Cümhuriyyətin yadigarı:
Bakı Dövlət Universiteti
Bakı
Dövlət Universiteti – 95
Bakı Dövlət Universiteti Azərbaycan
xalqının milli sərvətidir.
Heydər ƏLİYEV
Ümummilli lider
Tarixdə
xalqlar öz sayına görə yox, elm, təhsil, mədəni
səviyyəsinə görə tanınır və yad olunur.
Belə ki, qədim dövlətlər olan - Misir,
Yunanıstan, Hindistan, Çin və
Mesopotamiya apardıqları saysız-hesabsız müharibələrə
görə yox, bəşər mədəniyyətinə və
elminə verdikləri töhfələrə görə tarixə
düşmüşlər. Xalqı kütlə
düşüncəsindən ayıran, cəmiyyətin fəal
üzvünə çevirən, onu mübariz edən elm və
təhsildir. VII əsrin ortalarından başlayaraq Azərbaycanda
İslam dini yayılmağa başladı və bu, burada
yaşayan xalqların vahid etnos halında formalaşmasına təkan
verdi. İslam dini təbliğ
edirdi ki, elm Çində olsa belə, onun ardınca getmək
lazımdır.
IX əsrin II yarısından başlayaraq
Azərbaycan hökmdarları maarif və elmin inkişafına
xüsusi qayğı göstərir, qabaqcıl elm
adamlarını saraya toplayır, möhtəşəm məscidlər
ucaldır, mədrəsələr
açdırırdılar. Azərbaycanın
bütün Şərqdə məşhur olan Gəncə, Bərdə,
Marağa, Şamaxı, Dərbənd, Təbriz, Ərdəbil
və başqa şəhərlərində mükəmməl
təhsil verən çoxlu məktəb və mədrəsələr
fəaliyyət göstərirdi. Məscidlərdə
“Qurani-Kərim”lə yanaşı, müxtəlif elm sahələrinə
dair ilkin məlumatlar verilir, mədrəsələrdə dini
biliklər, şəriətlə yanaşı, məntiq,
Şərq dilləri və təbiət elmlərinin öyrənilməsinə
xüsusi diqqət yetirilirdi.
Avropada ilk universitetlər XI əsrdən
təsis olunmağa başladı. Amma bu
yol nə qədər şərəfli olsa da, onun uğurla
başa çatdırılması çətin və
üzücü olurdu. Belə ki, orta əsrlər
Avropasında kilsə hər şeyi öz təsiri altına
almışdı. Din xadimlərinə belə gəlirdi
ki, din adamları savad sahibi və hər şey haqqında
hökm vermək iqtidarında olduqları üçün
dünyəvi təhsilə ehtiyac yoxdur. Ona
görə ayrı-ayrı adamların dünyəvi təhsillə
bağlı çağırışları uğursuzluğa
düçar olurdu. Amma zaman öz
sözünü deyirdi, dini hakimiyyət yavaş-yavaş zəifləyir,
dünyəvi elmlər üçün yollar
açılırdı. Buna ən bariz
nümunə 1088-ci ildə İtaliyada Boloniya Universitetinin təsis
edilməsi oldu. 1096-cı ildə Oksford, 1209-cu ildə Kembric,
1303-cü ildə Roma, 1348-ci ildə Praqa, 1365-ci ildə Vyana,
1453-cü ildə Barselona və İstanbul universitetləri fəaliyyətə
başladı.
Vaxtilə Nəsrəddin Tusinin Marağa
şəhərində açdığı rəsədxana,
Rəşidəddinin Təbrizdə təsis etdiyi
“Dar-üş şəfa” (müalicə kompleksi), “Nizamiyyə”
mədrəsəsi, Şah İsmayıl Xətainin
dövründə Təbrizdə açdırdığı
kitabxana xalqımızın ən böyük uğurları
sırasında yer almışdır. Təbriz
kitabxanasının yaradılmasının nəticəsi idi
ki, bu saraya “Şərqin Rafaeli” adı ilə məşhurlaşmış,
Nizami Gəncəvinin “Xəmsə”sinin əlyazmasına
çəkilmiş miniatürləri ilə hazırda
İstanbulun Topqapı və Londonun Britaniya muzeylərini bəzəyən
Kəmaləddin Behzad kimi rəssamlar toplaşdı.
Nadir şahın ölümündən
sonra Azərbaycanda yaranan müstəqil xanlıqların daim təhdid
altında olması, həm xaricdən, həm də daxildən
təhlükələr elmin və təhsilin inkişafı
üçün maneələr törədirdi.
