Azərbaycanda maliyyə sabitliyi
iqtisadi strategiyanın başlıca prioritetidir
Azərbaycanda həyata keçirilən
düşünülmüş çevik makroiqtisadi siyasət
nəticəsində ötən il qiymətlərin sabitliyi
qorunmuş, inflyasiya birrəqəmli səviyyədə
olmuşdur. Bank sektorunda maliyyə sabitliyi və
dayanıqlıq təmin edilmiş, sektorun iqtisadiyyatda maliyyə
vasitəçiliyi rolu daha da yüksəlmişdir. Qeyri-neft sektorunun iqtisadi artımın, məşğulluğun,
büdcə və valyuta gəlirlərinin əsas mənbəyinə
çevrilməsi iqtisadi strategiyanın başlıca
prioritetidir. Bu prioritetin reallaşdırılması
tarazlı və dayanıqlı iqtisadi artıma nail
olunmasında, nəticədə “inklüziv” inkişafın təmin
edilməsində və yüksək gəlirli iqtisadiyyatın
formalaşmasında strateji amildir.
Son onillikdə əldə olunmuş nailiyyətlər təsdiq
edir ki, Azərbaycan yeni çağırışları
qarşılamağa hazırdır və bunun
üçün adekvat inkişaf strategiyasına malikdir. Bu
çağırışlardan çıxış edərək
bu il Mərkəzi Bank makroiqtisadi və
maliyyə sabitliyinin təmin olunmasına, maliyyə vasitəçiliyinin
inkişafına və onun effektivliyinin yüksəlməsinə
yönəldilmiş fəaliyyəti ilə qarşıda
duran yeni iqtisadi inkişaf məqsədlərinin həyata
keçirilməsinə hərtərəfli dəstək verəcəkdir.
Mərkəzi
Bankın 2013-cü il üçün pul
və maliyyə sabitliyi siyasətinin əsas istiqamətləri
barədə bəyanatında bildirilir ki, Azərbaycan
iqtisadiyyatı ötən il qeyri-sabit qlobal iqtisadi mühitdə
öz inkişafını uğurla davam etdirmişdir. Ölkənin
xarici iqtisadi mövqeyi əlverişli olmuş,
iqtisadiyyatın şaxələnməsi və yeni iş yerlərinin
açılması prosesi sürətlənmiş, dövlətin
sosial-iqtisadi inkişafa aktiv dəstəyi iqtisadi artımda
mühüm rol oynamışdır.
Sözügedən
dövrdə ölkəmizin cari əməliyyatlar
balansında iri həcmli profisit yaranmışdır. Bu profisitin ümumi daxili məhsulda xüsusi çəkisinə
görə (20 faizdən çox) Azərbaycan MDB ölkələri
arasında liderdir.
İxracı təşkil edən məhsulların qiymətləri
idxalı təşkil edən məhsulların qiymətləri
ilə müqayisədə daha sürətlə
artmışdır. 2012-ci ildə
ixracın həcmi idxalın həcmini 2,6 dəfə
üstələmiş, qeyri-neft əmtəə ixracı 22
faiz artmışdır. Qeyri-neft ixracının artması xarici tələbin
iqtisadi artıma müsbət təsirini təmin edir.
2011-ci illə müqayisədə ötən il ölkə
iqtisadiyyatına qoyulan xarici investisiyaların həcmi 29 faiz
artmışdır. Qeyri-neft sektoruna
birbaşa xarici investisiyaların həcmi isə 1 milyard
ABŞ dollarını ötmüşdür.
Strateji
valyuta ehtiyatları 14,7 faiz artmış və 46,5 milyard
ABŞ dollarını
ötmüşdür. Bu, 3 illik idxalın
maliyyələşdirilməsi üçün kifayət edir
və xarici dövlət borcunu 9 dəfə üstələyir.
Strateji ehtiyatlar ümumi daxili məhsulun 70 faizinə çatır və bu göstərici
üzrə ölkə dünyada ilk 15-likdədir.
Mərkəzi Bankın valyuta ehtiyatları isə ilin əvvəlindən
14 faiz artaraq 12 milyard ABŞ dollarına
yaxınlaşmışdır. 2013-cü il üçün Mərkəzi Bank
özünün valyuta ehtiyatlarının idarə edilməsinin
yeni strategiyasını formalaşdırmışdır. Bu strategiya mövcud qlobal iqtisadi şəraitdə
ehtiyatların maliyyə alətlərinin və coğrafi
strukturunun diversifikasiyasını nəzərdə tutur.
