Sən həmişə
bizimləsən, ustad
İlyas Əfəndiyev - 100
Azərbaycan ədəbiyyatının klassiklərindən biri, milli nəsrimizin, dramaturgiyamızın, lirik - psixoloji üslubun, teatr sənətimizin, ədəbi - ictimai fikrimizin inkişafında əvəzsiz xidmətləri olan, ədəbiyyat tarixində silinməz iz qoymuş görkəmli xalq yazıçısı, Dövlət mükafatı laureatı İlyas Əfəndiyev yaradıcılıq axtarışlarının ardıcıllığı, həyati mövqeyinin fəallığı və ideya baxışının aydınlığı ilə seçilən sənətkardır.
Onun müasir Azərbaycan ədəbiyyatında
xüsusi mərhələ təşkil
edən dramaturgiyası qabaqcıl sənət ənənələri
əsasında boy ata-ata
mənalı yol keçmiş,
ideya-estetik vüsət tapmış, dərin
müasirlik keyfiyyəti qazanmış və
“İlyas Əfəndiyev teatrı”nı
yaratmışdır. Aktual problemlər
qaldırmaq cəsarəti, hadisələrə ayıq sənətkar
münasibəti, fəal prinsipiallıq və vətəndaşlıq
mövqeyi, habelə digər ideya-bədii
məziyyətlər təkcə onun
dramaturgiyasını deyil,
bütövlükdə yaradıcılığını səciyyələndirən
amillərdəndir. Çoxşaxəli bədii
yaradıcılığı ilə ümumxalq
məhəbbəti qazanan ustad
sənətkar dünya miqyaslı bir yazıçı, dramaturq
kimi şöhrətlənmişdir.
Ədib
altmış illik
yaradıcılığı dövründə altı roman – “Söyüdlü arx” (1958), “Körpüsalanlar”
(1960), “Dağlar arxasında üç dost” (1963),
“Sarıköynəklə Valehin
nağılı” (1976), “Geriyə baxma, qoca” (1980), “Üçatılan” (1981), beş povest – “Kənddən
məktublar” (1939), “Aydınlıq gecələr” (1941),
“Torpağın sahibi” (1952), “Qaçaq Süleymanın ölümü”
(1993), “Xan qızı Gülsənubərlə
tarzən Sadıqcanın nağılı” (1996), qırx yeddi hekayə, oçerklər, xatirələr
və esselər yazıb. İlyas Əfəndiyevin
yazdığı 22 pyesdən 19-u Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində
tamaşaya qoyulub və
bu pyeslər çağdaş teatrın inkişafına güclü təsir göstərib. 50 ildən
çox teatrlarımızın repertuar ağırlığını
çiynində daşıyan qüdrətli sənətkarın
dram əsərləri teatr
tariximizdə yeni rejissor
və aktyor nəslini
formalaşdırdı. Görkəmli sənət adamları
sənət talelərindəki uğurlara
görə bu böyük
şəxsiyyətin həm özünün,
həm də dramaturgiyasının müstəsna rolundan fərəh hissi ilə
söz açırlar.
İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığının estetik
özülündə milliliklə bəşəriliyin vəhdəti
durur. Xalq
yazıçısı bədii
yaradıcılığında özünü
novator və orijinal bir sənətkar kimi
tanıtdı. Bədii yaradıcılıqda yenilikçi
və orijinal olmaq isə
əslində mədəniyyətin avanqardına çevrilib onu irəli aparmaq deməkdir. XX əsr Azərbaycan teatr tarixində “İlyas
Əfəndiyev teatrı” ifadəsi, anlayışı və praktiki təzahürü danılmaz kulturoloji faktdır. İlyas
Əfəndiyevin tarixi dramlarında əsas
aparıcı xətt qəhrəmanlıq motivləridir. Onun keçən
əsrin 70-90-cı illərində qələmə aldığı
“Mahnı dağlarda qaldı” (1971), “Xurşidbanu Natəvan” (1981), “Şeyx
Xiyabani” (1986), “Sevgililərin cəhənnəmdə
vüsalı” (1989), “Tənha iydə ağacı” (1991), “Dəlilər
və ağıllılar” (1992), “Hökmdar
və qızı” (1994) dramları tarixə yeni
təfəkkürlə yanaşması, yeni
münasibəti, xalqımızın azadlığı və
müstəqilliyi uğrunda
apardığı mübarizə ilə bağlıdır.
