Dövlət qulluğunda olmaq imtiyaz deyil,
məsuliyyətdir, insanlara xidmət imkanıdır
Dövlət qulluğunda çalışmaq o deməkdir ki, həmin vətəndaşa müstəqil, demokratik dövlət və vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunun ön sıralarında olmaq imkanı etibar edilmişdir. Hər bir şəxs bilməlidir ki, dövlət qulluğunda olmaq imtiyaz deyil, məsuliyyətdir, insanlara xidmət imkanıdır. Tutduğu vəzifənin səviyyəsindən və əhəmiyyətindən asılı olmayaraq, dövlət qulluqçusu həmişə xatırlamalıdır ki, o, xalqın xidmətçisidir, insanlara xidmət, onların qayğıları ilə yaşamaq onun əsas vəzifəsidir.
İlham ƏLİYEV
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
Azərbaycan xalqı 1991-ci ildə dövlət müstəqilliyini bərpa etməklə beynəlxalq münasibətlərdə öz sözünü demək üçün inamla fəaliyyətə başlamış və beynəlxalq birliyin tamhüquqlu üzvünə çevrilmişdir.
Müdrik dövlət xadimi
Heydər Əliyevin işləyib hazırladığı siyasi kurs öncə gənc
müstəqil dövlətimizin hərtərəfli
formalaşdırılmasını, sonra
isə sürətli inkişafını təmin etmişdir. Respublikamız böyük
qayıdışdan sonra beynəlxalq aləmdə
qəbul edilmiş dövlət idarəetmə
sistemlərinə uyğun milli
dövlət quruculuğu istiqamətində
islahatlarını uğurla davam etdirməyə başlamışdır. Cəmiyyət həyatının bütün
sahələrində aparılan islahatların əsas məqsədi
çevik dövlət idarəçilik sisteminin formalaşdırılması, elektron hökumətin qurulması, insan və vətəndaş hüquq
və azadlıqlarının yüksək dövlət təminatına
nail olunması və
bütövlükdə, Azərbaycanın beynəlxalq aləmə
inteqrasiyası prosesinin sürətləndirilməsindən
ibarət idi. Həmin istiqamətdə
atılan mühüm addımlardan biri dövlət qulluğu
sahəsində aparılan islahatlardır.
Dövlətçiliyin
müxtəlif dönəmlərində və dünyanın əksər
xalqlarında mövcud olmuş
dövlət qulluğunun təkamül prosesi müəyyən tarixi
mərhələlər keçərək müasir
formanı almışdır. Tarixçilərin fikrincə,
dövlət qulluğunun yaranma
tarixi qədim Çindən başlanır.
Müxtəlif mənbələrin verdiyi
məlumata görə, dövlət qulluqçusu
vəzifəsinə seçim tarixdə ilk dəfə olaraq məhz
bu ölkədə, hələ
eramızdan əvvəl Han sülaləsi
dövründə olmuşdur. Həmin
hadisə Şərqdə dövlət qulluğunun
əsasını qoymuşdur. Qərbdə
isə dövlət qulluqçularının
bacarıqlarına görə seçilməsi çox sonralar – feodal quruluşunun
dağılması və milli dövlətlərin
yaranması dövrünə təsadüf etmişdir.
XVII əsrdə Prussiyada ilk
dəfə müsabiqəyə əsaslanan dövlət qulluğuna seçim
sistemindən istifadə edilmişdir. Həmin
seçim XIX əsrin əvvəllərində
Napoleonun islahatlarının əsasını
təşkil etmişdir. İngilisdilli
ölkələrdə isə dövlət qulluğuna
qəbulla bağlı qaydalar daha sonrakı dövrdə
yaranmışdır. Beləliklə, eramızdan əvvəl
başlayaraq, müasir
günə kimi olan dövr ərzində dövlət qulluğunun məqsədləri, vəzifələri,
funksiyaları, prinsipləri yaradılmış,
formalaşdırılmış və inkişaf
etdirilmişdir.
