Heydər Əliyev və
Azərbaycanın iqtisadi
inkişaf strategiyasında sistemli
transformasiya
Hər bir cəmiyyət insanlar arasında iqtisadi, siyasi, sosial, mənəvi əlaqələrdən yaranan ictimai varlıqdır. Sosial sahənin iqtisadiyyatla, iqtisadiyyatın siyasətlə, mənəviyyatın siyasətlə, bir sözlə, bunların hamısının bir-biri ilə üzvi əlaqələrindən cəmiyyət yaranır.
İqtisadi həyatda baş verən dəyişiklikləri
müntəzəm izləsək də, onların həqiqi səbəblərinin
izahı və müxtəlif mərhələlərdə real nəticələrinin irəlicədən
proqnozlaşdırılması o qədər
də asan deyil. Çünki mahiyyət iqtisadi
proseslərin, dəyişikliklərin səthində deyil, onların daxilində, görünməyən
tərəfində, məzmununda təzahür edir.
Həqiqi mahiyyət dəyişiklikləri yalnız elmi tədqiqat yolu ilə aşkara çıxarıla bilər.
İqtisadi fikir bəşər
tarixi qədər qədimdir. Həqiqi iqtisadi biliklər və
fikirlər sivilizasiyanın ilk mərhələlərindən
yaranmağa başlamışdır. İqtisadi şəraitin dəyişkənliyi,
onun davamlı inkişaf
meyli uyğun iqtisadi düşüncə tərzinin
formalaşmasını tələb edir. İqtisadi fəaliyyətin üç
səviyyəsini (maddi predmet,
idarəetmə və dərketməni) bir-birindən
fərqləndirməklə iqtisadi təfəkkür
iqtisadi fikrin irəliləyən
hərəkət prosesi olaraq
iqtisadi gerçəkliyə
baxışlar və müəyyən ideyalar
sistemini özündə ehtiva
edir.
Kapitalist münasibətlərinin təşəkkül
tapdığı dövrdə iqtisadiyyatın ayrıca bir elm sahəsi kimi formalaşmasına əlverişli şərait
yarandı. Tarixi faktlar
və məntiqi ümumiləşdirmə bütöv
elmi sistemin
formalaşması prosesinin bir
neçə mərhələdən keçdiyini
göstərir.
Merkantilistlər
əsas diqqəti ölkənin və dövlətin xəzinəsinə,
daha çox qiymətli
metallar yığılmasına, nəzəri
cəhətdən isə ticarətin və pul
tədavülünün iqtisadi
qanunauyğunluqlarının öyrənilməsinə yönəltmişdilər.
Əsası fransız təbiətşünas alim Fransua Gene tərəfindən qoyulmuş
fiziokratlar məktəbinin nümayəndələri
sərvətin yaradılması və artırılması mənbəyini
ticarət, alqı-satqı prosesindən bilavasitə istehsal prosesinə, kənd təsərrüfatı
sahəsinə keçirməyi iqtisadiyyatın
inkişafının başlıca şərti hesab edirdilər.
Vilyam Petti, Adam Smit, David Rikardo
kimi iqtisadçılar iqtisadiyyatı sistem şəklində tədqiqat obyektinə
çevirərək, merkantilistlərdən və fiziokratlardan fərqli olaraq
iqtisadiyyatın sərbəst bazar
qanunları və rəqabət əsasında inkişaf
etdirilməsi ideyasını irəli sürdülər. Zaman keçdikcə iqtisadi
inkişafın aparıcı amillərini araşdırmaq və
onların kompleks halında inkişafa təsirini öyrənmək ön plana
çıxdı. Klassik sintez
adı ilə iqtisadi fikir
tarixinə daxil olan həmin
istiqamətin J.Seyn və N.Seniorun
“Üçlü formula”ları
dayanır. Onlar hesab
edirdilər ki, ölkənin gəlirlərinin
və onun artırılmasının mənbəyi
üç amildən - əmək, torpaq və kapitaldan
asılıdır.
İqtisadi hadisə və proseslərin
qarşılıqlı asılılıq halında təhlili
və tədqiqi iqtisadiyyatda diferensial hesablamaların riyazi
metodlarını diqqət mərkəzinə keçirdi.
