Azərbaycan-Avropa
İttifaqı: strateji
əməkdaşlığın
yeni modelinə doğru
Qlobal miqyasda geosiyasi proseslərin dinamikası sürətlə
dəyişir. Meydana narahatlıq yaradan ciddi problemlər
çıxır. Həmin kontekstdə Avropa
İttifaqının müstəqillik əldə etmiş
ölkələrlə münasibətlərinin perspektivləri
məsələsi aktuallaşır. Baş verən proseslər
göstərir ki, Bakı Aİ ilə münasibətlərini
bərabərhüquqlu tərəfdaşlar kimi inkişaf
etdirməkdə israrlıdır. Bununla bağlı yeni əməkdaşlıq
proqramının hazırlanması məsələsi maraq
doğurur. Həmin istiqamətdə Azərbaycan – Aİ əlaqələrinin
inkişafının Cənubi Qafqazda hansı dəyişikliklərə
səbəb ola biləcəyi böyük önəm
daşıyır.
Yeni trendlər:
müasir
geosiyasətin
dinamikası
Dünyanın geosiyasi mühitində meydana
çıxan yeni trendlər bütövlükdə, mənzərəni
dəyişir. Böyük dövlətlər fərqli oyun
qaydaları tətbiq etməyə çalışırlar.
Qlobal güc olmaq iddiası ilə hərəkət edənlər
arasında rəqabət getdikcə daha kəskin və
amansız məzmun alır. Avropa İttifaqı (Aİ) belə
vəziyyətdə xarici siyasətində müəyyən
düzəlişlər etməyə məcburdur.
Çünki bu təşkilatın öz qarşısına
dünyanın əsas geosiyasi mərkəzlərindən biri
olmaq məqsədini qoyduğu sirr deyil.
Avropa üçün ciddi əhəmiyyət kəsb
edən regionlardan biri Cənubi Qafqazdır. Bunun bir sıra səbəbləri
vardır. Cənubi Qafqaz, ilk növbədə, enerji
daşıyıcıları ilə zəngindir. Digər tərəfdən,
o, Rusiya, Türkiyə və İranla qonşu, Mərkəzi
Asiyaya açılan körpüdür. Cənubi Qafqaz Qara dəniz
və Xəzər dənizi hövzələrini birləşdirir.
Bu səbəblərdən Cənubi Qafqazda geosiyasi nüfuz
sahibi olmağa çoxları can atır.
Lakin burada qlobal səviyyədə müşahidə
edilən geosiyasi trendləri nəzərə almaq lazım gəlir.
Onların sırasında birbaşa regiona təsir göstərən
məqamlara ayrıca diqqət yetirmək gərəkdir. Burada
ilk olaraq Ukrayna hadisələri yada düşür. Əsas
proseslər bu ölkənin Aİ ilə assosiativ
üzvlük haqqında sənədi imzalamamasından sonra
başladı. Kiyevin bu addımı “Avropada ümidləri
üzdü, Rusiyanı sevindirdi, üçüncü tərəfləri
isə çaşdırdı”.
Əslində, burada ciddi geosiyasi dəyişiklikdən
söhbət gedir. Hətta Qərbin və Rusiyanın bəzi
analitikləri sualı belə qoyurlar: “Ukrayna böhranı
fonunda Avropa təhlükəsizlik sistemi necə olacaq?” Bu
mövqedə olanlar hesab edirlər ki, Avropa “soyuq müharibə”dən
tam çıxmamış yenisini ona “sırıyırlar”.
Qərb təhlilçiləri və politoloqları
yaranmış vəziyyəti daha da dramatikləşdirirlər.
Onlar Ukrayna hadisələrinin yeni dünya müharibəsinə
gətirib çıxara biləcəyindən ehtiyatlanır,
bu barədə fikirlərini açıq şəkildə
bildirirlər. Məsələn, Q.Allison yazır: “ Ukraynada başlayan
Ukrayna ilə məhdudlaşmayacaq”.
