Azərbaycan
Cümhuriyyəti müstəmləkə zülmü
altında inləyən
xalqlara xilas yolunu göstərdi
Doxsan altı il əvvəl mayın 28-də Azərbaycan xalqını təmsil edən Milli Şura Şərqdə ilk dəfə parlamentli respublika formasını seçərək, Azərbaycanın dövlət müstəqilliyini elan etdi. Cümhuriyyət dövründən uzaqlaşdıqca onun irsinə daha çox müraciət etmək aktual olaraq qalır. Əslində, Azərbaycan xalqı və müstəqil Azərbaycan dövləti mövcud olduqca AXC tarixi də daim canlı və araşdırılmaq üçün aktual olaraq qalacaq.
Cümhuriyyətin qurulmasına aparan yol
necə olub? AXC
necə elan edilib, buna hansı beynəlxalq amillər təsir
göstərib? Ölkə daxilində
hansı tədbirlər həyata keçirilib və əhəmiyyəti
nədən ibarət olub?
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövlətinin
xarici siyasəti necə olub? Cümhuriyyətin
fəaliyyətinə necə son qoyulub? Cümhuriyyət
dövrü tariximizdən nələri öyrənməli və
hansı ibrət
dərslərini almalıyıq?
Sovet dövründə Azərbaycan
tarixinin barəsində danışılmayan, üstündən
sükutla keçilən, danışılanda isə
kobudcasına təhrif edilən səhifələrindən
biri 1918-1920-ci illər Azərbaycan Cümhuriyyəti
dövrü olub. Bu tarixə dair arxiv sənədləri
daim qapalı
saxlanıldığından tədqiqatçılar
tarixi gerçəkliklərin heç də
hamısını bilməyiblər, bilənlər isə
ideologiyanın təsiri altında onu qəsdən təhrif edərək
yazıblar. Lakin 80-ci illərin sonlarından etibarən və
xüsusən, Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi bərpa edildikdən
sonra yaranmış yeni şəraitdə “tam məxfi”, qrifli
“məxfi” arxiv fondları açıldıqda tamamilə
başqa bir mənzərə üzə çıxdı,
AXC tarixinə yeni baxış
meydana gəldi.
* * *
Cümhuriyyətin elanı göydəndüşmə
olmadı. Məlum olduğu kimi, çarizm
işğalına qədərki müəyyən dövrdə Azərbaycan
xalqının zəngin dövlətçilik ənənələri
var idi. Lakin 1828-ci ildə Azərbaycanın
şimalı çar Rusiyası tərəfindən
xanlıqlar formasında işğal edildikdən sonra tamamilə
yeni bir şərait yarandı. Azərbaycan
ərazisini və xalqını iki yerə böldülər.
Azərbaycan xalqı işğalla
barışmadı. Şimali Azərbaycanda işğala
qarşı müqavimət hərəkatı, üsyanlar
baş verdi. Amansızlıqla
yatırılan üsyanlardan sonra müstəqillik
şüurunun, onun daşıyıcılarının məhvinə
başlandı. İşğaldan narazı olaraq ona
qarşı çıxanları amansız Sibir sürgünləri
və həbsxanalar gözləyirdi.
Cümhuriyyət elan edilənədək Sibir
sürgünündə təxminən 5 min azərbaycanlı
var idi.
Çarizm orqanları hakimiyyət əleyhinə
olan ən xırda təzahürləri belə qəddarlıqla
məhv edirdi. Aparılan islahatlar
başlıca olaraq çarizmin ümumi müstəmləkəçilik
mənafelərinə xidmət edirdi. Azərbaycanda demoqrafik şəraiti
dəyişmək üçün qeyri-azərbaycanlılar iri
şəhərlərə və müxtəlif
yaşayış məntəqlərinə yerləşdirilirdilər.
Yadellilərin gəlməsi sadəcə
demoqrafik şəraiti dəyişdirmədi. Köçürülənlər yerli əhaliyə
məxsus zəngin torpaqları ələ keçirdilər.