“Kembric iqtisad məktəbi”nin
yaradıcısı A.Marşal, Nobel mükafatı laureatı L.Samuelson
iqtisadi prosesləri qeyri-adi
üsullarla sintezləşdirməklə neoklassik sintez
konsepsiyasının əsasını qoydular.
Bu nəzəriyyəyə görə, bazar qiyməti üç
amilin - tələb və təklifin, son faydalı nəticənin və istehsal xərclərinin təsiri altında
formalaşır. Müasir elm
ictimai həyatın istehsal-təsərrüfat
sahəsində insanların davranışına daha güclü və daha sabit təsir edə
bilən daxili hərəkətverici
qüvvəni iqtisadi fikrin
mühüm tədqiqat predmeti
kimi qəbul edir.
Dünya təsərrüfatı yekcins
olmayan mürəkkəb iqtisadi
sistemdir. Bu sistemdə dövlətin sosial-iqtisadi
təbiətinə görə üç
qrup fərqləndirilir: inkişaf
etmiş bazar
iqtisadiyyatına malik ölkələr
(ABŞ, Böyük Britaniya,
Almaniya, Yaponiya, Kanada və s.), inkişaf etməkdə olan
dövlətlər (Cənubi Koreya, Sinqapur, Səudiyyə Ərəbistanı və
s.), mərkəzləşmiş iqtisadiyyatdan bazar
iqtisadiyyatına keçid mərhələsində
olan ölkələr (Rusiya,
Polşa və s.).
Ötən əsrin sonunda dünyada elə radikal dəyişikliklər baş
vermişdir ki,
onların miqyası təkcə iqtisadi və
siyasi sahələri deyil,
bütövlükdə cəmiyyətin, təhsil, sivilizasiya və təfəkkür sistemlərinin
əsaslarını əhatə etmişdir.
Qloballaşma, hamılıqla inteqrasiya ideyaları ətrafında yer almış yeni
anlayışların formalaşması prosesinin
davam etməsinə baxmayaraq,
artıq çoxları aydın dərk etmişdir
ki, yeni inkişaf, yeni münasibətlər,
yeni hədəflər erası
başlamışdır. Dünya siyasəti
kollektiv təhlükəsizliyin, təbii
resursların ədalətli bölgüsünün
prioritetə çevrildiyi uzlaşdırılmış
konsepsiyaların reallaşdırılmasını hədəfə
almışdır. Tarixi təcrübə
də göstərir ki, vahid
dünya, bəşəri vəhdət
ideyaları hansısa fövqəldövlətin ekspansionist, hegemonçuluq
iddialarına qurban verilə bilməz.
SSRİ
və onun müttəfiqlərinin “soyuq müharibə”də məğlubiyyəti
dünyanın siyasi mənzərəsini
dəyişməklə yanaşı, nəticə etibarilə
beynəlxalq münasibətləri də yeni
məcraya yönəltdi, ciddi siyasi-iqtisadi proseslərə yol
açdı. Yeni dünya
nizamı yaradılmasının əsas meyarları və hədəfləri ola bilsin ki,
bu gün o qədər də aydın dərk olunmur, lakin onun konturları bəllidir, müasir
cəmiyyətlər firavan və sabit dünya quruculuğu yolundan
dönmək niyyətində deyil. Dünya birliyi gələcək
nəsillərin həyatı üçün
daha təhlükəsiz, qanunun
aliliyinə ciddi əməl edilən ümumi məkanda daxili inteqrasiyada maraqlıdır. Hamıya
aydındır ki, dövlətlərarası
münasibətlər hüquq bərabərliyi
əsasında deyil, dövlətlərin iqtisadi və siyasi təsir
gücü ilə müəyyən edilərsə,
həqiqi hüquq bərabərliyi və yeni dünya nizamı heç vaxt gerçəkləşə
bilməz. Odur ki,
bu gün müxtəlif
cərəyanların ideoloqları, sosial-demokratlar,
kommunistlər, mühafizəkarlar təmas nöqtəsi tapmağa çalışır. Humanist
ideyaları, liberal və sosialist
ictimai fikri, Qərb dünyagörüşü ilə Şərq
etiketini birləşdirə biləcək
konsepsiyaların axtarışı davam edir. Ötən əsrin sonunda
müstəqillik qazanmış Azərbaycan da
çağdaş dövrün
tələblərinə etinasızlıq göstərə,
millətin maraqlarına toxunan, dövlətçiliyin
taleyi ilə sıx bağlı olan bu proseslərdən kənarda
qala bilməz, etinasızlıq göstərə
bilməzdi.