Xanlıqların əsas məqsədləri öz ərazilərini
qorumaqdan ibarət olduğundan, çox təəssüflər
olsun ki, Azərbaycanda rahat yaşamaq, müstəqil söz sahibi
olmaq, öz dini dəyərlərinə etiqad etmək və ən
nəhayət, bu torpağın sahibi kimi hökm vermək uzun
çəkmədi. XIX əsrin əvvəllərindən
Azərbaycan torpaqlarının Rusiya imperiyası tərəfindən
işğalına başlandı. Xanlıqların
müstəqilliyinə son qoyan 1813-cü il
Gülüstan və 1828-ci il Türkmənçay müqavilələrindən
sonra Şimali və Cənubi Azərbaycan bölgüləri
meydana gəldi. Türkmənçay müqaviləsinin XV bəndi
xalqımızın gələcək həyatı
üçün faciələrin bünövrəsini qoydu:
İran ərazisində yaşayan ermənilər istənilən
vaxt Azərbaycan ərazisinə köçə bilər, Azərbaycanın
istənilən torpağında yurd sala bilərdi və s.
Çar Rusiyası gəlmə erməniləri hər vasitə
ilə və açıq şəkildə himayə edirdi. Bu,
azmış kimi, çar I Nikolay Azərbaycanın tarixi
torpaqları olan Naxçıvan və İrəvan xanlıqlarının
ərazisində erməni vilayətinin yaradılması
haqqında fərman verdi.
Beləliklə, zorla işğal edilən
Azərbaycan torpaqlarında özgə dil, özgə din,
özgə hakimiyyət fəaliyyətə başladı. Bu o vaxtlar dünyada mövcud olan portəgiz, ispan və
ingilis işğalına bənzəmirdi. Bu
işğalın mahiyyətində təkcə əsarət
zənciri yox, həm də erməniyə dayaq durmaqla yerli
müsəlman əhalisinin torpaqlarının əlindən
alınıb yadlara verilməsi və min illər boyu bu ərazidə
məskunlaşan insanlara qarşı soyqırımı siyasəti
var idi.
Çar Rusiyası Azərbaycan xalqını öz mənəvi
dəyərlərindən məhrum etmək üçün
Şimali Azərbaycanı müsəlman qonşularından təcrid
etməyə nail oldu. Albaniyanın keçmişi ilə
bağlı tarixi abidələri məhv etdi və ya erməni
idarəçiliyinə verdi. Hətta
1836-cı ildə Alban kilsəsini ləğv edərək
onun bütün səlahiyyətlərini erməni kilsəsinə
verdi.
XIX əsrin 40-cı illərində
çar Rusiyası tərəfindən həyata keçirilən
inzibati islahatlar azərbaycanlıları çox şeydən
məhrum etdi. İnzibati islahat adı
altında mülkədar-bəylərin irsi torpaqları əllərindən
alındı. Yerli xalq milli-mənəvi dəyərlərindən
uzaqlaşdırıldı. Din adamlarının ən
barışmaz zümrə olduğunu hiss edən çarizm
Tiflisdə Zaqafqaziya Müsəlmanları Ruhani İdarəsini
təsis etdi. Ədalət naminə qeyd etmək
lazımdır ki, bu idarə çarizm tərəfindən təşkil
olunsa da, bütün fəaliyyəti dövründə öz
xalqının maraqlarına zidd heç bir hərəkətə
yol vermədi. Əksinə, milli-mənəvi dəyərlərimizi
qorumaq üçün ziyalılarımızla əl-ələ
verdi.
XIX əsrin ortalarından başlayaraq Azərbaycan
xalqının tarixində yeni bir istiqamət
formalaşmağa başladı. Çarizmin
işğalına qədər bütün fəaliyyətini
müsəlman ölkələri ilə quran Azərbaycan
xalqı özündən asılı olmayaraq,
üzünü Rusiyaya çevirməyə məcbur edildi.
Azərbaycanın yeni ziyalı nəsli
yetişməyə başladı. Azərbaycan
tarixşünaslığının banisi,
maarifçi-demokratik istiqamətin ilk nümayəndəsi
Abbasqulu ağa Bakıxanov çarizmə qarşı
mübarizənin daha sivil yolunu seçdi. 1837-ci il Quba üsyanının təşkilatçılarından
sayılan A.Bakıxanov bu hərəkatın uğur qazana bilməməsinə
ancaq təəssüflənə bildi. Üsyan
iştirakçılarının hamısı ağır cəzalandırıldı.
Xan ailəsindən çıxan,
işğal ağrılarını yaşayan və
uğursuzluğun şahidi olan A.Bakıxanov azərbaycanlı
əhalinin savadlanması üçün təhsil
ocaqlarının - məktəblərin
açılmasını vacib sayırdı. Hətta bu barədə ən yuxarı instansiyalara məktublarla
müraciət etdi. A.Bakıxanov
maarifçi-demokratik istiqamətin ilk qaranquşu idi.
A.Bakıxanov Quba kimi bir əyalət
şəhərində elə bir kitabxana yaratmışdı
ki, həmin mənbələr əsasında Şərq və
Qərb tarixinə, fəlsəfə və coğrafiyaya, məntiq
və əxlaqa dair qiymətli elmi əsərlər qələmə
alınmışdır.
A.Bakıxanovun maarifçi missiyası
M.Kazımbəy, M.F.Axundzadə, M.Ş.Vazeh,
M.C.Topçubaşov və başqaları tərəfindən
uğurla davam etdirildi.
