Heydər Əliyev – Böyük azərbaycanlı
Tarixi şəxsiyyətlər nəsillərin yaddaşında zamanın sərt sınaqları qarşısında milli dövlətçiliyin möhkəmləndirilməsi, dövlət müstəqilliyinin əbədiləşdirilməsi, xalqın xoşbəxt gələcəyinin təmin olunması naminə gördüyü cahanşümul işlərlə əbədiləşir. Bu mənada Heydər Əliyevin adı xalqımızın tarixinə Böyük azərbaycanlı kimi əbədi həkk olunmuşdur. Ümummilli lider ömrünü xalqın səadətinə həsr etmişdir. Hər gün faydalı bir iş görmək, məqsədə doğru bir addım atmaq onun devizi idi. Heydər Əliyev Azərbaycan xalqının çoxəsrlik arzularını gerçəkləşdirdi, bu xalqı dünya tarixi səhnəsində məxsusi yerə çıxardı. Bu, misilsiz bir tarixi hünər idi.
İnsanın
böyüklüyü bir
meyarla ölçülür:
gördüyü işlərin
sanbalı, xalqın bu günü
və gələcəyi üçün
əhəmiyyəti ilə. Bu yöndə
inanıram ki, ulu
öndərin rəqibi yoxdur, onunla müqayisə ediləsi şəxsiyyətimiz
yoxdur və olmayıb. Onun Vətənə
xidmətlərinin məğzi isə Azərbaycan dövlətçiliyinin
tarixin ağır sınaqlarından
uzaqlaşıb əmin-amanlıq sahilinə yan
almasını ifadə edir. Bu tarixi missiyanın
sükançısı və qurucusu böyük Heydər Əliyev idi.
Tale ona Azərbaycanın
müstəqilliyini bərpa etmək, sonra
isə onu dönməz etmək vəzifəsi
ayırmışdı. Bu, ağlagəlməz
dərəcədə çətin missiya
idi. XX əsrin ikinci
yarısında dünya böyük
dövlətlər arasında bölünmüşdü.
Müstəqil dövlətlərin yaranması şansı böyük deyildi. Amma Heydər Əliyev yeniyetmə
vaxtlarından xalqımızın dünya
xəritəsindəki yeri, buna çatmağın yolları barədə
düşünürdü.
Polad iradəsi, yorulmazlığı, qeyri -adi müdrikliyi,
dövlət siyasətindən və professional
işdən gözəl baş çıxarması nəticəsində
Heydər Əliyev əmək fəaliyyətinin ilk dövründə Azərbaycanın
dövlət təhlükəsizliyi sistemində böyük avtoritetə çevrildi.
Hətta Moskvada da onun rəyini diqqətlə dinləyir, peşəkar
kimi onunla məsləhətləşirdilər.
Lakin Heydər Əliyev öz
nüfuzundan ilk
növbədə bir məqsədlə - xalqa sədaqətli, yetkin
azərbaycanlı kadrları irəli çəkmək üçün istifadə edirdi.
Elə bir vəziyyət gəlib
çıxdı ki, ermənilər onun nüfuzu
qarşısında geri çəkildilər.
Xalqın böyük oğlu
əvvəlcə təhlükəsizlik orqanında ikinci, sonra isə birinci şəxs oldu.
Bu, xalqın qələbəsi idi. Bununla öndərin siyasi yüksəlişinin bir
mərhələsi bitir, yenisi
başlanır. Bu, Azərbaycanda real rəhbərlik dövrüdür.
Azərbaycanda xalq üçün hər hansı iş görmək naminə, ilk
növbədə, dövlət təhlükəsizliyi
orqanlarında lazımi
adamları vəzifələrdə oturtmaq
və bu
orqanı milli maraqlara
xidmət göstərməyə sövq
etmək lazım idi. O zamanlar bu orqanın nüfuzu yüksək idi,
Moskvadakı partiya rəhbərliyi onun rəyinə böyük
əhəmiyyət verirdi.
