Multikulturalizm fəlsəfi
problem və ideologem kimi
Ənənəvi Bakı Beynəlxalq Humanitar Forumu
artıq dünyada xüsusi nüfuz qazanıb.
Hər il payızda dünyanın ən
məşhur alimləri, siyasi xadimləri, ideoloqları, Nobel
mükafatı laureatları multikulturalizmin ən aktual problemlərini,
onun fəlsəfi, hüquqi və kulturoloji aspektlərini
müzakirə etmək üçün Bakıya
yığışırlar. Artıq ilk forumdan sonra Bakı “multikulturalizm üzrə
beynəlxalq diskussiya mərkəzi” adlandırılmağa
başlandı. Bəzi məşhur mütəxəsslər
dünyanın ən nüfuzlu
jurnallarında forumun yeniliyı və mötəbərliyi, Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyevin Müasirləşdirmə
Proqramının multimədəni komponenti, Heydər Əliyev
Fondunun prezidenti, çox hörmətli Mehriban xanım
Əliyevanın dünyanı humanistləşdirməyə
qadir ideyası – “Qlobal etika” barəsində
yazılar dərc edirlər. Bu gün artıq aydındır
ki, qlobal humanitar fenomen kimi Bakı Forumu nəinki baş tutub, həm də
multikulturalizm fəlsəfəsinin inkişafına öz
müstəsna töhfələrini
verir.
Multikulturalizm
fəlsəfi problemdir
Buna görə də multikulturalizm mövzusu
mütəxəssislər üçün, xüsusilə
beynəlxalq münasibətlər, demokratiya, millət, vətəndaş
cəmiyyəti və dövlətlərin inkişafı problemlərinin tədqiqatçıları
üçün mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Bu gün hamı belə bir yekdil fikirdədir
ki, multikulturalizm mövzusu mütləq tədqiq edilməli və bu sahədə müəyyən
bir siyasət və ideologiya olmalıdır. Bununla belə, biz
başa düşürük ki, multikulturalizmin fəlsəfi
problem olması, onun fəlsəfi təhlilinin isə müvafiq
rasional, məntiqəuyğun və humanist ideologem
və siyasətin yaranmasına
kömək etməsi təəccüb doğurmamalıdır. Prinsip
etibarilə, multikulturalizm– həm öz mədəniyyətinin
başqa (heterogen) əsaslarına, həm də ümumiyyətlə,
digər mədəniyyətlərə, münasibət deməkdir.
Göründüyü kimi, multikulturalizm hər bir mədəniyyətin əsaslarının
mütəəddidliyinin (çoxluq və müxtəlifliyinin)
etirafını nəzərdə tutur və
qarşılıqlı mədəni təsir və dialoqun
onun üçün əhəmiyyətə malik olduğunu
etiraf edir.
Multikulturalizmin bir problem kimi fəlsəfi dərkinin yeniliyi, əvvəla, onunla bağlıdır ki, xarici aləmlə qarşılıqlı informasiya və digər təsir formaları ilə
getdikcə artan qarşılıqlı mübadilə
zamanı istifadə olunan anlayışların məzmun və
məntiqinin meydana çıxarılmasını tələb
edir. İkincisi, hər bir ideologem yalnız məntiqi əyarlanmış
və müasirliyə adekvat
konseptual aparat vasitəsilə
keçmiş, indiki və gələcək zaman
arasında, zahiri və batini,
universal, lokal (yerli) və fərdi olan arasında, məqsəd və vasitələr
və s. arasında
qarşılıqlı təsir kimi ifadə və izah edilə bilər.
Həm də
ki, fəlsəfə bu funksiyaları yerinə yetirməsə,
bütün qalan elmlər bu və ya digər məsələləri
lazım olduğu kimi düzgün təhlil edə bilməyəcək.
Müasir fəlsəfədə etnos və millətlərin təşəkkülü
məsələsinə, prinsip etibarilə iki əsas
yanaşma formalaşmışdır: primordialist (L.Qumilyov, latınca “primordial” – əzəli, ilk, birinci
deməkdir) və modernist (Y. Habermas və ya E.Smit). Beləliklə,
multikulturalizmə münasibət bir çox cəhətdən bu yanaşmalardan hansının
seçildiyindən
asılıdır. Və əslinə baxanda, fikrimizcə,
o, iki cür
başa düşülə bilər. Bu yanaşmalardan birini şərti olaraq etnoyanaşma və ya
primordialist yanaşma (burada etnos
ümumi mənşəyi,
qohumluğu, qan qohumluğu
olan nəsillərdən ibarət birliyin, cəmiyyətin
inkişafının təbii nəticəsi
kimi dərk edilir) adlandıraq,
digərini isə– vətəndaş-milli. Sonuncu millətin dəyişdiyini
– yaradıldığını, layihələndirildiyini,
qarışıq şəraitdən, elitaların seçimindən və s. asılı olaraq dəyişdiyini
nəzərdə tutur. Həmçinin
qeyd edək ki, postsovet məkanında, daha konkret, desək,
buradakı ictimai
şüurda primordialist
yanaşma hələ də
üstünlük təşkil etməkdədir və bu yanaşmada etnos və millət
anlayışları eyniləşdirilir. Bundan başqa, o məntiqdən
çıxış edilir ki, hər bir millətdə əsas etnos və öz mədəniyyətlərinə
malik kiçik (digər) etnik qruplar vardır. Buna
görə də çox vaxt etnomədəniyyət
anlayışından istifadə olunur. Multikulturalizm
burada özünü kiçik etnosların öz mədəniyyətlərini (din və
dillərini), mənafeyini qorumaq
hüququna malik olmasında göstərir.