Mirzə Fətəli ilə davam olunan
yola inqilabçı-demokratların ilk qaranquşlarından
olan Həsən bəy Zərdabi qoşuldu. Həsən bəy bütün ömrünü millətin
təhsilinə həsr etdi. Hətta öz
evində məktəb açdı, şagirdlərin
kitablarını da, müəllimlərin məvacibini də
öz cibindən ödəməli oldu. Xalqına
xidmət baxımından Həsən bəy zirvədir.
XX əsrin əvvəllərindən
başlayaraq hümmətçilik düşüncələrindən
millətçiliyə qədəm qoyan milli
ziyalılarımız ağır bir yükün altına
girdilər. Bu işdə milli burjuaziya milli
ziyalılara yaxından dəstək oldu. Milli
burjuaziya var-dövləti ilə, milli ziyalılarımız
isə milli düşüncələri ilə azərbaycançılıq
məfkurəsinin yaradılmasına başladılar.
Gəncənin vətənpərvər
ziyalılarından olan Ələkbər bəy Rəfibəyli
yazırdı: “Nə qədər ki, milli məktəb yoxdur,
milli tərbiyə də olmayacaqdır”. Gəncədə
milli məktəbin açılmasına təkid edən
Ələkbər bəy Rəfibəyliyə çar
üsul-idarəsinin rəsmiləri belə cavab verdilər:
“Qoy, sizin cocuqlar rus məktəblərində Quranı rus
dilində oxusunlar, sonra da sizə axundluq, mollalıq və
yaxud da əfəndilik etsinlər”. 100 il ərzində
Azərbaycan xalqı təhsillə bağlı çar idarələrindən
buna oxşar cavablar alırdılar.
Bir əsrdən çox Cənubi Qafqazı
işğal altında saxlayan çarizm süqut edənə
qədər burada ali məktəb açmadı.
Bu çarizmin müstəmləkəçilik,
qeyri-rus xalqlarına zülm etmək və onları mənəvi
əsarətdə saxlamaq siyasətinin bilavasitə təzahürü
idi.
1914-cü ildə I Dünya müharibəsi
başlandı. Çar Rusiyası Fransa və
İngiltərə ilə müttəfiq olaraq Almaniya bloku ilə
vuruşurdu. Osmanlı Türkiyəsi də
Almaniya tərəfdən bu müharibəyə qoşuldu.
Uzun sürən müharibə Rusiyanı
çökdürdü və 1917-ci ilin fevralında Rusiyada
300 ildən artıq hakimiyyətdə olan Romanovlar sülaləsi
devrildi. Rusiya əsarətindən qurtulmaq
üçün xalqlar yollar arayırdı. Bu mücadilədə ilk qurtulan, müstəqilliyə
qovuşan polyaklar və finlər oldu. Azərbaycanın
milli düşüncəli ziyalıları Əli bəy
Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağaoğlu, Məmməd
Əmin Rəsulzadə, Əlimərdan bəy
Topçubaşov, Fətəli xan Xoyski, Nəsib bəy Yusifbəyli
və başqaları Azərbaycanın gələcək
siyasi xəritəsini cızdılar. Bu yolda
kifayət qədər çətinliklər vardı.
Gah tatar, gah dağıstanlı, gah müsəlman, gah türk, gah da
müxtəlif adlar altında milli-dini zülmə məruz
qalan Azərbaycan xalqı istiqlala qovuşmaq üçün
fürsəti əldən vermək istəmirdi. Bədnam qonşumuz da dinc dayanmırdı, Azərbaycan
torpaqları hesabına qondarma “böyük erməni dövləti”
yaratmaq xülyasını reallaşdırmağa
çalışırdı. Bu işdə
ona həm Qərb, həm də Rusiya kömək edirdi. Azərbaycan xalqını öz tarixi torpaqlarından
didərgin salmaq üçün S.Şaumyanın
başçılığı ilə Bakı Soveti qurumu
yaradıldı. Azərbaycan xalqı ilə
heç bir əlaqəsi olmayan bu qurum daşnak qüvvələri
ilə birləşərək 1918-ci ilin martında təkcə
Bakı şəhərində 11 mindən artıq insanın
həyatına son qoydu. Şamaxı qəzasında 18
min, Quba qəzasında 16 min, Qərbi Azərbaycanda 10 minlərlə,
Zəngəzurda 10 min, Cənubi Azərbaycanda 80 min günahsiz
insan soyqırımına məruz qaldı. 10
minlərlə insan qaçqın və köçkün vəziyyətinə
salındı. Bu qırğınlar
işıqlı səhərə gedən yolun zülmət
gecəsi idi. Azərbaycanın demokratik ziyalıları
yüz il əsarətdə olduğu
Rusiyadan əlini üzərək üzünü Osmanlıya
tutdular.
