“Elektron
hökumət”: mövcud vəziyyət,
problemlər, perspektiv və gözləntilər
Azərbaycan dilinə bir neçə il əvvəl gətirilmiş “elektron hökumət” ifadəsi artıq dilimizdə özünə yer tapa bilmişdir. “Elektron hökumət” nədir? Bu ifadə ilk növbədə, informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiq olunmağa başladığı dövrdən etibarən meydana gəldiyindən onun İKT-nin məhsulu olduğunu vurğulamaq lazımdır.
“Vikipediya”
elektron ensiklopediyada “elektron hökumət”ə belə tərif verilir: “ Elektron hökumət” hər hansı bir ölkənin dövlət
strukturlarının hamısı haqqında məlumatların
hər bir vətəndaş üçün açıq olan
şəbəkədə yerləşdirilməsi deməkdir.
“Elektron hökumət”in geniş
tətbiqi ilə dövlət orqanlarının fəaliyyətinin
səmərəliliyi və operativliyi
yüksəldilir, əhali, biznes
qurumları arasında əlaqələr
asanlaşdırılır və sərbəstləşdirilir.
“Elektron hökumət” vətəndaş-məmur
münasibətlərinin yeni müstəvidə
qurulmasına, şəffaflığın təmin
olunmasına və informasiya tələbatının
dolğun ödənilməsinə şərait
yaradır. Onun vasitəsilə yaradılan yeni
imkanların əsas məqsədi xidmətlərin göstərilməsi
üçün dövlət
qulluqçuları və vətəndaşlar arasında olan “məsafəni” maksimum
azaltmaq, bu münasibətləri
sadələşdirmək və şəffaflaşdırmaqdır.
Bu məqsədə nail
olmaq üçün
dövlət orqanları tərəfindən elektron
xidmətlərin geniş tətbiqi,
onların sayının və keyfiyyətinin artırılması, vətəndaşların
xidmətlərdən məmnunluğunun yüksəldilməsi
vacibdir. Beynəlxalq təcrübəyə
əsasən, vətəndaşların dövlət
orqanları ilə təmaslarının daha
rahat və münasib
şəkildə təşkili üçün
elektron xidmətlərin bir
məkanda cəmləşdirildiyi “elektron
hökumət” portalı “bir pəncərə”
prinsipi əsasında yaradılır.
Artıq “e-hökumət”
layihəsi uğurla gerçəkləşdirilməkdədir.
Bu layihə
ulu öndər Heydər Əliyevin fərmanı ilə təsdiq olunmuş “Azərbaycan
Respublikasının inkişafı naminə informasiya-kommunikasiya
texnologiyaları üzrə Milli Strategiyaya (2003-2012-ci illər)” əsasında
işlənib hazırlanmışdır və “elektron Azərbaycan” dövlət proqramları
çərçivəsində həyata keçirilir.
Bu layihənin həyata keçirilməsi ilə “elektron
hökumət” sistemi formalaşdırılmışdır.
Həmin sistem İKT-nin tətbiqi
ilə dövlət qurumları arasında
qarşılıqlı fəaliyyəti, idarəçilik
keyfiyyətlərinin artırılmasını təmin etmək
üçün vahid
dövlət kompüter sistemini,
hakim və qanunverici
orqanların internet resurslarını, korporativ tipli dövlət
idarəetmə sistemini, dövlət informasiya sistemlərini və s. özünə komponent
kimi daxil etmişdir. Onun vasitəsilə vətəndaşların
informasiya əldə etməsi üçün resurslardan
bərabər qaydada istifadə edilməsi, elektron
qaydada dövlət sifarişlərinin təminatı,
nəzarət və maliyyə funksiyalarının məsafədən
həyata keçirilməsi, idarəetmə qərarlarının
qəbulunda operativliyin və effektivliyin artırılması, korrupsiya ilə mübarizə və s. kimi problemlər öz həllini tapmaqdadır.
Azərbaycan “elektron
hökumət” layihəsinin reallaşdırılması üçün xeyli yol qət edib. Bu layihə bir neçə
mərhələdə həyata keçirilir
və böyük bir
qismi artıq
reallaşmışdır. Hazırda hökumət bütün hüquqi və
fiziki şəxslər, sadə vətəndaşlar
üçün onlayn
sənəd mübadiləsi formasında e-xidmətlərin göstərilməsini
həyata keçirməkdədir.