Təbii
ki, müstəqilliyin ilk illərində
Azərbaycanda yaşanılan problemlər, xüsusən, xaos, anarxiya və hərc-mərcliyə
səbəb olmuş siyasi
diletantlıq dövründə nəinki dövlət
qulluqçularının seçilməsi, heç
dövlət qulluğunun fəlsəfəsi
barədə düşünmək,
danışmaq belə mümkün deyildi. Ona görə də respublikamızda bu
məsələlər, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, ulu öndər Heydər Əliyevin ölkədə
siyasi hakimiyyətə
qayıdışından sonra
reallaşdırıldı. Müstəqilliyin ilk
illərində ölkədə yaradılmış süni problemlər o qədər
fəsadlar vermişdi ki,
hətta, Heydər Əliyevin dövlət
başçısı seçilməsindən sonra da dövlət qulluğu və dövlət qulluqçusu
məsələləri öz həllini
tezliklə tapa bilməmişdir. Odur ki, ölkəmizdə dövlət qulluğunun səmərəliliyinin
artırılması, dövlət aparatının təkmilləşdirilməsi,
dövlət qulluqçularının hüquqi
statusunun müəyyən edilməsi,
onların sosial müdafiəsinin, maddi müstəqilliyinin təmin olunması və
eyni zamanda, məsuliyyətlərinin
artırılması üçün
2000-ci ildə “Dövlət qulluğu
haqqında” Qanun qəbul edlmişdir.
Adıçəkilən
qanun qəbul edilənə qədər
dövlət qulluqçularının fəaliyyəti Konstitusiya, əmək qanunvericiriliyinin
normaları və s. normativ-hüquqi
aktlarla tənzimlənirdi. Həm yerli, həm də beynəlxalq ekspertlərin
fikrincə, müstəqil Azərbaycan Respublikasında
dövlət qulluğu sahəsində qəbul
edilmiş ilk qanunun çox böyük ictimai-siyasi və
sosial əhəmiyyəti olmuşdur.
Belə ki, qanunun qəbul
edilməsi ilə Azərbaycan Respublikasında dövlət qulluğu sahəsində vahid
dövlət siyasətinin formalaşdırılmasının
əsası qoyulmuşdur. Həmin qanuna görə, dövlət qulluğunda
insan resurslarının idarə
olunması istiqamətində siyasətin inkişaf
etdirilməsi və bu siyasətə ictimai etimadın artırılması dövlətin
əsas məqsədlərindən biridir.
Əslində,
dövlət qulluğu nə deməkdir? Adıçəkilən qanunda
göstərilir ki, dövlət qulluğu dövlətin konstitusiya
ilə müəyyən edilmiş məqsədlərini,
funksiyalarını reallaşdırmaq üçün
vətəndaşların xüsusi təşkil
olunmuş fəaliyyəti, onların bu prosesdə praktiki və
peşəkar iştirakıdır. Dövlətin
ayrılmaz hissəsi olmaqla dövlət qulluğu müəyyən muxtariyyətə malikdir və müasir
dövlət institutları sistemində xüsusi
yer tutur. Dövlət qulluğu sisteminə daxildir: Birinci – institusional (hüquqi, təşkilati) və prossesual strukturlar. İkinci - dövlət orqanlarında
məşğul olan xüsusi hazırlanmış
və peşəkar şəxslər – dövlət
qulluqçuları.
Siyasi
və tarixi ədəbiyyatlarda dövlət
qulluğu prinsiplərini
müxtəlif kriteriyalara
görə təsnifləşdirirlər. Yanaşmaların birinə görə,
prinsiplərin bir hissəsi yalnız bütövlükdə dövlət
qulluğuna, ikinci hissəsi dövlət qulluqçularına, üçüncü
növ prinsiplər isə dövlət qulluğu ilə bağlı müəyyən
münasibətlərə daxil
olan vətəndaşlara
aid edilir. Dövlətin idarə edilməsi analogiyasına uyğun olaraq isə, dövlət qulluğunun konstitusional və təşkilati-funksional prinsipləri
vardır. Azərbaycanda dövlət qulluğunun konstitusional prinsiplərinin
əsasını Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasının
maddələri əks
etdirir, digər normativ-hüquqi aktlarda isə bu prinsiplər
daha da konkretləşdirilir.
Dövlət qulluğunun
təşkili və fəaliyyət göstərməsi
baxımından dövlət
qulluğu prinsipləri
əsasən iki qrupa bölünür: dövlət qulluğunun təşkili prinsipləri
və dövlət qulluğunun praktiki fəaliyyət prinsipləri.
Dövlət qulluqçuları dövlət qulluğuna girdiyi gündən müəyyən vəzifə
səlahiyyətlərini həyata
keçirməyə başlayırlar.