Tanınmış siyasi analitik Corc Fridman da faktiki olaraq
eyni mahiyyətli suallar qoyur. O, xüsusi olaraq Rusiya ilə
Avropa arasında yerləşən ölkələrin daxil
olduğu “sərhəd torpaqları” (Borderlands) terminindən
istifadə edir. C.Fridman hesab edir ki, həmin məkanda “yeni
strateji mənzərə” formalaşır. Həmin dəyişikliyi
I və II dünya müharibələri ərəfəsində
yaranmış vəziyyətlə müqayisə edən
“Stratfor”un qurucusu maraqlı fikirlər irəli sürür. O
yazır: “Proses başlanğıc mərhələsindədir
və artıq Almaniyanın 1914-cü ildə
düşdüyü xəttə “bağlanıb”. Güclər
cəmlənir və əgər proses gedirsə, o, xeyirxah niyyətləri
olanların nəzarəti altında olmayacaq”.
Dünya
müharibəsi: keçmişlə
paralellər
və indiki şərtlər
Etiraf edək ki, bu, kifayət qədər ciddi
iddiadır. Söhbət dünya geosiyasətinin məzmununda
baş verən köklü dəyişikliklərdən gedir.
Əgər hazırda Ukrayna məsələsi 1914 və
1940-cı illəri xatırladırsa, onda III Dünya
müharibəsinin başlaması ehtimalı mövcuddur.
Qlobal güclər artıq sülh yolu ilə münasibətlərin
aydınlaşdırılmasında “qırmızı xətti”
keçirlər? Belə isə nəyə görə beynəlxalq
təşkilatlar konkret addımlar atmır? Həqiqətən,
BMT kimi qurumların passivliyi və zahirən laqeydliyi çox
düşündürücüdür. Bu fakt da göstərir
ki, hələ də böyük geosiyasi güclər meydana gələn
problemləri beynəlxalq hüquq çərçivəsində
həll etməyin təkmil mexanizmini tapmayıblar.
Yuxarıda Rusiya və Qərb analitiklərindən
verdiyimiz fikirlər açıq təsdiq edir ki, tərəflər
sərt mübarizə yollarına baş vurmağa meyllidirlər.
Demək olar ki, hər iki tərəf yeni böyük
müharibə təhlükəsindən dəm vurur. Əcəba,
doğrudanmı, bu məqam qlobal geosiyasətin əsas trendinə
çevrilir? Bizcə, belə təhlükə artıq
mövcuddur.
Bəs bu cür vəziyyətin yaranmasının səbəbi
nədir? Qərbdə hesab edirlər ki, sürətlə
inkişaf edən dövlətlər arasında “təftişçilər”
meydana gəlib və onlar “cavab zərbəsi” endirirlər. Nəticədə,
“geosiyasətin qayıdışı” baş verir. Bunun əsas
əlaməti kimi beynəlxalq münasibətlərin “rəqabətə
sürüklənməsi”, hərbi güc tətbiqinin vasitə
olaraq seçilməsi, amansız yarışmanın
başlaması göstərilir. Bütün bunlar son nəticədə
dünyanın gələcək geosiyasi düzənini
“dumanlara bürüyür” (U.Rassell Mid).
Onu qeyd edək ki, U.Mid “qisasçı təftişçilər”
deyəndə, əsasən, Rusiya, Çin və İranı
nəzərdə tutur. Təbii ki, siyahını genişləndirmək
də olar. Lakin burada əsas olan yanaşmadır. Məsələ
bundan ibarətdir ki, U.Midin ifadə etdiyi mənada
“qisasçılıq” faktiki olaraq “soyuq müharibə”
dövrünün geosiyasi mübarizə üsullarının
qayıdışı deməkdir. Bu da digər analitiklərin
qiymətləndirmələri ilə üst-üstə
düşür. Konkret olaraq, bu, qlobal geosiyasətdə
qarşıdurma, sərt vasitələrdən istifadə, hərbi
gücə arxalanma kimi amillərin aktuallaşması deməkdir.
Prosesin təhlükəli tərəfi məhz budur.
Lakin məsələ bundadır ki, dünya səviyyəsində
geosiyasi çətinliklərin yaranmasına olan bu yanaşma
ilə hamı razılaşmır. Məsələn, bəzi
ekspertlərə görə, Qərb ekspansionist siyasət
yeritdiyindən əsas problem ABŞ-ın dünya
ağalığı iddiasından əl çəkməməsindədir.
