Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin
yaradılması milli demokratik
dövlət quruculuğunun şərəfli
səhifəsidir
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti kimi, onun parlamenti də özünəməxsus tarixi bir yol keçmişdir. Şərqdə ilk parlamentli respublika – Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti 28 may 1918-ci il tarixdə Tiflisdə Azərbaycan Milli Şurasının qərarı ilə yaradılmasına baxmayaraq, həmin dövrdə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Parlamenti təşkil olunmamış və təbii ki, fəaliyyət də göstərməmişdir.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti höküməti 16 iyun 1918-ci ildə Tiflisdən Gəncə şəhərinə köçdükdən sonra həmin vaxt Gəncədə real hakimiyyətə malik Qafqaz İslam Ordusunun komandanlığının təklifi ilə Azərbaycan Milli Şurası buraxılmış və yalnız 20 noyabr 1918-ci ildə Bakı şəhərində yenidən fəaliyyətini davam etdirmişdir.
Azərbaycan Milli Şurası M.Ə.Rəsulzadənin sədrliyi ilə Bakıda fəaliyyətini bərpa edərək 20 noyabr 1918-ci ildə “Azərbaycan Parlamentinin təsisi haqqında” Qanun qəbul etmişdir. Həmin qanuna görə, Azərbaycan Parlamenti 120 üzvdən ibarət müəyyən edilir. Qanunun 2-ci maddəsində göstərilirdi ki, Azərbaycan Məclisi-Müəssisanı dəvət oluncaya qədər 44 nəfər Rusiya məclisi-müəssisanının üzvləri AXC parlamenti deputatları hesab edilirlər.
1918-ci ilin mart-aprel aylarında daşnak S. Şaumyan başda olmaqla, ermənilərin azərbaycanlılara qarşı Bakıda əsl soyqırımı keçirməsinə baxmayaraq, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti rəhbərliyi beynəlmiləlçilik və tolerantlıq prinsiplərinə sadiq qalaraq parlamentə 21 nəfər erməni millətindən olan deputatın (8-i Gəncə, 8-i Şuşa, 5-i də Bakı erməni komitəsindən) seçilməsi nəzərdə tutulmuşdu.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin açılışı 7 dekabr 1918-ci ildə keçirilmişdir. İlk iclası Azərbaycan Milli Şurasının sədri Məmməd Əmin Rəsulzadə açmışdır. Onun çıxışı bu sözlərlə başlamışdır: “ Möhtərəm məbuslar! Azərbaycan Cümhuriyyətinin ilk Məclisi-Məbusanını açmaq yomi-səadəti, siz möhtərəm məbusları təbrik etmək şərəfinin öhdəmə düşməsilə müftəxirəm ”. Parlamentin ilk tədbirlərindən birini Paris sülh konfransına səlahiyyətli nümayəndə heyəti göndərməsi təşkil edir. Bu nümayəndə heyəti qarşısında Azərbaycan istiqlaliyyətinin Avropa ölkələri tərəfindən tanıdılması kimi tarixi vəzifə dururdu. Nümayəndə heyətinə parlamentin sədri və üzvləri Ə. M. Topçubaşov (bitərəf), M. H. Hacınski (Müsavat), Ə. Ağaoğlu (bitərəf), Ə.Şeyxülislamzadə (Hummət), eləcə də müşavirlər M.Məhərrəmov (sosialist), M.Y. Mirmehdiyev (İttihad), Ç. Hacıbəyli (Müsavat), əməkdaşlar Ə. Hüseynzadə (bitərəf), V. Marçevski (bitərəf) və başqaları daxil idi.
Parlamentin 1919-cu il 3 yanvar tarixli iclasının qərarı ilə qanunverici və icraedici hakimiyyətin bölünməsi prinsipinə uyğun olaraq, parlament üzvünün dövlət orqanlarında işləməsi məqbul sayılmamışdı. Yalnız nazirlərin, eyni zamanda, parlament üzvü olmasına icazə verilmişdi. Dövlət qulluğunda işləyən parlament üzvü bir neçə gün ərzində iki vəzifədən birini seçib, parlamentin rəyasət heyətinə bildirməli idi.
Parlamentin istifadə etdiyi dil dövlət dili statusuna malik Azərbaycan türkcəsi idi. Qeyri-yerli əhali
nümayəndələri çıxışlarının
rus dilində olmasını təklif etdikdə parlamentin iclaslarından birində bu məsələ xüsusi müzakirə olunmuş və bu xüsusda qərar qəbul edilmişdi. Qərara əsasən,
parlamentin rəsmi dili Azərbaycan türkçəsi elan olunmuş, digər millətlərin nümayəndələrinin
öz çıxışlarını
rus dilində etmələri məqbul hesab edilmişdi.
