Xocalı faciəsi sənət əsərlərində yaşayacaq

 

1985-ci il  Böyük Vətən müharibəsinin  40 illiyi münasibəti ilə  Belarusfim” və “Mosfilm” kinostudiyalarının birgə istehsalı olan  Getbax” (rejissor Elem Klimov) müharibə dramı ekranlara   buraxılanda  tamaşaçılar kinoteatrları  göz yaşları  içərisində tərk edirdilər. Film  Xatun  faciəsinin  çox hüznlü mənzərəsini yaratmışdı. O vaxt kimin ağlına gələrdi ki, Belarusun Xatın faciəsi bir vaxtlar  Azərbaycanda  təkrar olunacaq. Azərbaycan  bundan daha dəhşətli  soyqırımı faciəsini təkrar yaşadı. Xatun  faciəsini  alman  faşistləri törətmişdisə, Xocalı  faciəsini  70 il  bir ölkədə yaşadığımız  sovetlər birliyinin  ordusu, erməni  cəlladları ilə birgə  həyata keçirmişlər.

Xocalı misli bərabəri olmayan faciə idi. Burada insanlar   amansızcasına, insanlığa sığmayan vəhşiliklə qətlə yetirilmişlər. Azərbaycan xalqı, bütün mütərəqqi bəşəriyyət  bu amansız  qətliamı  heç  zaman unutmamalıdır. Bu  faciə bədii əsərlərdə, kinofilmlərdə, rəsm, musiqi əsərlərində  gələcək nəsillərə   çatdırılmalıdır.

Azərbaycanın sənət adamları  Xocalı  hadisələrinin ilkin  bədii  nümunələrini artıq yaratmışlar. Elə  hadisədən  bir neçə  gün sonra  Milli  Qəhrəman  Çingiz Mustafayev   həyatını təhlükə qarşısında  qoyaraq  amansızlıqla  qətlə yetirilmış şəhidlərin  cəsədlərini   videokameraya  köçürə  bilmişdi.  Azərbaycan xalqının  yaddaşının  qanlı  şəhifəsinə çevrilən  bu  kadrlar sonradan  neçə-neçə  kino əsərlərinin   çəkilməsinə imkan yaratdı.

 Fəryad  Xocalı  soyqırımı  haqda  ilk bədii  kino əsəri oldu. Kinorejissor Vaqif Mustafayevin ssenarisi əsasında mərhum sənətkarımız Ceyhun Mirzəyevin quruluş verdiyi baş rolu ifa etdiyi film öz zamanı üçün tarix yazıb desək, heç yanılmarıq. Texniki meyarları ümumilikdə, kinodramaturji üstünlükləri bir yana, filmdə müharibənin ağrı-acısı məharətlə göstərilib.  Xocalı həqiqətlərinin  dünyaya çatdırılmasında  böyük xidmətləri olan   Nüşabə Məmmədovanın ssenarisi əsasında  lentə alınanHarayfilmi Xocalı həqiqətlərinin bəddi kinoda  dolğun ifadəsi idi.   Rejissor Oruc Qurbanovun quruluşunda ərsəyə gələn kinolentdə Xocalıda insanlığa qarşı törədilmiş  tükürpədici qətliam öz əksini tapıb. Ermənilərin azərbaycanlı əsirlərə verdikləri işgəncələrə  şahid olan iki yeniyetmənin baş qəhrəman kimi təqdim edildiyi filmin sonunda bacı qardaşın intiharı ekran əsərinin finalını çox  təsirli edir.

