Cəmiyyətin həyatında
multikulturalizm və
inteqrasiya
(Forum sonrası düşüncələr)
Qloballaşma və yaxud qlokallaşma (qloballaşma şəraitində milli və etnik mədəniyyətlərin spesifikasının etiraf edilməsi) hamı tərəfindən artıq qəbul olunmuş sayılan fenomenlərin bir çoxunu kəskinləşdirərək, cəmiyyətin həyatında bəzi şeyləri dəyişdirib.
Multikulturalizm və inteqrasiya yeni
yanaşma, izah və anlayışlar, dərketmə və
yenidən mənalandırma tələb edən elə məhz bu cür fenomenlərdir,
çünki onların əvvəlki anlamı və mənası ilə hazırkı mahiyyəti
arasında artıq uyğunluq yoxdur.
Buna görə də alimlər yeni multikulturalizm siyasətinin
etik əsaslarının və prinsiplərinin
axtarışındadır.
Bəzi siyasətçilər
isə “multikulturalizmin süqutu”, digər inteqrativ siyasətlərin
zəruriliyini sübut etməyə çalışırlar.
Bir-birinə zidd fikir və mülahizələrin bu şəkildə
toqquşması, mahiyyət etibarilə, Bakı Beynəlxalq
Humanitar Forumu və onun “Multikulturalizm” bölməsinin
populyarlığı və əhəmiyyətini əvvəlcədən
müəyyən etmiş oldu.
Bu il forumda aydın
oldu ki, dünya ictimai rəyi onu artıq ənənəvi
sayır, Bakıdakı
müzakirələrə can atır,
onun təşəbbüskarı, Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevi isə təkcə irimiqyaslı iqtisadi
layihələri həyata keçirməyə qadir lider kimi
deyil, həm də müasir şəraitdə mədəni və
humanitar problemlərin əhəmiyyətini dərindən dərk
edən yeni dövr, yeni istiqamətlər sahəsində
qlobal düşüncəli siyasətçi kimi qəbul
edir. Əslində, o yalnız ölkə və bölgə
üçün deyil, bəşəri problemlərə yeni məna
verdi. Belə ki, IV Forumun açılışında Prezident
İlham Əliyev Azərbaycanın hər bir müasir ölkə
üçün təbii olan multikulturalizm siyasətini həyata keçirdiyini diqqətə
çatdırdı və həmçinin bildirdi ki, hər
hansı bir dövlətin belə
siyasətinin olmaması bizi
narahat edir. Bununla bərabər, hər hansı bir mədəniyyətin
çoxəsaslılığının etirafı
heç də inteqrasiyadan imtina edilməsini nəzərdə
tutmur, bu yalnız milli identiklik (eyniyyət, kimlik), mənafe və
inteqrasiya arasında bir ölçü tapmağı
bacarmağı tələb edir. Forumun bir çox
qonaqlarının Azərbaycanda bu ölçünün tarixən
tapıldığını və ona əməl olunduğunu etiraf etməsi heç
də əsassız deyil.
Əlbəttə, ölkə Prezidentinin bu tövsiyəsi alimlərdən həmin istiqamətdə
ciddi və dərin tədqiqatlar
aparmağı tələb edir. Beynəlxalq Humanitar Forumuna əvvəllər
təqdim etdiyimiz mətnlərdən birində biz
multikulturalizmin etnik və milli mədəniyyətlərdə
fərqli başa düşüldüyündən bəhs
etmişdik. İnteqrasiya məfhumu da heç də birmənalı
(tək anlamlı) şəkildə tətbiq edilmir. Bir yerdə
qlobal dövrdə dövlət sərhədlərinin
olmayacağından çıxış edirlər, başqa
bir yerdə isə inteqrasiya assimilyasiya kimi dərk olunur və
s. Biz bu problematikanın metanəzəri kontekstini təşkil
edən mədəniyyət, etnos və millət
anlayışlarının müxtəlif cür təfsir
edildiyini hələ demirik.