Təsadüfi
deyil ki, Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının apardığı tədqiqatın
nəticəsinə uyğun olaraq, 2014-cü ildə “elektron
hökumət”in inkişaf səviyyəsinə
görə dünya ölkələri
üzrə reytinq cədvəlində
respublikamız 193 ölkə arasında 61-ci yeri
tutmuşdur. Qeyd edək ki,
reytinqdə Azərbaycan bu sahədə daha çox illər təcrübəsi
olan Serbiya, Çin, Türkiyə, Bolqarıstan və s. kimi ölkələrdən
öndədir.
“Elektron hökumət”in tətbiqi sahəsində
görülən işlər “Azərbaycan Respublikasında rabitə
və informasiya texnologiyalarının
inkişafı üzrə 2005-2008-ci illər üçün
Dövlət Proqramı”nın (Elektron Azərbaycan)
qəbul edilməsi ilə daha geniş vüsət almışdır.
2010-2012 və 2013-2015-ci illəri əhatə
edən dövlət
proqramları dövlətimizin bu sahəyə diqqət və qayğısının ifadəsidir. Bu proqramların
reallaşması “elektron hökumət”in
fəaliyyəti üçün zəruri
olan normativ-hüquqi
bazanın və infrastrukturların
formalaşdırılmasına, elektron
ödəmə sistemlərinin tətbiqinə, əhalinin
dövlət orqanları ilə təmaslarının sadələşdirilməsinə,
daha münasib və çevik formada həyata
keçirilməsinə, yüksək keyfiyyətli xidmətlərin
göstərilməsinə və biznes fəaliyyətinin
müasir tələblərə uyğun qurulmasına əlverişli imkanlar yaratmışdır.
Bu
sahədə münasibətləri tənzimləyən bir sıra mühüm sənədlər,
o cümlədən Azərbaycan
Respublikasının qanunları, dövlət standartları və
təsnifatları qəbul olunmuşdur.
Ölkədə elektron imzadan
istifadənin təşkili üçün
Açıq Açar İnfrastrukturu
və Milli Sertifikat Xidmətləri Mərkəzi
yaradılmış və 2011-ci ilin
sentyabrından dövlət orqanlarına, vətəndaşlar
və sahibkarlıq fəaliyyəti subyektlərinə elektron imzaların verilməsinə
başlanılmışdır. Elektron imzanın tətbiqi əhalinin elektron
xidmətlərdən istifadə imkanlarının genişləndirilməsinə,
onlara daha keyfiyyətli
və təhlükəsiz xidmətlərin göstərilməsinə,
habelə elektron hökumətin və elektron ticarətin geniş
nüfuz etməsinə xidmət etmişdir.
Ümumiyyətlə,
“elektron hökumət” layihəsinin
reallaşmasında RYTN-in Məlumat
Hesablama Mərkəzinin xüsusi
xidmətləri vardır.
Ölkəmizdə elektron hökumət, elektron
dövlət, onun ayrı-ayrı komponentləri
olan elektron parlament, elektron məhkəmə,
elektron vergi və sairə
– bunlar hamısı ümumilikdə bir məzmun kimi elektron Azərbaycanı gündəmə gətirir.
Elektron dövlətin yaradılması təbiidir
ki, qısa müddətin işi
deyil. Bu, informasiya cəmiyyətinin formalaşması prosesinin bir təzahürüdür.
Bu proses get-gedə dərinləşir,
yeni texnologiyalar ortaya çıxır, informasiya
resurslarının sayı da, həcmi də
artır. İnsanlar informasiya
texnologiyalarına yaxından bələd olur,
onun imkanlarından istifadə edir. Mobil telefon
texnologiyaları kimi artıq onlar özlərini bu texnologiyalardan kənarda hiss
etmirlər. Yəni bu o
deməkdir ki, bütün
sosial təbəqələr artıq bu texnologiyalardan istifadə
etməklə hakimiyyət orqanları ilə interaktiv
münasibət qurmağa
başlayıblar.