Digər ekran əsəri rejissor Mərahim Fərzəlibəyovun çəkdiyiQırmızı qarfilmidir. Bu filmi sakit seyr etmək mümkün deyil. Bu kadrlar yığınında da tükürpədici qışqırıqlar, sərxoş ermənilərin ikrah doğuran hərəkətləri, “ara”larla bitən başlayan qırıq dialoqlar insanı, sadəcə, dəli edir. Xocalı Qarabağ mövzusunda daha bir ekran işi Elxan QasımovunAzərbaycanfilmkinostudiyasında çəkdiyin “Biz qayıdacağıqbədii filmidir. Film Xocalıdan olan yeniyetmə oğlanın həyatından bəhs edir. Filmdə bir neçə xronikal kadrdan quraşdırma səhnələrdən istifadə olunub. Ekran əsəri Xocalı soyqırımından daha çox, məcburi köçkün düşən insanların ağrılarından danışır.  Xocafilmi isə  mövzuya daha da  yaxınlaşaraq, Xocalının  işğal ərəfəsində   həmin  gecə  qarşılaşdığı ağrılı məqamların  real faktlara  söykənən   bədii ifadəsidir.   Filmin müəllifi Vahid Naxış  bədii kinonun  imkanları çərçivəsində  Xocalı hadisələrinin  reallıqlarını   tamaşaçıya  çatdırmağa çalışıb.

Amma  sənədli kinomuzda  Xocalı  soyqırımı ekrana  miqyaslı şəkildə  gətirmək üçün kifayət qədər dolğun film yaradılmayıb. Bu sıradan son ekran əsərlərindən biri kimi Mədəniyyət Turizm NazirliyininSalnaməkinostudiyasında çəkilənDuasənədli filmini göstərə bilərik. Rejissor Mehriban ƏləkbərzadəninXocalı soyqırımıadlı sənədli filmini qeyd etmək olar.Azərbaycantelefilm”də lentə alınanXocalı”, “Xocalı soyqırımı”, “Xocalı şahidlərikimi nümunələr maraqlı ekran işləridir. Beləliklə, Xocalı soyqırımından bəhs edən sanballı, dünya kinosu standartlarına  cavab  verən  bədii filmimiz hələ ki, yoxdur. Ümid edək ki, yaxın gələcəkdə bu mövzuda dəyərli ssenari yazılacaq Pianoçu”, “Şindlerin siyahısıkimi dünya səviyyəli kino əsərləri lentə alınacaq.

Amma  bu mövzuda  rəssamlarımız daha məhsuldar işləmişlər. İlk növbədə istedadlı fırça ustası Vaqif Ucatayın  həmin mövzuda  silsilə  işlərini, xüsusilə  Xocalıplakatını qeyd etməliyik. Onun sinəsinə düşmən xəncəri sancılmış körpəni əks etdirən bu əsərinin bədii  təsir gücü sayəsində hər kəsdə şəhidlərə mərhəmət, faciəni törədənlərə isə sonsuz nifrət hissi oyanır.      Vaqif Ucatayın Qarabağ müharibəsinə həsr olunmuşBax, gör, unutma!” qrafik silsiləsində şahidlərin xatirələri əsasında yaradılan Xocalı qətliamı ilə bağlı neçə-neçə əsər var. Rəssamlardan Arif HüseynovunXatirə”, Adil RüstəmovunRənglərin kədər səsi, Qarabağ şikəstəsi...” qrafik silsiləsi Xocalı ünvanlı, erməni vəhşiliyini ittiham edən əsərlərdir. Tanınmış plakat ustası Həşim Elçiyevin yaratdığı yeddi plakatdan ibarətQarabağsilsiləsində Xocalı ağrıları özünün yaddaqalan ifadəsini tapıb.

Rəssamlardan Mayis ƏliyevinHarayXocalıya ithaf”, Cəmil QuliyevinXocalı”, “Abdulla ƏləkbərovunQarabağın sabahı”, Səbuhi Məmmədovun  Yaralı ana”, “DəhşətAyrılıq”, Sabir ÇopuroğlununXocalı harayı”, Rövşən MəmmədovunTorpağın harayı “O qan yerdə qalmaz”, Vüqar QuliyevinSönmüş ocaq s. əsərlərində faciənin ayrı - ayrı məqamlarına işıq salınmaqla, görünənlər təsirli bədii - psixoloji qaynağa çevrilmişlər.

1992-ci ildən sonra faciənin abidələşməsi sahəsində mühüm addımlar atılıb. Bakıdakı Xocalı faciəsi abidəsi xalqımızın şəhidlərin əziz xatirəsinə ehtiramını əks etdirən sənət əsərindəndir. Özündə ana kədərini əks etdirən bu tunc heykəlin müəllifi tanınmış tişə ustası Aslan Rüstəmovdur.

