Demokratik, hüquqi dövlətin
qurucusu
1991-1993-cü illərin böhranlı, ağrılı-acılı, faciəli günlərini qəlbində Vətən, millət sevgisi olan hər bir azərbaycanlı böyük təəssüf, dərin kədər hissi ilə xatırlayır. Bu illərin təbəddülatları bir daha təsdiqlədi ki, xalqın inam və etimadına söykənməyən, onun iradəsini, istəyini nəzərə almayan hər hansı siyasi qüvvə Azərbaycan cəmiyyətində uzun müddət duruş gətirə bilməz.
SSRİ dağılandan və Azərbaycan
Respublikası 1991-ci il oktyabrın 18-də öz
dövlət müstəqilliyinin bərpa olunduğunu
bəyan etdikdən sonra gözləmək
olardı ki, sosial-iqtisadi
vəziyyətin sabitləşməsi istiqamətində
hökümət radikal addımlar atacaq və qabaqlayıcı tədbirlər
görəcək. Lakin hər şey
düşünülənlərin tam əksinə
cərəyan etməyə başladı.
Ölkədəki
mövcud reallıqlar - hakimiyyət
böhranı, genişlənməkdə olan
Ermənistanın təcavüzü nəticəsində Azərbaycanın
strateji mövqelərinin əldən getməsi,
bunların yaratdığı xaos və anarxiya gənc müstəqil respublikanın taleyini sual altında qoyurdu. Müharibəyə cəlb edilmiş
ölkənin iqtisadi durumu
böhran həddinə
çatmış, xarici iqtisadi
əlaqələr pozulmuş və nəhəng
sənaye müəssisələri çökmüşdü.
Təsadüfi adamların xalq hərəkatı
dalğasında hakimiyyətə gəlməsi dövlət
idarəçiliyindəki tabeçilik prinsipini heçə endirmişdi.
Məhz belə bir vaxtda - 1992-ci ilin oktyabr ayında 91 nəfər
nüfuzlu Azərbaycan
ziyalısının imzası ilə Naxçıvana, Heydər
Əliyevə müraciət göndərildi. Bu, zərurətdən,
xalqın istək və arzusundan doğan bir müraciət
idi. Çünki
ölkənin günbəgün uçuruma
yuvarlandığı, insanların çörəklə imtahana çəkildiyi bir
vaxtda “taleyin ümidinə
buraxılmış ada”nı xatırladan Naxçıvan Muxtar Respublikasında Heydər Əliyevin həyata
keçirdiyi islahatlar,
qonşu dövlətlərlə
qurulan iqtisadi-siyasi
münasibətlər, iqtisadiyyatda əldə
edilən müsbət dəyişikliklər, xalqın böyük əksəriyyətinin qəlbində
bu dahi azərbaycanlını
yenidən ölkə rəhbərliyində görmək arzusunu günbəgün gücləndirirdi.
Ziyalılar, sadə adamlar
Naxçıvana üz tutaraq
Heydər Əliyevlə görüşlər keçirir,
xalqı düşdüyü
acınacaqlı vəziyyətdən çıxarmaq üçün ondan
kömək istəyir, Azərbaycanın müxtəlif
bölgələrində mitinqlər keçirməklə müdrik siyasətçinin respublika
rəhbərliyinə qayıtmasını tələb
edirdilər.
Alman filosofu Hegel şəxsiyyət və zaman
kontekstində yazdığı əsərlərin birində deyir: “Sürətlə siyasi
iflasa yaxınlaşan xalqın taleyi yalnız dahi tərəfindən
xilas oluna bilər.” Tarix çox az bir zamandan
sonra sübut etdi ki, bu
dahi Heydər Əliyevdir. O, hələ Moskvada ikən son bir neçə ildə
Azərbaycanın hansı itkilərə məruz
qaldığını, hansı strateji
mövqelərini əldən verdiyini
ürək ağrısı ilə müşahidə edirdi. Bakıya,
Naxçıvana dönəndən sonra
hadisələri daha yaxından izləyən
müdrik dövlət xadimi
ölkənin uçuruma
yuvarlandığını görür və
təzyiqlərə, təqiblərə məhəl qoymadan bunun
qarşısını almaq üçün respublika parlamentinin tribunasından öz
təkliflərini bildirdi. Lakin hakimiyyət hərisləri bundan nəinki yararlanmadılar, əksinə onu
eşitmək belə istəmədilər...