Sürətli yüksəliş
illərində Heydər Əliyevin
başlıca keyfiyyəti - onun parlaq dövlətçilik bacarığı özünü
qabarıq göstərdi. O, öz
siyasi planlarını çılpaq əmrlər şəklində
yox, gündəlik və yorulmaz
təşkilatçılıq yolu ilə
həyata keçirirdi. Ətrafdakı insanlar, cəmiyyət bunu
çox vaxt hadisələrin
təbii axarı kimi qəbul edirdilər.
Əslində isə onun hər bir kadr dəyişikliyinin
uzaqgörən məqsədləri var
idi. Həmişə yeni
bir Azərbaycan qurmaq
planları ilə bağlı idi.
Bu planlar onun idarəçilik üslubuna da təsir edirdi. Bu üslubun digər xüsusiyyəti onun uzaqgörənliyində, siyasi və iradə
ardıcıllığında özünü
göstərirdi. Uzaq və böyük planlar qurmaq ümummilli liderimizin siyasi rəhbərliyinin
mühüm cizgisi idi. Ulu öndərin siyasi gedişləri
gələcəyə hesablanırdı. Ona
görə Heydər Əliyevin qəbul etdiyi
qərarların mənası ancaq beş, yeddi il keçdikdən sonra sezilə bilərdi. Həm də hamı
tərəfindən yox, onun
Azərbaycanda yeritdiyi milliləşdirmə
siyasətini dərk edənlər tərəfindən.
Rəhbərin
strateji ustalığını onun real siyasi fəaliyyətində
görmək olardı. Çıxışlarında o, alovlu bir
beynəlmiləlçi kimi
danışır və düşmənlərinin, erməni
daşnaklarının istifadə
edəcəyi arqumentləri onların əlindən
alırdı. Əməldə isə bütün
qərarlar Azərbaycanı
addım-addım bütün sahələrdə
milliləşdirməyə yönəlmişdi. Bu xətt əvvəlcə milli
ruhlu kadrların iş
başına yerləşdirilməsində, ikinci
isə erməni millətindən
olan şəxslərin mühüm
və çox gəlirli iqtisadi
postlardan uzaqlaşdırılmasında öz əksini tapırdı.
1969-cu il
müstəqil Azərbaycan qurmaq yolunda mühüm mərhələ
oldu. Heydər Əliyev
artıq dövlət təhlükəsizliyi orqanlarını
milliləşdirmək vəzifəsini yerinə yetirmişdi. İndi partiya rəhbərliyinə keçmək
olardı. Həmin ildə Azərbaycanın rəhbərliyini
yeniləşdirmək ideyası ortaya
çıxanda Heydər Əliyevin
Moskvadakı tərəfdarları və dostları onun namizədliyini irəli sürdülər.
1969-cu ilin iyulunda ulu öndər Azərbaycan KP MK-nın birinci katibi seçildi. Beləliklə, xalqın müdrik oğlu müstəqil
Azərbaycan Respublikasının yaradılması mərhələsinə
qədəm qoydu. O zamanlar
ölkədəki inzibati, iqtisadi
və siyasi hakimiyyətin hamısı birinci katibin nəzarətində
olurdu.
Zaman ölkə qarşısında iki əsas vəzifə qoymuşdu:
Birinci, Azərbaycanın
iqtisadiyyatını inkişaf etdirib müstəqil ölkə kimi yaşaya biləcək
bir səviyyəyə qaldırmaq idi. Ona görə
1969-1982-ci illəri müstəqilliyin iqtisadi
əsaslarının yaradılması mərhələsi
adlandırmaq olardı. İkinci vəzifə
isə Azərbaycan Sovet
Respublikasının bütün sahələrində
yuva salmış erməni yuvasını hiss olunmadan dağıtmaq
idi. Bu mürəkkəb
vəzifələri Heydər Əliyev məharətlə həyata
keçirdi.
