Sosial problemlərin həlli
iqtisadi inkişafın
rəhnidir
Məlumdur ki, iqtisadi vəziyyətdən yaranan sosial problemlər, öz növbəsində, iqtisadiyyatın inkişafına ciddi təsir göstərir. İqtisadi və sosial problemlər elə bir sistemdir ki, burada elementlər inkişafın vasitə və məqsədi kimi həyata keçirilərək, qarşılıqlı əlaqədədir, biri digərindən asılıdır və bu qarşılıqlı əlaqənin qırılması bütövlükdə sistemi məhv edə bilər.
İslahatların
təşəbbüsçüsü qismində dövlət
çıxış edərkən iki məqama
xüsusi diqqət yetirilməlidir: birincisi, dövlətin islahatçılıq
fəaliyyəti cəmiyyətin sosial-iqtisadi
inkişafının vəziyyəti və tendensiyaları barədə dərin biliklərə
arxalanmalıdır; ikincisi, əgər dövlət təsərrüfat
subyektlərinin özlərinin müstəqilliyini və təşəbbüskarlığını
hərəkətə gətirə bilməsə, onda dövlətin
islahatçılıq imkanları əhəmiyyətli dərəcədə
azalacaqdır.
İqtisadi inkişafın sosial
yönümlülüyü istehsalın
istehlakçıya tabe etdirilməsini bildirir. İstənilən bazar
strukturunda istehsalçıların iqtisadi maraqları istehlakçıların tələbatlarının
ödənilməsindən savayı digər bir
həyata keçirilmə forması tanımır və belə
bir forma ümumiyyətlə
yoxdur. İqtisadi cəhətdən inkişaf
etmiş ölkələrdə
formalaşmış sosial yönümlü
iqtisadiyyatın müasir tipi aşağıdakı amillərlə
xarakterizə olunur:
Əhalinin daha az təminatlı təbəqələrinin
nəfinə gəlirlərin cəmiyyətin
yüksək gəlirlərə malik təbəqələri
arasında yenidən bölüşdürülməsinin əhəmiyyətli
dərəcədə geniş miqyas alması;
– büdcə vəsaitləri
hesabına əhaliyə pulsuz sosial xidmətlər göstərilməsi üçün fondların yaradılması;
– işsizliyə
görə və ölkənin əmək qabiliyyəti olmayan
vətəndaşlarının saxlanmasına görə
müavinətlərin ödənilməsi üçün
büdcələrdə (yerli və
ümumdövlət) ehtiyat fondların
yaradılması;
– əhalinin müəyyən
kateqoriyalarına müxtəlif xidmətlər göstərən ictimai
fondların geniş şəbəkəsinin
mövcudluğu;
–
dövlət və işəgötürənlər tərəfindən
göstərilən sosial xidmətlərə
və təqdim olunan imtiyazlara
vətəndaşların
hüquqlarının qanunvericiliklə təsbit
olunması və bu hüquqların
reallaşdırılmasını təmin edən təsirli
mexanizmlərin olması.
Qeyd etmək lazımdır ki, sosial yönümlü müasir bazar
iqtisadiyyatı Qərb ölkələrinin sosial-iqtisadi
inkişafının uzunmüddətli təkamülünün,
sahibkarların və muzdlu işçilərin
iqtisadi maraqlarının bir-birindən
asılı olmasının, elmi-texniki inqilab dövründə istehsalın rentabelliliyinin təmin edilməsi sahəsində
çalışanların keyfiyyət
xarakteristikalarının əhəmiyyətinin
artmasının nəticəsidir. Lakin bunu da qeyd
etmək ədalətli olar ki, əhalinin sosial tələbatlarının
ödənilməsi kapitalın ilkin məqsədi
deyildir. Bununla birlikdə, Azərbaycan
Respublikasında iqtisadi islahatların və
bazar münasibətlərinə keçidin bütün mərhələlərində
sosial problemlərin həllinə, hər
şeydən əvvəl, əhalinin az təminatlı
və sosial baxımdan zəif təbəqəsinin
sosial müdafiəsinə böyük
diqqət yetirilmişdir.