Beləliklə, 1918-ci ilin mayın 28-də
Tiflisdə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti elan olundu. Milli Hökumət iyunun 17-də Gəncəyə,
sentyabrın 15-də isə Qafqaz İslam Ordusunun köməyi
ilə Bakı şəhərinə köçdü. Milli Hökumət ilk gündən xalqın maariflənməsini
ön plana çəkdi. Hökumətin
xalq maarifinin inkişafına çox mühüm təkan verən
ilk tədbirlərindən biri Azərbaycan dilinin dövlət
dili elan edilməsi ilə bağlı verdiyi qərar oldu.
Təhsil sahəsində həyata keçirilən
mühüm tədbirlərdən biri də məktəblərin
milliləşdirilməsi idi. Hökumətin
qərarında göstərilirdi ki, bütün ibtidai tədris
müəssisələrində təhsil şagirdlərin
öz ana dilində aparılmalı və dövlət dili
olan Azərbaycan dilinin tədrisi icbari surətdə həyata
keçirilməlidir. Hökumətin xüsusi qərarı
ilə Xalq Maarif Nazirliyində ali və
orta ixtisas təhsili, xalq təhsili və peşə təhsili
işləri üzrə şöbələr
yaradıldı. Ölkənin hər yerində
müxtəlif pillələrdən olan məktəblər,
gimnaziyalar, qız məktəbləri, uşaq
bağçaları, qısa müddətli müəllim
kursları və kitabxanalar açılırdı.
Hələ 1917-ci ildə Romanovlar sülaləsinin
devrilməsindən sonra Müvəqqəti Hökumət
keçmiş imperiyanı, o cümlədən Cənubi
Qafqazı əlində saxlamaq üçün Tiflis Şəhər
Dumasına göndərdiyi şifrəli teleqramda Tiflisdə
Rus Universitetinin təşkili üçün təcili surətdə
layihə və smeta tərtib olunmasını təklif
etmişdi. Bu məqsədlə Tiflis ali
qadın kurslarının professorlarından ibarət komissiya
yaradıldı. I Dünya müharibəsi ilə bağlı
Qafqaz ordusunun baş cərrahı təyin olunmuş
V.Razumovskiyə ali qadın
kurslarının tibb fakültəsi üçün layihə
hazırlamaq tapşırıldı. İşin
öhdəsindən uğurla gələn V.Razumovski universitet
komissiyasının sədri təyin edildi. Beləliklə, V.Razumovskinin başçılıq
etdiyi komissiya universitetin layihə və smetasını
hazırlayıb, Zaqafqaziya Komissarlığının
müzakirəsinə verilməsi üçün Maarif naziri
Fətəli xan Xoyski ilə görüşdü.
Universitetin layihə və smetası hazırlanan dövrdə
Cənubi Qafqazın siyasi həyatında mühüm dəyişikliklər
baş verdi. 1917-ci ilin
oktyabrında Rusiyada bolşeviklər çevriliş yolu ilə
hakimiyyətə gəldilər. Müvəqqəti
Hökumət devrildi. Çevrilişə
etiraz olaraq Zaqafqaziya Komissarlığı Rusiyadan ayrıldığını
elan etdi. Belə bir vaxtda Maarif naziri F.Xoyski
universitetin Bakıda açılmasını Komissiya sədrinə
təklif etdi. Siyasi hadisələr bir-birini əvəz etməyə
başladı. Zaqafqaziya Komissarlığı istefa verdi, onu Zaqafqaziya Seymi əvəz etdi.
1918-ci il mayın 26-da gürcü
deputatlar Zaqafqaziya Seymindən çıxaraq
Gürcüstanın müstəqilliyini elan etdilər. 1918-ci ilin iyulunda Tiflisdə V.Razumovskinin rektor
seçildiyi və tədrisin rus dilində aparılması nəzərdə
tutulan Zaqafqaziya Universiteti açıldı. Əslində,
bu ali məktəb üç xalqın
maraqlarını təmin edə bilən təhsil qurumu kimi nəzərdə
tutulmuşdu. Eyni zamanda, ali məktəbin maliyyə xərclərini də
bu üç respublika ödəməli idi.
Tarixi Azərbaycan torpaqlarında erməni dövlətini
təşkil edən
Ararat Respublikası Azərbaycana qarşı ərazi
iddialarından əl çəkmir, eyni zamanda, Ermənistanla
Gürcüstan arasında Borçalı torpaqları
üstündə müharibə yaşanırdı. Ermənistan Qafqaz Universitetinə maliyyə
yardımı göstərməkdən imtina etdi. 1918-ci ilin fevralında yaradılan Tiflis Universiteti həmin
ilin sentyabrında Tiflis Dövlət Universitetinə
çevrildi. (Tiflis Universitetinin ilk rektoru,
gürcü tarixçisi İvane Cavaxişvili olmuşdur.
Bu universitet hazırda onun adını
daşıyır). Beləliklə,
gürcü dilində tədrisə başlayan Tiflis Universiteti
ilə rəqabət aparmaqda çətinlik çəkən
rusdilli Zaqafqaziya Universiteti ya fəaliyyətini
dayandırmalı, ya da başqa şəhərə
köçməli idi.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
hökuməti Zaqafqaziya Universitetinin Bakıya
köçürülməsi məsələsini müzakirə
etmək üçün Xalq Maarif nazirinin müavini Həmid
bəy Şahtaxtinskini Tiflisə danışıqlara göndərdi. Milli Hökumət Zaqafqaziya Universitetinin bütün
çatışmazlıqlarına baxmayaraq, onun Bakıya
köçürülməsində israrlı idi.