Sürətli iqtisadi quruculuq
xalqımızın azadlığa və müstəqilliyə
nail olması yolunda köklü əhəmiyyət
daşıyırdı. Güclü
iqtisadiyyatı olmayan xalq
və onun dövləti xarici
düşmənlərin müqavimətinə tab
gətirə bilməzdi. Uzaqgörən bir
siyasətçi kimi öndər Azərbaycanın
müstəqilliyinə hansı
beynəlxalq qüvvələrin və dairələrin
müqavimət göstərəcəyini yaxşı bilirdi. Bu amillər iyirmi üç
ay yaşamış Azərbaycan Demokratik
Cümhuriyyətinin timsalında çox
yaxşı məlum idi. 1918-1920-ci illərdə
də ermənilər xarici qüvvələrin
və dövlətlərin aləti kimi
çıxış edərək gənc respublikada
talanlar törətmiş, torpaq
iddiası ilə müharibə alovlandırmağa nail olmuşdular.
70-ci illərdə gedən
iqtisadi tərəqqinin, onlarca
yeni zavod və fabrikin tikintisinin bir əhəmiyyəti də Bakı şəhərinin
böyüməsi və onun əhalisinin
tərkibində azərbaycanlıların tam
əksəriyyət təşkil etməsi idi.
Yeni tikilən sənaye müəssisələrinə
və zavodlara lazım olan
işçi qüvvəsi paytaxta kənd rayonlarından gəlir və
Bakının milli bir
şəhərə çevrilməsi prosesini
gücləndirirdi.
Ona görə Moskvanın milli hərbi
kadrlara inamsızlıq siyasətinin əksinə
olaraq, xalqımızın müdrik
rəhbəri azərbaycanlıların hərbi və zabit peşələrinə yiyələnməsi
üçün müxtəlif tədbirlər
görürdü. Cəmşid
Naxçıvanski adına Hərbi Məktəbin yaradılması bu yolda atılan addımlardan biri
idi. Bu məktəbdə
onuncu sinfi bitirən gənclər
ölkənin hərbi ali təhsil
ocaqlarına qəbul olunurdu. Heydər
Əliyev azərbaycanlı gənclər üçün
bu məktəblərdə hər il müəyyən miqdarda
müsabiqədənkənar yerlər alırdı.
Qısa bir vaxtda SSRİ müdafiə
sənayesinin Azərbaycanda on bir böyük zavodu tikildi. Bu zavodlar, bir
tərəfdən, hərbi sənaye ocaqları kimi müstəqillik dövrü
üçün hava
və su kimi vacib idi. Digər tərəfdən,
bu zavodlarda keçmiş sovetlərin ən müasir
texnologiyaları tətbiq olunurdu.
Ulu öndərin siyasəti nəticəsində
Azərbaycanın aqrar-sənaye kompleksi bir neçə dəfə artdı və Vətənin
ərzaq müstəqilliyi təmin olundu.
Kənd rayonlarında yüzlərlə zavod
və fabrik tikildi. Kənddə
əhalinin əksəriyyəti dövlətdən əməkhaqqı
almağa başladı. Maddi
inkişaf Vətənimizdə həm də
mənəvi yüksəlişə, Azərbaycan milli şüurunun yeni bir səviyyəsinin
gerçəkləşməsinə səbəb oldu. Məhz bu şüur səviyyəsi 1988-1992-ci illərdə
Qarabağ torpaqları uğrunda
xalq hərəkatının mənəvi
əsasını təşkil edirdi.
Biz müstəqil, azad dövlətdə
yaşayırıq, ona görə gənc
nəsil ana dilimizin bir vaxtlar
yarıqadağalı bir status
daşıdığını təsəvvür edə bilməz.
Şəxsən mənim şagird və
tələbə olduğum 60-cı illərdə
rəsmi yığıncaqlarda ancaq rus dilində danışılırdı. Bu gün bunu təsəvvür
etmək çətindir. Lakin bu gün sərbəst
işlənən ana dilimiz
bir vaxtlar öz varlığını yaşatmaq
üçün mübarizə
aparırdı.