Ötən
il ümumi daxili məhsul 1,2 faiz, o cümlədən
qeyri-neft sektorunda 9,7 faiz artmışdır. İqtisadi
aktivliyin dövlət tərəfindən dəstəklənməsi
qeyri-neft iqtisadiyyatının artım dinamikasına müsbət
təsir göstərmişdir. Ümumilikdə il ərzində iqtisadi aktivlik gözləntiləri
optimist olmuş, istehsalı artan, dövriyyəsi çoxalan
müəssisələrin sayı artmışdır.
Daxili tələb, o cümlədən son istehlak xərcləri
və investisiyalar iqtisadi artımda mühüm amil
olmuşdur.
Ötən il əhalinin adambaşına düşən
nominal pul gəlirləri 12,2 faiz, son
istehlak xərcləri isə 6,5 faiz
artmışdır.
Azərbaycanda məcmu tələbin artmasında
investisiya aktivliyinin yüksəlməsi də mühüm rol
oynamışdır. Belə ki,
ötən il qeyri-neft iqtisadiyyatına investisiyalar
26 faiz artmışdır. Dövlət büdcəsinin xərcləri daxili
investisiyaları artıran əsas amillərdən biri
olmuşdur. Dövlət investisiyalarının 16 faiz artması
qeyri-neft sektorunda investisiya fəallığını daha da
yüksəltmişdir.
Qeyri-neft sektorunda yüksək iqtisadi aktivlik ölkədə
məşğulluğun artmasına şərait
yaratmışdır. Bu, Dövlət Statistika Komitəsinin son
məlumatında da öz əksini tapmışdır.
Belə ki, 2012-ci ildə ölkədə hüquqi şəxslərin
sayı artmaqda davam etmiş və qeydiyyatdan keçmiş
5417 hüquqi şəxsin 154-ü dövlət mülkiyyətinə,
4653-ü xüsusi mülkiyyətə, 483-ü tam xarici
investisiyalı, 124-ü birgə müəssisələrə,
3-ü isə bələdiyyə mülkiyyətinə aid
olmuşdur.
Yeni
yaradılmış hər beş müəssisədən
üçü Bakıda, 12,7 faizi Aran, 7,2 faizi Abşeron və
5,7 faizi Gəncə-Qazax iqtisadi rayonlarında, qalanları isə
digər bölgələrdə qeydiyyatdan keçmişdir.
Vergilər Nazirliyinin məlumatına əsasən,
2012-ci ildə 65799 fiziki şəxs qeydiyyatdan
keçmişdir. İl ərzində fiziki şəxslər
Bakıda, Aran, Gəncə-Qazax, Şəki-Zaqatala, Abşeron
və Lənkəran iqtisadi rayonlarında daha çox
qeydiyyata alınmışdır.
Ölkə iqtisadiyyatının beynəlxalq reytinqləri
daha da yaxşılaşmışdır. Dünya
İqtisadi Forumunun Qlobal Rəqabətlik hesabatında Azərbaycan
daha 9 pillə irəliləmişdir. Makroiqtisadi
dayanıqlıq üzrə ölkə dünyada ilk 20
dövlət sırasındadır. Aparıcı
beynəlxalq reytinq agentlikləri Azərbaycanın kredit
reytinqini “stabil” olaraq qiymətləndirirlər.
Mərkəzi
Bankın 2013-cü il üçün pul və maliyyə
sabitliyi siyasətinin əsas istiqamətləri barədə bəyanatında
həmçinin vurğulanır ki, iqtisadiyyatın “təbii məşğulluq
həddi”nə yaxınlığı şəraitində
istehlak qiymətlərinin artım tempində 2011-ci ilin ikinci
yarısından başlanan enmə ötən ildə də
davam etmişdir.İnflyasiya birrəqəmli səviyyədə
olmuş, orta illik inflyasiya 11 ayda cəmi 1,2 faiz təşkil
etmişdir. Bu, 2011-ci
ilin eyni dövrü ilə müqayisədə 8
faiz aşağıdır.