1919-cu il mayın 19-da V.Razumovskinin
başçılıq etdiyi universitet komissiyası Milli
Hökumət tərəfindən təsdiq olundu. Mayın 21-də universitet komissiyasının ilk
iclası keçirildi və qısa müddət ərzində
universitetin yaradılması ilə bağlı layihə Xalq
Maarif Nazirliyinə təqdim olundu. İyulun
7-də Milli Hökumət universitetlə bağlı layihəni
geniş müzakirə edərək qəbul etdi.
Universitetin təsis olunması ilə
bağlı layihə parlament müzakirəsinə
çıxarıldı.
1919-cu ilin avqustun 18-də Azərbaycan
Parlamentinin 66-cı iclasında universitetin təsis edilməsi
haqqında qanun layihəsinin ilkin müzakirəsinə
başlandı. İclasın sədri Həsənbəy
Ağayev ilk sözü Mustafa Mahmudova verdi.
M.Mahmudov təklif etdi ki, universitetin
açılması ilə bağlı məsələ
onların fraksiyalarında müzakirə olunmadığı
üçün gələn iclasa qədər təxirə
salınsın. Məsələnin
müzakirəsi səsvermə yolu ilə növbəti iclasa
keçirildi.
Avqustun 21-də parlamentin 67-ci iclası
bütövlükdə universitetin təşkili haqqında məsələyə
həsr olundu. İlk əvvəl “Müsavat”ın
üzvü Mehdi bəy Hacınski hökumətin universitetin təşkili
ilə bağlı gördüyü işlər haqqında ətraflı
məlumat verdi. Məlum oldu
ki, universitetin təşkili ilə bağlı parlamentə qədər
və parlament müzakirələrində iki fikir mövcuddur.
Birinci fikrin tərəfdarları heç bir səbəb
göstərmədən universitetin tezliklə
açılmasının tərəfdarı idilər, ikinci
fikrin müdafiəçiləri isə vaxtın
azlığını nəzərə alaraq hələlik
gözləməyi məsləhət bilirdilər. Mehdi
bəy Hacınski parlamentə xitabən sual etdi: “Bakıda
darülfünun olması mümkündürmü? Hökumət
bəyan edir ki, mümkündür, çünkü
professor-müəllim heyəti Bakıya gəlməyinə
etiraz etmir, tədris müəssisəsi kimi kommerçeski məktəbin
binası hazır, tibb şöbəsi üçün alət-avadanlıq
nümunələri var və s. Universitetin
açılması üçün daha nə
lazımdır?”
“Əhrar” partiyasının sədri Qara bəy
Qarabəyli universitetin açılmasına etiraz etmirdi, amma
iddia edirdi ki, bilmirik, universiteti kimlər açır, kimlər
oxuyacaq, şərtlər necə olacaq?
Məmməd Əmin Rəsulzadənin
parlamentdəki çıxışı uzun olsa da məzmun
etibarilə hətta opponentlərini də razı saldı.
Çıxışın ana xəttini
aşağıdakılar təşkil edirdi: “Bizə nə
üçün universitet lazımdır? Biz nə
üçün rus dilində təhsilə möhtacıq?
Milli darülfünun arzusunda olanlar nə
üçün dərd çəkməməlidir?” M.Rəsulzadə
dedi: “Elmin vətəni yoxdur, rus dilində hər hansı bir
elmin tədrisi rus işğalı üçün şərait
yaratmır. Rus darülfünunlarında təhsil
edənlərdən zərər görən olmayıb. Ən əsası, bu darülfünun get-gedə
milliləşəcək”. Əslində, M.Rəsulzadənin
bu çıxışı universitet təşkil etməklə
nəyə nail ola bilərik, təşkil
etməsək nələri itirə bilərik sualına ən
tutarlı cavab idi. O, çıxışını bu
sözlərlə bitirdi: “Heç bir millət tarixin ilk
addımında milli bir darülfünunə sahib olmamışdır.
Əvvəlcə özgələrdən istifadə
edərək, sonra get-gedə qüvvət kəsb etmişdir.
Darülfünun hər dildə olsa da olsun,
açıb oxumalıyıq. Çünki
bu müəssisə ilə biz bir ürfan müəssisəsi
qururuq və öz gənclərimizi onun vasitəsi ilə
ziyalandırıb, istədiyimiz milli professorlarımıza tədricən
sahib olacağıq”.
“Əhrar” partiyasının təmsilçisi
iddia edirdi ki, büdcə get-gedə xalqımızın
boynunu əyir, əgər darülfünun büdcəsini də
bura əlavə etsək, insanların vəziyyəti daha da
ağırlaşacaq. Nə qədər ki, milli
tələbələrimiz yoxdur, nə qədər ki, milli
müəllimlərimiz yoxdur, darülfünun
açılmasına da hələlik ehtiyac yoxdur.