Modernist
yanaşma və onun çərçivəsində bir
sıra layihələr
onu nəzərdə tutur ki, millət etnosdan
fərqlənir, fərdin
mənşəyindən asılı olmayaraq, onun vətəndaşlığı
ilə müəyyən
edilir. Və əgər primordialistlərdə
etnos (millət) ümumi keçmişə (tarixə)
malik birlikdirsə, modernistlərdə millət üzvləri ümumi taleyi, gələcəyi ilə
bağlanmış cəmiyyətdir.
Y.Habermas əsassız olmayaraq qeyd edirdi ki, millətin Avropa
konsepsiyası Avropa siyasi modernləşməsinin ideal
və dəyərləri ilə, demokratiyanın və
milli dövlət və vətəndaş
cəmiyyətlərinin inkişafının bərqərar
olması ilə
bağlıdır. Belə bir dövlət vətəndaşların
müəyyən bir mədəni eyniliyinə (homogenliyinə) əsaslanır.
O, həmçinin bu münasibətlə
vurğulayırdı ki, mədəni eynilik inkişafın bu mərhələsində,
“... vətəndaşlığın eroziyasını ...”
sürətləndirir. Burada multikulturalizm və onun siyasəti
özünü
“müvəqqəti qeyri-vətəndaşların və
ya yeni vətəndaşların”
mədəni transformasiyasında, o cümlədən vətəndaş
olmaq üçün müəyyən şans qazanmasında göstərir.
Üçüncü
dünya ölkələrindən olan qaçqınların
böyük axını Avropa üçün, məsələn,
Habermasın qabaqcadan gördüyü ziddiyyətləri – bu
və ya digər Avropa dövlətinin vətəndaşı olmaq
istəyi ilə yanaşı, homogen (eyni mənşəli) olmamaq arzusunu - yaratdı. Etiraf etməliyik ki, burada postsovet məkanında
inkişaf edən diasporal proseslərlə müəyyən
oxşarlıq (və fərqlər) vardır. Fikrimizcə,
çox vaxt fərdin poliidentikliyi ilə yanaşı, burada vətəndaşlıq
da formalaşır. Hərçənd, aydındır
ki, postsovet məkanı üçün “vətəndaşlıq
eroziyası” məfhumunu tətbiq etmək çətin ki,
münasib ola.
Getdikcə
artan ideya, informasiya, insan və s. mübadiləsi ona gətirib
çıxarır ki, sabitlik və inkişaf
üçün həm bu, həm də o biri multikulturalizm
kifayət etmir. Buna görə də bütün cəmiyyətlər
üçün onun ideologeminin olması vacibdir. Onu da vurğulayaq ki,
yadın düşmən kimi obrazının mütləqləşdirilməsinə əsaslanmış ideologiyalar
artıq konstruktiv olmur.
Əlbəttə ki, qloballaşma dövrünə daxil olarkən digər,
yad cəmiyyətdə etnos,
millət, onların inkişafı, miqrasiya perspektivləri və
bir çox başqa şeylərin
necə başa düşüldüyünü bilmək
lazımdır. Lakin, eyni zamanda, öz cəmiyyətimizin
timsalında da bunlara hali olmaq, eyni zamanda müsbət
qarşılıqlı əlaqələrin perspektivlərini
də görmək gərəkdir. Yeri gəlmişkən,
demək olar ki, bu gün hamı mütəəddidlik
(çoxluq və müxtəliflik) anlayışını (ingiltərəli,
hindli, pakistanlı və ya rusiyalı azərbaycanlı, azərbaycanlı rus və s.) adekvat başa
düşməyə başlayıb. Təəssüf
ki, bilik heç də həmişə müvafiq fəaliyyətə
səbəb olmur. Onu da etiraf edək ki, bilik çox vaxt müəyyən
siyasi qüvvələrin siyasi-iqtisadi maraqları ilə
uzlaşmır və qarşılıqlı mədəni əlaqələrdə
ziddiyyətləri aradan
qaldırmır.