Ölkədə əmək haqqının artım tempi
inflyasiya tempini 7,3 faiz üstələmişdir. Ticarət tərəfdaşı olan ölkələrdəki
orta inflyasiya tempi Azərbaycandakı inflyasiyanı 5 faiz bəndi
üstələmişdir. Müqayisə
üçün, BVF 2012-ci ildə inkişaf etməkdə
olan ölkələrdə orta inflyasiyanın 6,1
faiz təşkil edəcəyini proqnozlaşdırır.
Ötən
il maliyyə sabitliyinin qiymətləndirilməsi
potensialının artırılması məqsədilə
bank sektorunda sistem risklərinin identifikasiyası prioritet məsələlərdən
biri olmuşdur. Stress-testlər və maliyyə
sabitliyi indikatorları vasitəsilə bank sektorunun
davamlılığı və həssaslığı mütəmadi
qiymətləndirilmişdir.
Mərkəzi Bankda elektron statistika və
analitik hesabatlıq sisteminin yaradılması istiqamətində
işlər əsasən
yekunlaşdırılmışdır. Hesabatlıq
və statistika “məlumat bankı” (“data warehouse”)
platformasına keçirilmişdir. Ölkədə
uğurla həyata keçirilən elektron “açıq”
hökumət konsepsiyasının mühüm elementi olan bu
sistem iqtisadi informasiyanın beynəlxalq standartlara uyğun
effektiv və operativ toplanması, çevik emalı və
yayımlanmasına imkan verir.
2012-ci ildə əhalinin və iqtisadi subyektlərin
iqtisadi - maliyyə savadının artırılması sahəsində
geniş maarifləndirmə tədbirləri
görülmüşdür. İl ərzində
beynəlxalq və yerli qurumlarla birgə medianın
iştirakı ilə ictimaiyyətdə geniş maraq
doğuran interaktiv maliyyə savadlığı layihələri
həyata keçirilmişdir. Ölkədə
ilk dəfə olaraq Beynəlxalq Əmanət Günü
keçirilmişdir.
Ötən
il Mərkəzi Bank tərəfindən bank sisteminə etimadın
qorunması, sistem risklərinin
minimallaşdırılması, banklarda idarəetmə
potensialının gücləndirilməsi və maliyyə
dayanıqlığının artırılması istiqamətində
tədbirlər davam etdirilmiş, maliyyə sabitliyinin
qorunmasını təmin edən nəzarət rejimi tətbiq
olunmuşdur.
Bank sisteminin maliyyə dayanıqlığının
artırılması üçün Mərkəzi Bank
banklara qarşı kapital tələblərini yüksəltmişdir. Fəaliyyətdə olan
bankların məcmu kapitalının, habelə yeni
yaradılan banklar üçün nizamnamə kapitalının
minimum məbləğinin 50 milyon manatadək
artırılması barədə qərar qəbul
edilmişdir. Bank sektorunun aktivlərinin 89 faizinə
malik bankların kapitalının həcmi artıq bu tələbə
uyğundur. Bankların məcmu
kapitalın minimum məbləği üzrə yeni normativ 1
yanvar 2014-cü ildən qüvvəyə minəcəkdir.
Yeni kapital tələblərinin tətbiqi
bankların kapital mövqeyinin möhkəmlənməsi ilə
yanaşı maliyyə vasitəçiliyinin effektivliyinin və
dərinliyinin artırılmasına imkan verəcəkdir.
Əhalinin
bank sisteminə etimadı daha da güclənmiş, əmanətlər
15,6 faiz
artaraq 4,8 milyard manata
çatmışdır. Müddəti 1 ildən yuxarı
olan əmanətlərin həcmi 17,4 faiz
artmışdır. Manatla əmanətlərin artım tempi
(23 faiz) xarici valyutada əmanətlərin artım tempini (6,5 faiz) üstələmişdir. Regionlarda əmanətlərin həcmi 16 faiz
artmışdır. Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 2012-ci il 14 mart tarixli fərmanına uyğun olaraq
keçmiş SSRİ Əmanət Bankının Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşları olan əmanətçilərinə
fərdi birdəfəlik ödəmələrin verilməsi
prosesi uğurla başa çatmışdır.
2012-ci ildə faiz dərəcələrində azalma
meyili davam etmişdir. Kreditlər və əmanətlər
üzrə orta faiz dərəcələri 2 faiz bəndinədək
azalmışdır.