Bu, iqtisadi islahatların dərinləşdirilməsi
və sosial yönümlü
bazar iqtisadiyyatının
formalaşdırılması şəraitində vacib vəzifələrdən biridir.
Öz növbəsində, əmtəə
istehsalının və bütün
iqtisadiyyatın keyfiyyətcə
yenidən qurulması, zəngin təbii və digər resurslara malik iqtisadi potensialdan səmərəli
istifadə olunması əhalinin həyat şəraitinin daha da
yaxşılaşdırılması, bütün
sosial münasibətlər sisteminin təkmilləşdirilməsi ilə
sıx bağlıdır.
Azərbaycan
Respublikası özünün dövlət
müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra
tarixən qısa zaman kəsiyi ərzində
iqtisadiyyatın islahatlar yolu
ilə yenidən qurulması üzrə çox
vacib, eyni zamanda, son dərəcə
mürəkkəb vəzifələri həll etməli, həm
də bu zaman sosial sarsıntılar və cəmiyyətdə
parçalanma üçün
əlyeri qoymamalı idi. Məsələ
burasındadır ki, “Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış” İnkişaf
Konsepsiyasında qeyd olunduğu
kimi, XX əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində
sosializm ictimai-siyasi quruluşunun dərin iflası və SSRİ kimi nəhəng bir
dövlətin süqutu digər postsovet ölkələri ilə
yanaşı, Azərbaycanda da siyasi
xaos, iqtisadi iflic və sosial kollaps vəziyyətinin yaranması ilə nəticələnmişdi.
Üstəlik, həmin vaxt Azərbaycanın
hərbi təcavüzə məruz qalması - erməni millətçilərinin
soyqırımı və işğal
siyasəti nəticəsində ölkə ərazisinin 20 faizinin işğalı, bir
milyon azərbaycanlının öz yurd—yuvasından didərgin düşməsi
vəziyyətin son dərəcə
ağırlaşmasına səbəb olmuşdu.
Lakin bütün bu
çətinliklərə baxmayaraq,
90-cı illərin ortalarından etibarən ölkəmiz ulu öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi
altında tədricən dirçəlməyə və taleyüklü problemlərin həlli istiqamətində
inamlı addımlar atmağa
başladı. Bu gün
cəsarətlə demək olar ki, keçid dövrünün saysız-hesabsız çətinlikləri
dəf olunaraq
tarixə çevrilmiş,
qeyri-sabit ictimai mühit, beynəlxalq aləmdən təcrid olunmuş ölkə,
dağıdılmış iqtisadiyyat, hiperinflyasiya və digər problemlər
artıq keçmişdə
qalmışdır. Ölkə
iqtisadiyyatındakı müsbət
irəliləyiş əhalinin
həyat səviyyəsinin və alıcılıq
qabiliyyətinin sabitləşməsinə,
nominal pul gəlirlərinin
artmasına, ailə büdcələrində ehtiyatların yaradılmasına imkan vermişdir.
Artıq uzun illərdir ki, ölkənin
vergi və büdcə siyasətində xərclər
üzrə aşağıdakı
cəhətlərə xüsusi diqqət
yetirilməsi nəzərdə tutulur:
– Xərclərin investisiya istiqamətini
və sosial
yönümlülüyünü təmin etmək;
–
ölkənin daxili potensialından və büdcə resurslarından səmərəli istifadə
etməklə, iqtisadi regionlar üçün xüsusi əhəmiyyəti
olan sahələrin inkişafına, istehsal müəssisələrinin fəaliyyətinin
daha da genişləndirilməsinə, ixrac yönümlü məhsul istehsalının
stimullaşdırılmasına, yerli
sahibkarlığın
inkişafı yolu ilə əhalinin
məşğulluq əmsalının
yüksəldilməsinə, həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılmasına və ölkə iqtisadiyyatının daha da
canlanmasına kömək
etmək;
– sosial siyasətin ardıcıl həyata keçirilməsi
üçün
yoxsulluğun mərhələlərlə aradan qaldırılmasına, əməkhaqqının,
pensiya və
əlillik müavinətlərinin artırılmasına nail olmaq və onların
ünvanlılığını
təmin edən tədbirlər görmək;
– dövlət qulluqçularının sosial müdafiəsini gücləndirmək;
– kiçik və orta sahibkarlığın inkişaf etdirilməsi üçün
hazırlanmış
proqramların həyata
keçirilməsində
büdcənin rolunu və vəsait qoyuluşunu artırmaq.
