmış oldu. Bu sərəncamlarda Avropa ölkələrində
hamılıqla qəbul edilmiş standartlara və normalara
uyğunluq baxımından Azərbaycan Respublikasında Cinayət,
Cinayət-Prosessual, Mülki və Mülki-Prosessual məcəllələrinin,
respublikamızın Avropa Şurasının bir sıra konvensiya və sazişlərinə
qoşulması məsələsinin öyrənilməsi
tövsiyə olunmuşdur. Həmin tövsiyələrə
uyğun olaraq qısa zamanda bu məcəllələr və
hüquq-mühafizə orqanları ilə bağlı
qanunların, demək olar ki, hamısı Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisi tərəfindən qəbul
olunmuşdur. “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında”, “Məhkəmələr
və hakimlər haqqında”, “Polis haqqında” qanunlar və
digərlər mühüm qanunlar buna misaldır. Mövcud məhkəmə
təsisatı tamamilə yenidən qurularaq üçpilləli
məhkəmə sistemi yaradıldı.
Azərbaycan
Avropa ailəsinin üzvü olmaq istiqamətində tədricən
uğurlu addımlar atırdı. Bəzi hallarda ikili
standartlarla üzləşən ölkəmiz xüsusi
statusundan istifadə edərək bu maneələri
keçirdi. 1997-ci ilin oktyabrında Azərbaycan Prezidenti Heydər
Əliyev Strasburqda Avropa Şurasına üzv olan ölkələrin
hökumət və dövlət
başçılarının zirvə görüşündə
iştirak etmiş, Avropa Şurası rəhbərləri ilə
Azərbaycanda demokratik proseslərin gedişi, ölkəmizin
Avropa strukturları ilə əlaqələri barədə
fikir mübadiləsi aparmış, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsində rəsmi Bakının mövqeyini bəyan
etmişdir. Ulu öndərin bu
mötəbər qurumun tədbirində
iştirakı, söylədiyi nitqi və keçirdiyi
görüşlərindən sonra Avropanın Azərbaycana
marağı daha da artmışdı.
Avropa
Şurasına üzv olmaq
üçün Azərbaycan Respublikası müxtəlif sahələrdə
çox ciddi addımlar atmışdır. Bu addımlardan
biri də ölkədə ölüm cəzasının ləğvi
və cəza siyasətinin humanistləşdirilməsi sahəsində
görülən tədbirlər idi.. 1998-ci il fevral
ayının 3-də ümummilli lider
Heydər Əliyev Milli Məclisə ölüm cəzasının
ləğv olunması ilə bağlı müraciət
etmişdir. Müraciətdə cinayət-hüquq siyasətini
hərtərəfli təhlil edərək ədalət,
azadlıq, humanizm və insanpərvərlik kimi yüksək
idealları rəhbər tutmaqla ölkədə ölüm cəzasının
ləğv edilməsi qənaətinə gəldiyini
bildirmiş və bu tarixi bəyanatın zəruriliyini əsaslandırmışdır.
Parlament ölüm cəzasının ləğvi ilə
bağlı ölkə prezidentinin təklifini dəstəkləmişdir.
Beləliklə, ulu öndər Heydər Əliyev Şərqdə
ilk dəfə olaraq ölüm cəzasının ləğv
olunması ilə bağlı qətiyyətli və humanist qərar
qəbul etmişdir.
1998-ci
ildə keçirilmiş prezident seçkiləri, 1999-cu ilin
dekabrında “Kütləvi informasiya vasitələri haqqında” Qanunun qəbul
olunması və bu qanunla KİV üzərində dövlət
senzurasınin aradan qaldırılması və 2000-ci ildə keçirilən
parlament seçkiləri Azərbaycanın artıq demokratik
ölkə olduğunu bütün dünyaya göstərdi.
Avropa Şurasının müşahidəçiləri
seçkilərin demokratik şəraitdə keçirildiyini
bəyan etdilər. Beləliklə, Azərbaycan Avropada
mövcud olan demokratik cəmiyyətlərdən faydalanaraq,
milli dəyərlərini qorumaqla Avropa məkanına
inteqrasiya istiqamətində irəliləyirdi. 2001-ci ilin yanvar
ayı Azərbaycanın Avropaya doğru irəliləyişinin
zirvə nöqtəsi oldu. Yanvarın 17-də Avropa
Şurası Nazirlər Komitəsi Azərbaycanın bu quruma
tamhüquqlu üzv olması haqqında qərar qəbul etdi.
Bu qərarla Azərbaycan
diplomatiyası Avropaya inteqrasiya proseslərinə
qoşulmaq uğrunda mübarizədə böyük qələbə
əldə edərək Avropanın üzvü
olmasını işdə
sübut etmişdir. O dövrdən başlayaraq ölkəmizin
xarici siyasət sahəsində qazandığı uğurlar
bir - birini əvəz etmişdir.
Ulu
öndər Heydər Əliyevin daxili və xarici siyasətini
özünəməxsus şəkildə davam etdirən
möhtərəm Prezidentimiz
İlham Əliyevin uğurlu xarici siyasət strategiyasının
reallaşması nəticəsində 2011-ci ilin sonunda, müstəqilliyimizin
20 illik yubileyi ərəfəsində Azərbaycan Birləşmiş Millətlər
Təşkilatı Təhlükəsizlik Şurasının
qeyri-daimi üzvü seçilib. Bu, Azərbaycanın
dünya siyasətində tutduğu möhkəm mövqeyin,
qazandığı nüfuzunun bəhrəsidir.
Əliqismət Bədəlov
Xalq qəzeti.- 2013.- 17 yanvar.- S. 4.