Multikulturalizm
ideologemi haqqında
Təcrübə göstərir ki,
hər bir demokratik cəmiyyət də öz mədəniyyətinin
multimədəni əsaslarını qəbul etməməsi mümkündür, lakin bunun ictimai
şüurda üstünlük təşkil etməsi
yaxşı hal deyil. Hərçənd, mədəniyyətin multimədəniliyi də
milli tərəqqiyə mane olmamalı,
əksinə, ona kömək
etməlidir. Əgər keçmişdə bu və ya digər
cəmiyyətin nisbi
qapalılığı şəraitində, assimilyasiya və assimilyatorluq siyasəti
məsələləri sabitlik
və inkişaf üçün yetərli
sanıldığı zaman, bu
məsələyə etina etməmək olardısa, indi bunun üçün, əlbəttə,
başqalarına onların ovqat, arzu və seçimini müəyyən
dərəcədə nəzərə
alan münasibətin yaxşı
düşünülmüş
ideologemi tələb olunur. Bu ideologemdə yalnız milli dəyərlərə,
milli mənafeyə deyil, həm
də digər mədəniyyətlərlə
açıqlıq, qarşılıqlı təsir, əlaqələr və dialoqa müvafiq olan
ölçü tapmaq lazımdır.
Bu
kontekstdə vurğulamaq lazımdır ki, Azərbaycanda tarixən
və bu gün də ənənəvi olaraq milli mədəniyyətin
sabitliyi və multimədəni əsaslarının qəbul
edilməsi yüksək qiymətləndirilir. Lakin, bununla
belə aydındır ki, bütün bu problemlərə nəzarət
etmək, onları
araşdırmaq lazımdır, çünki cəmiyyətin
şüurunda multikulturalizmə həm primordialist, həm də
modernist yanaşma mövcuddur və ümumiyyətlə, o, bir sıra mədəni
xüsusiyyətlərinə görə qeyri-homogendir.
O da aydındır ki, müasir
şəraitdə bütün
cəmiyyətlər müxtəlif dərəcədə
qeyri-homogen olur. Fəqət bizim geosiyasi məkanda bundan istifadə edə bilərlər.
Belə ki, artıq keçən əsrin 80-ci illərinin sonları və
90-cı illərin əvvəllərində Azərbaycan onun
daxili milli qeyri-homogen komponentindən qonşularının ona ərazi
iddiaları, separatizm və hətta təcavüz (məsələn,
Ermənistanın Azərbaycana təcavüzü və.s ) təhlükəsi
ilə qarşılaşdı.
Multikulturalizm
problemlərinin araşdırılmasına bilavasitə stimulu
respublika Prezidenti İlham Əliyevin
demokratik ölkənin sosial-mədəni modernləşdirilməsi, demokratik
milli dövlətin
qurulmasına yönəlmiş və ölkənin yalnız iqtisadi,
siyasi-hüquqi və texnoloji yenilənməsini deyil, həm də
millətin mədəniyyətinin daha da təkmilləşdirilməsini,
cəmiyyətin etnomədəni özünəxas xüsusiyyətlərini
diqqətə almaqla mədəniyyətdə vətəndaşlığa səmtləşməni nəzərdə tutan siyasəti yaradır. Ölkənin bu cür
müasirləşdirilməsi elmə, o cümlədən
sosial elmə, fəlsəfəyə və s. münasibətin dəyişdirilməsi zərurətinə əsaslanır.
Əlbəttə,
həmin problemlərin öyrənilməsinə, onların əhəmiyyətinin
dərk olunmasına verilən təkan “multimədəni
dünya” məfhumunu ehtiva edən milli inkişaf ideologiyasına
münasibətin dəyişməsini nəzərdə tutur. Bu məsələ görkəmli Azərbaycan
filosofu, akademik Ramiz Mehdiyevin əsərlərində müfəssəl
surətdə tədqiq edilib. Onun (ideologiyanın) tarixi,
iqtisadi, siyasi, mədəni-sosioloji və hətta sivilizasiya kontekstləri
vardır. Lakin onu da nəzərə almaq lazımdır ki, o,
həm birləşdirə, həm ayıra, həm cəmiyyət
və dövlətin tərəqqisinə kömək edə,
həm də
onları zəiflədə bilər.
Yəni özünün və “başqalarının”
köklərinə, mənşəyinə, mənafeyinə
münasibətdə ölçü məsələsi milli
inkişaf ideologiyasında onun uğurlu olması üçün
həlledici əhəmiyyət kəsb edir. Əlbəttə, bu
uğur, öz növbəsində, əsasən, həm də
həmin ideologiyanın ölkə daxilində və onun
hüdudlarından kənarda necə yayılması,
iqtisadiyyatda, siyasətdə və s. baş verən proseslərlə
necə əlaqələndirilməsi,
uyğunlaşdırılması ilə bağlıdır.
