Dünya bir pəncərədir, hər gələn
baxar keçər...
Baş redaktor daxili telefonla məni kabinetinə çağırdı. Bir ağsaqqalla söhbət edirdi. Söhbət ara verən kimi dedi: – İbrahim müəllim dəyərli ziyalılarımızdandır, uzun illərdi ki, təhsil sahəsində çalışır. Məqalə gətirib, oxuyub tanış ol, əlavə suallar yaransa, soruş, çapa hazırla.
Azərbaycan Respublikası Təhsil Problemləri İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru, əməkdar müəllim, maarif əlaçısı, Pedaqoji və Sosial Elmlər Akademiyasının həqiqi üzvü, müharibə və əmək veteranı İbrahim Mayılovla söhbətimiz tutdu. Yaşına görə (92 yaşı var) xeyli cavan və qıvraq görünən İbrahim müəllimin yaddaşına heyrət etməmək mümkün deyildi. Azərbaycan təhsilinin ötən əsrin ortalarından indiyədək keçdiyi inkişaf yolu, mövcud durumu, problemləri barədə ensiklopedik biliyə malikdir, bu barədə faktlarla, dəlil-sübutlarla saatlarla danışa bilər. Qəzet üçün yazdığı məqalədə isə o, müasir təhsilimiz üçün çox mühüm bir problemə–orta ümumtəhsil məktəblərində şagirdlərin əməyə, istehsalata, bütövlükdə həyata praktik cəhətdən hazırlanması məsələsinə diqqəti yönəltmiş və konkret təkliflərini vermişdi: “Mən ömrümün, az qala, 60 ilini təhsilin bu sahəsinə həsr etmişəm,–dedi. – Keçən əsrin 50–60-cı illərindən respublikadakı beş mindən artıq məktəbin, demək olar ki, hər birində əmək təlimi fənninin, praktik məşğələlər keçirilən tədris emalatxanalarının, tədris-təcrübə sahələrinin təşkili ilə məşğul olmuşam. Sizin yadınızda olar, o vaxtlar bu məsələyə necə diqqət yetirilirdi... Yeri gəlmişkən, orta məktəbi neçənci ildə, harada bitirmisiniz?
–1967-ci ildə, Ağsu rayonunun Növcü kəndində, – dedim.
– Ağsunun bütün məktəblərində olmuşam. Şəhər məktəblərində, rayonun Pirhəsənli, Gəgəli, Bico, Qaraqoyunlu... məktəblərində. Hamısında əmək təlimi dərslərinin texniki bazasını təşkil etmişik... Dediniz ki, Növcü məktəbini bitirmisiz. Bilirsiz o məktəbi kim yaradıb?
Sözün doğrusu, bilmədiyim üçün çiyinlərimi çəkdim.
Nuğay kişini tanıyırsız? – soruşdu və cavabını gözləmədən əlavə etdi: – Onunla, haradasa 60 il əvvəl görüşmüşəm. Məndən azı 15 yaş böyük olardı. Çox güman ki, dünyasını dəyişib...
– Hə,
25 ildir ki, rəhmətə gedib.
– Yeri
behiştlik olsun, yaxşı kişi idi,
insan cismən ölsə də, insanlıq yaşayır bu
dünyada, əməllərində, elədiyi
yaxşılıqlarda... Yəqin ki, fikirləşirsən
ki, üstündən yarım əsrdən artıq vaxt
keçib, amma bir dəfə gördüyüm insanın
adını da unutmamışam, özü də sinnimin bu vədəsində.
Bu da səbəbsiz deyil...Keçən əsrin
50-ci illərinin ortaları idi. Maarif naziri
Mehdi Mehdizadənin qəbuluna yazılmışdım. Köməkçi
bildirdi ki, nazir hələ heç kimi qəbul etməyəcək,
qonaq gözləyir, o gəlib-gedəndən sonra keçə
bilərsiz. Elə bu vaxt Pedaqoji İnstitutun rektoru, professor Mehdixan Vəkilov (xalq şairi Səməd
Vurğunun qardaşı) bir nəfərlə qəbul
otağına daxil oldu. O, yanındakı həmin şəxsə:
sən bir qədər gözlə, – deyib nazirin kabinetinə
keçdi.