Beynəlxalq maliyyə-kredit təşkilatları və
aparıcı analitik mərkəzlər qlobal iqtisadi artımın
2013-cü ildə davam edəcəyəni
proqnozlaşdırırlar. Beynəlxalq Valyuta Fondunun (BVF) ötən ilin
oktyabr ayında açıqladığı son proqnozlara
görə 2013-cü ildə qlobal iqtisadi artımın 3,6
faiz olacağı gözlənilir.
Avrozonada borc böhranının bir neçə
kiçik ölkənin hüdudlarından kənara
çıxmaması və yüngülləşməsi
qlobal iqtisadi artıma dair optimist gözləntilərin
doğrulması üçün xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir.
BVF-nun proqnozlarına görə 2013-cü ildə inkişaf
etmiş ölkələrdəki 1,5 faiz
iqtisadi artıma qarşı inkişaf etməkdə olan
ölkələrdə 5,6 faiz iqtisadi artım gözlənilir.
Borc problemi olan inkişaf etmiş ölkələrdə
işsizlik səviyyəsinin yüksək, maliyyə
sektorlarının isə kövrək olacağı
proqnozlaşdırılır.
Qarşıdakı ildə də qlobal kapital
axınlarında, aparıcı valyutaların məzənnələrində
və dünya əmtəə qiymətlərində yüksək
dəyişkənlik istisna edilmir. BVF-nun son
proqnozlarına görə 2013-cü ildə neftin 1 barrelinin
qiyməti 105 ABŞ dolları səviyyəsində gözlənilir.
2013-cü ildə xarici tələbin və əsas ixrac əmtəələrinin
dünya qiymətlərinin ölkənin tədiyə
balansına müsbət təsir edəcəyi
proqnozlaşdırılır. Eyni zamanda qeyri-xammal əmtəə
və xidmət ixracının artması gözləntiləri
də yüksəkdir. Bu amillər
2013-cü ildə tədiyə balansının cari əməliyyatlar
hesabında ümumi daxili məhsulun 15-18 faizi səviyyəsində
profisitin olacağını gözləməyə əsas
verir. Ölkənin kredit reytinqinin yüksəlməsi
isə qeyri-neft iqtisadiyyatına xarici investisiyaların
artması üçün əlverişli şərait
yaradır. Bütün bunlar son nəticədə
növbəti ildə də ölkənin strateji valyuta
ehtiyatlarının artmasını təmin edəcəkdir.
Tədiyə balansının
proqnozlaşdırılan vəziyyəti manatın məzənnəsinə
təsir edən fundamental makroiqtisadi amil olacaqdır.
Rəsmi
proqnozlara görə, 2013-cü ildə ölkədə
iqtisadi artımın 5,3 faiz, o cümlədən
qeyri-neft sektorunda 11,7 faiz olacağı gözlənilir. Beynəlxalq maliyyə-kredit təşkilatları da
növbəti ildə ölkədə iqtisadi artımın
davam edəcəyini proqnozlaşdırırlar. Qeyri-neft sektorunda artımın 2013-cü ildə də
əsasən daxili tələbdən təsirlənəcəyi
gözlənilir.
Orta və uzunmüddətli dövrdə iqtisadi
artımın daxili və xarici mənbələri arasında
optimal tarazlığı təmin etmək, şaxələnmiş
struktura malik rəqabətli ixrac sektorunu inkişaf etdirmək,
bu əsasda iqtisadi artımın, məşğulluğun,
büdcənin və tədiyə balansının
dayanıqlığına nail olmaq strateji prioritetlərdir. Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 29 noyabr 2011-ci il tarixli sərəncamına
uyğun olaraq hazırlanmış “Azərbaycan - 2020: Gələcəyə
baxış” İnkişaf Konsepsiyası bütün bu
prioritetləri əhatə edir.
Bu strateji prioritetlərin həyata keçirilməsinin təməl
şərtlərindən biri makroiqtisadi sabitlikdir. Belə ki,
daxili inflyasiya tempinin tərəfdaş ölkələrdəki
orta çəkili inflyasiya tempinə nəzərən
aşağı olması ixrac bazarlarında qeyri-neft məhsullarının
qiymət üstünlüyünü təmin edir. Bu baxımdan tədiyə balansının profisiti
şəraitində inflyasiyaya təsir etmək
üçün pul kütləsinin artım templərinin tənzimlənməsi
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Eyni zamanda manatın məzənnəsi də
ixracın beynəlxalq rəqabət qabiliyyətinə təsir
edir.