Buna görə də
belə çoxmənalı məfhumlardan istifadə
olunması hələ o demək
deyil ki, biz bir fenomen kimi
onların nə ifadə etdiyini, nəyin onların məzmununda
dəyişikliklərə səbəb olduğunu,
qarşılıqlı əlaqələrinin məntiq və
tarixini və s. meydana
çıxartmış oluruq. Həm də ki, dərketmə, nəzəri mühakimə yeritmə
çətinlikləri müəyyən dərəcədə
bununla bağlıdır ki, Böyük Britaniya və ABŞ
kimi metropoliyalarda və kifayət
qədər uzun müddət imperiyaların tərkibində
olmuş ölkələrin (Kanada, Ukrayna və ya Azərbaycan
kimi) yerləşdiyi ərazilərdə bunlar tarixən fərqli
başa düşülür və onlara müxtəlif tərif
verilir. Yeri gəlmişkən, əhalisi çox vaxt həm öz ölkəsində,
həm də xaricdə
mühacir olan, vaxtilə imperiya olmuş dövlətlərin
(Çin, Türkiyə, Rusiya) də təcrübəsi
vardır. Onların da təcrübəsi maraqlıdır və araşdırma, müqayisə
obyekti olmalıdır. Bu da aydındır ki, müxtəlif təcrübələrin
mövcud olması müzakirə və müqayisə
aparmağa mane olmamalıdır. Bu kontekstdə bizim forumlarda
xeyli iş görülür: Rusiya, Ukrayna, ABŞ, Türkiyə
və ərəb ölkələrindən olan alim, siyasətçi
və ictimai xadimlər problemlərə
müxtəlif yanaşmaları müzakirə etməyə,
başqalarına öz fikirlərini çatdırmağa və
fərqli mövqedən deyilənləri eşitməyə
çalışırlar. Və bu zaman aşkar olur ki, alimlər nəinki ümumi nəzəri
dil tapır, hətta mədəniyyətlərarası
ünsiyyət və dialoq üçün əlaqələr yaradırlar.
Amma, bir sıra
dövlətlərin siyasətçi və alimləri, demək
olar ki, bütün cəmiyyətlərin gözlənilmədən
getdikcə artan və özünü elə onların öz
vətəndaşlarının bir qisminin adəti dəyərləri
qəbul etməməsində göstərən heterogenlik
(qeyri-yekcinslilik, müxtəlif tərkiblilik) təhlükəsi
ilə üzləşməsindən narahatdırlar. Həmin
vətəndaşlar artıq bərqərar olmuş norma və qaydaları ikili standart,
hüquqlarının pozulması və s. kimi başa
düşərək onları rədd edirlər. Fəqət
onlar bununla hadisələrin təbii gedişini, sabitliyi
pozurlar. Bu isə, başqa amillərlə yanaşı,
dünyada müəyyən münaqişə,
qarşıdurma və müharibələrə səbəb
olur. Bu cür problemlər hələlik sakitliyin müəyyən
qədər hökm sürdüyü Avropada da mövcuddur,
amma orada da mümkün destruksiya haqqında siqnallar vardır
(Şotlandiya, Kataloniya, İtaliyanın şimalı ilə
bağlı hadisələr). Dünyanın qeyri-Avropa hissəsində,
keçmiş postsovet məkanında, Yaxın Şərqdə
də problem az deyil. Şiə
və sünnilərin birgə yaşadığı və
yaxud qonşu olduğu ölkələrdə, demək olar ki,
əmin-amanlıq yoxdur və s. Buna görə də, fikrimizcə,
Bakı forumunda iştirak edən siyasi liderlərin
çıxışları, bu beynəlxalq tədbirin
bütün materialları üzərində dərindən düşünmək
vacibdir. Humanitar Forumun materiallarında nə qədər
böyük siyasi, mədəni və elmi potensialın
olduğunu bir təsəvvür
edin!
Bakı Forumunun təcrübəsindən
multikulturalizm və inteqrasiya problemlərinin öyrənilməsində
aşağıdakı məsələləri qeyd etməyi vacib bilirik:
Birincisi, onlar
çoxfənli, çoxistiqamətli xarakter
daşıyır və bir-biri ilə sıx
bağlıdır. Bu məsələlərin tədqiqi fəlsəfə,
mədəniyyət, iqtisadiyyat, politologiya, sosiologiya və s.
elmlərin təmas müstəvisində
aparılmalıdır. Bu tədqiqatların əməli sahəyə
çıxışı olmalıdır, yəni onların nəticələri praktikada tətbiq edilməlidir. Eyni
zamanda, onu da nəzərə almaq lazımdır ki, alimlər
öz tədqiqatlarında ictimai şüurun
yanılmalarının təsirindən xali deyillər, amma,
eyni zamanda, özləri də ona
təsir göstərirlər. Alimlərin bu xüsusiyyəti
siyasətçi, ictimai xadim, media nümayəndələrində
onların əsərlərinə böyük maraq doğurur.