Yanımda
əyləşdi, tanış olduq. Adı Nuğay idi. İlk dəfə
idi ki, bu ada rast gəlirdim. Qədim
türk tayfalarından birinin adını
daşıdığından yaddaşıma əbədi həkk
olundu. Sərt baxışları, arxaya
daranmış saçları, qalın qaşları onu
olduğundan yaşlı göstərirdi. Öyrəndim
ki, kolxoz sədri işləyir. Təəccüblə
üzünə baxdığımı görüb
gülümsəyərək dedi: – Yəqin fikirləşirsən
ki, kolxoz sədrinin maarif naziri ilə nə işi ola bilər.
Bildirdi ki, kənddəki 7 illik məktəbin orta məktəbə
çevrilməsi üçün dəfələrlə əlaqədar
təşkilatlar qarşısında məsələ
qaldırıb. Münasib bina olmadığına görə
buna razılıq verilməyib. Onun fədakarlığı
nəticəsində məktəb binası məsələsi
həll olunub. Bir dəfə nazir M.Mehdizadənin
qəbulunda olub. Nazir bildirib ki, dövlət
büdcəsindən vəsait ayrılarkən həmin kənddə
orta məktəb nəzərə alınmadığına
görə qarşıdakı tədris ilində yox, növbəti
ildə bu məsələyə baxıla bilər. Amma Nuğay müəllim də “hər günün
öz hökmü var”, – deyib, geri çəkilmək istəmir.
Xeyli götür-qoydan sonra kömək üçün
Pedaqoji İnstitutun rektoru, professor Mehdixan Vəkilova
müraciət edir. Mehdixan müəllim pambıq
yığımı mövsümündə Ağsu rayonunun təsərrüfatlarına
təhkim olunduğuna görə orada tanış
olmuş və aralarında dostluq münasibəti
yaranmışdı...
Bu məqamda Nuğay müəllimi də nazirin kabinetinə
dəvət etdilər və söhbətimiz
yarımçıq qaldı. Aradan xeyli keçəndən
sonra içəridən çıxdılar. Nuğay müəllimin kefi kök idi, uşaq kimi
sevinirdi. Bildim ki, işi düzəlib,
ancaq necə, onu bilmədim. Sadəcə,
görüşüb ayrıldıq.
İbrahim
müəllim sözünə davam etdi: – Bunları
danışıram, hiss edirəm ki, çox şeydən xəbəriniz
yoxdur. Soruşuram: ay mənim jurnalist qardaşım, bu cür
şəxsiyyətlərdən niyə yazmırsınız? Bir müddət də keçəcək, heç
onu görən, tanıyan, xatırlayan da tapılmayacaq.
Yazın ki, gələcək nəsillər belə
insanları tanısınlar.
Ağsaqqal,
sözün həqiqi mənasında, mənə yaxşı
“dərs” verdi. Ertəsi günü
Nuğay Babayevin böyük oğlu Hidayət müəllimə
zəng edib qarşıdakı bazar günü Növcüyə
gələcəyimi və onunla görüşmək istədiyimi
bildirdim...
Vədələşdiyimiz vaxtda Hidayət müəllimin
evində görüşdük. Az sonra kiçik
qardaşı Fəxrəddin də gəldi. Düz 47 il idi ki, görüşmürdük. Fəxrəddin
orta məktəbi bizdən bir il əvvəl
bitirmişdi, Hidayət Babayev isə müəllimimiz
olmuşdu.
Söhbətimiz
çox əhatəli alındı, nəinki
maraqlandığım suallara, cavab tapdım, həmçinin
mənim üçün qaranlıq olan bir sıra məqamlara
da aydınlıq gətirildi...