Bəzi ekspertlər Vaşinqtonun bu iddiasına haqq
qazandırırlar. Deyək ki, Z.Bjezinski, H.Kissincer və
C.Fridman bu mövqedədirlər. Onlar arasında fərq
yalnız ABŞ-ın dünya liderliyinin optimal modelinin
tapılmasında özünü göstərir.
Maraqlıdır ki, hələlik Amerikanın bu vəzifənin
öhdəsindən gələ bilmədiyi qənaəti
vardır.
Bunlarla yanaşı, dünya liderliyi iddiasının
faktiki olaraq bəşəriyyəti “iki hüquqi məkana”
böldüyünü vurğulayanlar da az deyil. Onların
fikirlərinə görə, indi geosiyasət “qanunçuluq və
əxlaq” pərdəsi altında aparılır.
Əslində, R.Müllerson yaranmış vəziyyətə,
bütövlükdə, Qərb siyasətçilərinin geosiyasi iddiaları prizmasından
yanaşır. O yazır: “Vladimir Putini qeyri-real mövqe tutmaqda ittiham etməklə Qərb analitikləri, KİV-i və ekspertləri özlərinin
yaratdıqları “beyin yuma”
sisteminin təsiri altına
düşürlər". Konkret ifadə
etsək, R.Müllerson kimi
analitiklər qlobal geosiyasətdə
müşahidə edilən qeyri-müəyyənliyi təkcə
Rassel Midin
“qisasçı təftişçilər”inin boynuna
atmırlar. Onlar başda
ABŞ olmaqla Qərbin geosiyasi
ambisiyalarının təsirinin daha çox olduğunu deyirlər.
Brüssel-Bakı xətti:
əməkdaşlığın əsas mərhələləri
Bütün bunlar Qərbin
aparıcı dövlətlərinin yeritdiyi
xarici siyasətdə ortaq
bir meylin mövcud olduğunu deməyə
əsas verir. O cümlədən, Avropa İttifaqının geosiyasi
kursunda yeni elementlərin
varlığından bəhs etmək olar.
Aİ – Azərbaycan münasibətlərinə də qlobal geosiyasi trendlərin Avropa dövlətlərinin xarici
siyasətinə proyeksiyalaşmış incəlikləri
aspektində yanaşmaq daha
doğru olardı.
Əvvəlcə onu vurğulayaq ki, Avropa İttifaqı ilə
Azərbaycan arasında əlaqələr bir
neçə mərhələdən keçib.
Onlar 1992-1998, 1999-2003, 2004-2008,
2009-2013-cü illəri əhatə edir. Bu 4 mərhələnin hər birinin
öz məzmunu, qarşıya qoyduğu məqsədləri və
proqramların həyata keçirilməsi üsulları olub. 2014-cü ildən isə yeni
mərhələ başlayır.
Birinci mərhələdə (1992-1998-ci illər)
Azərbaycan üçün əsasən
texniki proqramlar
hazırlanmışdı. Müxtəlif formalarda
ölkəyə maddi-texniki və maliyyə
yardımları edilirdi. Burada
“MDB ölkələrinə Texniki
Yardım” (TACİS) proqramını, “Avropa-Qafqaz-Asiya
Trans-Nəqliyyat Dəhlizi” (TRACECA) layihəsini və “Tərəfdaşlıq
və Əməkdaşlıq Sazişi”ni (TƏS) qeyd etmək olar. Bu proqramlar
Azərbaycanda, əsasən, iqtisadi
islahatların aparılmasına, demokratiya
və insan hüquqlarının dəstəklənməsinə
və s. xidmət edib.
Həmin mərhələdə
məqsəd kimi qarşıda
başlıca olaraq Azərbaycanın sosial-iqtisadi, energetik, nəqliyyat
və mədəni sahələrdə yeni
səviyyəyə keçməsi qoyulmuşdu.
Avropa İttifaqı bu
proqramlarla bir növ postsovet məkanında
hansı ölkələrdə dövlətçiliyin uğurla inkişaf edə
biləcəyini “test edirdi”.