Bir çoxları əmindir ki, bu problemlərin həllindən dünyanın taleyi, inkişafı
və ya tənəzzülü,
texnologiyaların mükəmməl olduğu halda, məhdudiyyət, maneə və
şərtiliklərin uzaq keçmişdən geri
döndüyü “yeni Orta əsrlər” dövrünə
qayıda bilməsi
asılıdır. Bizcə,
adi, tanış anlayış, adət-ənənə və
qaydalar həyati gerçəkliklər
qarşısında get-gedə daha səmərəsiz, təsirsiz
olduğundan, təsəvvürlər, şüur və
reallıq arasında uyuşmazlıq, ola bilər, ziddiyyət
formalaşdığından müasirlik bütün cəmiyyətləri,
onların ayrı-ayrı qrup və birliklərini bir-biri ilə
toqquşdurur.
İkincisi, XX əsrin
sonlarından etibarən bu günə qədər mədəni
müxtəlifliyə marağın bir neçə mərhələsini fərqləndirmək olar: bir
çoxlarının tezliklə assimilyasiya və
inteqrasiyanın baş verəcəyinə (F.Fukuyama), vahid,
universal qlobal mədəniyyətin təsbit ediləcəyinə
əmin olması ilə səciyyələnən
mədəniyyətə diqqət mərhələsindən
plüralizm və çoxnövlülüyün prioritetinə,
müxtəlifliyin vəhdətinə (qlokallaşma) qədər.
Belə ki, S. Hantinqton 2004-cü ildə “multikulturalizm və
müxtəlifliyə pərəstiş”dən bəhs edirdi.
Eyni zamanda, bunu da qeyd etməmək olmaz ki, bəzi rus tədqiqatçılarının
fikrincə, multikulturalizm
amerikalılar tərəfindən dünyaya
sırınır.
İndi aydın olur ki, söz plüralizm,
müxtəliflik və inteqrasiyanın mənəvi və
maddi ehtiyatlarının uyğunlaşdırılması
ölçüsü və ya ölçülərindən
gedir. Mütləq vurğulamaq
istərdik ki, kollektiv inteqrasiyanın bir çox, o
cümlədən millətüstü, milli, qrup və yerli səviyyələri vardır. Fikrimizcə, onun ictimai şüurda dünya mədəniyyətinə,
birliyinə inteqrasiyaya xüsusi pərəstiş edilməsində
ifadə olunmuş dominantlığı dövrü ictimai elmlərdə ona maraq oyatdı
və mədəniyyət haqqında (kulturologiyanın),
demokratik siyasi mədəniyyət haqqında elmlərin və
s. üstünlük (prioritet) təşkil etməsi ilə nəticələndi.
Daha sonra “müxtəliflik mədəniyyəti” dövrü
etnotarix, etnomədəniyyət, etnososiologiya və
etnopolitologiya üzrə tədqiqatların
aktuallaşmasına səbəb oldu. Digər
araşdırmaların aktuallığını ləğv
etmədən cari
“ölçü axtarışı” mərhələsi
müqayisəli və fənlərarası tədqiqatları,
fəlsəfə, məntiq və metodologiyanı, mədəniyyət
və etnik mədəniyyətlər haqqında məlumatların
tənqidini, anlayışların məzmununun dəqiqləşdirilməsini,
multikulturalizm və inteqrasiya üzrə konkret
araşdırmaların qarşılıqlı asılılığını
aktuallaşdırır.
Üçüncüsü,
Avropadan kənar arealda həmhüdud məkanların öyrənilməsi,
Avropa mədəniyyəti, tarixi və fəlsəfəsi ilə
müqayisələrin aparılması böyük əhəmiyyət
kəsb etməyə başlayır, xüsusilə söhbət
postsovet məkanından gedəndə.
İdeallaşdırmaqdan imtina
etmə və çoxsahəli
və təkrarlanan, kompleks,
müqayisəli və sistemli tədqiqatlara keçmə. Eyni
zamanda, bizcə, Avropada onunla həmsərhəd bölgələrin
problemlərinin təhlilinə maraq artmalıdır. Avropa millətlərinin (Fransa və
İtaliyanın), milli dövlətlərin, assimilyasiya siyasətinin
(məsələn, “Qallikanism”) təşəkkül etmə
tarixi bir problem olaraq, milli
dövlət formalaşmasının yalnız XX əsrin
sonlarında aktuallaşdığı ölkələrdə
ciddi maraq doğurur. Bizcə, bu məsələlərə
maraq belə bir tədqiqat problemin aktuallığını
şərtləndirir: Nə üçün Avropada müxtəlif
qrup azlıqların görünməmiş hüquqları bu
sosiumların konkret olaraq, hər birində həyatda
sağqalma xüsusunda təhlükəyə çevrilir və
yubanmış modernləşdirmə ölkələrində
buna necə münasibət bildirilməlidir?