Hazırda
Avropa İttifaqı ölkələrində
vətəndaş cəmiyyətinə və biznes
sektoruna göstərilən 20 əsas elektron xidmət növünün
bir çoxu, o cümlədən rəsmi sənədlərin
verilməsi, vergi və gömrük
bəyannamələrinin, statistik
hesabatların təqdim olunması, məşğulluq orqanları vasitəsilə
iş axtarışı, ali
məktəblərə və dövlət qulluğuna
qəbul üzrə test imtahanlarında iştirak etmək üçün
elektron ərizələrin qəbulu və
s. ölkəmizdə də tətbiq edilməkdədir.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin “Dövlət
orqanlarının elektron xidmətlər
göstərməsinin təşkili sahəsində bəzi tədbirlər
haqqında” 23 may 2011-ci il
tarixli fərmanı dövlət idarəçiliyinin
müasir prinsiplər əsasında həyata
keçirilməsi, dövlət orqanlarının fəaliyyətində səmərəliliyin
və şəffaflığın artırılması, korrupsiyaya şərait yaradan
halların qarşısının alınmasında elektron xidmətlərin təşkilinin əhəmiyyətini
önə çəkərək bu
istiqamətdə işlərin sürətləndirilməsinə
ciddi təkan vermişdir.
Fərmandan irəli gələn
tapşırıqların icrasını təmin etmək üçün beynəlxalq təcrübə
əsasında mərkəzi icra hakimiyyəti
orqanlarının elektron xidmətlər
göstərməsi üçün qaydalar işlənilmiş, xidmət növləri
müəyyənləşdirilmiş və Azərbaycan
Respublikasının Nazirlər Kabineti
tərəfindən təsdiq edilmişdir.
Dövlət
orqanları tərəfindən xüsusən əhali ilə
bilavasitə təmasda həyata keçirilən xidmətlərin,
o cümlədən fərdi
sahibkarların və yerli investisiyalı məhdud
məsuliyyətli cəmiyyətlərin qeydiyyatı,
daşınmaz əmlaka dair
çıxarışların və arayışların
verilməsi, gətirilən və aparılan malların bəyan edilməsi,
məcburi dövlət sosial
sığortası üzrə hesabatların və
sığortaolunanlar barədə məlumatların təqdim
olunması, ünvanlı sosial yardım və
pensiya təyinatı üçün
ərizələrin, telefon çəkilişi
və internetə qoşulmaq üçün müraciətlərin qəbulu
və s. kimi xidmətlərin elektron formada göstərilməsi təmin edilmişdir. Bu say gündən-günə artır. Bir sıra dövlət orqanlarında göstərilən
xidmətlərə görə nəzərdə tutulan rüsumların və digər ödənişlərin
real vaxt rejimində elektron formada ödənilməsinə
şərait yaradılmışdır.
Dövlət
orqanlarının informasiya sistemləri
arasında informasiya mübadiləsinin təşkilinə
və vətəndaşların dövlət
orqanlarının göstərdiyi elektron
xidmətlərdən “bir pəncərə”
prinsipi əsasında istifadəsinə
şərait yaratmaq məqsədilə “elektron hökumət” portalı yaradılaraq
istifadəyə verilmişdir. Hazırda “elektron
hökumət” portalına 40 dövlət orqanının informasiya sistemləri qoşulmuş
və bu
qurumların 380-dən artıq elektron xidmətinin
portal vasitəsilə həyata
keçirilməsi təmin olunmuşdur.
“ASAN xidmət” mərkəzlərinin
yaradılması bu sahədə ən uğurlu
nailiyyətlərdəndir. Bu mərkəzlər Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Vətəndaşlara
Xidmət və Sosial İnnovasiyalar
üzrə Dövlət Agentliyinin
tabeliyində Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
2012-ci il 13 iyul tarixli fərmanına
əsasən yaradılmışdır. “ASAN xidmət” mərkəzləri
dövlət orqanları tərəfindən göstərilən
xidmətlərin vahid və əlaqələndirilmiş
formada həyata keçirilməsini təmin
edən qurumlardır.
“Elektron hökumət” şlüzü
dövlət orqanlarında mövcud olan informasiya sistemlərindən
səmərəli istifadəni təşkil etməyə,
onların arasında təhlükəsiz əlaqələrin
yaradılması, sorğuların verilməsi,
cavablandırılması və elektron
xidmətlərin göstərilməsi zamanı informasiya
sistemlərində mövcud olan sənədlərin vətəndaşlardan
istənilməməsinə imkan verir.