Göstərilən maddi, maliyyə və
texniki yardımlar ünvanlı idi. Eyni zamanda,
birinci mərhələdə Avropa ilə Qafqaz və Mərkəzi
Asiya arasında etibarlı nəqliyyat dəhlizi
yaradılması nəzərdə tutulurdu.
Bu mərhələdə Azərbaycanda sabitlik yaradıldı, iqtisadi
islahatlar həyata keçirildi.
İkinci mərhələ 1999-2003-cü illəri
əhatə edir və “Tərəfdaşlıq
və Əməkdaşlıq Sazişi”nin qüvvəyə minməsi ilə
başlayır. Həmin sənəd tərəflər
arasında münasibətlərin hüquqi
bazasını təşkil edir. Burada siyasi dialoq,
insan hüquqları, ticarət, investisiya, sosial, mədəni
və başqa sahələrdə əməkdaşlığın
inkişaf etdirilməsi əsas məqsədlərdən
biri olub. Bu mərhələdə əməkdaşlıq
növbəti səviyyəyə qalxıb. Aİ ilə Azərbaycan
bərabərhüquqlu tərəfdaşlar kimi
əlaqələrini inkişaf etdiriblər.
Həmin
dövrdə Aİ-nin fəaliyyətində
siyasi və təhlükəsizlik aspektləri
üstünlük təşkil etməyə
başladı. Bu bağlılıqda təşkilat
əməkdaşlıq etdiyi ölkələri
üç qrupa böldü. Birinci qrupa Aİ-yə üzv olmaq tələblərini ödəyənlər,
ikinciyə üzvlüyə
potensial namizədlər, üçüncü
qrupa isə “yaxın qonşular”
daxil edilmişdi. Göründüyü kimi,
Aİ faktiki olaraq tərəfdaşlıq
etdiyi dövlətlərə fərqli
yanaşırdı. Sonrakı proseslər göstərdi ki, bu, düzgün
strategiya deyil. O
cümlədən, Azərbaycan-Aİ əlaqələrinin təcrübəsi
burada bir çox incəliklərin nəzərə
alınması zərurətini ortaya qoydu. Bu, əməkdaşlığın
3-cü və 4-cü mərhələsində özünü daha çox büruzə verməyə
başladı.
2004-cü
ildə Avropa İttifaqına daha 10 ölkənin üzv
olması ilə əlaqədar təşkilat Avropa
Qonşuluq Siyasəti (AQS) adlı proqram həyata keçirməyə
başladı. Bu sənəd faktiki olaraq qurumun qonşu ölkələrlə
əməkdaşlığına yeni məzmun
gətirməli idi. Azərbaycan üçün
də 3-cü mərhələ 2004-cü ildən
başladı və 2008-ci ilə qədər davam
etdi. Bu mərhələdə
Aİ əməkdaşlıq etdiyi
ölkələri fərqli qruplara
bölməyin səmərəsiz olduğunu
dərk etdi. AQS-ə daxil olan dövlətlərin
“üzv ola bilən” və
“üzv olmaya bilən”
kimi fərqli qiymətləndirilməsi
reallıqda süni təsir
bağışladı. Aİ potensial olaraq həmin ölkələrin hər birinin təşkilata daxil
olmaq imkanının mövcudluğunu
nəzərə almağa başladı.
Bu mərhələdə siyasi,
inzibati və iqtisadi
islahatları bir-birinə uyğun şəkildə
aparmaqla Aİ ilə inteqrasiyanı dərinləşdirmək
əsas hədəf kimi müəyyənləşdirilmişdi.
Burada demokratiya, insan hüquqları və davamlı
inkişafın təşviqinə üstünlük
verildi. Bunlarla
yanaşı, 3-cü mərhələdə enerji
təhlükəsizliyinin təmin edilməsi istiqamətinə
də xüsusi diqqət yetirilirdi.