1992-ci ilin mayında AXC-Müsavat
cütlüyünün silahlı
çevrilişlə hakimiyyətə gəlməsi respublikada hökm sürən
xaos, anarxiya və
hakimiyyətsizliyin məntiqi nəticəsi kimi
hakimiyyət böhranını daha da dərinləşdirdi. 1992-ci ilin sonlarına doğru isə
AXC-Müsavat hakimiyyətinin
Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin
sədri Heydər Əliyevə qarşı hücumları daha da gücləndi. Bunun əsas səbəblərindən biri də ulu öndərin
o zamankı hakimiyyətin səbatsız kadr siyasətini kəskin tənqid etməsi idi. Heydər Əliyev təsadüfi
adamlara yüksək məsuliyyət, bilik, bacarıq tələb edən vəzifələrin
verilməsini nəinki səhv, eyni zamanda, xalqı böyük
təhlükəyə aparan yol kimi dəyərləndirir,
ölkənin siyasi həyatında,
dövlət idarəçiliyində AXC-nin
inhisarçılığının ağır nəticələr
verəcəyini bəyan edirdi.
1993-cü ilin əvvəllərində ölkədə
vəziyyət daha da
pisləşmişdi. Azərbaycanın
iqtisadiyyatı dağıdılmışdı, respublikada xaos və anarxiya hökm sürürdü. Dağlıq Qarabağda torpaqlarımızın müdafiəsi
taleyin ümidinə
buraxılmışdı. Həmin dövrdə xalqın ulu öndərə olan böyük sevgi və
inamını dolayısı ilə etiraf
etmək məcburiyyətində qalan
AXC-Müsavat cütlüyünün
Heydər Əliyevi acizanə şəkildə Bakıya dəvət
etməsi də məhz bu reallıqla
şərtlənirdi.
1993-cü
il iyunun 9-da xalqın
təkidli istəyinə səs verərək Bakıya
qayıdan Heydər Əliyev Gəncəyə yola
düşdü, baş
vermiş silahlı qarşıdurmanın
əsl səbəblərini araşdırdı, alovlanmaqda olan qardaş qırğınının genişlənməsinin
qarşısını aldı.
Nəhayət,
1993-cü il iyunun 15-də
ulu öndər Heydər Əliyevin Ali Sovetin sədri
seçilməsi isə onun, sadəcə,
hakimiyyətə qayıdışı deyil,
eyni zamanda, xalqın qurtuluş, qəhrəmanlıq tarixidir.
Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri,
görkəmli dövlət xadimi Heydər
Əliyevin hakimiyyətə qayıdışından sonra ölkədə
siyasi sabitlik təmin olundu, zorakı dövlət çevrilişlərinin
qarşısı alındı, qanunçuluq
və hüquq qaydaları möhkəmləndirildi,
vətəndaş cəmiyyətinin formalaşdırılması, insan hüquq və
azadlıqlarının qorunması dövlətin
başlıca vəzifəsinə çevrilməyə
başladı. Bütün Azərbaycan vətəndaşlarının
- dilindən, dinindən, etnik mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, ölkənin
azadlığını və müstəqilliyini dəstəkləyən
insanların vahid Azərbaycan
dövlətçiliyi ətrafında birləşdirilməsi
üçün ciddi
iş aparılmağa başlandı. Heydər
Əliyev azərbaycançılıq ideyasına tamam yeni bir
məzmun verərək onu Azərbaycanın
milli etnik xüsusiyyətlərinə,
müasir dövrün
tələblərinə və dünyanın hazırkı
dönəminə uyğunlaşdırdı. Azərbaycançılıq
ideologiyası məhz Heydər Əliyevin həyata keçirdiyi ardıcıl siyasi
xətt olaraq
mükəmməl ideoloji bir
təlim kimi ölkənin dövlət
siyasətinə çevrildi.