Hüquqi dövlət quruculuğu məqsədi ilə Xalq Cümhuriyyətində
hakimiyyətin bölgüsü
prinsipinə də riayət edilmişdi. Parlament o dövrdə
ölkə qarşısında
duran əsas vəzifələrin həyata
keçirilməsi və
qanunvericilik bazasının
yaradılması baxımından
əhəmiyyətli işlər
görmüş, gənc
Azərbaycan dövlətinin
dünya dövlətləri
tərəfindən tanınması
üçün var qüvvəsini sərf etmişdi.
Ümumiyyətlə, AXC Parlamenti cəmi 17 ay fəaliyyət göstərmiş,
bu müddətdə onun 145 iclası olmuşdur. İlk iclas 7 dekabr 1918-ci il tarixdə,
son iclas isə 27 aprel 1920-ci ildə keçirmişdir. Fəaliyyəti dövründə Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti
Parlamentinin müzakirəsinə
270-dən yuxarı qanun
layihəsi çıxarılmışdır
ki, onların da 230-a yaxını təsdiq edilmişdir.
Əlbəttə, Azərbaycan Parlamentinin qəbul etdiyi qanun və qərarların
hamısı müstəqil
ölkənin ilk qanun
və qərarları
olduğu üçün
çox əhəmiyyətli
idi. Lakin onların arasında
elə hüquqi sənədlər vardı
ki, ölkə üçün onların
əhəmiyyətini xüsusilə
qeyd etmək lazımdır. Çünki bunların Azərbaycan Cümhuriyyətinin fəaliyyətini,
strateji istiqamətlərini
müəyyən etməkdə
mühüm rolu olmuşdur. Bunlardan vətəndaşlıq, ümumi
hərbi mükəlləfiyyət,
mətbuat, Milli Bankın rəsisi, Bakı Dövlət Universitetinin yaradılması,
gömrük və poçt-teleqraf xidmətinin
təkmilləşdirilməsi, məhkəmə qanunvericiliyi
haqqında və sair qanunları göstərmək olar. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ali qanununu – Konstitusiyasını qəbul
etmək isə mümkün olmamışdır.
Ümummilli lider Heydər Əliyev Azərbaycan Respublikasının yeni konstitusiya layihəsini hazırlayan komissiyanın
1995-ci il iyunun 5-də keçirilən
ilk iclasındakı nitqində
demişdir: “Biz birinci
növbədə tariximizə
nəzər salmalıyıq.
Azərbaycan konstitusiya
quruculuğunun tarixi
var. Azərbaycan Respublikasının
ilk demokratik dövlətinin,
1918-ci il mayın 28-də yaranmış
demokratik respublikanın
konstitusiyası olmayıb.
Ancaq bu hökumət, bu dövlət fəaliyyət göstərdiyi
dövrdə konstitusiya
xarakteri daşıyan
bir neçə aktlar, qərarlar qəbul etmiş və onların əsasında işləmişdir.
Ona görə də onları, demək olar ki, müəyyən
qədər konstitusiya
quruculuğunun başlanğıcı
kimi qiymətləndirmək
olar”.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin protokollarının
öyrənilməsi göstərir
ki, bir çox
hallarda yetərsay olmadığı üçün
iclas baş tutmamışdır. Məsələn, 1919-cu ilin sonuna
qədərki dövrdə
olmuş 110 iclasın
13-ü kvorum olmadığından
baş tutmamışdır.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ən böyük nailiyyətlərindən biri
də Paris sülh konfransının iştirakçısı
olan dövlətlər
tərəfindən Azərbaycanın
müstəqilliyinin tanınması
idi. Bu məqsədlə 1918-ci il dekabrın
28-də parlamentin sədri
Əlimərdan bəy
Topçubaşovun rəhbərliyi
ilə Fransaya nümayəndə heyəti
göndərilmişdi. Bu heyətin
gərgin fəaliyyəti
sayəsində 1920-ci il yanvarın 12-də
Paris sülh konfransında
iştirak edən əsas ölkələr Azərbaycanın müstəqilliyini
tanımışdılar. Həmin
il aprelin
22-də AXC Parlamenti İngiltərə,
Fransa, İtaliya, İsveçrə, Polşa
və ABŞ-da diplomatik nümayəndəliklər
açmaq haqqında qanun qəbul etmişdi.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin sonuncu–145-ci iclası
27 aprel 1920-ci ildə keçirilmişdr. Təcili fövqəladə axşam iclası saat 20.45-də başlamış,
ona Məmməd Yusif Cəfərov sədrlik etmiş, katib isə Rza bəy Qaraşadlı
olmuşdur. İclasın
açıq və ya bağlı olması əvvəldə
müzakirə edilərkən
Müsavat Partiyası
fraksiyasının rəhbəri
M. Ə. Rəsulzadə demişdir:
“Cənablar! Çıxardığımız tarixi qərarı
millətdən bixəbər
çıxarmayaq. Ölkə parlamentinin
qapısını açıq
qoyaq ki, hər kəs nə cür təhlükəli vəziyyət
içində olduğumuzu,
nə cür qərar qəbul edəcəyimizi bilsin.