Çarizm onlar üçün üstün
şərait yaratmış, hətta silah gəzdirmələrinə
icazə də vermişdi. Bütün
bunlar təkcə sosial gərginliyi deyil, milli ziddiyyətləri
də kəskinləşdirirdi. Sonrakı
dövrlərdə baş verən ən böhranlı anlarda
məhz gəlmələr yerlərdə çarizmin müstəmləkəçilik
siyasətinin dayağı oldular. Azərbaycanın
qarşılaşdığı bütün milli və ərazi
problemlərinin kökləri məhz işğaldan sonra
çar Rusiyası tərəfindən qoyuldu.
Çarizm özünün ümumi strateji mənafeləri
naminə Azərbaycanda işlərin aparılmasına kömək
edən yerli etibarlı şəxslərdən ibarət məmurların
yaradılmasında maraqlı idi. Bütün
bunlar çarizmin müstəmləkəçilik və
ruslaşdırma siyasətinə xidmət edirdi. Müasir məktəblər və mədəni-maarif
müəssisələri yaradıldı. Ana
dilində ilk qəzet buraxıldı. İlk
milli teatr yaradıldı. Hansı motivlərdən
asılı olmasına baxmayaraq, təhsil və mədəniyyət
sahəsində yürüdülən siyasət konkret şəraitdə
Azərbaycan xalqının maariflənməsinə,
dövrünün elm və mədəniyyət nailiyyətlərindən
xəbər tutmasına imkan verirdi. Maarifçilik
xalqda milli hisslərin oyanmasında, milli özünüdərkində,
milli şüurun inkişafında və nəhayət, milli hərəkatın
yaranmasında mühüm rol oynadı. Rusiyada
gedən proseslər Azərbaycana da təsirsiz
ötüşmədi. Rusiya tərkibində olan
Şimali Azərbaycanda xalqımızın ümmətçilikdən millətçiliyə keçməsi
Cənubi Azərbaycana nisbətən daha sürətli oldu. Azərbaycan Rusiya vasitəsilə Avropaya daha
çox yaxınlaşdı. Abbasqulu
ağa Bakıxanov, Mirzə Fətəli Axundov, Həsən bəy
Zərdabi və digər ziyalılar xalqın maariflənməsində
əvəzsiz xidmət göstərdilər. Çarizm dövründə yaradılmış
müxtəlif ictimai təşkilatlar, xeyriyyə cəmiyyətləri
xalqın problemlərinin həllinə yardım edilməsində,
humanitar əsasda birləşməsində müəyyən
rol oynayırdı.
1905-1907-ci illər inqilabı və ondan
sonra baş verən proseslər Azərbaycana da yeniliklər gətirdi. Bu dövrdə
bütün dünyada gedən ictimai-siyasi hərəkatda iki böyük cərəyan
– milli-azadlıq hərəkatı, millətçilik və
sosial-demokratiya paralel mövcud idi. Həmin məqsədlərə
uyğun olaraq ictimai və siyasi təşkilatlar
yaradıldı. Milli-azadlıq hərəkatı son nəticədə
imperiyaların dağılması, zülm altında inləyən
xalqların azad olması və müstəqil dövlətlərin
yaradılması məqsədini güdürdüsə,
sosial-demokratiya daha çox rejimləri dəyişmək
mahiyyətinə görə, imperiyaların
qorunub-saxlanılmasına yönəlmişdi. Azərbaycan
xalqının istəklərinin ifadəçiləri,
milli-azadlıq hərəkatının öncülləri
“Difai”, və “Müsavat”, sosial-demokratiyanın təmsilçisi
isə “Hümmət” oldu. Müxtəlif cərəyanları
təmsil edən partiyaların mövcudluğu Azərbaycan
siyasi tarixinin zənginliyini, çoxtərəfliliyini və
xalqının böyüklüyünü göstərir.