İqtisadi və sosial
inkişafın əsas makroiqtisadi göstəriciləri ümumi daxili məhsulun artımına, onun tərkibində qeyri-neft
sektorunun və regionların iqtisadi inkişafının xüsusi çəkisinin müsbət istiqamətdə dəyişməsinə, daxili
istehsalın həcminin
genişləndirilməsinə,
iqtisadiyyata
xarici
investisiyaların axınına şərait yaradacaqdır. Dövlətin təsərrüfat subyekti kimi iqtisadi tənzimləmə prosesində aparıcı
funksiyalarını özəl qurumlara verməsi
də reallığa çevrilməkdədir. Son illərdə
qəbul edilib həyata keçirilən dövlət büdcələri əsasən sosial yönümlü
olmuşdur.
Bu, onu göstərir ki, Azərbaycan
dövlətinin rəhbərini birinci növbədə əhalinin
sosial durumu, maddi rifahının
yaxşılaşdırılması düşündürür.
Həyata keçirilən iqtisadi proqramlar nəticəsində hər yeni büdcə ilində sosial müdafiə xərcləri əhəmiyyətli dərəcədə yüksəlir. Uşaqlar, əlillər,
qaçqın və məcburi
köçkünlər üçün ayrılan
müavinətlərin,
büdcədən maliyyələşən təşkilatlarda çalışan işçilərin əməkhaqqının artırılması, onların orta aylıq əməkhaqqının arasındakı fərqin azaldılması istiqamətində işlər davam etdirilir. Qeyd etmək yerinə
düşərdi ki, büdcə təşkilatlarında
çalışan və dövlət təminatında olan
əhalinin sosial müdafiəsini gücləndirmək məqsədilə son illərdə ölkə Prezidenti tərəfindən
çoxsaylı sərəncam imzalanmışdır. Bu sərəncamlar
səhiyyə, təhsil, elm, idman, mədəniyyət, ədəbiyyat,
incəsənət, sosial-təminat sahələrinin işçilərini, pensiya və müavinət alanları,
qaçqın və məcburi
köçkünləri əhatə etmişdir.
Məlumdur
ki, beynəlxalq iqtisadi
inteqrasiyanın güclənməsi, sahələrarası və
sistemdaxili təsərrüfat əlaqələrinin
mürəkkəbləşməsi, istehsalın böyük miqyasları və dərin
ixtisaslaşması, elmi-texniki tərəqqinin
və innovasiya proseslərinin
inkişafı şəraitində, insanın, texnikanın və
təbiətin mürəkkəb
qarşılıqlı fəaliyyəti və bütün
təkrar istehsal prosesində insanın rolunun yüksəlməsi zamanı, iqtisadi
və sosial səmərəlilik
arasında optimal proporsiyaların
qoyulması çox çətin vəzifədir.
Bu vəzifənin həllinin çətinliyi
respublika əhalisinin həyat səviyyəsini
yüksəltmək və ona sosial xidmətlər göstərmək zərurətində,
deməli, iqtisadi islahatlar
şəraitində sosial sferanın
inkişafına məsrəfləri artırmaqdadır. Həm də bu zaman
istehlak standartlarının inkişaf etmiş ölkələrdə
təşəkkül tapmış səviyyəsi ilə postsovet məkanındakı faktiki
səviyyə arasında əhəmiyyətli fərqlərin mövcudluğu sosial təyinatlı
istənilən tədbirin səmərəliliyini
azaldırdı. Belə bir şəraitdə
iqtisadi və sosial
səmərəlilik arasında optimal
uzlaşdırmanı tapmaq və bu əsasda cəmiyyətin inkişafında nəzərəçarpacaq
tərəqqiyə nail olmaq
heç də asan vəzifə
deyildi.