Ona görə də təklif edirəm ki, məclisimizin qapılarını millət
üzünə bağlamayaq
və millətdən
bixəbər qərar
qəbul etməyək”.
Parlamentin
üzvi M. Hacınski isə çıxışında
demişdir: “Cənablar!
Vəziyyət hamıya məlumdur
və bu barədə danışmaq
istəmərəm. Bir komissiya
təşkil olunmuşdur
və mən onun sədriyəm. Arxadaşlarla bərabər biz yerli kommunist firqəsi nümayəndələri
ilə müzakirəyə
girişdik. Burada olan
Azərbaycan Kommunist Firqəsindən bir məktub gəlib. Bu məktubun məzmununu
hamı bilir. Lakin onu təkrarən oxuyuram (rusca oxuyur). Tərcümə etmək lazımdır
ki, müxtəsər
tərcümə edirəm.
Mərkəzi Azərbaycan
Kommunist firqəsi bizə təklif edir ki, axşam
saat 7-yə qədər
(28 aprel 1920-ci il saat 19-dək-
İ.A.) hökuməti onlara
təslim edək”.
Parlament Azərbaycan Kommunist Partiyasının bu ultimatumunu müzakirə edərək 7 şərtdən
ibarət qərar qəbul etmişdir. Faktiki olaraq
bu şərtlərdən
yalnız birinə–bolşevik
Rusiyası qoşunlarının
Bakı şəhərinə
döyüşsüz daxil
olması şərtinə
əməl edilmişdir.
Beləliklə, AXC Milli Hökuməti
təzyiq altında hakimiyyəti təhvil vermiş, ona görə də şəhər döyüşsüz,
qan tökülmədən
alınmışdır. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin
son iclası saat
23:25-də bağlanmışdır.
Ümummilli lider Heydər Əliyev demişdir: “Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti gərgin
və mürəkkəb
ictimai-siyasi şəraitdə
cəmi 23 ay fəaliyyət
göstərsə də,
sonrakı nəsillərin
yaddaşında xalqımızın
tarixinin ən parlaq səhifələrindən
biri kimi həmişə qalacaqdır.
O, demokratik dövlət
quruculuğu, iqtisadiyyat,
mədəniyyət, təhsil,
səhiyyə, hərbi
quruculuq sahələrində
atdığı mühüm
addımları başa
çatdıra bilməsə
də, onun qısa müddətdə
həyata keçirdiyi
tədbirlər xalqımızın
tarixində silinməz
iz buraxmış, milli dövlətçilik
ənənələrimizin bərpası işində
böyük rol oynamışdır.
Əsrin sonunda (18 oktyabr 1991-ci ildə) öz müstəqilliyini bərpa
edən Azərbaycan Respublikası Xalq Cümhuriyyətininin varisi
olaraq Üzeyir Hacıbəyovun və Əhməd Cavadın yaratdıqları dövlət
himnini, Xalq Cümhuriyyətinin üçrəngli
bayrağını və
gerbini bərpa elədi. Bu dövlətçilik
artibutları bu gün də hər bir Azərbaycan
vətəndaşı üçün
olduqca əzizdir”.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti özünün siyasi quruluşuna, həyata keçirdiyi demokratik dövlət quruculuğu tədbirlərinə, həmçinin qarşısına qoyduğu məqsəd və vəzifələrə görə də Avropanın ənənəvi demokratik respublikalarından heç də geri qalmamışdır. AXC kimi, onun parlamenti də nisbətən az müddətdə fəaliyyət göstərməsinə baxmayaraq, Şərqdə ilk demokratik respublika kimi həyata keçirdiyi tədbirlər Azərbaycan tarixində, sonrakı nəsillərin hafizəsində silinməz izlər qoymuşdur.
İlham ABBASOV,
Ədliyyə
Akademiyasının baş müəllimi,
hüquq üzrə fəlsəfə doktoru,
baş ədliyyə müşaviri,
prokurorluğun fəxri işçisi
Xalq qəzeti.- 2014.- 23 may.- S. 5.