Çarizm Azərbaycanda
pantürkçüləri və panislamçıları,
müstəqillik tərəfdarlarını amansızlıqla
təqib edirdi. Birinci dünya
müharibəsi və ya o zaman deyildiyi kimi, Böyük
müharibə xalqları özlərini mühafizə etmək
və gələcək
həyatlarını necə qurmaq barədə
düşünməyə vadar edirdi. İri
imperiyaların və müstəmləkə zülmü
altında inləyən xalqların həyatlarının daha əvvəlki
kimi olmayacağı artıq müharibənin əvvəllərindən
aydın idi. Heç əbəs deyil ki, müharibənin sonlarında
yaranmış gərgin vəziyyətdə Azərbaycanın
istiqlalı məsələsində Əli bəy Hüseynzadə,
Əhməd bəy Ağayev, Məhəmmədəmin Rəsulzadə,
Əlimərdan bəy Topçubaşov və başqaları
müstəsna rol oynadılar. Onlar xalqın taleyi ilə bağlı məsələlərdə
məsuliyyəti üzərlərinə
götürdülər.
Azərbaycanın gələcəyini
düşünərək müxtəlif yollar aramağa
başlayan ziyalılar daxili amillərlə yanaşı,
xarici amilə də ümid edirdilər. Xarici amil isə Osmanlı dövləti idi. İstanbul dünya türklüyünün və
İslamın mərkəzi olduğundan azərbaycanlılar
da Osmanlıya nicat yeri kimi baxırdılar. Bu dövrdə azərbaycanlı ziyalıların
bir qismi öz ümidlərini türk və müsəlman
dünyasının mərkəzi olan Osmanlı Türkiyəsinə
bağlayırdı. Belə mövqe müharibə
aparan Osmanlının da strateji niyyətlərinə
tam uyğun gəlirdi. Bu məqsədlə bir qrup azərbaycanlı hətta
Ərzuruma gedərək Ənvər Paşa ilə
görüşmüşdü. Onlar azərbaycanlıların
çarizmin zülmündən xilas olmalarına kömək
göstərilməsini xahiş etmişdilər. Eyni
zamanda, Osmanlı hökuməti də Qafqaz və Mərkəzi
Asiya istiqamətində hərəkət etmək
üçün bir etibarlı müttəfiqə, sosial dayağa ehtiyac
duyurdu.
1917-ci ilin fevralında Rusiyada çarizm
devrildi. Müvəqqəti hökumət
quruldu. Oktyabr ayında bolşeviklərin hakimiyyətə
gəlməsi və
müharibədən
çıxdığını elan etməsi ilə ölkədə
tamamilə yeni bir şərait yarandı. Noyabr
ayının əvvəllərində Bakıda bolşeviklər
hakimiyyəti ələ aldılar. Bundan bir neçə
gün sonra Antanta
ölkələrinin yardımı ilə Tiflisdə Transqafqaz
Komissarlığı yaradıldı. Rusiyada
bolşevik hökuməti müharibədən
çıxdığını elan etdi. Almaniya
bloku ölkələri ilə barışıq imzaladı.
Cənubi Qafqazdan Ümumrusiya Müəssislər məclisinə
seçilən deputatlar mərkəzdə fəaliyyətə
başlaya bilmədiklərindən və bu orqan bolşeviklər
tərəfindən qadağan edildikdən sonra onlar 1918-ci il fevralın 23-də
Tiflisdə Transqafqaz Seymini (parlamenti) yaratdılar. Bu parlamentdə Azərbaycan fraksiyası 44 nəfərdən
ibarət idi. Həmin il aprelin 22-də
Seym Cənubi Qafqazın müstəqilliyini elan edərək
Zaqafqaziya Demokratik Federativ Respublikasının qurulduğunu
elan etdi.
Osmanlı dövləti Cənubi Qafqaz istiqamətində fəaliyyət
üçün əlverişli imkan qazandı. Azərbaycan uğrunda böyük dövlətlərin
mübarizəsi qızışdı. Rus
Qafqaz cəbhəsi dağıldı. Ordu
hissələri ilə birlikdə geri dönən erməni
terror dəstələri Cənubi Qafqazda kütləvi
qırğınlar törətdilər. 1918-ci ilin
martında azərbaycanlılara qarşı törədilən
soyqırımının başlıca məqsədi istiqlal tərəfdarlarını
məhv etmək, onun sosial dayaqlarını dağıtmaq,
müharibənin son mərhələsində döyüşən
dövlətlərin strategiyasında mühüm yer tutan Bakı
neftinə sahib olmaq, Azərbaycanın Rusiyadan
ayrılmasına imkan verməmək, Osmanlı
hücumlarının qarşısını almaq idi. Transqafqaz Seymi azərbaycanlılara qarşı
törədilən qırğınların
qarşısını ala bilmədi və daxili ziddiyyətlər
ucbatından süqut dövrünə qədəm qoydu.