Demokratik dəyərlərə söykənən
dövlət quruculuğu ləngimədən
ölkədə hüquqi islahatların həyata
keçirilməsini tələb edirdi.
Heydər Əliyev Azərbaycanda hakimiyyətə gəldikdən
sonra ölkədə hüquqi
dövlət quruculuğu sahəsində
ardıcıl, sistemli və gələcəyə
hesablanan islahatlara start verildi.
Təbii
ki, ilk növbədə
ölkənin yeni Konstitusiyasının
hazırlanması və qəbul edilməsi zərurəti ortaya çıxırdı. 1995-ci il iyunun 5-də Prezident Heydər Əliyevin sədrliyi ilə Konstitusiya Komissiyası yaradıldı. Ölkənin
təcrübəli, səriştəli və yüksək təhsilli
hüquqşünaslarının,
alimlərinin toplaşdığı komissiyanın ilk iclasında ulu öndər
Əsas Qanunumuzu son dərəcə
mükəmməl, gələcəyə hesablanmış,
sanballı bir sənəd kimi
hazırlamağı tövsiyə edərək demişdir: “Biz
elə bir layihə hazırlamalı və
nəhayət, elə bir konstitusiya
qəbul etməliyik ki, o
müstəqil Azərbaycan Respublikasının demokratik prinsiplər əsasında uzun müddət sabit
yaşamasını təmin edən əsas qanun,
tarixi sənəd olsun”.
Demokratik cəmiyyətin əsas atributlarından
olan, xalqın iradəsinin ifadəsi kimi qanunların aliliyini təmin
edən, hüquqi dünyəvi dövlət
quruculuğunu, ədalətli iqtisadi və sosial qaydalara uyğun olaraq hamının layiqli
həyat səviyyəsini təmin edən yeni konstitusiyanın qəbulu ciddi vəzifə
idi. Bu, ilk növbədə, totalitar bir rejimdən demokratik bir cəmiyyətə
keçid etmək istəyən Azərbaycanda
keyfiyyətcə yeni dövrün
tələblərinə cavab verən demokratik hüquqi səstemi
formalaşdırmaq, dövlətin inkişaf
prespektivlərini xalqın iradəsinin təcəssümü
olan Konstitusiya ilə
müəyyənləşdirmək idi.
1995-ci il
noyabrın 12-də referendum, yəni ümumxalq səsverməsi yolu
ilə Azərbaycanın ilk milli Konstitusiyası qəbul edildi.
Bu
xalqımızın dövlət müstəqilliyi tarixində konstitusionalizm məfkurəsinin
qəti qələbəsini əks etdirən hadisə idi. Çoxəsrlik dövlətçilik ənənəsi
olan bir xalq üçün bu qələbə istiqlaliyyətin və ərazi
bütövlüyünün, vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğunun, hüquqi dünyəvi dövlətçiliyin,
sosial rifahın, beynəlxalq sistemdə suveren hüquqi subyekt kimi
tanınmağın əsasını qoydu.
Əsas Qanun öz
müqəddəratını sərbəst və müstəqil
həll etməyi və öz idarəetmə
formasını müəyyən etməyi Azərbaycan
xalqının suveren hüququ
kimi tanıdı.
Etiraf etmək lazımdır ki,
məhz bu tarixi hadisədən
sonra Azərbaycanda hüquqi
islahatlara geniş meydan verildi. Cəmiyyətin,
ictimai-siyasi proseslərin özündə bir canlanma başlandı. Bu səbəbsiz
deyildi. Ümummilli lider Heydər Əliyevin dediyi
kimi: “Yeni konstitusiya Azərbaycanda demokratik,
hüquqi dövlətin qurulması, demokratik vətəndaş
cəmiyyətinin yaranması üçün
əsaslar yaratmış, bütün təminatlar
vermişdir. Bizim borcumuz bu təminatlardan,
Konstitusiyanın bizə verdiyi qanuni əsaslardan səmərəli istifadə
etmək və ölkəmizdə hüquqi,
demokratik dövlət yaratmaq,
vətəndaşların, insanların hüquqlarının
qorunmasını təmin etməkdən ibarətdir”.