     Heykəltəraşlarınəsrin faciəsikimi qəbul olunan Xocalı qətliamına   həsr etdikləridikləri digər yaddaqalan  sənət nümunələri  sırasında xalq rəssamı Fuad SalayevinDöyüşçü”, Sahib QuliyevinQarabağlı qadınDöyüşən şəhər”, Məmməd RəşidovunDaşın göz yaşları”, Vüqar QuliyevinXocalı s. əsərlərin adını çəkmək olar. Bu heykəltəraşlıq nümunələrində faciənin daha çox ümumiləşdirilmiş təqdimatına üstünlük verilib. Fuad CəfərovunAğrı”, Zakir ƏhmədovunXocalısız qocalar Natiq ƏliyevinYaralıkompozisiyalarında isə daha çox obrazların psixoloji yaşantıları qabardılıb.

Mərhum fırça ustası Nazim Məmmədov (1934-2004) ağır xəstə olmasına baxmayaraq, Xocalı faciəsinə dərhal davamlı münasibət bildirən sənətkarlarımızdan olub. Sənətşünas Ziyadxan Əliyev onun əsərlərinə münasibət bildirərək yazır: “Onun 2002-ci ildə R.Mustafayev adına Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyində  fərdi sərgisi oldu. Faciənin 10 illiyinə həsr olunmuş bu ekspozisiyada rəssamın  50-dən çox rəngkarlıq qrafika əsəri göstərildi. “25 fevral gecəsi”, “Xocalı Qavroşu”, “Oğul anası”, “Mən yetim qaldım”, “Ailə əsirlikdə”, “Əlif Hacıyevin son döyüşü”, “Xocalı od içində”, “Erməni əsirliyində”, “Köməksiz Xocalı”, “Ata, oğul,ər! Bizi xilas edin!” s. lövhələri insanları duyğulandıran həmin sərginin məna-məzmununu özündə hifz edən erməni vəhşiliyini ifşa edən nümunələr idi. Rəssam sərgi sonrası faciənin ən önəmli məqamlarını özündə əks etdirən bütün lövhələri muzeyə hədiyyə etdi."

Öz yaradıcılığında Qarabağ müharibəsinin bədiiləşdirilməsinə xüsusi önəm verən Nizami Hüseynovun rəngkarlıq əsərlərində hadisəyə real-rəmzi münasibət duyulmaqdadır. OnunXocalı qaçqınları”, “DidərginlərŞəhidlərbu bədii-psixoloji məziyyətləri görmək mümkündür.

Fikrət İbrahimovunGələcək naminə”, Aydın TağıyevinQaçqınlar”, Qafar SarıvəllininHaray”, “Bu qan yerdə qalmazOlacaqmı bu kədəri dağıdan ?”, Natiq FərəcullazadəninŞəhid önündə”, “Ruhların gəzintisiXeyir Şər”, Namiq MəmmədovunFaciə”, “Qaçan qadınlar Telman Abbasovun “Ana harayıtablolarında düşmənə nifrətin, insanların əyilməzlik ruhunun gələcəyə inamının daha qabarıq təqdimatı ilə qarşılaşırıq.

Rəhman ŞıxəliyevinŞəhər draması”, İsmayıl İsmayılovunMübariz”, Dadaş MəmmədovunXocalı soyqırımı”, Bayram QasımxanlınınTəcavüzFaciələrimiz”, Etibar AslanovunŞəhərin son günü Vüqar İsmayılovunXocalı faciəsilövhələrinin leytmotivində isə baş vermiş dəhşətli hadisənin ölçüyəgəlməz miqyasını göstərmək istəyi duyuldu. Rəngkar Nadir BayrışovunŞəhidMəcburi qaçqınlartablosunda da insanların mübarizlik ruhunun ifadəsi rənglərin təzadı ilə göstərildiyindən çox təsirlidir.

Belə əsərləri yaratmaq isə hər rəssam üçün öz sənətkarlığını nümayiş etdirməkdən çox, özünün həm Vətən daşıolduğunu sərgiləmək imkanıdır.

 

M.MÜKƏRRƏMOĞLU

 

Xalq qəzeti.- 2014.- 26 fevral.- S. 10.