Müasir Azərbaycan dövlətçiliyinin banisi, ümummilli lider Heydər
Əliyev tərəfindən müəyyən edilmiş sosial-iqtisadi inkişaf strategiyasının ardıcıl
surətdə həyata keçirilməsi nəticəsində
qısa müddət ərzində ölkəmizin möhkəm
iqtisadi təməli yaradılmış,
hərtərəfli inkişaf yolu dönməz
xarakter almışdır. Daha konkret
desək, Prezident
İlham Əliyevin imzaladığı
“Azərbaycan Respublikasında sosial-iqtisadi
inkişafın sürətləndirilməsi tədbirləri
haqqında” 2003-cü il 24 noyabr
tarixli fərmanda qeyd olunduğu kimi, “Azərbaycanda
1993-1995-ci illərdə Prezident Heydər
Əliyevin rəhbərliyi ilə həyata keçirilən qətiyyətli
və məqsədyönlü tədbirlər
ölkədə əvvəllər baş
alıb gedən özbaşınalıqlara və xaosa son qoymuş,
ictimai-siyasi sabitliyi təmin
etmiş, ölkənin hərtərəfli
sosial-iqtisadi inkişafı və beynəlxalq
iqtisadi sistemə inteqrasiyası üçün əlverişli şərait
yaratmışdır. 1995-ci ildən başlayaraq
ardıcıl aparılan islahatlar nəticəsində iqtisadiyyatın
inkişafında ciddi irəliləyiş
əldə edilmiş, bir
çox sahələrdə, xüsusilə
makroiqtisadi göstəricilərin
artımında yüksək nəticələrə nail olunmuş, iqtisadi potensialın formalaşmasında həlledici
rol oynayan
sahibkarlığın təməli qoyulmuş
və onun inkişafında əhəmiyyətli
uğurlar qazanılmış, əhalinin
rifah halının
yaxşılaşdırılması, sosial
müdafiəyə ehtiyacı olan insanlara dövlət qayğısının
artırılması istiqamətində mühüm
addımlar atılmışdır”. Rəqəmlərlə
ifadədə, 1998-2003-cü illərdə ümumi
daxili məhsul 60 faiz,
kapital qoyuluşu 2,8 dəfə,
orta aylıq əməkhaqqı 2,2 dəfə
artmışdı. Bu dövrdə
dövlət büdcəsinin kəsiri 2 faizdən,
inflyasiyanın səviyyəsi isə 2,5 faizdən çox olmamışdı. Ümumi
daxili məhsulda özəl
bölmənin payı 1998-ci ildəki 59,5 faizdən 2003-cü
ildə 73 faizə, o cümlədən sənayedə
26 faizdən 54 faizə çatmışdı. Ölkənin
sosial-iqtisadi inkişafını sürətləndirmək
və problemləri kompleks həll etmək
məqsədilə 10-dan çox dövlət
proqramı qəbul edilib həyata keçirilmişdir.
Dövlət müstəqilliyimizin bərpasından
sonra Azərbaycan iqtisadiyyatını milli mənafelərə
uyğun zəmində yenidən
qurmaq
məqsədlərinin ardıcıl həyata keçirilməsi tarixdə ilk dəfə olaraq məhsuldar
qüvvələrin ölkə
ərazisi daxilində daha səmərəli
yerləşdirilməsinə də böyük imkanlar
açmışdır. Məlumdur
ki, beynəlxalq
aləmdə regional istehsalın tarazlı inkişafı hər bir ölkənin bu əsasda
ümumi sosial-iqtisadi tərəqqisinin ən əlamətdar göstəricilərindən biri kimi qiymətləndirilir.
Dünya təcrübəsi göstərir ki, bu mühüm problemin düzgün həllinin əsasında, ilk
növbədə, hər bir ərazinin
yerli təbii sərvətlərindən, istehsal
imkanlarından, işçi qüvvəsindən səmərəli və
dolğun
istifadə etməklə,
ölkənin çoxşaxəli və geniş
tərkibli iqtisadi inkişafı durur.