Eyni zamanda, qeyd edək ki,
multikulturalizm elementləri hər bir mədəniyyətdə
vardır, amma onlara göstərilən münasibət
müxtəlifdir. Yəni müxtəlif
inkişaf mərhələlərində cəmiyyətlər
multikulturalizm ideologemini dəyişdirə bilər və dəyişdirməlidir.
Mürəkkəb mühakimələr
yürütmədən təkcə sovet beynəlmiləlçiliyi
dövrünü yada salmaq kifayətdir. Və yaxud, yenə
də təfsilatına varmadan,
Sovet İttifaqı dağılandan dərhal sonra bəzi Qərb
ölkələrində multikulturalizmin lehinə və
milli mədəniyyət ideologiyasına qarşı (tarix və
ideologiyanın sonu) necə çıxış edildiyini, amma
sonradan multikulturalizm siyasətinin iflasa uğradığının “elan olunduğunu” xatırlatmaq olar.
Yeri gəlmişkən, multikulturalizm və ideologiyanın
bir-birinə qarşı qoyulmasının özü müasir dövrdə
fəlsəfi tənqidə layiq deyil.
Burada nəzərə almaq lazımdır ki,
qloballaşan dünyada hər bir milli (konkret) mədəniyyətin
multimədəniliyi müəyyən mənada
qaçılmazdır. Qlobal dünyanın özü müxtəlifliyin
vəhdətidir, hərçənd onda bir-birinə zidd
intensiya, təmayül və s. də az deyil. Bu və ya digər siyasət iflasa uğraya, səhv
yanaşma seçilə, açıqlıq və milli
inkişaf arasında ölçü pozula bilər. Buna
görə də multikulturalizm ideologeminin fəlsəfi təhlil
baxımından müzakirə edilməsi zərurəti yaranır. Bu problemlərin fəlsəfi dərkinin
vacibliyi hər bir çağdaş dövlət və vətəndaş
cəmiyyəti üçün multikulturalizm siyasəti və ideologiyasının mövcud olması tələbini ləğv etmir, əksinə, onu
şərtləndirir. Lakin sonradan ənənə,
vətəndaşların savadlılığı, iqtisadi
imkanlar, əhatə və s. amillərdən asılı
olaraq onların üzərinə
müxtəlif vəzifələr düşür və təbii ki, bu fərqləri nəzərə
almaq lazımdır.
Multikulturalizm ideologemi uğurlu olmaq üçün dövlət, ərazi, dövlət dili, ənənə və dəyərlərin prioritetinə əsaslanmalıdır. Bununla belə, ola bilsin ki, dövlət və ərazidən başqa qalan prioritetlər konkretləşdirilə, dəqiqləşdirilə və hətta kiçildilə və ya genişləndirilə bilər (onlar qeyri-sabitdir). Bundan başqa, nəzərdə tutmaq lazımdır ki, millətin tarixi, onun mədəniyyətinin multiəsasları həm də politologiya, sosiologiya, tarixin özü və s. tərəfindən də tədqiq edilməlidir. Burada təkcə fəlsəfə ilə kifayətlənmək olmaz, ictimai şüur haqqında konkret biliklərə də ehtiyac vardır.
Nəticə
Bizcə, multikulturalizmin tədqiqi ilə bağlı belə bir nəticəyə gəlmək olar. Birincisi, yalnız fəlsəfə müxtəlif elmlərdə əldə edilmiş bilikləri mənimsəməklə, anlayışların məzmununu dəqiqləşdirərək multikulturalizmi konseptual əsasda, müxtəlif tərəflərdən bütöv bir tam kimi dərk etməyə və bununla da onun tədqiqində digər elmlərə kömək göstərməyə qadirdir. İkincisi, bu konseptuallıq ideologemlər və siyasi təcrübələrin ekspertizasını keçirməyə kömək edə bilər. Üçüncüsü, nəzərə almaq lazımdır ki, fəlsəfi cəhətdən mahiyyəti dərk olunmuş hər bir problem hansısa birliyin, cəmiyyətin universal və lokal dəyərlərin (lap fərdi, siyasi və əxlaqi və s. dəyərlərə qədər) nisbətində ölçünün axtarışlarını nəzərdə tutur.
İlham
MƏMMƏDZADƏ,
AMEA Fəlsəfə
və Hüquq İnstitutunun direktoru,
fəlsəfə
elmləri doktoru
Xalq qəzeti.-2014.-15 avqust.-S.3.