Ölkəni daim inkişafda görən
ulu öndərimiz demokratik,
hüquqi və dünyəvi dövlət
quruculuğunu daha da sürətləndirmək məqsədilə
21 fevral 1996-cı ildə hüquqi
islahatlar komissiyası yaradılması barədə
qərar qəbul edir. Həmin
Komissiyanın beynəlxalq ekspertlərin iştirakı ilə
hazırladığı Avropa
standartlarına uyğun Cinayət Məcəlləsinin,
Cinayət-Prosessual Məcəllənin, Mülki-Prosessual
Məcəllənin layihələri, “Prokurorluq
haqqında”, “Vəkillik haqqında”, “Polis
haqqında”, “Əməliyyat-axtarış fəaliyyəti
haqqında”, eləcə də “Notariat
haqqında”, “Bələdiyyələrin statusu haqqında”, “Bələdiyyələrin
seçkiləri haqqında” və digər Qanun
layihələrinin Milli Məclis tərəfindən
qəbul edilməsi ilə milli qanunvericilik sistemimizin köklü şəkildə yeniləşdi
və müasirləşdi.
Göründüyü kimi, ulu
öndər ölkədə insan və vətəndaşların
hüquq və azadlıqlarının
müdafiə sistemini milli
və qlobal səviyyədə
yaratmağı, təkmilləşdirməyi və inkişaf etdirməyi əsas dövlət quruculuğu istiqamətlərindən biri hesab etmişdir.
Heydər
Əliyev insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının təminatlı
müdafiəsində məhkəmə hakimiyyətinin rolunu artırmaq sahəsində də ciddi islahatlar
aparmışdır. Ölkədə hakim
korpusunun formalaşmasında tamam yeni üsul
və metodlardan istifadə edilmişdir. Hakim vəzifəsinə
ədalətli və şəffaf seçim
məhkəmə-hüquq islahatlarının keyfiyyətlə
aparılmasına təkan vermişdir.
Ədalət
mühakiməsini həyata keçirən müstəqil və
qərəzsiz hakimlər korpusunun
formalaşdırılması üçün
ulu öndər Heydər Əliyevin 1 dekabr 1998-ci il tarixli “Məhkəmələr və hakimlər
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun
tətbiq edilməsi və məhkəmə islahatlarının həyata keçirilməsinə dair tədbirlər barədə" fərmanına
əsasən Azərbaycan Respublikası Prezidenti
yanında Məhkəmə-Hüquq Şurası
yaradılmış və onun əsasnaməsi
təsdiq edilmişdir. Bu
səlahiyyətli orqanın yaradılması ölkədə
həyata keçirilən məhkəmə-hüquq
islahatlarını sürətləndirmiş və onların
səmərəliliyini artırmışdır. Hüquq sistemi islahatı
nəticəsində ölkədə birinci
instansiya, apellyasiya və
kassasiya instansiyalarından ibarət yeni üçpilləli müstəqil məhkəmə
sistemi yaradılmışdır.