Planlı
təsərrüfatçılıq sistemində Azərbaycan iqtisadiyyatı uzun
illər boyu əsasən elmi-texniki və
ümumi inkişaf tələblərinə uyğun olaraq dinamik şəkildə
artsa da, bütün
dövrlərdə inkişaf bu və ya digər dərəcədə birtərəfli getmişdir. Azərbaycanın böyük
imkanlarından son dərəcə məhdud istifadə
edilməsinin nəticəsi olan bu hal bütün dövrlərdə
məhsuldar qüvvələrin,
əsasən də sənayenin inkişaf səviyyəsinə görə regionlar
arasında böyük fərqlərin yaranmasının başlıca səbəblərindən biri olmuşdur. Bu vəziyyət təqribən bir əsrə yaxın dövr
ərzində daha kəskinliklə özünü büruzə vermişdir. Müstəqillik əldə etdikdən sonra ilk illər Azərbaycan iqtisadiyyatının məlum
səbəblər
üzündən düçar olduğu ağır böhran onun bir çox
regionlarının
inkişafını daha böyük miqyasda tənəzzülə uğratdı. Sonralar Azərbaycan iqtisadiyyatının ümumi dirçəliş və yüksəliş mühitinin yaranması və
aparılan aqrar
islahatlar nəticəsində əsas kənd təsərrüfatı məhsullarının istehsalı böyük həcmdə artsa da, emal müəssisələrinin zəif
bərpası bir çox
rayonlarda bütövlükdə sənayenin əvvəllər nail olunmuş yüksək səviyyəyə qalxmasını hələ təmin
etməmişdir.
Digər ölkələrdə olduğu kimi, Azərbaycanda da hər bir regionun ahəngdar sosial-iqtisadi
inkişafı onun səmərəli təsərrüfat sisteminin
yaradılmasının əsaslarından birini təşkil edir. Məhsuldar qüvvələrin ümumi inkişaf səviyyəsinə görə regionlar arasında
uyğunsuzluqların yaranması isə ölkənin sosial-iqtisadi durumunun həyati
əhəmiyyət kəsb edən bütün tərəfləri üçün yolverilməz mənfi nəticələrin törənməsinə səbəb olur.
Hər şeydən
əvvəl, istehsalın kiçik ərazidə həddən artıq yüksək səviyyədə toplanması müəssisələrin fəaliyyətində müxtəlif xarakterli çətinliklər meydana çıxarır, şəhərdaxili nəqliyyatın hərəkəti çətinləşir, ətraf
mühitin
çirklənməsi xeyli kəskinləşir,
əhalinin mənzil, su, təzə ərzaq
məhsulları ilə təchizatında böyük problemlər yaranır və s. Bu amillərin mənfi təsirinin yumşaldılması isə xeyli miqdarda əlavə vəsaitin
sərf edilməsi hesabına müəyyən dərəcədə tənzimlənir. Digər tərəfdən, ümumi sosial-iqtisadi inkişaf səviyyəsinin aşağı qalması
üzündən başqa regionlarda iş yerlərinin kifayət
qədər olmaması, onlarda mədəni-məişət xidməti
müəssisələrinin
azlığı və nisbətən məhdud dərəcədə fəaliyyət göstərməsi
nəticəsində
insanların
yaşayışı üçün
son dərəcə əlverişli olan ərazilərdən əhalinin
boşalması meyili baş verir. Bütövlükdə, ölkə üzrə əhalinin qeyri-bərabər məskunlaşması isə ümumi sosial-iqtisadi inkişaf vəzifələrinin həlli məqsədlərini çətinləşdirir, bəzən hətta onların
reallaşmasının mümkünsüzlüyü
şəraitini yaradır. Azərbaycanda çox uzun bir dövrdür ki, belə məskunlaşma sistemi təşəkkül
tapmışdır. Onun təkmilləşməsi xeyli vaxt və lazımi
sosial-iqtisadi inkişaf tədbirləri
həyata keçirməyi tələb etdiyindən problemin həlli
aktual olaraq qalırdı. Təkcə bu fakt bütün regionlarda məhsuldar qüvvələrin ümumi səviyyəsini onların imkan və tələbatına uyğun inkişaf etdirməklə, Azərbaycan ərazisində ölkənin böyük iqtisadi potensialı ilə birlikdə xeyli sayda əhalinin məskunlaşması üçün çox böyük imkanların olduğunu göstərirdi.