Bir sıra beynəlxalq layihələrin fəal
iştirakçısı olan Azərbaycan
həmin məsələnin həllinə öz
töhfələrini verdi. Mədəniyyətlər
və dinlər arası dialoqun təşkili
işində Bakının xüsusi yeri vardı. Bütün bunlar ölkənin Aİ dövlətləri
ilə iqtisadi əlaqələrinin və
ticarət dövriyyəsinin sürətli inkişafı ilə
müşayiət olunurdu.
2009-cu ildə Aİ-nin “Şərq tərəfdaşlığı”
təşəbbüsünü qəbul etməsi ilə Azərbaycanla
əlaqələrin inkişafında növbəti mərhələ
başlandı. Bu, 2009-2013-cü illəri
əhatə edir. Onun
başlıca xüsusiyyəti “Şərq tərəfdaşlığı”
proqramına daxil olan
ölkələrlə vahid əməkdaşlıq
formatının tətbiq edilməsindədir. Burada əsas hədəflər
assosiasiya sazişlərinin
bağlanması, azad ticarət
zonalarının yaradılması, vizaların tədricən
liberallaşdırılması və Aİ-nin
enerji təhlükəsizliyinin gücləndirilməsi
istiqamətində daha dərin əməkdaşlığın
həyata keçirilməsindən ibarətdir.
Bu mərhələdə Aİ – Azərbaycan
əlaqələrində ciddi irəliləyiş
oldu. Demək olar ki, bütün sahələr
üzrə tərəflər arasında əməkdaşlıq
yeni səviyyəyə qalxdı.
Xüsusilə, enerji təhlükəsizliyi
sahəsində Azərbaycan nəhəng təşəbbüslərlə
çıxış etdi. Təkcə Trans-Anadolu qaz kəməri
(TANAP) və Trans-Adriatik boru
kəməri (TAP) layihələrini xatırlamaq kifayətdir. Bu enerji layihələrinə
Azərbaycan 50 milyard ABŞ dolları həcmində
sərmayə qoymağı planlaşdırır. Artıq bu istiqamətdə konkret
addımlar atılır. Hazırda Aİ ticarət və iqtisadiyyat sahələri üzrə Azərbaycanın
əsas tərəfdaşıdır. Hətta bir
sıra konkret sferalarda
Avropa İttifaqı ABŞ, Türkiyə
və Rusiyanı da ötüb
keçib.
Dördüncü mərhələ əvvəlkilərlə
müqayisədə daha çox
dramatik proseslərlə yadda
qalmışdır. Məsələ bundadır ki, son bir
neçə ildə qlobal geosiyasətə
ciddi təsir göstərən hadisələr
baş verib. Burada, ilk növbədə,
Ukrayna ətrafında gedən gərgin geosiyasi mübarizəni vurğulamaq
lazımdır. Bunun nəticəsində assosiativ üzvlük məsələsində
problemlər meydana gəlib. Azərbaycanın
da bu məsələ
ilə bağlı öz mövqeyi
vardır.
Yeni strategiya: əməkdaşlıqda
strateji müasirləşmə
modeli
Ölkə
Prezidenti İlham Əliyev assosiativ üzvlüyün dəqiq
anlayışının olmadığını
vurğulayıb. Konkret desək,
assosiativ üzvlük
bərabərhüquqlu tərəfdaşlıq
prinsipinə uyğun gəlmir. Digər tərəfdən, Prezident İlham Əliyev açıq bildirib ki, “istənilən
inteqrasiya prosesinə əlavə üstünlüklər
qazanmaq üçün
getmək lazımdır”.
Bu, müasir tarixi mərhələdə
dövlətlərarası münasibətlərdə prinsipial
bir məqamdır. Çünki hazırda daha
güclü olan ölkələr və ya dövlətlər qrupu başqalarına öz maraqlarını diqtə etməyə çalışırlar. Hətta demokratik hüquq, azadlıq və qaydalardan danışaraq beynəlxalq münasibətlərdə
liberalizmi təbliğ
edənlərdə belə
həmin niyyətləri
izləmək mümkündür.
Bu səbəbdən Aİ-nin assosiativ üzvlüklə bağlı
verdiyi vədlərlə
reallıq arasında uyğunsuzluq ola
bilər.