* * *
Daxili ziddiyyətlər aradan
qaldırılmadığından mayın 27-də Azərbaycan
fraksiyası ayrıca iclasına toplaşaraq dövlət
müstəqilliyini elan etmək qərarına gəldi. Fraksiya
özünü Azərbaycan Milli Şurası elan etdi. Beləliklə
Azərbaycan xalqının tarixi istəyi yerinə yetirildi.
Bu zaman Osmanlı ilə Zaqafqaziya arasında Batumda keçirilən
danışıqlarda iştirak edən M. Ə. Rəsulzadə
qiyabi olaraq Milli Şuranın sədri seçildi. Milli
Şuranın mayın 28-də Tiflisdə keçirilən iclasında Azərbaycanın
İstiqlal bəyannaməsi qəbul edildi. Altı maddədən
ibarət olan bəyannamədə deyilirdi: 1. Bu gündən
etibarən Azərbaycan xalqı hakimiyyət hüququna malik
olduğu kimi, Cənub-Şərqi Zaqafqaziyanı əhatə
edən Azərbaycan da tam hüquqlu müstəqil bir dövlətdir.
2. Müstəqil Azərbaycan dövlətinin
idarə forması Xalq Cümhuriyyətidir. 3. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti bütün millətlərə,
xüsusən qonşu olduğu millətlər və dövlətlərlə
mehriban münasibətlər yaratmaq əzmindədir. 4. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti milliyyətindən,
məzhəbindən, sinfindən, silkindən və cinsindən
asılı olmayaraq, öz sərhədləri daxilində yaşayan
bütün vətəndaşlarına siyasi hüquqlar və
vətəndaşlıq hüququ təmin edir. 5. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti öz ərazisi
daxilində yaşayan bütün millətlərin sərbəst
inkişafı üçün geniş imkanlar yaradır.
6. Müəssislər Məclisi toplanana qədər Azərbaycanın
başında xalqın seçdiyi Milli Şura və Milli Şura
qarşısında məsuliyyət daşıyan Müvəqqəti
hökumət durur.
Azərbaycanın idarə forması Xalq
Cümhuriyyəti idi. Yeni dövlət
bütün qonşularla mehriban münasibətlər qurmaq istəyini
bəyan etdi. Ölkə ərazisində
yaşayan bütün xalqlar bərabər elan edildilər.
Onlar üçün bərabər hüquqlar
elan olundu. Azərbaycanın başında
xalqın seçdiyi Milli Şura-parlament dururdu. Azərbaycan parlamentli
respublika idi.
Əgər XIX əsrdə
Azərbaycan Rusiya tərəfindən xanlıqlar formasında
işğal edilib imperiyanın tərkibinə
qatılmışdısa, 1918-ci ildə onun tərkibindən
vahid, müstəqil dövlət kimi çıxdı.
* * *
Azərbaycan
Cümhuriyyətinin ərazisi Cənub-Şərqi
Zaqafqaziyanı əhatə edirdi. Sonralar Paris Sülh
Konfransına Azərbaycan nümayəndə heyətinin təqdim
etdiyi memorandumda AXC-nin ərazisi aşağıdakı kimi
göstərilirdi: Bakı quberniyası (Bakı dairəsi ilə
birlikdə Bakı qəzası, Cavad qəzası,
Göyçay qəzası, Şamaxı qəzası, Quba qəzası,
Lənkəran qəzası; Yelizavetpol (Gəncə)
quberniyası (Gəncə qəzası, Cavanşir qəzası,
Nuxa qəzası, Ərəş qəzası, Şuşa qəzası,
Qaryagin (Cəbrayıl) qəzası, Zəngəzur qəzası,
Qazax qəzası (bu ərazinin üçdə birini təşkil
edən dağlıq hissəsi Ermənistanla Azərbaycan
arasında mübahisəli idi); İrəvan quberniyası
(Naxçıvan qəzası, Şərur-Dərələyəz
qəzası, Sürməli qəzası, Yeni Bəyazid qəzası,
Eçmiədzin və Aleksandropol qəzalarının bir hissəsi);
Tiflis quberniyası Borçalı qəzası, Tiflis və
Sıqnax qəzalarının bir hissəsi); Zaqatala mahalı;
Dağıstan vilayəti (Kürə və Samur nahiyələrini
əhatə edən ərazisinin bir hissəsi, habelə, Dərbənd
şəhəri və onun ətrafı da daxil olmaqla Qaytaq –
Tabasaran qəzasının bir hissəsi). Eyni
zamanda, AXC Tiflis quberniyasındakı Axalsıx qəzasının
Batum, xüsusən, Qars əyalətlərini də öz ərazisinə
daxil etməyə xüsusi önəm verirdi.