Bu mübarizə tarixində Heydər
Əliyevin xüsusi rolu
var. O, ana dilimizin işlənmə azadlığı uğrunda iki cəbhədə
mübarizə aparırdi. Birincisi, o, özü ana dilində danışırdı. İkincisi, qanunverici və
rəsmi yollarla dilimizin
statusunun artırılmasına
çalışırdı. Sovetlər hakimiyyəti
dövründəali rəhbərlik orqanı Kommunist
Partiyası idi. Bu
partiyanın dili isə rus
dili idi. Onun dəhlizlərində ana
dilində sənəd hazırlana bilməzdi. Rəsmi
yığıncaqların da dili rus dili
idi.
Respublikanın birinci şəxsi də azad
və müstəqil deyildi. Bütün vəzifəli şəxslər kimi, o da
Kremlə tabe
idi, hər gün Moskvadakı
nəzarətçilərlə ünsiyyətdə olmalı
idi. Belə çətin şəraitdə
Heydər Əliyev Azərbaycan dilində nitqlər etməyə
başladı. Əvvəllər bu nitqləri
Azərbaycan rayonlarındakı partiya və təsərrüfat
yığıncaqlarında edirdi. Bunun üçün əsas
da vardı: yerlərdəki kadrlar və sadə insanlar
rus dilini ya pis bilir yada
heç bilmirdilər.
Rəhbərin ana dilində ilk nitqləri
tarixi bir məna kəsb
etdi. Onun 1969-cu ildə hakimiyyətə gəlişi ilə başlanan milliləşmə prosesi
mən deyərdim ki, bu
nitqlərin təsiri ilə başladı. Həm də ən
mühümü odur ki, əyalətdə, xalq
kütləsinin içində başladı. İnsanlar
rəhbərin ana dilində gözəl, ifadəli
çıxışlarında, onun
dövlətçilik məntiqində, Vətənimizi
sürətlə qurub qüdrətli
dövlətə çevirmək
çağırışlarında
müstəqilliyimizin işartılarını duyurdular.
Sonralar Bakıda keçirilən tədbirlərdə də ana dilində danışmaq ənənə
halını aldı. Yaradıcılıq
ittifaqlarının, xüsusilə Heydər Əliyev
Yazıçılar İttifaqının tədbirlərində parlaq Azərbaycan
türkcəsində çıxışlar etməyə
başladı. Onun rəsmi partiya tədbirlərindəki çıxışları ana dilimizin heç vaxt işlənməmiş siyasi
üslubunu yaratmışdı. Bunun özü də tarixi bir xidmət idi.
1978-ci il
Konstitusiyasının layihəsi müzakirə edilən zaman orada Azərbaycan dili dövlət dili kimi göstərilmirdi. Belə vaxtda
Heydər Əliyev Azərbaycan Elmlər Akademiyasında alimlərin
iştirakı ilə Konstitusiya layihəsinin
müzakirəsini təşkil etdi. Onun təşəbbüsü ilə yığıncaq Azərbaycan dilinin Konstitusiyada dövlət
dili kimi göstərilməsi
barədə təklif verdi. Milli ziyalı təbəqəsinin bu təklifini Moskva
qulaqardına vura bilmədi.
Budan sonra ana
dilini inkişaf etdirmək,
bu dildə elmi və
bədii yaradıcılığı genişləndirmək,
kino, teatr quruculuğunda milli dilin tətbiqini gücləndirmək daha asan oldu.
Kino kimi mühüm sahədə Moskva
Bakıdan gələn ssenariləri belə rus
dilində tələb edirdi. Ona görə kinostudiya əcnəbi
millətindən olan qələm
adamları ilə dolmuşdu. Bunu aradan qaldırmaq üçün rəhbər ora
ana dilinə, xalqa
bağlı olan kadrlar
göndərdi. Məhz Heydər Əliyevin vaxtında və onun bilavasitə himayəsi ilə xalqımızın tarixi qəhrəmanlıq keçmişini
əks etdirən filmlər kinomuzun əsas
mövzusu oldu. “Babək”, “Nəsimi” kimi filmlər gəncliyin milli
ruhda tərbiyəsində və sonralar kütləvi surətdə müstəqillik
hərəkatına qoşulmasında böyük
rol oynadı.