Nuğay Məhəmməd oğlu Babayev 1908-ci ildə
Ağsu rayonunun Növcü kəndində anadan olsa da, əsli-kökü
Şamaxı şəhərinin Sarıtorpaq məhəlləsindəndir. Babası
şamaxılı Ələsgər bəy, nənəsi
Soltanxanım isə Basqalda kəlağayı fabriki, sexləri
olan sahibkar qızı imiş. Onların 3
övladı - 2 oğul, 1 qızı olub. 1902-ci il yanvarın 31-də baş vermiş dəhşətli
zəlzələdə (həmin zəlzələdə iki
mindən artıq insan öldü) uçmuş evin
altında qalan oğlanların ikisi də tələf olub,
Şamaxı cümə məscidinin nəzdində fəaliyyət
göstərən mədrəsədə təhsil alan qız
isə (Minayə) salamat qalıb. Zəlzələ
baş verəndə Ələsgər bəy Bakıda olub.
Şamaxıya gəlib hadisədən halı
olan kimi faciəyə ürəyi dözməyib ölüb.
Bundan sonra qardaşları Şamaxıya gəlib
Soltanxanımı qızı Minayə ilə birlikdə
Basqala aparıblar.
Ələsgər bəyin qohumlarından olan Hacı Baba
zəlzələdən sonra Ağsu rayounun Növcü kəndinə
köçür. Bir neçə ildən sonra o, Basqala
elçi gedərək, Ələsgər bəyin qızı
Minayəni böyük oğlu Məhəmmədə gəlin
gətirir. Onların 6 oğlu (Nuğay, Qədir,
Surxay, Babakişi, Şəmi və İsmayıl) və bir
qızı (Soltanxanım) olur.
Nuğayın uşaqlıq illəri çox çətin
dövrə təsadüf edib. Təhsil almağa
böyük həvəsi olsa da, kənddə şərait yox
idi. Növcüdə yalnız ibtidai məktəb
vardı. İbtidai sinfi bitirdikdən sonra
o, xeyli uzaqda yerləşən və yol-rizi olmayan Qaraqoyunlu kənd
7 illik məktəbinə gedib. İyirminci
illərin ortalarında kənddə komsomol fəallarından
olub. Gənc komsomolçu ilk növbədə
Növcü kəndində orta məktəbin
açılması məsələsini qaldırır. Raykomun və icrakomun iclaslarında dəfələrlə
diqqəti bu məsələyə yönəldir, yuxarı
orqanlara ərizə ilə müraciət edir. Faktlar gətirir ki, partiya, dövlət təhsilin
inkişafına, savadsızlığın ləğvinə
bu qədər diqqət yetirir, amma Növcüdə və ətrafdakı
7-8 kəndin heç birində orta məktəb yoxdur.
Ağsuya, Kürdəmirə gedib-gəlməyin çətinliyi
ucbatından uşaqlar kütləvi surətdə təhsildən
kənarda qalır... Raykom katibi onu qəbul edib
bildirir ki, orta məktəb açmaq üçün bina
lazımdır. Kəndinizdə münasib
bina yoxdur, təzəsini tikdirməyə isə büdcədə
pul. Öz gücünüzlə tikin, biz
də kömək edərik.
Nuğay camaatı toplayıb vəziyyəti başa
salır.
Hamı bir nəfər kimi, qolunu çırmayıb işə
girişir: hərə bacardığı işin qulpundan
yapışır – kimi saman qatılmış çiy kərpic
kəsir, kimi hörgü hörür, kimi də dülgərlik
edir. Hərə öz həyətindən bir
neçə əbrişim ağacı kəsib gətirir və
nəhayət, raykomun köməyi ilə Ağsunun
Gürcüvan kəndindən kirəmid alıb binanın
üstünü örtürlər. Beləliklə,
düz 85 il bundan əvvəl – 1929-cu ilin
sentyabrında Növcü kəndində orta məktəb
açılır.