Bütün dövlət qulluqçularının
vəzifə və səlahiyyətləri eyni
deyildir. Dövlət qulluqçuları arasında
əmək bölgüsü
aparılmışdır bu
da dövlət qulluqçularının müəyyən
sahə üzrə ixtisaslaşmasına və
fəaliyyətlərini daha
səmərəli həyata
keçirmələrinə təsir edir.
Azərbaycan
dövlətinin bu məsələ ilə bağlı qarşıya
qoyduğu vəzifələrdən
biri də odur ki, dövlət
qulluğuna vətənpərvər,
yüksək ixtisaslı,
müasir dünyagörüşlü
və yeniliklərə
meyilli kadrlar seçilməli və yerləşdirilməlidir. Bu məqsədlə yaradılmış Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
yanında Dövlət
Qulluğu Məsələləri
üzrə Komissiyanın
əsas fəaliyyət
istiqamətləri də
məhz həmin tezislərin həyata keçirilməsindən ibarətdir.
“Dövlət qulluğu
haqqında” Qanunun dördüncü maddəsində
göstərilir ki, dövlət qulluğu aşağıdakı prinsiplərə
əsaslanır: Dövlət
qulluqçusu fəaliyyəti
Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyinə uyğun
olaraq həyata keçirilməlidir. Azərbaycan Respublikası
ərazisində Konstitusiyanın
aliliyi bütün hüquq sisteminin və onun ayrı-ayrı
elementlərinin ahəngliyini
və sabitliyini təmin edir. Qanunun aliliyi prinsipinə daxildir: dövlət qulluqçularının
xidməti vəzifələrini
həyata keçirərkən
dövlətə sadiqliyi
prinsipi və dövlətin və vətəndaşların dövlət
qulluqçularına etibar
etməsi prinsipi. Qanunçuluq həm də
dövlət idarəetməsində
tətbiq olunan vasitə, üsul və metodların tətbiqetmə sərhədlərini
müəyyən edir.
Məhz
, bütün bunları
nəzərə alan Prezident İlham Əliyev dönə-dönə
vurğulayır ki, dövlət qulluqçusunun
əsas vəzifələrindən
biri odur ki, o, xalqın xidmətçisidir.
Dövlət qulluğuna qəbul məsələlərinə gəlincə
isə qeyd etməliyik ki, “Dövlət qulluğu haqqında” Qanunun 28-ci maddəsi məhz bu məsələləri
əhatə edir.
Dövlət qulluğuna vətəndaşlar
müsabiqə və ya müsahibə əsasında qəbul edilirlər. Müvafiq dövlət
qulluğunu idarəetmə
orqanı həmin vəzifələrin tutulması
üçün müsabiqə
elan edir. Müsabiqədə iştirak etmək
istəyənlər sənədlərini
müsabiqə elan edilən gündən etibarən 30 gün ərzində müvafiq dövlət qulluğunu idarəetmə orqanına
təqdim edirlər.
Müsabiqə sənədlərin
qəbulu başa çatdıqdan sonra 10 gün ərzində keçirilir və vahid test imtahanından və söhbətdən ibarət olur. Müsabiqənin elan edilməsi,
keçirilməsi və
yekunlarına dair müvafiq qərarın qəbul edilməsi qaydası Azərbaycan Respublikasının müvafiq
qanunvericiliyi ilə müəyyən edilir.
Test imtahanından müvəffəqiyyətlə
çıxanlar söhbətə
buraxılırlar.
Test nümunələri Azərbaycan Respublikasının
müvafiq qanunvericiliyi
ilə müəyyən
edilmiş qaydada hazırlanır və təsdiq olunur. Qanunvericilikdən başqa qayda
nəzərdə tutulmadıqda,
müsabiqədən keçmiş
namizədlər dövlət
orqanı rəhbərinə
təqdim olunurlar.
Dövlət orqanının
rəhbəri təqdim
olunmuş namizədlərdən
birini seçərək
öz qərarı ilə bir il müddətinə
stajçı kimi qulluğa götürür
və boş vəzifəyə təyin
edir. Staj dövründə dövlət orqanı rəhbərinin təyin etdiyi kurator stajçının işinə
göz qoyur və staj müddəti
qurtardıqdan sonra stajçının dövlət
qulluğuna götürülməsinin
məqsədəuyğun olub-olmadığı
barədə tövsiyə
təqdim edir. Qanunvericilikdən başqa qayda
nəzərdə tutulmadıqda,
tövsiyə müsbət
olarsa, stajçı əmək müqaviləsi
(kontrakt) bağlamaq yolu ilə iki
illik sınaq müddəti ilə işə qəbul edilir. Kontraktda sınaq müddəti
ərzində işin
şərtləri müəyyənləşdirilir.