İnamla demək olar ki, Heydər Əliyevin 1969-cu ildə hakimiyyətə
gəlməsi ədəbiyyat və incəsənətimizdə
milli cərəyanın yüksəlişinə
səbəb oldu. Bəxtiyar Vahabzadə, Xəlil
Rza, Məmməd Araz,
İsa Hüseynov kimi milli zəminə bağlı və
istedadlı sənətkarları daim himayə
edirdi. Belə sənətkarlar isə ədəbiyyatın
milli varlığımız, dəyərlərimizlə
bağlılığı mövzularını uğurla işləyib inkişaf
etdirirdilər.
Heydər Əliyev
keçmişimizə, mədəniyyətimizə daim qayğı göstərib. Tarix elmimizə qayğısı ilə
bağlıdır. Ulu öndər dövlət üçün
milli tarixin və tarixçilik elminin fundamental əhəmiyyətini gözəl bilirdi.
Heydər Əliyevin mənəvi
irsinin və milli tarix konsepsiyasının mühüm
bir istiqaməti Azərbaycan Sovet Sosialist
Respublikasının tarixinin milli xəttini
görməsi, ardıcıl surətdə üzə
çıxarması və təbliğ etməsi idi. Hələ indiyə qədər də bu konsepsiyanın əhəmiyyətini dərk
etməmək hallarına təsadüf olunur.
Rəhbər çox
haqlı olaraq belə hesab
edirdi ki, bütün səhv və
əyintilərlə yanaşı, 70 illik
sovetlər dövründə xalqımız misilsiz
tərəqqi yolu keçib,
başlıcası isə müstəqillik üçün
iqtisadi və dövləti əsaslar
yaranıb. Bu əsaslar olmadan indiki müstəqil
dövlətimizin yaranması mümkün deyildı.
Heydər
Əliyev sovet Azərbaycanı tarixində
Nəriman Nərimanovla başlanan, Üzeyir Hacıbəyov, Səməd Vurğun, Mirzə
İbrahimov, Ziya Bünyadov, Bəxtiyar Vahabzadə kimi milli ruhlu
və milli ovqatlı yazıçı və alimlərin
fəaliyyətini
qırılmaz bir milli
xətt sayırdı. Təsadüfi deyil
ki, hakimiyyətə gəldiyi vaxtdan ilk böyük yubiley tədbiri N.Nərimanova və Səməd
Vurğuna həsr edildi.
Onların fəaliyyəti və irsi ədəbiyyatımız üçün
misilsiz dərəcədə qiymətli idi.
SSRİ-nin dağılmasından sonra
dünyada mürəkkəb və
çoxbaxımlı proseslər gedir. Belə
şəraitdə Azərbaycan dünya
siyasətində və regionumuzda digər
dövlətlərə, o cümlədən
Ermənistana nisbətən daha çevik, daha uzaqgörən siyasət apardır. Ulu öndər məhz belə siyasət nəticəsində
milli dövlətimizi bütün
qəsdlərdən və intriqalardan qorudu. Həm də nəinki qorudu,
eyni zamanda, ağıllı xarici
siyasət ölkəmizin regionda və dünyada mövqeyini daha da möhkəmləndirdi və sabitləşdirdi.
Heydər
Əliyev bioqrafiyasının əsas xətlərindən birini erməni
fitnəkarlığına qarşı mübarizə təşkil
edir. Ölkənin heç
bir rəhbəri Azərbaycanda erməni
siyasətinə qarşı ulu öndər
qədər ardıcıl və sərt mübarizə
aparmayıb. Bu mübarizənin dərsləri bu gün çox
aktualdır.
Heydər Əliyev
ölkəyə rəhbərliyə gələndən sonra qısa bir vaxtda Azərbaycan iqtisadiyyatında hakim olan erməni
“hörümçək toru”nu dağıtdı.
Heydər Əliyev
Naxçıvana qayıdanda heç bir vəzifəsi yox idi. Amma o, xalqımızın ümummilli
lideri, həqiqi ağsaqqalı idi. Ona görə
Naxçıvan əhalisi onu vilayətin Ali Sovetinə deputat, sonra isə Ali Sovetin sədri seçdi. Müdrik rəhbər
bütün səylərini Naxçıvan torpaqlarını
erməni təcavüzündən qorumağa
yönəltdi.