Nuğay Babayevin təşkilatlçılığı
diqqətdən yayınmır, onu təhsil almaq
üçün Bakıda açılmış komsomol məktəbinə
göndərirlər. Məktəbi bitirdikdən sonra o, Kürdəmir
Rayon Komsomol Komitəsinin (o vaxt Ağsu və Kürdəmir
rayonları birləşdirilmişdi) katibi seçilir. Bir müddət sonra
rayon soveti icraiyyə komitəsi sədrinin müavini vəzifəsinə
irəli çəkilir. Müxtəlif illərdə
partiya şöbəsinin müdiri, sovxoz direktoru işləyir,
hətta bir neçə il icrakomun sədri
vəzifəsini icra edir. Bu vəzifələrdə işləyərkən
imkandan istifadə edərək, kənd camaatı
üçün müəyyən işləri görür:
rayonda yeganə barama məntəqəsini Növcüyə
köçürdür, burada rabitə qovşağı
açdırır, kənd istehlak cəmiyyətini təşkil
edir. Ağsu-Kürdəmir magistralından
Növcüyə çınqıl döşənmiş yol
çəkdirir.
1943-cü ildə Nuğay Babayev cəbhəyə yola
düşür. Zaqafqaziya hərbi dairəsindən onu Səmərqənd
Hərbi Məktəbinə 1 illik zabitlik kursuna göndərirlər.
Döyüş yolu Berlinədək gedib
çıxır. Faşizim üzərində
Qələbədən sonra da əsirlərin işlərinin
araşdırılması məqsədilə
yaradılmış Dövlət Komissiyasının
üzvü kimi 1 ildən artıq orduda qalaraq əlavə xidmət
edir. Nəhayət, baş leytenant Nuğay
Babayev 1946-cı ilin yayında cəbhədə
qazandığı çoxsaylı döyüş orden və
medalları ilə ordudan tərxis olunur.
Döyüş
cəbhəsindən əmək cəbhəsinə dönən
Nuğay Babayev 4 ilədək qonşu Ərəbsarvan kənd
sovetinin sədri, bundan sonra isə səkkiz il
Növcü də daxil olmaqla, 8 kəndi əhatə edən
Jdanov adına kolxozun sədri vəzifələrində
çalışır. Şübhəsiz,
müharibədən çıxmış kəndlərin
problemləri həddən çox idi. Növcü
kəndində belə aktual problemlərdən biri yenə də
məktəb məsələsi idi. Beləki,
Nuğay Babayevin zəhməti hesabına
açılmış orta məktəb 1942-ci ilədək fəaliyyət
göstərdi. Həmin il məktəbin
binası hərbi qərargaha çevrildi. Orta məktəbdə
yalnız 4 ibtidai sinfi saxladılar. Müharibədən
sonra güc-bəla ilə ibtidai məktəbi 7 illiyə
çevirə bildilər. Kolxoz sədri
N.Babayev əllinci illərin əvvəllərində məktəb
binasının tikintisi məsələsini yenə də rayon
rəhbərliyi qarşısında qaldırdı. Planlı iqtisadiyyat dövrü idi, büdcədən
vəsait hansı sahəyə ayrılırdısa, oraya da xərclənirdi.
Ona dedilər ki, sizin kənddə məktəb
binası yox, mədəniyyət evi tikintisinə vəsait ayırmaq
mümkündür. “Buna da
şükür”, – deyib razılaşdı. Kənddə tikinti işi başlanarkən o,
Ağsu Rayon Partiya Komitəsinin birinci katibi Ağakərim Kərimovla
görüşüb ona bildirdi ki, bu gün camaata mədəniyyət
evindənsə, məktəb daha vacibdir. İcazə
verin başlanmış tikintini məktəb binasına
uyğunlaşdıraq. Birinci katibi
inandıra bildi və razılıq alındı. Lakin bunu qanuni şəkildə etmək lazım idi.
Kənd camaatının ərizəsi əsasında
rayon icraiyyə komitəsi qərar çıxartdı.
Məktəb tikintisi təqribən 2 il
çəkdi və 1957-ci ilin aprel ayında bina hazır oldu.
Bu hadisələrin
şəxsən şahidi olan Hidayət müəllim 50-60 il əvvəl baş verənləri belə
xatırlayır: – Məktəb
tikilib başa çatana qədər onun gecəsi-gündüzü
olmadı, hamını bu işə səfərbər eləmişdi.