Dördüncüsü,
qloballaşma əsrindən qabaqkı dövrün hər bir ölkəsində milli
dövlətin formalaşması zamanı tarixdə (həm proses,
həm də elm kimi) mifologiya
(böyüklük, əzəmət
haqqında miflər) mühüm bir yer tutmuşdur. Bu
kontekstdə Prezident Administrasiyasının rəhbəri,
akademik Ramiz Mehdiyevin mifin müasir Ermənistanın tarixi və
siyasətinə təsirinə həsr olunmuş tədqiqatlarının
əhəmiyyətini vurğulamaq lazımdır. O, tamamilə
haqlı olaraq yazır ki, qloballaşma və texnologiyalar
dünyanı “kəşf” edən
zaman mifologiya ilə bağlı olan hər bir
şey ciddi surətdə yenidən
gözdən keçirilməsini, yenidən mənalandırılmasını
tələb etdi. Özü də yalnız Ermənistanda və
ya “yubanmış” modernləşdirmə ölkələrində
deyil, həm də qlobal
dünyaya daxil olmuş bütün ölkələrdə.
Bu barədə İngiltərə və Fransada çox
maraqlı əsərlər yazılıb, onların
qarşılıqlı əlaqələrinin tarixinə
dair bir çox stereotiplərə yenidən baxılır. (Bax: Klark S. Anqliya i Fransiya: mı lyubim
nenavidet druq druqa, “RİPOL klassik”, M. 2013). Fəqət, əgər
Avropa ölkələrinin keçmişinin tarixinə aid miflər yenidən mənalandırılırsa,
onda bu, postsovet məkanı dövlətləri, müsəlman
dünyası xüsusunda
“yeni-köhnə” miflər
formalaşdırıldığını heç də istisna etmir. Miflər həqiqətən də
identikliyin ayrılmaz bir hissəsi olub. Onlar həm xeyir, həm də şər
işlərdə istifadə oluna bilər, yəni onlar
ambivalentdir. Onlar inteqrativ, lakin həm də dezinteqrativ ola bilər. Miflər
insanın şüuruna təsir göstərərək, fərdin
onu əhatə və həyati aləmini, mənəviyyatını
təşkil edən bir çox şeylərə münasibətini
şərtləndirir. Uşaqların tərbiyəsində
(nağıl, folklor), vətəndaş yetişdirmə
işində müəyyən dərəcədə istifadə
olunur. Fikrimizcə, məsələn, sosial psixologiyada istifadə
olunan “yaddaş müharibələri” termini, mifin neqativ
konnotasiyasına (əlavə məzmununa) üstünlük
verir. Əslində, onun bu cür istifadə olunması mifin
situasyon (durum) siyasətində əhəmiyyətini təsbit
edir, amma elm üçün isə, əksinə, belə
istifadə edilməsinin səbəblərini
araşdırmağın zəruri olduğunu göstərir.
Çox hörmətli akademik Ramiz Mehdiyev yenə də
haqlıdır: bir elm kimi tarix
mifə münasibətdə müəyyən qədər
müxalif mövqedə olmalıdır. Akademik həm də
bunda haqlıdır ki, mifə bu cür yanaşmanı tələb
edənlər çox vaxt yalnız köhnə mifləri
- başqa xalqların, bəzi
birliklərin mədəniyyətlərinin geriliyi və s.
haqqında mifləri - yeni miflər
sifətilə canlandırırlar. Bir çoxları ingilis və
fransızlar, fransız və almanlar, fransız və
bretonlular, normanlar, lotaringiyalılar arasında, prussiyalı və
bavariyalılar arasında “yaddaş müharibələri”ndən
halidir. Amma indi onlar vahid sosial orqanizm, millət olublar. Fəqət,
təhlükə hələ sovuşmayıb, yalnız indi,
onların fikrincə, fransalı, isveçrəli və s.
müsəlmanlardan gözlənilir. İlk baxışdan,
burada yeganə vasitə
keçmişin (onun bütün komponentlərini nəzərə almaq və
yoxlamaqla) obyektiv tarixi tədqiqindən, keçmişin hər hansı bir tarixi dərkinin
şərti və məhdud olduğunun başa
düşülməsindən,
başqalarına hörmətlə yanaşmaqdan ibarətdir.