Sınaq
müddəti ilə işə qəbul kontraktının nümunəsi
Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyi ilə müəyyən edilən
qaydada təsdiq olunur.
Sınaq
müddəti ərzində
kontrakt pozulmayıbsa,
həmin müddət
qurtardıqdan sonra dövlət orqanının
rəhbəri kontraktın
şərtlərinə əməl
etməklə işləmiş
şəxsin daimi dövlət qulluğuna götürülməsi haqqında
əmr verir və bu şəxslə
müvafiq kontrakt bağlanır. Sınaq müddəti
ilə bağlı digər məsələlər
qanunvericiliklə müəyyən
edilir. Daimi dövlət qulluğuna
qəbul Azərbaycan Respublikasının adından
müvafiq dövlət
orqanının sənədi
ilə təsdiq edilir.
Bundan
başqa, onu da qeyd etməliyik
ki, vətəndaşların
öz qabiliyyətlərinə,
xidməti nailiyyətlərinə
və peşə hazırlığına uyğun
olaraq dövlət qulluğunun hər hansı vəzifəsini tutması zamanı da hüquq bərabərliyi
təmin olunur. “Dövlət qulluğu
haqqında” Qanunun
27-ci maddəsi bu prinsiplə bağlıdır.
Həmin maddədə
göstərilir ki, Azərbaycan Respublikasının
16 yaşına çatmış,
irqindən, milliyyətindən,
dilindən, cinsindən,
sosial mənşəyindən,
əmlak vəziyyətindən,
yaşayış yerindən,
dinə münasibətindən,
əqidəsindən, ictimai
və digər birliklərə mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, müvafiq vəzifənin tələblərinə uyğun
peşə hazırlığına
malik olan vətəndaşlarının dövlət qulluğuna girmək hüququ vardır. Bu maddə
ilə Azərbaycanda dövlət qulluğuna qəbulda diskriminasiyanın
hər hansı bir formada üzə
çıxmasının qətiyyətlə
qarşısı alınmışdır.
Bu prinsip onu göstərir ki, vətəndaşlar dövlət qulluğuna girdikdən sonra, artıq dövlət qulluqçusu kimi fəaliyyət göstərdikdə
də onların hüquqları bərabərdir. Dövlət qulluqçularının
hüquqlarına təsir edən yeganə amil
qulluqçunun iş
keyfiyyəti ilə əlaqədar məsələlərdir.
Qanun dövlət qulluqçularının sosial və hüquqi
müdafiəsini, onların ailələri və özləri
üçün lazımi həyat şəraitinin
yaradılması məsələsini də yüksək səviyyədə
təmin edir. Bu prinsipə
aid olan məsələlər
qanunun 19, 21, 22, 23, 24-cü maddələrində
öz əksini tapıb. Dövlət qulluqçusunun əsas hüquqlarından biri dövlət maaşı almasıdır.
Dövlət qulluqçusu layiqli həyat səviyyəsini təmin edən
dövlət məvacibi və digər ödənişlər
alır. Dövlət məvacibi dövlət qulluqçusuna
pul ilə ödənilən haqdır. Yəni,
dövlət qulluqçuları üçün
normal əmək fəaliyyəti və həyat
şəraitinin yaradılması məsələsi daim diqqət mərkəzindədir.
Bir sözlə, səsi BMT Təhlükəsizlik
Şurasının tribunasından gələn, “kosmik ölkələr klubu”na daxil olan,
iqtisadi inkişaf
tempinə görə dünyanın aparıcı dövlətləri
ilə yanaşı dayanan gənc müstəqil
Azərbaycan Respublikası bütün başqa məsələlərdə olduğu
kimi, dövlət idarəçiliyi məsələsində
də özünəməxsus nümunə
formalaşdırmışdır. Bu nümunə dövlət
başçısının qətiyyəti, “Dövlət qulluğu haqqında” Qanunun
mükəmməlliyi və Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Dövlət Qulluğu Məsələləri üzrə
Komissiyanın yüksək səviyyəli fəaliyyəti nəticəsində
ərsəyə gəlmişdir.
İttifaq
MİRZƏBƏYLİ
Xalq qəzeti.- 2014.- 22 iyun.- S.3.