Problemin
digər tərəfi
qlobal miqyasda, o cümlədən Cənubi
Qafqazda müşahidə
edilən geosiyasi və geoiqtisadi proseslərin mürəkkəbliyi
ilə bağlıdır. Sirr deyil ki, dünyanın
böyük dövlətlərinin
Yaxın Şərq və postsovet məkanı uğrunda mübarizəsi daha kəskin səviyyəyə
qalxıb. Bunun fonunda
bir tərəfdən,
iqtisadiyyat və energetika sahəsində əməkdaşlığın məzmunu yeniləşməkdədir,
digər tərəfdən
isə, təhlükəsizlik
problemi daha da aktuallaşmaqdadır.
Yuxarıda vurğuladığımız Ukrayna hadisələri bu aspekti daha
aydın təsəvvür
etməyə əlavə
imkanlar verir. İndi orada cərəyan edən proseslər, bütövlükdə dövlətin
ərazi bütövlüyü
məsələsini gündəmə
gətirir. Xatırladaq ki,
Ukraynada qarşıdurmaların
əsas səbəblərindən
biri məhz ölkənin Aİ-yə
assosiativ üzvlüyü
ilə əlaqəlidir.
Bunlardan
belə nəticə çıxır ki, nəzəri cəhətdən
nə qədər cəlbedici olsa da, praktiki cəhətdən
assosiativ üzvlüyün
reallaşması ciddi
çətinliklərlə müşayiət olunur. Təbii ki, belə bir
vəziyyət müstəqillik
və suverenlik üçün ciddi təhlükələr yaradır.
Ancaq “Şərq tərəfdaşlığı”
proqramının əsas
məqsədi Aİ ilə
tərəfdaş ölkələrin
inteqrasiyasını yüksəltməklə
yanaşı, sabitlik üçün səyləri
bir araya gətirmək və təhlükəsizliyi gücləndirməkdən
ibarətdir.
Buradan prinsipial əhəmiyyətli bir nəticə
əldə olunur. Məlum olur ki, Aİ-nin “Şərq tərəfdaşlığı”
proqramı ideya kimi çox cəlbedicidir. Lakin onun müasir
geosiyasi şərtlər daxilində reallaşması
üçün bu təşkilatın təklif etdiyindən
fərqli mexanizm və yanaşmalar tələb olunur. Hər
şeydən əvvəl bu, Aİ-nin tərəfdaş
ölkələri siyasi və iqtisadi cəhətdən
özündən asılı vəziyyətə salmaması
üçün lazımdır. Eyni zamanda, qlobal miqyasda
yaranmış ziddiyyətli və mürəkkəb geosiyasi
dinamikanın tərəfdaş ölkələrin təhlükəsizliyinə
zərər verməməsini təmin etmək gərəkdir.
Bu iki vacib şərtə əməl etmək asan deyil.
Çünki digər böyük geosiyasi güclər
Aİ-nin güclənməsində maraqlı deyildirlər. Həmin
səbəbdən onlar bu təşkilatın
atdığı addımlara qarşı tədbirlər
görürlər.
Assosiativ üzvlük çərçivəsində
məsələlərin məhz bu tərəfi
aydın deyil. Bunlara
görə, Azərbaycanın özünün
fərqli əməkdaşlıq modelini təklif
etməsi tamamilə normaldır. Bu bağlılıqda Prezident İlham Əliyev vurğulayıb ki, strateji tərəfdaşlığı
nəzərdə tutan proqram
maraqlı olardı. Azərbaycan rəhbərinin bu təklifini Aİ qəbul edib
və bəzi informasiyalara görə, təşkilat
Strateji Modernləşən Tərəfdaşlıq
(SMT) adlı proqram hazırlayır. Qeyd etmək lazımdır ki,
tərəflər arasında strateji əməkdaşlığın
yeni səviyyəyə yüksəlməsi
üçün tam əsaslar
vardır. Belə ki, Azərbaycan Aİ ilə
bütün sahələrdə kifayət
qədər səmərəli əlaqələr qurub.
(ardı var)
Kamal ADIGÖZƏLOV
Xalq qəzeti.- 2014.- 16 iyul.- S.5.