İlyas Əfəndiyev tarixə müraciət
edəndə yaşadığı dövr
haqqında fəlsəfi mühakimələr aparmaq,
müasiri olan
insanların mənəvi-əxlaqi dünyasını
araşdırmaq, cəmiyyət və fərd, insan
və zaman arasında münasibətləri
aydınlaşdırmaq üçün
keçmişə doğru tarixin pillələrinə
enir, dövrün
ictimai-fəlsəfi mənzərəsini tarixi
müstəvidə verməyə çalışır.
Ümummilli lider Heydər
Əliyev xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyevin ədəbiyyat
tarixindəki mövqeyini və xidmətlərini
daim yüksək dəyərləndirmiş,
bəzi dram əsərlərinin
tamaşalarında şəxsən iştirak
etmiş və yubileyi
münasibətilə onu təbrik etmişdir.
Ulu öndərin 24 may
1994-cü il tarixli sərəncamı
ilə xalq yazıçısı Azərbaycan
dramaturgiyasının və nəsrinin inkişafında böyük xidmətlərinə görə
“Şöhrət” ordeni ilə təltif edilmişdir. Azərbaycanın mədəniyyət
xadimlərinə mükafatlar təqdim edərkən
ulu öndər ustad sənətkarımızın
yaradıcılığına yüksək qiymət vermişdir: “Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi İlyas
Əfəndiyev “Azərbaycanın xalq
yazıçısı” fəxri adına layiq
görülmüşdür. İlyas Əfəndiyev təxminən əlli
ildir ki, Azərbaycan ədəbiyyatında
fəaliyyət göstərir, bütün
istedadlı yaradıcılığı ilə ona bağlıdır. Bir çox
romanların və pyeslərin müəllifi olan
İlyas Əfəndiyev respublikada
yazıçı və dramaturq kimi xalq tərəfindən
tanınmış, bəyənilmiş və sevilmişdir”.
Əməkdar elm xadimi,
professor Timuçin
Əfəndiyev ümummilli liderə həsr
etdiyi “Heydər Əliyev və milli-mənəvi
dəyərlərimiz” adlı monoqrafiyasında yazır:
“Mən onun İlyas
Əfəndiyevə göstərdiyi böyük
diqqətinin şahidi kimi
onu deyə bilərəm ki,
Heydər Əliyev qayğısı sayəsində insanlar şəfa tapırdılar. İlyas Əfəndiyev Moskvada
xəstəxanada yatarkən Heydər Əliyevin ona baş çəkməsi,
qayğı göstərməsi bu günə
qədər bizim xatirimizdədir və
biz həmişə ulu
öndərimizi şükranlıqla xatırlayırıq. Bu qayğı təkcə İlyas
Əfəndiyevlə bağlı deyildi. Onun Süleyman Rüstəmə,
Mirzə İbrahimova, Rəşid Behbudova, Qara Qarayevə,
Fikrət Əmirova, Hökümə Bülluriyə, Yusif Səmədoğluna göstərdiyi
qayğı xalqımızın yaddaşındadır”. Ulu öndər qüdrətli söz
ustadının 80 illik yubileyi
münasibətilə təbrikində İlyas
Əfəndiyevi sənət zirvəsinə ucalmış fədakar
sənətkar adlandıraraq yazmışdır: “Dünya mədəniyyətinə ölməz
dühalar bəxş etmiş
qədim Odlar diyarında xalqın məhəbbətini
qazanmaq, sənət zirvəsinə ucalmaq olduqca çətin
və şərəflidir. Siz fədakar əməyiniz
sayəsində bu şərəfə nail olmuşsunuz.