Lakin, misal üçün, daha gec müstəqil dövlət
olmuş, indi isə öz qonşularını hədələyən
ölkələrin proses kimi götürülən tarixi ilə
bağlı vəziyyət heç də birmənalı deyil. Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin həlli yolları haqqında
düşünərkən bəzi Qərb alimləri bu
aspekti düzgün, lazımi qədər qiymətləndirmir.
Belə ki, IV Forumda italiyalı alimlərdən biri onun həlli
üçün İtaliya və
Avstriya sərhədində yerləşən və İtaliyaya məxsus, amma əhalisi
avstriyalılardan ibarət olan Boltsano şəhərinin təcrübəsindən istifadə etməyin mümkün
olduğunu deməyi caiz saydı. İtalyan sosioloqu onu nəzərə
almadı ki, Ermənistandan fərqli olaraq, Avstriya heç bir zaman Boltsano sakinlərini
müharibəyə sövq etməyib.
Beşincisi, bizim üçün vacib olan bir də odur
ki, “multikulturalizm” mədəniyyətinin bütün kontenti
(məzmunu) ilə bağlı olan anlayışlar hələ
də müəyyənləşdirilməyib və o, nəinki
müxtəlif ölkə və elmi ənənələrdə,
hətta ayrı-ayrı sahə alimləri arasında müxtəlif
cür təfsir edilir. Onu da qeyd edək ki, mədəniyyət,
etnos, millət anlayışları məfhumları hələ
də qeyri-müəyyənlik və çoxmənalılıqdan
xali deyil. Bir məfhum kimi multikulturalizm çox vaxt identiklik, fərqlilik
siyasəti, plüralizm, azlıqlara münasibət və s. ilə
əvəz olunur. Multikulturalizmin həm gerçəklikdə,
bu və ya digər cəmiyyətin
həyatında, həm də məfhumi qarşılıqlı təsir və
konseptual dərketmə səviyyəsində inteqrasiya ilə
qarşılıqlı əlaqələri dəqiqləşdirilməyib.
Onu da nəzərə almaq lazımdır ki, bizim fikrimizcə,
inteqrasiya həm ayrıca bir fərdin həyatına (ictimailəşmə,
tərbiyə), həm də onun müxtəlif səviyyəli
birliklərin həyatında iştirakına dərindən
nüfuz və təsir edir, buna görə identikliyin
ayrılmaz bir hissəsidir. Bu mənada araşdırmalarda anlayışların qarşılıqlı təsir və
istifadəsinin dialektikasını (məntiqini) nəzərə
almaq lazımdır.
Sonda qeyd etmək istərdik ki, bütövlükdə
multikulturalizm problemləri təhlil obyekti olmalıdır.
Lakin yalnız mədəniyyətlərin müxtəlifliyinin
etirafı ilə məhdudlaşdırılmamalı,
onun komponentlərindən birinin dominantlığına
müncər edilməməlidir. Fikrimizcə, elə məhz
inteqrasiya onun bütün
problematikasına zəruri əlavə olur və əksinə,
çoxmədəniyyətliliyin bütün
formalarını qəbul edərkən başa düşmək
lazımdır ki, inteqrasiyasız onlar dövlət və
ictimai əsasların parçalanmasına gətirib
çıxaracaq. Çoxmədəniyyətliliyin müsəlman
komponentinin ictimai həyat üçün təhlükə
yaratdığının bu
cür intuitiv dərki Avropada da (Fransa), postsovet məkanı
dövlətlərində də, Ukraynada, Moldovada və s. mədəniliyin
Avropa və ya rus tərkib hissəsi kimi gözə
çarpır. Bu təhlükə həm də ona görə
duyulur ki, inteqrasiyanın xalqın, şəxsiyyətin mədəni
identikliyinə hörmət ilə birlikdə həyata
keçirilməli olduğu və əksinə, “öz”
identikliyinin
tanınmasının cəmiyyətdə inteqrasiyadan
imtinaya bəraət qazandırmadığı unudulubdur.
İlham
MƏMMƏDZADƏ,
AMEA Fəlsəfə
və Hüquq İnstitutunun
direktoru,
fəlsəfə
elmləri doktoru
Xalq qəzeti.-
2014.- 4 noyabr.- S.3.