Bu
mənada Azərbaycan əhalisinin
rifahının daha da yüksəldilməsinə,
müxtəlif regionlarda
əlavə iş yerlərinin açılması üçün
müxtəlif istehsal sahələrinin
artırılması
imkanlarının müəyyən edilməsinə, bu məqsədlə
islahatların dərinləşdirilməsi
və genişləndirilməsinə,
yerli sahibkarlığın fəaliyyətinin gücləndirilməsinə yönəldilən çoxsaylı dövlət tədbirləri
respublika
iqtisadiyyatının
inkişafında əhəmiyyətli bir mərhələnin
başlandığına dəlalət edir.
Azərbaycanın
dönməz xarakter almış davamlı
yüksək
inkişafı, xüsusən neft strategiyası məqsədlərinin
ardıcıl olaraq mərhələ-mərhələ gerçəkləşdirilməsi,
ölkə
iqtisadiyyatının başqa sahələrinin dirçəlişinə
miqyaslı neft müqavilələrinin
yaratdığı əlverişli
şərait respublikanın
regionlarında məhsuldar qüvvələrin sürətli
artımı üçün geniş imkanlar
açmışdır. Bu imkanlar
“Azərbaycan Respublikasında sosial-iqtisadi
inkişafın sürətləndirilməsi tədbirləri
haqqında” 2003-cü il 24 noyabr
tarixli fərmanın davamı olaraq 2004-cü il 11 fevral tarixli fərmanla təsdiq
olunmuş “Azərbaycan Respublikası
regionlarının sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət Proqramında (2004-2008-ci illər)”
dolğun əksini
tapmışdır.
Azərbaycanın regionlarında istehsalın müxtəlif
sahələrinin yüksək səviyyədə inkişafını şərtləndirən belə bir cəhəti xüsusi vurğulamaq lazımdır ki,
onların hamısı çoxlu təbii
sərvətlərə və başqa imkanlara malikdir. Bu da
çox əhəmiyyətlidir ki, əgər Abşeron özünün zəngin
neft, təbii qaz və başqa mühüm sərvətləri
ilə bütün dünyada məşhurdursa, Azərbaycanın başqa regionları neft-qazla zənginliyi ilə yanaşı, çox geniş tərkibdə başqa xammal və imkanlara da malikdirlər. Regionların, demək olar ki, hamısı müxtəlif tərkibli
və təyinatlı təbii
tikinti
materialları ilə zəngindir; ölkə ərazisinin bütün hissələrinin son dərəcə
əlverişli torpaq-iqlim şəraiti və suvarma təminatı özünün
yüksək keyfiyyətinə görə dünya
bazarlarında geniş yer tuta biləcək müxtəlif kənd təsərrüfatı məhsulları istehsal etməyə, habelə bu əsasda emal sənayesini inkişaf etdirməyə imkan verir; Azərbaycanın
bütün
regionları zəruri amillər toplusuna görə
çoxfunksiyalı müalicə-istirahət
və turizm təsərrüfatı kompleksinin böyük miqyasda
inkişafı üçün
müstəsna əlverişli şəraitə malikdir;
regionların hamısında
kifayət qədər yerli əmək
ehtiyatları vardır, həm də
onların çoxu
müxtəlif peşə və
ixtisasa
sahib olan
hazır işçi
qüvvəsidir; iqtisadiyyatın müxtəlif
sahələrinin inkişafını
sürətləndirmək
və istehsalın təşkilini
nisbətən daha
az vəsaitlə başa çatdırmaq üçün istisnasız olaraq bütün regionlar ilkin tələblərə cavab
verən səviyyədə mənimsənilmişdir və s. Bütün bunlar isə o
deməkdir ki, respublikanın hər
bir ərazisinin sərvətlərindən
səmərəli istifadə
etməklə, ölkəmiz
öz iqtisadiyyatını heç
bir dövlətdən asılı olmadan, hərtərəfli kompleks
inkişaf etdirə bilər.