Cümhuriyyətin ərazisi 113,9 min kv. km idi. Bunun 97,3 min
kvadratkilometri mübahisəsiz, 16,6 min kvadratkilometri mübahisəli
idi.
* * *
Bu zaman
bütün Cənubi Qafqazda 8 miyon 81 min 668 nəfər
əhali yaşayırdı. Onun 4 milyon 617 min
671 nəfəri Azərbaycanda idi. Azərbaycan əhalisinin
75,4 faizini və ya 3 milyon 481 min 889 nəfərini azərbaycanlılar təşkil
edirdi. Digərləri müxtəlif dövrlərdə
çarizmin köçürmə siyasəti nəticəsində
Azərbaycana yerləşdirilənlər idi.
* * *
Cümhuriyyətin elanından sonra milli
hökumət yaradıldı. Nazirliklər
quruldu. Azərbaycanda icraedici hakimiyyəti
hökumət həyata keçirirdi. İlk
baş nazir Fətəli xan Xoyski oldu. Hökumətdə
birinci, ikinci və üçüncü kabinetə Fətəli xan
Xoyski, dördüncü və beşinci kabinələrə
Nəsib bəy Yusifbəyli başçılıq
etmişdi. Sentyabrın
15-də Qafqaz İslam Ordusu Bakını azad etdi.
Gəncədə öz fəaliyyətini dayandırmış
Milli Şura noyabr ayında Bakıda fəaliyyətə
başladı. Milli Şura Azərbaycan parlamentini 120 nəfərdən
ibarət formalaşdırmağı qərara aldı. Azərbaycan
parlamentinin yaradılması haqqında qanun 1918-ci il noyabrın 19-da qəbul edildi. Parlamentin tərkibinə
əhalinin sayına uyğun olaraq 80 nəfər azərbaycanlı
və digər xalqların nümayəndələri daxil edilməli
idi. Parlamentin ilk iclası 1918-ci il
dekabrın 7-də H.Z Tağıyevin Qız məktəbində
(indiki Əlyazmalar İnstitunun binasında)
açıldı. Parlamentdə 11 fraksiya fəaliyyət
göstərirdi. Yerlər aşağıdakı kimi
bölüşdürülmüşdü: türk-müsəlman
əhali-80; ermənilər-21; ruslar-10; almanlar-1; yəhudilər-1;
gürcülər-1; polyaklar-1; Bakı həmkarlar
ittifaqı-3; Bakı Neft Sənayeçiləri Şurası
və Ticarət-Sənaye İttifaqı-2. Azərbaycanın
müstəqilliyini istəməyən ermənilər və
başqaları parlamentin işində iştirak etmədilər.
Parlamentin sonuncu iclası 1920-ci il aprelin
27-də keçirildi. Ümumiyyətlə, parlamentin 155 iclası
keçirilmiş, müzakirəyə 270-dən çox qanun
layihəsi
çıxarılmışdı. Onlardan
230-u qəbul edilmişdi. Parlamentin sədri Əlimərdan bəy
Topçubaşov, müavinləri Həsən bəy
Ağayev və Məmmədyusif Cəfərov idi. Azərbaycan parlamenti milli tolerantlıq
baxımından hətta Qərb ölkələri
üçün bir model idi. Dini
baxımdan da bütün digər dövlətlərə
nümunə rolunu oynayırdı.