Tədqiqatçılar
SSRİ-nin süqutunu
yalnız 15 suveren dövlətin yeni tarixinin
başlanğıcı kimi deyil, həm də üçüncü
minillikdə dünyanın geosiyasətinin,
geoiqtisadiyyatının, geomədəniyyətinin,
sivilizasiyaların yeni təməl üzərində
dialoqunun başlanğıcı kimi qəbul edirlər.
Müstəqillik
qazanmış Azərbaycanda ötən əsrin 90-cı illərinin
əvvəlində dövlətçiliyin itirilməsi təhlükəsi
ilə üzləşən xalq
1993-cü ildə görkəmli dövlət xadimi
Heydər Əliyevi təkidli tələblərlə yenidən
hakimiyyətə dəvət etdi, ölkənin
idarəçilik sükanını
ona etibar etdi. Sovet cəmiyyətinin mahiyyətinə dərindən bələd
olan ulu öndər
yaxşı bilirdi ki,
sistemin süqutunun əsas
səbəblərindən biri təsərrüfatın
postindustrial tipinin mühüm resursu olan intellektual kapital yaratmağa və ondan istifadə etməyə qadir
olmaması idi. Heydər Əliyev tərəfindən
müəyyənləşdirilən inkişaf
konsepsiyasında formalaşmaqda olan Azərbaycan cəmiyyətinin mahiyyəti milli siyasət, milli təhlükəsizlik
və postindustrial iqtisadi
münasibətlərlə əlaqələndirilirdi. Bu səbəbdən də Azərbaycan
1993-cü ildən sonra öz
resurslarını xalqın potensial
ehtiyatlarının inkişafına yönəltmək
imkanı qazandı.
İstənilən iqtisadi sistemin
inkişafının son məqsədi cəmiyyətin
tələbatını ödəməkdir. Bütün
istehsal prosesi, maddi nemətlərin istehlakı üçün cəmiyyətin sərəncamında
olan resursların istifadəsi həmin məqsədin
reallaşdırılmasına istiqamətləndirilir. Son məqsəd zaman və
məkan kateqoriyaları nəzərə alınmaqla dörd qrupa bölünür:
- xalqın gündəlik
həyatı ilə bağlı təcili məqsədlər
(ərzaq təminatı, səhiyyə xidməti, sosial problemlərin həlli və s.);
- iqtisadi
sistemin ilkin
inkişafını təmin edəcək modelin
əsas elementlərinin formalaşmasına xidmət edən
qısamüddətli təcili məqsədlər;
- iqtisadi
sistemin sabit və səmərəli
fəaliyyətinə, ölkənin geniş
sosial-iqtisadi inkişafına istiqamətlənmiş
ortamüddətli perspektiv məqsədlər;
- beynəlxalq iqtisadi inteqrasiyanın tələblərinə
bütünlüklə cavab verən sosial-iqtisadi inkişaf mərhələsinə
keçidi təmin edən uzunmüddətli
son iqtisadi məqsəd.
Azərbaycan
dövləti ulu öndər Heydər
Əliyevin rəhbərliyi altında mülkiyyət üzərində
dövlətin inhisarçı mövqeyini
ləğv və xüsusi mülkiyyəti
bərqərar etməklə sovet sisteminin çökməsindən sonra dərin tənəzzül keçirən
iqtisadiyyatın dirçəlməsinə nail oldu və bununla
da qısamüddətli konkret
məqsədləri uğurla
reallaşdırdı. Heydər Əliyevin islahatlar
kursunun diqqətəlayiq xüsusiyyətlərindən
biri ondan ibarət idi ki, “hakimiyyət məntiqi”
ilə “qazanc məntiqinin sintezi”
dövlətin özəl - korporativ
hakimiyyət üzərində nəzarəti altında
həyata keçirilirdi. Beləliklə də
özəl kapitalın dövlətçilik
maraqlarını üstələməsinə imkan
verilmədi. Strateji əhəmiyyət
daşıyan müəssisə və sahələrin mürəkkəb
geostrateji məkanda yerləşən ölkədə
dövlətin nəzarətində qalması ölkənin iqtisadi müstəqilliyinin təminatı
baxımından böyük əhəmiyyət
kəsb edirdi. Lakin nəzərə almaq lazımdır ki,
dövlət müstəqilliyinin bərpa olunduğu
ilk dövrdə Azərbaycan mürəkkəb,
hətta ilk baxışda
çıxılmaz görünən iqtisadi-siyasi
reallıqla üzbəüz qalmışdı.