Məhkəmə-hüquq
islahatları geniş məzmuna malik olmaqla
bütövlükdə hüquq, qanunvericilik və məhkəmə sisteminin yaranması, mövcudluğu,
inkişafı və təkmilləşdirilməsi üzrə
həyata keçirilən və keçirilməli olan məsələləri əhatə etmiş olduğundan
uzunmüddətli, davamlı bir prosesdir. Bu proses ümummilli
lider Heydər Əliyevdən sonra Prezident İlham Əliyev tərəfindən yeni keyfiyyətdə, daha
yüksək tələblərə müvafiq
davam etməkdədir. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev məhkəmə sisteminin müasirləşdirilməsi barədə
19 yanvar 2006-cı il
tarixdə imzaladığı fərmanla məhkəmə
islahatı keyfiyyətcə yeni mərhələyə
keçmişdir. Son illər ədalət
mühakiməsinin səmərəliliyinin
artırılması, əhalinin məhkəmələrə
müraciət etmək imkanlarının
asanlaşdırılması və ölkə
regionlarının inkişafı məqsədi ilə 20-dək
yeni məhkəmələr, o cümlədən regionlarda
yeni apellyasiya məhkəmələri, ağır cinayətlər
məhkəmələri, inzibati-iqtisad məhkəmələri
yaradılmış, hərbi məhkəmə sistemi təkmilləşdirilmiş, hakimlərin
sayı 2 dəfə, məhkəmə işçilərinin
sayı isə 75 faiz
artırılmış, beynəlxalq təcrübəyə uyğun olaraq hər
bir hakimə köməkçi
ştatı ayrılmışdır.
Ölkəmizdə
aparılan genişmiqyaslı quruculuq
işlərinə, iqtisadiyyatımızla yanaşı, demokratik institutların da
sürətli inkişafına mühüm
diqqət yetirən beynəlxalq təşkilatlar Azərbaycanla
əməkdaşlığa xüsusi maraq göstərirlər. Bu
sırada Dünya Bankı ilə əməkdaşlığı
ayrıca qeyd etmək yerinə düşərdi.
Belə ki, bu mötəbər
qurumun təşəbbüsünə əsasən
onun maliyyə və texniki
dəstəyi ilə Azərbaycanda “Ədliyyə sisteminin müasirləşdirilməsi” üzrə
birgə layihə həyata keçirilir. Layihə çərçivəsində 30-dək məhkəmənin
yerləşəcəyi müasir bina və komplekslərin layihələri
hazırlanmış son illlərdə ən
müasir standartlara cavab verən Oğuz,
Bakı şəhəri Yasamal rayon, Gəncə şəhəri Nizami, Gədəbəy rayon
məhkəmələri üçün
yeni binalar tikilərək istifadəyə verilmiş,
habelə tərkibində bir neçə
məhkəmənin fəaliyyət göstərəcəyi Sabunçu və Şəki məhkəmə
komplekslərinin, Bakı şəhəri Binəqədi, Quba, Zaqatala və bir sıra digər rayon, məhkəmələri
üçün yeni
binaların inşasına başlanılmışdır.
Ölkəmizdə
hakimliyə namizədlərin seçilməsi
qaydasının Avropada ən qabaqcıl təcrübələr
əsasında müəyyən edilməsi, çoxmərhələli
imtahanlardan uğurla
keçən namizədlərin hakim vəzifəsinə
hazırlanmaları üçün
Ədliyyə Akademiyasında 1 illik nəzəri
və təcrübi, habelə
xaricdə kurslar keçməsi hakim korpusunun yüksək
hazırlıqlı hüquqşünaslar
hesabına formalaşmasında mühüm
rol oynamışdır.
Bu
mütərəqqi qaydalar əsasında
4 dəfə keçirilmiş seçim prosesləri onlarca
yerli və beynəlxalq təşkilatların,
diplomatik korpusların nümayəndələri
tərəfindən müşahidə edilmiş,
ölkəmizin kadr seçimi
tarixində ilk dəfə olaraq
imtahanlar onlayn rejimində
canlı yayımlanmışdır. Bütün müşahidəçilər imtahanların şəffaf
və obyektivliyi ilə bağlı
müsbət rəylər vermiş, nüfuzlu beynəlxalq təsisatlar, o cümlədən Avropa
Şurası ədalət mühakiməsinin səmərəliliyi
üzrə Komissiyası (CEPEJ) və Avropa
İttifaqı bu sahədə Azərbaycan
təcrübəsinin öyrənilməsini tövsiyə
etmişlər.