Bu
məqamları nəzərə alaraq,
regionlardakı mövcud əmək
ehtiyatlarından, təbii və iqtisadi potensialdan səmərəli istifadə etmək,
iqtisadiyyatın qeyri-neft sektorunun
inkişafını və aqrar sektorda islahatları sürətləndirmək,
əhalinin məşğulluğunu artırmaq, yoxsulluğun səviyyəsini azaltmaq,
infrastrukturu yeniləşdirmək, əlverişli investisiya şəraiti, müasir müəssisələr,
yeni iş yerləri yaratmaq istiqamətində sistemli
tədbirlərin həyata keçirilməsi vəzifəsini
irəli sürən Dövlət Proqramı ümummilli
lider Heydər Əliyevin neft
strategiyasının hədəflərini – neft
gəlirlərindən səmərəli şəkildə
istifadə olunmaqla ölkənin
uzunmüddətli və hərtərəfli inkişaf
konsepsiyasını reallaşdırmışdır.
Dövlət Proqramı
bütövlükdə ölkənin inkişafında yeni mərhələnin
başlanğıcını qoymuş,
regionların inkişafını dövlət siyasətinin prioritet istiqamətlərindən biri səviyyəsinə
qaldırmışdır. Böyük uzaqgörənliklə müəyyənləşdirilmiş
bu strategiyanın düzgünlüyü
ötən müddətdə öz bariz təsdiqini tapmış, regionların
siması köklü şəkildə dəyişmiş,
əhalinin paytaxta və digər iri şəhərlərə axını səngiyərək
əks proses başlanmış, regionlarda işləməyə və yaşamağa üstünlük
verənlərin sayı artmışdır.
Bütün bunlar isə iqtisadi cəhətdən səmərəli, sosial yönümlü bazar sistemi şəraitində
baş vermişdir. Azərbaycanın
regionlarında görülən işlərin, həyata
keçirilən proqramların mahiyyətini açıqlayarkən
Prezident İlham
Əliyev demişdir: “Azərbaycanın hərtərəfli
inkişafı bölgələrin inkişafından
asılıdır. Məhz buna görə
də biz bölgələrə yeni infrastruktur gətirməyə
çalışırıq. Yaradılan müəssisələr,
fabriklər, zavodlar bölgələrin
inkişafına xidmət edir. Mənim məqsədim ondan ibarətdir
ki, Azərbaycanın hər bir bölgəsi inkişaf
etsin və dünyadakı ən yüksək
səviyyə, ən yüksək standartlar
Azərbaycanın hər bir yerində tətbiq
olunsun, bölgələrdə, rayonlarda dünya
standartlarına cavab verən infrastruktur obyektləri, idman
qurğuları, tibb ocaqları, məktəblər,
zavodlar, fabriklər istifadəyə verilsin.
Əminəm ki, Azərbaycan bundan sonra da uğurla
inkişaf edəcəkdir. Bizim
qarşımızda üfüqlər açıqdır, Azərbaycanın
gələcəyi açıqdır, aydındır və biz bu gələcəyə
doğru gedirik. Biz düz yolla
gedirik – bu yol inkişaf yoludur”.
Buradaca qeyd etmək yerinə düşər ki, iqtisadi cəhətdən səmərəli, sosial yönümlü bazar sisteminin
yaradılması çox mürəkkəb
və ağır bir işdir. Cəmiyyətin belə bir
halı rəngarəng və dünya
bazarında rəqabət qabiliyyətinə malik malların (xidmətlərin)
yüksək inkişaf səviyyəli
istehsalına keçmək yolu ilə mümkündür ki, bu da əhalinin həyat səviyyəsini
yüksəltməyin və onu tədricən
inkişaf etmiş,
iqtisadiyyatı, sözün həqiqi mənasında,
sosialyönümlü olan
ölkələrin həyat standartlarına
yaxınlaşdırmağın zəruri şərti
sayılır. Bu kontekstdə makroiqtisadi səviyyədə müasir
texnologiyaların geniş tətbiqi yolu ilə istehsalın təşkilinin keyfiyyətcə
təkmilləşdirilməsi, yüksək dərəcədə
təşkilatlanmış iqtisadi sistemin formalaşdırılması əsasında
dayanıqlı və sabit iqtisadi
artıma nail olmağa
yönəlmiş səylərin göstərilməsi
tamamilə əsaslandırılmış görünür.