Bu
yaxınlarda cənab Prezident İlham
Əliyevin fərmanı ilə
təsdiq olunmuş “Azərbaycan
Respublikasında informasiya cəmiyyətinin
inkişafına dair 2014-2020-ci illər üçün
Milli Strategiya”da mühüm bəndlərdən biri məhz bu məsələyə həsr edilmişdir. Orada deyilir:
“Elektron hökumət”in nüfuz dairəsi genişləndirilməli,
göstərilən elektron xidmətlərin
keyfiyyəti, əhatə dairəsi artırılmalı və
onların tam
avtomatlaşdırılmış interaktiv
xidmətlər şəklində həyata keçirilməsi
təmin edilməlidir”.
İnformasiya cəmiyyəti yaradılması yolunda “elektron hökumət”in daha da təkmilləşdirilməsi vacib məsələdir
və hazırda bu
sahədə qazanılan nailiyyətlərin
daha da inkişaf
etdirilməsi vacibdir.
Burada
Rabitə və Yüksək Texnologiyalar naziri Əli Abbasovun bu sözlərini diqqətə
çatdırmaq istərdim: “2020-ci ilədək dövlət
orqanlarının bütünlüklə elektron
xidmətlərlə əhatə olunması nəzərdə
tutulur və bu,
hökumətin fəaliyyətində şəffaflığın
tam təmin edilməsində mühüm alət olacaq və sahibkarlara və
vətəndaşlara qarşı mənfi halların və bürokratik maneələrin aradan
qaldırılmasına xidmət edəcək”.
Ancaq onu da bildirmək lazımdır ki, “elektron hökumət”in
yaradılması yolunda hələ də müəyyən
problemlər qalmaqdadır. Ekspertlərin fikrinə görə, bu sahədə
ölkəmizin əsas problemi bəzi məmurların
məqsədli şəkildə elektron
xidmətlərə keçidə maraq
göstərməməsi, hətta bu
prosesə əngəl törətməsi, bilərəkdən
və ya bilməyərəkdən prosesi gecikdirməsidir. Əhali arasında
elektron xidmətlər barədə maarifləndirmə
hələ də zəif aparılır. Bunun üçün
xüsusi maarifləndirmə
proqramları hazırlanmalıdır. Bülletenlər nəşr olunub kütləvi şəkildə
yayılmalı, televiziya və radio vasitəsilə
xüsusi verilişlər
hazırlanmalıdır. Kadr
hazırlığına xüsusi diqqət yetirilməsi vacib məsələdir. Artıq bu sahədə müəyyən irəliləyiş
hiss olunmaqdadır.
Bu gün Azərbaycan
hökumətinin elektronlaşması üçün
hər cür
imkan var. Elektron xidmətlər
təklif etmək üçün portal hazırdır, maliyyə var,
ixtisaslaşmış kadr hazırlamaq
imkanları da. O, cümlədən “elektron hökumət”in işini
tənzəmləyən qanunlar da qəbul edilib. Düzdür, ayrıca qanun
yoxdur. Hüquqşünas
Ələsgər Məmmədli hesab edir ki, ayrıca bir qanunun olması mümkün deyil. Çünki xidmət bir
qanunla göstərilmir. Sadəcə,
dövlət qurumlarının əsasnaməsində “elektron xidmət göstərilir” sözü yazılmalıdır.
Qısası, fiziki xidməti elektrona çevirmək lazımdır.
Zaman keçdikcə dövlət
qurumları daha aktiv elektron xidmət göstərdikcə yarana biləcək boşluqları aradan qaldırmaq olar.
Əsas odur ki, bu sistem işə düşsün, onda
çatışmazlıqlar ortaya
çıxacaq.
“Elektron hökumət” sisteminin
daha da inkişaf
etdirilməsi və ölkəmizin bu sahədə
dünya dövlətləri arasında
özünə layiqli yer
tutması üçün görülən
məqsədyönlü tədbirlər və bu
proseslərə dövlətimizin yaxından dəstəyi əminliklə
söyləməyə əsas verir
ki, yaxın gələcəkdə bu sahədə
uğurların miqyası daha da genişlənəcək.
Mehdi MÜKƏRRƏMOĞLU,
“Xalq qəzeti”
Rabitə və Yüksək Texnologiyalar
Nazirliyinin
elan
etdiyi müsabiqəyə təqdim edilir.
Xalq
qəzeti.- 2014.- 8 noyabr.- S.5.