Azərbaycan parlamentində dövlət
himni və bayrağı qəbul edildi. Xüsusi xidmət orqanları yaradıldı, sərhəd
və gömrük xidmətləri quruldu. Ordu yaradıldı. Türk dili
(Azərbaycan dili) dövlət dili elan edildi. İbtidai və orta məktəblərdə işlərin
ana dilində aparılması haqqında qanun qəbul edildi.
Bakı Dövlət Universiteti yaradıldı.
Təhsil və xalq maarifi, səhiyyə sahəsində
tədbirlər həyata keçirildi. Ölkənin
hər yerində müxtəlif səviyyəli məktəblər
açıldı. Dərsliklər
hazırlanmağa başlandı. Xaricdən
müəllimlər dəvət edildi. Mədəniyyətə
xüsusi diqqət yetirildi. Teatrlar,
kitabxanalar, ana dilində mətbuat orqanları yaradıldı.
Milli kadrların hazırlanmasına xüsusi
diqqət yetirildi.100 nəfər azərbaycanlı gəncin
xarici ölkələrdə oxumağa göndərilməsi
barədə qərar qəbul edildi.
***
Xarici siyasətin əsas məqsədi
yeni yaradılmış dövləti tanıtmaq idi. Buna görə
də yeni hökumət yarandığı vaxtdan
etibarən fəal xarici siyasət yürütməyə
başladı. İlk növbədə
Avropanın bir sıra ölkələrinə yeni bir dövlətin
yaradılması barədə məlumat göndərildi.
Hökumət 1918-ci il iyun ayının 4-də
Batumda Osmanlı ilə dostluq müqaviləsini bağladı.
Xarici siyasətdə ilk addım Dördlər
İttifaqı ilə Cənubi Qafqaz respublikaları
arasında keçirilməsi nəzərdə tutulan
İstanbul konfransına Məhəmmədəmin Rəsulzadə
və Aslan Səfikürdskidən ibarət heyətin göndərilməsi
oldu. Avropa ölkələri ilə
diplomatik əlaqələri qurmaq üçün Əlimərdan
bəy Topçubaşov səfir kimi İstanbula göndərildi.
Almaniya və müttəfiqləri müharibədə
məğlub olduqdan sonra noyabrın 17-də Bakıya ingilis
generalı U.Tomson başda olmaqla, müttəfiq qoşunları
gəldi. Erməni, rus milli şuralarının antiazərbaycan
fəaliyyətinə baxmayaraq, Tomson Bakıda vəziyyətlə
tanış olduqdan sonra bildirdi ki, Azərbaycan hökumətinə
və onun Baş nazirinə böyük hörmət bəsləyir
və yeni koalisiyalı hökumət yaradılana qədər
onun hökuməti ölkədə yeganə qanuni hökumət
olaraq qalır.
Azərbaycan hökumətinin ilk addımlarından biri
dekabrın 28-də
qalib ölkələrin dövlət və
hökumət başçılarının Paris Sülh
Konfransına göndəriləcək
sülh nümayəndə heyətinin tərkibini müəyyənləşdirmək
oldu. Parlamentin sədri kimi Topçubaşov
başda olmaqla nümayəndə heyəti İstanbulda bir
sıra ölkələrin nümayəndələri ilə
görüşlər keçirdikdən sonra Parisə getdi.
Azərbaycan məsələsi ilk dəfə olaraq 1919-cu il mayın 2-də Dördlər
Şurasının iclasında müzakirə edildi. Azərbaycan nümayəndə heyəti konfrans keçirilən
müddətdə bir sıra görüşlər
keçirdi.
Mayın 23-də İngiltərə
nümayəndə heyətinin üzvü L.Mallet
Topçubaşovla görüşdü. Söhbətdə Azərbaycanda siyasi, hərbi və
iqtisadi şəraitə dair fikir mübadiləsi
aparıldı. Topçubaşov mayın 28-də
günün birinci yarısı ABŞ nümayəndə heyətinin
üzvü H. Morgentau, günün ikinci yarısında isə Prezident
V.Vilsonla görüşdü. ABŞ Prezidentinə Azərbaycanın
Memorandumu təqdim
edildi. ABŞ hökuməti Azərbaycanla əməkdaşlıq
etməyin faydalı olacağını qeyd etdi.