İstənilən
ölkədə, şübhəsiz ki, müəyyən resursların sərf
edilməsi hesabına əldə olunan ictimai inkişaf müxtəlif
iqtisadi və sosial nəticələrin
məcmusu kimi dəyərləndirilir. İqtisadi nəticələr ÜDM-in
həcmi ilə, sosial nəticələr
isə ÜDM-in istehlaka
yönəldilən hissəsi
ilə müəyyən olunur. Səmərəlilik
nəticələrin məsrəflərə nisbətidir. Bu nöqteyi-nəzərdən iqtisadi
səmərəlilik ÜDM-in həcminin bütün məsrəflərə nisbəti,
sosial səmərəlilik isə ÜDM-in istehlak üçün
istifadə edilmiş həcminin həmin məsrəflərə
nisbəti kimi müəyyən edilir. Deməli, ümumi
daxili məhsulun istehlak
olunan hissəsini artırmaqla, sosial nəticələrin
yaxşılaşdırılmasına nail
olmaq, əhalinin sosial
cəhətdən zəif təbəqəsinin, işsizlərin,
əlillərin, uşaqların və s.
taleyinə daha çox
diqqət yetirmək olar. Lakin bu, istər-istəməz
ümumi daxili məhsulun
yığıma, investisiyaya və
istehsalın inkişafına yönəldilən
payının azaldılmasına səbəb olar
ki, bu da
iqtisadi inkişafın templərində
şəksiz əksini tapacaqdır. Bununla
əlaqədar olaraq, tamamilə məntiqi
bir sual yaranır: Bu sahələrin (iqtisadi
və ya sosial)
hansı birində daha yüksək nəticələrin
əldə olunması ölkə üçün
prioritet əhəmiyyət
daşıyır?
Sosial prioritetlər probleminin
mühüm aspekti
istehsalın iqtisadi səmərəliliyi
ilə onun sosial yönümlülüyünün
qarşılıqlı əlaqəsidir. Cəmiyyətin
inkişafı lap əvvəldən vahid tamın iki tərəfini
– sosial və iqtisadi tərəfləri
müəyyən edən ikili sosial-iqtisadi proseslərlə xarakterizə olunur. Sosial və iqtisadi tələbatların
qarşılıqlı əlaqəsi və
qarşılıqlı asılılığı
istehsalın və bütövlükdə, cəmiyyətin
inkişafında ilkin və həllediçi
amil kimi
çıxış edir. Sosial və iqtisadi
tələbatların ümumiliyi və fərqləri,
deməli, həm də maraqları tarixən istehsalın inkişaf səviyyəsi və hər şeydən
qabaq, izafi əməyin
həcmi ilə müəyyənləşmişdir.
İstehalın yetərincə inkişaf
etməməsi, yəni ekstensiv xarakter daşıması şəraitində
ictimai tərəqqinin hər iki tərkib hissəsi (iqtisadi
və sosial) bir-birinə əks olan xarakter
daşıyır və qarşılıqlı artıma
yardım etmir.
İstehsalın
iqtisadi səmərəliliyinə sosial ədalətin möhkəmləndirilməsi
ilə bağlı olan sosial
amillər ciddi təsir göstərir. İşçinin əmək və məişət
şəraiti, sağlamlığı, asudə vaxtı, ətraf
mühit ölkənin dayanıqlı iqtisadi
inkişafının təmin edilməsinin, adamların əmək fəallığının
artırılmasının təsirli vasitəsi, həm əməyə
və həm də onun nəticələrinə
yeni münasibətin
formalaşdırılmasının mühüm
amilidir. Əmək şəraitinin
sağlamlaşdırılması, təhsil almaq
və ixtisas, peşəkarlıq səviyyəsini
yüksəltmək üçün
əlverişli imkanların yaradılması, əmək rejiminin yaxşılaşdırılması və
s. sosial amillər təkcə
əmək məhsuldarlığına və istehsalın səmərəliliyinə
təsir göstərmir, həm də bazar
təsərrüfatçılıq şərtlərinə uyğun gələn yeni
əmək münasibətlərinin formalaşmasına
kömək edir.
(ardı var)
Ayaz
ORUCOV,
Azərbaycan Respublikası Milli
Məclisinin deputatı,
iqtisad elmləri doktoru
Xalq qəzeti.- 2014.- 1 iyul.- S.7.