Həmişə müxalif yönümlü
çıxışları ilə diqqəti cəlb edən
sosialistlərin nümayəndəsi Səmədağa
Ağamalıoğlu nə üçün bizə univeristet
lazımdır sualını belə cavablandırdı: “Burada
söyləyirlər ki, universitet 18 milyon pul aparır. Ona görə onu hələlik açmaq olmaz.
Mən isə deyirəm ki, universiteti
açmaqla biz gələcəkdə 18 milyon yox, bəlkə
18 milyard mənfəət götürdük. Bu universitet bir palıd ağacına bənzəyir,
basdırarsan, iyirmi ildən sonra nəhəng ağaca
çevrilər. Bir halda ki, fürsət və
məqam özü gəlib, professorlar var, özləri gəlib
işləmək istəyirlər, onları əldən
buraxmaq olmaz”.
Sosialist Əliheydər Qarayev universitetin
açılmasına tərəfdar olduğunu belə izah
etdi: “Doğrudur, darülfünun öz ana dilimizdə milli
olmalı idi. Bir mədəniyyət ki, füqərayi-kasibə
üçün gəlir, siz barmağınız ilə onu
tutmayın, qoyun, o işıq Azərbaycan füqərayi-kasibəsi
üzərinə düşsün”.
Gərgin keçən müzakirələrin
sonunda Maarif naziri Rəşid bəy Kaplanov və Mehdi bəy
Hacınski universitetin tezliklə açılması
üçün hamını həmrəyliyə
çağırdı. İclasın sonunda layihənin
maddə-maddə səsə qoyulması qərara
alındı.
Avqustun 25-də parlamentin 68-ci iclasında
Mehdi bəy Hacınski darülfünun təşkili haqqında
qanun lahiyəsini maddə-maddə səsə qoymağı təklif
etdi. “İttihad”ın sədri universitetə
muxtariyyət hüququnun verilməsini yolverilməz saydı.
Onun fikrincə, yabancı professorlardan ibarət
bir quruma muxtariyyət hüququ verilə bilməz. Məsələyə aydınlıq gətirmək
istəyən Mehdi bəy Hacınski bildirdi ki, 72 maddədən
ibarət darülfünun nizamnaməsində universitetə
muxtariyyət hüququ verilir və bu muxtariyyət nizamnamə
daxilində olacaqdır. Bu maddəyə münasibət
bildirən Məmməd Əmin dedi: “Onların muxtariyyəti
siyasi bir muxtariyyət deyil, nizamnamə daxilində elmi muxtariyyətdir.
Darülfünunu bu şəkildə qəbul
edib, ona muxtariyyət verilməlidir. Əgər
muxtariyyət verilməsi ilə bir təhlükə mövcud
olsa, hökumət əlinizdədir, hər şeyi yapa bilərsiniz”.
Avqustun 28-də parlamentin 69-cu
iclasının ikinci məsələsi qanun lahiyəsinin
ikinci müzakirəsi idi. Lakin
vaxt çatışmazlığı üzündən məsələnin
müzakirəsi növbəti iclasa keçirildi.
Sentyabrın 1-də parlamentin 70-ci
iclasında qanun layihəsinin üçüncü qiraəti
keçirildi. Bu məsələ ətrafında
parlament üzvlərindən Əliheydər Qarayev, Rəhim Vəkilov,
Mehdi bəy Hacınski və Qasım bəy Camalbəyov fikir
mübadiləsi apardılar. Təkliflər
səsə qoyulub, qəbul edildi.
Həmin iclasda Azərbaycan Parlamenti
Hökumətin təklifinə əsasən 100 nəfər azərbaycanlı
gəncin dövlət hesabına təhsil alması
üçün xarici ölkələrə göndərilməsi
haqqında qanun qəbul etdi. Parlament
xaricə göndərilən gəncləri seçmək
üçün Məmməd Əmin Rəsulzadənin sədrliyi
ilə Mehdi bəy Hacinski, Əhməd bəy Pepinov, Qara bəy
Qarabəyov və Abdulla bəy Əfəndiyevdən ibarət
xüsusi müsabiqə komissiyası yaratdı. Komissiya
iki həftə ərzində müsabiqəni uğurla həyata
keçirərək bu barədə hökumətə
yazılı açıqlama verdi. Nəticədə
Xalq Maarifi Nazirliyi tələbələrdən 49 nəfərə
Almaniya, 27 nəfərə Fransa, 4 nəfərə
İtaliya, 1 nəfərə İngiltərə, 6 nəfərə
isə Türkiyənin müxtəlif ali məktəblərinə
göndərilməsi haqqında rəsmi sənəd verdi.
Rusiyada vətəndaş müharibəsi getdiyi
üçün müsabiqədən keçən 13 nəfər
gənci ora göndərmək mümkün olmadı. 1920-ci
ilin aprelində Şimaldan əsən soyuq bolşevik küləyi
böyük ümidlərlə xaricə yola salınan bu gəncləri
acı və məşəqqətli həyat yaşamağa məhkum
etdi.