Bina hazır olandan sonra orta məktəbin
açılması üçün Maarif Nazirliyindən
razılıq alınmalı idi. Dadaş
(Nuğay kişini nəzərdə tuturdu – Q.P.). Bakıya gedərək nazir M.Mehdizadənin qəbulunda
olub. Nazir növbəti dərs ilini gözləməyi məsləhət
görür. Bundan sonra o, kömək üçün Mehdixan
müəllimə müraciət edir. Sonrakı hadisələrdən
məlumatınız var...
– Tam yox,
müəyyən qədər məlumatlıyam. Məsələn,
mənim üçün maraqlıdır ki, Mehdi Mehdizadə
kimi bir naziri onlar necə yola gətirə biliblər, – dedim.
–
Dadaş bu dəfə gedəndə Ağsu rayonunun xəritəsini
özü ilə aparmışdı. O, xəritədə
göstərmişdi ki, Növcüdə və ətrafdakı
8-9 kəndin heç birində orta məktəb yoxdur.
Uşaqlar təhsildən yayınırlar. Halbuki, rayonun
bir-birinə yaxın yerləşən Gəgəli, Bico və
Qəşəd kəndlərinin hər üçündə
orta məktəb fəaliyyət göstərir. Hətta dərs
keçmək üçün kifayət qədər
şagird də tapılmır. Şübhəsiz, bu, ciddi fakt
idi. Digər tərəfdən, həmin ərəfədə
dünyasını dəyişmiş xalq şairi Səməd
Vurğunun adını bizim kolxoza (əvvəlki adı
“Jdanov” idi ) vermişdilər. Bu amilin də məsələnin
həllində müəyyən təsiri oldu. Nazir elə
oradaca kabinetindən Ağsu Rayon Soveti İcraiyyə Komitəsinin
sədri Qasım Vəliyevə zəng edib ki, həmin
üç kənddən birində orta məktəbin natamam
orta məktəbə çevrilməsi, əvəzində isə
Növcü kəndində orta məktəb
açılması barədə qərar çıxarıb
nazirliyə göndərsin. Qəşəd kənd məktəbinin
üzərində dayanırlar. Lakin nazirin bir şərti
olub: Qəşəd orta məktəbinin direktoru Lətif
İbrahimov dəyərli kadrdır, Növcü kənd orta məktəbinə
direktor təyin edilsin. Belə də olur, 1957-ci ilin sentyabr
ayında Növcü kəndində orta məktəb 15 illik
fasilədən sonra yenidən fəaliyyətə
başlayır...
Nuğay
kişi bütün el-obanın ağsaqqalı idi. Təkcə
Növcüdə yox, ətraf kəndlərdə belə onun
xətir-hörməti saxlanılır, yolu gözlənilirdi.
Ən müşkül məsələləri yoluna qoymaq,
düşmənçilik edənləri
barışdırmaq, hətta qan davasını yatırtmaq,
elçi düşmək, kasıb və imkansıza əl
tutmaq...kimi əməlləri ilə o, böyük nüfuz
qazanmışdı. El-obada böyükdən-kiçiyə
hamı ona hörmət əlaməti olaraq “Dadaş” deyə
müraciət edirdi. Təkcə öz ailəsinin, qohum-əqrəbanın
yox, bütün el-obanın təəssübünü
çəkirdi.