Ardı-arası kəsilməyən xarici
təzyiqlər, daxili böhran
və xaos, hakimiyyət çəkişmələri, Ermənistanın
təcavüzü nəticəsində
torpaqlarımızın işğalı iqtisadiyyatı iflic vəziyyətinə salmışdı.
Yaranmış dərin böhrandan
çıxmaq həyati vəzifəyə çevrilmişdi.
1992-1993-cü illərdə iqtisadiyyatda tənəzzül
o həddə çatmışdı ki, pul kütləvi
bazardakı qiymət artımı fonunda dəyər
funksiyasının böyük qismini itirmişdi. İnflyasiya hiperinflyasiya həddinə
çataraq 1600 faizə
yaxınlaşmışdı.
Azərbaycan
iqtisadiyyatının inkişafında yeganə təkanverici rol oynayacaq sahə neft sənayesi və neft
ehtiyatları idi.
Ümummilli lider Heydər
Əliyevin səyi nəticəsində ölkə daxilində
siyasi sabitliyin bərqərar
edilməsi, qanunçuluğun gücləndirilməsi,
xarici sərmayələrə dövlət
təminatı verilməsi yeni neft strategiyasının işlənib
hazırlanmasına və reallaşdırılmasına zəmin
yaratdı. Heydər Əliyev 1994-cü il fevralın 4-də
“Azərbaycanda dəniz, neft və qaz yataqlarının işlənməsinin
sürətləndirilməsi haqqında” sərəncam
imzaladı. Bu sərəncam
dünyanın aparıcı neft-qaz
şirkətlərinin Azərbaycana münasibətini dəyişməklə
yanaşı, investisiya
yatırımlarını stimullaşdıraraq “Əsrin
müqaviləsi”nin imzalanmasına yol
açdı.
Ölkənin
zəngin karbohidrogen ehtiyatlarının mövcudluğunu nəzərə alan ulu öndər dahiyanə
uzaqgörənlik və müdrikliklə müasir
dinamik inkişafın əsasını təşkil
edən yeni neft
strategiyasının hazırlanmasını və
reallaşdırılmasını təmin etdi. Dünyanın 11 aparıcı transmilli neft şirkəti
ilə “Əsrin müqaviləsi”nin imzalanması Azərbaycanın
dünya iqtisadi
sisteminə inteqrasiyasını sürətləndirməklə
yanaşı, onu həm də Avropanın
enerji təhlükəsizliyinin etibarlı
təminatçısına çevirdi. Beləliklə, Heydər Əliyevin təbirincə
desək, əsrlər boyu neft
ölkəsi kimi tanınan Azərbaycanın
milli sərvəti - “qara
qızıl” xalqın rifahının yüksəldilməsinə,
ölkənin gələcək inkişaf
məqsədlərinə istiqamətləndirildi: “Bizim məqsədimiz təkcə neft hasil etmək, onu nəql etmək, bundan
vəsait əldə etməkdən ibarət deyildir.
Bizim məqsədimiz
neftdən gələn bütün mənfəətləri
həm siyasi, həm iqtisadi,
həm də başqa mənfəətləri
Azərbaycan xalqının gələcək mənafeyinə,
rifahına yönəltməkdən ibarətdir”.