Oxucuların sevə-sevə mütaliə etdiyi
nəsr əsərləriniz, milli
teatrımızın səhnəsində tamaşaya
qoyulan pyesləriniz bunu
parlaq şəkildə sübut
edir. Sizin yaratdığınız obrazlar
xalqımızın övladlarına mənəvi saflıq və
vətənpərvərlik aşılanması işinə
xidmət etmişdir. Əminəm ki, müstəqil Azərbaycanımızın
hələ neçə-neçə nəsli bu
zəngin mənbədən faydalanacaqdır”.
İlyas Əfəndiyevin tarixi
dramları özünün bədii - fəlsəfi
fikir dərinliyi ilə sənətkarın
yaradıcılığında xüsusi yer tutur. Yüksək
ideya - bədii səviyyəsinə, tarixi hadisələrin real
təsvirinə və müvəffəqiyyətli səhnə
təcəssümünə görə dramaturqun
“Xurşidbanu Natəvan” əsəri həm
oxucuların, həm də tamaşaçıların dərin
marağına səbəb olmuşdur.
Natəvan dramda təkcə bir şairə kimi
göstərilməyib, o, həm də
şairlikdən çox Qarabağ
bölgəsinin hökmdarı, xanı kimi
göstərilib. Dövrün
ziyalıları ilə ünsiyyətində, xalqın mədəni
tərəqqisində, bütün məsələlərdə
o, güclü görünür, müsahiblərini üstələyir.
Pyesin bütün fəsilləri dərin fəlsəfi
fikirlər üzərində qurulmuşdur:
“Əgər bu dünyada
xoşbəxtlik deyilən bir həqiqət
varsa, o da yalnız insanın öz
Vətəninə, öz mənliyinə,
öz ləyaqətinə sahib
olmasındadır. Mən azadlığın qüdrətinə
inanıram. İnsanın gözəl hisslərinin, gözəl
fikirlərinin pərvazı üçün,
insan ləyaqətinin yüksəlişi üçün həqiqi vicdan
azadlığı lazımdır”. Bu
sözlər dramın leytmotividir. Şairə,
ictimai xadim Natəvan üçün Azərbaycanın birliyi, azadlığı, xalqın mədəniyyəti,
dili, milli müstəqilliyi
onun əsas amalıdır. Natəvanın
nəzərində ikili Azərbaycan yoxdur, bütöv Azərbaycan
var. İlyas Əfəndiyevin
“Hökmdar və qızı” əsəri
XIX əsrin əvəllərində Qarabağda
hökmdarlıq etmiş İbrahim
xanın həyat və fəaliyyətinə, Azərbaycanın
müstəqilliyi və bütövlüyü
uğrundakı mübarizəsinə həsr edilmişdir. İbrahim xan yalnız öz
xanlığının taleyini düşünmür, bütün
Azərbaycanı düşünür. İki güclü
dövlətin – İran və Rusiyanın
təzyiqi şəraitində İbrahim xan çıxış yolu
axtarır. Fəqət bu yolu
tapmaq mümkün deyildir. Qəhrəmanın tragizmi
də bundadır və bu, dramda
çox real və təsirli
göstərilmişdir.
