Soyqırımı abidə
kompleksləri yaddaşımızın ağrılı
anlarının təcəssümüdür
Dünyanın
bir çox ölkələrində soyqırımı abidə
kompleksləri ucaldılmış və insanlar məruz
qaldıqları qətliamları bu abidələri ziyarət
etməklə böyük hüznlə yad edirlər.
Azərbaycanda
da belə adbidələr çoxdur, onların hər biri sənət
adamlarının ürək ağrısı ilə
yaratdığı qiymətli əsərlər kimi tariximizin
ağrılı anlarını yaşadır. Bəs bu abidələrin
yaradılmasına qoyulan tələblər hansılardır?
Həmin abidələrlə bağlı bu və digər suallarımızı
Türk Dünyası Araşdırmaları Beynəlxalq Elmlər
Akademiyasının fəxri doktoru, Beynəlxalq
Reklamçılar İttifaqının üzvü, memar Cahid
Həsənov cavablandırır:
–
Cahid müəllim, soyqırımı abidə kompleksləri
hansı zərurətdən yaranır?
–
Soyqırımı abidə kompleksləri şəhərsalmanın
mühüm atributlarındandır. Bu formatda olan komplekslərin
yaradılmasında məqsəd faciənin mahiyyətini həm
yerli əhaliyə, həm də xarici qonaqlara intensiv surətdə
çatdırmaqdan ibarətdir. Hələ sovetlər birliyi
dövründə İkinci Dünya müharibəsinin törətdiyi
faciələr, bu faciələrin yeniyetmələrə, gənclərə
çatdırılması, onların hafizəsində həkk
olunması üçün bu mövzuda abidə komplekslərinin
yaradılmasına xüsusi önəm verilirdi. O vaxtlar Sovet
İttifaqının tərkibində olan respublikaların, o
cümlədən Azərbaycanın da bütün şəhər
və rayonlarında , hətta kənd və qəsəbələrində
1941-1945-ci illərdə həlak olmuş insanların xatirəsinə
abidə kompleksləri ucaldılırdı. Ötən əsrin
90-cı illərinin əvvəllərində bir neçə
respublikada, eləcə də Azərbaycanda qətliamlar
törədilmişdir. 20 Yanvar və Xocalıda belə faciələrdən
idi. Bu qırğınları törədənlər isə
bizimlə bir yerdə 70 il yaşamış, hər vaxt dost,
qardaş dediyimiz ermənilər və onların havadarları
idi. Xocalı faciəsini Xatın qətliamı ilə
müqayisə edirlər. Bu gün Xatına həsr olunmuş
abidələr kimi Xocalı faciəsinə də böyük
komplekslər ucaldılır. İstər 20 Yanvar, istər
müharibə qurbanları, istərsə də Xocalı ilə
bağlı ucaldılan komplekslər ona görə qiymətlidir
ki, onlar bizim tarixi ağrılarımızın rəmzləridir,
eyni zamanda, həmin ağrıları gələcək nəslə
daşıyan, onları xəbərdar edən daş salnamələrdir.
– Bu
gün Azərbaycanda inşa olunmuş komplekslərin fərqləndirici
elementləri hansılardır?
–
Bakıda cox möhtəşəm Şəhidlər
Xiyabanı abidə kompleksi yaradılmışdır. Xiyabanda
ulu öndər Heydər Əliyevin şəxsi təşəbbüsü
və tövsiyələri əsasında qurulan bu kompleks
öz quruluşuna və formasına görə cox
orijinaldır. Şəhidlər Xiyabanı, adından
göründüyü kimi, ağrılı, əzəmərli
bir məkandır. Ona görə də burada ucaldılan abidə
də öz məzmun və formatına görə bunu
özündə əks etdirir. Ümumiyyətlə, bizim bu
tip abidə kompleksləri öz bütövlüyü,
tamlığı ilə fərqlənir. Soyqırımı
abidə kompleksləri təkcə faciəvi məkan xarakteri
daşımamalıdır. Bu abidələr seyrçiyə
faciənin mahiyyəti barədə nəsə deməlidir.
Əslində burada çağırış elementləri
üstünlük təşkil etməlidir. Abidələrin
yaranmasdında memar təxəyyülündən çox
şey asılıdır. Memar gərək hadisənın
mahiyyətini bütün çalarları ılə abidə
kompleksdə verməyə çalışsın. Xocalı
faciə kompleksi bu mənada cox diqqətəlayiqdir.
– Siz
Lənkərandakı soyqırımı abidə kompleksinin
layihə müəllifisiniz. Bu layihədə hansı məqamları
daha qabarıq verməyə
çalışmısınız?
– Lənkəran
şəhərinin mərkəzi ərazisində, Sovet
İttifaqı Qəhrəmanı Həzi Aslanovun abidə
kompleksi yanında Soyqırımı abidə kompleksinin layihəsini
vermişəm. Məhz bu layihədə, mən tarixi fotolar əsasında
Xocalı qurbanlarının fotolarını xronoloji
ardıcıllıqla park boyu yerləşdirmişəm.
Burada ilk dəfə idi ki, abidə ilə yanaşı,
yuxarıda dediyim plakat janrı bir yerdə tərənnüm
olunur. Bu da həmin əraziyə gələn insanları
psixoloji baxımdan yormur. Bilirsiniz, şəhərsalmanın
öz qanunları var. Bu abidələr elə qoyulmalıdir
ki, şəhərin ümumi memarlıq ahənginə xələl
gətirilməsin.
–
Cahid müəllim, soyqırımı hadisələri ilə
bağlı reklam materialları, sizcə, bu faciələrin
mahiyyətinin xalqa çatdırılmasında müəyyən
rol oynaya bilərmi?
–
Əlbəttə, açıq hava reklamları bu məsələdə
böyük əhəmiyyətə malikdir. Əhalinin daha gur
olduğu yerlərdə soyqırımı, ümumiyyətlə,
vətənpərvərlik mövzusunda bir çox formatda
sosial reklamlar yerləşdirmək lazımdır. Əsasən
məktəb və insistitutların ərazilərində belə
reklamlar daha əhəmiyyətli təsirə malikdir.
Faciə
ilə əlaqədar sosial reklamlar vətənpərvərlik
hissini oyatmağa qadirdir. Burada seçilmiş obraz
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Əsas məsələ
bu obrazların tapılmasıdır. Faciənin şahidi
olmuş fotomuxbirlərimizin çəkdiyi şəkillər
əsasında təsirli reklam materialları hazırlana bilər.
Bunlardan istifadə edən rəssamlarımız,
memarlarımız, dizaynerlərimiz həmin reklam
materialları ilə faciələrimizin miqyasını
dünya ictimaiyyətinə çatdıra bilərlər.
Böyük Vətən müharibəsi illərində
gürcü rəssamı İrakli Toidzenin çəkdiyi məşhur
“Ana Vətən çağırır” plakatı nəinki
1941-1945-ci illərdə, hətta ondan sonrakı dövrlərdə
də ictimaiyyətə böyük ruh yüksəkliyi verə
bilirdi. Mən Azərbaycan rəssamlarının faciələrimizi
dünya ictimaiyyətinə çatdıra biləcək bu səviyyəli
plakatlar yaradacağına inanıram.
M.MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2014.- 23 fevral.- S. 7.