1920-ci il yanvarın 11-də Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyi böyük dövlətlər
tərəfindən tanındı. Bu, tarixi hadisə
olub, Azərbaycan xalqının iradəsinə hörmət əlaməti
idi. Azərbaycana yardım göstərilməsi
barədə qərarlar qəbul edildi. Azərbaycan
dövləti beynəlxalq münasibətlər sisteminə
daxil olmaq üçün ilk addımlar atdı.
Xarici siyasətin mühüm istiqamətlərindən
biri qonşu dövlətlərlə münasibətlər
idi. Yenicə yaradılan Ararat Respublikasının
paytaxtı olmadığından Azərbaycan milli
sülhün yaradılmasını, digər ərazilərə
əsassız iddialar irəli sürməyəcəyi şərti
ilə İrəvanı paytaxt olaraq güzəştə
getdi. Lakin bununla kifayətlənməyən erməni
dairələri azərbaycanlılara qarşı
soyqırımlarını davam etdirdilər və əsassız
ərazi iddialarını genişləndirdilər.
* * *
Əlbəttə, ölkədə yeni
dövlət quruculuğu problemlərsiz də deyildi. Aparılan islahatlar ardıcıl deyildi. Aqrar islahat həyata keçirilmədi. Cümhuriyyətin sosial dayaqları zəiflədi.
Çarizm tərəfindən Azərbaycana
köçürülmüş bir sıra xalqlar dövlət
müstəqilliyini tanımır, onu Rusiyanın tərkib hissəsi
hesab edirdilər. Ermənistanın təcavüzü
dövləti zəiflədirdi. Erməni
terrorunun, ərazilərin işğalının və
kütləvi soyqırımların dayandırılmaması
başlıca problemlərdən idi.
Azərbaycan Cümhuriyyəti 1920-ci il
aprelin 27-də bolşevik Rusiyasının istilasına məruz
qaldı. Cümhuriyyət daxili deyil, xarici amillər
səbəbindən məğlub oldu. Müstəqil
Azərbaycan dövlətinin mövcudluğu üçün
əlverişli beynəlxalq şərait yox idi. Bu işğalda Bakı nefti amili mühüm rol
oynadı. Rusiya bir neçə il əvvəl
Bakını itirməklə böyük dövlət statusunu
da itirmişdi. Bu mövqeyi bərpa etməkdən
ötrü Rusiya yenidən Azərbaycanı işğal etdi.
* * *
Cümhuriyyətin yaradılması və
fəaliyyəti əhəmiyyətinə görə Azərbaycan
sərhədlərini aşaraq daha geniş bir anlam
daşıyırdı. Azərbaycan Cümhuriyyəti
bütün müsəlman Şərqinin Dan ulduzu oldu,
müstəmləkə zülmü altında inləyən
xalqlara xilas yolunu göstərdi. Onların
ürəyində ümid çırağı
yandırdı. Heç əbəs deyil ki, AXC yarandıqdan
sonra Sibir sürgünündə azərbaycanlılarla
yanaşı, zülm çəkən yüzlərlə ərəb, fars,
əfqan və başqa xalqların nümayəndələri
Azərbaycanın vətəndaşı olmaq
üçün müraciət etmişdilər.
Müsəlman dünyasına respublika məfhumunu
və məfkurəsini Azərbaycan xalqı gətirdi. Bu gün
Şərqdə müstəmləkəçiliyin və
müstəmləkə zülmü altında inləyən xalqların olmaması eyni
zamanda, Azərbaycan Cümhuriyyətinin təsiridir.
* * *
Cümhuriyyət tarixinin öyrənilməsi
bəzi ibrət dərslərini almağa imkan verir. Bunun üçün ilk növbədə həmin
dövrdə buraxılan səhvləri bilmək və onlardan
müvafiq nəticələr çıxarmaq gərəkdir.