1997-ci il sentyabrın 20-də ulu
öndər Türk dünyasının böyük alimi, professor İhsan
Doğramacı ilə birlikdə xalq
yazıçısı İlyas Əfəndiyevin
“Hökmdar və qızı” pyesinin tamaşasına baxmış və tamaşadan sonra İlyas Əfəndiyev dramaturgiyasını təhlil
edərək dəyərli fikirlər söyləmişdir: “İlyas Əfəndiyev Azərbaycan
teatrına çox böyük
töhfələr veribdir, böyük
xidmətlər göstəribdir, çox
dəyərli əsərlər yaradıbdır. İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılığı başqa cəhətlərlə
yanaşı, bir də ona
görə əhəmiyyətlidir ki,
o, öz əsərlərində həm Azərbaycan
xalqının tarixinin çox
mühüm səhifələrini, ədəbiyyat,
teatr vasitəsilə bugünkü
nəsillərə çatdırıbdır, həm də öz əsərlərində müasir
həyatımızın müsbət və mənfi cəhətlərini
çox gözəl təsvir edibdir.
Beləliklə,
xalqımızı həm tarixə hörmət bəsləməyə
sövq etmişdir və
bu barədə xidmətlər göstərmişdir,
tarixi bilmək üçün
xalqımıza yardım etmişdir, eyni zamanda,
yaşadığımız zamanda mənəviyyat,
əxlaq, insanlıq, Vətənə və millətə sədaqət ruhunu
aşılamışdır”. Dahi öndər
bu mövzunu aktual hesab edərək tamaşaya yüksək qiymət vermiş, onu həyatımız
üçün çox
dəyərli və lazımlı əsər kimi
qiymətləndirmişdir.
1996-cı
il oktyabrın 4-də Azərbaycan
xalqı unudulmaz sənətkarımız
İlyas Əfəndiyevi son
mənzilə yola saldı. Ümummilli lider xalq yazıçısı İlyas
Əfəndiyevlə vida mərasimində
iştirak etmək üçün
Şəhriyar adına Mədəniyyət Mərkəzinə
gəldi və mərhumun ailə üzvlərinə dərin
hüznlə
başsağlığı verdi.
Ümummilli lider unudulmaz
ədibimiz, xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyevin layiq
görüldüyü “Şöhrət”
ordenini oğlu, xalq yazıçısı Elçinə təqdim
edərkən demişdir: “Heyf
ki, mən bu ordeni İlyas Əfəndiyevin
özünə təqdim edə bilmədim, çox
təəssüf edirəm. Çünki
o vaxt sadəcə, bizim bu
nişanlarımız hazır deyildi. Ancaq, eyni zamanda,
mən məmnunam ki, Elçin,
sən - oğlu, onun
yaradıcılığını davam
etdirirsən. Həm oğul kimi, həm də Azərbaycanın mədəniyyət
xadimi kimi, sənin İlyas Əfəndiyevə məxsus olan ordeni almağa
tam hüququn var”.
Ümummilli lider xalq
yazıçısının xatirəsinin əbədiləşdirilməsi
haqqında 9 mart 2001-ci ildə xüsusi sərəncam imzaladı. Həmin sərəncamda
paytaxtımızdakı küçələrdən birinə
İlyas Əfəndiyevin adının
verilməsi, yaşadığı binaya (Hüsü Hacıyev küçəsi, 19)
xatirə lövhəsinin
vurulması, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin
tələbələri üçün İlyas Əfəndiyev adına xüsusi təqaüdün təsis edilməsi,
orta məktəblərdən birinə onun adının verilməsi, əsərlərindən
ibarət oncildliyin nəşr edilməsi
və “Hökmdar və qızı” əsəri
əsasında iki seriyalı bədii filmin çəkilməsi qeyd
edilirdi. Ümummilli liderin sərəncamında göstərilən
bütün məsələlər
artıq həll edilmişdir. Bütün bunlar görkəmli dövlət xadiminin ədəbiyyatımızın və teatrımızın
inkişafında tarixi xidmətləri olan, xalqımızın yaddaşına əbədi
həkk olunmuş unudulmaz
sənətkarımız İlyas Əfəndiyev
şəxsiyyətinə və sənətinə verilən ən
yüksək dəyərdir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev hər bir
sahədə olduğu kimi,
mədəniyyət, elm, təhsil və
incəsənət sahəsində də Heydər Əliyev siyasi kursunu uğurla davam və inkişaf etdirir. Ölkə
başıçısının qayğısı sayəsində
elm, təhsil və mədəniyyətin ayrı - ayrı problemlərinə
həsr olunmuş çoxsaylı proqramlar hazırlanıb təsdiq olunmuşdur. Məhz İlham
Əliyevin sərəncamı ilə xalq
yazıçısı İlyas Əfəndiyevin
90 illik yubileyi geniş şəkildə qeyd
olunmuş, əsərlərinin üç cildliyi nəşr
edilmişdir.