Transmilli xarici neft şirkətlərinin ölkəyə böyük məbləğdə investisiya yatırması, dünya
siyasətində karbohidrogen resursları uğrunda gedən kəskin mübarizədən
diplomatik məharətlə yararlanmaq, bu yolda ciddi qarşıdurma
və açıq-gizli təzyiqlər önündə yenilməz
siyasi iradə nümayiş
etdirmək milli maraqlarımıza ciddi
sədaqət nümunəsi idi. Heydər
Əliyevin neft strategiyası da, dövlətçilik və geosiyasət
konsepsiyası da Azərbaycan
xalqının milli maraqlarına xidmət
edirdi. Ulu öndər
1993-cü il iyun
ayının 18-də ABŞ-ın aparıcı mətbuat
orqanlarından biri olan
“Çikaqo - Tribun” qəzetinə
verdiyi müsahibəsində demişdir: “Başa
düşürəm ki, Azərbaycana cəlb
olunmuş neft şirkətlərinin
öz maraqları var.
Bu, tamamilə təbii məsələdir.
Ancaq eyni zamanda, biz də ölkəmizin
maraqlarını neft şirkətlərinin
maraqlarından üstün
tutmalıyıq”.
Neft strategiyası işlənib-hazırlanarkən
qarşıya çıxan mühüm məsələlərdən
biri də beynəlxalq səviyyədə
danışıqlar aparmaq qabiliyyəti olan, Xəzər hövzəsində neft-qaz hasilatının perspektivinə xarici şirkətləri inandıra bilən, eyni zamanda, ölkənin
maraqlarını arıdıcıl müdafiə etməyə qadir
olan professional mütəxəssislərə
və diplomatlara böyük
ehtiyac duyulması idi.
Bu məsul məqamda ümummilli
lider cənab İlham
Əliyevin ARDNŞ-in vitse-prezidenti
təyin olunması haqqında sərəncam imzaladı. Hadisələrin
sonrakı gedişatı bu addımın
nə qədər doğru olduğunu sübuta yetirdi. Azərbaycanın o dövrdəki çətin durumundan
istifadə edərək müqavilə imzalanarkən özləri
üçün daha əlverişli
şərtlər irəli sürən transmilli
şirkətlərin əsassız iddialarının, güzəşt
istəklərinin qarşısına birdəfəlik sədd
çəkildi. Bu mənada həmin
illərdə neft müqavilələri
sahəsində danışıqlar prosesinə rəhbərlik
etmiş, ARDNŞ-in birinci vitse-prezidenti vəzifəsində
çalışmış cənab İlham
Əliyevin fikirləri olduqca təqdirəlayiqdir:
“Neft müqavilələrini
imzalayarkən mən, ilk növbədə,
geosiyasi məsələləri qaldırır,
yalnız bu sahədə anlaşma
əldə olunandan sonra
texniki-iqtisadi problemlərin həllinə keçir, hər bir məsələni
konkretləşdirməyə başlayırdım”.
Heydər
Əliyev Azərbaycanın iqtisadi inkişaf strategiyasında sistemli
transformasiyanı dərin elmi məntiq əsasında
reallaşdırmağı tövsiyə edirdi:
“İstədiyimiz məqsədlərə çatmaq
üçün vəzifə
iqtisadiyyatın bütün sahələrində
islahatlar aparmaqdan və
bu islahatlar vasitəsi
ilə Azərbaycanın mövcud
iqtisadiyyatını sərbəst
iqtisadiyyat - bazar
iqtisadiyyatı prinsipləri əsasında irəlilətməkdən
ibarətdir”.
Qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycan
iqtisadi inkişafın dünya
təcrübəsinin nəzəri və praktiki
dərslərini nəzərə almaqla
yanaşı, islahatlar kursunu
həyata keçirərkən heç bir kənar tövsiyə buketinə və maddi stimullarla pərdələnmiş
“kömək” təşəbbüslərinə etimad
göstərmədi. Yəni tənəzzülün
qarşısının alınmasının, dirçəliş
istiqamətində reallaşdırılan tədbirlərin
ağır yükü daxili
resursların səfərbər olunması hesabına
qaldırıldı. Resurslar, tranzit potensialı, təsərrüfatçılıq
mexanizminin çevik
transformasiyası, sahibkarlığın və sosial
siyasətin genişlənməsinə dövlət
qayğısı daxili mənbələrdən
düzgün istifadə
strategiyasının əsas prioritetləri idi.