Tarixi təcrübə göstərir ki, dövlətin yaradılmasını
liberal dəyərlərlə elan etmək olar, amma
daxili və xarici təzyiqlərin daim olduğu və
olacağı bir şəraitdə onu liberalizmlə qorumaq
mümkün deyildir. Bunun üçün
çoxlu amillərin məcmusu tələb olunur. Xalq öz dövlətinin mühafizəsinə,
güclənməsinə və tərəqqisinə
çalışmalı, milli dövlətini
qorumalıdır. Onun maraqlarını hər
şeydən uca tutmalıdır. Hakimiyyət
qanadları arasında sıx birlik yaradılmalıdır.
Dövlət güclü olmalıdır.
Dünyanın hansı ölkəsində yaşamasından,
hansı siyasi təşkilata mənsubluğundan asılı olmayaraq, hər
bir azərbaycanlı daim Azərbaycanın maraqlarını
uca tutmalı, ümumi məqsədlərə xidmət etməlidir.
Xaricdə yaşayan soydaşlarımız yalnız Azərbaycanın
yanında olduqda böyük, güclü və qüdrətlidirlər. Milli tarixə və keçmişə daim hörmətlə
yanaşılmalıdır.
Cümhuriyyətin süqutundan sonra siyasi və dövlət
xadimlərinin bir qismi
xarici ölkələrə mühacirət etməyə
məcbur oldu. Bir qismi isə erməni və
bolşevik terrorunun qurbanına çevrildi. 20-30-cu illərdə milli düşüncəli
ziyalılar repressiya edildilər. Amma sovet
repressiya aparatı istiqlal fikrini məhv edə bilmədi.
Ötən əsrin 70-80-ci illərində ziyalılar Heydər
Əliyevin qayğıcı ilə əhatə olundular. Müstəqil
dövlət üçün lazım olan təməllər
məhz bu illərdə düşünülmüş şəkildə
hazırlandı. Nəhayət, milli bayrağımız ilk dəfə
olaraq rəsmi şəkildə Naxçıvanda
qaldırıldı. 1991-ci il
oktyabrın 18-də Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi
bərpa edildi. Azərbaycan Respublikası Azərbaycan Cümhuriyyətinin varisi oldu.
* * *
Heç kəsə sirr deyildir ki, sovet
dövründə AXC-nin yaranma tarixinin dövlət səviyyəsində
bayram ediləcəyi xəyallara belə gəlmirdi. Amma müstəqil
ölkəmizdə milli tariximizə, milli-mənəvi dəyərlərimizin
qorunub-saxlanılmasına və inkişafına dövlət səviyyəsində
xüsusi diqqət yetirilir. 1998-ci ildə
ümummilli lider Heydər Əliyevin imzaladığı Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin, 80 illiyinin qeyd edilməsi barədə
sərəncamdan sonra bu sahədə xeyli işlər
görüldü. Cümhuriyyət dövrü tarixinin
sistemli şəkildə araşdırılmasına başlanılması
məhz Heydər Əliyevin adı ilə
bağlıdır. Parlament iclaslarının
stenoqramları nəşr edildi. Kitab və
monoqrafiyalar çapdan çıxdı.
Bu gün ölkəmizdə milli tariximizə,
mədəniyyətimizə, AXC tarixinə və dəyərlərinə
xüsusi qayğı göstərilir. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyevin sərəncamı ilə ölkəmizin
paytaxtında cümhuriyyət xadimlərinin şərəfinə
abidə ucaldılıb. Onların xatirəsi
əbədiləşdirilir. Cümhuriyyətimizin
96 illiyinə həsr edilmiş geniş tədbirlər həyata
keçirilir. Prezident İlham Əliyevin hakimiyyətinin
ilk 10 ili Azərbaycan dövləti müstəqil daxili və
xarici siyasət yürütdüyü, öz ərazisində
xarici hərbi baza saxlamadığı, kosmos klubuna üzv, rəqabətədavamlı
40 dövlət cərgəsinə daxil olduğu və bir
çox ilklərə imza atdığı üçün müstəqillik
dövrünün “Qızıl 10 ili” kimi də qiymətləndirilə
bilər.
Musa
QASIMLI,
Milli Məclisin
deputatı,
tarix
elmləri doktoru, professor
Xalq qəzeti.- 2014.- 28 may.- S.11.