16 yanvar
2014-cü ildə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev
İlyas Əfəndiyevin 100 illik yubileyinin keçirilməsi
ilə əlaqədar sərəncam imzalamışdır. Sərəncamda
qeyd edilir ki, “İlyas Əfəndiyev
klassik ədəbi fikrin
böyük ənənələri zəminində
öz üslubunu yaradan sənətkar kimi
xalqımızın söz sənəti xəzinəsinə
dəyərli töhfələr vermişdir.
Yazıçının bədii nailiyyətlərlə zəngin
irsi ədəbiyyatımızda yeni mərhələnin təşəkkülünə
səmərəli təsir göstərmişdir. Azərbaycan
teatr səhnəsinin müasir
simasının formalaşmasında İlyas
Əfəndiyev dramaturgiyası özünəməxsus əhəmiyyətli
yer tutur”.
Öz əsərlərində xalqımızın milli azadlıq mübarizəsini, müstəqilliyini,
istiqlaliyyətini tərənnüm edən və bu yolda inadından dönməyən,
xalqın məhəbbətini qazanan əbədiyaşar
sənətkarımız müstəqil Azərbaycanın
“Şöhrət” ordenini alan
ilk yazıçımız oldu. 82 illik mənalı ömrünün
60 ilini yaradıcılığa həsr etmiş görkəmli sənətkarın həmişə
müasir əsərləri fəlsəfi-estetik
təravətini və məna çalarını saxlamaqla bizi milli-mənəvi
birliyə səsləyir. Həmişəyaşar sənət
dünyamızın parlaq siması, unudulmaz sənətkarımız İlyas Əfəndiyevin ən böyük arzusu Azərbaycanın
müstəqilliyi idi. O, öz
yaradıcılığında azadlığımızı,
milli suverenliyimizi və
istiqlalımızı həmişə tərənnüm edirdi. Müdrik sənətkar
sağlığında bu arzusuna
çatdı. Ancaq Qarabağın və doğulduğu Füzuli
şəhərinin erməni faşistləri tərəfindən
işğalı ona böyük
dərd oldu. Və özüylə birlikdə
Qarabağ nisgili
apardı. Müsahibələrinin birində dramaturq
yazırdı: “Füzuli şəhəri,
Füzuli rayonu, bir tərəfdən sovet
imperiyasının zülmünə, repressiyasına məruz
qaldı, digər tərəfdən də erməni
işğalçılarının. Deməli, Füzuli şəhəri iki
dəfə qarət edildi. Bunun
necə böyük dərd olduğunu demək çətindir”.
Bu, bir həqiqətdir
ki, çox yazan deyil, istedadlı və
gözəl yazan əbədi
yaşayır. İlyas Əfəndiyev həmişə
müasir olan ədəbi
simalardandır. O, həm də gələcəyin
yazıçısıdır. Ədəbiyyatımızın
qüdrətli ustadı, unudulmaz sənətkarımız
100 yaşlı İlyas Əfəndiyevin çoxmilyonlu oxucularının və
tamaşaçılarının qəlbində daima bir nida
səslənəcək: “Sən həmişə bizimləsən,
ustad!”
Vəfa
XANOĞLAN
Xalq
qəzeti.- 2014.- 1 iyul.- S.10.