Hər bir ölkədə müstəqil
iqtisadiyyatın yaradılması həm iqtisadi,
həm sosial-siyasi, həm də mənəvi
məsuliyyət doğurur. İqtisadi məsuliyyətin, əmək və
istehsal intizamının gücləndirilməsi,
fərdi, kollektiv, ümumdövlət mənafelərinin
bazar metodları ilə
uzlaşdırılması,
ölkənin iqtisadi müstəqilliyini, iqtisadi fəaliyyət azadlığını
genişləndirməyin ilkin şərtləridir.
Azad istehsal-təsərrüfat əlaqələri
ölkədə köhnəlmiş istehsal-təsərrüfat
formalarından uzaqlaşmağı, çevik
istehsal, mütərəqqi əmək vərdişlərinin
tətbiqini tələb edir. Bu isə müntəzəm potensial
ehtiyatlar axtarmaq, iş qüvvəsi, yeni texnologiya, maliyyə vəsaitləri ilə çevik manevr deməkdir.
Müasir dövrdə iqtisadi
müstəqilliyin və mənəvi-hüquqi məsuliyyətin
mahiyyəti də məhz bunda özünü ifadə edir.
Ulu öndər Heydər Əliyev bildirirdi
ki, bazar
iqtisadiyyatına keçid yalnız iqtisadi müstəqilliyin əldə edilməsi,
bazar mexanizminin elementlərinin
formalaşdırılması ilə məhdudlaşdırıla
bilməz. Öncə, iqtisadi məsuliyyəti
və mədəniyyəti formalaşdırmaq, mülkiyyət
formalarının təşəkkülünə iqtisadi
şərait yaratmaq, istehsal
haqqında düzgün və müstəqil
qərarlar qəbul etmək üçün
istehsalçılara hüquq vermək, vətəndaşların
rifahını təmin etmək gərəkdir.
İqtisadi yüksəlişin yeni
texnologiyadan və müasir
kreativ təfəkkürə malik kadrlardan
asılılığı, real iqtisadiyyatda xüsusi
mülkiyyət növlərinin üstün
mövqeyi, rəqabət mühiti,
makroiqtisadi müvazinətin həlledici əhəmiyyət
kəsb etməsi industrial və postindustrial dövrün
başlıca cəhətləridir.
Daxili və xarici istehsal
əlaqələrinin yeni iqtisadi
məzmun kəsb etdiyini yaxşı dərk
edən ümummilli lider
Heydər Əliyev meqoiqtisadiyyata - beynəlxalq
əmək bölgüsünün doğurduğu irimiqyaslı ərazi-təsərrüfat
sisteminə xüsusi diqqət yetirməyi
tövsiyə edirdi. İqtisadi-ərazi sisteminin istehsal və funksional sahələrə ayrılması nə qədər dərinləşirsə,
onların qarşılıqlı əlaqələnməsi də
bir o qədər
güclənir. Bu sistemin
formalaşmasında təbii, əmək, maddi,
maliyyə və digər resurslar ilkin amillər kimi
çıxış edir. Lakin
ərazi-istehsal sistemi
formalaşdırılarkən konkret tələblər,
iqtisadi meyarlar, regional xüsusiyyətlər, istehsal
amillərinin tətbiqi nisbəti mütləq nəzərə
alınmalıdır. Azərbaycanda regional
xüsusiyyətlər, əsasən belə
qruplaşdırılır:
- torpaq, kapital və əmək resurslarının
strukturu;
- istehsal
sahələrinin strukturu;
- məhsul növləri
istehsalının ərazicə yerləşdirilməsi;
- ərazi üzrə istehsal olunan məhsulların təbii resurs potensialı.
Heydər
Əliyevin iqtisadi inkişaf strategiyasında
ictimai meyllər, hadisə və proseslər tarixi şərait və təbii resurslarla kompleks əlaqədə ümumiləşdirilir, istehsal-təsərrüfat
fəaliyyətində, müxtəlif
proqram və layihələrin işlənib-hazırlanmasında
diqqətlə nəzərə
alınırdı.
(ardı gələn sayımızda)
Həsən
HƏSƏNOV,
“Xalq qəzeti”nin
baş redaktoru
Xalq qəzeti.- 2014.- 14 dekabr.- S.3.