– Dadaş nə qədər zəhmli olsa da, bir o qədər qəlbi kövrək idi, – deyə Hidayət müəllim bildirir. – Deyirdi ki, hər bir insan səhv edə bilər. Amma insanda iki qəbahəti bağışlamazdı-namussuzluğu və xəyanəti. Yadımdadır, müharibə bitmək üzrə idi. Bir neçə günlüyə məzuniyyətə gəlmişdi. Onun görüşünə gəlib-gedənlərin ardı-arası kəsilmirdi. Hər kəs öz dərd-sərini bölüşmək istəyirdi. Bir gün mənə dedi ki, hazırlıq gör qonaqlarımız olacaq. Bir azdan qonaqlar gəldilər. Həmişə bu evə gəlib-gedənlər idilər: Qaravəllidən Məhərrəm kişi, Göydəlləklidən İsrafil kişi, Bəyimlidən Yediyar kişi və daha bir neçə nəfər. Onu da deyim ki, onların çoxu Dadaşın kadrları idi, onun zəmanəti ilə vəzifəyə təyin olunmuşdu. Dadaş onlardan birini (indi haqq dünyasında olduğuna görə adını çəkmirəm) kənara çəkib abrını aldı. Mən samovara kömür atmaq bəhanəsi ilə onların söhbətinə qulaq kəsildim. Dadaşı bu qədər əsəbi şəkildə görməmişdim, o yaşda kişini uşaq kimi danlayırdı: “Mən özümü lənətləyirəm ki, səninlə duz-çörək kəsmişəm. Əri cəbhədə düşmənlə vuruşan döyüşçünün gecə qapısını döymək, ərinin “qara kağızı”nı almış, köməksiz dul qadını döyə-döyə özünə arvad etmək...hansı kişiliyə sığar?! Heç olmasa, Allahdan qorxaydın barı...Rədd ol buradan, bir də səni gözüm görməsin!”. Həmin şəxs səssiz-səmirsiz atına minib o gedən oldu.
Nuğay müəllim ailəcanlı kişi olub. Növcülü Lətif kişinin qızı Tubu xanımla ailə qurub, cəmiyyət üçün layiqli 6 övlad – iki oğul (Hidayət və Fəxrəddin) və dörd qız (Xavər, Mirvari, Dilbər və Püstəbadam) böyüdüblər.
– Dadaş bizi çox da danlamazdı, səbirli insan idi, – deyə Fəxrəddin söhbətə qarışır. – Nəsihətçiliklə bir o qədər də arası yox idi. Şəxsi nümunəni daha üstün tuturdu. Amma bir dəfə ömrünün sonlarına yaxın onun dediyi sözlər indi də qulaqlarımdadı: “Oğul, insan ölümdən yox, mənasız, boş ömür yaşamaqdan qorxmalıdır. Hər bir insan, əslində, öz əməllərində yaşayır. Bu dünyadan köçəndən sonra ya rəhmətlə, ya da lənətlə yad edilir. Aqil o kəsdir ki, macal tapıb bu dünyada yaxşıllıq edir, bir iz qoyur.”
İnsan xisləti, doğrudan da, bir sirri-xudadır, kəşf olunmamış planetdir. Dəfələrlə rastlaşdığım, salamlaşdığım bu insanı indiyə qədər tanımadığıma görə təəssüflənirəm. Heç indi də tanıdım demək, düz deyil. Bir neçə saatlıq xatirələrlə həmin şəxs barədə səndə yalnız ötəri təəssürat yarana bilər...
Bu fikirlərlə Nuğay kişinin ocağından ayrılır və kəndin mərkəzində vaxtilə təhsil aldığım orta məktəbin yanında ayaq saxlayıram. Yox, bu məktəb nə Nuğay kişinin tikdirdiyi məktəbdir, nə də mən oxuduğum. Bu, ən müasir tələblərə cavab verən, hətta iri şəhərlərin həsəd aparacağı nümunəvi təhsil ocağıdır.
Növcü-İlxıcı yolu ilə qayıdarkən fikirləşirəm ki, görəsən, Azərbaycanın elə bir kəndi varmı ki, bu qədər rahat yolu olsun? İnanmıram. Sürücü də bunu təsdiqləyir: “Kaş, Bakının bütün yolları belə olaydı”. Yadıma düşür ki, 50-60 il bundan əvvəl Nuğay kişi bu yola çınqıl döşətmişdi. Və bir daha inanıram ki, bu dünyada heç nə itmir, heç nə hədər getmir, sadəcə, məlum fizika qanununda deyildiyi kimi, bir şəkildən başqa şəklə düşür. Hətta xeyirxahlığın, yaxşılığın özü də, insanla qəbirə getmir, bu, genetik olaraq onun övladlarının, nəvə-nəticələrinin hansısa birinin timsalında yaşayır, əməllərində özünü büruzə verir. Bu mənada da Nuğay kişini xoşbəxt insan hesab etmək olar.
Qüdrət
PİRİYEV,
“Xalq qəzeti”
Xalq Qəzeti.-2014.-
24 avqust.- S.7.