Sentyabrın 18-də parlamentin 74-cü
iclasında universitet professorlar şurasında tələbələrə
yer verilməsi, rektorun iki və ya üç illiyə
seçilməsi, seçilən rektorun Maarif naziri tərəfindən
təsdiq edilməsi maddələri qızğın
mübahisəyə səbəb oldu.
Müzakirələrə parlament üzvlərindən
Əhməd bəy Cövdət, Əliheydər Qarayev, Mehdi bəy
Hacınski, Stanislav Vonsoviç, Şəfi bəy Rüstəmbəyov
qoşuldular. İclasın sonunda nizamnamənin
ikinci fəsli səsvermə yolu ilə qəbul olundu.
Sentyabrın 22-də parlamentin 76-cı,
sentyabrın 29-da parlamentin 79-cu iclaslarında qanun layihəsinin
müzakirəsi davam etdirildi.
İclasın sədri Həsən bəy
Ağayev universitetin nizamnaməsinin üçüncü qiraətinə
keçdi. Nizamnamə bütün təklif
və əlavələrlə qəbul olundu.
İclasın sonunda Sultan Məcid Qənizadənin
növbədənkənar bəyanatı oldu:
“Darülfünun layihəsini qurtardıq. Bu
gün nizamnaməsi də oxunub təsdiq olundu. Bu gündən darülfünuna iqdam olunacaq. Tazə bina qoyduğumuz darülfünunun iki
böyük məktəbdə - kommerçeski və
gimnaziyada olacaqdır. Güman edirəm
parlamanın üzvləri ərz edəcəyimi
unutmamış olsunlar. Keçmiş mart
ayında bir hadisə oldu. O hadisədən bir neçə
gün qabaq Milli Şuranın ixtiyarında olan əsgərlər
Lənkəranda idilər. Məşhur Hacı
Zeynəlabdin Tağıyevin övladı Məhəmməd də
orada idi. Orada bir faciə oldu. Məhəmməd föt oldu. Onun cənazəsi
bura gətirilib dəfn edildikdə, neçə min adam müşayiət edirdi. O vaxt Hacı cənabları
adamların hüzurunda uca səslə dedi: “Həzarət! Mən hazırlaşırdım ki, oğluma toy
edim. Lakin qəza belə gətirdi ki,
oğlum əlimdən getdi. Ona görə
mən oğlumun yadigarı olaraq millətin xeyri
üçün, gələcəkdə cavanlar xoşbəxt
olsunlar deyə, istəyirəm ki, burada bir darülfünun təsis
olunsun. Onun təsisindən ötəri
öz passajımı darülfünuna bəxş edirəm".
İndi özümüz Cümhuriyyət olduq və
özümüzün darülfünunu olduğu
üçün Hacının vəd etdiyi bu təmiratı
bu darülfünun ixtiyarına alaq. İndi
təklifim budur ki, Hacı ilə bu məsələni
danışaq və həmin passaj darülfünun təsrüfünə
verilsin”.
1919-cu il avqustun 21-dən başlanan
parlament müzakirələri sentyabrın 29-da başa
çatdı. Parlament yetmiş iki maddədən
ibarət universitet nizamnaməsini qəbul etdi.
Beləliklə, 1919-cu il
sentyabrın 1-də Bakı Universiteti haqqında qanun,
sentyabrın 29-da isə Bakı universitetinin nizamnaməsi təsdiq
olundu. Parlamentin qəbul etdiyi qanunla universitetin
tarix-filologiya (Şərq şöbəsi daxil olmaqla),
fizika-riyaziyyat, hüquq və tibb fakültələrindən
ibarət təşkil olunması nəzərdə tutuldu.
1919-cu il sentyabrın 8-də
universitetin təşkilat komissiyası V.Razumovskini rektor,
N.Dubrovskini tarix-filologiya fakültəsinin, professor
İ.Şirokoqovoru tibb fakültəsinin dekanı seçdi.
Yeri gəlmişkən, 1909-cu ildə Saratovda, 1918-ci ildə
Tiflisdə, 1919-cu ildə isə Bakıda universitetlərin əsasını qoymaq şərəfi
V.Razumovskiyə nəsib olmuşdur.
1919-cu il noyabrın 10-da Universitet
Şurasının ilk iclası keçirildi. İclasda
professor-müəllim heyətinin tərkibi təsdiq olundu,
noyabrın 15-i universitetdə ilk dərs günü elan olundu.
1919-1920-ci tədris ilində tarix-filologiya
fakültəsinin I kursuna 509 həqiqi tələbə qəbul
edildi. Onlardan 125 nəfər müsəlman, 178 nəfər
yəhudi, 121 nəfər rus, 67 nəfər erməni, 5 nəfər
gürcü, 13 nəfər polyak və alman idi.
Bakı Universitetinin fəaliyyətə başlaması
münasibətilə V.Razumovski yazırdı: “Azərbaycan
öz maarif ocağını yaratdı, türk
xalqının tarixinə yeni parlaq səhifə
yazıldı. Asiya ilə Avropanın
qovşağında yeni məşəl yandı”.