Bütövlükdə, 2013-cü ildə Azərbaycan
qlobal iqtisadi mühitdən gələ biləcək riskləri
və daxili inkişaf çağırışlarını
qarşılamaq üçün kifayət qədər manevr
imkanlarına və adekvat strategiyaya malikdir.
Bu il pul
siyasətinin əsas hədəfini inflyasiyanın 5-6 faiz səviyyəsində
təmin olunması təşkil edəcəkdir. Bunun üçün Mərkəzi Bank klassik tənzimləmə
alətləri ilə pul kütləsinin artım tempinə təsir
etməyə çalışacaqdır. Eyni
zamanda uzunmüddətli dövrdə inflyasiyaya və iqtisadi
tsiklə təsir baxımından pul siyasətinin yeni, daha
effektiv rejiminin tətbiqi istiqamətində zəruri
makroiqtisadi, institusional və struktur şərtlərin təmin
olunması diqqətdə saxlanacaqdır.
Mərkəzi Bank 2011-2014-cü illər
üçün strateji planına uyğun olaraq fəaliyyətinin
bütün funksional istiqamətlərinin təkmilləşdirilməsi,
müasirləşdirilməsi və beynəlxalq standartlara tam
uyğunlaşması, daxili institusional potensialının
gücləndirilməsi istiqamətində məqsədyönlü
proqram və layihələri həyata keçirəcəkdir.
Makroiqtisadi və maliyyə sabitliyinin idarə olunması
potensialının daha da artırılması, bunun
üçün empirik tədqiqatlar, modelləşdirmə və
proqnozlaşdırma, maliyyə sistemində risklərin
simulyasiyası bazasının ən son qlobal
çağırışlara adaptasiyası təmin
olunacaqdır.
Əhalinin maliyyə savadlığının
gücləndirilməsi (maliyyə savadlığı
portalının fəaliyyətə başlaması, bilik
mübadiləsi və virtual mərkəzi bank layihələrinin
reallaşması və s.) sahəsində sistemli tədbirlər
davam etdiriləcəkdir.
Eyni zamanda insan kapitalının və kompetensiyaların
inkişafı, korporativ idarəetmənin, bütün biznes
proseslərin və başlıca funksiyaların yerinə
yetirilməsinin yüksək keyfiyyət və səmərəlilik
nəticələri ilə əlaqələnməsinin təmin
olunması, elektronlaşma (elektron idarəetmə),
avtomatlaşma və İKT sahəsində son nailiyyətlərin
tətbiqi istiqamətində məqsədyönlü fəaliyyət
davam etdiriləcəkdir.
Bank-maliyyə sektorunun dərinliyinin
artırılması istiqamətində tədbirlər, o
cümlədən regionların maliyyə resurslarına
çıxışı imkanlarını artırmaq istiqamətində
fəaliyyət davam etdiriləcəkdir. Maliyyə
institutlarının regional şəbəkəsinin, o cümlədən
qeyri-bank kredit institutlarının fəaliyyətinin genişləndirilməsi
təşviq olunacaqdır.
Ölkədə ipoteka kreditləşdirilməsi
sisteminin inkişafı istiqamətində tədbirlər davam
etdiriləcəkdir. Bu tədbirlər ipoteka kreditlərinə
çıxışın genişləndirilməsi, xüsusən
də güzəştli ipoteka alınması
imkanlarının artırılması istiqamətində
olacaqdır. Alternativ ipoteka mexanizmlərinin
tətbiqi imkanları da araşdırılacaqdır.
Mərkəzi
Bankın 2013-cü il üçün pul
və maliyyə sabitliyi siyasətinin əsas istiqamətləri
barədə bəyanatında göstərilir ki,
nağdsız ödənişlərin miqyasının
genişləndirilməsi də adıçəkilən
bankın fəaliyyətinin mühüm prioritetlərindən
olacaqdır. Milli Ödəniş Sisteminin əsas
komponentlərinin davamlı fəaliyyəti və
inkişafı təmin ediləcəkdir. Vergi, rüsum,
icarə haqqı, digər ödənişlərin dövlət
qurumlarına elektron formada ödənilməsinin təmin edilməsi
məqsədilə yaradılmış “Hökumət Ödəniş
Portalı”na növbəti ildə də
aidiyyatı qurumların inteqrasiyası istiqamətində zəruri
tədbirlər görüləcəkdir.
Vaqif Bayramov
Xalq qəzeti.- 2013.- 29 yanvar.- S. 1.