Həmin
prosedurlar əsasında 2600 namizəd
sırasından 307 nəfər hüquqşünas
seçilərək hakim vəzifələrinə
təyin olunmuş, cəmiyyətdə
hakimlərin seçilməsi prosesi ilə
bağlı müsbət rəy formalaşmışdır. Hazırda bütün
hakim korpusunun 60 faizini məhz bu, yeni nəsil hakimlər təşkil edirlər.
Hakimlərin
maddi təminatının
yaxşılaşdırılması da
diqqətdən kənarda qalmamış, 2000-ci illə
müqayisədə onların əmək haqqı 33 dəfə,
o cümlədən ötən il xeyli
artırılmış, gənc hakimlər üçün
əlavə təminatlar nəzərdə tutulmuşdur.
Son illərdə məhkəmə sisteminin müasirləşdirilməsi üzrə
həyata keçirilən köklü islahatlar çərçivəsində
atılan ən mühüm addımlardan biri də “Elektron məhkəmə”
informasiya sisteminin
yaradılmasına başlanılmasıdır. Belə
ki, “Elektron məhkəmə”
informasiya sisteminin
yaradılması məhkəməyə müraciət
imkanlarının daha da
genişlənməsinə, ədalət mühakiməsinin həyata
keçirilməsində süründürməçilik və
sui-istifadə hallarının qarşısının
alınmasına, şəffaflıq və operativliyin
təmin edilməsinə, məhkəmə qərarlarının
icrasına nəzarətin effektivliyinin
artırılmasına, elektron
kargüzarlığın və sənəd dövriyyəsinin
təmin olunmasına xidmət edəcəkdir.
Bu
baxımdan 2013-cü ildə – İKT ili
çərçivəsində məhkəmələrdə
müasir texnoloji
yeniliklərin, o cümlədən elektron sənəd dövriyəsi və idarəetmə,
“SMS bildiriş” proqramlarının tətbiqi,
vətəndaşlar üçün xüsusi faydalı olan məhkəmə
sisteminin vahid internet portalının yaradılması, digər mütərəqqi
yeniliklərin tətbiqi qeyd
olunmalıdır.
Bu gün tam inamla demək olar ki, dahi
şəxsiyyət Heydər Əliyevin yaratdığı Azərbaycan
dövlətçiliyinin özü kimi ölkəmizin ədliyyə və məhkəmə
sistemi yeni inkişaf dövrünü
yaşayır. Bu inkişaf,
şübhəsiz ki, ulu
öndər Heydər Əliyevin və onun
siyasi kursunun
davamçısı, Prezident İlham Əliyevin ədliyyə orqanlarına
diqqət və qayğısının real
nəticəsidir.
Hörmətli
Prezidentimiz jənab İlham
Əliyevin rəhbərliyi ilə ulu
öndərin yadigarı olan müstəqil
Azərbaycan gündən-günə çiçəklənir,
dövlətimiz qüdrətlənir. Ölkə
başçısının davamlı olaraq
regionlara olan səfərləri
nəticəsində ardıcıl olaraq
müxtəlif yerli proqramlar icra edilmiş,
regionlar da inkişaf etmiş, işsizliyin sayı kəskin
azalmışdır, yeni-yeni nəhəng,
enerji, tikinti, infrastruktur layihələri uğurla
həyata keçirilmiş, fabriklər, zavodlar açılmış, şəhər
və kəndlərimiz abadlaşmış, əhalinin güzəranı
kökündən yaxşılaşmışdır.
Müstəqil xarici siyasət, qətiyyətli
qərarlar ölkəmizi dünya siyasət
meydanında söz sahibi
etmişdir. Bütün
bunlar ulu öndərimiz
Heydər Əliyev siyasətinin real bəhrəsidir.
Dahi şəxsiyyət Heydər Əliyevin
ölməz ideyaları müstəqil Azərbaycanımızı,
qədirbilən xalqımız isə ulu
öndərimizin əziz xatirəsini daim
yaşadacaqdır.
Xəqani TAĞIYEV,
Salyan Rayon Məhkəməsinin sədri
Xalq
qəzeti.- 2014.- 15
iyun.- S.7.