Azərbaycanın
müstəqilliyi ideyası, bütün mərhələlərdə olduğu kimi, 90-cı illərdə
də rəhbərin siyasi fəaliyyətinin
əsas qayəsi idi. Məhz
buna görə o, hətta
səriştəsiz Xalq Cəbhəsi
hökuməti ilə əməkdaşlıq edir,
ölkədə siyasi böhranı dərinləşdirə
bilən bütün
meyillərin qarşısını almağa
çalışırdı. Lakin
1993-cü ilin ilk
günlərində müstəqil
Azərbaycan Respublikasının mövcudluğu
təhlükə qarşısında qaldı: sərhəddə
müharibənin qızğın çağında cəbhəçilər ikiyə bölünüb bir-birinə silah
qaldırdılar. Gəncədə qardaş
qanı töküldü. Real
vətəndaş müharibəsinin yayılması təhlükəsi
yarandı.
Heydər
Əliyevin Azərbaycan Ali Sovetinin
sədri seçilməsi vətəndaş müharibəsindən
çıxmağın əsas formulu kimi qəbul edildi.
1993-cü il iyun
ayının 15-də bir ovuc
səviyyəsiz cəbhəçinin müqaviməti
qırıldı və ulu öndər səs çoxluğu
ilə Ali Sovetin sədri seçildi. Xalq rahat nəfəs
aldı. İnsanlar xalqın sınaqlardan
çıxmış vətənpərvər oğluna, müstəqillik ideyalarının əsas
memarına inanırdı.
Azərbaycanın
müstəqilliyinin dönməzliyi rəhbərin uzaqgörən
siyasətinin əsas hədəfi idi. Ona görə də, qısa bir
vaxtda müstəqil Azərbaycanın yeni Konstitusiyası hazırlandı və referendum yolu ilə 1995-ci ilin
dekabrında qəbul olundu. Bununla Azərbaycanın
müstəqilləşməsi
formal qanun
baxımından da bitmiş
oldu. Heydər Əliyev Konstitusiyası Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünün
toxunulmazlığı prinsipini birmənalı şəkildə təsbit
etdi: Azərbaycan ərazi quruluşu
dəyişilməz olan unitar
bir dövlətdir.
Heydər Əliyevin
strategiyası və siyasəti bu gün Prezident İlham
Əliyev tərəfindən uğurla davam etdirilir. Rəhbərin siyasi varisi onun milli
tərəqqi və quruculuq xəttinə
sadiqdir. Ölkəmizdə misilsiz dəyişikliklər baş
verir, onun arxitektura görkəmi tamam
təzələnir. İnsanların rifahı, yeni
iş yerlərinin
açılmaşı, yeni iqtisadi layihələrin gerçəkləşdirilməsi
ölkə rəhbərinin daimi diqqət
mərkəzindədir. Prezident İlham Əliyev dünya maliyyə böhranının ölkəmizə
daha az ziyan
vurması üçün gərək olan bütün tədbirləri
görür, sadə, sıravi vətəndaşların
bu böhrandan ziyan çəkməməsi üçün
hər şeyi
edir. Ölkəmiz regionda
lider dövlətə çevrilib.
Müstəqil Azərbaycan
dünya siyasətinin
reallığıdır. Bayrağımız bayraqlar
sırasında BMT, Avropa Şurası və
digər möhtəbər
qurumların iqamətgahları
qarşısında dalğalanır. Bu, Böyük azərbaycanlı Heydər
Əliyevin doğma xalqına yarım əsrlik
xidmətinin ən yüksək bəhrəsidir. Bu gün isə Heydər
Əliyev, ilk növbədə,
yaratdığı müstəqil dövlətimizin
timsalında yaşayır və yaşayacaqdır.
Nurlana ƏLİYEVA,
YAP İdarə Heyətinin üzvü,
YAP Qadınlar
Şurasının sədri,
filologiya elmləri
doktoru, professor
Xalq
qəzeti.- 2014.- 9 dekabr.- S.3.