P.S. Salam, xalqımın, ilk ali təhsil
ocağı, 95 yaşlı Bakı Dövlət Universitetim! Bu vaxta qədər sənin tarixinlə bağlı
çox yazılıb. Min-bir əziyyətə
qatlaşıb səni təsis edənlər ittiham da olunub,
böhtanlara da məruz qalıb. Bəzən sənin təşkilində
haqqı olanları haqsız çıxarmaq üçün
yaranma tarixini bir il qabağa atanlar da olub.
Əsas məqsəd səni 1917-ci il
oktyabr çevrilişinin (inqilabının) yetirməsi kimi qələmə
vermək idi. Sovet dönəmində yazılan məqalələrin,
nəşr edilən kitabların, keçirilən yubileylərin
çoxunda isə sənin yaranma tarixin Azərbaycanın sovet
Rusiyası tərəfindən işğal edilməsinin
ildönümünə salınırdı.
Ey böyük elm məbədi, sənin
şərəfli tarixin Vətən tarixçilərini
sınağa çəkdi. Bəziləri
göz görə-görə, faktları təhrif edə-edə
sənin təsis olunmağında əməyi olanları
gözdən salmağa cəhd etdilər. Heç on il
olardı-olmazdı ki, yaranmışdın, yorulmusan deyə,
səni sahə institutlarına böldülər. Amma bacarmadılar, yenidən əvvəlki adla bərpa
olundun və yaşadın.
Uzun illər ərzində
gözünün qarşısında sənə həyat verən
Cümhuriyyət xadimləri nə qədər tənqid
olunub, böhtanlara məruz qalıb, sən bunların
hamısının şahidisən. Amma
ümidini itirmədin. Bilirdin ki, sənə
həyat verənlər bu xalqın gözünün
işığı olublar. Bu gün uşaqdan –
böyüyə hamı Fətəli xan Xoyskinin səninlə
bağlı bu fikrini əzbər bilir: “Bəs niyə Tiflisdə?
Bəlkə də universiteti Bakıda açmaq
daha düzgün olardı”.
Sən elə bir dövlətin, elə
bir hökumətin, elə bir parlamentin yadigarısan ki, bizim
hamımız – uşaqdan-böyüyədək onunla fəxr
edirik. O dövlətin himni, bayrağı bu gün
də başımız üstündə şərəflə
dalğalanır. Sən Cümhuriyyətin
yadigarısan. Onun səndən
böyük övladı olmayıb. Sən
də böyük övlad adını şərəflə
doğrultmusan.
1920-ci ilin aprelində Cümhuriyyətin
23 ay dalğalanan bayrağını əydilər, ancaq endirə
bilmədilər. Sən də onun ən əziz
yadigarı kimi bu 70 il ərzində
çox şeylərin şahidi oldun. Sənin
müqəddəs tribunandan çoxları danışıb.
Bəziləri tarixə çevrilib, bəziləri
isə elə həmin gün yaddan çıxıb.
Sən elm və
təhsil məbədisən, heçdən yaranan bir dövlətin
şah əsərisən. Sənin yolun
millət yoludur, sənin yolun haqq yoludur. Sən
bütün dövrlərdə xalqımızın taleyi ilə
bağlı məsələlərin həllində öndə
durursan. Xalqımızın, ölkəmizin
həyatı ilə bağlı hansı
uğurlarımıza imza atılırsa, o xoş xəbəri
sənin çoxsaylı auditoriyalarından eşitmək olur.
“Vətəni sevmək imandandır”–deyən də,
Vətən üçün ilk şəhidləri verən də
sən olmusan. Buna ən böyük
nümunə şəhidlərin şərəfinə öz
qucağında ucaltdığın abidədir.
Sən 20 ildən artıqdır ki, rahat
addımlar atırsan. Yubileylərin təntənəli,
təmtəraqlı keçir, hər yerdə, hər evdə
bayram edilir. Çünki sənin verdiyin
diplomla ailəsinə çörək qazanan insanların
sayı-hesabı yoxdur.
Sənin yaxın hədəfin bəllidir. Beş ildən sonra
100 yaşın tamam olacaq. Bütün
xalqımız həmin tarixi möhtəşəm təntənə
ilə qeyd edəcək. Axı, sən müstəqil
dövlətimizin ən böyük ali təhsil
ocağısan. Əziz və
doğma universitetim, 95 yaşın mübarək! Bizim sənə
bir borcumuz da var: Səni təsis edənləri heç vaxt
unutmamaq! Sənin haqqında yazanda, düşünəndə
gərək ədalətli olaq ki, yazdıqlarımız sənə
layiq olsun! Yaşa, min yaşa, mənim doğma universitetim!
Anar
İSGƏNDƏROV,
Bakı
Dövlət Universitetinin kafedra müdiri,
tarix
elmləri doktoru, professor
Xalq qəzeti.- 2014.- 17 dekabr.- S.11.